ChristianMatch

Forum

Berichten van LIESBETH326
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 16 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van LIESBETH326
Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 16:47
BerichtOnderwerp: Je gaat ineens dood.

MARIANNE338 schreef:
Vreselijk veel tranen gelaten door het lezen van somige verhalen.
Ik voel me nu niet zo alleen na zo"n intens verdriet.
Je moet het inderdaad hebben meegemaakt.

Verbergen van rouw

O ja, ik kan weer mee doen
Ik kan weer vrolijk zijn
De buitenkant die gaat wel
Van binnen zit de pijn.

O ja het gaat weer beter
Kijk hoe ik weer geniet
De buitenkant die wil wel,
van binnen huist het verdriet.

O ja ik wil wel leven
ik doe al aardig mee
de buitenkant moet verder
de binnenkant zegt: NEE

Maar af en toe geniet ik echt,
Met hen die naast me staan
Die weten en ook voelen,
Dat het echt nooit meer echt zal gaan...

Mooi en treffend verwoord Marianne! Dank je wel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 18:23
BerichtOnderwerp: Deo Volente = leven of niet leven???

Mooi stuk studie Jonathan! Dank je wel.
Je citeert een prachtig lied, God wijst mij een weg. Maar ik mis geloof ik net de link met Deo Volente...

Deo Volente: zo de Heere wil en wij leven. Concreet betekent dat voor mij om te leven in afhankelijkheid van de Heere. Het gaat er niet om hoe vaak je deze term opschrijft of uitspreekt... het is een levenshouding. Een besef van betrekkelijkheid van de dingen, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van het voluit in het leven staan en daarvan genieten!

Het lied zingt voor mij meer van vertrouwen. 'Ik snap de weg niet die U met me gaat, maar ik kan niet anders dan geloven dat U weet wat U doet'.

DENNISS669 schreef:
Dat er velen ook voor hun tijd sterven, en dat dat helemaal niet Deo Volente is blijkt wel uit het feit dat Jezus en zijn discipelen mensen uit de dood weer opwekten. Een Deo Volente argument wat je te weinig hoort naar mijn mening...
Is dat zo? Kun je sterven voor je tijd (de tijd die door God bepaalt is)? Ik zou die conclusie niet willen / kunnen trekken uit het gegeven dat er door Jezus en Zijn discipelen mensen uit de dood werden opgewekt. Dat gaat me te ver.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 22:14
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

MARIJAN072 schreef:
Heerlijk, om zonder gezeur off-topic te mogen gaan. Ik heb net, na lang wikken en wegen, m'n abonnement verlengd. Ik vind jullie gewoon té leuk. Knipoog smiley En nu maar hopen dat het wederzijds is. Twijfelende smiley Lachende smiley

Je weet hoe ik erover denk... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 21:30
BerichtOnderwerp: Je gaat ineens dood.

HENK710 schreef:
In ons bidden gebruiken we wel vaak een "Uw wil geschiede", wat hetzelfde betekent! Knipoog smiley
Ook is er wel een tekst van Paulus (meen ik) waarin hij wel iets aangeeft over onze manier van omgaan met plannen, waarbij hij ook het Deo Volente betrekt.

Niet Paulus, maar Jakobus schrijft dat... (4:15)

Je weet wel, die uitdrukking: 'het voorbehoud van Jakobus'
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 17:12
BerichtOnderwerp: Zaterdag 13 maart/Dagelijkse bemoediging

EVA685 schreef:
Met andere woorden, die Geest zal Mij in staat stellen door jou dezelfde werken te doen en zelfs grotere dan IK heb gedaan toen IK op aarde was.

Vinden jullie dit niet vreemd, vooral dat HIJ spreekt over zelfs grotere??
Ik kom hier niet meer uit, vat ik het verkeerd op??Wie wil mij hier een duidelijk antwoord opgeven?

Onzekere Eva Twijfelende smiley

Hallo Eva,
het klinkt mij vreemd en onbekend in de oren. Gaat het hier om een tekst die in de Bijbel zou staan (zo ja, welke?) of is het een uitleg van een bepaalde tekstgedeelte?

Groet, Liesbeth
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 00:15
BerichtOnderwerp: Té tolerant?

JEANFRITS816 schreef:
als iemand d66 een geweldige partij vind bijvoorbeeld die toch wel antichristelijk is,dan kun je er wel moeilijk over doen maar het helpt toch niet. dan moet je dat met pijn in je hart verdragen zge maar

Precies.
Maar, daar kom ik weer, doen we dat nog: verdragen, met pijn in ons hart?
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 maart 2010, 19:03
BerichtOnderwerp: Hoed / pet dragen tijdens de kerkdienst

IMRE695 schreef:
En daarom dragen vrouwen burka's.

Je hoeft als vrouw bij een kast vol burka's nooit af te vragen: wat zal ik vandaag weer 's aantrekken? Smiley die vol vragen zit

Zelfs dan kan je volgens mij nog keuzes maken... Welke kleur is naar mijn zin vandaag?

Zeg het met kleuren... Clown smiley

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 13 maart 2010, 19:05
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:16
BerichtOnderwerp: Het Onze Vader, een christelijk gebed?

Dennis,
je uitwerking is goed opgebouwd en klinkt interessant en prikkelend...
Toch overtuig je me bij lange na niet met je bewering dat het Onze Vader een door Jezus volbracht gebed is en daarom niet door christenen gebeden hoeft te / kan worden.

Ik vind het eerlijk gezegd zelfs een gevaarlijke gedachtegang... Alsof christenen na hun bekering gearriveerd zijn of zoiets.
Ik heb vanavond nog een gesprek gehad op de bijbelkring over vrijmoedigheid versus vrijpostigheid.

Ik herken bij mij weleens het gebrek aan vrijmoedigheid en dat is niet goed... Maar dit komt op mij over als een voorbeeld van vrijpostigheid en dat lijkt me ook niet juist...

Ik ben oprecht benieuwd naar wat voor jou dan nog de waarde is van het Onze Vader?

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op vrijdag 12 maart 2010, 00:18
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:08

Dennis, zoek jij de definitie van respect maar eens op in het Van Dale woordenboek... Je zal verbaasd zijn denk ik Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:26

MARGREET107 schreef:
misschien ff heel simpel ged8: kun je het niet omdraaien? Je start de zin met het tonen van empathie, dat je de ander respecteert, vult vervolgens de zin aan met 'MAAR ik geloof dat en dat om die en die reden.'

Dat vraag ik me juist af Margreet.
Stel, er staat een auto voor m'n deur en ik zeg dat de kleur van de auto groen is en jij vindt het blauw. Ik ben het niet met je eens, maar ik kan jouw mening respecteren. Er staat niet zoveel op het spel...

Maar er staat wel veel op het spel in fundamentele kwesties, namelijk ten diepste het behoud van mensen! Het individualisme viert hoogtij in onze maatschappij. Worden wij daar als christenen niet teveel door beïnvloed in die zin dat ook wij vinden dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes? De woorden empathie en respect passen daar helemaal in. Het zijn prachtige woorden, maar kan ik werkelijk als christen eerbied / waardering hebben voor de mening van iemand die pro-abortus is? Dat zou toch geen recht doen aan de God die ik dien?

'Tolerantie is dat je met pijn in je hart de ander de mogelijkheid geeft om anders te zijn.' (prof. dr. E. Schuurman)
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 18:16
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?

CHATULIEM619 schreef:
Arjan, ik begin me mateloos te irriteren aan jouw bijdrages, je staat m.i.een goede discussie in de weg. En behoefte aan je bemiddelingspoging hebben in dit geval niks aan. Laat mensen nu ook eens keer gewoon kunnen zeggen wat ze denken, zonder dat ze meteen bang zijn van: wat zou de ander hiervan denken.
...
Wat is dan het aantrekkelijke van deze religies. Waarom heeft dit zo'n aantrekkingskracht, terwijl de bijbel duidelijke andere adviezen geeft?
Het antwoord is heel simpel. Als je God wilt dienen, gaat dat ten koste van je eigen gedachten, verlangens en ideëen. Soms is het lastig om een ander idee te hebben dan anderen. Terwijl deze religies niet ten koste van jezelf hoeven te gaan. Je kunt zoeken naar ervaringen, terwijl je jezelf niet ove hoeft te geven aan God. Voeg daarbij het idee, dat het onschuldig is, wat wil je dan nog meer. Je kunt op je eigen troon blijven zitten en van tijd tot tijd religieus doen, maar je hoeft niet bereid te zijn de onderste weg te gaan. En als mensen anders denken, hebben ze nog niet die visie die jij allang ontvangen hebt. Zijn ze bekrompen ouderwets, niet met hun tijd mee. Dit is een verderfelijke geest, die niet gegrond is in Gods Woord en alleen tot doel heeft van zelfverheerlijking.

Heftige bijdrage Chatuliem, maar ik ben het met je eens dat dat moet kunnen...
Ik deel je mening. Ik lees regelmatig bijdragen op het forum waaruit blijkt dat mensen veel op het eigen hart en inzicht vertrouwen.

Ik geloof dat de Heilige Geest in mijn hart woont, maar daarmee ben ik er niet. In mijn hart is continu strijd om wie er op de troon zit: Hij of ik.
Ik ontken of onderschat die strijd liever niet...

Jer. 17:9 Niets is zo onbetrouwbaar als het hart, onverbeterlijk is het, wie zal het kennen? (NBV) In de SV staat het zelfs zo... Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?

Alleen op God kan en wil ik mijn vertrouwen stellen...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 16:30
BerichtOnderwerp: kreet van de week

Als je een piano wilt verhuizen, grijpen veel hulpvaardige handen naar het krukje...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 16:29

Diplomatie is de kunst om de ander jouw zin te geven... Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 16:28

GLENNY451 schreef:
Als je nadenkt bij iedere stap die je neemt, ....sta je voortdurend op 1 been!

Wie met twee benen op de grond blijft staan, komt geen stap verder!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 14:09
BerichtOnderwerp: rells hoekie

CARIEN982 schreef:
Zal niet mee vallen Liesbeth,
met neuzen uitdelen heb ik achteraan gestaan. Gefrustreerde smiley
Dus ben bang dat mn neusje te klein is voor een wasknijper. Huilende smiley, smiley in tranen

Dan heb ik iets minder vriendelijk alternatief...

zorg dat je goed verkouden wordt... het is mijn ervaring dat het reukorgaan dan ook z'n werk niet meer zo goed doet... Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 13:58
BerichtOnderwerp: rells hoekie

CARIEN982 schreef:
FF een vraagje:

Hoe krijg ik dieselolie uit mn haren?
Heb het al een paar keer gewassen ,en ik ruik het nogUitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Wasknijper op je neus! Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 13:54
BerichtOnderwerp: Hoed / pet dragen tijdens de kerkdienst

HANNAH810 schreef:
jij en zoveel te meer hier houden er andere geschriften op na zodat je overal makkelijke langs heen kan lopen.

(roeltje, op zoek naar gezelligheid?)

ik begrijp je niet roeltje; je vraagt aan t begin van dit topic hoe men op cm aankijkt tegen het dragen van een hoofddeksel,
wanneer men bereid is je hierin een antwoord te geven op je vraag, dan snauw je ze af?

het komt op mij over als onredelijk, en het klinkt me in de oren als "Heere, ik dank u dat ik niet ben als mariska, jill, jonathan, wilma, imre, alpha romeo, en carien......want al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jeugd af aan, wat ontbreekt me nog?"
en Jezus zei; geef alles aan de armen; en volg gij Mij

ik bedoel hiermee t zelfde als ik vannacht tegen je zei, roeltje;
wat anderen doen, is niet zo belangrijk; t eerste wat belangrijk is om zelf een volgeling te zijn!!

daarnaast; het lange haar is ook als hoofdbedekking gegeven......... Knipoog smiley

Ik vind dit niet helemaal terecht...

Ik weet dat Roeltje erg zwart-wit denkt (ik durf dit zo te schrijven, omdat hij bevestigend antwoordde toen ik dit hem vroeg).
Daarnaast heb ik de indruk dat hij ijvert voor de Heere, hoewel zijn woordkeuzes soms nogal ongelukkig en verwijtend zijn.

Ik moet denken aan wat er in Rom 14 en 15 staat over de sterken en de zwakken in het geloof...
Toen was er blijkbaar al onenigheid over hoe letterlijk bepaalde voorschriften genomen moeten worden. Paulus leert de sterken om de zwakken in hun kwetsbaarheid te helpen...
Laten we met geduld en liefde elkaar onderwijzen in plaats tot elkaar tot ergernis zijn!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 16:56
BerichtOnderwerp: Bemoediging

Mooie woorden Yolande!

Rust vinden in overgave... Waar, maar zwaar... vind ik

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op maandag 8 maart 2010, 17:36
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 16:45
BerichtOnderwerp: Een deugdelijke vrouw!

Volgens mij ging het hier over een deugdzame huisvrouw en niet over hoe snel iemand (ook al mannen begrijp ik) zwanger kan zijn... Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 7 maart 2010, 16:51
BerichtOnderwerp: verlangen vs vertrouwen

Mooi dat je deze ervaring met ons wil delen... Het is zo herkenbaar...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 maart 2010, 14:04
BerichtOnderwerp: Kleine wonderen in het dagelijks leven

Quote:
MANILLA (ANP) – Een zesjarig meisje in de Filipijnen heeft heldenmoed getoond door haar broertje van vier maanden uit een brandende woning te redden. Ze liep daarbij zware brandwonden op, meldde een Filipijnse krant zaterdag.

Het meisje Virginia Rojo en haar broertje Joren waren aan het slapen in de houten woning in een sloppenwijk op het eiland Negros toen er brand uitbrak. „Jezus zei mij wakker te worden en mijn babybroertje te redden", aldus Virginia in de krant Daily Inquirer.

Tijdens de reddingsactie beschermde ze haar broertje met haar eigen lichaam tegen de vlammen, waardoor hij ongeschonden bleef. Virginia liep brandwonden aan haar gezicht en handen op. Vermoedelijk is een sigaret de oorzaak van de brand.

Hier word ik blij van... Lachende smiley

Wat een getuigenis geeft dat (gewonde) meisje van 6... Hiermee is ze een voorbeeld voor velen...

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 6 maart 2010, 14:05
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 21:25

LIESBETH326 schreef:
'Een rechtvaardige verdient niks dan zegen', schrijf je... Dat gaat mij veels te ver en ik weet ook niet waar het staat in de bijbel. Hoe gerechtvaardigd en hoe heilig we ook mogen leven, al onze daden zijn met zonden besmet (Jes. 64:6).

DENNISS669 schreef:
Je gerechtigheid heeft ook niks te maken met je daden, alles met je geloof!
Ok, wellicht verdient die opmerking extra uitleg: Voorop gesteld, iedere gelovige is gerechtvaardigd: 2.Kor5,21: Want Hem die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons zonde gemaakt, opdat wij zouden worden: gerechtigheid van God in Hem. Jezus was volmaakt in zijn wandel, hij kende geen zonde, hij was rechtvaardig. Hij kreeg iets wat hij niet verdiende, namelijk de straf aller zonden. Wat krijgen wij wat we niet verdienen? De rechtvaardigheid van God, in Hem (Jezus). Niet de offeraar werd beoordeeld in het OT, het offerdier werd beoordeeld. Ons volmaakte offer in Jezus, het vlekkeloos Lam, heeft onze zonden op zich genomen, en heeft ons Zijn rechtvaardigheid gegeven. Hier staat hoe God rechtvaardigen zegent: Deut.28,1-14:2 En wanneer u de stem van de Heere uw God gehoorzaam bent, zullen al deze zegeningen over u komen en u bereiken: ... Jezus was volmaakt in zijn wandel, en gehoorzaam tot in de dood. Hij heeft de wet volbracht, en daarmee de overwinning en alle zegeningen voor ons verdiend!

Dat je zegen ontvangt, is mijns inziens iets anders dan dat je zegen verdient. Dankzij Jezus' verzoeningswerk mogen wij delen in Zijn zegeningen. Het is én blijft voor mij genade...

DENNIS669 schreef:
Ik vermoed dat "rechtvaardigheid" in jou beleving misschien niet op jezelf betrekt omdat je het tegengesproken ziet worden door je daden. Maar je rechtvaardigheid heb je niet ontvangen op basis van daden, en kun je dus ook niet verliezen op basis van daden.

Je vermoeden is onjuist. Ik weet dat ik gerechtvaardigd én geheiligd ben in Christus. Hoewel uit mijn daden steeds het tegendeel blijkt, mag ik mijn hoofd opheffen en mijn blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van mijn geloof. Dat is de boventoon...

Zo blijken we toch dichter bij elkaar te staan dan je had vermoed, toch? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 18:31

Antwoord:

1- ook voor mannen. Pfff, gelukkig maar..

2- Dit kan ik niet beantwoorden omdat ik mezelf niet als een christen benoem, dan moet ik de wet en regelgeving van de christdom gaan toepassen waar ik niet bij hoor.
Huh, je noemt jezelf geen christen? In je profiel lees ik dat je van harte gelooft in God... In het stuk wat je hebt weergegeven spreek jij over de 'manieren van het Koninkrijk'. Ik vind het niet terecht om dat af te doen met wet- en regelgeving van het christendom (sterker nog, dat lijkt meer op christelijke religie).

3- nee. Mijn genoemde bewering staat wel zo in je stuk...
Quote:
Hij wil niet dat jij naar een echtgenoot zoekt; Hij wil hem naar jou toebrengen en waarschijnlijk zelfs op een tijd dat je het het minst verwacht. Als je, zoals zoveel andere vrouwen vóór jou gedaan hebben, ongehoorzaam bent aan Zijn adviezen en het zelf op je neemt om een levensgezel te zoeken, zul je vast wel iemand vinden, maar de kans bestaat dat degene die je vindt niet degene zal zijn die het beste bij jou past.

4- is geen vraag maar een mening.
Idd geen vraag, maar een opmerking...

Nog een vraag... wat vind je zelf van het artikel?
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 16:52
BerichtOnderwerp: Traditie,en Religie.

MARY052 schreef:
Het enige wat je voor dit examen moet doen is JEZUS in je hart vragen en dan ben je geslaagd!

Jezus staat al aan de deur van je hart, en Hij klopt... Je hoeft Hem alleen maar binnen te laten...

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op vrijdag 5 maart 2010, 16:53
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 15:23

Mar, ik heb een aantal opmerkingen en vragen...

1. Vind je deugdzaamheid alleen iets voor vrouwen of is dat toch ook wel een prachtige eigenschap voor mannen?

2. Hoewel ik graag zou willen trouwen, ben ik ervan overtuigd dat komen tot een huwelijk niet het bereiken is van mijn levensbestemming. God heeft mij geschapen om te leven tot Zijn eer, niet om te trouwen. Neemt niet weg dat een huwelijk wel van grote waarde kan zijn om je levensbestemming te bereiken.
Moet niet elke christen, getrouwd of ongetrouwd, de manieren van het Koninkrijk der hemelen leren voordat we onze Heere en Heiland kunnen ontmoeten?

3. Beweer je nou dat vrouwen zondigen als zij op een datingsite staan? Wat doen mannen hierdan? Welke man wil namelijk een ondeugdelijke vrouw? Knipoog smiley

4. Wat betreft de schoonheidsbehandeling die Esther moest ondergaan... Ik denk dat dat iets is wat paste in de tijd / cultuur van toen. Dat dit een jaar duurde, had denk ik meer te maken met de veeleisendheid van de koning dan dat het voor Esther een voorbereidingstijd was op het huwelijk en op het koningin-zijn.
Ik reken Esther overigens wel tot de categorie deugdelijke vrouwen! Alleen al vanwege haar moed om haar leven op het spel te zetten voor het leven haar volk.

Ik zal het hier vooralsnog bij laten...

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op vrijdag 5 maart 2010, 16:03
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 12:30
BerichtOnderwerp: Een kind

JILL658 schreef:
Als ik dit lees dan gaan mijn gedachten naar deze kind(eren) uit!
Ook Papa God huilt en is verbolgen hierover , maar kan helaas vaak niets doen.
Deze mensen komen voor God`s troon, maar wij weten niet wat HIj oordeelt.................
Want vaak worden slachtoffers..........jammer genoeg zelf daders

Shaloom Jill

En vaak waren daders zelf ook slachtoffers...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 11:25

Ik kwam op internet onderstaand artikel tegen over tolerantie... Helaas is het wat lang, maar voor mij was het verhelderend en heeft het weer stof tot nadenken...

Hoe tolerant zijn we nu eigenlijk?

“Nadenken over de kernwaarde van de 21e eeuw”

In onze moderne samenleving zijn er niet zoveel vaststaande waarden meer. Waarden zijn subjectief geworden: afhankelijk van tijd en plaats. Normen zijn dat dan uiteraard ook. En zo is er voor huidige aardbewoners weinig houvast meer overgebleven.

Ondanks alles is er toch nog één waarde die staat als een paal boven water. Of misschien beter gezegd: is als een paal boven water gaan staan… Wat bedoel ik? Het gevleugelde begrip ‘tolerantie’. Tolerant zijn, daar gaat het om. Wij roepen elkaar op tot tolerantie. Wie niet tolerant is, plaats zich buiten de samenleving. Tolerantie: de smeerolie van de 21e eeuw.

Maar wat is tolerantie eigenlijk? En wordt ermee bedoeld wat we ermee willen zeggen? Wordt het niet te pas en te onpas gebruikt om bepaalde meningen het zwijgen op te leggen? Is er wel zoveel sprake van tolerantie? Tijd voor een korte bezinning. De Leidse hoogleraar rechtsfilosofie dr. Andreas Kinneging geeft hierover in zijn boek ‘Geografie van goed en kwaad’ interessante gedachten weer. De kern daarvan vat ik in het verdere van dit artikel samen.

Tolerantie komt van het Latijnse ‘tolerare’, dat ‘verduren, uithouden’ betekent. Tolerantie vereist echter een aantal voorwaarden. Tolerantie is wat nog niet zo lang geleden, in een begrippenapparaat daterend uit de Oudheid en de Middeleeuwen, werd aangeduid als toegeeflijkheid, zachtmoedigheid, clementie, goedertierenheid, lankmoedigheid en geduld. Geduld bijvoorbeeld is het vermogen te dulden. En dulden is synoniem met tolereren. Geduld is dan ook in feite hetzelfde als tolerantie.

Een eerste belangrijke voorwaarde voor tolerantie houdt in dat er sprake is van een meningsverschil, van afkeuring, van een bezwaar tegen een andere mening. Indien iedereen het eens is, kan je daarom onmogelijk spreken van tolerantie: "Van tolerantie is dus geen sprake als iemand of iets wordt toegelaten, wordt geaccepteerd, uit onverschilligheid of goedkeuring. In die omstandigheden kan niet worden gesproken van verdragen, verduren, of uithouden. Het gevoel van afkeuring, van bezwaar is een essentieel element van tolerantie." Daarmee zijn we er nog niet: er gelden volgens Kinneging nog een aantal bijkomende voorwaarden: "Ten eerste: als iemand of iets wordt afgekeurd, maar men is niet bij machte aan de situatie iets te veranderen, kan ook niet worden gesproken van verdragen, verduren, uithouden. Onder die omstandigheden is het veel gepaster te spreken van berusten, van het zich er bij neerleggen. Ten tweede kan het verdragen, verduren, uithouden van wat wordt afgekeurd om redenen van eigenbelang evenmin worden beschouwd als tolerantie."

Rekening houdend met het bovenstaande is tolerantie volgens Kinneging dus: “(…) het verduren van wie of wat afgekeurd wordt, wanneer men bij machte is aan de situatie iets te veranderen én eigenbelang niet de drijfveer is." Is er geen sprake van afkeuring, of is men niet bij machte iets aan de situatie te veranderen, of zijn eerbied en liefde niet de drijfveer, dan hebben we te maken met een vorm van pseudotolerantie, namelijk ofwel met onverschilligheid, ofwel met berusting, ofwel met eigenbelang…

Als we de bovenstaande definitie op ons in laten werken dan is het maar de vraag of we in Nederland echt wel zo tolerant zijn als we denken. “Iedereen moet maar zelf weten wat ie doet, als ze mij maar niet lastig vallen”, “Tuurlijk mag iedereen weten wat ie denkt, maar we trekken toch mooi de subsidie in: geen afwijkende meningen op kosten van onze belastingcenten”, “geloofsuitingen behoren tot de privékring en mogen niet tot uitdrukking komen in de samenleving: niet-gelovigen kunnen zich daaraan storen”. Wat je mag vinden van deze uitspraken: ze getuigen nu niet bepaald van een echte tolerante houding. Veel van wat doorgaans tolerantie wordt genoemd, is in werkelijkheid iets heel anders: zorgeloosheid, respectloosheid, liefdeloosheid, gelatenheid, moedeloosheid, lafhartigheid, hebzucht, en soortgelijke zaken.

Om deze reden werd in het verleden (oudheid, middeleeuwen) tolerantie helemaal niet zo hoog aangeslagen als tegenwoordig. Met deugden als rechtvaardigheid, verstandigheid, moed, matigheid, hadden ze toen meer op. En daar hoor je praktisch niemand meer over. Wat nu?

Je zou je kunnen afvragen wat nu het probleem is. Als iedereen een beetje doet waar hij of zij zin in heeft en een ander niet lastigvalt, dan gaat het toch prima? Dan vergissen we ons toch echt. Want die pseudotolerantie is helemaal niet zo onschadelijk voor onze samenleving. Nog één keer Kinneging aan het woord: “Onverschilligheid, berusting en het zonder meer laten prevaleren van het eigenbelang zijn geesteshoudingen die een sterk ontbindende uitwerking hebben op de samenleving. Het zijn vormen van decadentie. Mensen met zorg, respect en liefde, mensen die niet berusten maar zich verzetten tegen het kwaad en hun belangen opzij zetten voor de goede zaak zijn de pijlers waarop elke fatsoenlijke samenleving rust”. Laten dat nu aspecten zijn die voor christenen, op basis van de Bijbel, bepalen hoe hun plaats de samenleving dient te zijn. Om zo vanuit een liefdevolle houding een hoger doel voor te houden aan een samenleving zonder houvast en levenrichting.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 22:59

DENNISS669 schreef:
Oke, Liesbeth, dan zullen we het op dit punt niet eens woorden denk ik zo... en dat mag, tis geen wedstrijd Knipoog smiley Wat me persoonlijk opvalt dat je je mening weinig met bijbelteksten onderbouwt, en dat o zich zegt niks over gelijk, heb ook zat misplaatste en zelfs verdraaide bijbelcitaten zien langs komen op fora. Tot op zekere hoogte begrijpen we elkaar ook verkeerd denk ik op te maken uit je laatste reactie... Ik besef me heeeel goed Jezus offer, maar ik laat dat niet ertoe leiden dat ik me constant zondig naar God toe voel, om de simpele reden dat dit niet Gods zienswijze op mij als persoon representeerd. Hij ziet MIJ, in mn nieuwe schepping, rechtvaardig door Christus, niet mijn oude gestorven ik die nog elke dag de werken der zonde doet. Als schuldbesef bij jouw liefde oproept, prima, bij mij zorgt het voor afscheiding, dat is namelijk wat zonde doet. Dat zeg niet ik, dat zegt de bijbel. Ik leef in genade, dwz ik weet dat ik elke dag tekort schiet, en weet dat Gods volmaakte offer ervoor heeft gezorgd dat het mij nooit meer in de weg hoeft te staan. Er is geen veroordeling voor wie in Christus Jezus is (Rom.8,1) Dus laat ik (=mijn nieuwe identiteit) me niet veroordelen, niet door mensen (Jes.54,17) niet door mezelf (mijn oude wettische ik, die kijkt naar mijn daden ipv mijn geloof) en ik weet dat God mij niet veroordeeld, omdat Hij mij gerechtvaardigd heeft. En een rechtvaardige verdient niks dan zegen, schuldgevoel is totaal misplaatst.
Ik snap er niks van, als het Gods wens was om onze zonden voor eens en altijd door een volmaakt offer te vergeven, en ze niet langer te gedenken, waarom denken er dan mensen dat God blij is als ze elke dag met een waslijst van hun tekortkomingen komen? Alsof God dat niet alwist voordat je geschapen bent? Hij had een hekel aan die tekortkomingen, en kwam met de perfecte oplossing, en dan nog blijven mensen God maar eraan herinneren... "Sorry dat ik zo slecht ben, Heer heb genade..." Dat heeft ie dus al gehad, en mensen blijven er maar mee bezig... Weet je wat ik soms denk: Dat mensen op een vreemde manier denken Gods genade te kunnen verdienen door zich mar zo zondig mogelijk naar God op te stellen. Zelfs in hun tekortkomingen proberen mensen nog eer of in dit geval genade bij God te verdienen... Nee, daar denk ik dus anders over, en waarom heb ik hopenlijk in vele vorige posts kunnen verduidelijken.
Gods zegen voor je,
groetjes Dennis[/color]

Ik heb niet gezegd dat schuldbesef bij mij liefde oproept. Ik heb wel gezegd dat het belijden van mijn schuld mij besef geeft van Gods genade en vergeving. En dat roept liefde op!

Ik ben blij om te lezen dat jij toch ook warm wordt van de genade en de vergeving van God. Dat miste ik in je vorige post, maar dat maak je nu dus goed.
En ik was in mijn vorige post wel eenzijdig met de overtuiging dat zonden mijn relatie met God in de weg staan. Dat blijf ik vinden, alleen ruimt het belijden van mijn zonden die obstakels voor mij weg. Is belijden van zonden dan een voorwaarde voor vergeving, nee! Door het geloof mag ik Hem toebehoren.

'Een rechtvaardige verdient niks dan zegen', schrijf je... Dat gaat mij veels te ver en ik weet ook niet waar het staat in de bijbel. Hoe gerechtvaardigd en hoe heilig we ook mogen leven, al onze daden zijn met zonden besmet (Jes. 64:6).

Elders in dit topic heb ik al gezegd dat we tegelijk met het belijden van onze tekortkomingen mogen danken voor de vergeving die ons al geschonken is! Dat is wat anders dan om vergeving vragen...

Leven uit genade... is voor mij niet alleen een besef van zonde en daarmee een besef van genade. Nee, het is veel en veel meer. Het is ook volop leven als overwinnaar, zoals zo schitterend verwoord is in Rom. 8.

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op donderdag 4 maart 2010, 23:00
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 20:54

DENNISS669 schreef:
Dat alles in een zin: Ik kom tot een ander inzicht (bekeren), ik erken dat ik niet voldoe aan Gods wet (zondig). Ik accepteer dat Jezus voor mij plaatsvervangend de straf gedragen heeft (geloven). God scheld mijn zonden kwijt, omdat hij ze Jezus heeft toegerekend (vergeven). Ik zeg daarom nu hetzelfde als God over mijn zonden, ze zijn vergeven (belijden)
[/color]

Theoretisch misschien wel waar, maar het klinkt me wel heel emotioneel neutraal in de oren...

Dat roept bij mij de volgende (persoonlijke) vraag op... Wat betekent het ten diepste voor jou dat je zondaar was/bent voor God?
Dat jij vergeving van zonden hebt kunnen ontvangen, heeft God ALLES gekost!
Om dat te (blijven) beseffen en om mijn relatie met God zuiver te houden vind ik een dagelijks belijden van mijn zonden nodig.

Zonden staan idd mijn relatie met God in de weg. Maar gode zij dank staan mijn zonden Gods relatie met mij niet meer in de weg!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 4 maart 2010, 17:04

DENNISS669 schreef:

Dat zeg ik toch ook dacht ik? Maar dat zegt het Onze Vader niet, dat is nu juist mijn punt... In het Onze Vader speelt de vergeving op basis Jezus offer nog geen rol, omdat dit nog niet heeft plaatsgevonden.

Je zegt dat idd ook, maar ik zeg erbij dat je het mijns inziens niet uit elkaar kunt trekken, dus dan is de volgorde niet meer van belang...

Quote:
Allereerst, ook jij bedankt Liesbeth voor je deelname in deze discussie! Mijn vraag aan jou: Hoe kom je erbij dat we onze zonden moeten belijden? Ik kom dat dus niet tegen in alle brieven die aan de christus-gelovigen geschreven zijn... Zou je voor mij één (meerdere mag ook) bijbelvers willen aangeven waarin dit naar voren komt? En om dit misverstand vast te voorkomen: Christus-gelovigen, daar bedoel ik dus mee, mensen die het offer van de Here Jezus hebben aangenomen (daarmee valt alles voor zijn dood af qua teksten) Waar worden gelovigen van het nieuwe verbond opgeroepen hun zonden te belijden? Een niet eenmalig ter bekering, zoals in 1.John1,9, maar dag in dag uit?

Het is hierboven al gezegd, ik zondig elke dag. Door mijn zonden te erkennen en te belijden, belijd ik tegelijkertijd mijn afhankelijkheid van Hem, die mij vergeving heeft geschonken. En het kan voorkomen dat ik te gemakkelijk met de geschonken genade om zou gaan... Genade is verre van goedkoop!

Ik lees in 1 Joh. 1:9 wel dat we onze zonden moeten/mogen belijden en dat dat niet is voorbehouden aan het moment van bekering.
Bovendien, lang niet alle gelovigen kunnen terugzien op één bepaald moment waarop ze tot geloof zijn gekomen. Ik denk dat dat ook een proces kan zijn, zoals bijvoorbeeld bij Timotheus.

Verder denk ik, stel dat ik bijvoorbeeld fout ben geweest in de relatie met mijn aardse vader. Ik heb bijvoorbeeld tegen hem gelogen.
Ik weet dat mijn vader van mij houdt en mij het eigenlijk al vergeven heeft. En toch zit het mij niet lekker, maar moet ik het uitspreken, zodat de relatie met mijn vader weer zuiver is. Ik denk, dat versterkt de liefde tot elkaar toch?

Dat ik mijn zonden belijd aan God, heeft dus ook de functie van het zuiver houden van de relatie tussen God en mij...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van LIESBETH326
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 16 Volgende
Pagina 11 van 16