Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:29
Onderwerp: samen wonen en later pas trouwen ?
|
|
|
HENK710 schreef: | Ambtelijke autoriteit is er niet vanaf het paradijs, terwijl het huwelijk er wel sindsdien is...rara, wat zou dat kunnen betekenen? | Wat denk je van Israel toen ze eenmaal in Kanaän woonden? Dat werd ook een officiële gebeurtenis. Zelfs bij Abraham was dat al het geval...Hoe kon hij Sara zijn vrouw noemen? De officiële huwelijksvoltrekking bestond al vanaf het begin van de mensheid en vormt de basis voor onze maatschappij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:27
Onderwerp: Groningen, 20-40jaar? interesse?
|
|
|
Wat maken we het onszelf eigenlijk moeilijk. We kunnen toch ook gewoon een avondje bij iemand gewoon koffie drinken? Natuurlijk is de ene gastvrijer dan de ander, maar op zichzelf is dat toch ook leuk toch???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:25
|
|
|
HENK710 schreef: | Zoals je zelf al zegt, de huwelijksvoltrekking is een andere dan vroeger...waarbij er dus ook gewoon ruimte kan zijn voor de voltrekking middels samenwonen... | Nee, want de essentie van de huwelijksvoltrekking is nog steeds dezelfde.Het gaat nl. altijd om ofiicieel tot een eenheid uitgeroepen te worden door een ambtelijke autoriteit. Dan is de erfenis verzekerd, en zijn de nakomelingen officieel kind van beiden. Dat is altijd hetzelfde gebleven door de eeuwen heen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:18
|
|
|
HENK710 schreef: | Dat is jouw interpretatie, Chatuliem. Er is zeker wel ruimte voor het als gelijkwaardig zien van trouwen en samenwonen als huwelijksvormen vanuit Gods Woord, want er wordt in de Bijbel geen juridisch papiertje genoemd... God kijkt verder dan de jurispredentie...wat logisch is, want de jurispredentie is een mensenproduct, al heeft het zeker wel wortels is Gods leefkader... | Ik zie dat verschil niet in de Bijbel. Het was niet toegestaan buiten het huwelijk seks te hebben. Hoewel de huwelijksvoltrekking een andere is, dan vroeger, heeft het huwelijk nog steeds dezelfde waarde als in de Bijbel...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:08
|
|
|
HENK710 schreef: | Dus iedereen die gaat samenwonen kan dat niet doen met God erbij | Idd, Henk. Want God wil dat je met elkaar trouwt als je met elkaar naar bed gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:05
|
|
|
HENK710 schreef: | ...waarbij je er dus vanuit gaat dat samenwonen altijd enkel en alleen een tweevoudig snoer is | Ja, want je hebt het buiten de Heer om gedaan..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 19:00
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Toch alleen de picknick??? | diensten op 10 april en 1 mei..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 18:37
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Dacht dat Lisa iets van plan was toch
en was toch ook een Noordelijke Halfrond feestje. | Nou, als ze iets van plan is, laat ze dat op een nieuw topic plaatsen. Maar als ik zo de data bekijk, is het wel erg veel in april...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 10:26
Onderwerp: verbeter punten op cm
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | 'k Bedoel niet na meer dan een jaar, die mensen ken ik dan echt niet meer. 'k Denk meer aan mensen, die binnen een maand terug komen onder een andere naam. Je denkt dat ze weg zijn, maar ze blijken er gewoon nog te zijn. Dat vind ik verwarrend. | Zo Marijan, heb ik dan zo weinig indruk op je gemaakt, dat je zegt dat je me na een jaar al vergeten zou zijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 22:57
Onderwerp: Bijbels vermanen en ego.
|
|
|
DAVID923 schreef: | als er steeds zo oftopic word gegaan, heeft dit forum geen zin. ook als debatregels worden genegeert. het is niet voor niets en FORUM! | Voor mijn part mochten ze wel doorgaan met mij ophemelen...misschien wil Carien ook nog een duit in het zakje doen???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 22:55
Onderwerp: chantage???
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik was niet van plan om me te mengen in de discussies op dit topic hier Maar ik moest zo nog eens denken aan de preek van vanavond. Matth. 5 : 13 - 16. Over het zoutend zout en het lichtend licht. Voor iedereen wel bekend . Wat heeft het zout nog voor nut als het smakeloos geworden is? Niks. Of het licht( de ds. vergeleek het met een zaklantaarn, om het duidelijker te maken voor de kinderen). Als je die aan doet en je zet er een emmer ondersteboven over heen dan geeft het wel licht maar het straalt geen licht meer uit in de duisternis. Is God niet bezig om hier in Nederland de kandelaar weg te halen? Leegloop van kerken met kerksluitingen tot gevolg, steeds meer druktes, evenementen op de zondag.......vul verder maar in. Is God niet bezig de kandelaar te verplaatsen naar China, Afrika, misschien wel naar Japan? Opdracht: Wees gij dat licht, dat zoutend zout. Mijn vraag is, moet dat op een manier om hier op het forum je bekeringsgeschiedenis te vertellen? De profeet Jesaja had al voorspeld dat Hij ( Jezus) in stilte door de straten zou gaan. Dus niet met veel tamtam en grootspraak. Hoe God iemands leven verandert? Ach, er zijn al zoveel bekeringsgeschiedenissen geschreven en in boekvorm verschenen. Veel belangrijker vind ik wat Psalm 66 getuigt: Hoort wat mij God deed ondervinden , Wat Hij gedaan heeft , niet aan mijn leven , nee....aan mijn ZIEL. | Dit is een heel negatieve opmerking tegenover evangelisatie. Verkondiging ten opzichte van anderen is en blijft belangrijk. En het gedtuigd van enorme geestelijke verachting naar mensen die hun eigen verhaal durven te vertellen. Hoe horen mensen het evangelie als iedereen zijn mond houdt? Denk je dan dat ze uit zichzelf naar de kerk toe gaan? Het persoonlijke getuigenis is het krachtigste getuigenis van Gods werk in de mens. Dat je dit zo veracht, is voor mij verachting van Gods werk. Nee Visser, je valt me tegen in je reactie...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 21:55
|
|
|
HANNAH810 schreef: | twintig tot veertig jaar, lisa; hoe concreet wil je het hebben?
zelf heb ik de ervaring, dat wanneer je iets wilt regelen, er heel veel mensen mee willen sturen, maar dat dat heel storend kan werken; je kunt het immers niet voor iedereen op maat maken? als ik jou was, zou ik dus inderdaad een nieuw topic openen. het overnemen van initiatief kan namelijk als heel storend ervaren worden. (de zin om er energie in te steken zou je vergaan!!) | Het gaat me echt te ver om een lijstje te maken van personen die niet mee zouden kunnen. Soms is het echt niet leuk iets te organiseren...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 17:22
|
|
|
DAVID923 schreef: | het gaat er niet om hoe ik wil of vind dat God moet zijn maar wat de Bijbel openbaart.
straffend en willekeurig gaan niet hand in hand, is niet aan elkaar verbonden zoals je misschien suggereert door je zinsopbouw.
God is al Zijn eigenschappen tegelijk, Heilig en rechtvaardig (waar uit toorn en straf kan voortkomen) en Liefde (zie het kruis).
en/en niet of/of. | Predestinatie heeft iets enorm wreeds in zich. En in onze menselijke ogen is er ook sprake van willekeur, als mensen het als absolute waarheid zien en hanteren. Het is wreed ten opzichte van de ander, want het heil is hem waarschijnlijk niet gegund. Maar het is ook wreed ten opzichte van de gelovige, want het neemt de keuzevrijheid van het individu weg. Een mens die niet kan kiezen wordt beroofd van het belangrijkste in zijn leven. Niet voor niks spreekt de Bijbel dat in het paradijs de keuze van de mens al aanwezig was...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 17:10
|
|
|
LISA610 schreef: | Dus Adelaar.. wat gaan we doen? De leeftijdsgrens opschroeven of de 40-plussers hun eigen uitje laten organiseren. Wat betreft de 40-plussers hebben de volgende personen volgens mij interesse in een uitje in Groningen:
Lisa610 Jasmyn704 Billy701 Trijnie671
Als er nog meer 40-plussers zijn die zich willen opgeven: zet je naam maar bij de lijst.. (Enne... jonger mag ook hoor.. maakt mij niet uit ) | Eerlijk gezegd ga je nu een stap te ver vind ik. Er kunnen best wel goede redenen zijn om met wat jongere mensen op stap te willen...anders regelen we toch zelf onderling wat, is toch ook niet zo'n probleem?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 00:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Er valt tenminste met hem ergens over te praten. Aldus Chatuliem.....
Met jou op dit moment niet Chatuliem.......Maar de toon is gezet en ik weet mijn plaats weer........ Het is dat ik liever koffie drink( dus geen theekransje) en me voorgenomen heb in de veertig dagen tijd wat mild te zijn.......... | Dan denk ik dat je niet goed begrepen heb wat de bedoeling van mijn bijdrage was. Vrouwen zijn relationeel ingesteld, mannen meer zakelijk. Dus de meeste vrouwen maken zich meer druk om de toon waarop dingen gezegd worden. Helaas is het forum een te beperkt medium om je druk te maken over hoe je precies over komt. Als je je alleen maar druk maakt over hoe het bij de ander overkomt, kom je gewoon nergens. Ik zet vrouwen neer als theedrinkende Libelle lezeressen, wie me kent weet, dat hier een heel stuk humor onder zit. Je moet eens weten hoe veel ik zit te grijnzen om al die verongelijkte reacties Het relativerende vermogen van een aantal laat duidelijk te wensen over...Trouwens een praktisch vraagje, zijn er nog breiende vrouwen? Dat vond ik nl. zo gezellig: breiende theedrinkende Libelle lezeressen....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 20 maart 2011, 00:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 00:20
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik zit op Hebreeuwse les maar dit is niet de vertaling van de grondtekst die je zo aanhangt David Jeugd van tegenwoordig maakt er ook maar van alles van als het hun uitkomt | Dat is nieuws voor mij Wmijn, dat ook de grondtekst van het Nieuwe Testament in het Hebreeuws geschreven is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:48
|
|
|
JAN786 schreef: | En als niemand Gods liefde wil? Iemand heeft het prima naar zijn zin, waarom zou een mens dat geloven? | Zou het niet alleen maar oppervlakkig geluk zijn, die je verwart met het naar zn zin hebben? Veel mensen beseffen wel dat hun leven niet af is, als ze God niet kennen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:42
|
|
|
DAVID923 schreef: | sorry Lisa, ben niet zo van de dokter phil discussie`s, toetst toch liever alles aan de Bijbel. | Ik denk dat het wat genuanceerder ligt dan dat jij hier beschrijft. Meestal wordt de Bijbel door een bepaalde theologische bril gelezen. Eerlijk gezegd kun je de visie op de Bijbel niet loszien van datgene wat je geleerd is. Ik las ook weer een voorbeeld door al die Bijbelteksten heen: Joh 15 schreef: | Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. | Deze tekst is gebruikt om vooral de predestinatie te verdedigen. Het staat echter in een andere contekst, nl. Jezus heeft het tegen Zn discipelen die op het punt staan uitgezonden te worden....Je kunt deze tekst dus ook interpreteren als een persoonlijke boodschap en opdracht naar de discipelen toe. Het is beide Bijbels te verdedigen, en het is maar net met welke theologische bril je er naar kijkt.
Elke theologie heeft ook te maken met een Godsbeeld. En naar dat Godsbeeld vraag ik dus. Hoe heeft datgene wat je geleerd is, invloed gehad op je kijk naar God. Zie je Hem als een straffende willekeurige God, of zie je Hem als een liefdevolle God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:00
|
|
|
MARIA576 schreef: | Prima, mee eens, maar waarom zo denigrerend? Dat hoeft mijns inziens helemaal niet en het helpt ook niet echt..wanneer je die waarheid wilt delen met anderen. | Eerlijk gezegd wordt ik doodmoe van mensen die niet op de inhoud reageren maar op de vorm. David is iemand die wat steviger commentaar heeft, en de meeste reacties naar zijn kant zijn alleen maar over de vorm. Ik vind dat iedereen mag vertellen hoe hij of zij er over denkt, en dan is dat gezeur over de vorm alleen maar hinderlijk. Ik lees nl. de bijdragen van David en inhoudelijk vind ik ze goed en duidelijk. Er valt tenminste met hem ergens over te praten.
Dus dames, als u zich irriteert aan de toon, zet dan een kop thee en ga de Libelle lezen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 11:04
|
|
|
Misschien zal ik het nog eens duidelijker uitleggen. Als je van jongs af aan opgevoed wordt met de gedachte van: je bent er al, het enige wat je moet doen, is dat geloven, dan komt er een moment, dat God een vreemde voor je is. Je kent Hem alleen van de verhalen die je verteld worden, je kent Hem alleen van wat anderen van Hem vertellen. En zoals het ook in het dagelijkse leven zo is, onbekend maakt onbemind. Als er dan ook nog gezegd wordt, dat als je niet voor Hem kiest je een verschrikkelijke toekomst staat te wachten, dan wordt het eenzijdige beeld enorm versterkt. En helaas doen voldoende kerken daar uit volle overtuiging aan mee. Veel mensen kiezen voor God omdat het alternatief niet bestaat. Er is immers al gekozen, buiten hen zelf om. Allereerst leren ze dat God voor hen kiest, en wie kan nu nee zeggen tegen God? Ten tweede kiezen de ouders voor hen, en als je dat afwijst, wijzen ze hun ouders af. Ten derde beseft men dat God een oordelende God is, dus als je niet voor Hem kiest, staat je een groot oordeel te wachten. Groter dan ongelovigen, omdat jij nl. de keuze hebt..... Het gaat niet om hoe bepaalde geloofsconstructies worden gezocht, lees theologiëen, maar echt meer om de vraag, herken je jezelf in dit verhaal? En wat is volgens jou de oplossing?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 18 maart 2011, 11:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 10:48
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Lukas 18:18-27
Het is een bekend verhaal. En velen kunnen de bedoeling en de strekking van dit bijbelgedeelte al wel invullen. Dit gedeelte lezende ben ik toch wel jaloers op deze man geworden. Hij komt toch maar bij de Here Jezus met de vraag wat hij moet doen om het eeuwige leven te beërven. Zo jong als hij was, was hij bezig met de dingen van de eeuwigheid. Hij denkt dat hij al de geboden serieus heeft onderhouden en toch voelt hij zich niet verzekerd van het eeuwige leven. Hij heeft een verkeerd begrip van de wet als gevolg van het onderwijs van de Wetgeleerden. Zij pasten de wet van God toe alleen op het uiterlijk leven. Maar de Heere Jezus zet dat recht. De wet is ook van toepassing op ons hart, onze gezindheid, onze gedachten, onze begeerten en onze bedoelingen. De wet van God moet niet alleen naar de letter maar ook naar de geest gehouden worden. Deze man en ook wij kunnen daar niet aan voldoen. Als het gaat om het onderhouden van Gods geboden en het bezig zijn met de vraag: „Wat moeten wij doen om het eeuwige leven te beërven?” is deze jongeling een voorbeeld voor ons. Maar de Here Jezus kent deze man beter. Hij kent hem tot in het diepst van zijn hart.De Heere Jezus weet waar het hem op vastzit. Hij is gierig. De man maakt van zijn geld zijn afgod. En die afgod moet hij kwijt, want anders is hij een verloren man. En dan komt er een radicaal advies: hij zal alles weg moeten geven. Niemand kan twee heren dienen of hij zal de één aanhangen en de andere verachten. Bij de rijke jongeling zijn zijn goederen een afgod voor hem. Maar zo kunnen er tal van belemmeringen zijn om het koninkrijk van God binnen te gaan. Zullen we eerst eens naar onszelf kijken. Ook ons kent de Heere Jezus beter en dieper dan we onszelf kennen. Waar zit het bij ons op vast, ook op ons geld of zijn er andere afgoden? En laten we maar niet doen of wij nergens aan vastzitten. Wij zijn geen haar beter dan deze jongeling. En als het er op aankomt zullen we moeten kiezen en loslaten wat ons lief is en wat ons hart in zijn greep houdt. De Here Jezus zegt tegen deze jongeling: „Eén ding komt gij te kort; verkoop alles wat je bezit, verdeel het onder de armen en gij zult een schat in de hemel hebben en kom hier en volg Mij.” Er wordt een schat in de hemel beloofd. Laten wij ook hier een juiste keuze maken. Dit Bijbelgedeelte leert ons en we weten het zelf ook wel dat het onderhouden van Gods geboden en de werken der wet ons niet zalig kunnen maken. Dat is onmogelijk. Maar de mogelijkheid om zalig te worden ligt in Christus. Hij heeft de wet volmaakt onderhouden en vervuld. Niet door de werken der wet, maar alleen door het geloof in Christus volbrachte werk beërven wij het eeuwige leven. Hij is in de wereld gekomen om voor ons de weg te openen om uit genade door het geloof zalig te worden. Wij zullen moeten komen met lege handen. Hij heeft in Christus Zijn hand naar ons uitgestoken en zegt: „Mijn kind kom bij Me. Ik heb volledig de rekening betaald van je schuld en zonde, voldaan aan het kruis van Golgotha.” Er staat veel op het spel. Nee, alles staat op het spel. Laten wij maar alles uit handen geven in Zijn doorboorde handen. Laten wij maar tot de erkentenis komen: „Gij zijt mijn één en al.” Laten we maar op onze knieën gaan en zeggen: Moede, kom ik arm en naakt, Tot de God die zalig maakt. Die de arme kleedt en voedt, Die de zondaar leven doet. Als wij Hem zo volgen, dan zullen wij een schat in de hemel hebben. Dan zullen wij Hem ook éénmaal zien van aangezicht tot aangezicht. Moge dat ons aller deel zijn. |
Waar is je persoonlijke beleving, Leo? Ik denk niet dat het zin heeft om allerlei dingen bijbels te onderbouwen, omdat we allemaal wel het juiste antwoord weten. Maar wat heeft dit met je persoonlijke beleving te maken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 00:18
|
|
|
DAVID923 schreef: | klopt xabia, christenen onderling moeten het vanuit liefde doen. al kan de kerkleiding, omdat ze die verantwoording hebben gekregen wel een harde lijn trekken, uit liefde, maar wel ferm. zie 1 cor 5, laatse pericoop. | Eerlijk gezegd vind ik niks mis met je houding of je bijdrages..en liefde en lief zijn is een groot verschil. Denk maar zo, beter een stevige waarheid dan een zachte leugen. Ga gewoon door David, want die zgn. lieve dametjes hier die je kop gek zitten te zeuren om je toon, laat die dan maar een theekransje beginnen of gezellig picknicken. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen... Moet opeens aan Libelle denken....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 00:12
|
|
|
MARIA576 schreef: | Naar welke verhalen ben je op zoek chat? Of geloof, of de persoonlijke verplichting tot het geloof ontstaan is uit angst voor de hel? ("ik ben gedoopt, dus moet ik wel gaan geloven anders ben ik verloren"? zoiets? | Ik weet het niet pcies, maar de discussie lijkt nu te ontaarden in theologische verhandelingen, en ik denk niet dat we die kant op moeten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 22:30
|
|
|
Goed genoeg gelkletst mensen, dt doet geen van allen goed. Ik vraag niet naar theologieën, maar naar beleving. De bestaande theologieën hebben ervoor gezorgd dat mensen niet goed weten hoe ze met bepaalde dingen moeten omgaan. Ik ken voldoende slachtoffers van zowel Gomaristen als Arminianen. Dus laat die theologie nu eens even los, en ga erop in wat het met je gedaan heeft.
Thelogie kan niet los gezien worden van geloofsbeleving, en in dit verhaal wil ik de geloofsbeleving van mensen horen. Niet over theologische kunstgrepen...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 18 maart 2011, 10:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 13:24
Onderwerp: vergeven
|
|
|
HENK710 schreef: | Is het werkelijk enkel daarom? Dus je volgt gewoon een opdracht? Of is het toch iets meer... Volgens mij is het niet enkel een opdracht en is dat al helemaal niet de insteek om het te gaan doen. Vergeven is veel meer een hartsgesteldheid... En ja, in je hart ligt de ontmoetingsplek met God, Die vergeving in jou bewerkt... | Ja, ik volg gewoon een opdracht. En als de bijbel er zo duidelijk over is, waarom zou ik daar dan mee schipperen? Dat je uiteindelijk merkt dat het ook goed voor jezelf is, is mooi meegenomen, hoewel had je anders verwacht? Het bevestigt immers Gods principes.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 17 maart 2011, 13:19
|
|
|
Het wringt....een aantal van jullie heeft keurig beschreven hoe het zou moeten zijn, maar hoe kan het dan dat een aantal mensen zich in de werkelijkheid anders voelen?
Dan kom ik toch weer bij het beginpunt weer uit. Als een kind gedoopt wordt, wordt al meteen verondersteld dat hij/zij bij het volk van God hoort. Er is voor hem gekozen, zonder dat hij er zelf niets aan kan doen. Bij het opgroeien wordt dit besef alleen maar groter, zonder dat de vraag echt gesteld wordt, wat doe ik ermee.. Ook wordt er dan duidelijk gesteld, dat als je niet bij God hoort, je voor eeuwig verloren bent. Als je dan ouder wordt, kun je dan eigenlijk nog wel kiezen? Kiezen voor een leven met God, die je kent van je opvoeding of kiezen voor de hel.....In hoeverre is dat een reële keuze? Het gaat me niet om hoe je dat theologisch moet invullen, maar het gaat me om de beleving die er achter zit.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 17 maart 2011, 13:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 21:04
Onderwerp: vergeven
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Als je niet vergeeft, dan kan dat voor jezelf een last worden. In het voorbeeld van het stelen ben je bijv. boos dat je bestolen bent. Maar als de man of vrouw geen berouw toont, kun je er zodanig in blijven hangen dat je jaren na het gebeurde er nog zo mee bezig bent dat je tot op de dag van vandaag nog steeds kwaad bent. Dat bedoel ik met dat het gebeurde je kan achtervolgen. (En dat zal sterker zijn, naarmate de duur en de intensiteit van hetgeen wat gebeurde). Het is bijv. niet eerlijk maar daarmee verandert er weinig bij de ander en heb jij geen leuk leven. Het is een last geworden die je met je meedraagt.* Ik denk dat God dat soort ‘negatieve vasthouding aan elkaar’ niet bedoeld heeft, zelfs niet als jij in je recht zou staan en de ander fout bezig is geweest, dat God ons daarom “vergeving” aanbiedt, vergeving die soms zelfs plaats kan vinden zonder dat de ander daarvan weet, dan is vergeving een loslaten van negatieve emoties om zo weer op een positieve manier verder te komen. God wil je daarbij helpen.
Ik denk dat -juist omdat God weet hoe lastig dat kan zijn, zeker voor ons mensen- Hij daarom vraagt om Hem daarin te vertrouwen. Het feit dat je weet dat God goed is, helpt ook om het bij Hem neer te leggen en die last bij Hem neer te leggen, zodat jij verder kunt, het overlatend(e) aan God.
Verzoening is overigens niet hetzelfde als vergeven. Ik vind zelf berouw ook erg belangrijk in het vergevingsproces, maar hoe je er ook op hoopt, er zijn zoveel situaties te vinden waarin mensen geen idee hebben van wat ze verkeerd gedaan hebben, al is het nog zo duidelijk voor de rest van de wereld. En er zijn mensen die nooit berouw kunnen tonen, omdat ze of het niet in (willen) zien, of al gestorven zijn. Hoe moet je dan ooit verder als berouw noodzakelijk zou zijn om iemand te kunnen vergeven ? Vergeven ligt vaak bij jezelf, zodat je zelf los komt van het gebeurde waarvan jij weet dat het niet eerlijk was, maar waarbij je niet gehinderd wordt in je (verdere) leven door wat er in het verleden zich afspeelde.
Leonard en Marylien, ik hoop dat ik jullie vragen hiermee een beetje heb kunnen beantwoorden. Ik besef dat het geen gemakkelijk onderwerp is, en vaak is het een leerproces wat geen standaard tijdsbestek heeft en voor ieder persoonlijk (de gebeurtenis en de verwerking) weer heel verschillend in elkaar kan steken. Ik heb er persoonlijk ook jaren mee geworsteld en het heeft een hele tijd geduurd voor ik het zo kon zien.
N.B. Er zijn overigens ook talloze voorbeelden waar minder verschil is tussen “dader(s)” en “slachtoffer”, maar om e.e.a. duidelijk te maken heb ik deze niet specifiek in mijn bijdrage genoemd.
*In die last ben je bovendien n.m.m. een veel gemakkelijker 'prooi' voor satan (, die maar wat graag wil dat je als mens gebonden blijft aan het verleden en mensen liever tegenover elkaar ziet, denken jullie niet ? En juist omdat het voor ons mensen soms zo moeilijk is, is het zo fijn om God/ Jezus te kennen, die bijv. weet wat het met je gedaan heeft, maar toch vraagt om Hem hierin te vertrouwen.)
Susannah |
Eigenlijk is er maar één reden waarom je zou moeten vergeven: Omdat God dat van je vraagt. en de rest is eigenlijk maar bijzaak wat hier geschreven wordt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 13:49
|
|
|
@ David: De reden dat ik je vroeg naar die omslag in je denken, is omdat je vaker ziet dat mensen de andere kant om gaan. Je kiest bewust voor een bepaalde lijn in je denken en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Je praat niet vanuit je opvoeding, je hebt er zelf over nagedacht..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 17:23
Onderwerp: voorjaarswandeling
|
|
|
Weer even onder de aandacht brengen. Zaterdag gaan we lekker wandelen in Bakkeveen. Heb je zin om mee te gaan, geef je dan nog op!! Hopelijk tot zaterdag, Chat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|