Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:10
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
XABIA794 schreef: | man, ik lig hier soms plat van 't lachen... niet te kloppen deze afdeling |
geweldig he?!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:08
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Quote: Thomas Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.
Gelukkig dat er staat; met uw ganse hart. Iemand die nog niet behouden is, kan niet met zijn ganse hart op God vertrouwen, die persoon kent God niet eens .... Als God, door de Heilige Geest, iemand aanraakt, dan pas zal hij op zijn hart (gevoel) af kunnen gaan. En daar komt ook de Grootheid van God weer bij kijken, je hart (gevoel) en verstand zijn je door Hem gegeven om te gebruiken. Neem je Hem aan, hartezaak (gevoel) of wijs je Hem af, verstand. Maar je hebt een keus ....
Mieke: Prachtige toelichting Crossroad.
Is het "voorbestemming" dat mensen tot geloof komen of is het een voorrecht dat je tot geloof komt. Dat God Alwetend is, zegt niet dat Hij mensen heeft voorbestemd om Zijn kinderen te mogen worden .... Is de Genade alleen voor een beperkte groep mensen, of is het een beperkte groep mensen die ervoor heeft gekozen om de Genade aan te nemen ....
Bij een enkeling in de bijbel zie je dat God de "vrije wil" wegneemt .... Exodus 7:3 Ik zal ervoor zorgen dat de farao hardnekkig weigert, en ik zal in Egypte veel tekenen en wonderen verrichten......13 Toch bleef de farao onverzettelijk, hij wilde niet naar Mozes en Aäron luisteren, zoals de HEER gezegd had. Exodus 12:29 Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee. 30 De farao, zijn hovelingen en alle andere Egyptenaren schrokken die nacht wakker, en in heel Egypte klonk een luid gejammer, want er was geen huis waarin geen dode was. |
[b]
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op zaterdag 26 maart 2011, 22:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:05
|
|
|
THOMAS968 schreef: Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.
Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.
Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.
Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.
In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.
Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?
Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.
Thomas
De toevoeging maakt de rode draad compleet en is een dagelijkse lering voor een ieder. Een opgave!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:56
|
|
|
DAVID923 schreef: | waarom moet je nu dat hele stuk kopieren als je er vlak onder je steun wilt betuigen? is erg irritant, want dan moet je veel verder scrollen en de treats worden langer dan nodig.
is maar een vriendelijke tip. |
zo vriendelijk vind ik je toon, niet, hoewel er wel wat in je advies zit, David. Ik vind het juist wel fijn lezen omdat als er veel reacties komen je op enig moment niet meer helder hebt waarom het in eerste instantie was begonnen. Meningen verschillen en dat mag. Je zou je bijvoorbeeld wat minder snel kunnen ergeren als dingen niet gaan zoals je wilt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:12
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Jan met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven danwel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Hij trok echter de conclusie op bijbelse gronden dat de Joden dus niet bescbermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.
Er waren ook calvinisten, die niet buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.
Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van een bijbeltekst moet dit haast wel levens gekost hebben.
Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een bijbeltekst mensen laten omkomen. En hij had niet beter moeten weten maar vooral beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.
In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een bijbeltekst werd de slavenhandel goed gekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.
Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust,
Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een bijbeltekst misbruiken. Het gaf al zoveel leed.
Thomas |
Dank voor deze glasheldere, rake bijdrage, Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 22:18
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Inclusief denken, Suzan, prima. Het is de titel van een boekje van de theoloog Boerwinkel, een calvinist die liet zien dat het dus ook anders kan.
Samengevat:
Inclusief denken gaat ervan uit dat welzijn, succes en resultaten niet kunnen verkregen worden ten koste van de ander of zonder de ander. Dit is geen idealistische of semi-religieuze uitspraak, die een bepaalde moraliteit wil promoten, maar een heel realistische vaststelling die ook het eigenbelang centraal plaatst. Boerwinkel zegt het als volgt : “…het is niet onedel en laag om alleen voor eigen welzijn te werken, maar dwaas !”
Feitze Boerwinkel
“Sinds onheuglijke tijden hebben mensen geleefd volgens het beginsel dat ‘zelfbehoud de eerste levenswet is’. Maar dit in een onjuist uitgangspunt. Ik zou zeggen dat andermans-behoud de eerste levenswet is. Alle leven is met elkaar verbonden. Het lijden van de arme verarmt de rijke, de vooruitgang van de arme verrijkt de rijke.”
Martin Luther King in ‘Waar gaan wij heen ?’
Thomas, maak van welzijn in deze discussie standpunt en je bent er. |
"God is alles in allen"; daarmee eindigde de roomskatholieke priester de oecumenische (oikumene:alles wat leeft) dienst vaak in de gemeente waar ik 23 jaar lang kerkte. Vanuit het gegeven dat alles met elkaar samenhangt, alles met elkaar verbonden is en elkaar beïnvloedt en je je realiseert dat alles door Gods Liefdevolle Handen is gemaakt, kan je niet anders meer dan alle leven met respect behandelen en je realiseren dat ieder levend wezen gelukkig wil zijn. Daar af en toe bij stilstaan 'reset' je denkrichting weer zodat je geen afgescheidenheid meer voelt maar betrokkenheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:36
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | oke, wist niet dat dit een titel was hoor, die zin kwam ff in mij op na het lezen van enkele reacties hier... |
De denkrichting is zeer de moeite waard je in te verdiepen en een intelligente en waardevolle verdieping op hoe je medemensen en jezelf te benaderen of eigenlijk te omhelzen. Ook kritisch zijn - in de zin van opbouwende kritiek - is de ander binnen de lichtkring van Gods Liefde willen houden.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op vrijdag 25 maart 2011, 22:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:27
Onderwerp: Lente
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik vind het gewoon lekker........
Smulsmurf, gooit de veertjes weg. |
Het elfde gebod: gij zult genieten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:15
|
|
|
Wat een prachtig dier en als je dit adembenemende schepsel hebt geplukt, Thomas, wil ik wel in aanmerking komen voor de veertjes.....wat kan je daar mooie dingetjes van maken. Het recept lijkt me watertandend lekker, ja.
Af en toe een fazantje opsmikkelen voorkomt een overschot aan deze gevederde vriendjes, toch...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:11
|
|
|
DAVID923 schreef: | willemijn en de rest die er zo overdenken , en ik zeg het met liefde, reageer dan AUB NIET in een serieuze sectie van het forum of het inmengen van een serieuze discussie. super irritant...
genoeg ruimte bij andere forum sectie`s. |
David, er zijn mensen die jouw onhebbelijke en onfatsoenlijke benaderingen van medechristenen hier op cm super irritant vinden en het maar gedogen en accepteren. Humor is niet verboden op deze site en een relativerende opmerking kan voor sommigen een verademing zijn als reactie op jouw overmatige woordenvloed die tenslotte kant noch wal raakt en slechts dient ter meerdere eer en glorie van jouw heilige ego.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:06
Onderwerp: vrije wil versus Gods plan.
|
|
|
DAVID923 schreef: | @ susannah, dus God wil iemand wel redden maar Zijn handen zijn gebonden door hun wil? Hoe verklaar je dan Paulus bekering bij dasascus?
Verder zie ik graag meer Bijbelse onderbouwing dan dat jij het je niet in kan denken en God is zoals jij het je voorstelt, met jouw rechtvaardigheids model en jouw idee van ''eerlijk'' als maatstaaf.
Wat denk je in de context van je reactie over deze zaken?
Hand 16:14
“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”
Joh 6:44
“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”
Joh, 15;16
Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen.
1joh 4
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.
19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. |
David, wat matig je je toch een ongelofelijk autoritaire houding aan ten aanzien van mensen die gewoon hun mening geven en hun bevindingen met jou delen. Het gejij en gejou, het respectloos afserveren omdat iemand niet reageert zoals jij het belieft. Het is werkelijk shockerend wat hier van jou wordt getolereerd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:02
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Uurtje uitslapen Marian. Voor mij is het Nieuwjaar op de zondag dat de zomertijd begint. Tot acht uur licht heerlijk...
Thomas. |
Hè, wat een prettig, positief geluid tussen al het gehakketak en egogekletter in de andere topics.
Hoewel het nog fris aanvoelt 's morgens en in de namiddag begint het toch echt lente te worden, hè. Vanmiddag zag ik de eerste koeien in de wei. Buiten eten en nog even een kop koffie in het avondzonnetje of achter glas. Een wandelingetje na het avondeten.....het kan straks allemaal weer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 16:50
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Voor alle duidelijkheid: ik hoor bij een kerk die uit het Calvinisme is voortgekomen. Al vind ik de opvattingen van een aantal mensen hier extreem, ik heb er wel begrip voor. Maar historisch gezien zijn er toch wel wat kanttekeningen te maken bij Calvijn. Ik wil in ieder geval wel aangeven over wat voor man we het hier hebben. Ook als je zijn gedrag in de tijd plaatst waarin hij leefde, is zijn opstelling nog bar en boos. Het gedrag wat hij had, moet toch met zijn denken te maken hebben. En al is het geen biografie, het geeft wel te denken.
http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info/?page_id=6669
Thomas, wie volgen we eigenlijk... |
Beetje bij beetje kwamen in mijn jongvolwassen tijd deze verhalen mij ter ore en ik begrijp nu nog beter dan toen dat we ons niet moeten voorstaan christen te zijn maar dat het een dagelijkse opdracht is, gezegend en tot zegen te zijn. Kijkend naar de historie van de christenen - die ons tot aan vandaag wordt nagedragen door niet-christenen - is het niet een status om naar mensendaden gemeten trots op te zijn hoewel er natuurlijk staaltjes zijn van heldendaden van christenen die er niet om liegen.
Huiveringwekkende monsters kunnen mensen zijn.
Een mens is een groeps'dier' en volgt de sterkste van de groep intuïtief omdat dan de overlevingskansen het grootst worden geacht. Dat hebben we nog steeds in ons. Door de geschiedenis telkens te herdenken kunnen we leren boven onszelf uit te stijgen en nieuwe wegen te zoeken betere mensen te worden. Gelukkig leert ons de geschiedenis ook het succes daarvan.
Een van de gedachten die bij me opkomt is deze: ik ben gelukkig geen volgeling van calvijn, wel van Jezus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:26
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het verschil met een normale vloed bij volle maan is drie centimeter. Echt te verwaarlozen. De invloed van wind(richting) is hierbij veel groter en die week niet af van normaal
Thomas |
Ok, dat is niet merkbaar denk ik. Dat vroeg ik me even af, dank je! Meestal wandel ik bij eb en ik had een beetje de p in dat het zo druk was en dat ik niet lekker ontspannen kon wandelen in een file in rul zand......moppermopper.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:20
Onderwerp: Moeder worden op 63-jarige leeftijd: Bijbels uit te leggen?
|
|
|
THOMAS968 schreef: | In Italië geldt Italiaans recht. Recht is normaal gesproken gebonden aan de plaats, niet aan de nationaliteit. Buitenlanders moeten zich in Nederland aan de Nederlandse wet houden. Er is echter naar de wet gesproken geen sprake van een misdrijf. Dat artsen vrouwen boven een bepaalde leeftijd niet meer helpen kan ook beleid zijn. De arts kan alleen gestopt worden op basis van wetgeving en die ontbreekt. Dan wordt het een kwestie van ethiek.
Thomas. |
Dank je, Thomas, voor je reactie. Dit zou misschien een aanleiding kunnen zijn voor internationale ethische afspraken waaraan landen te houden zijn middels convenanten of zoiets.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 22:00
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vraag me dan af waarom ze nu pas besloten heeft tot een zwangerschap?????en niet tien jaar eerder??? |
Vanuit het interview begreep ik dat ze het gevoel kreeg dat het nu of nooit was en het om die reden nu heeft doorgezet hoewel ze er al wel eerder over had gedacht.
Zou die Italiaanse arts niet om ethische redenen gestopt kunnen worden? Weet iemand iets van dit soort zaken, internationaal recht, afdeling ethische afspraken of zoiets?
Intussen heeft Leeuwarden wel een internationaal unicum.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 21:55
Onderwerp: Drachten
|
|
|
....het is even heel stil op dit topic, ja, weer zo'n doordenkertje uit Friesland
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 21:52
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Als je 17 bent en je hebt een moeder van 80 dan is dat niet goed voor beiden
Thomas |
Helemaal met je eens, Thomas, daar is ze zich - blijkens het interview - terdege van bewust en haalt als reden aan dat dat niet verwerpelijk is, dat andere moeders ook wel een handicap kunnen hebben, geestelijk of lichamelijk en jong kunnen sterven....wat een drogredenen vond ik dat.
Dat er geen voldoende achterban is vind ik, met een geïnterviewde arts, ook erg zorgwekkend. Als deze vrouw wegvalt lijkt het erop dat dit kind aan zichzelf is overgeleverd. Ik ben benieuwd of dat ook mee heeft geteld bij de screening van deze vrouw bij haar verzoek om ivf.
Verbazingwekkend dat deze vrouw het voor elkaar krijgt een kind groot te mogen brengen hoewel ze liefdevol spreekt over haar kleine.
Kortom ik vind dat het niet moet kunnen. De grens in Nederland van 45 jaar om heel goede redenen zou mondiaal gehanteerd kunnen worden. En wat mee moet tellen is of er voldoende netwerk is voor de (vaak alleenstaande) moeders met zo'n late kinderwens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 21:17
|
|
|
HENK710 schreef: | Ach ze is alleen staande moeder dus geen man die daar last van heeft En laten we wel wezen een kinderwagen staat toch veel leuker dan een rolator |
ze ziet er griezelig jong uit voor haar leeftijd.....wel een jeugdig aandoende oude moeder iig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 23:27
|
|
|
Eindelijk. Vandaag voor het eerst in de zon gezeten in mijn postzegelstadstuintje en de eerste lammetjes in de wei gezien.
Er was wel een hoge langdurige vloed vanmiddag overigens; de werking van de maan die vannacht zo dichtbij was?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:32
Onderwerp: Grotere maan dan normaal
|
|
|
Ook vanuit het westen een reactie. Het lijkt mij toe dat de maan de afgelopen maanden ook wat groter was dan anders, gaat dat proces van dichterbij de aarde komen van de maan geleidelijk dat je weet, Thomas?
De maan is ontzettend fel en groot dat is zeker opvallend.
Helaas weinig romantiek voor mij want ik wandelde met een vriendin terug door de heel drukke stad - waar de mensen zelfs nu nog buiten zitten (roken!) - en zo schuin boven een mooie stellingmolen in een met sterren bezaaide donkerblauwe lucht; ja het was een prachtig schouwspel en heel even fantaseerde ik over romantisch wandelen met mijn geliefde in de maneschijn......zucht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:57
Onderwerp: chantage???
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik dat je nu te ver gaat. David schrijft duidelijk dat hij wel degelijk de liefde van de Heer ervaart in zijn leven, maar dat Hij ook tegenwicht wil geven. Laten we Hem dan met argumenten bestrijden, niet met onnozele scheldpartijen. Eén ding merk ik wel dat er een stuk integriteit zit in zijn argumentatie... |
Davids bijdragen vragen om een tegenwoord en dat is in een discussie geoorloofd. Zoals hij op mij en anderen badinerend en honend reageert vraagt om een reactie. Hijzelf oordeelt en scheldt en hoont mensen die een zeer integere bijdrage leveren. Dat is wat je mij niet kunt verwijten, Chatuliem. Van mij geen onnozele scheldpartijen, wat een zwaar overdreven omschrijving overigens over mijn posting. Je mag je toon ten aanzien van mijn bijdragen temperen. Van jou heb ik geen vermanend vingertje nodig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:47
Onderwerp: Bijbels vermanen en ego.
|
|
|
DAVID923 schreef: | Wou er een luchtig verhaal van maken, vol van ironie en mezelf niet zo serieus nemen, maar toen ik bezig was realiseerde me dat helemaal niet om mij gaat of een ander. Althans niet in eerste instantie. God zou het vertrekpunt EN het doel moeten zijn als we het hebben over deze zaken. Natuurlijk is een beetje zelfspot ok, relativeren en in de spiegel kijken en God heeft ook zeker humor
Maar aangezien ik merk en zie dat christelijk nederland en ook globaal de duivel zoveel voet krijgt en er zoveel sneaky valse leren zijn, kan ik me niet stil houden, het brandt letterlijk in me. Zou het van de daken willen schreeuwen, uit liefde!
Toch moet ik na introspectie en wat soulsearching een onderscheid maken. Sommige mensen denken een mate van autoriteit te kunnen afdwingen door hun bijbelkennis. Beetje gewichtig doen, en anderen veroordelen en door het slijk halen, helaas heb ik dat wel eens gezien op sommige sites. Ook op christelijke waakhond-site`s waar ze nieuwe leren en valse leraren toetsen en afbranden, maar vaak het kind met het badwater weggooien.
Zo Zijn er aan de andere kant ook christenen die figuurlijk de vingers in de oren stoppen en niks willen weten van vermaning in liefde, goed bedoelde en constructieve kritiek. Ze houden nog te veel van de wereld en hun oude ik, en het volgen van hun (arglistige ) hart en gevoel. Dan merk ik ook vaak het anti-intellectualisme onder die groep in de christelijke gemeente. Geen inhoudelijke reactie, geen Bijbelse argumenten, maar gevoel en emotie. Erg frustrenend.
We moeten ons ook geen gezag aanmeten zoals die de echte geroepen profeten in de Bijbel die hadden, of de de leiders en oudsten van een kerk hebben. Maar vermaning en waarschuwingen uit liefde moeten zeker kunnen, daar roept de bijbel ook toe op.(zie ook 1 cor 5)
vermanen, hmm klinkt zo negatief, maar valt wel mee in de grondtekst:
nouthesia noo-thes-ee'-ah From G3563 and a derivative of G5087; calling attention to, that is, (by implication) mild rebuke or warning: - admonition.
Het is zo listig...elk mens wilt geliefd zijn en geaccepteerd worden door zijn medemens, maar als christen, als je op dingen wijst die de mensen/christenen niet willen horen dan ben je niet zo geliefd, paar voorbeelden:
Heel 2kronieken 18.
jer 20:
Gij hebt mij overreed, HERE, en ik heb mij laten overreden; Gij zijt mij te sterk geweest en hebt overmocht. Ik ben tot een bespotting geworden de ganse dag, allen honen zij mij. 8 Want telkens wanneer ik spreek, moet ik het uitschreeuwen, van geweld en onderdrukking roepen; want het woord des HEREN is mij geworden tot smaad en spot de ganse dag. 9 Maar zeide ik: Ik wil aan Hem niet denken en in zijn naam niet meer spreken, dan werd het in mijn hart als brandend vuur, opgesloten in mijn gebeente; wel matte ik mij af om het in te houden, maar ik kon het niet.
Luc 6,26 Wee u, wanneer alle mensen wèl van u spreken; immers, op dezelfde wijze hebben hun vaderen met de valse profeten gehandeld
*
De niet wedergeboren, natuurlijke mens wil de dingen van God niet horen. En de zelfs de echte christen die nog veel moet groeien, zonde uit zijn of haar leven moet doen en de wereld en oude natuur afleggen die wil het vaak niet horen. Kan me nog herinneren dat ik toen ik net begon met de bijbel te lezen na mijn bekering ik soms wou stoppen met lezen omdat de Heilige Geest me bij sommige teksten liet zien wat ik moest doen of juist moest laten en dat het ging regelrecht tegen mijn (oude) natuur en vlees in .
Dit is ook vaak een houding die ik dan herken, zeker bij die kerken waar het voornamelijk gaat om de mens, en wat God voor hun kan doen (rijkdom gezondheid , liefde en zegeningen etc etc), waar God een middel is en geen doel. Daar merk ik vaak deze mind-set:
2 tim 4:
3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.
*
Wel moet ik toegeven dat ik zelf dingen heb ondekt en bij andere christenen die vermanen en waarschuwen, dat hun/ik ook wel eens goed in de spiegel moeten kijken; speel ik de niet begrepen profeet? gebruik ik de Bijbel niet om te buikspreken? Hoeveel van mijn eigen frustratie/zonde/projectie zit er in? Zelf ben ik via een lange weg van vallen en opstaan gekomen waar ik ben, door de genade van de Heer, nu vermaan en waarschuw ik tegen zonde of leren die ik zelf ook deed of aanhing. ''Farizeer!'' zeg je, maar ik weet juist door waar ik was, hoe ik nu goed bedoeld advies kan geven! En de zonde van een ander wassen die van jouw niet weg...
Toch kan dat kan zeer hypocriet overkomen, waardoor mensen (terecht?) niet meer daar de inhoudelijke boodschap luisteren. Soms word het ook zo bot en lomp gebracht, zonder liefde, dat mensen snel afhaken. Nu gaat het natuurlijk niet om de vorm maar de inhoud, niet de manier WAAROP maar WAT er word gezegd. Men moet het zelf toetsen aan de Bijbel en hun leven. Dont shoot the messenger! P.S De Bijbel is via Jezus, de profeten en apostelen soms echt recht voor zn raap. tough love! niet alles bedekken onder de mantel der liefde.
De vermaner, de christen die waarschuwt, krijgt vaak de drogreden en non-argumenten te horen dat ze niet mogen oordelen en zelf ook maar mens zijn. Dat zal niemand ontkennen. Het oordeel is aan God, je zal me/ons ook niet iemand zien stenigen of recht in eigen hand nemen. wel mogen we waarschuwen en op de Bijbel wijzen. Zie ook 1 cor 5, het laatste stukje. Het is aan hun wat ze er mee doen.
Zelf wil ik toch mijn excuses aanbieden, en geen aanstoot zijn. Want ik weet dat ik sommige vervelende karaktertrekken en eigenschappen heb, en merkte ook dat ik soms mijn eigen strijd en zonde projecteerde op mensen, en me erna een farizeer voelde (al veranderd het niks aan het feit dat de Bijbel de waarheid is, ook voor mij!). Ik mag mijn eigen frustratie en niet verschuilen achter de bijbelse autoriteit. Het zou niet om de vorm moeten gaan hoe iemand dingen brengt, dat is ook weer het mindere van deze cultuur, maar als als je gewoon lomp, ongevoelig en niet pastoraal bezig bent, moet je het niet gek vinden als mensen je blogs en reacties al niet lezen bij het zien van je naam; OW... daar is die azijn-plasser weer, die party-pooper, raining on our parade all the time...
Als de mensen de Bijbelse inhoud afwijzen, so be it...dat is tussen hun en God. Als ze de boodschap afwijzen of niet luisteren om mijn tekortkomingen en fouten, dan ben ik fout, maar de boodschap blijft staan.
Love you all. |
De mensen die hier vanuit hun hart en gevoel reageren zijn mensen die veelal met de bijbel zijn opgegroeid en nog steeds bijbels onderricht ontvangen en contempleren. Deze reacties zijn doorleefd, gepost door mensen die God hebben leren kennen in hun leven en van Hem getuigen.
Met bijbelteksten elkaar om de oren slaan is wel makkelijk, wettisch en getuigt niet van medemenselijkheid. Het staat misschien wel slim maar houdt uiteindelijk geen steek. Het is tenslotte niet waar het om gaat.
Tenslotte: God vrezen (lees ontzag hebben om Zijn Almacht) is wat anders dan bang voor Hem zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:32
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | CROSSROAD317 schreef: God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was.... Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ?? Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij. Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien. God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".
Volgens wordt mijn posting verkeerd gelezen/geinterpreteerd
Welkom terug Frank |
Heren, heren, heren, het ligt er maar aan waar je de klemtoon legt. Zoals je Cross, de nadruk legt op "wat je te wachten staat als je tegen hem kiest" krijgt je uitleg een dreigende ondertoon waaruit het gebruiken van macht blijkt waarin de mogelijkheid van misbruik van macht doorklinkt.....Misschien wat vergezocht maar dat is wat vaak vanaf de kansel werd gepreekt met zwaaiende vuist en gefronste wenkbrauwen en donderende stem. Dat is wat angst inboezemt en klein maakt en klein houdt. Dat heeft in het verleden en hier en daar nog steeds karaktermoord en psychische schade teweeg gebracht waar velen nog onder lijden. God is Liefde en rechtvaardig en vooral barmhartig en vergevingsgezind. Wij mensen zijn onvolkomen en imperfect en dat houdt Hij altijd indachtig. Vertel elkaar dat en neem de brieven van Paulus er nog eens bij. Hij schrijft zo mooi dat we elkaar bemoedigen en dragen en verdragen zullen en de vrede bewaren en elkaar helpen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:06
|
|
|
DAVID923 schreef: | Mieke, jammer van de ad hominem reactie. en dat ik soms enthousiast te snel typ en de spelling niet check doet niks af aan de INHOUD, ook de toon niet. wat een zwaktebod en non-argument (wie het beste spelt heeft gelijk) . Weer geen Bijbelse weerlegging of steekhoudend argument van jullie kant. Jammer!
@maria
zoals ik al aangaf is mijn reactie in de context van de discussie. Zelf ben ik een wedergeboren christen, en ken de liefde en vreugde van de Geest erg goed, maar wil wat tegengewicht geven aan de nadruk op alleen maar die eigenschappen van de Heer. God is al Zijn eigenschappen tegelijk, en liefde en Heilig en rechtvaardig.
Ik ken getuigenissen van mensen die vol van berouw en zondebesef tot bekering kwamen (bijv luther in de storm) en mensen die door God zo uit de wereld worden geplukt door Zijn liefde of getuigenis van een ander christen. maar beiden groepen leren ook de andere kanten en eigenschappen van de Heer kennen. Het gaat om een Bijbelse balans, zonder dat is er een eenzijdig en verkeerd GodsBeeld. |
Het is jouw trieste wie heeft gelijk spelletje, David, niet het mijne en dat maak je het ook niet. Farizeeërs en Sadduceeërs zijn van de eeuwige bijbelse uitleggingen en steekhoudende argumenten. Christus was er - zoals je in de bijbel kunt lezen - niet weg van. De gave van de Geest, David, de levende God. Je wetticisme haalt het daar niet bij.
Je voortdurende oordeel over hoe een ander denkt en zijn/haar geloof beleeft en weergeeft is kwetsend. Wie denk je dat je bent dat je voortdurend boven een ander gaat staan? Wat denk je hiermee te bereiken?
Je badinerende toontje is pas jammer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:22
|
|
|
DAVID923 schreef: | thomas, door een hyperbool/overdrijving maak je een karikatuur van het calvinisme en wat sommige mensen hier zeiden en ook Bijbels onderbouwen.
Mensen zonder de Heer in hun zondige gevallen staat, hebben alle recht om de Heer en Zijn Heilige Toorn te vrezen.
De christenen Zijn dan wel gered, en er is alle reden tot vreugde, maar met god valt niet te spotten, en kan je Bijbel vele plaatsen aanwijzen waar HIJ zijn kinder pittig tuchtigd, voor hun eigen bestwil.
mooi stukje emotie en gevoel, maar nu nog argumenten en bijbelse onderbouwing.
succes! |
Je spot met het gegeven dat God Zijn eniggeboren Zoon aan ons gegeven heeft om Zich met ons - Zijn schepping - te verzoenen. Nergens ontkent Thomas God en Zijn Toorn. Hij getuigt slechts van Zijn Heilige Liefde en dat verdient respect en zeker niet jouw opgeheven vingertje en je hoon. Graag zie ik van jou een respectvoller toon en houding ten aanzien van je medegelovigen. Je slordigheid in taalgebruik en spellingsfouten zijn ronduit respectloos ten aanzien van je eigen taal en van degenen die je uitnodigt je schrijfsels te lezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:00
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik denk dat het daar om gaat. Alles lijkt gebaseerd te zijn op angst. Met name de angst om in de hel te komen. En het is niet gering hoor. Maar weinigen zijn uitverkoren en worden bekeerd, men spreekt meestal van maar een enkeling. En kun je er als gelovige iets aan veranderen? Nee, je moet uitverkoren zijn. En ja slechts bekeerden zijn dat en soms is zelfs dat niet zeker. En ben je dat niet dan wacht zeker de verdoemenis. Het zoeken buiten deze kring leidt al zeker niet tot heil, dus je moet vooral blijven wil je nog een kansje hebben.
Angst, angst en nog eens angst. Sexualiteit? helemaal fout en als je die gevoelens toch hebt? Zonde, zonde en nog eens zonde. Want dit kan alleen de ware kerk zijn en de volgelingen voelen zich uiteraard niet de ware gelovigen want ze bidden toch voor de zondaars dat ze ook bekeerd mogen worden? Met angst kun je mensen manipuleren. En angst voor hel en verdoemenis is het zwaarste wapen.
Chat raakt de gevoelige snaar want het heeft heel veel met chantage te maken. Het aantal mensen dat volledig hulpeloos is maar toch schuldig is natuurlijk groot en het kan niet anders of mensen worden er door beschadigd. En dat terwijl het helemaal niet nodig is.
Het lijkt in deze kringen wel of Christus helemaal niet gestorven is en we het allemaal nog een keer moeten overdoen. En al deze angsten zijn onnodig. Christus is zo duidelijk. Wie Hem aanneemt is behouden. We kunnen met Hem zonder angst leven, want Hij heeft alles al gedragen. Wie in Hem gelooft en dat probeert na te leven is een kind van God. Onze grootste zonde, de onvolkomenheid, dat we het wel proberen maar er in falen, is gedragen door het kruis van Christus. We hoeven geen angstgeloof te hebben. Na dit leven zijn we bij God, omdat een ieder die Hem aanneemt het eeuwige leven zal beerven. Geloven in God is juist niet meer bang te hoeven zijn.
Thomas, God koos al voor ons, nu wij nog voor Hem. |
Een heldere uitleg, Thomas. Prachtig en bemoedigend om te lezen en te contempleren over de aloude boodschap die je zo op ons hart bindt en ons zo als het ware opnieuw voorstelt aan de Christus; wie Hij was en Is en altijd zal zijn.
Het verschil tussen leven zonder Hem en leven met Hem kan angstig maken, dat ervaar ik weleens. In Hem leven is niet altijd vanzelfsprekend en het vergt wel inspanning om die voeling te houden. Onvolkomen zijn we maar als we telkens weer op zoek gaan naar Hem reikt Hij ons altijd barmhartig Zijn Hand en Zijn ontferming vervult je met dankbaarheid en overgave. Hoe je jeugd ook is geweest, leef nu zo met Hem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 23:47
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Bob heeft het weer gedaan. |
en weer.......wat een kanjer, hè?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 18:38
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Morgen mooi weer, lenteweer dus en vijftien graden, kijk nu schiet het eindelijk op. Nog twee weken en de zomertijd begint weer. Tot acht uur licht, heerlijk is dat. Thomasiaans Nieuwjaar wat mij betreft. Ok, ok het is nog te koud voor de zeilboot maar ook dat komt steeds dichter bij. Genieten mensen, als je morgen buiten bent! Sneeuwklokjes en krokusjes waren er al - de natuur komt langzaam weer tot leven.
Thomas, geen winter- en donkerheidsmens. |
Wat gaaf dat je er zo bewust van geniet en je hebt je toch maar weer door de donkere winter heen geworsteld! En je beloning is licht, prachtig licht en overal nieuw leven, nog aarzelend maar vastberaden. Zeilen......verheug je er maar vast op. Je lentekriebels zijn aanstekelijk...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|