Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 november 2013, 11:33
Onderwerp: Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
|
|
|
Ik zit nog 's over dit topic na te denken. En ik weet ook wel: praatjes vullen geen gaatjes, maar de praktijk zal wel laten zien of het wat waard is wat je gelooft en als uitgangspunten hanteert.
Het blijft ondanks de waardevolle reacties voor mij nog steeds in de lucht hangen wat nu - bijbels gezien - "de" juiste omgangsvorm is.
Misschien moet dan eerst een definitie worden gevonden op: "Wat is een huwelijk?" En "Heeft God het huwelijk bedacht of de mens?"
Als 2 mensen "voor elkaar gaan" en eerst trouwen, pas dan seks hebben, oke, dat klinkt mooi. Maar er kan van alles mis gaan. Ze zullen eraan moeten blijven werken.
Als 2 mensen voor elkaar gaan, seks hebben, elkaar trouw blijven, en alsnog trouwen, klinkt ook mooi. Maar kan er ook van alles mis gaan. Ook zij moeten aan de relatie blijven werken.
Uberhaupt moet je er aan blijven werken :)
De vraag blijft bij mij overeind staan: hoe een relatie ook vorm krijgt: "Waar val je op terug als het mis gaat".
Ik ben het helemaal eens met wat Roelande zei:
ROELANDE345 schreef: | Ja en op datgene wat je elkaar hebt beloofd lijkt me zo |
Ja, je eigen woorden/beloftes en die van de ander zijn het enige waar je op kunt terugvallen. Zo zie ik het ook.
Het boterbriefje (zoals het zo spottend en neerbuigend wordt genoemd helaas) is dus feitelijk niets minder dan een bevestiging van je eigen woorden.
En de kerkelijke inzegening is in die zin niets anders dan een inzegening van diezelfde beloftes/woorden.
Blijft ook de vraag staan: "Zegent de Here God het wachten met seks tot in het huwelijk?" Heeft dit werkelijk toegevoegde waarde? Ik ben nog steeds van mening dat God deze periode wil zegenen. Want wachten doe je in die zin niet alleen voor jezelf, je geeft ook je partner de ruimte om te ontdekken en vrij te laten. In die zin kan het dus een daad van liefde zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 november 2013, 12:50
|
|
|
JOL252 schreef: | Niet voor Jans sprekend maar er zijn verschillende mogelijkheden. - men begrijpt wat je zegt, heeft het goed gehoord en denkt er toch anders over. - men hoort wat je zegt, begrijpt niet dat je zulke overtuigingen kunt hebben en denkt er anders over - ...
|
Oh er zijn nog legio andere mogelijkheden ;)
Maar ik vind het persoonlijk vreemd, en ook wel vervelend als iets als naief wordt beoordeeld zonder te vragen naar wat ik bedoelde. In zo'n geval is iemand niet echt geinteresseerd in wat ik probeer te zeggen.
Daarbij ben ik inderdaad naief, aangezien ik wordt aangespoord het geloof te hebben en te behouden als dat van een kind
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 november 2013, 12:35
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Wat ik met 'proeftijd' bedoelde, dat een wijs iemand eens zei, dat de 'proeftijd' er altijd zou moeten zijn, dat legde ik al uit met een voorbeeld van de proeftijd die je kan hebbben op je werk, ben je die doorheen gekomen ja, dan kan je wel een potje breken want je hebt een vast contract( huwelijk), en ja, dus zo je best doen als in proeftijd hoeft dan niet meer. |
Een werkgever legt de proeftijd bijvoorbeeld vast. Zwart op wit. Meestal is dat een maand. Beide partijen behouden dan het recht om op te zeggen, zonder opgave van reden.
Wat leg je vast in jouw relatie vwb de proeftijd? Wat is de maat die je neemt of de proeftijd geslaagd is of niet geslaagd is? Hoe bepaal je de lengte van je proeftijd?
Ik begrijp uit je persoonlijke verhaal dat vooral goed en helder communiceren van belang is. Dat lijkt mij ook erg belangrijk in uberhaupt elke relatie of dat nu een vriendschap of partnerschap is. Zolang je de ander begrijpt, kom je een heel eind samen.
Wat ik wel mis in deze discussie, is de manier waarop onze God ernaar kijkt. Laten we ons nog leiden door Hem op dit gebied? Willen we nog horen wat de bijbel erover aanreikt?
Vooralsnog proberen we zelf een systeempje in elkaar te knutselen waarbij we zelf wel bepalen wat goed is voor ons. God was toch onze Leidsman, Goede Raadgever, Vader en Beschermer?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 november 2013, 17:03
|
|
|
JANS221 schreef: | [i]Jouw manier van denken komt op mij wel heel naïef over. |
Ik waardeer dat je uitspreekt hoe ik op je overkom. Maar begrijp je ook hoe ik het werkelijk bedoelde?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 november 2013, 13:25
|
|
|
JANE410 schreef: | Ik vind de bovenste link heel waardevol, heel duidelijk uitgelegd. We hebben denk ik te lang in de leugen geloofd dat het belangrijk is dat het op sexueel gebied maar goed moet zijn
|
Nou he? Maar ik denk dat je beter kunt stellen dat de seks goed zal zijn, als het tussen beide partners en God goed zit. En blijft.
Quote: | Ik geloof zeker dat als je samen bid om kracht, om te kunnen wachten totdat je een verbintenis bent aangegaan, dat God je die kracht zal geven.
| Ehh is wachten niet gewoon een wilsbesluit? En de kracht komt vanzelf als je gehoorzaamt aan Gods wil denk ik.
Quote: | èèn tekst die ik las is er heel duidelijk over:
Wij vragen dat God u in alle opzichten heiligt en dat heel uw persoon, naar geest ziel en lichaam, onberispelijk bewaard blijft.
1 thess 5:23
Bedankt voor het plaatsen van de link Roady |
Heel mooi die tekst Jane. Dat die tekst maar waarheid mag worden in ieders leven.
Fijn en goed om te horen dat de tekst uit de link je heeft opgebouwd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 november 2013, 08:55
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Een huwelijk is voor mij net zo min garantie dan een toewijding, het aan elkaar en God en de omgeving 'ja' hebben gezegd....Dat laatste kan ook zonder huwelijk namelijk. Beschreef ik ook hierboven.
|
Ik denk niet dat de discussie moet zijn waar en of we garantie kunnen krijgen. Ik heb maar 1 werkelijke garantie: de genade van God de Vader die Hij toont in het sterven en opstaan van Jezus.
Maar wel is de discussie: wat reikt God ons aan voor wat betreft het omgaan met elkaar, ook als het gaat om het huwelijk?
Quote: | En wb de stormen, ja, die heb je nu eenmaal in deze gebroken wereld....
Wat maakt het dan uit, als de Liefde er is natuurlijk, of je samen in een huis woont, iets wat ik echt niet moet gaan doen, of als je voor de wet en kerk getrouwd bent....? En samen in één huis woont...?
Dan is het juist erger zo'n storm.
|
Het klinkt in mijn oren allemaal een beetje krom. Je voelt liefde voor iemand, je wilt niet trouwen want dat is gedoe, maar je wilt wel je leven delen met die persoon. Maar niet in 1 huis wonen, dat gaat ook niet. En is gemakshalve ook praktischer voor als er stormen komen??
Als Gods Woord ook jouw leidraad is, dan moet je mij 's vertellen waar God spreekt over latten.
Quote: | Ik heb een vergelijking, kijk, in veel bedrijven heb je een proeftijd, kijk, ben je die proeftijd doorheengekomen, ja, dan kan je wel een potje breken, want ja, je vaste contract( huwelijk) is binnen....
|
Ik geloof daar niet in Shanita. Weet je hoeveel relaties stranden waarin men samenwoont? Na jaren en jaren van proeftijd, bleek hij of zij TOCH niet de ware te zijn.....
Quote: | Ik hoorde een keer van een wijs iemand, eigenlijk zou er altijd een 'proeftijd' moeten zijn, om die reden die ik hiervoor beschreef.
| Dat noemen we toch gewoon "verkeringstijd"? Dat is toch je proeftijd? Bevalt dat niet, dan maak je dat je wegkomt. Zonder de pijn te moeten ervaren van het geestelijk losscheuren (doordat je seks hebt gehad). Bevalt dat wel, dan moet je ook het lef hebben om een levenslange verbindtenis aan te gaan en er voor 100% voor gaan vind ik.
Quote: | En ja, dat zie ik terug in huwelijken, al jaren, en ook zelf meegemaakt. Ik bedoel, dat 'ergens op terug kunnen vallen' met een storm, de basis is toch de liefde, die je onvoorwaardelijk voor mekaar hebt, dát moet er zijn anders helpt een huwelijk ook niet.
| Oke, daar ben ik het mee eens. Maar: kan jij je partner garanderen dat je hem de rest van je leven onvoorwaardelijk zult liefhebben? En andersom? En: als je dat nu al zo zeker weet, dan kun je toch met een gerust hart het huwelijk instappen?
Quote: | En dan krijg je niet van 'ja we wonen toch in het zelfde huis, zijn getrouwd, vind het wel best, corrigeer geen fouten nee, ga voor de tv hangen', voorbeeldje he? | Ik kan je nog steeds volgen Maar zouden mensen die niet getrouwd zijn, niet dezelfde dingen ervaren?
Quote: | Het zijn ook 'de stormen', maar ook; hoe ga je met die stormen om?
Raak je in paniek, beledigd of word je boos? of ga je erover praten en bidden samen? wat altijd kan op een normale goede manier, communiceren heet dat, en zoek je oplossingen, doe je je mening aanpassen omdat het toch eigenlijk niet kan en je iets niet inzag of aanvoelde wat de ander wel kwetste?, etc.?
Zo zie en voel ik het. | Dit klinkt heel goed :)
Quote: | Wat niet inhoudt dat ongelovigen niet gelukkig en goed kunnen zijn, die kunnen namelijk de wet in hun hart hebben zie Rom 2. |
Mja, maar de wet zal niemand redden. Jezus wel
Bedankt voor je openheid Shanita. Ik wens je Gods zegen toe voor jou en je relatie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 november 2013, 08:33
|
|
|
JOL252 schreef: | Wat voor verschil zie jij tussen wel of geen boterbriefje en wel een relatie/commitment? Een boterbriefje is nog geen garantie. Echt niet. |
Stel je bent niet getrouwd, hebt wel gemeenschap, en het gaat stormen in je relatie. Waar val je dan op terug?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 november 2013, 23:14
|
|
|
JOL252 schreef: | Het zijn twee volwassen mensen Roady, ze komen er wel uit. Het zou toch wel heel erg zijn dat men als men om bepaalde redenen niet in één huis kan wonen cq trouwen voor hen de weg tot beminnen is afgesloten. |
Ik twijfel er niet aan of zij wel of niet volwassen genoeg zijn.
Daar gaat het hier ook niet om. Het gaat erom of het wijs is om jezelf te geven voordat het huwelijk voltrokken is.
Hoe zie jij dat Jol? Stel je bent niet getrouwd, hebt wel gemeenschap, en het gaat stormen in je relatie. Waar val je dan op terug?
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op donderdag 21 november 2013, 23:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 november 2013, 17:13
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | En wat is trouwen je zegt ook dat je voor God getrouwd bent als je gemeenschap hebt gehad Dus dan hoeft al dat gedoe waar Shanita het over heeft dus blijkbaar toch niet " |
Is het "gedoe"? Of is het een tijd van voorbereiding waarbij je als stel samen naar een bepaald punt groeit?
SHANITA130 schreef: | Omdat dat, ook in een huwelijkse commitment een proces is.... Knipoog smiley Zo, nou, een huwelijk komt mij niet beschermend over eerder bedreigend,...zie eerdere postings. en dat kan er ook, onbewust insluipen en ja, juist omdat 'er geen weg terug is', zie je dat mensen vaak denken nou de buit is al binnen dus...vrouwen doen niet meer hun best, mannen worden minder begripvol etc. ja, dit is, uitzonderingen daar, wat ik zie om me heen, en al lang.... |
Ik begrijp wat je bedoelt. Het is dan ook "hard werken" om een relatie in stand te houden. De relatie met God, maar ook de relatie met je partner. Het proces in de aanloop naar het huwelijk zou DE periode moeten zijn waarin je erachter komt of je er allebei voor wilt gaan denk ik.
SHANITA130 schreef: | Dus voor mij maakt dat papiertje juist geen ene @#$% uit. Het gaat om het vertrouwen, liefde en communicatie naar en met elkaar. |
Dat ben ik met je eens, het gaat ook niet om "het papiertje" maar om het aangaan en bevestiging van de verbinding waarin Christus centraal staat.
Toch vraag ik me dan altijd af: waar val je op terug als de stormen gaan komen? (en je bent niet getrouwd)??? Daar ben ik dan echt benieuwd naar.
(en wees gerust: ook al IS je lief de ware voor je, die stormen gaan komen)
Quote: | Gelukkig!, voor God getrouwd zijn bedoel ik! Knipoog smiley Lachende smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden Ik weet waarom, schreef ik in vorige posts, en dat, die redenen staan een liefdesrelatie niet in de weg... |
Maar toch spreekt de bijbel op diverse plekken over trouwen. Hoe zie jij dat dan?
Quote: | Voor mij is trouwen niet verstandig..... |
Ik wil je niet voor het hoofd stoten, maar ik vraag mij echt af of seks dan wel verstandig is.
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op donderdag 21 november 2013, 17:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 21 november 2013, 10:16
|
|
|
Ik denk dat je moet kijken naar hoe God seksualiteit heeft bedoeld, wil je een juist antwoord en zicht op dit vraagstuk krijgen.
Hoe ik dit zelf begrepen heb is ongeveer zo. Als man en vrouw gemeenschap hebben gebeurt er veel (Oja? Ja!) Niet alleen lichamelijk worden zij één, maar ook geestelijk en emotioneel worden zijn één. Zij vormen dus een eenheid. Precies zoals God het bedoeld heeft. Met God in het midden ontstaat zo een drievoudig snoer waar de bijbel over spreekt. Dat laat iets zien over hoe hecht en verbonden het is.
Wat nu als je deze eenheid al tot stand hebt laten komen, zonder dat je getrouwd bent? Ben je allebei zo zeker dat niets deze eenheid kan verbreken? Want daar zit 'm de pijn. Als de eenheid verbroken wordt, dan scheur je jezelf dus af van de ander. Ik geloof zelf dat deze pijn lang niet zo diep gaat (als een relatie strandt) als er nog geen gemeenschap heeft plaatsgevonden.
De vraag is dus niet: wanneer ben je zeker genoeg om te trouwen? Maar meer: wanneer weet ik zeker dat de ander mij niet zal verlaten? En: wanneer weet ik zeker dat ik de ander niet zal verlaten? En: weet ik zeker dat ik mijn lief blijvend kan liefhebben, wat er ook gebeurt? En: andersom natuurlijk ook. Etc.
Als het goed is, is de bruiloft de officiele ja-zegging, vooral naar buiten toe. Je laat feitelijk zien: vanaf nu is er geen weg meer terug. Dat zeg je tegen jezelf, je lief, tegen God, en tegen de hele wereld :) Dus waarom zou je niet eerst deze stap zetten, en pas daarna jezelf volkomen blootgeven in de beschermde omgeving van een huwelijk?
Ik heb zelf veel gehad aan de studies op deze site: http://www.real-life.nl/seks-huwelijk/
Derek Prince heeft ook een mooi boekje over dit thema uitgegeven: http://www.derekprince.nl/boeken/het-geheim-van-een-goed-huwelijk-derek-prince-9075185006/
Ik hoop dat het je wat verder helpt Shanita.
/Edit Ik las jouw topic nog 's door en daarbij sprong ineens dit stukje eruit:
SHANITA130 schreef: | En ik dacht ook, als je al beide zoveel van mekaar houdt en al gewoon meteen al vanaf dag een wíst dit is 'm, en je kan, zoals ik, niet tegen de poespas van trouwen |
Ik denk dat je er verstandig aan doet om eerst helder te krijgen waarom je hier zo tegenop ziet, VOORDAT je je seksueel verbindt (want voor God BEN je dan getrouwd, vergeet dat niet). Goeie kans dat God je gaat genezen van dit soort pijnplekken, JUIST in de weg naar het huwelijk toe.
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op donderdag 21 november 2013, 10:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 november 2013, 14:41
Onderwerp: Wat zijn 'we' van plan te gaan 'doen' vandaag, behalve...
|
|
|
JOL252 schreef: | Nou het is hier dus om te puffen, snikheet omdat de verwarming blijkbaar kaduuk is en niet te regelen door uit te doen. |
Haal de stekker van je ketel er 's uit?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 november 2013, 13:02
Onderwerp: Het Uwe en het mijne
|
|
|
JOL252 schreef: | Dus moet ik het zo zien: eerst neemt God weg en dan troost Hij je vervolgens? Vrij wreed Godsbeeld. Hoeveel mensen worden van dat beeld niet depressief?
Jol, heeft haar kinderen nooit iets ontnomen om daarna te troosten alsof ze van niks weet. Zou een valse manipulatieve "liefde" overbrengen, denk je ook niet? |
Je hoort mij niet zeggen dat "God iets wegneemt". Alle shit die een mens beleeft is het gevolg van de zondeval. Ja, ALLE shit. Met God - en Zijn liefde, en Zijn genade, en Zijn kracht, en Zijn beloften, en Zijn troost, en Zijn vreugde, en Zijn leiding, en Zijn gaven, en Zijn toekomstvisie.... valt daar een stuk beter mee om te gaan dan zonder.
Remember: Het is niet Gods schuld dat Zijn schepping viel.
Maar misschien praten we een beetje langs elkaar heen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 november 2013, 09:50
|
|
|
Misschien Gods naam gebruiken.... omdat in Zijn naam de nodige troost te vinden is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 15 november 2013, 21:43
Onderwerp: waar word jij nou blij van?
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Je hebt gelijk...maar ik ren er desnoods achteraan!!!! |
Geniet er maar van hoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 15 november 2013, 20:05
Onderwerp: waar word jij nou blij van?
|
|
|
Lijkt me overigens wel lastig hoor, zo'n lopend buffet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 15 november 2013, 18:44
|
|
|
JANE866 schreef: | Ik vind dit lastig. Wanneer is de tijd rijp? Is de tijd bijv. rijp als iemand plotseling op jonge leeftijd sterft? Gods raadselen zijn mij hierin te hoog en te diep... |
Weet je? De tijd is nooit rijp. Simpel omdat de dood niet bij het leven hoort. Maar wel een zeer ernstig gevolg is van de zondeval.
Gelukkig, GELUKKIG, GELUKKIG heeft God Zelf voor een oplossing gezorgd om alsnog aan die eeuwige dood te ontkomen.
Daarom zeg ik: Jezus, mijn Heer en mijn Heiland, mijn Redder en Middelaar, Mijn Raadgever en Medicijnman, vanuit het diepst van mijn hart zeg ik U nogmaals: Dank U dat U hing, waar ik had moeten hangen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 11 november 2013, 08:16
Onderwerp: Heilige Geest
|
|
|
PIETER619 schreef: | Soms wordt een gave gewoon gegeven zonder dat een persoon dat zelf in de gaten heeft.
Ik heb een kennis die zoveel heeft meegemaakt (zowel fysiek als mentaal) en als je die hoort hoe ze getuigd hoe God er voor haar was en is. Zij en haar man kregen de ene tegenslag na de andere te verwerken, ik weet ik haast wel zeker dat zij de gave van groot geloof heeft. Maar denk dat ze het zelf niet in de gaten heeft en zo ken ik er wel meer, denk ook dat we niet moeten "pronken met de gaven van de Geest |
Nee, "pronken" hoort er niet bij. Elke gave wordt ons gegeven door God ter opbouw van de gemeente en tot eer en glorie van de naam van Jezus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 november 2013, 22:10
|
|
|
ESTHER999 schreef: | Mensen zijn continue onderhevig aan emoties, en zo is het ook bij ons gevoel bij geloven. Het geloof is een zeker weten, en niet een zeker gevoelen. Ook als je weinig voelt, mag je toch zeker weten. Zeker weten dat God Zijn Zoon ook voor jou/mij gegeven heeft. Het voelen van het geloof moet niet de graadmeter worden van je geestelijk leven. Ik denk dat “die kerkmensen” dat misschien bedoelen. |
Ja we zijn voortdurend onderhevig aan emoties. Ook voor wat betreft het onderdeel "geloof".
Ik zeg ook niet dat het gevoel de graadmeter is, maar wel dat het een normaal onderdeel is van een gezond geloofsleven. De bijbel geeft er genoeg voorbeelden van hoe het gevoel kan reageren op Gods aanwezigheid of werking. Wat ik bedoel te zeggen is dat sommige mensen dit gevoel lijken te veroordelen tot slecht. En daar gaat het mank vind ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 november 2013, 22:07
|
|
|
JOL252 schreef: | Noem het eens concreet. Wie, welke kerkmensen? |
Ik zal ze morgen even opbellen om toestemming te vragen voor vermelding hier :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 november 2013, 19:45
|
|
|
Daar ben ik niet zo bang voor. De Heilige Geest zal me heus wel behoeden voor hokjes en vakjes.
Ik probeerde slechts woorden te geven aan het feit dat sommige "kerkmensen" het "voelen" van het geloof lijken te veroordelen.
@Petra Ja absoluut, God werkt heel persoonlijk in een ieder van ons. Zo laat Hij duidelijk zien hoe bewogen en betrokken Hij is. Hij doet het exact op de manier zoals Hij het juist acht.
Aan de andere kant, het is wel een relatie, dus van ons wordt ook het nodige verwacht. Maar zelfs dat gebeurt alleen maar omdat Hij er zo op aandringt met een Vaderlijk geduld...
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op zondag 10 november 2013, 19:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 november 2013, 13:43
|
|
|
Het is soms met dingen zo, dat je ze eerst moet ervaren, voordat je iets gelooft. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: Nou, ik moet het eerst nog zien (voordat ik het geloof).
Ooit was ik op zoek naar "iets". Iets waarvan ik diep van binnen geloofde dat het er was, maar ik kon met geen mogelijkheid beschrijven waarnaar ik op zoek was. Ik denk dat ik op zoek was naar "de juiste mindset" zoals ik new-agers wel 's hoor zeggen. Of de "zuivere theorie". Of een plek waar je kan komen door "12 paden" te volgen.
Wat ik toen niet wist, maar intussen wel weet, is dat ik LEVEN zocht. Er is leven beschikbaar voor iedereen. Maar er is slechts 1 deur die er toegang toe geeft: de naam van Jezus.
Dat Jezus een Geest heeft, dat mag duidelijk worden. Als je Jezus aanroept, dan ontvang je Zijn Geest. Omdat die Geest zonder smet is, is die Geest dus heilig. Daar is God Zelf. Jezus zegt dat Hij niet alleen de weg en de waarheid is, maar ook leven is. Hij geeft geen leven, nee Hij IS leven. Dat is het meest bijzondere wat je als mens kunt ervaren: dit Leven te ontvangen.
De bijbel zegt dat God zichzelf kent door Zijn eigen Geest. Net zoals ik mezelf kan kennen (peilen) door mijn geest. Door nu gemeenschap te hebben in relatie met Hem, word mijn geest één met Zijn Geest. Ze smelten samen. Letterlijk. Dus door geloof in Jezus ontvang ik de Heilige Geest waarmee ik een eenheid ga vormen. Nou reken maar dat je dit zo nu en dan "voelt" = "ervaart". In sommige gemeentes hebben ze het niet zo op het woordje "voelen". Ik meen dat de mensen die daar tegen zijn, nog "op slot" zitten.
Want het gevoel is een onderdeel van de ziel. Waar ook de wil, en het verstand hun plek hebben. De Geest communiceert voortdurend met de ziel en het lichaam is er ook aan verbonden. Nu komt Gods Geest mijn geest binnen en die twee gaan communiceren met elkaar. Dan is het toch logisch dat Gods Geest mijn ziel gaat aanraken? Nou reken maar dat je dat af en toe flink ervaart. Op die manier kan Gods Geest dus een zere plek aanraken en genezen. Genezen? Ja, Gods Geest is zo mild en zacht en zo betrouwbaar, dat je die uiteindelijk toe durft te laten op die zere zwarte plek, ergens in je ziel. En als Heiligheid en pijn elkaar raken, dan blust de Heiligheid de pijn als het ware. Nadien is de pijn er niet meer. Zo kan God de zielen van mensen genezen. Anders gezegd: het bekende "rugzakje" kan op die manier geleegd worden. "Je wordt steeds meer zoals God je bedoeld heeft." Naarmate je je geest meer afstemt op Zijn Geest.
De Heilige Geest, "beschikbaar" voor iedereen die Hem wil aannemen. Het is een geschenk van God zelf. Hij IS het Zelf. God die Zichzelf volkomen geeft, aan mij die had moeten hangen waar Jezus heeft gehangen.
Het blijft een enorm wonder.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 november 2013, 09:59
Onderwerp: Gaven van de H.Geest
|
|
|
PETRA373 schreef: | Was iets van Emma 611, wat ik effe in juiste topic plaatste, maar jammer meteen de negatieve ervaringen die je belicht hier. Beter richten we ons op de positieve ervaringen inplaats van de negative ervaringen bij sommigge kerken meteen toe te lichten.
petra, die alleen positieve ervaringen kent van d e heilige geest, ehhh in de charamatische hoek trouwens, dus het is echt niet allemaal negatief of fake, ofzo. |
Het is niet altijd prettig als de Heilige Geest in me werkt, maar uiteindelijk is het wel een positieve ervaring. Hij doet tenslotte alles meewerken ten goede voor wie Hem liefhebben en blijven zoeken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 7 november 2013, 20:43
Onderwerp: Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
|
|
|
Oh, ik dacht iets nieuws gepost te hebben, maar Pieter had een poosje geleden al gepost over Nick Vujicic, zag ik net.
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op donderdag 7 november 2013, 20:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 6 november 2013, 10:19
Onderwerp: Happy birthday!
|
|
|
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Jans. Dat het maar een in alle opzichten mooi, gelukkig en gezegend jaar voor je mag worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 5 november 2013, 08:23
Onderwerp: Het weer
|
|
|
JOL252 schreef: | Nou, niet helemaal hoor. Roady is de hele dag Online dus we verwachten vanaf nu stromen van zegen. |
Die mag deze Gouddelver dan ook ervaren in z'n leventje he
Goed ontopic maar weer: Over het weer: Ehhhh ...
't Is precies zoals het wezen moet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 4 november 2013, 22:15
Onderwerp: Het weer
|
|
|
JOL252 schreef: | Nou, niet helemaal hoor. Roady is de hele dag Online dus we verwachten vanaf nu stromen van zegen. |
Hoezo "we"?
Nou goed, bid ik ook voor jullie. Voor mooi weer
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|