ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 94 95 96 97 98 99 100 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 21:58
BerichtOnderwerp: Calvijn

HENK710 schreef:
Waarom zou die gaventest direct zelfverheerlijking zijn? Het is puur een ontdekken van wat je in je hebt, gekregen van Hem. Zoals al eerder gevraagd: hoe kun je je gaven gebruiken als je ze niet eerst ontdekt????
Het wonderlijke van de gaven van de Geest is, dat het niks te maken heeft met je eigen kwaliteiten of eigenschappen. Ze zijn bovennatuurlijk en worden ons in genade geven om te gebruiken voor Gods koninkrijk. Daar is helemaal geen zelfreflectie voor nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 19:03
BerichtOnderwerp: Bezoek aan kerkdiensten

LEONARD480 schreef:
Mensen die graag naar Alphadienst op 1 mei 2011 willen, kunnen zich bij deze aanmelden.
Aanvang 14.00 uur.

1. Yasmyn
2. Leonard480
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.

De alphadienst is verplaatst naar september..dus 1 mei vervalt
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 13:54

CROSSROAD317 schreef:
Heb jij de bijbel bestudeerd om te weten wat de gaven zijn die de Geest ons wil geven ?? Dan was je dus ook al indirect bezig met een analyse van wat gaven zijn toch??
En ik denk dat je tijdens je opleiding, zeker college hebt gehad over de gaven van de Geest.

Is zelfontdekking verkeerd dan, het is m.i. zelfs heel goed om te weten wie je bent. Als je weet wie je bent kun je ook grenzen stellen en die grenzen zijn zelfs noodzakelijk voor een goed functioneren. En zelfontdekking om te weten wie je mag zijn in Christus is volgens mij ook niet verkeerd, het geeft je namelijk de mogelijkheid om je nog meer open te stellen voor datgene wat Hij met je wil doen.
Zelfverheerlijking heeft niets maar dan ook niets te maken met zelfontdekking, hiermee zet je zelfs je eigen suggestieve mening boven dat van de bijbel.
Psalm 139:23
Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.
David vraagt God om hem helemaal te onderzoeken, te doorgronden, om te zien of hij niet de verkeerde weg gaat, en dan vraagt David, leid mij, zoals ik ben, over de weg die eeuwig is.
David weet wie hij is, hij kent zijn tekortkomingen, en dat brengt hij voor het aangezicht van God.

Ik durf te zeggen dat ik ondertussen vrij goed weet wie ik ben en wie ik ben in Christus, wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Waar ik aan moet werken of wat ik wil uitbouwen. Ik weet ook wat mijn gave is / gaven zijn die ik nu heb, maar dat wil niet zeggen dat de Geest mij niet geeft waarvoor Hij me op dat moment nog anders wil gebruiken of inzetten.
Zelfonderzoek is op zijn tijd wel eens goed, jezelf een spiegel voor houden en eens kritisch naar jezelf durven kijken. Maar ik krijg de indruk dat heel veel mensen dat nooit doen omdat ze bang zijn om door de mand te vallen, dat hun zelfbeeld niet is wat het is.

Denk dat Calvijn het wel niet met me eens zou zijn geweest .... Huilende smiley, smiley in tranen
Je haalt twee dingen door elkaar Cross. Ik bestrijd niet dat eens een stukje zelfkennis goed is. Maar het is niet de weg tot de gaven van de Geest. Ik wou dat mensen eens gingen profeteren als ze de gaventest gedaan hebben of dat ze eens met mensen bidden voor genezing...ik heb dit echter nooit meegemaakt. Andersom des te vaker. Dat men vanuit bewogenheid met de mensen uit zichzelf gaan bidden en wonderlijk genoeg genazen ze dan ook...
Bewogenheid en vrijmoedigheid zijn de sleutels tot de gaven van de Geest, en daar helpt geen enkele test voor. Besef wel het volgende, God werkt door ons heen, niet omdat we daar recht op hebben, of dat we het verdienen, maar altijd uit genade. En heiliging gaat vreemd genoeg niet altijd samen met een grotere bediening. En is het ook geen voorwaarde. Het zijn twee afzonderlijke processen, even belangrijk, maar het verband er tussen is niet zo duidelijk aan te geven.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 12 april 2011, 13:59
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 11:28
BerichtOnderwerp: Leven in de eindtijd

Eigenlijk zien we hier precies hetzelfde terug waar ik zo'n hekel aan heb. We gaan de toekomst invullen....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 11:27

LEONARD480 schreef:
Wat is het verschil Chat?
Schrijf ik nu zo onduidelijk of ligt het aan het niet goed lezen. Het verschil is dat de gaventest een analyse is (vooraf) en dat leidt tot zelfontdekking en zelfverheerlijking. Bij het werken voor de Heer gaat het niet om de analyse, maar het gaat om het gebruiken ter ere van God en ten behoeve van de ander.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 11:03

HENK710 schreef:
Volgens mij ben je het dan meer eens met Cross dan je in eerste instantie deed blijken vanuit je reactie. Knipoog smiley Er is dus wel degelijk een gegronde basis voor het persoonlijk ontdekken van je gaven en talenten, zonder dat dit direct met zelfverheerlijking te maken heeft, zoals je wel direct veronderstelde...
Het gaat juist niet om het persoonlijk ontdekken, het gaat om het doen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 21:30

HENK710 schreef:
Ja, er wordt opgeroepen ze te gebruiken. Maar hoe gebruiken als je ze niet eerst ontdekt? Knipoog smiley Niet voor niets wordt ook een en ander uiteengezet over Dat alleen al roept op om te ontdekken hoe jij jouw leven kunt stellen in Zijn dienst op de bij jou passende manier zoals God jou gemaakt heeft.
Je ontdekt ze als je bezig gaat met het werk van de Heer.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 21:29

LISA610 schreef:
Nou Chat ik ken de boeken die jij gelezen hebt en de films die jij gezien hebt niet. Wel ken ik de films "Left behind". Daar werd ik totaal niet bang van hoor....
Ik heb mijn geloof verloren in de eindtijd toen ik bij het graf bij mn dochter stond. Wat heb ik eraan te weten hoe het gaat met de wereld, als ik niet eens weet wat er in mijn eigen leven kan gebeuren. Het heeft mn ogen open gemaakt voor het hier en nu. Per slot van rekening is dat tastbaar en grijpbaar, en de toekomst is toch niet helemaal in te vullen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 21:27
BerichtOnderwerp: Satan: bestaat hij als persoon of niet.

LISA610 schreef:
Tja dat dacht ik ook. Maar aangezien Willemijn aangeeft dat zij het anders ziet, temeer doordat ze de Hebreeuwse Bijbel leest was ik oprecht nieuwsgierig naar hoe zij het dan leest Kathy.
Wat ze vertelt is niet helemaal onterecht. Het is opvallend hoe weinig er over satan gesproken wordt in het oude testament. In de eerste hoofdstukken van Genesis, daarna niet zoveel meer.
Dan nog het boek Job, en in Kronieken staat een verwijzing dat David door satan aangegrepen werd....Zelfs bij farao's verharding wordt niet naar satan verwezen.

Het NT vertelt ons echter des te meer, dat we in een geestelijke strijd verwikkeld zijn. Was het in het OT verkapt aanwezig, nu we christenen zijn, hebben we ook geestelijke ogen gekregen, en kunnen we deel worden van de geestelijke strijd.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 20:26

LISA610 schreef:
Mee eens Chat. Ik bedoelde ook niet dat mensen vanuit hun angst voor de eindtijd voor God moeten kiezen. Waar ik op doelde is dat wij als christenen ons bewust moeten zijn van onze opdracht om het evangelie te verkondigen. Knipoog smiley
Ik vind geen evangelie terug in eindtijdboeken of films...alleen maar chr. bangmakerij.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 12:52

LISA610 schreef:
Dat niet alleen Herman.. maakt alle volken tot Zijn discipelen: christen zijn brengt ook de verantwoordelijkheid mee om het evangelie te verkondigen zodat ook anderen kunnen worden gered. "Left behind" wel eens gezien?
Ik vind eindtijdtheologie naast angst theologie liggen...In de refo kerken gaat het meer om het oordeel van God over zonde, in de evangelische wereld gaat het om de eindtijd. Eigenlijk geen verschil.
Mensen moeten niet vanuit hun angst voor de eindtijd voor God kiezen, want dat heeft geen basis.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 12:32

CROSSROAD317 schreef:

Net zo goed zou ik dus kunnen zeggen, dat jouw standpunt niets anders is dan eigen interpretatie.
Nogmaals lees eerst eens het boek wat ik opgaf, en kom dan nog eens met een gestructureerde bijbelse onderbouwing dat de inhoud van het boek niet juist zou zijn.
Want ik weet zeker, dat als je de juistheid van het boek gaat weerleggen, dat je dan alles wat jezelf voorstaat ook als onjuist moet gaan zien. Engeltje smiley

Vandaar, iets naar de prullenbak verwijzen zonder goede argumentatie, vind ik een zeer verregaande vorm van arrogantie, wat grenst aan zelfverheerlijking en egocentrisch (en mss zelfs wel narcistisch) gedrag.

PS: wel graag goed lezen, voordat je, net als in je vorige antwoorden, met eigen standpunten komt, en niet ingaat op mijn vragen.

Het eerste gedeelte van mijn antwoord heb je waarschijnlijk niet goed gelezen. De bijbelse basis voor welke theologie dan ook is niet aanwezig. De gaven worden genoemd, er wordt aangedrongen op ordelijkheid wat betreft het gebruik, en er wordt aangegeven dat iedereen de gaven mag gebruiken ten dienste van de ander. (Rom 12/ 1 Kor. 12-14) Verder kom ik niet wat betreft de Bijbel. En dat geeft mensen heel veel ruimte tot eigen invulling en ervaringstheologie.

De belangrijkste vragen worden door de Bijbel niet beantwoord. Dan denk ik aan de volgende:
1. Wat zijn de gaven van de Geest. (de Bijbel geeft slechts een opsomming maar geen definitie)
2. Wat is het verschil tussen geestelijke gaven en natuurlijke talenten?
3. Hoe kun je je openstellen voor de gaven van de Geest?
4. Hoeveel geestelijke gaven zijn er? Er is een verschil tussen Rom en Kor wat betreft de gaven van de Geest. Hoe komt dat?

Ik kan zelf de antwoorden wel bedenken, maar dat is meer interpretatie, dan bijbels gefundeerd.

Waarom zegt de Bijbel er zo weinig over? De belangrijkste reden is, denk ik, dat het zo tot het karakter van de gemeente hoorde, dat er geen diepgaand onderwijs voor nodig was. Men stelde zich daarvoor gewoon open en Gods Geest werkte door de mensen. Het werd als vanzelfsprekend beschouwd dat Gods Geest op die manier werkte. De enige nadruk ligt op het dienstbaar zijn en orde...
Nu leven we in een andere tijd. Aan het begin van de vorige eeuw begon men te herontdekken wat de gaven van de Geest waren en dat betekent, dat wij misschien meer vragen hebben als in de eerste periode van de gemeente.
Ten tweede denk ik dat de Bijbel ermee aangeeft, dat we niet zozeer bezig moeten zijn met de gaven van de Geest. Anders zou er veel meer uitleg over geweest zijn. We moeten ons richten op de Gever, ons openstellen voor Zijn opdracht en vanuit bewogenheid met de wereld, de mensen tegemoet treden. Dan merk je dat de gaven van de Geest gaan werken. En eerlijk gezegd vind ik het niet belangrijk of mensen een woord van kennis hebben of een profetie, het gaat mij meer om dat meer mensen tot Gods koninkrijk toetreden.

En wat betreft je opmerking over het boek. De titel zegt toch voldoende nietwaar?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 11 april 2011, 12:40
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 10:40

CROSSROAD317 schreef:
Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, maar om een boek, wat je niet eens kent al gelijk als exces te bestempelen en naar de prullebak te verwijzen, vind ik toch wel een vorm van zeer verregaande arrogantie, over zelfverheerlijking en egocentrisch gedrag gesproken..... Gefrustreerde smiley
Lees eerst eens het boek, en geef dan nog eens je mening. Het is daarbij trouwens heel goed mogelijk, als je het boek objectief leest, dat je zult inzien dat het boek de bijbel als basis heeft .... Engeltje smiley
Daarbij schreef ik toch heel duidelijk dat elke christen één of misschien wel meerdere gaven heeft. Dus er is geen beperking in de werking van de HG zoals jij dat schrijft. En het boek gaat al helemaal niet over het claimen van een gave zoals jij dat suggereert.
Maar ik zie graag je bijbelse onderbouwing van jouw versie op de gaven van de Geest (en indien mogelijk ook een bijbelse onderbouwing die de onjuistheid van het boek aantonen)
1 Petrus 4:10 Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt.
Een van de problemen met betrekking tot dit onderwerp is, dat de bijbelse basis zo smal is. Nergens in de bijbel wordt de diepte in gegaan. Zo wordt er geen beschrijving gegeven van de gaven afzonderlijk, je krijgt het gevoel dat Paulus slechts een opsomming geeft, en dat eigenlijk terloops.
Ook wordt er niet ingegaan over hoe je de gaven van de Geest kunt ontvangen. Er is geen duidelijke theologie over te geven. Alles wat men beschrijft is meer ervaringstheologie. Ons past dus bescheidenheid op dat gebied...
voor mij is het altijd een vuistregel, als de bijbel het belangrijk vindt, vind ik het ook belangrijk. Ik vergelijk de gaven van de geest met een geestelijke gereedschapskist. Je moet het gebruiken, maar om te beschrijven wat een hamer of schroevendraaier is, vind ik niet zo interessant.
wat we kunnen leren vanuit de bijbel, is dat de gaven aan de gemeente zijn gegeven. en dat ze ons moeten leiden tot het dienen van de ander. De ander kan een gemeentelid zijn, maar ook een ongelovige. Het nadeel van die zgn. gebruiksaanwijzing voor de gaven van de Geest, is dat ik nergens merk, dat het niet om de gaven gaat, ook niet om de persoon, die ze beoefent, maar het gaat om de ander, die door de gaven van de Geest bereikt kan worden. Het stelt de gebruiker centraal, niet de Gever en ook niet de ander...
Ook in de aangehaalde tekst, zie je datgene wat ik schrijf.
1 Petrus 4 schreef:
Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt.
Punt 1: gebruik de gave om de ander te helpen...
Punt 2: beheerders...geen eigenaar...
Punt 3: veelsoortige gaven.

Als je mij kunt aangeven waar de bijbel ons oproept om te onderzoeken welke gaven bij je passen, zal ik mijn standpunt wijzigen. De bijbel roept op ze te gebruiken...
Eerlijk gezegd verwondert mij het een beetje. Zoveel mensen vervuld met de Geest, op zoek naar de gaven, en toch zo weinig effect naar de buitenwereld. Dat zie ik als een hele grote gemiste kans. Als ik met mensen bid, voor de vervulling van de Geest, stel ik altijd de vraag: hoe wil je ze gebruiken? voor jezelf of voor Gods koninkrijk? Want gebruikt worden door God zou altijd gepaard moeten gaan met bewogenheid...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 11 april 2011, 11:11
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 21:10
BerichtOnderwerp: Rol vader na echtscheiding

MADELIEF469 schreef:
Dat is nogal makkelijk gezegd, Jlin!
We kunnen achter niemands voordeur kijken, en als we over de drempel stappen is het meestal mooi weer...

Ik weet zeker dat er genoeg moeders zijn die mét reden hun kinderen bij de vader weghouden!! En mocht een rechter dat goedkeuren dan kun je er in mijn ogen van uit gaan dat het gegrond is, want zo makkelijk is het niet in NL om kinderen bij een ouder weg te houden.

zo zijn er ook vaders die de zorg voor de kinderen hebben, en kinderen die hun moeder nooit zien. Ook daar is een reden voor.

Natuurlijk is er genoeg leed in de ouderschapsplanwereld, genoeg moeders die om andere redenen dan de veiligheid van hun kind, denken dat ze het recht hebben om ze bij de vader weg te houden. En nee, dat kan zeer zeker niet!! De enige die daar de dupe van worden zijn de kinderen zelf, besefte maareen ieder dat Boze smiley

het probleem is juist, dat moeders te snel vinden dat de vader een bedreiging voor de kinderen vormt. En dan maar goed janken voor de rechter doet ook een heleboel hoor.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 17:16

CROSSROAD317 schreef:
Elke oprechte christen heeft zijn of haar gave(n) gekregen op het moment dat hij/zij Jezus Christus aannam als persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder.

Wanneer heb je Jezus Christus als persoonlijke Verlosser, Zaligmaker en Redder in je hart??
Je bent wederomgeboren op het moment dat je JA zegt tegen Jezus Christus. Bijvoorbeeld, Here Jezus, hier ben ik, neem mij aan, ik geef mijzelf aan U, ik kan niet zonder Uw Liefde, geef mij van dat Levende Water, zet mij over van de duisternis in het Licht. Maar hoe je het ook zegt (of denkt), Hij hoort je en Hij heeft nog nooit iemand afgewezen die Hem oprecht zocht. Jezus' bloed heeft voor jou de weg vrijgemaakt tot God.
Niet de kinderdoop, niet de belijdenis, niet de geloofs(volwassen)doop, niet door voor- of uitverkiezing, niet door eigen werk, maar tis allemaal door Genade dat wij mogen weten dat we staan geschreven in het boek des Levens op het moment dat we JA zeggen tegen Jezus Christus.

Dus ken je Jezus Christus, dan heb je ook één of misschien wel meerdere gaven. (talenten zijn niet per definitie ook je gaven ....)
Een heel mooi boek hierover is geschreven door Christian A. Schwartz
Titel "De nieuwe gaventest" uit de serie "de natuurlijke ontwikkeling van gemeenten"
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-nieuwe-gaventest/666814772/index.html
Cross ik ben het in veel gevallen met je eens, maar in dit geval niet. Ik vind het een bijzonder nare manier om zo de nadruk te leggen op de gaventest.. In mijn ogen is dat een exces, die bestreden moet worden.
In mijn ogen wordt de werkzaamheid van de Heilige Geest enorm beperkt, als je denkt, dat er slechts een gave is die speciaal voor jou bestemd is. Ik zie het veel meer, dat God je datgene geeft, wat je op dat moment nodig hebt. Geen navelstaren, niet naar jezelf zoeken, of met jezelf bezig zijn.
Ik geloof, dat als je bezig wilt zijn met de gaven van de Geest, je in eerste instantie bezig moet zijn met de ander. En dan zul je merken, dat God niet één gave geeft, maar meerdere en op die momenten dat je het nodig hebt. Het kan zijn dat je een profetie hebt, maar de andere keer weer een woord van kennis, of een woord van wijsheid..Waarom maken mensen zich zo druk om datgene wat ze hebben? Ze zouden zich meer druk moeten maken om datgene waar God ze voor wil gebruiken.
Elke leer die verwijst naar persoonlijk bezit van de geestelijke gaven verwijs ik meteen naar de prullebak. Het neigt naar zelfverheerlijking en egocentrisch gedrag. Oef ik heb gesproken....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 12:37
BerichtOnderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?

DAVID923 schreef:
nee die tekst die ik gaf geeft een bredere uitleg. complimeert en bouwt uit. door de macht die Hem gegeven is kaan Hij dat leven geven en nemen.

Dus uiteindelijk is het de Vader ja. direct of indirect.
Ik denk dat de verscheidenheid toch ook benadrukt moet worden. De Vader geeft leven, schept, oordeelt...De Zoon is mens, is het verzoeningsoffer, is de Hogepriester, die voor ons pleit bij de vader. De Geest woont in de mens, openbaart, geneest en voltooit het werk van de Zoon hier op aarde. Eigenlijk is het onjuist, om te stellen, dat Jezus in je hart woont. Hij zit op de troon bij de Vader. De Geest komt in je hart wonen...
Dus de Vader heeft de Zoon opgewekt uit de dood. In het gedeelte wat je aanhaalt, geeft Jezus aan dat Hij autoriteit heeft over het leven. Een mooie gedachte trouwens, Jezus was niet het slachtoffer van de kruisiging. Veel mensen vinden dat wel nl.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 12:29
BerichtOnderwerp: wie gaat mee op zaterdag 9 april 2011 uiteten in zwolle ?

SUSANNAH475 schreef:
Sorry Mario... idd. was jij er toen niet bij... maar je weet toch wel hoe het nu was in Zwolle ? Daar was ik vooral benieuwd naar...
haha... waarom zouden ze jou niet leuk vinden ? Volgens mij valt dat best mee... Henk710 was er destijds bij (toen nog single haha) en P. en A. en Chat ook... nog met Solafide... Knipoog smiley
Het is altijd gezellig mensen te ontmoeten die je een poos niet gezien hebt. Het is ook leuk om kennis te maken met andere mensen. Het eten was goed, alleen de bediening kon beter...was net bezig met het voorgerecht, blijkt dat ze me het voorgerecht gegeven hadden van Siem...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 12:22
BerichtOnderwerp: waar knap jij op af bij een man of vrouw ?

JLIN990 schreef:
Beetje triest om af te knappen op een snor of baard.

Dit kan voor die man in kwestie erg belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld langhaar voor vrouwen.

Het straalt namelijk mannelijkheid uit! Boze smiley
Wie aan mn snor komt komt aan mij...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 11:01

BASTIAAN161 schreef:
Gaven van de Heilige Geest (inleiding)Je stelt iets (namelijk dat iets mist in Heidelbergse Catechismus [H.C.] ).
En voordat je een eventueel weerwoord, weerlegging of reactie afwacht, neem je al de volgende sprong:
Namelijk, dat het opzettelijk gedaan zou zijn door de opstellers. Hetgeen impliceert dat de opstellers volgens jou met jou eens zijn. Dit is niet bewezen, en ook daarop wachtte je niet een weerwoord, weerlegging of reactie af, maar nam nogmaals een sprong in het duister:
Namelijk het toedichten van een motief, die je verder niet aannemelijk maakt.
Samenvattend:
Een vermeend feit van de H.C., wordt toegeschreven als vermeende daad aan de opstellers, en deze opstellers wordt een vermeend motief toegedicht voor deze vermeende daad over het vermeende feit.

Nu de zevenmijlslaarzen uit, en kijken of we op hetzelfde uitkomen als we het stapje voor stapje doen…
De vraag hierin is, voordat we dit projecteren op het H.C:
Wat doet eigenlijk de Heilige Geest, en wat zijn de gaven.

Wat doet de Heilige Geest
We zien in de Schrift dat de Geest vaak ‘de Geest van het leven’ wordt genoemd. Hij is Degene die leven brengt daar waar de dood is. Dat begin al in het Oude Testament.
We horen van het werk van de Geest bij de schepping (Gen.1:2) en in de natuur (Psalm 104:24,30).
De richters doen hun werk in de kracht van de Geest (Richt.14:6,19; 15:14)
Priesters worden vaak voor hun taak met de ‘heilige zalfolie’ gezalfd (Ex.30:22-33), wat een teken is van het ontvangen van de Heilige Geest.
Koningen ontvangen bij hun zalving de Heilige Geest (1 Sam.10:9 e.v.; 16:13,14)
Ook bij de oprichting van tabernakel en tempel is de Geest betrokken (ex.31:3; 35:30-32).
Profeten kunnen alléén het Woord van God spreken als ze geleid worden door de Geest van God (Mich.3:8; 2Petr.1:21).
Zoals genoemd, de Geest brengt leven daar waar dood is. We zien dat in Ez. 36:26, waar de Here belooft om door de Geest een nieuw hart en een nieuwe Geest te geven, “En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u”.`
Datzelfde motief keert terug in Ez. 37, over de herrijzenis van Israel: door de Geest mag een volk opstaan uit de dood! Daarmee bedoelt de profeet de terugkeer uit de ballingschap, de geestelijke herleving van Israel.
“En gij zult weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk. En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven”
In de boeken van de Bijbel – ook die van het oude Testament – is de Heilige Geest aan het woord ( 2 Sam. 23:2; Hebr.3:7; 9:8; 10:15).

Het werk van de Geest is dus geweldig breed en wereldwijd. De Geest is volop betrokken bij het werk van God in de wereld. Hij is ook volop betrokken bij het verlossingswerk. Vandaar dat Hij al “de geest van Christus” genoemd wordt, om zijn werk aan te duiden onder de profeten van het ‘oude’ verbond; de predikers van het evangelie in het ‘nieuwe’ verbond worden diezélfde geest Geest geleid (1 Petr.1:10-12). Opnieuw blijkt hoezeer het oude en het nieuwe verbond een éénheid vormen.
In het Nieuwe Testament zien de Geest volop betrokken bij de komst en het werk van Christus in de wereld: de ontvangenis uit de Heilige Geest (Luk.1:35) en de doop in de Jordaan, waarbij Jezus de Geest ontvangt (Mar.1:10-12). De Geest gaat na Christus’ hemelvaart zijn werk op aarde ook voortzetten. Vandaar dat de Here Jezus over de Geest spreekt als “de andere Trooster” (Joh.14:16). Jezus is de eerste Trooster. De Here Jezus zal de Geest zenden van de Vader en deze zal dan van Hèm (Christus) getuigen (15:26,27). De Geest heeft niet een eigen nieuwe boodschap, Hij zal niet uit Zichzelf spreken (16:13), maar zegt Christus:
“Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.” (16:14)
De Geest zet dus niet Zichzelf, maar Christus in het middelpunt. Als Jezus van de Geest zegt: Hij zal u de weg wijzen tot de volle waarheid (16:13), dan heeft dat dus betrekking op de waarheid van Christus.
Dat zien we ook op de pinksterdag: er gebeuren tekenen en wonderen, maar het gáát uiteindelijk om (de boodschap van) Christus en om het geloof in Hèm. Het nieuwe van de komst van de Geest is niet dat Hij er in het Oude Testament nog niet was of nog niet werkte, maar de intensiteit (“uitgestort”, Hand.2:33) en de omvang (“op alle vlees”, 2:17), waarmee hij gaat werken in de tijd van het nieuwe verbond. De Geest gaat werken over heel de aarde, in de weg van de verkondiging van het evangelie, nóóit los daarvan. Zoals Christus en de Geest niet te scheiden zijn, zo gaan ook Geest en Woord samen op. Het zendingswerk van Paulus is daarvan een prachtig illustratie (Hand. 13:2 e.v.).
Waar is het de Geest om begonnen? – om het geloof in Jezus Christus. Niemand kan zeggen: Jezus is Heer, dan door de Heilige Geest ( 1 Kor.12:3). Als je met je mond belijdt en met je hart gelooft dat Jezus Heer is, zul je behouden worden (Rom.10:9). Dat is geen minimum, dat is álles. Want de Here Jezus en het Woord van de Here Jezus trekt de grens tussen leven en dood: wie naar zijn Woord hoort en gelooft is overgegaan uit de dood in het leven (Joh.5:24).

De vraag is of er veel nadruk zou moeten liggen op de ‘bijzondere’ uitingen van de Geest, vooral als het gaat om ‘nieuwe openbaringen’. Want het gevaar is dan snel aanwezig dat het werk van de Geest een apárte, zelfstandige aandacht krijgt en dat de ‘spontane’ uitingen van de Geest belangrijker worden gevonden dan het ‘gewone’ Woord. We mogen niet vergeten dat de Geest in de eerste plaats de Geest van Christus is en de Geest van het Wóórd van Christus.

De Géést is volop bij het levend-makende werk betrokken. Hij brengt leven, daar waar de dood is. Hij brengt leven door het Woord van de Christus. Hij brengt leven door het geloof in Christus. Hij doet dat las de Geest van de wedergeboorte (Joh.3:5 en 8), waardoor de Here je een nieuw hart geeft: de vervulling van Ez.36:26. Dit wonder is te vergelijken met de schepping en de opstanding uit de doden (zie 2 Kor.4:17 en Ef.5:14).
Het werk van de Geest is buitengewoon veelkleurig. Maar steeds rond het éne centrum: Jezus Christus.
Door de Geest leren Gods kinderen het geheim van de verlossing kennen (I Kor.2:6-16); Hij is de Geest die het geloof geeft (2 Kor.4:13). De Geest is de gever en Bewerker van het nieuwe leven, de levensheiliging (Rom.8; Gal.5). De Heilige Geest geeft de zekerheid dat we kinderen van God mogen zijn (Rom.8:16). De Geest leert bidden (Rom8:26). De Geest bewerkt de eenheid in de gemeente: door één Geest zijn we allen tot één lichaam gedoopt ( 1 Kor.12:13; vergelijk Ef.4:3,4). De Geest geeft allerlei gaven ten behoeve van de opbouw van de gemeente ( I kor.12:4 e.v.). Daarnaast leven we ook over de vrucht van de Geest (Gal5:22). De gemeente wordt daarom opgeroepen de Geest niet te bedroeven (Ef.4:30) of uit te doven (I Tess.5:19), maar om juist vervuld te worden met de Geest (Ef.5:18). De Geest onderricht de gemeente met het oog op de toekomst (Op.2:7,11, etc.). Door de Geest leren we uitzien naar de komst van Christus (Op.22:17).

Gewone en bijzondere gaven
De kerken die de ‘bijzondere’ gaven van de Geest niet of weinig hebben zoals tongentaal en gaven van genezing; zijn die kerken arm? Zondigen die kerken daarmee ?
Allereerst betreft het onderscheid tussen de ‘gewoon’ en ‘buitengewoon’; het wekt de indruk dat ‘buitengewone’ gaven veel hoger gewaardeerd moeten worden. Het is zeer de vraag of dat terecht is. Misschien schuilt daar juist wel een gevaar in: dat door het accentueren van ‘buitengewone’ gaven, het werk van de Geest versmald wordt. Juist de ‘gewone’ gaven van de Geest zijn heel bijzonder! In feite nog veel belangrijker dan de gaven die doorgaans ‘bijzonder’ worden genoemd.
Dat blijkt bijvoorbeeld uit 1 Kor.12:31:
“Doch ijvert naar de beste gaven”. Welke gaven zijn dat ?
Het zijn de gaven die de opbouw van de gemeente dienen ( I Kor.14). Maar de apostel zegt ó ók in 12:31: “en ik wijs u een weg die nog uitnemender is”. Welke weg is dat?
Het is de weg van de gaven die blijven: geloof. Hoop en liefde (vergelijk I Kor.13:8-10 en 13).
Het werk van de Geest, toen en nu, is véél breder dan alleen het gebied van het ‘bijzondere’ en spectaculaire:
- de Geest bewerkt de wedergeboorte; Hij maakt levend wie dood was; een wonder dat vergeleken kan worden met schepping en opstanding!
- de Geest brengt ons tot het belijden van Jezus Christus ( 1 Joh.4:2)
- door het werk van de Geest komt de gemeente bijeen in samenkomsten en is er onderlinge gemeenschap (Hand.2:42)
- de Geest zorgt voor onderlinge bramhartigheid (Hand.4:42)
- de Geest geeft vrijmoedigheid om het woord te spreken en gesterkt te worden in het geloof (Hand.4:8,31; 9:31)
- de Geest bewerkt gemeenschap met Christus en met elkaar (Fil.2:1; 3:10)
- de Geest doet getuigen van Christus (Joh.15:26 e.a. ) en overtuigt de wereld van ongelijk (16:8-11)
- de Geest bewerkt het geloof in de harten ( I Kor.2:5; Ef.1:19,20) en verzekert de gelovige van hun kindschap (Rom. 8:15,16)
- de Geest bewerkt heiliging, zodat de gelovigen niet meer voor zichzelf, maar voor Christus gaan leven (2 Kor.5:15)
- in en door de Geest komt Christus zelf tot de zijnen (Joh.14:18)
- niet alleen de gemeente als geheel mag een tempel zijn van de Geest ( I Kor.3:16), maar ook de gelovigen zelf (6:19)
- de Geest deelt de gaven uit die Christus verdiend heeft: wijsheid ( I Kor.2:6-10), kennis (12:8), gerechtigheid, heiliging (6:11), verlossing van zonde en dood (Rom.8:2).

Hoe zit het met de ‘buitengewone’ gaven ? kunnen die vandaag niet meer voorkomen? Dat zouden we niet durven zeggen. Maar mogen we de Geest voorschrijven dat de gaven altijd en overal ‘moeten’ voorkomen? Kunnen en mogen we ze afdwingen? Waar staat in het Nieuwe Testament dat heel specifiek en heel gericht om deze bijzondere gaven gebeden wordt?
Staat iemand met een ‘bijzondere’ gave boven een ander die zo’n gave niet heeft? – dat wil Paulus de Korinthiers nu juist afleren in I Kor.12-14. Hij wijst erop dat de gemeente een lichaam is, waarin je elkaar nodig hebt en de een niet belangrijker is dan de andere (12:12-31). Wat is de hoogste gave? – de gave die de opbouw van de gemeente dient (14:12). Daarom is de liefde de gave die boven alle andere uitgaat (12:31).
In een gemeente die in geen enkele genadegave te kort komt (1:7), kunnen toch allerlei wantoestanden voorkomen; kijk maar naar de gemeente in Korinthe.
Daar komt nog bij, zoals in m’n vorige bijdrage genoemd, dat de Schrift op verschillende plaatsen waarschuwt dat tekenen en wonderen ook misbruikt kunnen worden en dus niet per definitie legitimatie van de Geest zijn: ze kunnen ook gedaan worden door valse christussen en valse profeten (Mat.24:24), door satan (Op.13:13,14). Over spectaculaire verschijnselen hoor je ook in de wereld van het paranormale, het occulte en in andere religies.
Wat betreft tongentaal: die heeft in de Schrift maar een heel ondergeschikte plaats en wordt door de apostel in de gemeente van Korinthe zelfs heel duidelijk teruggedrongen (in heel 12-14). En er magin de gemeente alléén in tongen worden gesproken als er ook een uitlegger is, anders moet degen die in tongen spreekt dat in stilte doen en dus zwijgen (14:28).
Over Gebedsgenezing is al het een en ander genoemd.

Samengevat:
Waaraan (her)ken je de Geest? Het is in de eerste plaats in de vrucht van de Geest: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Gal.5:22). Het is een vrucht die niet in één keer volgroeid is, maar die wel groeien mag in het leven van Gods kinderen. Niet in het ‘bijzondere’, maar het ‘gewone’ is het kenmerk van het ware. Juist het ‘gewone’ werk is bijzonder: leven uit de dood!
Het leven uit de dood; het evangelie van en over Christus; Het kennen van onze ellende, onze verlossing, en leven in dankbaarheid. Het is de kern van de Heidelbergse Catchechismus.
De Heidelbergse Catchechismus wemelt van zaken met betrekking tot de Geest!
( bron: “Verbond en bekering”, ds F.H. Folkerts, ds. B. Luiten, ds. D.J. Zandbergen)

Voordat we een hele discussie beginnen over de gaven van de Geest, wil ik het volgende stellen: God heeft Zijn Geest uitgestort om Zijn koninkrijk te bouwen...wie zijn wij eigenlijk om te bepalen dat de gaven van de Geest niet goed genoeg voor ons zijn? Het getuigt in mijn ogen van een bepaalde arrogantie om te stellen dat we het onszelf kunnen en de gaven van de Geest niet meer nodig hebben.
Ook tongentaal is door God gegeven, maar hoeveel mensen wijzen dat af, omdat ze vinden dat ze er zonder kunnen? Ik vind dat veel kerken de Geest dermate beperkt hebben, dat ze niet meer streven naar de kracht van God.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:57
BerichtOnderwerp: Taize liederen

[quote=MIEKE364]Ik denk dat je nu volledig de plank misslaat. Lees maar gewoon eens op het internet over Taize en je komt de verbinding met het boeddhisme gewoon tegen. Bovendien vind ik je uitspraken tov David gewoon overdreven. Je kunt er ook eens wat volwassener mee omgaan, ik lees zelf voldoende bijdragen die heel nuttig zijn en veel minder veroordelend dat door jullie iedere keer beweerd wordt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 21:42

MARIAN519 schreef:
Ik geloof dat er een zekere spraakverwarring heerst?
Hier staan ervaringen die iemand meegemaakt heeft in haar persoonlijke leven en er staan opvattingen over Calvijn, zijn leer en zijn leven.

Ik denk zelf dat die twee los van elkaar staan, want als je vader je iets aandoet wat volgens zijn Bijbelse opvattingen correct is hoeft dat niet persé als calvinisme uitgelegd te worden...

Wat als je vader ( en nu denk ik aan de mijne die mij persoonlijk ook heel veel leed berokkend heeft ) zijn eigen interpretatie aan het gelezene geeft?

En volgens mij probeert Bastiaan dit duidelijk te maken.. Smiley die vol vragen zit
Ik denk er toch iets anders over. Ik denk dat een bijbelleraar er altijd rekening mee moet houden met datgene wat hij zijn kudde leert. Het zou best kunnen dat een aantal gemeenten doorgeschoten zijn, maar ze beroepen zich net zo hard op Calvijn als andere gemeentes.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 12:47
BerichtOnderwerp: christen zijn en schuldgevoel

MAUREEN217 schreef:
chat, ik kan met je meegaan, tenslotte citeer je het Woord van God, maar een ding ben ik niet helemaal eens, je zei over de besnijdenis in her nieuwe verbond de doop is, maar ik dacht dat het te maken had met de kruizeging van Jezus Christus. Heb ik het niet goed???dan ga ik navraag doen bij mijn regioleider.
Zal ik dan maar beginnen met het citeren van de bijbel:I
Kol 2 schreef:
n hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt.
Het is beide een inwijdingsritueel. De besnijdenis was een teken dat je bij het volk van God hoorde, de doop evenzeer.
Er is echter een aantal verschillen. Het eerste verschil is, dat de besnijdenis uitgevoerd werd bij jongens op de 8ste dag, de doop wordt uitgevoerd op grond van het geloof.
Het tweede verschil is, dat de besnijdenis een lijfelijke aangelegenheid is en de doop een geestelijke.. Uiteindelijk ging het om het besnijden van het hart, niet alleen van het lichaam.
Heeft de doop de besnijdenis vervangen? Nee, nog steeds worden Joden besneden, en besneden joden worden ook gedoopt.
In mijn ogen heerst er een grote misvatting, nl. dat de doop ook uitgevoerd moet worden op kinderen. De bijbelse doop is enkel en alleen terug te voeren op het geloof van de betrokkene en is het gevolg van de bekering, maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 april 2011, 10:36
BerichtOnderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?

MAC823 schreef:
Dit klinkt op zelf verhoging (self-exteem)...
taal van de bose "Gij zult gelijk zijn als God, kennende goed en kwaad"....
Jezus is God, en is de Enige die kan zeggen dat Hij gelijk aan de Vader is.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 4 april 2011, 16:27
BerichtOnderwerp: Mijn Doop, a.s zondag

MARIA576 schreef:
Lieve allemaal....ik ben er weer en wat kan ik zeggen? zijn er woorden om zoiets moois te beschrijven? Ik kan alleen maar zeggen dat ik óntzettend gelukkig ben, me totaal vernieuwd voel en gedragen wordt en ben door onze God.
Een geweldige dag! een geweldige dienst en een geweldig moment. Het meest tedere, emotionele, échte moment van mijn leven. Ik dank God...mijn hart is er vól van!!!!!!!

Maria..die nu trilt van alle emoties en ook wel van vermoeidheid..en dus nu een paar uur lékker gaat slapen! Lachende smiley

enne ..Cross? nat zijn achter de oren voelt érrug prettig, 'k laat het lekker zo! Knipoog smiley
Het was heel bijzonder dit te mogen bij te wonen, Maria. Het is altijd weer indrukwekkend mensen te zien afdalen in het watergraf en op te staan in het nieuwe leven.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 4 april 2011, 17:34
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 3 april 2011, 00:58

BASTIAAN161 schreef:
Over elk onderwerp kun je een aparte draad starten. En als ik tijd en zin heb, sluit ik een bijdrage van mij niet uit.
Maar het gaat hier over Calvijn. Wat is de relevantie van Calvijn voor mij? Ik bouw niet op Calvijn, maar op Gods Woord. Ik ben aanspreekbaar op Gods Woord, niet op Calvijns Woorden.

Tot dusver niet getoond zien worden.

Tot dusver niet getoond zien worden.

Tot dusver zie ik deze karikatuur niet aangetoond zien worden.

Tot dusver zie ik deze conclusie niet aangetoond worden.

Behoorlijke stevige uitspraak voor iets wat ik nog niet aangetoond heb zien worden.

Deze subjectieve interpretatie bevat een vrij ernstig oordeel gebaseerd op vermeende feiten die niet aangetoond zijn.

Vele ernstige verwijten, conclusie die zelfs gaan over vermeende intenties (“alleen oog voor hebben”), en zonder dat ik het aangetoond heb zien worden. Laten we niet op deze voet verdergaan Chatuliem.

Oh.
Het is heel jammer, dat je bijdragen van anderen, die het zelf hebben meegemaakt aan de kant schuift. Er valt op deze manier niet goed met je te praten. Vermeende feiten: ontken je dan dat de dingen die mensen vertellen niet echt gebeurd zijn? Of nog erger, sta jij erachter hoe mensen hebben geleden onder deze leer? Je zegt de bijbel is de basis, maar mijn antwoord daarop is, dat er een bepaalde kijk op de bijbel je basis is. En die wordt door een groot deel gevormd door het calvinisme. En dat heeft zijn voors en zijn tegens.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:32

MARIAN519 schreef:
Of theologieën een onderdeel vormen van Gods plan betwijfel ik.
Het is veeleer een mensenplan..
en we stellen hier niets in een kwaad daglicht.. Boze smiley

het gaat erom, net als jij stelt, dat we geen brokken willen maken.. Knipoog smiley
Ondanks het feit dat veel theologen een andere kijk hebben over God, Zijn Woord en de Geest, vind ik ook, dat er theologen zijn, die wel degelijk volgens Gods plan werken...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:41

MARIAN519 schreef:
[/b]Het is waar wat je zegt...de ger.vrijgemaakten hadden tot voor een paar jaar geleden nog datzelfde idee...
MIjn kinderen wilde ik op een goede christelijke school doen, maar alleen de vrijgemaakten waren daar toen welkom.
Later is dit veranderd en konden ze alsnog naar het voortgezet onderwijs van de Vrijgemaakten.
Verhalen die over bekend zijn, maar laten we vooral de lijn van de discussie in de gaten houden. Het gaat er niet om een bepaalde stroming in een kwaad daglicht te stellen. Het gaat mij er meer om, om duidelijk te maken, dat als je slechts de leer van één persoon zo centraal stelt, je automatisch brokken gaat maken.
Dit fenomeen heb ik vaak mee te maken gehad, omdat men in mijn kringen men nogal snel achter allerlei hypes aan gaat. En dan blijkt altijd weer dat er niet één theologie doorslaggevend is, maar dat ze samen een onderdeel vormen van Gods plan...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 2 april 2011, 21:42
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:14

MARIAN519 schreef:
Jij altijd over de doop..... Knipoog smiley , maar het feit is zo dat Calvijn een voorstander was van het zuivere Woord van God en omdat het in die tijd veel te ingewikkeld was om dat te lezen en er uit te leren..heeft hij zijn institutie geschreven ..dus als zijnde beer leesbaar.
En zeker zijn er meerdere mensen die gestudeerd hebben en die je kunt lezen/volgen, maar de mooiste bijbelse uitleg vind ik nog altijd de kinderbijbel van Evert Kuijt en daarnaast helemaal tegenwoordig ..alles opzoeken op internet, hoef je ook niet hele boeken met meningen van verschillende mensen te lezen, maar kun je alles naast elkaar leggen en zien wat volgens jou klopt met de Bijbel.

En mishandeling is ook niet je naaste liefhebben als jezelf en ik geloof dat we altijd van de liefde die Jezus predikt uit moeten gaan.
al heb ik het ook bar moeilijk gehad met mijn echtscheiding..

Laat ik dan eens een ander voorbeeld nemen. Een avondmaalsdienst wordt benoemd als een dienst van Woord en Gebed. Dat is best hoor, maar waar staat die term in de Bijbel en hoe komen ze aan die term? Het is een invulling van datgene wat er in de bijbel genoemd wordt....ik vind die terminologie eigenlijk heel onduidelijk...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 2 april 2011, 21:21
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:11

MARIAN519 schreef:
Jij altijd over de doop..... Knipoog smiley , maar het feit is zo dat Calvijn een voorstander was van het zuivere Woord van God en omdat het in die tijd veel te ingewikkeld was om dat te lezen en er uit te leren..heeft hij zijn institutie geschreven ..dus als zijnde beer leesbaar.
En zeker zijn er meerdere mensen die gestudeerd hebben en die je kunt lezen/volgen, maar de mooiste bijbelse uitleg vind ik nog altijd de kinderbijbel van Evert Kuijt en daarnaast helemaal tegenwoordig ..alles opzoeken op internet, hoef je ook niet hele boeken met meningen van verschillende mensen te lezen, maar kun je alles naast elkaar leggen en zien wat volgens jou klopt met de Bijbel.

En mishandeling is ook niet je naaste liefhebben als jezelf en ik geloof dat we altijd van de liefde die Jezus predikt uit moeten gaan.
al heb ik het ook bar moeilijk gehad met mijn echtscheiding..
Vaak zie je dat volgelingen fanatieker zijn dat de leider. Dat kun je zien aan de rigide uitleg van uitverkiezing en verbondsleer. Ik betwijfel dat als Calvijn kon zien hoe de kerken daarmee omgegaan zijn, dat hij spijt had van datgene wat hij geleerd had. Want het kan nooit zijn bedoeling zijn geweest, dat de mensen die hem volgden anderen verketterden en uitsloten, omdat ze niet tot het uitverkoren volk behoorden. Zo zie je dat je nooit één visie als absoluut moet stellen, maar dat je ze moet zien in de lijn van vele...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:49

BASTIAAN161 schreef:
Een calvinist is niet iemand die gezag toekent aan Calvijn, maar iemand die, Gods Woord op de eerste plaatst stelt. Want dat was wat Calvijn voorstond. Calvijn wenste geen Calvijn-aanhangers, maar broeders en zusters in Christus, samen de Vader volgend naar Zijn Woord als richtsnoer voor ons leven, zonder dat de een over de ander heerst..

En of Calvijn nu precies in zijn leven goed of slecht gedaan zou hebben is verder niet relevant.
We zijn niet van Apollos, Luther, Paulus, Calvijn, Petrus of Marcus.

Stel, dat je meent dat Calvijn te zeer bevangen was door de toenmalige tijdsgeest en veel te streng was. De vraag is dan waar meet je dat aan af? Wat is je ijkpunt?
Want het gevaar is dat je het doet met een opvatting die weer te zeer bevangen is door onze moderne tijdsgeest. En dan zou door de kritiek op Calvijn, je infeite jezelf schuldig maken aan exact hetzelfde wat verweten wordt.

De enige oplossing is alles te toetsen aan Gods Woord alleen ( en dat was ook wat Calvijn propageerde).
goed, zullen we dan maar eens beginnen met de doop? Je kunt duidelijk zien dat Calvijn niet de lijn van de bijbel volgt. Het valt me steeds meer op hoe gemakkelijk er dingen uit de bijbel op een andere manier uitgelegd worden, dan dat er staat. En toch beroept men zich op het zuivere woord van God. Gaat het om Gods woord, of gaat het om de interpretatie van Gods woord. Want voor veel dingen is er maar één uitleg mogelijk, de calvinistische uitleg. En die is vaak eenzijdig en heeft het karakter van een dogma. En dat is iets wat veel schade aan mensen heeft gebracht, geen oog voor de mens, alleen oog voor de strenge dogma"s van de kerk. Er bestaat niet een eenmalige uitleg van de bijbel. Met mijn verhaal over Bonhöffer probeerde ik aan te geven, dat je naar meerdere theologen mag en kunt luisteren, want veel theologen kunnen je leren over de bijbel. Calvijn heeft in mijn ogen niet het alleenrecht op de uitleg van de bijbel.
BASTIAAN161 schreef:
Of een ander voorbeeld, de praktijk van echtscheiding, bijvoorbeeld omdat er veel ruzie is. In de wereld is dit vrijwel geaccepteerd. In de kerken vindt dit helaas ook zijn opgang.
Wie durft nog Gods Woord te herhalen: “Gij zul niet echtbreken”, zonder als liefdeloos te worden weggezet?
Wie wijsheid wil wensen die vrage erom, maar niet bij de mensen maar bij de Bron:
Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven, gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde. (Joh. 15:10)
Als je weet hoeveel mensen gestraft zijn door de kerk omdat ze hun misdadige man ontvluchten. De man mocht blijven, maar de vrouw was voor eeuwig verloren. Blijkbaar is mishandeling niet zo'n grote zonde als echtscheiding.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 94 95 96 97 98 99 100 ... 169 Volgende
Pagina 97 van 169