Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 21:22
Onderwerp: LEZING: GEESTELIJKE VERLEIDINGEN IN DE EINDTIJD
|
|
|
Volgende week Woensdag is het thema Charismatiche verleidingen. Iedereen van harte welkom om bij deze lezing te komen.
Shalom,
Anita
GEESTELIJKE VERLEIDINGEN IN DE EINDTIJD
* Charismatische verleidingen
* Woensdag 3 November 2010
Plaats: Synodaal Gereformeerde Kerk De Gast 58 ZUIDHORN
Cursusleider: Ds. Theo Niemeijer uit Losser
Tijd: Iedereen is alle avonden om 20.00 uur van harte welkom en de toegang is vrij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: dinsdag 19 oktober 2010, 22:18
Onderwerp: emoticons
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zaterdag 16 oktober 2010, 15:38
Onderwerp: Het oude Evangelie en de nieuwe spiritualiteit
|
|
|
Het oude Evangelie en de nieuwe spiritualiteit
Door Georg Walther, uit zijn boek "Gott zum anfassen?" - Doe Hütte und die neue Spiritualiteit, verkrijgbaar bij het CLV-Verlag, Bielefeld, http://www.clv.de
Een beknopte vergelijking
Traditioneel evangelich
- Pastorale zorg is geënt op Gods Woord. - Zonde is altijd ook tegen God gericht. - De Bijbel is de openbaring van God en kan door het geloof verstaan worden. Met de hulp van de Heilige Geest is het mogelijk God te kennen. - Christelijke gemeenten en goede tradities worden niet als negatief beschouwd. - Bijbelse theologie wordt in ere gehouden, staat in het middelpunt van het geloof en wordt gezien als middel om geestelijk te groeien. - Het gezag en de inspiratie van de Schrift zijn uiterst belangrijk. - Het goddelijk heil geldt uitsluitend voor degenen die in geloof het Evangelie en Jezus Christus als hun Verlosser aanemen. - Er bestaat een oordeel van God. Allen die Christus niet als Verlosser aanemen zullen voor eeuwig in de hel van God gescheiden zijn. - De toorn van God over de zonde werd op het kruis op Jezus gelegd de dood van Christus maakt de verlossing van de mens mogelijk. - Liefde, barmhartigheid, gerechtigheid en heiligheid kenmerken het wezen van God. Het kruis is de volkomen uitdrukking van Gods liefde en gerechtigheid.
Nieuwe spiritualiteit
- Pastorale zorg grijpt terug op de psychologie. - Zonde is tegen de eigen persoon gericht. - De relatie met God is de beslissende factor van een ervaarbare (voelbare) levende kennis van God... - Wantrouwen tegen christelijke gemeenten en alle christelijke tradities. - Leerstellingen en dogma`s ondervindt men voor wat de gemeenschap met God en mensen betreft als scheidingmakend en hinderlijk. - Waarheid is relatief, absolute dogma`s bestaat niet. - In alle mensen woont het goddelijke en alle relegies bevatten wel een stukje waarheid. - Het oordeel van God herstelt alle zondaars weer. Een plek van eeuwige verdoemenis zoals hel bestaat niet. - Op het kruis van Golgatha was het niet de toorn van God, maar de toorn van de mens die Jezus op Zich nam. - God is vanuit Zijn zijn door en door liefde en kan in Zijn liefde niet anders dan de gehele schepping Zijn universele heil te brengen.
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op zaterdag 16 oktober 2010, 15:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 21:27
Onderwerp: Esther 10-10-'10
|
|
|
PIETER649 schreef: | Tekst geboortekaartje:
Omringd door liefdevolle zorgen beveiligd als een kostbaar pand Zo ligt haar broos bestaan verborgen in de holte van Gods hand
Wij vragen u Heere voor dit kind dat U aan ons hebt willen geven Dat zij geluk en liefde vind en dicht bij U mag leven. |
Heel mooi
Hartelijke zuster groet,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: dinsdag 12 oktober 2010, 23:13
Onderwerp: 3 provincie`s van het noorden gezellig uit eten gaan !!!
|
|
|
Zojuist wil ik mij hierbij terug trekken ik kan mij niet meer bekostigen om een uitje voor te zetten. Want de afgelopen weekend heb ik al mijn centjes op gemaakt en heb ik nu niks in mijn portomonee voor deze week. Verder heb ik schulden van 30 euro bij mijn moeder die moet ik eerst de schuld van aflossen. Dus wil de ander het uitje voort zetten mag je eigen ideeen verder op je nemen. Het lukt mij niet helaas.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: dinsdag 12 oktober 2010, 22:24
Onderwerp: met een groep gaan vasten/bidden !!
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Nog een aanmelding ontvangen:
JONATHAN890 schreef: ik kom op 300 euro voor een 8persoons excl bedlinnen en op 420 ongeveer met bedlinnen voor 8 persoons
dat komt dus neer op tussen de 40 en 50 euro p/p
www.bungalows.nl is een leuke site.
Graag dan nu een definitieve opgave van wie meegaan. dus in 1e instantie 8 personen en dan maar kijken hoeveel huizen we moeten boeken
wat ik zeker weet is dat de volgende gaan:
1. carin303 2. jonathan890 3. willie400 o. v heb rooster nog niet van november ;) 4. grace585 (onder voorbehoud 80% zeker) 5. klaproos940 6. Loes550 7. .............. 8. ..............
Van de week wil ik definitief reserveren.....informeer ik jullie sowieso. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: dinsdag 12 oktober 2010, 00:14
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
15 December is mijn laatste dag hier op cm ik weet niet of ik dan verleng want ik woon ook op mezelf en ik mijn werk als vrijwilliger krijg ik ook geen cent. Om wel wat voor een ander wat te doen wat ik ook leuk werk vind om te doen want alle dagen thuis zitten doet geen mens deugt niet voor mij tenminste ik heb al 1 jaar zonder werk thuis gezeten, dus mag ik ook eens wat leuks doen. Mijn laptop geeft ook keuren en daar kan ik helaas geen nieuwe voor aan schaven ik hoop dat mijn laptop het goed blijft doen. Af en toe doe ik hier nu mee met uitjes alleen dat is ook niet vaak. Uitgaan doe ik niet eens zit ik alle dagen thuis. Voor elke dag is het genieten. Mijn ogen op God.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: maandag 11 oktober 2010, 09:17
Onderwerp: Gemeente Gezocht
|
|
|
http://www.hetbrandpunt.nl/kapel
Komen goede sprekers die de Here centraal stellen. Bijbel getrouw zijn over allerei onderwerpen hebben. Over Israël, de Eindtijd, enz.
Met regelmaat kom ik daar af en toe om een conforentie te bezoeken en om mij geestelijk op te bouwen want ook hier in het noorden is er weinig om naar toe te gaan. Die nog dicht en zuiver naar Gods Woord willen blijven leven.
Er zijn zoveel gemeente`s die leven op gevoel en doen veel water bij de wijn. Er mogen grote gemeente`s zijn alleen met welke nadruk geef je iemand onderwijs geef je alleen melk jaar in jaar uit of geef je diegene ook meer vast voedsel zodat diegene ook meer kan ontwikkelen en is ook of je wil groeien.
Want sommige gaan naar gemeente`s toe alleen omdat het moet of gaan voor de fun omdat men veel vrienden kennen of omdat de muziek daar erg mooi is. Zou de muziek zo opeens weg vallen zou er dan dezelfde mensen dan ook blijven komen voor het woord of gaat men opeens naar andere gemeente`s kijken of blijven helemaal weg. Het is met welke maten bekijk je de dingen he.
De ene is met een teen, de andere met een voet, of ander tot de enkels, weer een ander tot de knieen, tot de heupen, tot de borst of helemaal een kopje onder water gegaan. Zo is verstand en hartezaak wel belangrijk en niet alleen op gevoel want dan zou je met de winden mee gaan want zo de wind waait waait mijn jasje spreekt het gezegde. Waar letten we op en wat is belangrijk.
De inhoud van de Bijbel is erg belangrijk dat je die zuiver blijft zien en de dingen ook letterlijk alles kunt aannemen zoals het er staat. Alleen het is niet altijd voor ons als christenen als opvatting zovan dat geld voor mij nog steeds. Als we het hebben over gavens ontwikkelen enz. Met welke bril bekijk je de dingen want in veel opzichten is het verhaal gebaseert op het Joodse Volk van Israël in de dingen die nog staat te gebeuren het Verbonds Volk van Gods Oogappel. Als christenen hoor je er wel bij als we lezen in Romeinen brief van de hoofdstukken 7 tot 12.
Eens zal er een tijd komen dat we als Gemeente worden opgehaald naar dat de Bazuin luiden zal en we de Here tegemoet komen ja daar mogen we gereed voor staan zoals je kunt lezen in Openbarring 3 en 4. O wat heerlijk zal dat zijn met volle verwachting zullen we daar naar uit zien.
Shalom,
Een zuster in Christus,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zondag 10 oktober 2010, 16:37
Onderwerp: Esther 10-10-'10
|
|
|
Gefeliciteert Pieter en Annete met jullie dochter.
Dat Ester later net zo mooie vrouw mag worden zoals hier op het plaatje staat aangeven. Schoon en zuiver met bijbelse wijsheid en inzicht wens ik jullie toe.
Shalom,
Betekenis van Ester: Ster
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op zondag 10 oktober 2010, 16:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zondag 10 oktober 2010, 12:20
Onderwerp: 9 Oktober Provincie Groningen Uit eten gaan !!!
|
|
|
MARIO216 schreef: | Wij mochten met ons vingers eten |
zo heej moest je niet vergeten dat je eigen vingers bij op at Lekker kliederboel zeker beetje vettig en sappig aan je vingers
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zaterdag 9 oktober 2010, 23:17
Onderwerp: 9 Oktober Provincie Groningen Uit eten gaan !!!
|
|
|
Ben net weer thuis gekomen en ik vond het super gezellig. Fijn om kennis met mede broeders en zusters te maken. Het is heel anders als je alleen via chatten of forum de dingen leest en schrijft. Om elkaar echt te zien heeft nog meer waarde en ik hoop dat anderen dit ook een mooie avond hebben gevonden.
Shalom,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: zaterdag 9 oktober 2010, 11:01
Onderwerp: 9 Oktober Provincie Groningen Uit eten gaan !!!
|
|
|
Heb vananochtend net bericht gekregen dat ook Edwin niet kon komen. Het is voor hem te ver reizen moet ook helemaal uit Zwolle komen he. Maargoed geeft ook niet we zijn al met een grote groep.
Dan zie ik jullie vanavond zal wel een groot feest worden.
Tot dan he.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 19:06
Onderwerp: 9 Oktober Provincie Groningen Uit eten gaan !!!
|
|
|
ANITA324 schreef: |
Hallo Iedereen,
In het mooie noorden waar veel rust heerst even er tussen uit van de stress ben je hier op de juiste plek.
Wil je voor die tijd de stad van Groningen in met de reisgids Chat dan bij hem je aanmelden en ergens in de stad tussen 12.00 - 13.00 uur afspreken. Dan krijg je de kans van je dromen om het mooie stad te bezichtigen.
Het was de bedoeling om eens gezellig op 9 0kt. naar een Texas Amerikaans Grill Restaurant te gaan.
http://www.ribhousetexas.nl/
Tijd: om te verzamelen bij de ingang van het restaurant om 17:30 uur.
Adres:
Ribhouse Texas Amerikaans Grill Restaurant Hoofdweg 42 9483 PC Zeegse
Oja wat ook leuk zou zijn als je iets van een coboyhoed of sjaal of laarsen, kleding aantrok maar dat mag je helemaal zelf weten hoor. Daarin laat ik jullie helemaal vrij in.
Voor het avondje uit gaan mee:
Mary052 Anita324 Marianne129 Gauke185 Bert168 CHATULIEM619 BILLY701 Nathalie 12 jaar Trijnie671 MAR907 + Zoon 18 jaar NAOMI695 WATERDAIJ728 ILONA250 Bart (kennis)
Het gaat om de gezelligheid om je broeder en zuster te leren kennen. Of je hierbij zit of ergens anders en als je vrienden hebt ook die zijn uitgenodigt.
!!!!! IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM !!!!!
Als de energie nog voor over is en je vind het leuk idee om bij mij thuis nog een kop koffie/thee, glas fris te drinken of om leuk spellentje te doen wees welkom. Neem dan je leuke spel mee van koehandel, kolonisten of anders wat. Oja wil je wat lekker erbij neem dan zelf een zak chips, snoep, enz mee.
Groetjes,
Anita |
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op zaterdag 9 oktober 2010, 11:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 19:03
Onderwerp: 9 Oktober Provincie Groningen Uit eten gaan !!!
|
|
|
MAR907 schreef: | Anita, mijn zoon van 18 jaar gaat ook met mij mee...... Eventueel kan ik via zuidlaren rijden om Naomi op te pikken.... Ik hoop dat ze mij dit via e-mail van deze site mij te kennen kan geven...
Shalom... |
Gezellig dat je zoon ook mee komt. Dan zet ik je zoon erbij op de lijst.
Dan zie ik jullie morgen avond.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 17:34
Onderwerp: Waarom op zondag naar de kerk?
|
|
|
Zaterdag of zondag?
Door: J.G. Fijnvandraat
Een humoristisch stukje In het Nieuw Israëlitisch Weekblad las ik eens een humoristisch stukje. De schrijver vertelde dat hij naast een christelijke dame gewoond had, die hem graag tot het christelijk geloof wilde bekeren. Op een keer opende ze het gesprek met de woorden: ‘Ja, jullie vieren op zaterdag zondag, niet waar?’. Welwillend merkte hij in zijn artikel op, dat hij maar niet geprobeerd had dit misverstand weg te nemen. Aan dit voorval moest ik denken toen de redaktie van het Zoeklicht mij vroeg een artikel te schrijven over de vraag waarom we als christenen de zondag als een bijzondere dag vieren en niet de zaterdag. Ik heb daarin graag toegestemd, maar wil daarbij niet een andere fout maken door te stellen dat wij op zondag de joodse sabbat houden. Hoe ik dat bedoel zal wel duidelijk worden.
Gen. 2:2,3 Het eerste bericht over de zevende dag als een bijzondere dag treffen we aan in Gen. 2: 2 en 3. We lezen daar dat God op de zevende dag rustte van al het werk, dat Hij gemaakt had en dat Hij de zevende dag zegende en heiligde omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk dat Hij scheppende tot stand gebracht had. Uiteraard rustte God niet op de zevende dag omdat Hij moe zou zijn van het scheppingswerk. We lezen immers van Hem dat Hij niet moede of mat wordt (Jes. 40:28). God rustte omdat het werk volbracht was. Van het scheppingswerk kon gezegd worden, dat het zeer goed was (Gen.1:31). De Here God kon dus met voldoening terugzien op dat werk en Hij deed dat op de zevende dag. Het valt dan ook niet te ontkennen, dat God toen aan de zevende dag een bijzondere plaats gegeven heeft.
Uit het rusten van God op de zevende dag van de scheppingsweek mogen we niet concluderen dat God daarna nooit meer gewerkt zou hebben. Het scheppingswerk was wel voltooid, maar de schepping moest daarna onderhouden worden. We lezen dat God de zon doet opgaan, dat Hij regen en dauw schenkt, enz. In het Nieuwe Testament staat dat Christus alle dingen draagt door het woord van zijn kracht (Hebr. 1:3). Dat is zeker niet alleen van toepassing op de schepping na de zondeval, maar gold ook al daarvoor. Een argument voor deze stelling is, dat Adam en Eva de opdracht kregen om de hof te bebouwen en te bewaren. Er moest dus gewerkt worden. Werken is niet een gevolg van de zondeval, maar hoort bij de schepping. Dit geeft reden aan te nemen dat God ook gewerkt heeft om de schepping te laten gedijen. De schepping is niet een onafhankelijke grootheid, niet een zichzelf in leven houdend systeem. Dit onderhouden van de schepping tastte echter de scheppingsrust van God niet aan.
De zondeval Er heeft zich evenwel iets voorgedaan, dat de scheppingsrust van God wel verstoord heeft en dat is de zondeval. De schepping is niet die zeer goede zaak gebleven die ze was. Adam en Eva zijn in opstand gekomen tegen God en over de aarde is een vloek gekomen. Gods rust was verstoord. De Here God moest aan een nieuw werk beginnen, het werk van de verlossing. Dit komt heel duidelijk uit in Joh. 5:17. De Here Jezus zegt daar:‘Mijn Vader werkt tot nu toe en ik werk ook’. Dat zegt de Heiland als de Joden Hem hebben aangevallen omdat Hij de verlamde bij het badwater Bethesda op de sabbat genezen had. Dit illustreert duidelijk dat de sabbatrust van de schepping verstoord is en God een nieuw werk, het verlossingswerk moest volbrengen. Dat werk zelf vond plaats op Golgotha, maar de weg erheen werd vanaf de zondeval bereid.
Adam en de sabbat Vaak wordt gezegd, dat het onderhouden van de sabbat al aan Adam en Eva is voorgeschreven. We lezen echter met geen woord in Gen. 2 dat dit gebeurd is. Eerst als het volk Israël geroepen is uit Egypte wordt bij het verstrekken van het manna gesproken over de sabbat. Als het volk op de zesde dag tweemaal zoveel inzamelt als anders zegt Mozes:‘Dit is wat de Here gezegd heeft: een rustdag, een heilige sabbat is het morgen voor de Here’ (Ex. 16:23). In vers 26 lezen we ‘zes dagen zult gij het verzamelen, maar op de zevende dag is het sabbat’ Vers 29 onderstreept het sabbatsgebod nog eens met de woorden:‘Bedenkt, dat de Here u de sabbat gegeven heeft’. Het gevolg van dit voorschrift lezen we in vers 30: ‘Toen rustte het volk op de zevende dag’. Uit deze verzen laat zich duidelijk afleiden, dat de sabbat bij Israël nog niet bekend was. In het kader van de wetgeving bij de Sinaï wordt het sabbatsgebod herhaald als het vierde van de tien geboden. Nu blijkt uit de Schrift duidelijk dat de wet aan Israël is gegeven en niet aan de heidenen is opgelegd. We lezen immers van Joden ‘onder de wet’ en van volken ‘zonder wet’ (zie Rom. 2:12,14,17; 3:19;1Kor. 9:20,21). Als men beweert, zoals sommigen doen, dat de sabbat vanaf de schepping aan de mens is opgelegd dan is dat een bewering die niet vanuit de Schrift bewezen kan worden. Nu kan men een vergelijking trekken met het voorschrift aangaande de reine en de onreine dieren en stellen dat bij de wetgeving eerst officieel aan Israël de voorschriften aangaande reine en onreine dieren werden gegeven, maar dat dit onderscheid toch ook aan Noach al bekend was (vgl. Lev. 11 met Gen. 7:2). Zo kan het sabbatsvoorschrift dus ook al gegolden hebben voordat we van een officieel gebod daarover lezen. Dit mag zo zijn maar ten opzichte van de sabbat vinden we een dergelijke aanwijzing juist niet. Als het sabbatsgebod wel aan de mensheid zou zijn gegeven,maar door ontrouw zou zijn veronachtzaamd dan mochten we enige aanwijzing hierover verwachten maar bij het sluiten van het verbond met Noach en in heel de geschiedenis van de aartsvaders wordt over de sabbat met geen woord gerept. En als men een parallel wil trekken met het voorschrift voor reine en onreine dieren, laat men dan bedenken, dat dit voorschrift voor christenen uit de heidenen is opgeheven (zie Hand. 10:9-16; 1Tim. 4:4).
Israël en de wet Een gebod aangaande de sabbat wordt dus eerst aan het volk Israël gegeven. In Ex. 31:13 lezen we: ‘maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u’. Dit wordt nog eens herhaald in vers 17: ‘Tussen Mij en de Israëlieten is deze (de sabbat) een teken voor altoos’ (zie ook Ezech.20:12). De sabbat gold voor Israël als een teken van het verbond dat de Here met het volk had gemaakt. Deze uitspraak zou zijn waarde verliezen wanneer het sabbatsgebod algemeen aan de mensheid was opgelegd. Men kan dan niet meer van een specifiek teken voor Israël spreken. Kenmerkend is ook de verklaring van het sabbatsgebod aan Israël in Deut. 5:15. Deze luidt: ‘want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de Here, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm; daarom heeft u de Here, uw God, geboden de sabbatdag te houden’. Tenslotte is er nog het woord van Neh. 9:14:‘Ook hebt gij hen uw heilige sabbat doen kennen en hun geboden, inzettingen en een wet gegeven door de dienst van uw knecht Mozes’. Ook dat bewijst dat specifiek aan Israël de sabbat is voorgeschreven.
Betekenis van de sabbat voor Israël Het geven van de sabbat aan Israël had tweeërlei karakter. Enerzijds was het een goedgunstige gavevan God als een herinnering aan Gods rusten op de zevende dag. God verplichtte het volk dat als het ware model stond voor de mensheid, niet zeven dagen achter elkaar te werken, maar schonk de mens een rustdag ‘zes dagen zult gij uw werk doen, maar op de zevende dag zult gij rusten, opdat uw rund en uw ezel uitrusten en de zoon van uw slavin en de vreemdeling adem scheppen’ (Ex. 23:12). Hier zien we uitkomen wat de Here Jezus later gezegd heeft: ‘De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat’ (Mark. 2:27). Dat is echter niet het enige aspect. De sabbat werd aan Israël ook opgelegd als een gebod en daarvan geldt hetzelfde als van het voorschrift aangaande het verzamelen van het manna, dat God daarmee Israël op de proef stelde of het zou wandelen naar zijn wet (zie Ex. 15:25; 16:4). Wat de joodse sabbat betreft gaf God duidelijke voorschriften. Iemand die op die dag hout verzamelde moest gedood worden (Num.15:32-36). Op die dag mocht men geen last dragen (Jer. 17:21) en in huis geen vuur aansteken (Ex. 35:3). Het bovenstaande moet ons als christenen er al voor waarschuwen om het sabbatsgebod dat aan de Joden is gegeven van de zaterdag naar de zondag over te brengen. We hebben namelijk geen enkel recht om de sabbat van dag te laten veranderen. De zondag is de eerste dag van de week en die spreekt niet van Gods scheppingsrust, de zevende dag doet dat wel. Bovendien hebben we geen enkel recht de eisen van het sabbatsgebod af te zwakken. ‘Maar, zal iemand zeggen, ‘hebben we dan wel het recht de sabbat af te schaffen?’. De vraag is echter wat God onthult over de christen en de wet en daarmee over de christen en de sabbat.
Uit werken der wet geen rechtvaardiging Het gebod om op de zevende dag te rusten was begrepen in de geboden waarvan God gezegd had dat als de mens die zou doen, hij dan leven zou (Lev. 18:5). Nu weten we uit het Nieuwe Testament en het kon al afgeleid worden uit het Oude Testament, dat de mens niet gerechtvaardigd kon worden uit werken van de wet (Rom. 3:20; Gal. 2:16; 3:11). De wet is in wezen goed, maar ze was zwak vanwege onze vleselijke natuur(Rom. 6:14).Welnu het sabbatsgebod behoort dus tot een wetsysteem, dat de mens niet rechtvaardigen kan.
Niet meer onder de wet Nadat Jezus Christus het verlossingswerk op Golgotha had volbracht, geldt van ieder die in Hem gelooft, dat hij niet meer onder het bestel van de wet staat, maar onder het bestel van genade. We lezen dit heel duidelijk in de brief aan de Romeinen, waarin de leer van het heil wordt beschreven. Rom. 6:14 luidt: ‘Immers de zonde zal over u geen heerschappij voeren,want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.’ Veelal wordt deze tekst zo uitgelegd, dat we niet meer onder de ceremoniële wet staan maar wel onder de morele wet. Dat klopt echter niet, want vers 15 vervolgt met: ‘Zullen wij zondigen omdat we niet onder de wet, maar onder de genade zijn?’ Het gaat dus wel degelijk om de morele geboden. Met deze opmerking gaat Paulus in tegen een gevolgtrekking die men ook nu nog wel maakt. Zodra een gelovige zegt, dat hij niet onder de wet is (een zuiver schriftuurlijke uitspraak !!) krijgt hij veelal de tegenwerping te horen: ‘ Wou jij dan beweren dat je wel stelen mag en liegen.....’. Dat is echter een totaal foute conclusie!
Negen geboden in nieuwe verpakking Het feit dat we ons niet onder het wetsbestel van de Sinaï bevinden, wil namelijk niet zeggen dat we mogen doen wat we zelf willen. God is onze Heer, Hij is onze Gebieder. We hebben dus met zijn woord rekening te houden. Het uiterst merkwaardige is nu, dat in de brieven van het Nieuwe Testament negen van de tien geboden teruggevonden worden. Ze worden echter niet voorgeschreven als onderdelen van een wetsbestel van‘Gij zult’ en ‘Gij zult niet’. Een wetsbestel dat voor Israël getuigde van slavernij (Gal.4:1-3,10; 5:1-3). Nee, ze worden gegeven als voorschriften van de genade. Een tweetal voorbeelden zijn voldoende om het verschil te laten zien. In Ef. 4:25 schrijft Paulus: ‘Legt daarom de leugen af en spreekt de waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander’. Dit voorschrift komt op hetzelfde neer als: ‘Gij zult niet liegen’ en toch is het anders, de motivatie houdt verband met wat we in Christus geworden zijn: leden van elkaar als leden van het Lichaam van Christus, dat wil zeggen van de Gemeente. Het tweede voorbeeld is nog sprekender. In vers 28 van Ef. 4 lezen we: ‘Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan meedelen aan de behoeftige’. In plaats van het negatieve: ‘Gij zult niet stelen’ hier een positieve benadering: met je handen goed werk verrichten zodat je wat kunt meedelen aan een ander in plaats van anderen iets af te nemen. Hier zien we wat het betekent dat we niet onder de wet, maar onder de genade zijn. Het is de genade, die ons onderwijst hoe we te handelen hebben, zie daarvoor Titus 2:11-15!!. Als we ons door de genade laten onderwijzen en door de liefde van Christus laten leiden, vervullen we de wet (Rom.13:10, vgl. Rom. 8:1-4), ja doen we meer dan wat de wet eist.
Geen sabbatsvoorschrift Zo worden alle geboden van de wet op de een of andere manier in het Nieuwe Testament herhaald, maar ‘in de verpakking van genade’. Alleen één gebod komen we niet tegen en dat is het vierde gebod betreffende de sabbat. Nu zou iemand kunnen zeggen: ‘Maar dat gebod is zo vanzelfsprekend, dat het niet herhaald behoeft te worden’. Maar het omgekeerde is juist waar. Dat je niet mag stelen, liegen, doodslaan enz. is veel en veel vanzelfsprekender dan dat we de sabbat zouden moeten houden. Welnu, waarom negen geboden wel en het sabbatsgebod niet?! Dat is op zichzelf al een aanwijzing, dat wij niet onder het sabbatsgebod staan. Maar dat is niet alles. Het is namelijk niet zo, dat er niets over het houden van bepaalde dagen gezegd wordt. Dat gebeurt wel degelijk! Maar hoe?! Het houden van bepaalde dagen wordt in die gevallen namelijk helemaal niet voorgeschreven. Integendeel, neem het woord uit Kol. 2:16 ‘Laat dan niemand u blijven oordelen in zake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moet, terwijl de werkelijkheid van Christus is’ Dit woord betreft het onderhouden van dagen en veroordeelt juist dat men iemand de sabbat wil voorschrijven. Eveneens wordt in Gal.4:10,11 in afkeurende zin gesproken over hen, die van het houden van feesten en dagen een probleem maken. We lezen daar ‘Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar. Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb’ Met geen woord lezen we hier dat Paulus voor de sabbat een uitzondering maakt! Mag men dan geen bepaalde dagen in acht nemen? Zeker wel, mits men er maar geen gebod van maakt. We leven in de vrijheid van de Geest en Paulus brengt dat heel duidelijk naar voren met de volgende woorden: ‘Deze (immers) stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef tenvolle overtuigd. Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here... ’(Rom. 14:5,6a)
De eerste dag van de week Nu is er wel degelijk een dag waar het Nieuwe Testament bijzondere aandacht aan schenkt. Dat is echter niet de zevende dag van de week, maar de eerste. Jezus Christus werd door zijn volk verworpen en op vrijdag gekruisigd en door Jozef van Arimatheá in diens nieuwe graf gelegd. Op de sabbat lag Jezus in het graf.!! Wat een schril kontrast met de sabbat van rust na de scheppingsweek. Toen de sabbat voorbij was, zeer vroeg op de eerste dag van de week gingen de vrouwen naar het graf om hun Meester te zalven, want daarvoor hadden ze op vrijdag geen tijd gehad. Ze kwamen bij het graf en vonden het leeg. Jezus Christus, de Heer, was opgestaan op de eerste dag van de week. (zie Matth. 28:1-7;Mark. 16:1-8; Luk. 23:56-24:6).Wat een glorieuze dag, deze eerste dag van de week. Het is de opstandingsdag. Op de avond van die dag verschijnt Jezus Christus te midden van zijn discipelen en toont hun de tekenen in zijn handen en in zijn zijde om te laten zien, dat Hij het zelf is, de opgestane Heer. Thomas is er die eerste keer niet bij en daarop verschijnt de Heiland op de volgende eerste dag der week opnieuw in de kring van de discipelen om zich ook aan Thomas te openbaren (zie Joh. 20:19-29). De discipelen hebben het belang van die eerste dag leren begrijpen. In 1Kor. 16: 9 geeft Paulus immers deze aanwijzing: ‘Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, doet ook gij, evenals ik het in de gemeenten van Galatië geregeld heb: elke eerste dag van de week legge ieder van u naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op.... Het bijzondere karakter van deze dag komt ook uit in Hand. 20:7 waar we lezen: ‘En toen wij op de eerste dag van de week samengekomen waren om brood te breken...’ In het begin kwamen de gelovigen elke dag bij elkaar om het avondmaal te vieren (‘brood te breken’, Hand. 2:42,46). Uit dit vers 7 van Hand. 20 laat zich afleiden dat ze het elke eerste dag van de week zijn gaan doen. Op de opstandingsdag kwamen ze bij elkaar om te denken aan hun Heer die zijn leven gegeven had, maar die ook de dood had overwonnen. Bij de tekenen van brood en wijn dachten ze aan zijn lijden en sterven en aan zijn opstanding. Zo verkondigden zij zijn dood. Als discipelen van Hem mogen ook wij dat doen: ‘totdat Hij komt’ (1Kor. 11:26)
Des Heren dag Graag wil ik wijzen op nog een tekst die het belang van de eerste dag van de week onderstreept al wordt die aanduiding niet gebruikt. Ik denk aan Openb.1:10.waar Johannes getuigt: ‘Ik nu was in vervoering des geestes op de dag des Heren’. Velen menen dat de uitdrukking ‘dag des Heren’ hier de toekomstige oordeelstijd aanduidt. Johannes zou dan in geestvervoering in de tijd verplaatst zijn naar die toekomende dag. Er zijn echter twee redenen om hier niet aan de dag des Heren in de gebruikelijke zin te denken. Ten eerste wordt er in het boek de Openbaring veel beschreven wat aan de eigenlijke dag des Heren voorafgaat. Ten tweede is de uitdrukking hier anders. De volgorde is omgedraaid. Om het met een Nederlandse weergave duidelijk te maken: er staat niet ‘de dag des Heren’, zoals op andere plaatsen (zie bijv. 1Thess. 5:2), maar ‘des Heren dag’. Eenzelfde constructie als ‘des Heren avondmaal’ (1Kor.11:20). Het gaat dus om de dag die de Here toebehoort en dan is er reden om aan de eerste dag van de week, ofwel aan de zondag te denken.
Geen sabbatsgebod, wel een bijzondere dag We hebben geen sabbatsgebod, maar bezitten wel een bijzondere dag die we aan de Here mogen wijden: de eerste dag van de week. Op die dag komen we samen om te denken aan onze opgestane Heer. Dan wijden we die dag aan Hem. Leven we in landen waar we op die dag vrij hebben dan zullen we dat als een bijzondere zegen van de Heer ervaren en die dag op gepaste wijze doorbrengen. Christenen die leven in een moslimland zullen dikwijls gedwongen zijn op die dag gewoon hun werk te doen. Er zijn er die dan ‘s morgens vroeg of ‘s avonds na het werk samenkomen om de christelijke bijeenkomst te houden tot eer van God en tot zegen van henzelf. Laten we waar mogelijk van die dag een feestdag maken, een dag aan de Here gewijd.
Rust Dit artikel wil ik besluiten met een woord over ‘rust’. De zevende dag van de schepping sprak van rust. Zoals gezegd is Gods sabbatrust verbroken. God is gaan werken aan het werk van de verzoening. Te midden van een onrustige, van God afgevallen wereld is er nu een rust, een rust voor de gelovigen. Jezus Christus heeft gezegd: ‘Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven’ (Matth. 11:28). Dat is de rust voor het geweten van de mens, die als zondaar zich tot God bekeert met belijdenis van zijn zonden en die gelooft in Jezus Christus als Degene die voor zijn schuld wilde sterven op Golgotha’s kruis. Ieder die zo tot Jezus Christus komt wordt een leerling van Hem en door te leren van de Meester vinden we rust voor onze ziel (Matth. 11:29). We hebben dan rust en vrede voor ons hart te midden van alle moeite en zorg hier op aarde. Vervolgens is er in de toekomst een sabbatrust voor het volk van God. Aan Israël werd die rust in het vooruitzicht gesteld. Het volk zou na de woestijnreis rust vinden in het land Kanaän. Door hun ongehoorzaamheid vielen de Israëlieten echter in de woestijn (Hebr. 4:6). De rest van het volk werd door Jozua wel in het land gebracht, maar werkelijke rust vonden ze niet. Het messiaanse koninkrijk van rust en vrede kon niet worden opgericht. Het volk dat het land introk was even boos en zondig als zij die in de woestijn vielen. Daarom liet God door David een nieuwe boodschap van rust aankondigen, wanneer Hij zegt ‘Och of gij heden naar zijn stem hoordet! Verhardt uw harten niet...’ En Hij ze waarschuwt met het voorbeeld van het volk dat zijn rust niet inging (Ps. 95:7,8 en 11). Het volk heeft toen echter niet geluisterd en ook niet toen Jezus Christus op aarde kwam. Daarmee is de rust niet uit Gods agenda geschrapt, maar ze wordt aangekondigd als een rust in de toekomst wanneer Christus Zijn koninkrijk zal oprichten. Er blijft inderdaad een sabbatrust over voor het volk van God (Hebr. 4:9). Het gelovige deel van Israël zal die rust ingaan in het beloofde land (Jes. 32:1-4, 16-20). De christenen zullen met Christus de rust genieten als ze met Hem regeren in Zijn koninkrijk, want ze zijn erfgenamen van God en medeërfgenamen van Christus ( Rom. 8:17). In geestelijke zin is voor ons de rust al aangebroken doordat we rust gevonden hebben in het werk van Jezus Christus. Geldt dat voor alle lezers van dit blad? God geve dat!
Zalig rustoord,- zoete vrede vult mijn hart en blijft het bij. Hij in Wie God zelf kan rusten, is het rustpunt ook voor mij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:56
Onderwerp: kun je een atheist vertrouwen?
|
|
|
We mogen zo graag naar anderen wijzen maar in preciepe hebben je handen al vol aan met jezelf want ons hart is zondig ja ook mijn hart is zondig en moet ook zoveel dingen aan veranderen. Ja ik heb mijn eigen verantwoording af te leggen in hoe ik ben naar anderen toe en vooral naar God toe. Laat ik meer gaan zwijgen en dat God meer in mij mag zijn. Dat mijn ogen meer gericht op de Vader zijn en naar Zijn Woord.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:46
Onderwerp: kun je een atheist vertrouwen?
|
|
|
Zowel gelovige als niet gelovigen kun je niet altijd vertrouwen. Want wij allemaal zijn zondig van mens en doen dingen die we liever niet deden maar wel doen , enz.
Als ik zou nagaan in mijn leven heb ik minder vertrouwen in christenen dan als ik een ongelovige juiste meer vertrouw. Het is hoe ga je met elkaar om he en je proeft wel of diegene je op de mouw spelt of dat diegene aan hem of haar woord houdt. Want in mijn leven ben ik als kind juiste meer door gelovigen 10 jaar gepest om het feit dat je anders geloofde of dat je niet bij die kerk hoorde of anders wat. Helaas maar waar daarom leun ik ook niet teveel op christenen als gewoon op mensen. Neej in die zin leun ik meer op de Here en zet ik daar al mijn vertrouwen op. Want Hij is immers die mij nooit en te nimmer verlaat. Hij die naar jou hart kijkt en weet in hoe jij bent en hoe je bent naar anderen toe.
De ogen zijn de spiegels der ziel.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 913
|
Geplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 13:19
Onderwerp: Waarom op zondag naar de kerk?
|
|
|
CHRISTIANMATCH schreef: | Dit is een typisch voorbeeld van een discussie die uit de hand is gelopen vanwege gebrek aan respect en liefde voor elkaar. De niet-christenen lachen zich een breuk als ze dit lezen. Er gaat in ieder geval weinig verheffends van uit.
Bijvoorbeeld: Suggereren dat mensen die oprecht God vereren op de zondag de Baäl vereren, is respectloos.
Andersom: Mensen iets in de mond leggen en daar een oordeel over vellen, is ook een verkrachting van het faire debat. |
Zoiets zou ook niet de bedoeling moeten zijn. Het geeft gewoon dat ook onder gelovigen als christenen allemaal stuk voor stuk in de zondige wereld leven. We zijn allemaal niet volmaakt. Als we die dingen ook onder ogen durven te zien. Als we nagaan zijn we net als de ongelovigen en doen overal in mee. Natuurlijk zullen de ongelovigen je dan ook hard uitlachen want je bent geen haar beter want je loopt met de ene been in de wereld en met de andere been ben je bij God. Je kant niet van 2 wallentjes blijven eten.
De keuze is zowel voor iedereen of we de brede of smale weg bewandelen? Wees koud nog heet dan dat je lauw zijt. Ja ook nu leven er Laodicea gemeente`s zoals we kunnen lezen in Opb. 3:14 - 22.
Iemand de oren wassen of om de oren slaan in hoeveel kerken is er oorlog omdat men de bijbel anders weerlegt of andere meningen aan weergeven dat geeft ook ongelovigen aan bij zulke kerken, gemeente`s willen wij niet bijhoren en ja die christenen of gelovigen ook hebben ruzie of je nu wel op zondag naar de kerk gaat of dat je zaterdag naar de samenkomst moeten gaan. Je ergenis je frustratie`s afreageren op een broeder je zuster die net als jij en ik geloven in Jezus Christus. Waar zijn we toch mee bezig!!! Laat je liever onderbouwen door Gods Woord en je daar je aandacht aangeven dan dat je elkaar op bekvecht zovan jij hebt niet gelijk maar ik heb gelijk, enz. Is gewoon triest en doet mijn hart veel verdriet. Ja ook ik ben niet volmaakt en mag elke dag nieuwe dingen bijleren als we als broeders en zusters een hand en voet mogen zijn. Waarvan God het Lichaam is en onze Stuurman van het scheepje te mogen zijn in deze ruwe storm al veilig varend in de Haven doet zenden.
Shalom,
Hartelijke zuster groet in Christus,
Anita
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|