Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 oktober 2013, 19:37
Onderwerp: Belijdenis doen of volwassendoop
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik versta je laatste zin uitstekend, dat zal je ook niet verbazen, denk ik, maar je hoeft toch wat je erboven schrijft - dat je op een prettige dan wel aangename discussie hoopt - toch ook niet nog een keer in het Frans op te schrijven? Een discussie is aangenaam zonder de bekende scherpslijpers maar is dat ook als we weten waar de ander over schrijft en het niet eerst hoeven te vertalen, wat nu eenmaal niet iedereen kan.
De eenvoud is het kenmerk van het ware. Dat kunnen we beiden wel in het Latijn opdreunen maar zoals het hier staat, snapt iedereen het.
Thomas, ook niet altijd simpel, dat geeft hij toe. |
Thomas locuta, causa finita.....
dus...nu weer on topic.....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 1 oktober 2013, 19:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 27 september 2013, 23:53
Onderwerp: Schepping of evolutie
|
|
|
MARIO216 schreef: | Heeft er eigenlijk niets mee te maken, dat thema is geloof eens wel eens behandeld op het forum. Maar het heeft wel iets dreigends. En ik weet niet hoe ik dat dit moet zien in de schepping/evolutie |
Ja, ik heb het ook gelezen, poolkappen die sneller smelten dan wetenschappers hadden verwacht en de zeespiegel die daardoor weer veel sneller zou gaan stijgen. Heeft idd iets dreigends en is ook moeilijk te plaatsen....maar is het onderwerp al eens behandeld? In welk topic?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 september 2013, 19:25
Onderwerp: Schepping of evolutie
|
|
|
Ach, veel is mogelijk, bij God zijn 1000 jaar als één dag en andersom....
Ware het niet, dat ik een hele poos geleden een wetenschapper heb horen spreken over de evolutietheorie. Toen hij zijn studie geologie deed was hij niet gelovig. In zijn spreekbeurt had hij het over de vele onderzoeken en alles wat hij deed. Volledig overtuigd van de evolutieleer en druk bezig om verdere onderzoeken te doen hoe dat dan precies in zijn werk is gegaan.
Tot....hij, tijdens geologische onderzoeken en opgravingen, op een dag een enorme kei van zijn plaats rolde, en daaronder de voetafdrukken vond van een mens en een prehistorisch dier tezamen. Onomstotelijk bewezen dat de mens en dit prehistorische dier in dezelfde periode daar geweest waren (hopelijk voor de mens niet op dezelfde tijd )
Deze wetenschapper is toen tot geloof gekomen en houdt nu spreekbeurten om op het gevaar van de evolutietheorie te wijzen. Ook de evolutietheorie is een geloof, volgens zijn zeggen. Ook de evolutietheorie is gebaseerd op het geloof dat een bepaald soort gesteente in de aardlagen een miljoen jaar oud zou zijn...al het andere wordt daaraan afgemeten.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb. Na het horen van deze spreekbeurt werd ik bevestigd dat God de aarde geschapen heeft, al blijf ik er verder vanaf hoe dat gegaan is. Totdat het licht werd geschapen, d.w.z. dag en nacht , bestond er immers geen tijd.......
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 17 september 2013, 21:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 15 september 2013, 23:14
Onderwerp: Humor mag best van God
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Idd, (bewust) spotten heb ik ook een grondige hekel aan.
En humor ja, heerlijk, een topic doorlezen bv, en dan echt wel lachen, onverwacht, ja, die dingen zijn oa zo leuk en maken het leven leuk!
Trusten! voor Straks! |
Ja, sommige dingen kunnen superkomisch overkomen, als je gevoel voor humor hebt tenminste. Het is een scheppingsgegeven, gevoel voor humor, denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 15 september 2013, 23:02
Onderwerp: Het weer
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Hier de c.v. aan... Wilde er eerlijk gezegd nog niet aan beginnen...maar geen zin in kou .. 18,5 graden binnen...buiten wil ik het niet eens weten...
Fleece deken erbij..gordijnen dicht en de kaarsjes aan!!! |
Het was hier vanavond om 20.30 uur al donker.....wel even wennen...en wel erg snel....storm en regen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 15 september 2013, 22:33
Onderwerp: Humor mag best van God
|
|
|
Er is wel verschil tussen humor, ook over grappige dingen in de Bijbel en spotten. Ik denk dat spotten met de Bijbel of spottende grapjes over figuren uit de Bijbel uiterst link is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 september 2013, 09:27
Onderwerp: ga je mee picknick/barbeque zaterdag 14 sep in Ede op de hei
|
|
|
PIETER619 schreef: | Met zijn allen in een gezellig partytent lekker bij de barbeque's is ook super gezellig. |
Het plenste hier net behoorlijk, maar het is nu 'droog', winderig en wel koud. 'k Hou jullie wel op de hoogte van het weer.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 14 september 2013, 10:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 13 september 2013, 23:41
Onderwerp: ga je mee picknick/barbeque zaterdag 14 sep in Ede op de hei
|
|
|
PIETER619 schreef: | as't net kin sa as it moat dan moat it mar sa as it kin, ofetewel, als het niet gaat zo als het moet, dan moet het maar zoals het gaat |
als 't gaat plenzen kom ik ook juffrouw Tok is een gezellige plek met prima cappuccino
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 12 september 2013, 16:03
Onderwerp: Thermostaat of temperatuur
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik zie temperatuur als je eigen altijd maar aan (moeten) passen.
Thermostaat als dat je zelf wel even bepaald welke temperatuur het wordt. Al dan niet in overleg...
Dus dat je jezelf blijft, jezelf niet(teveel) conformeert, ja, aleen nu en dan als de situatie erom vraagt, kan het weleens zo zijn dat even aanpassen vereist is zeg maar, ja, moet dat nu eenmaal eventjes bijvoorbeeld.
Iets anders wordt het als je je eigen altijd aanpast, en daardoor altijd doet wat de omgeving doet(temperatuur van de omgeving aannemen).
Nou is je kunnen aanpassen wel een goede eigenschap ook, maar ja, als je dat áltijd doet, doe je alleen nog maar wat anderen van je verwachten, bewust of onbewust. en zo loop je aan jezelf voorbij. aan je eigen grenzen, wensen en ideeën.
Dus als thermostaat kan je je eigen ideeën en wensen en grenzen aangeven en zo (mede?) bepalen hoe de temperatuur wordt.
Ik hoop dat ik duidelijk ben.
Groetjes!
ps: Dit natuurlijk naar aanleiding van de 'kreet' van Mario. daar kwam ook geen barometer in voor...
Verder: ken je dat, als je een stripverhaaltje las of gewoon een stukje wat een columnist schrijft oid., wat heel gewoon begint, en dan na een paar stukjes verder zit je echt wel te lachen, ja, dat had ik met dit topic. Soms kunnen, onbedoelt, en daarom is het zo leuk, reacties op mekaar, en daar weer op, wel zo komisch overkomen.:):) |
Ja, mooi duidelijk stukje Shanita, zo had ik het nog niet gezien! Gelukkig zijn we weer op topic, al is het komische effect idd ook wel weer even leuk. Maar je beschrijft erg mooi hoe je én thermometer én thermostaat kunt zijn.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op donderdag 12 september 2013, 16:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 22:04
|
|
|
JANS221 schreef: | Ja Thomas, ik zal voortaan nog wat beter mijn best doen. Inmiddels weet ik dat ze de vrouw van Joel Osteen is, een welvaartsevangelist. Ja, die ken ik niet. |
Nee, ik vind het geen welvaartsevangelist, hij bemoedigt alleen steeds, tegenovergestelde van het strenge calvinisme. Hij hamert veel op het vertrouwen op God.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 11 september 2013, 22:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 11 september 2013, 21:15
|
|
|
MARIO216 schreef: | Ben je thermostaat of heb je meer temperatuur. Of een barometer??
Zelf ben ik meer een temperatuur. Maar als ik boos ben een barometer die uitslaat. |
Even ter verduidelijking (tsja...eens een juf...... ) Een thermostaat is een schakelaar die schakelt op een vaste of een in te stellen temperatuur. Deze kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een bepaalde temperatuur te handhaven door iets aan of uit te schakelen, zoals het regelen van de mate van energie aan- of afvoer. .Met een kamerthermostaat kan een gewenste temperatuur voor een ruimte worden ingesteld.
Temperatuur is een maat voor hoe warm of koud iets
Een barometer is een meetinstrument waarmee de druk gemeten kan worden. Men kan met deze meter depressies of mooi weer zien komen, ook kan men zo enige waarschuwing krijgen of er een storm aankomt en zo tijdig dekking zoeken......
Dus wat ben jij.....bepaal jij de sfeer, meet je de sfeer.....of meet je de spanning, en bepaal je zo of je kan blijven of weg moet wezen....
Maar even alle gekheid op een stokje, ik neem aan dat Mario dit topic heeft geopend naar aanleiding van de stelling die hij citeerde van Victoria Osteen, iemand die duidelijk een perfecte thermostaat is!
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 11 september 2013, 21:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 24 augustus 2013, 10:45
Onderwerp: Daten
|
|
|
JANE410 schreef: | Ja, ik ken ook mensen in mijn omgeving waarvan de man wel heeft gestudeerd en de vrouw niet. En dat gaat prima in die huwelijken. Ze hebben beide hun kwaliteiten en interesses. De man is bv goed in het invullen van belasting papieren maar in het huishouden is hij echt onbekwaam en kan ook absoluut niet koken, zo vullen ze elkaar mooi aan. |
Het ligt er maar aan wat je wensen zijn, als je naar geestelijke eenwording verlangt ligt het wel anders denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 18:00
Onderwerp: Heilige Geest
|
|
|
@ Willemijn
In wat er hier geschreven is over de Heilige Geest heb ik gewoon wat aangevuld. Zeker niet in de mening dat het van mij zou moeten komen, maar gewoon onderling, naar elkaar toe, zoals je zo mooi schrijft over het lied van Jol wat je raakte. Een prachtig voorbeeld van hoe de Geest werkt en dat er hier ook wel mooie dingen gebeuren op cm.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 21 augustus 2013, 19:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 15:29
|
|
|
JOL252 schreef: | Dan nog zou ik er zeer summier en vooral voorzichtig mee omgaan als je je op deze dingen richt. Toetst alles en toets het nog eens. En liever wat mij betreft niet op het forum voor iedereen leesbaar. Ervaring met de heilige Geest is niet verkeerd... Maar heeft Hij ervaring met mij? Oftewel, is mijn houding de goeie? Profeteren is 1, karakter afgestemd op liefde is 2. |
De Liefde draagt alles, is nummer 1. Zonder de liefde heeft het allemaal helemaal geen zin, daar heb je helemaal gelijk in, het is het belangrijkste om daarin te groeien. Een woord van wijsheid of kennis is voor mij nog niet meteen profeteren.... meer de ander opbouwen in geloof.....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 21 augustus 2013, 16:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 12:49
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Oke Annette dank je nu snap ik je. Wat jij voorstelt gebeurt al op kleine schaal op CM. Zou mooi zijn als dat vaker gebeurde inderdaad, maar dan moet je elkaar wel echt goed kennen vind ik. Dat zou voor mij de voorwaarde zijn |
Het hoeft op zich geen voorwaarde te zijn, omdat dit al een christelijke site is. Dat is juist het mooie. Als die voorwaarde weg zou vallen zou het meer gaan opbloeien.....en juist een ingeving van de Heilige Geest voor iemand die je niet kent is erg betrouwbaar, omdat jezelf niet veel weet van die persoon. Dan is het dus helemaal Hem, want Hij kent die andere persoon wel. Maar je bedoeld waarschijnlijk, dat je wilt weten hoe de andere persoon er mee om gaat, dat je dat graag zou willen weten? Maar dan denk ik dat, als je gewoon gevolg geeft aan een ingeving van de Heilige Geest voor iemand die je niet goed kent, het een verrassend effect kan hebben, waardoor jezelf ook weer gezegend wordt. Want, zoals al eerder werd aangegeven, kwamen een aantal van de ingevingen van de Heilige Geest juist op het goede moment. Daardoor werd de persoon die de ingeving ontving denk ik ook weer gezegend.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 21 augustus 2013, 14:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 11:17
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hoe zie je dat dan praktisch voor je? J |
Voor degenen die hier wel eens vertellen, waar ze het moeilijk mee hebben of voorbede vragen voor iets zou het fijn zijn als deze gaven van de Heilige Geest nog meer zouden gaan opbloeien. Een Woord van Wijsheid of Kennis kan, indien het gepast is, gedeeld worden op het forum en zo een goed getuigenis zijn, dat cm ook een warme digitale gemeenschap kan zijn. Natuurlijk kan er ook privé gereageerd worden. Een mededeling over een probleem of moeilijke situatie op het forum, beknopt of uitgebreider,kan zo een scala van reacties in werking zetten, waardoor de Heilige Geest kan werken. En die reacties kunnen gerust via de privé mail gegeven worden. Zoals Pieter getuigt, heeft hij dus al meerdere malen meegemaakt dat een ingeving, die de Heilige Geest hem gaf, precies op het juiste moment kwam. Wat een troost voor iemand, als die persoon in nood dan merkt dat de Heilige Geest door een ander mens heen hem/haar wel degelijk op het oog heeft en zijn/haar nood ziet.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 21 augustus 2013, 11:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 11:02
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Haha hoor en wederhoor klinkt als de rechtbank. Maar je hebt helemaal gelijk Willemijn. Juist al die verschillende meningen en ervaringen maken het zo boeiend. Ik zat ook op toelichting te wachte Annette. Jij mag gemaild worden met vragen. dus blijkbaar weet jij iets waardevols over dit onderwerp. Kun je niet een slipje van de sluier oplichten? |
Ik heb een reactie gegeven, waarin ik aangeef, dat er op cm in het gewone, intermenselijke contact ook hele mooie dingen gebeuren die helemaal los staan van het verkrijgen van een relatie. Ik ervaar cm soms als een kleine christelijke gemeenschap, waarin er wel degelijk medemensen zijn die voor een ander klaarstaan. Wat zou het mooi zijn als dat aspect van cm nog meer zou gaan opbloeien. En de Heilige Geest kan gewoon ingevingen geven in je hart, bedoeld voor een ander. Het is goed om hierover te praten, maat het zou fijn zijn als het niet alleen bij praten over HEM blijft, maar dat het ook een uitstrekken wordt naar die werking van de Heilige Geest, ook hier op cm, waar soms erg mooie dingen gebeuren. Voor sommigen kan het iets ongrijpbaars lijken, een ingeving van de Heilige Geest, maar het hoort bij het normale christelijke leven, maakt het juist zo rijk! Daarover mag gerust naar me gemaild worden.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 21 augustus 2013, 11:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 10:53
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vroeg jou een reactie, niet Pieter en Shanita.......en zij geven geen antwoord op mijn vraag aan jou....... En als je hier een stukje schrijft is het toch geen moeite om bij vragen erop te reageren? |
Dan begrijp ik je vraag blijkbaar niet of heb je deze niet duidelijk gesteld. Kun je wat specifieker aangeven welk gedeelte van je vraag niet beantwoord wordt in de reactie van Shanita?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 10:42
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Als je het moeilijk of eng vind mag je je mailen zeg je? Ik vraag gewoon om een uitleg wat je nu precies bedoeld te zeggen en er komt geen reactie. Jammer want het is een boeiend topic waarin juist mensen die zo verschillend over de Geest denken aan het woord komen...... Ik vond het juist boeiend om diverse mensen te horen over hun ervaringen met de Geest, dat is leerzaam en zo kom je dichter bij elkaar. Je leert ook beter begrijpen wat mensen beweegt en bezighoudt... Maar op een forum is het wel horen en wederhoren....... |
Shanita heeft een reactie gegeven waarin ze wel een antwoord geeft op je vraag. Ik sluit me bij haar reactie en die van Pieter aan. Elkaar bemoedigen door Woorden van Wijsheid en Kennis is goed, en dat kan ook gewoon via de privémail, hoeft helemaal niet op het forum. Er gebeuren ook hele mooie dingen op cm, die gewoon in de intermenselijke sfeer liggen, christenen onder elkaar, die los staan van het verkrijgen van een relatie. Dat vind ik het mooie aan deze site, dat kom je op geen andere site tegen.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 21 augustus 2013, 10:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 19 augustus 2013, 15:08
|
|
|
Dit is een bijzonder mooi topic. Al mijn moed bij elkaar rapend zou ik het volgende willen voorleggen. Over de Heilige Geest praten is één ding, maar waarom niet gewoon in praktijk brengen wat Hij in je hart kan ingeven. Soms wordt er gebed gevraagd op het forum of uit iemand iets wat moeilijk is. Soms geeft de Heilige Geest een Woord van Wijsheid of van Kennis voor iemand. Of iets anders wat de Heilige Geest kan ingeven in je hart voor een situatie of voor een bepaald persoon in dit topic. Wat zou het fijn zijn als deze Woorden van Wijsheid en Kennis zouden komen en doorgegeven worden in dit topic. En ja, iedereen kan het lezen, het is openbaar, maar zo kan het ook als een soort getuigenis werken van wie de Heilige Geest is. En natuurlijk kun je ook privé iets doorgeven wat je door Hem ingegeven is.
En uit ervaring weet ik dat als de Heilige Geest ingevingen geeft, deze altijd opbouwend en bemoedigend zijn. De Heilige Geest verbreekt het geknakte riet niet maar richt het weer op. Over de Heilige Geest praten is goed, maar je echt openstellen voor Zijn Ingevingen is toch het doel.
Vind je dit moeilijk of eng, dan mag je me er altijd over mailen of advies vragen.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 19 augustus 2013, 15:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 19 augustus 2013, 14:06
|
|
|
PETRA373 schreef: | ach , ik krijg zo vaak dezelfde, terwijl er maar korte tijd tussen zit, dat ik denk????? stomme is , ik op me pro heb gezet ik verliefd ben, toch proberen sommigge... heb je me pro dan niet gelezen????
en maar 14 jaar ouder. ha ha de oudste bij mij was dacht ik 76, terwijl ik 48 ben toch heb ik een leuke vriend hier gevonden Petra die effe liefs tegen iedereen wou zeggen en me abbo es gaat opzeggen. en iedereen gods zegen toe wenst. |
Zou veel duidelijkheid scheppen als je invulde dat je een relatie hebt, denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 19 augustus 2013, 00:36
|
|
|
THOMAS968 schreef: | ...... Maar als een man en een vrouw elkaar vinden dan is de verhouding per definitie gelijk, lol.
Thomas |
.. lol
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 19 augustus 2013, 08:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 augustus 2013, 21:12
|
|
|
CHRISTIAN542 schreef: | Ik citeer:
Jezus zei "ik geef u Mijn Geest", maar was die al niet ver voor die tijd aanwezig?
Als je mattheus gaat lezen en de geboorte van jezus leest, staat er dat deze door de heilige geest werd geboren worden. Dus inderdaad..VOOR jezus was de heilige geest er ook.kan ik er dan uit opmaken.. | G Ja, in Genesis staat zelfs dat de Geest Gods over de wateren zweefde. Maar het grote verschil is, dat de Heilige Geest, na de uitstorting, in onze harten woont. Onze lichamen zijn nu de tempel van de Heilige Geest, voor degenen die Jezus als hun zaligmaker hebben aangenomen.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op donderdag 15 augustus 2013, 21:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 13:15
Onderwerp: De binnenkamer
|
|
|
NADINE962 schreef: | Beste Anna415,
Verderop in het nt geeft Paulus aan dat voor degenen die zich laten besnijden, christus niet zal baten. De besnijdenis is bij uitstek het symbool van het verbond tussen God en Abraham. Blijkbaar vervangt Paulus deTora tóch door iets anders.
Verder is het gezond als kinderen straf krijgen als ze iets stouts doen en beloond worden als E iets goeds doen. Dat is rechtvaardig en bovendien een uitstekende methode voor jonge kinderen om op een basale manier het verschil tussen goed en kwaad te leren. Uiteraard zijn positieve stimulansen beter dan Straf. |
Je komt nu gelukkig genuanceerder over....'de roede niet sparen'...roept bij de associatie op van lijfstraffen en niet zo zuinig ook.... een pak slaag is heel wat anders dan een kind met een roede bewerken. dat is echt iets wat hoort bij het OT, in het NT wordt het niet meer genoemd.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 9 augustus 2013, 13:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 10:52
|
|
|
[quote=NADINE962]
Kun je dit nader onderbouwen?
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 9 augustus 2013, 11:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 23:34
|
|
|
[quote=ROELANDE345]
Er was altijd boetedoening nodig, bijvoorbeeld door de zondebok, die de woestijn ingejaagd werd, het offeren wat altijd nodig was in de tempel enz. Alles wees op het komende verzoenoffer van Jezus Christus, alleen als er bloed vloeide konden ze zich reinigen van zonden..... er was reiniging van zonden...door de offerande van een lam o.i.d. ....iets anders dan vergeving waarbij niet meer geofferd hoeft te worden... vergeving nadat de Heilige Geest overtuigd heeft van zonde, oordeel en gerechtigheid.....hét Offer is al totaal, maar dan ook totaal volbracht en door de invulling van de Heilige Geest mogen we nu uit genade leven en gelijkvormig worden aan Jezus Christus....die dimensie was er in het OT. niet.... Romeinen 6, 7 en 8....het afleggen van de oude mens, de wedergeboorte van de nieuwe mens bestond in het O.T. niet.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 9 augustus 2013, 00:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 23:19
|
|
|
NADINE962 schreef: | Onze kinderen moeten we denk ik ook vergeven, maar 'de roede niet onthouden'.
|
Zou je nader kunnen onderbouwen waarom we kinderen de roede niet moeten onthouden....hoe rijm je dit met God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf? Kun je uit het N.T. onderbouwen waarom je kinderen de roede niet moet onthouden in plaats van hen te overweldigen met de Liefde en Genade die er is voor hen.... Jezus liet de kinderen tot Zich komen en zegende ze....
En kun je nader toelichten wat je eronder verstaat....een kind de roede niet onthouden....is er voor een kind geen vergeving zonder straf? Zoals je eerder omschrijft dat dat eigenlijk alleen gold voor het O.T....... vergeving gevolgd door straf?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 20:53
|
|
|
[quote=NADINE962]In het OT is er ook vergeving, alleen kan dat wel gepaard gaan met een straf. Zie bijv. Koning David die vergeven werd maar wel een straf kreeg.
Verder: een andere invulling is een verandering en dat is dus uit den boze. [einde quote = NADINE962]
In het OT is er geen vergeving. David doet zelf boete voor zijn zonde, zelf, terwijl in het NT de boete voor ons volbracht is. Dat bedoel ik met een andere invulling. Wij kunnen uit genade vergeving voor onze zonden vragen, zonder er zelf boete voor te hoeven doen.
In het OT was de Agapé Liefde niet opgenomen in de wet, in het NT is de Agapé Liefde het fundament van het NIEUWE verbond
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op donderdag 8 augustus 2013, 21:03
|
|
Naar boven |
|
|
|
|