Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 april 2011, 18:24
Onderwerp: Taize liederen
|
|
|
FRANKT627 schreef: | DAVID923 schreef: Heb er mijn kanttekeningen bij, en waakzame terughoudendheid.
Taize is een onderdeel van de oecumenische beweging. Men aanvaardt een ieder die zich christen noemt als medechristen, ongeacht wat men gelooft. Dit klinkt erg veroordelend. Waarmee je in twijfel trekt of die geloofsstrekking enig nut hebben en dat jouw manier van geloven en interpreteren dé enige ware is. Het is net alsof het van iemand komt die geprogrammeerd is om zo'n uitspraken af te dreunen. Indoctrinatie?
Zelfs voor andere religies staat men open. Ze aanvaarden de andere geloofsovertuigingen. Ze aanvaarden de medemens zoals hij is, om het eens in een breder perspectief te zeggen. Beweren dat hun (het geloof van Taizé) geloofsovertuiging de beste en de enige is zou getuigen van ongezonde hoogmoed.
Zoals b.v. ook een interfaith gelovige als Henri Nouwen dat doet. Blijkbaar ken je Henri Nouwen helemaal niet. Zoveel is duidelijk.
Ze hebben een mystieke visie op religie. Ze denken dat via de mystieke ervaringen van elke religie God is te bereiken. Het gaat hen niet om de Christus der Schriften, het gaat om een 'christuservaring'. Ze hopen inderdaad Christus te mogen ervaren. Elke rechtgeaarde kloosterling, en waarschijnlijk ook mensen in een andere levenssituatie, hoopt daar heel sterk op. Wat is daar mis mee? Zegt de Jacob erlebenis je iets? 'Ja waarlijk, God was hier.' En ja, de katholieken houden van riten en symbolen zoals er zoveel riten en symbolen in ons dagelijks leven te vinden zijn.
Allen verenigen zich op basis van valse spirituele ervaringen. Op valse spirituele ervaringen??? Wie had die ervaringen dan? Als je een ervaring had is die dan vals? Een Christus' ervaring is iets dat je geschonken wordt. Dat roep je niet af. Je kan en mag er op hopen en misschien wordt ze je geschonken.
Alles in Taize is er op gericht om die mystieke ervaringen te bereiken. Alles in Taizé en andere kloosterorden is er opgericht om in navolging van Christus te leven. Om volgens het evangelie te leven. Hun belangrijkste taak is het Opus Dei, het werk Gods. Het gebed dus. Terwijl vele mensen slapen of werken tijdens de nacht wordt er al gebeden voor hen en voor de hele wereld. Een kloosterling is er niet op uit om alleen voor zijn ziel en zaligheid te leven. Het gaat verder dan dat.
Het is niet ontoelaatbaar om je eigen geloofstrekking trouw te zijn en te blijven. Dit wil echter niet zeggen dat andere strekkingen een minderwaardig afkooksel zijn. Misschien is het je te onbekend of zit je zo vastgeroest in je eigen denken, in je eigen visie dat er geen plaats meer is voor begrip wat andere geloofsstrekkingen beleven. Ga eens een kijkje nemen in een abdij. Ga er eens enkele dagen logeren. Beleef het voor een stuk mee. Het kan en mag allemaal en het kan je op één of andere manier verrijken. quote] |
Frank, genoten van je toelichting en je uitleg, subliem en inspirerend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 6 april 2011, 11:10
Onderwerp: BZV Topic
|
|
|
Mario, je was me voor:
Gemaakt: 5, apr., 2011, 10:12 Boerin Annemarie klaar met Boer Zoekt Vrouw Boerin Annemarie klaar met Boer Zoekt Vrouw Reageer Je beveelt dit aan73%Je beveelt dit niet aan27%37 keer gedeeld
Boerin Annemarie klaar met Boer Zoekt Vrouw
Boerin Annemarie is blij dat Boer Zoekt Vrouw is afgelopen. Ze wil haar rust weer terug. Dat vertelt de kaasmaakster dinsdag in De Telegraaf.
Annemarie had het er moeilijk mee dat iedereen mening over haar had gevormd. "Hoewel ik vrij nuchter ben, vond ik dat heel vervelend. Helemaal omdat ik het gevoel had dat ik anders op televisie ben overgekomen dan ik ben. Ik heb veel meer interesses en ben juist heel spontaan. Maar iede- reen dacht mij na een paar uitzendingen ineens te kennen."
De aandacht die Boer Zoekt Vrouw opleverde, is volgens Annemarie niets voor haar. "Ik snakte naar rust en wilde dolgraag mijn normale leven weer oppakken, zonder camera’s. Van mij hoeft al die belangstelling niet, daar ben ik wel achter gekomen."
Inmiddels heeft ze buiten Boer Zoekt Vrouw om een man ontmoet. "Ik kan bij hem helemaal mezelf zijn. Hij leert nu de echte Annemarie kennen."
© Mediacourant.nl
Leuk voor haar, hè.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 19:51
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Welnee, je had gewoon even een seniorenmoment Je moet het nummer even blauw maken en dan op url en ok drukken.....sprak zij wijs........ |
Nou, die komen steeds vaker voor, nee hoor, geintje
volgens mij deed ik dat ook, kan je nagaan hoe erg het al is?!
het t opgeschreven, zucht
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op zondag 3 april 2011, 19:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 19:48
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Dat zijn 2 gerechten die je hebt klaargemaakt. Ik ben al aangekomen door het lezen |
....stukje kip voor Floshke...stukje kip voor Frank....stukje kip voor Floshke...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 19:46
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Dat zijn 2 gerechten die je hebt klaargemaakt. Ik ben al aangekomen door het lezen |
Je kunt er ook twee dagen eten maar dat raad ik niet aan; zó uit de pannetjes op je bord kieperen is 't lekkerst en niet meer dan van een diep bordje de bodem goed bedekken, njah kan je wel hebben, hoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 19:35
|
|
|
Deze is geweldig gelukt, voor één persoon, half uur werk. krieltjes met schil ruim tien minuutjes laten koken;
krieltjes halveren en in bakpannetje met olijfolie en een uitje laten sputteren stukjes kip met zout en peper, een sjalotje in vieren en een handje champignons in vieren en een teentje knoflook in een ander bakpannetje met olijfolie laten sputteren rode kool met appeltjes uit een zakje van ah in een pannetje op een klein pitje langzaam warm laten worden
klodder mayonaise op je bord en de inhoud van je pannetjes er om heen draperen en spitten maar!!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 19:25
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
http://youtu.be/I0YjuWzmkqg Dit live horen, in een prachtige bomvolle kerk....
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op zondag 3 april 2011, 19:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:52
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Nu niet meer denk ik, maar dat was toch wel zo, nog niet zo heel lang geleden. Als je je onttrok, ook al was dat naar een andere gereformeerde keerk, werd je naam 3 x van de kansel gelezen, kreeg je een half jaar tot een jaar ouderlingen op bezoek, elke week, daarna de dominee die aangaf dat als je je keuze door zou zetten je verloren was....en daaarna werd je in de ban gedaan vanaf de kansel.
Het is nog maar sinds kort dat de vrijgemaakte kerken bij evangelisatiecampagnes mee willen werken met de NGK en CGK |
Een afschuwelijke werkwijze. Nu zou je dat als karaktermoord kunnen betitelen; het gevolg van mensen binnen kaders dwingen te denken en het is een vorm van psychische mishandeling. Leve de wetenschap (psychologie) die heeft kunnen aantonen wat de schade is die werd berokkend. Er is veel werk verzet door psychologen en therapeuten om de duizenden die in de zestiger en zeventiger jaren uit de kerken vertrokken te helpen met hun trauma's.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:26
|
|
|
HENK710 schreef: | Een boek dat zeker de moeite van het lezen waard is om in elk geval te merken hoeveel pijn de menselijke kerkenstrijd doet. Er zijn, zoals al aangegeven, altijd wel stromingen geweest, soms locatieafhankelijk. Dus ja, er zullen ook best plekken zijn waar wat harder gereageerd werd, zoals er dus ook verschil was in gedachtengoed van bijvoorbeeld de professoren Greijdanus en Schilder. Dit zul je in elke gemeenschap tegenkomen, want er zijn denk ik geen gemeenschappen waar men het 100% altijd eens is... |
Wat belangrijker is dan het altijd met elkaar eens zijn is natuurlijk verdraagzaamheid, eenheid in diversiteit; een pluriforme eenheid met elkaar vormen zoals Jezus ons heeft voorgeleefd. Door de kerksluitingen zie je dat verschillende stromingen weer bij elkaar worden gevoegd. Dan moeten harde hoofden weer milder worden en moet men bij de koffie wel weer elkaar groeten en naar elkaar luisteren. Het vergt veel van de kerkeraad en de voorganger om dit proces te begeleiden. Ik zie Gods Geest hierin. Alleen liefde, verdraagzaamheid, vergevingsgezindheid, willen zien wat elkaar verbindt in plaats van wat de verschillen zijn en die benadrukken worden gedragen door Gods Geest. Verdeeldheid verwoest en vernietigt en ontmenselijkt en de overlevingskansen worden nihil. Mensen gaan op zoek naar wat de Bijbel ons voorschrijft te doen en daar waar daaraan wordt gewerkt schijnt Zijn Licht en worden alle dingen nieuw.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | goed, zullen we dan maar eens beginnen met de doop? Je kunt duidelijk zien dat Calvijn niet de lijn van de bijbel volgt. Het valt me steeds meer op hoe gemakkelijk er dingen uit de bijbel op een andere manier uitgelegd worden, dan dat er staat. En toch beroept men zich op het zuivere woord van God. Gaat het om Gods woord, of gaat het om de interpretatie van Gods woord. Want voor veel dingen is er maar één uitleg mogelijk, de calvinistische uitleg. En die is vaak eenzijdig en heeft het karakter van een dogma. En dat is iets wat veel schade aan mensen heeft gebracht, geen oog voor de mens, alleen oog voor de strenge dogma"s van de kerk. Er bestaat niet een eenmalige uitleg van de bijbel. Met mijn verhaal over Bonhöffer probeerde ik aan te geven, dat je naar meerdere theologen mag en kunt luisteren, want veel theologen kunnen je leren over de bijbel. Calvijn heeft in mijn ogen niet het alleenrecht op de uitleg van de bijbel.
Als je weet hoeveel mensen gestraft zijn door de kerk omdat ze hun misdadige man ontvluchten. De man mocht blijven, maar de vrouw was voor eeuwig verloren. Blijkbaar is mishandeling niet zo'n grote zonde als echtscheiding. |
Wilde eigenlijk reageren op iets van Bastiaan waarin hij stelt dat we vooral in de Liefde van God moeten blijven, daarmee ben ik het volstrekt eens. Er zijn blijkbaar verschillende manieren om de Liefde van God te interpreteren. De Liefde van God stelt de mishandelde vrouwen en kinderen in staat te ontsnappen aan de gruwelen van geestelijke, lichamelijke en seksuele mishandeling die hun leven tot een hel maakten middels de echtscheiding. "Want zie Ik maak alle dingen nieuw".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | goed, zullen we dan maar eens beginnen met de doop? Je kunt duidelijk zien dat Calvijn niet de lijn van de bijbel volgt. Het valt me steeds meer op hoe gemakkelijk er dingen uit de bijbel op een andere manier uitgelegd worden, dan dat er staat. En toch beroept men zich op het zuivere woord van God. Gaat het om Gods woord, of gaat het om de interpretatie van Gods woord. Want voor veel dingen is er maar één uitleg mogelijk, de calvinistische uitleg. En die is vaak eenzijdig en heeft het karakter van een dogma. En dat is iets wat veel schade aan mensen heeft gebracht, geen oog voor de mens, alleen oog voor de strenge dogma"s van de kerk. Er bestaat niet een eenmalige uitleg van de bijbel. Met mijn verhaal over Bonhöffer probeerde ik aan te geven, dat je naar meerdere theologen mag en kunt luisteren, want veel theologen kunnen je leren over de bijbel. Calvijn heeft in mijn ogen niet het alleenrecht op de uitleg van de bijbel.
Als je weet hoeveel mensen gestraft zijn door de kerk omdat ze hun misdadige man ontvluchten. De man mocht blijven, maar de vrouw was voor eeuwig verloren. Blijkbaar is mishandeling niet zo'n grote zonde als echtscheiding. |
Fijn dat je de orde in de chaos hebt hersteld, Chatuliem, met deze bondige toelichting.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 19:32
Onderwerp: Geweld tegen hulpverleners, wat kunnen we als christen doen?
|
|
|
KATHY142 schreef: | Mieke, begrijp ik je goed dat je eigenlijk bedoelt dat we agressie in de zorg juist niet moeten tolereren? En dat het niet tolereren van agressie maatschappijbreed gedragen moet worden? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen? |
Was een beetje moe bij het plaatsen van deze reactie, sorry..... heb het inmiddels aangepast.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op zaterdag 2 april 2011, 19:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 22:31
|
|
|
KATHY142 schreef: | Ik heb door mijn werk in de psychiatrie zowel met fysieke als verbale agressie te maken. Kan daar verder niet over in details treden, maar wel dat het er soms heftig aan toe gaat.
Het bidden zie ik als een machtig wapen en ben blij dat ik tot God mag bidden voor kracht, Zijn bescherming en enz. Ik voel mij wel beschermd. Dat betekend niet dat ik onodige risico's neem of overmoedig ben. Want het blijft een baan met veel risico's. Dat wil niet zeggen dat agressie, in wat voor vorm dan ook, getolereerd wordt. (uitzonderlijke situaties daargelaten) Want werken in de gezondheidszorg betekend niet dat we betaald worden om ook maar de agressie op de koop toe te nemen.
Wat Marylien schrijft herken ik wel. Op een donker parkeerterrein buiten de kliniek ben ik ook meer op mijn hoede, want in de kliniek weet ik met wie ik te maken heb.
Ik denk niet dat een christen meer tegen agressie kan doen dan een niet christen. |
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het werken in de zorg NIET betekent dat je agressie moet tolereren. Het hoort absoluut niet bij je werk. Heel goed en daar zou iedereen van overtuigd moeten zijn en deze opvatting mag maatschappijbreed worden gedragen.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op zaterdag 2 april 2011, 19:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 21:52
|
|
|
zoals je reageert marylien, vind ik al opvallend dat je je als het ware wapent met het gebed, dat voelt aan als een schild, lijkt het en vooral de inspiratie door de Heilige Geest kan voorkomen dat er iets ernstigs gebeurt. Ik geloof zeker dat het zo kan werken. De mededogende levenshouding die we als christen aanleren kan ook deëscalerend werken, denk ik. Een cursus hoe om te gaan met agressie op het werk kan zeker zinvol zijn waardoor je zelfvertrouwen door kennis wordt versterkt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 20:49
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ik heb me laten 'overdopen' en dat kan niet in het calvinisme. Ook daar zijn weer wetten voor. Het woordje wat in het NT. voor dopen gebruikt wordt is baptizo. Baptizo betekent onderdompelen, zoals een wit lapje katoen, dat ondergedompeld wordt in inkt en er helemaal blauw uitkomt.... Het was onbeschrijvelijk, wat er in me gebeurde op het moment dat ik uit het water getild werd en de strakblauwe lucht boven me zag...
Dit lied geeft misschien een beetje aan, hoe ik me voelde... Bovenal dat God Zelf me uit het calvinistische denken getrokken heeft. In eigen kracht had ik deze keuzes nooit kunnen maken.
http://www.youtube.com/watch?v=E0csqHxM0dY |
Jouw overdoping heeft je kennelijk gered uit de angstgreep van hoe je het calvinisme hebt ervaren. Zo heb ik mijn eigen uitredding(en) ervaren. Er zijn geen woorden voor te vinden. God is een persoonlijke God en kent ieder van ons en doet al het mogelijke om ons te redden. Als we Zijn Hand pakken, zijn we gered.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 19:10
|
|
|
Je hoort er veel van in de media en sommigen hebben het misschien gezien, gehoord of meegemaakt. Wat kan je doen als christen? Willen jullie je ervaringen hier delen en erover uitwisselen met elkaar? De bijgaande teaser wordt binnenkort gevolgd door de volledige clip. Zet 'm zoveel mogelijk door als je wilt naar vrienden, bekenden, mensen die met jongeren werken, mensen met tieners etc
http://www.youtube.com/watch?v=cincw6jV8Ok.
De hele clip: http://www.youtube.com/watch?v=g7gzgRViv5o
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op zaterdag 2 april 2011, 21:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 19:01
Onderwerp: Accepteren of een bret veur de kop hebben
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Wat mijzelf betreft vind ik het belangrijk als de ander duidelijk is. "Ik wil niet verder met je omdat er gewoon geen klik is" zegt voor mij meer dan "Ik stop ermee want ik vind je niet uitdagend genoeg", bij dat laatste krijg ik het idee dat de ander mij niet genoeg kent nog en bleef ik dus ook hoop houden, immers... ik vind dat ik wel uitdagend ben... Ik vond het ook echt iets waar ik niks mee kon...
Ik denk dat vrouwen in het algemeen wel meer moeite hebben om verder te gaan met hun leven dan mannen... Wat ik eerder hoorde van personen leek idd. soms wel op stalken... volgens mij is dat doodvermoeiend, niet alleen voor degene die telkens aangesproken wordt, maar ook voor degene die maar contact blijft zoeken... Als ik daarmee te maken zou hebben zou ik dat nog best lastig vinden, maar er toch voor besluiten om allereerst assertief op te treden en duidelijk te zeggen dat je daar niet van gediend bent, als ze dan hardleers zijn... zou ik zo iemand negeren hoe vervelend het ook is. |
Met deze stelling kan ik het eens zijn. Als je de liefde niet beantwoorden kunt kan je beter heel duidelijk zijn en stoppen met het contact. Dan kunnen beide partijen verder met hun leven. Als er toch verder contact is tussen de beiden zal dat de kwaliteit moeten hebben die voor beiden gewenst is. Daar kan je duidelijke afspraken over maken. Je laten stalken is net zo ongewenst als het stalken zelf. Word je gestalkt wees dan heel duidelijk dat je het gedrag niet wenst. Als de ander toch contact blijft zoeken kan je bijvoorbeeld nog een keer zeggen dat je niet meer zal reageren. Zaak is je daar dan ook aan te houden. Je kunt de ander op deze site kennelijk blokkeren, dat lijkt me een onderstreping van het afgesprokene. Uiteindelijke zullen de vruchteloze pogingen wel gestaakt worden. Het is rigoureus maar wel duidelijk en daar heeft de afgewezene wel recht op anders houd je de situatie in stand en blijft er hoop bestaan en dat is niet eerlijk naar de afgewezene toe. Ik heb het zelf twee keer meegemaakt (niet op deze site maar in real life) en deze methode werkte goed. Met een heeft het wel heel lang geduurd voordat het volkomen over was en de vastberaden houding heeft de ander wel geholpen.
Ik realiseer me ook wel dat het makkelijk gezegd is, en dat er ook situaties kunnen zijn waarbij het niet zo eenvoudig gaat.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op vrijdag 1 april 2011, 20:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 18:45
Onderwerp: Mijn Doop, a.s zondag
|
|
|
Veel geluk, Maria, met deze fantastische keuze in je leven. Geniet van de zegeningen die je ten deel zullen vallen door deze beslissing en neem de opdracht die hij ook inhoudt vol aan; tot zegen te zijn. Hij is er altijd bij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 23:13
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dat is een mooi getuigenis, vooral als je het goede Godsbeeld over kunt dragen op je zoon. Maar ik vind het wel erg jammer, dat er nog wel veel mensen zijn, die nog wel gevangen zitten in een star angstgeloof, omdat ik, net als jij, weet wat het is. Je noemde het woord traumatisch. M.i. is daarom dit topic met het desbetreffende artikel geopend, om meer inzicht te geven over wie Calvijn werkelijk was. Om daar met elkaar over van gedachten te wisselen. En, zoals Hannah al aangaf....het angstgeloof en het Godsbeeld van God als een kille, koude God bestaat nog wel. Misschien zijn er wel meer die uit een streng calvinistische familie komen...en die graag de mensen uit hun eigen kerk willen bereiken met de bevrijdende waarheid over wie Calvijn werkelijk was. Je kunt je eenzaam voelen in zo een gemeente en toch niet weg willen gaan om de hierboven genoemde reden. |
Het vergt moed om het op te nemen tegen die gevestigde orde en toch kan het. Er komen steeds meer gemeenten die inzien dat ze van hun dogmaprediking en hun wrede Gods- en mensbeeld moeten terugkomen. God maakt alles nieuw, we zingen het in een kinderliedje en Hij verandert ons van binnenuit om dat uit te dragen, Zijn Liefde en Barmhartigheid om op ons best te zijn door nieuw Licht te werpen op zijn Zaak en dat zijn wij. De zegen is een opdracht ook om binnen de eigen gemeente het Nieuwe Verbond met elkaar te bespreken; wat houdt dat nou eigenlijk in? Spreek met ouderlingen, sluit je aan bij een gespreksgroep in je gemeente en maak het verschil. Vaak komen er meer schaapjes over de dam als er een is voor gegaan. Dit leeft bij heel veel mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:38
|
|
|
Door zo'n persoonlijk verhaal wordt herkenbaar wat het calvinisme voor individuen heeft betekent en dat nog steeds doet. Het is shockerend dat mensen zo worden beschadigd door een religie. Plaatsvervangende schaamte is dan wel voelbaar. Mensen zijn veerkrachtig en kunnen veel aan maar je vraagt je wel af waar het allemaal voor nodig is geweest. Wat je merkt is dat mensen op zoek zijn gegaan en dat nog doen naar een zinvolle en goede manier van geloofsbeleving en dat geeft hoop.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op donderdag 31 maart 2011, 17:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:32
Onderwerp: welk boek lees jij momenteel?
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Je loopt dan al een deel achter, deel 6 is uitgekomen .... |
Dacht dat er vier waren, vraag me af welk deel ik mis.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:22
|
|
|
Wat een vreselijk dramatisch gevolg kan zo'n angstgeloofsbeleving dan hebben, Annette. Wat moedig van je om dit hier te delen waardoor je en zeker ook door je geloof niet verloren te hebben een levend bewijs bent dat God niet verloren laat gaan wat Zijn Hand begon. Ik wens je van harte toe dat je ouders dat ook nog zullen inzien en dat het contact kan worden hersteld.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op donderdag 31 maart 2011, 17:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 23:23
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dat was in mijn kerk Mieke, ik was erbij.....en het was een mooie ervaring.....Hoewel er ook wel weer kritieken waren dat in het Dolfinarium een kerkdienst werd gehouden......maar ja, dat even terzijde..... |
Er is geen toeval, hè Willemijn, bofferd! En ja, mensen blijven mensen; het blijft inspannend om verdraagzaam te zijn en te blijven en te investeren en dan is het ook een levende gemeente en dat is zeer de moeite waard.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 22:22
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het is een constatering op basis van de cijfers. Calvinisten breken snel met elkaar op basis van verschil in inzicht. Bij evangelische christenen is de kerktrouw vaak wat minder, populair gezegd men gaat sneller shoppen bij groepen die meer bij de beleving aansluiten. Katholieken houden de eenheid wel in stand maar de organisatie in Rome vertoont scheuren. Gezien de uiterst autoritaire opstelling van dit instituut in het verleden, verdient men de huidige teruggang ook. Tegen kritisch denken is deze kerk niet bestand gebleken en katholieke gelovigen laten zich niet meer manipuleren, zoals vroeger.
Als ik naar mezelf kijk, hou ik soms van een degelijke preek, soms van een vrolijker liturgie en soms van de verstilling in de katholieke kerk. Geloof gaat in tegenstelling tot wat calvinisten denken niet altijd over leerstelligheden, die veroorzaken alleen maar hete hoofden en koude harten, maar over geloofservaring. Laten we dat nou maar gewoon van elkaar accepteren, binnen een mensenleven verschuift dit ook vaak.
Thomas |
Vooral het laatste gedeelte vind ik een mooie stelling. De eerste echter evenzo; wat me zo opvalt is dat de aanhangers van de onderverdeelde calvinisten noodgedwongen weer bij elkaar komen in één kerk, in één gebouw want God brengt weer bij elkaar wat eens verscheurd was. Pluriforme eenheid behoren we te zijn; zusters en broeders doch ieder een individu "waar ieder mens zijn naam in vrede draagt".
Ik hoorde in het weekend een prachtig verhaal van een notaris die de fusie van vijf protestante gemeenten van verschillende stromingen op schrift had gesteld. Het was noodzaak want de gebouwen konden niet meer worden onderhouden en de predikanten niet meer worden betaald door de slinkende gemeenten. Om dit te vieren waren 2200 mensen samengekomen in het Dolfinarium en één van de voorgangers stelde hen voor een wave te maken om zo fysiek zichtbaar te maken dat ze samen in beweging kwamen en elkaar in beweging wilden houden. Het begon aarzelend en eindigde in een juichende levende golf van samen christen willen zijn; de verschillen niet de toon laten aangeven maar de zaken die hen met elkaar verbindt. Aan het einde sprongen vijf dolfijnen samen uit het water om hun gezamenlijke sprong in de toekomst te symboliseren. (Ik keur de wrede vangst van dolfijnen uit het wild af maar dit symbool is erg mooi.) Ik voel weer de ontroering als ik dit met jullie deel die ik voelde toen mij dit prachtige verhaal van hoop en moed werd verteld.
Het vergt moed en creativiteit om onze gemeenten gaande te houden en daarbij is gebruik maken van alle talenten van de leden een must zodat ieder tot zijn/haar recht kan komen en met elkaar een bloeiende gemeenschap wordt onderhouden. Het kan echt.
Het voeden van verdeeldheid houdt geen stand; het willen samenwerken met elkaar geeft leven en biedt ieder een plek in respect en geeft ieder individu bestaansrecht. Een gemeente waar de boodschap van Gods Liefde wordt verstaan en uitgedragen en geleefd brengt liefde voort en huwelijken en kinderen; een plek waar grijsaards komen en geliefd zijn en waar baby's worden gedoopt, waar jonge kinderen hun clubs hebben en waar tieners worden gezien en gehoord en hun activiteiten kunnen hebben en waar eenlingen worden opgenomen in de groep. Het kan echt en vergt veel inspanning en veel verdraagzaamheid en veel bereidheid om te investeren in elkaar en de beloning is groot.
Ik prijs me zeer gelukkig te kunnen vertoeven in zo'n gemeenschap waar Calvijn wordt geciteerd en ook Luther, waar psalmen en gezangen worden gezongen en nieuwe kinderliedjes, waar ons lijflied van Oosterhuis is en waar iedereen zonder uitzondering aan De Tafel wordt genodigd nadat we elkaar een hand hebben gegeven en elkaar de Vrede van Christus hebben toegewenst. Gastsprekers zijn een rabbijn, een Rooms Katholieke priester, een professor in de natuurkunde, een moslim. Een gemeente waar de lector zowel een tiener als een 65-plusser kan zijn, waar een kinderkerkeraad is en waar een schoonmaakster naast een doctor in de psychologie zit en waar een vrouw zonder dochters mag luisteren naar de problemen van jonge vrouwen en hen mag raden als een moeder. Daar fluistert de Heilige Geest in de zonbeschenen stilte en juichen onze zielen van dankbaarheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 23:24
Onderwerp: collecte
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Protestants Cum Sancto Spiritu: met het heilige pepermuntje....
Thomas |
mooie vondst
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Back on topic. Gewoon weer een aantal gedachten. In de bijdragen die hier vermeld worden gaat het met name om de mens tegenover God. Toch wil ik een ander aspect belichten, wat in mijn ogen ook voor een aantal teksten zou kunnen gelden.
Onze generatie is nl. ook uitverkozen. In datgene wat we mogen weten en datgene wat me mogen geloven. Voor de komst van Jezus was Gods plan nog niet duidelijk, was nog voor veel mensen bedekt. Wij leven echter in de periode, waarin het duidelijk geworden is, dat Jezus de verzoening met God tot stand bracht. Wij zijn gekozen om dat mee te maken...Een bevoorrechte generatie, die mag leven in de verlossing, die Jezus ons biedt.
Ik denk vele generaties voor ons ook wel.
Het tweede aspect, heeft daar ook mee te maken. Wilde Paulus ons duidelijk maken dat we verheven boven anderen zijn of dat we gezegend en bevoorrecht zijn God te kennen? In de bijbel worden christenen heiligen genoemd. De betekenis van dat woord, is apart gezet.
Zeker zijn we gezegend en om tot zegen te zijn, dat is een voorrecht en een opdracht.
Zelf denk ik dat predestinatie niet met een persoon te maken heeft, maar met een volk. En dan kom ik weer tot mijn oude conclusie, het is Oud Testamentisch denken, verbondsdenken.. Geloof ik daar dan in? Jawel, maar predestinatie is niet de voorwaarde tot behoud. Het werkt andersom, als je voor God kiest, en bij zijn volk behoort, dan ben je voorbestemd om vrucht te dragen. Het werkt pas echt als je ja zegt tegen alles wat God je aanbiedt... |
God heeft ons allen persoonlijk geschapen en daarmee is predestinatie ook persoonlijk. Het nieuwe verbond met ieder van ons is de Opgestane Heer. In ons allen is de kiem gelegd vrucht te dragen. Als je ja zegt en in Hem leeft dan kom je tot je bestemming en draag je vrucht en maak je verschil.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op zaterdag 26 maart 2011, 23:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:29
Onderwerp: samen wonen en later pas trouwen ?
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Gelovige met niet gelovige, zou ik zeker niet willen. Je kunt namelijk niet praten over de dingen die voor jou als gelovige je het meest na aan het hart liggen, je stuit uiteindelijk op een muur van onbegrip ..... Of de Heilige Geest moet hem/haar zo aanspreken dat hij/zij tot geloof (behouden) komt. Maar dat is meer uitzondering dan regel. Twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen, niet als de basis van je geloof hetzelfde is; Jezus Christus kennen als je Verlosser en Zaligmaker. Over de invulling van je geloof, kun je samen, met God (zie hier het drievoudig snoer), het wel eens worden .... |
kan ik me helemaal in vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:26
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | Pepermunt werd bij ons in de kerk niet genuttigd, het heet niet voor niets 'gereformeerd kerkvoer', dus wat had/heeft het dan in de Lutherse kerk te maken?
Bovendien is een preek van ongeveer 25 minuten te kort om je pepermuntje op een niet-misselijkmakend tempo te nuttigen. |
Mijn kingrol gaat regelmatig een eind de rij af en komt wel weer een keer terug en toch ben ik nederlands-hervormd terwijl de pepermuntafnemers ook wel gereformeerd kunnen zijn. Er wordt bij ons niet naar gevraagd. Wybertjes willen nog weleens het vermoeden wekken dat de nuttigers nederlands-hervormd zijn én spaarzaam; je neemt/geeft er een stuk of zes en sabbelt ze bedachtzaam één voor één op. De pepermuntolie werkt hetzelfde als bij kingpepermunt; je geest blijft helder.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:21
|
|
|
MARISKA601 schreef: | geven naar draagkracht. het is voor velen onmogelijk om iedere maand een tiende te geven. |
Een bijbelse gedachte; het penningske van de weduwe, hè. Ik heb een tijd gekend dat ik de muntjes uit mijn kerkspaarpotje moest terughalen om de week door te komen. In elk mandje een stuiver dan maar.....
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|