ChristianMatch

Forum

Berichten van LISA610
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 ... 44 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van LISA610
Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 08:51
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

FRANKT627 schreef:
Misschien heeft Lisa nog een zeil (met genoeg paardekrachten) in haar kast liggen. Of op haar bed liggen... Lachende smiley

Helaas: er ligt geen zeil in mijn kast en al helemaal niet op mijn bed (weet je wel hoe stug zeildoek is.. daar wil je echt niet onder slapen hoor.. doe mij mijn donzen dekbedje maar). En Thomas, kijk gewoon ff op marktplaats. Daar staan regelmatig goede bb-motoren Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 23:26
BerichtOnderwerp: wie gaat er 21 mei weer mee picknicken in ede op de heide?

FRANKT627 schreef:
Ach Lisa, voor die jeugd zijn wij toch maar zeurkousen. Ik vind Thirza ook wel belangrijk en dat heeft niets te maken met die lekkere dingetjes die ze bakt hoor.

Later, als ze zo oud is al wij, zal ze onze wijze woorden wel begrijpen... Knipoog smiley

Hooo Frank... ik ben nog lang niet zo oud als jij he.. duurt nog een jaar of vijf en da's echt wel een heeeeeeele poos ha ha ha
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 23:25
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

DINI968 schreef:
De rekening van de tandarts......................... Boze smiley

Hoezo.. ben je daar een hele dag mee gaan zeilen dan? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 23:18
BerichtOnderwerp: Het Uiterlijk

MIEKE364 schreef:
Misschien wordt met dat verlekkerd kijken naar je partner wel bedoeld dat je die nooit alleen hebt.....

Tja Mieke, dat zou kunnen. Vraag is dan denk ik in hoeverre je je partnerkeuze daar dan door laat beïnvloeden... Sluit je aantrekkelijke mensen op voorhand uit, simpelweg omdat er mogelijk ook andere mensen zijn die hem of haar aantrekkelijk vinden? Of kijk je allereerst naar de binnenkant van een persoon en weet je daardoor een aantrekkelijke buitenkant op de juiste manier op waarde te schatten?
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 23:04
BerichtOnderwerp: geen seks voor het huwelijk

BASTIBRO042 schreef:
Lachende smiley Thanks

You're welcome..

Maar eeeeh t ging hier over seks voor het huwelijk en niet over huwelijksaanzoeken of het wel of niet willen van een relatie met een partner die (jonge) kids heeft. So back on topic (yep.. she did it again.. ) Knipoog smiley

Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 12 mei 2011, 23:05
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:57
BerichtOnderwerp: Het Uiterlijk

MARTIN695 schreef:
Hallo Griffin

Waarom zou je die mooie vrouw nooit alleen hebben???
Ik heb ooit geleert dat je mag wel kijken maar aankomen niet dus voor mij is het zo klaar als een klontje .
Sjalom.
Martin

En als anderen naar die mooie vrouw kijken en haar bewonderen, mag je alleen maar trots zijn op t feit dat jij degene bent die haar hart hebt weten te veroveren.. laat die anderen dan maar lekker kijken Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:35
BerichtOnderwerp: Niet verlengen

MARIA576 schreef:
Ook ik vertrek...de 16e. Bij deze wil ik iedereen bedanken, voor een goede tijd op C.M. Het heeft me veel gebracht en dan denk ik met name aan mijn doop, 3 April j.l. Dit forum heeft me zoveel geleerd! Dank daarvoor!!! (En hoewel sommigen van jullie het niet leuk vinden)...ik blijf gezellig meelezen...want er blijft genoeg te leren over... en wie weet? Tot Ziens?

Hé Maria. Jammer dat je vertrekt. Jou bijdragen op t forum gaan we zeker missen, althans ik wel. Neemt niet weg dat ik jouw evengoed alle goeds toewens voor de toekomst en idd wie weet.. tot ziens. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:33

EMMA807 schreef:
[b][i]Na ruim 7 maanden hier te zijn geweest ga ik cm over 7 dagen verlaten. Ik ben dankbaar voor de mooie gesprekken die ik had met virtuele vrienden, zij hebben mij liefdevol gesteund toen het erg slecht met mijn dochter ging, nogmaals heel hartelijk dank daarvoor! Zoals sommigen van jullie weten ontmoette ik hier mijn lieve Jeroen....juist toen ik me afvroeg of dit wel de weg was voor mij.....we zijn inmiddels 7 weken samen en dolgelukkig met elkaar!!! Ik denk met warmte terug aan de tijd bij cm, al was er soms wat geruzie en gemopper maar ach, daar zijn we mensen voor! Ik wens jullie allen God s rijke zegen toe en een liefdevolle en prachtige toekomst! Dikke knuffel, Emma.

Hé Emma. Langs deze weg wil ik jou en Jeroen heel veel geluk toewensen voor de toekomst. Ik kan me nog goed herinneren dat jullie in de chatbox vertelden dat jullie een stel waren geworden (en ook de manier waarop ha ha ha). Ik wens dan ook jou en Jeroen Gods zegen toe en hoop ook voor jullie op een liefdevolle en prachtige toekomst. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:30

ERIKA129 schreef:
Lieve mensen,

Ik zeg niet dat ik niet verleng, maar ik leg mijn lidmaatschap wel voor een week of 6 neer, vanaf 18 mei.
Zoals sommigen van jullie weten heb ik het psychische niet makkelijk en veel te verwerken.
Om tot rust te komen en weer regelmaat in mijn leven te krijgen ga ik 3 tot 6 weken naar pastoraal en diaconaal centrum de Herberg te Oosterbeek.
Aangezien ik daar geen intenet heb leg ik mijn lidmaatschap voor die tijd stil. Ik wens jullie alle goeds toe en bovenal God's zegen.
Maak geen ruzie he Clown smiley

Hopelijk tot over 6 weken liefs Erika Kussende smiley

Lieve Erika. Wat een geweldig dapper besluit heb je genomen. Ik hoop dat je helemaal tot rust komt en je leven weer op de rit weet te krijgen. Heel veel sterkte de komende tijd en hopelijk horen we daarna van je hoe het is verlopen. Vanaf hier wens ik ook jouw Gods rijke zegen toe. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:27

ZEELAND736 schreef:
Tsja...ook voor mij niet meer zo lang...hier...
(Ik geloof 1 juni..)
Heb het al meer gezegd maar doe het nog maar eens.
Veel gereageerd heb ik niet,maar temeer wel heel veel gelezen!!!!!
En dat was meestal heel fijn en ook leerzaam.
De topics waar men elkaar "in de haren" vloog of scherpe opmerkingen plaatste bemoeide ik me maar niet mee....
Ik kan al helemaal niet tegen zulke dingen...
Maar ik blijf zeggen dat er vele goede onderwerpen zijn aangesneden..
Lieve woorden van lieve mensen heb ik gelezen!!!!
Als ik dacht dat ik iemand kon bemoedigen of een troostend woord kon geven...deed ik het..
Ik vond hier op wonderlijke wijze een vriend....(nu een maand geleden)
Er is nog een lange weg te gaan...we hopen dat niet ALLEEN te hoeven doen.
Daar willen we tijd in investeren.
Ik zal dan ook niet verlengen, maar dat zal niet zijn vanwege een negatieve gedachten aan CM!!!!!
Bovendien heeft deze vriend ook CM verlaten.
Dat deed hij omdat hij vond dat hij mij de zekerheid wilde geven, dat hij niet meer ZOCHT...en dat respecteer ik...
Juist omdat het nu verloopt, zal ik ook niet langer blijven.
Maar anders had ik gewoon hier gebleven...tot het abo afliep...

Dus CM...het was een genoegen hier op de site geweest te zijn!!!!!

(Oke...ik ben er nog even...en lees gewoon door..met een nog steeds goed gevoel!!!!)

Hé Zeeland. Hoewel je heel tijdig aangeeft dat je waarschijnlijk niet gaat verlengen, wil ik je nu toch ook alvast het allerbeste wensen (voor het geval dat ik het over twee weken vergeet te doen). Ik wens jou en je vriend heel veel geluk voor de toekomst. Fijn dat jullie elkaar hebben gevonden via CM en nu besloten te hebben om te investeren in jullie relatie en elkaar. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:21

BILLY701 schreef:
Zondag 15 mei verloopt mijn abbo.
Ik ga eerst niet verlengen.
Neem ff een time-out, puur om tot mezelf te komen.
Ik mocht hier een fijne tijd beleven op CM.
Heb er goede vrienden aan over gehouden.
Of ik terug kom en wanner is nog een vraag!
Iedereen bedankt voor een bijna heel jaar dat ik hier mocht zijn!!!!!!!

Billy 701

Hé Billy. Jammer dat je vertrekt. Ik vond het fijn om je te leren kennen, niet alleen digitaal maar ook irl. Keep in touch!
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:17
BerichtOnderwerp: wie gaat er 21 mei weer mee picknicken in ede op de heide?

THIRZA120 schreef:
[quote=FRANKT627] Verraste, verbaasde smiley heeft Thirza zoals alle grote der aarde nu ook al een woordvoerder Knipoog smiley

blijkbaar.... wist niet dat ik (zo) belangrijk was Lachende smiley met blinkend witte tanden

Laat t woordje "zo" maar weg en knoop het dan nu voor eens en altijd in je oren: je bent belangrijk!
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:16
BerichtOnderwerp: Wandeling op 29 mei

MARIO216 schreef:
Dus jullie gaan mee wandelen?? Clown smiley

Nou aangezien jij je niet eens opgegeven hebt, kunnen ze gewoon gaan lijkt me. Clown smiley Clown smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 22:15

JOKE849 schreef:
x10 wie niet weg is is gezien..........

Nog één keer x 10 en je zit op 500 Joke... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 19:06
BerichtOnderwerp: masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen ?

JOKE849 schreef:
Je hebt helemaal gelijk, sorrie dat ik het verkeerd opvat.

Geeft niets hoor, kan gebeuren. Laat het je er vooral niet van weerhouden om op het forum te blijven schrijven, ongeacht wat anderen daar ook van vinden of menen mee te moeten doen. De meeste mensen waarderen het alleen maar als zij een nieuweling op het forum aantreffen die zelfs het lef heeft om te reageren op de meer beladen onderwerpen en dat geldt zeker ook voor mij. Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 18:58
BerichtOnderwerp: Bezoek aan kerkdiensten

LEONARD480 schreef:
Even dit topic up.
Misschien een idee de betrokkene zelf het initiatief overneemt per dienst.
Of anders dat Lisa het noorden regelt.
Zie dat alleen dat Inez en Yasmyn, duidelijk aangeven hoe en wanneer de diensten worden gehouden.

Ach Leonard, feitelijk is er niets te regelen behalve dan dat t topic zo nu en dan ff omhoog geplaatst moet worden.. En dat doe jij nu toch? Dus ga daar gewoon lekker mee door, dan komt het vast allemaal goed..

Misschien nog wel even goed als de mensen die nog geen datum hebben doorgegeven dat alsnog even doen?
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 18:49

LEONARD480 schreef:
Enig idee Lisa waar dat terug te vinden in het huishoudelijk reglement van CM ...of zijn de voorwaarden ineens gewijzigd ehh...
Je zou bijna vertrekken, maar goed zit zelf ruim boven de grens.

Nou ik was niet van plan om mee te gaan Leonard, dus t maakt niet uit of ik boven de grens zit. En misschien moet je ff aan Mario vragen waar het staat in de voorwaarden van CM. Per slot van rekening kwam die met die opmerking... Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 17:51

MARIO216 schreef:
Op zijn minst 500x reageren op dit forum.

Zijn er een paar leuke nieuwe meiden die aangeven dat ze mee willen, ga je ze meteen weer afremmen in hun enthousiasme door te zeggen dat ze dan eerst 500x moeten reageren op het forum.. Clown smiley Clown smiley Clown smiley Mario toch... volgens mij moeten we jou nog ff wat uitleggen over hoe je wel moet reageren op vrouwen die zeggen dat het hen leuk lijkt om mee te gaan tijdens een gezellige wandeling. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 16:11

JOKE849 schreef:
De vraag of het nuttig is, dat is ieder voor zich en zullen de meningen
over verdeeld zijn.
nuttig (bn): bevorderlijk, bruikbaar, dienstbaar, dienstig, goed,
leerzaam, praktisch, productief, van dienst, van nut, voordelig, winstgevend

Lisa: Jou redenatie wat betreft de vraag of het zondig is begrijp ik niet helemaal. Wil je daarmee zeggen dat iets volgens jou toch zondig kan zijn, terwijl niet in de Bijbel staat dat het zondig is?

Mijn opmerking was meer bedoeld op je eigen woorden:
(Lisa) Als masturberen daadwerkelijk zondig zou zijn,
dan zou er toch wel ergens iets over te vinden zijn in de Bijbel
dunkt me. dit is een stukje wat jezelf
zet op 4 mei.......

Daaruit kwam het bij mij over dat jij vind dat als het
idd zonde is, het wel in de Bijbel vernoemd zou staan,
volgens jou staat het er niet!, dus is het geen zonde,
of begrijp ik jou verkeerd?

Mijn mening is dat ongeacht of het in de Bijbel genoemd
staat, dat ik hoop dat mensen toch geestelijk wel een zekere
vorm van volwassenheid hebben of zijn, waardoor ze zelfstandig genoeg zijn om zelf
te beoordelen of iets goed/slecht is. Of moet alles beschreven
en als goed of afgekeurd genoteerd staan?

Hij heeft ons niet als wezen achtergelaten.......

Naar jou mening zijn schuldgevoelens onnodig of onterecht in deze.
Wat is de taak van ons geweten eigenlijk? Waarom hebben we een geweten?
Is dit niet een innerlijke sensor.

Geweten
Het geweten (Duits: Gewissen, Grieks: syneidèsis, Latijn: conscientia,
dat wil zeggen "bij of met zichzelf weten") vergelijkt een aangeleerde,
ingeschapen of ingeboren ethische norm met een praktische situatie.
In de opvoeding wordt het geweten ontwikkeld omdat de ervaring leert
dat menselijke neigingen erdoor in toom gehouden kunnen worden.
Het geweten wordt metaforisch beschreven als de stem van het goede
in de menselijke geest. In (teken)films wordt het geweten vaak neergezet
als een engeltje dat op de schouder zit, en af en toe goede raad in het oor fluistert.
[bewerken]Pathologie

Om van een geweten te kunnen spreken, moet er een besef zijn van goed en fout. Wanneer dit besef niet aanwezig is, kan men hierop geen beroep doen en kan men een persoon niet in gebreke stellen voor het maken van foute beslissingen, maar dient deze persoon grondige psychische begeleiding te krijgen. Bij bepaalde persoonlijkheidsstructuren (bijvoorbeeld bij psychopaten of pathologische narcisten)
ontbreekt vaak dit besef van goed en fout en bijgevolg ook (een stuk van) het geweten. Ook bij jonge kinderen dient dit besef, dus een geweten, nog te ontwikkelen. Vermoedelijk begint het geweten zich te vormen rond de leeftijd van drie jaar. Bij zwaar mentaal geretardeerde personen is het mogelijk dat dit besef nooit of nauwelijks tot ontwikkeling komt.

Lisa: Hoewel niemand volmaakt is en niemand zonder zonde is, meen ik dat je er wel naar moet streven om het voorbeeld van Jezus te volgen en dus niet te zondigen.

Vraag je je in deze ook af of Jezus het deed? Ik tracht het voorbeeld van Hem wel te volgen en ernaar te leven, maar t is mij ook nog niet gelukt een zieke beter te maken, of op te staan uit de dood, het voelt wel of dat ik vaak onterecht gekruisigd wordt. Soms is het voor gelovigen al moeilijk om iemand te vergeven, of te accepteren, zoals deze is, laat staan liefhebben.

Misschien komt dit een beetje spottend over, maar zo is dit niet bedoeld.!!
Soms komt het over of dat gelovigen uit "eigen" beweging geen besef hebben van goed of kwaad en zich altijd maar schuilen achter God en de Bijbel. Wij kunnen onself heel wijs vinden en denken alle wijsheden te bezitten maar is het zo? zoals wij het zien, of houden we onzelf een beetje voor de gek.(?)

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk staat er, dus zullen wij ze Zijn wegen écht kennen ? (of kennen wij ze, zoals het ons uitkomt)

Geloven is vrijheid, hij heeft ons vrijgekocht, maar vaak laten we ons binden door regeltjes of wetjes of meningen door anderen opgelegd lijkt het wel. Een vrij mens is vaak vrolijker en opener dan iemand die vastgebonden zit, laat dat ons streven zijn. Elkaar vrijlaten en de ruimte geven.

En als het om jou schuldgevoel gaat Lisa (of anderen),
grow up!

He Joke. Wat betreft jouw vraag over de Bijbel. Ik meen inderdaad dat iets niet zondig is als niet in de Bijbel vermeld staat dat het zondig is. Ik beschouw de Bijbel namelijk als het woord van God, waar ik persoonlijk niets aan toe hoef te voegen. Dit neemt niet weg dat er wel mensen zijn die denken dat bepaalde dingen zondig zijn, terwijl die dingen helemaal niet in de Bijbel vermeld staan als zijnde zondig in Gods ogen. Het feit dat er veel mensen zijn die met onterechte schuldgevoelens kampen, geeft in mijn ogen aan dat het blijkbaar niet zo is dat iedereen altijd evengoed in staat is om zelf te bedenken of iets zondig is of niet, maar dat mensen hun eigen ideeën over wat wel of niet zondig is ook niet altijd toetsen aan wat in de Bijbel staat geschreven. Ik denk dat het juist daardoor ook geestelijk vrij maken als je ontdekt dat iets waar je je altijd schuldig over voelde, juist helemaal niet zondig is. Ik zeg dus niet dat alles beschreven moet staan wat goed is of afgekeurd moet worden. Ik zeg eerder dat mensen er geen dingen bij moeten verzinnen die niet in de Bijbel staan.

Wat betreft het geweten: Het geweten is iets wat is aangeleerd, zoals je zelf ook al aangaf toen je zei dat bij jonge kinderen het geweten nog tot ontwikkeling moet komen. En dat geweten wordt heel sterk beïnvloed door de normen en waarden die je van huis uit mee krijgt. Juist daarom kan het geweten ook niet leidend zijn in de beoordeling of iets zondig is of niet. Dat kun je uitsluitend en alleen toetsten door te lezen wat er in de Bijbel staat geschreven.

Overigens vraag ik me ook af wat je nu eigenlijk wilt zeggen met jouw toelichting op wat het geweten inhoud. Er zijn immers mensen die zich wel schuldig voelen als zij masturberen en er zijn mensen die zich helemaal niet schuldig voelen als zij dat doen. Ik heb niet het idee dat de mensen die zich niet schuldig voelen, niet over een geweten zouden beschikken. Je kunt dat in mijn ogen dan ook niet per definitie als graadmeter nemen. Reden temeer om toch eens te toetsen in de Bijbel of masturberen zondig is in Gods ogen. Als Hij namelijk niet aangeeft dat het zondig is, dan hoeven mensen daar dus in ieder geval niet over in te zitten. Of ze het dan vervolgens wel of niet doen, is een persoonlijke keuze. Om heel eerlijk te zijn maakt mij dat niet uit. Ik heb gewoon een beetje moeite met mensen die roepen dat iets zondig is, terwijl niet in de Bijbel vermeld staat dat iets zondig is. Maar goed, dat was je inmiddels vast al wel duidelijk.

Het voorbeeld van Jezus willen volgen impliceert volgens mij niet dat jij zieken geneest of probeert op te staan als de dood. En ja, jij zult ook ongetwijfeld het gevoel kennen dat je onterecht gekruisigd wordt. Dat geldt voor de meeste gelovigen (en waarschijnlijk net zo goed voor mensen die niet geloven). Er staat ook nergens in de Bijbel dat jouw leven makkelijk wordt op het moment dat je tot het geloof komt en ervoor kiest om het voorbeeld van Jezus te volgen. Wij leven als christenen nu eenmaal in dezelfde gebroken wereld als mensen die niet geloven. Wij mogen onze kracht echter wel putten uit het feit dat wij weten dat Jezus ons heeft vrijgekocht.

Het voorbeeld van Jezus proberen te volgen houdt voor mij in dat ik ernaar streef om te naar wat Jezus zelf het belangrijkste gebod heeft genoemd. Hij zei:“Heb God lief met heel uw hart, heel uw ziel, heel uw kracht en heel uw verstand. En heb uw naaste lief als uzelf.” Later heeft hij nog aangegeven dat je elkaar lief moet hebben zoals Hij ons heeft lief gehad. Als je daarnaar leeft zul je je bijna automatisch houden aan alle andere geboden die in de Bijbel genoemd staan. Dat wil echter niet zeggen dat het altijd even simpel is, want het is inderdaad ook voor gelovigen soms best moeilijk om een ander te vergeven of te accepteren zoals deze is, laat staan lief te hebben. Dit neemt niet weg dat je hier als christen wel voortdurend naar moet streven, hoe moeilijk dat soms ook is. Zoals ik al eerder zei: er staat nergens in de Bijbel dat het makkelijk is. En ja, iedereen gaat wel eens de mist in. Dat beseft God ook en Hij vraagt niet van ons dat we volmaakt zijn. Jezus is immers niet voor niets aan het kruis gestorven.

Ik vind het jammer te horen dat jij soms de indruk hebt dat gelovigen uit "eigen" beweging geen besef hebben van goed of kwaad en zich altijd maar schuilen achter God en de Bijbel. Weet je, ik meen het juist heel goed is om te schuilen achter of beter gezegd bij God. En ja, ik meen ook dat je de Bijbel mag beschouwen als Zijn Woord, waardoor Hij tot jou spreekt, waardoor je Hem beter kunt leren kennen, waardoor je kunt ontdekken welke geweldige beloftes Hij jou heeft gedaan. Dat is geen kwestie van je verschuilen achter de Bijbel. Evenmin is het een kwestie van denken dat ik zelf de wijsheid in pacht heb. Integendeel, het is juist een zoeken naar de wijsheid die ik in de Bijbel te lezen krijg om dat vervolgens toe te passen op mijn eigen leven. En nee, ik hoef Gods wegen niet écht te kennen, want dat gaat me toch niet lukken. Juist daarom is geloven voor mij veel meer een kwestie van vertrouwen op het feit dat ik weet dat Hij het goede met mij voor heeft.

Wat betreft jou stelling dat geloven vrijheid is en dat een vrij mens vrolijker en opener is dan iemand die vastgebonden zit, dat ben ik helemaal met jou eens. Feit is echter ook dat niet iedereen zich vrij voelt. Fijn als jij dat wel zo ervaart. Jij stelt dat het ons streven moet zijn om elkaar vrij te laten en de ruimte te geven. Op zich klinkt dat heel mooi, maar ik denk dat we best nog iets verder mogen gaan dan dat. Ik denk dat je ook best anderen mag helpen om de vrijheid te ervaren die jij zelf ervaart. Het gaat daarbij juist niet om iemand te binden aan wetjes, regeltjes of meningen. Het gaat daarbij veel meer om het verkondigen hoe groot Gods liefde en genade is, zodat anderen zich ook vrij gaan voelen net als jij.

Tenslotte wat jouw laatste opmerking betreft: Nou Joke, het gaat juist niet om mijn schuldgevoel. Gevoelens van schuld, angst, pijn, verdriet, schaamte, teleurstelling, etc. heb ik wel degelijk gekend in mijn leven. Maar al die gevoelens heb ik achter gelaten bij het kruis in de wetenschap dat Jezus ook voor mij is gestorven. Juist daarom heb ik mij vorig jaar laten dopen door onderdompeling, omdat ik heel bewust een persoonlijke keuze gemaakt heb voor een nieuw leven met Hem. Hoewel ik als kind een hele bijzondere relatie met God had, was die relatie namelijk compleet verwaterd door alles wat er was voorgevallen in mijn leven, tot het moment waarop God zelf ingreep. Vervolgens ben ik heel bewust op zoek gegaan naar de relatie die ik als kind met God heb gehad. En ja, die heb ik hervonden, in een zoektocht die ruim een jaar geduurd heeft en uiteindelijk dus geresulteerd heeft in mijn doop.

Juist door de enorme omwenteling in mijn leven zul je mij nooit tegen een ander horen zeggen: “als het om jouw schuldgevoel gaat.. grow up”. Ik zeg liever, wat kan ik voor jou doen, hoe kan ik jou helpen, wat kan ik voor jou betekenen… maar ja, dat is uiteraard ook een hele persoonlijke keuze die alles te maken heeft met hoe ik zelf in het leven sta. Ik wil hiermee niet de indruk wekken dat ik een oordeel uitspreek over jou laatste opmerking, want dat is juist niet mijn bedoeling. Ik geef alleen maar aan wat ik zelf zou zeggen op het moment dat ik verneem dat iemand kampt met schuldgevoelens of andere emoties waar hij of zij onder lijdt.

Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 12 mei 2011, 16:12
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 12:06

JOKE849 schreef:
Dan zal ik dat maar even snel doen door mijn mening te plaatsen:
(zoals gevraagd werd)
Mijn mening is helaas niet zo verhelderend denk ik.

De vraag is:
masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen ?
dit is al een bepaalde groep in een hokje plaatsen vind ik,
want waarom "vrijgezel christen?" Net of dat de getrouwden/
of degene in een relatie zich niet hiermee "bezondigen"
Dus dat is niet echt fair.

Daarbij denk ik dat we allemaal wel iets van normen en waarden
hebben meegekregen van huis uit, misschien in combinatie met de pynenburgkoek.

Sommige redenaties kan ik niet helemaal volgen: zoals als het écht
zonde was, zou het wel vernoemd staan in de Bijbel. Dus als iets niet
vernoemd staat, mag het. We hebben de 10 geboden en die worden
genoemd, maar hoeveel mensen, houden zich eraan? Dus er is niemand van ons die liegt, begeert, iemand dood wenst, en we hebben allemaal onze vijand lief!

Beter kun je dan de tekst gebruiken:
Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig.

- Is het nuttig om te doen?
- Is het het nog nuttiger om het hier bespreekbaar te maken?

Ik denk dat niemand zonder zonde is, of het nu gaat om dit onderwerp
of iets anders, maar niemand is volmaakt.

Hé Joke. Top dat je back on topic bent gegaan en jouw mening over dit onderwerp op een wel degelijk verhelderende manier hebt weergegeven. Ik ben het met je eens dat dit topic evengoed zou kunnen gaan over mensen die getrouwd zijn of op een andere manier in een relatie zitten. Degene die het topic ooit is begonnen kunnen we echter niet meer vragen waarom hij het alleen maar heeft over vrijgezelle christenen. Ik weet niet of hij van mening was dat het wel mag als je in een relatie zit en het daarom alleen heeft over vrijgezellen. Maar ik ben het wel met jou eens als je stelt dat mensen die getrouwd zijn/in een relatie zitten ook kunnen masturberen.

Jou redenatie wat betreft de vraag of het zondig is begrijp ik niet helemaal. Wil je daarmee zeggen dat iets volgens jou toch zondig kan zijn, terwijl niet in de Bijbel staat dat het zondig is? Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje vergezocht, want dan kan alles wel zondig zijn. In mijn ogen is datgene zondig wat ook daadwerkelijk in de Bijbel vermeld wordt als zonde. En ja, je hebt helemaal gelijk als je stelt dat er tal van geboden zijn die door mensen worden overtreden. Niemand is zonder zonde en daarom is het goed te weten dat Jezus voor onze zonden is gestorven, opdat onze zonden vergeven zullen worden. Dat neemt niet weg dat we wel moeten proberen om niet te zondigen. Maar als je dan ook nog moet gaan bedenken wat mogelijk zondig is in Gods ogen, terwijl dat niet in de Bijbel staat dan wordt het in mijn ogen wel erg verwarrend allemaal. Daarom neem ik juist de Bijbel als leidraad om te toetsen of iets wel of niet zondig is.

Jij stelt ook heel terecht: “Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig”. Wat betreft de vraag over of het nuttig is om te doen…. Tja, als je alleen de bijdragen op dit topic al leest dan is het volgens sommigen wel nuttig en volgens anderen niet. Ik denk daarom dat iedereen zijn eigen persoonlijke afweging moet maken met de vraag of het nuttig is of niet. Feit is wel dat er mensen zijn die zich heel schuldig voelen als zij masturberen en ik vraag me af of het nuttig is om iets te doen, waar je je schuldig over voelt. De vraag is dan waarom zij zich schuldig voelen. Is dat omdat hen is aangepraat dat het zondig is om te doen, zelfs al staat dat niet in de Bijbel? Of heeft dat wellicht een hele andere reden.

Of het nuttig is om er op dit forum over te praten is een andere vraag die je terecht naar voren brengt. Als je naar de lengte van dit topic kijkt en naar de inhoudelijke bijdragen die geleverd zijn, dan is het blijkbaar een onderwerp wat wel leeft onder christenen. Volgens mij komt dit mee doordat dit onderwerp zo lang in de taboesfeer heeft gehangen. Mensen vinden het blijkbaar moeilijk om hierover te praten, maar op een forum als dit durven ze de discussie wel aan.

Betekent dit dat het nuttig is? Tja, wanneer is een discussie nuttig. Persoonlijk denk ik dat deze discussie nuttig is als het ertoe leidt dat mensen zich minder schuldig voelen. Want in mijn beleving zijn die schuldgevoelens ontrecht, juist omdat niet in de Bijbel staat dat zij zondig bezig zijn als zij masturberen. Dat wil niet zeggen dat ik meen dat iedereen het zou moeten doen. Ik denk dat een ieder zich vrij mag voelen om dat te doen waarbij hij of zij zich prettig voelt wat dit onderwerp betreft. En nee, ik meen niet dat dit geldt voor alle andere dingen die wel in de Bijbel worden vermeld als zonde. Hoewel niemand volmaakt is en niemand zonder zonde is, meen ik dat je er wel naar moet streven om het voorbeeld van Jezus te volgen en dus niet te zondigen. En als je probeert te leven naar wat Jezus zelf het belangrijkste gebod heeft genoemd, dan kom je daar volgens mij een heel eind mee.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 00:06

BASTIBRO042 schreef:
Nee, een aanzoek, nu al, terwijl ik je (nog) niet ken Boze smiley
Da kan niet. Het was eigenlijk meer een poging om mee te filosoferen in de hoop dat mijn bijdrage zou helpen in de discussie, maaar . .

Zou ook niet best zijn.. een aanzoek terwijl je me (nog) niet kent ha ha ha. Maar kon het niet laten om je ff te plagen naar aanleiding van je bijdrage. Verder was alles wat je zei prima verwoord hoor, dus laat je niet afremmen om deel te nemen aan de discussie, want dat geldt in feite ook voor al het andere wat je schrijft Knipoog smiley

Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 12 mei 2011, 00:07
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 18:46

RONNY104 schreef:
Ik denk zoveel na dat ik moet nadenken over het nadenken over hoe ik moet nadenken.

Nou neem dan vooral je tijd om na te denken. En als je daarmee klaar bent, kom je dan nog terug op de vragen die ik jou heb gesteld? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 15:54

Er is nu al zoveel geschreven over seks voor het huwelijk dat ik het eigenlijk wel even over een andere boeg wil gooien. Er zijn mensen die zich heel sterk uitspreken tegen seks voor het huwelijk en er zijn mensen die menen dat seks voor het huwelijk wel moet kunnen. Dat kom je natuurlijk ook tegen binnen relaties: de één vind dat het wel kan, terwijl de ander meent dat het niet kan.

Laat mij maar even de stoute schoenen aantrekken en eerst even een paar stereotiepe, generaliserende uitspraken doen over mannen. Clown smiley De praktijk wijst namelijk uit dat mannen eerder toe zijn aan seks in een relatie dan vrouwen en dat kan soms heel vervelend uitpakken.

Het is namelijk helemaal niet leuk als een man aandringt op seks, terwijl de vrouw aangegeven heeft dat zij daar niet aan toe is. Het is niet leuk als een lange relatie dreigt te eindigen, alleen omdat de vrouw niet verder wil gaan wat betreft seks. Het is nog minder leuk als een man dan zegt dat hij bang is dat de vrouw zich niet kan overgeven omdat zij niet met hem naar bed wil. Dit soort dingen rieken naar manipulatie met als doel om de vrouw toch te overreden om seks te hebben, zelfs al geeft ze aan te willen wachten. En dat getuigt in mijn ogen van weinig respect voor de normen en waarden van de betreffende vrouw.

Wat die overgave betreft: als het zo is dat een vrouw terughoudend is in het fysieke contact, hoeft dat helemaal niets te maken te hebben met of de vrouw wel of niet in staat is om zich over te geven. Het kan ook zijn dat de vrouw in kwestie zich niet volkomen veilig voelt bij de betreffende man, omdat zij weet of instinctief aanvoelt dat hij zich niet zal beheersen op het moment dat zij in de verleiding komt. Want als zij verliefd is kan dat moment komen, zelfs al heeft ze aangegeven dat ze geen seks wil.

Een vrouw is in die zin ook gewoon een mens die in verleiding gebracht kan worden. Maar als daarmee de grenzen worden overschreden die zij wel degelijk had gesteld, dan kan de spijt daarover het eerste fijne gevoel na afloop van een vrijpartij gaan overheersen. Het kan moeilijk zijn om daarover te praten. Want hoe vertel je je partner dat het dan weliswaar één keer is mis gegaan, maar dat je normen en waarden onveranderd zijn en dat je het in de toekomst dus niet weer zo ver wilt laten komen. Zeker als de man in kwestie er op allerlei manieren al heeft aangedrongen om verder te gaan.

Natuurlijk is het heel makkelijk om te zeggen dat de vrouw de relatie met die man beter kan verbreken zodra blijkt dat hij in feite niet bereid is om de door haar gestelde grenzen te respecteren. Bij een prille relatie zou dat ook mijn gedachte zijn. Als een relatie echter al langer duurt, dan kan ik me goed voorstellen dat dit veel moeilijker is. Maar het is wel een feit dat het een relatie niet ten goede komt als de grenzen die gesteld zijn worden overschreden of als er voortdurend wordt aangedrongen op het overschrijden van die grenzen. Dan rijst bij mij de vraag: waar gaat het nu eigenlijk om binnen die relatie? Is seks voor die man zo belangrijk dat hij de vrouw daartoe meent te moeten overhalen terwijl zij duidelijk aangeeft te willen wachten?

Maar goed, voordat ik nu op mijn kop krijg van mannelijk CM… Ik durf ook best te stellen dat andersom ook voor kan komen. Ik ken ook verhalen van mannen die letterlijk door een vrouw het bed in gesleept zijn, terwijl zij hadden aangegeven te willen wachten. Verraste, verbaasde smiley En ja, ook mannen zijn dan gewoon mensen die in verleiding komen. Verder weet ik ook best dat niet alle mannen erop uit zijn om een vrouw zo snel mogelijk het bed in te krijgen (net zoals dat niet alle vrouwen erop uit zijn om een man zo snel mogelijk het bed in te krijgen). Ik ben echter niet naïef genoeg om te veronderstellen dat CM geen afspiegeling is van de maatschappij of om te denken dat alle christelijke mannen anders zijn dan de mannen waarover ik het hiervoor had. En juist omdat ik weet dat er op CM diverse vrouwen staan die door dat type man zijn gekwetst, moest ik dit toch even kwijt. But don’t wurry. Op CM staan ook genoeg mannen die wel ok zijn volgens mij. Dat is echter een ander topic. Knipoog smiley

Wat je mening ook is over het topic “geen seks voor het huwelijk”. Het lijkt me goed om het volgende even heel duidelijk te stellen: of je wel of geen seks wilt hebben bespreek je samen op een nuchter moment en niet in het vuur van de strijd. Of je kiest er samen voor om er niet aan te beginnen of het wordt tijdens dat gesprek duidelijk dat één van tweeën er niet aan wil beginnen en de ander wellicht wel. Ik vind dat degene die het wel zou willen, de normen en waarden van de ander dan dient te respecteren. Kun je dat niet, trek dan de conclusie dat je liever op zoek gaat naar een andere partner. Maar zeg niet dat je van iemand houdt, als je zijn of haar normen en waarden niet kunt respecteren. Die normen en waarden maken namelijk wel degelijk deel uit van zijn of haar persoonlijkheid en daar zou je diegene alleen maar meer om moeten waarderen.

Voor de bijdehante mensen onder jullie: optie drie is natuurlijk dat je er allebei voor kiest om het wel te doen, maar daar gaat het nu even niet over. Het topic is ‘geen seks voor het huwelijk”, dus voor deze bijdrage ga ik even uit van de situatie waarin mensen ervoor kiezen om te wachten met seks.

Als je er dan voor kiest om te wachten met seks, of omdat je dat allebei wilt of omdat één van tweeën het wil, houd je daar dan ook aan in ieder geval totdat je er samen voor kiest om verder te gaan. Trek niet in het vuur van de strijd de conclusie dat de ander er nu ineens wel aan toe is. Als je dan namelijk de grens overschrijd die je samen hebt gesteld, kan het fijne gevoel dat de vrijpartij in eerste instantie teweeg brengt nadien worden overschaduwd door gevoelens van spijt bij één van beide partners of bij allebei. En als er één ding is wat ik heel zeker weet is dat seks in ieder geval niet bedoeld is als iets waar je naderhand spijt van zou moeten kunnen krijgen. Dan kun je beter wachten.

Wachten met seks betekent niet dat je op geen enkele manier intiem kunt zijn met elkaar. Je kunt juist ook heel intiem zijn met elkaar door te zoenen en te knuffelen. Anders gezegd: je kunt fysiek contact hebben zonder dat het ertoe leidt dat je met elkaar naar bed gaat. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat voor beide partijen heel duidelijk is waar de grens ligt en dat beide partijen die ook bewaken. Dreigt de één een stap te ver te gaan, dan is het aan de ander om zich te beheersen. Dat kan echter alleen als je elkaar ook daarin volledig kunt vertrouwen. Misschien is het opbouwen van dat vertrouwen wel één van de meest ultieme relatietesten. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 14:17

[quote=THOMAS968]Het is niet mijn bedoeling geweest om jouw opvattingen in de mond te leggen die je niet bedoeld/gezegd hebt. Als dat zo op jou is overgekomen heb ik het blijkbaar niet goed verwoord. Mijn welgemeende excuses. Ik vermoed dat het komt door mijn laatste opmerking, dus die heb ik verwijderd.
Binne wy no wer freonen?

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 11 mei 2011, 14:29
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 13:42

RONNY104 schreef:
JOKE849 heel goed ja daar dacht ik ook al aan.

Gaan we bijdehand doen Ronny? Ik had nog een aantal vragen voor je (zie mijn eerdere bijdrage). Wil je daar ook eens over nadenken.

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 11 mei 2011, 13:42
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 13:41

JOKE849 schreef:
Dank je, volgens mij las ik een stukje van jou op 9 mei waarin je zelf begint over high-lights en blond zijn? Was je zelf ook even off-topic.

Dus on topic maar weer.

Klopt Joke, maar dat was naar aanleiding van de reactie van iemand op een bijdrage die ik had geschreven op dit topic. Enne.. had niet eens serieus de bedoeling om jou te wijzen op t feit dat je off topic was hoor. Was meer een grapje (vandaar die knipoog) en wilde je bovenal even welkom heten op t forum.

En nu idd maar back on topic. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 12:09

JOKE849 schreef:
Kom ik ook leuk binnen met mijn high-lights.

Wel een beeeeetje off topic Joke, maar welkom op t forum enne.. niets mis met die high-lights Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 12:07

[quote=THOMAS968]En als je keurig wacht, trouwt en je nadat je het bed hebt gedeeld er na een tijdje achterkomt dat het de juiste niet was? (soms de volgende ochtend al...) Of is dat denkbeeldig?

Vraagje Thomas. Als iemand wacht met seks, trouwt en daarna het bed deelt met zijn partner.. en de volgende dag ontdekt dat degene met wie hij of zij getrouwd is niet de juiste was... wat is er dan van te voren mis gegaan? En nu even niet aankomen met het verhaal dat Jacob naast Lea wakker werd, want tegenwoordig is het niet zo dat de vader de zus van de bedoelde bruid bij de bruidegom in de tent kan stoppen. In onze maatschappij lopen de meeste vrouwen niet gesluierd rond en bovendien stappen we ook niet met elkaar in het huwelijksbootje zonder dat we elkaar hebben gezien of gesproken. Juist daarom denk ik wel dat het denkbeeldig is als je stelt dat je er de dag na de huwelijksnacht achter komt dat je niet met de juiste persoon bent getrouwd.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat er heel veel scheidingen zijn. Je trouwt echter niet met iemand met het idee dat je te zijner tijd uit elkaar gaat.

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 11 mei 2011, 14:18
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 11:45

RONNY104 schreef: persoonlijk vind ik deze discusie 100x niks..de bijbel staat vol dat het gaat om het samen doen ,met god als middelpunt..als je mastruberen vind kunnen omdat welk excuus je dan ook hebt moet je toch nog ff wat beter de bijbel lezen.
In de afgelopen dagen heb je maar liefst 9 bijdragen op dit topic geschreven. En daar is helemaal niets mis mee, maar het laat zien dat deze discussie jou wel degelijk bezig houdt. En daar is ook helemaal niets mis mee. Het bevreemd me dan alleen een beetje om te lezen dat je het een discussie van niets vind. Als je dit een discussie van niets vind, waarom reageer je dan überhaupt op?

RONNY104 schreef: mastruberen is een sexueele handeling?mag aannemen dat je het daar mee eenst bent,wat ga jij doen dan met jouw zelf trouwen,of vind je dat je sexueele handelingen mag verichten voordat je getrouwd bent?als het niet in de bijbel staat wil nog niet zeggen dat je het mag of goed is om te doen.als het om ons christenen gaat gaat het vooral om de bijbel dat is namelijk ons lijdraad ,niet de medische wereld.
wij mannen hebben het niet nodig om zulke dingen te doen,als het teveel wordt om het maar zo te zeggen gaat alles van zelf...daarnaast heeft god
de intimiteit bedacht voor de man en de vrouw..

Ik ga niet betwisten dan masturberen een seksuele handeling is, maar volgens mij is dit niet te vergelijken met de seks tussen een man en vrouw. In het laatste geval is er sprake van een intimiteit die leidt tot een lichamelijke, maar ook een geestelijke eenwording. Daar is bij masturberen absoluut geen sprake van. Het maakt me overigens wel nieuwsgierig. Wat schaar jij nog meer onder “seksuele handelingen” waarmee je moet wachten tot je getrouwd bent?

Voor christenen is de Bijbel inderdaad de leidraad. Maar als niet in de Bijbel staat dat iets niet goed is, dan mag je daaruit dus afleiden dat het geen zonde is in Gods ogen. Zou dat wel zo zijn, dan zou het wel degelijk in de Bijbel te lezen zijn. Er worden immers tal van seksuele zonden genoemd in Leviticus 18, maar masturberen staat daar niet tussen. Overigens verbaas ik me ook een beetje over de tegenstelling in jou bijdragen. Eerst zeg je dat mensen die menen dat masturberen moet kunnen, de Bijbel beter moeten lezen. En vervolgens geef je zelf eigenlijk aan dat “als het er niet staat”… Kortom: staat het er volgens jou nu wel of niet? En als jij meent dat het er wel staat.. waar staat die Bijbeltekst dan?

En wat jouw laatste opmerking betreft: fijn voor mannen dat alles vanzelf gaat als het teveel wordt en dat jij daarom meent dat mannen het niet nodig hebben om te masturberen. Nog even afgezien van het feit dat de meeste mannen het waarschijnlijk op dit punt niet eens met jou zijn (lees de andere bijdragen op het forum maar even door, voordat je weer de conclusie trekt dat ik voor anderen spreek). Hoe zie je dit dan bij vrouwen?

Lisa (die toch meer nadenkt dan Ronny dacht..)

Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 11 mei 2011, 11:50
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 17:16
BerichtOnderwerp: eeuuhmm

[quote=CROSSROAD317]Ik denk Hannah, en dat denk ik echt, dat dit (het plaatsen van de beide links) valt onder het kopje "provocatie". Boze smiley

Kijk...dat denk ik ook. Zoals ik al eerder aangaf zijn er genoeg andere manieren om te ontdekken wat voor vlees je in de kuip hebt. Daar zijn dit soort filmpjes niet voor nodig.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van LISA610
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 ... 44 Volgende
Pagina 10 van 44