Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 17 april 2010, 09:21
Onderwerp: liefde is
|
|
|
... genieten van de kleine dingen: fijn... nieuwe pagina en weer fatsoenlijk formaat...
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op zaterdag 17 april 2010, 09:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 16:04
Onderwerp: Zondagsheiliging
|
|
|
MAR907 schreef: | Het maakt mij niet uit wanneer iemand een rustdag voorzichzelf uit kiest.
Ik weet alleen dat ik mijn God dien waarvan Hij zegt: "hieraan weet Ik dat Ik de Here uw God ben" Je kunt het zelf opzoeken waar YHWH dat zegt.
"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben." Ezechiël 20:20
Of wil je niet bij Gods volk horen. |
Sterker nog... ik mag weten bij Gods volk te horen... ook al houd ik sabbat op zondag...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 15:34
Onderwerp: Zondagsheiliging
|
|
|
MAR907 schreef: | ... Nergens in de bijbel wordt gesproken over "zondags oftewel 1e dags" heiliging. Eigenlijks komt het hierop neer welke "God" wil je dienen. De god van de zondag, of die van de Shabbat. ...
|
Het gaat me veels te ver Mar, om de God van de zondag tegenover de God van de Shabbat te stellen...
Ik heb lang gedacht dat het terecht was dat de zondag in plaats van de sabbat is gekomen, omdat het Jezus' opstandingsdag zou zijn... In de discussie die onlangs hier gevoerd werd, bleek dat dat echter niet waarschijnlijk is... Toch denk ik, zoals Susannah al verwoordde, dat het in wezen niet veel uitmaakt welke dag apart wordt gezet. Het gaat er om dat er één dag in de week is dat we mogen rusten van ons werk. Voor mij is dat de zondag; een dag bij uitstek voor mij om bezig te zijn met God en Zijn Woord en om te genieten van wat God geeft in de mensen om me heen en in Zijn schepping... zonder de druk van allerlei bezigheden die gedaan moeten worden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 april 2010, 13:35
Onderwerp: verbeter punten op cm
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op vrijdag 7 mei 2010, 16:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 april 2010, 12:50
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op vrijdag 7 mei 2010, 16:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 april 2010, 12:28
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op vrijdag 7 mei 2010, 16:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 15 april 2010, 10:12
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als de zon schijnt Andre van Duin.
Als ie boven aan de hemel staat, is 't net of alles beter gaat. Alles ziet er anders uit als de zon schijnt Iedereen komt uit z'n winterslaap, door die mooie rooie koperen knaap. Alles ziet er anders uit als de zon schijnt Niemand is zich meer van kwaad bewust, alle narigheid wordt uitgeblust. O wat is het leven fijn als de zon schijnt. En de allergrootste pessimist, wordt een veelgevraagde humorist. O wat is het leven fijn als de zon schijnt.
Heel de wereld is een bloemtapijt, en de buurvrouw een mooie meid. Alles ziet er anders uit als de zon schijnt Zilveren vogels vliegen door de lucht, ieder drama wordt een dolle klucht Alles ziet er anders uit als de zon schijnt Alle ziekenhuizen raken leeg, en de bakkersvrouw rolt door het deeg. O wat is het leven fijn als de zon schijnt. Ja, de wereld krijgt een nieuwe kleur, overal hangt zo'n zalig, zoete geur. O wat is het leven fijn als de zon schijnt
O wat is het leven fijn als de zon schijnt . En terrasjes zitten overvol, alle mensen raken uit hun bol. o wat is het leven fijn in de zon Als de zon er toch niet was geweest, was er nooit een reden voor een feest. O wat is het leven fijn als de zon schijnt .
http://www.youtube.com/watch?v=eXgX6IfwE0c&feature=related |
Wat een tekst zeg... Vol onzin en onwaarheden... Ik zou het niet mee willen / kunnen zingen...
Hoewel ik volop geniet van het zonnetje dat schijnt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 12 april 2010, 23:40
Onderwerp: scheppingsdoel
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Ook zou het goed zijn om je wat in de psychologie te verdiepen om erachter te komen hoe de psyche van een mens in elkaar zit en hoe de mens onbewust en onderbewust wordt geleid door zijn of haar levensovertuiging, die alles kleurt wat de mens doet.
Veel succes in ieder geval. Ik hoop echt dat je het doet, want je zit hier maar de plank behoorlijk mis te slaan. Dat vind ik. |
Het zou geen kwaad kunnen Sola, als jij je zou verdiepen in de algemene feedback regels... Ik heb wel een goede site voor je gevonden: http://www.counselling.nl/coaching/feedbackregels.html Je mag vinden wat je vindt, maar ik geloof echt dat je het best wat fatsoenlijker onder woorden kan brengen...
SOLAFIDE630 schreef: | Ja....en als jij zo de bijbel laat verknippen door de wetenschap, dan zul jij de waarheid van God en Zijn wijsheid nooit kunnen krijgen........vrees ik.... |
Ik vind deze smiley niet bepaald passend bij deze zin... en ze passen ook niet, mijns inziens, bij dat wat jij voorstaat...
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op maandag 12 april 2010, 23:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 22:34
Onderwerp: Het oog van de man.
|
|
|
MAR907 schreef: | Het kan wel zo zijn zoals jij het ervaart. Maar voor mij is het niet volledig. Ik heb vrouwen gekend, ook hier op de cm, die zichzelf geweldig en mooi vonden, prijzen zichzelf de hemel in. Als man loop je daar dan alleen er maar bij. Waarom zou ik als man daar om moeten vragen??? Deed God dat ook bij Eva? Ik ben er wel maar je ziet mij niet!
Een persoon die gezien mag worden mag zich ook laten tonen, daar is niks mis mee.
Ik zelf zoek de persoon achter de woorden en wil het hart zien. Dat gaat niet zonder een uiterlijk. Kleding zegt ook iets.
En het is goed om niet alle mannen over èèn kam te scheren, het waren mijn "holle klanken". |
Hé Mar, Jij vraagt mij om niet alle mannen over één kam te scheren (vlg. mij deed ik dat ook niet, maar zo kwam het blijkbaar wel op je over)... En vervolgens doe jij hetzelfde wat de vrouwen betreft... Leanne over één kam scheren met de vrouwen die jij kent van cm die zichzelf blijkbaar onterecht goed voordeden...
Maar goed, ik denk te begrijpen wat je bedoeld, dus zal er verder niet over 'zeuren'...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 21:45
Onderwerp: politieke discussies
|
|
|
MARISKA601 schreef: | zeker zijn die er ook, maar ik bedoel meer binnen de sgp hoek, hoeveel vrouwen gaan er daadwerkelijk naar de stembus? |
Helaas moet ik je het precieze aantal schuldig blijven, maar ze zijn er echt wel...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 21:17
Onderwerp: politieke discussies
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Vrouwen binnen de SGP zijn nauwelijks geemancipeerd. Ze mogen zelf niet stemmen, doet hun echtgenoot, of hun vader of broer wel. En denk je nu echt dat die mannen gaan stemmen op de keus die de vrouw gemaakt heeft? Ik betwijfel het. Die vrouwen verdienen een eerlijke kans. |
Ik vind dit wel een beetje ongenuanceerd... Ik vermoed dat het waar is Mariska, dat er mannen zijn binnen de SGP die ook voor hun vrouw en evt. dochter(s) menen te moeten stemmen. Maar... ik ken ook voldoende vrouwelijke SGP-stemmers, die dus echt zelf naar de stembus gaan en toch (iets) meer geëmancipeerd zijn dan jij denkt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 21:04
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Leanne heeft inmiddels uitleg gegeven, het is nu wat duidelijker geworden. 't Is wel zo dat diverse jaren geleden op een andere site het juist de vrouwen waren die graag foto's op mijn profiel wilden zien..... Als het aan mij gelegen had, had ik pas later foto's toegevoegd. Dus ja, Liesbeth.... t is waar wat je schrijft over het foto-oog, maar dat mag je wat mij betreft ook uitleggen aan de vrouwen die destijds net zolang hebben zitten zeuren dat ik - om van het gezeur af te zijn - foto's ging plaatsen..... |
Uitleg van Leanne las ik pas nadat ik mijn reactie had geplaatst. Enne.. voor de volledigheid... mijn 'uitleg' is voor mannen én vrouwen... Zo goed, Arjan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 april 2010, 20:46
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik ga écht voor de binnenkant en verwacht dat van een man ook(mijn meeste contacten zijn met mannen zonder profielfoto),of de lichamelijke klik er is is van later belang(en wel degelijk van belang). |
MAR907 schreef: | Weet je wat ik bijzonder vind?? Dat ik aan het uiterlijk kan zien wat ervan binnen zit! De oog is de spiegel van de ziel!!!
Bij jou zijn het holle klanken (woorden). Ik kan er niks mee.
Maar goed ik hoef niet door jou muur heen te breken. |
CHATULIEM619 schreef: | Dit is in mijn ogen gewoon een smoes. Je bent verlegen en je bent bang dat een man je om je uiterlijk afwijst. Het oog van de man is wel belangrijk. |
Leanne, ik geef je helemaal gelijk!! Ik begrijp de reacties van Mar en Chatuliem werkelijk niet... Wat nou, holle woorden... Als ik Leannes reacties lees op het forum, dan kan ik met gemak tussen de regels doorlezen dat zij een (in mijn (vrouwen)ogen dan... ) mooi en stralend mens moet zijn...
Volgens mij zegt Leanne niet dat het oog van de man niet belangrijk is... ze vraagt alleen aan de man om met het oog verder te kijken dan de buitenkant...
Een muur? Verlegen? Bang voor afwijzing? Nogal sterk overdreven conclusies om het niet plaatsen van een foto... Het is waar dat het oog de spiegel is van de ziel, maar voor mij gaat het dan wel om ogen in real-life. In een foto-oog kan ik echt iemands ziel niet zien.... Het kan hooguit associaties oproepen...
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op zondag 11 april 2010, 20:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 april 2010, 12:28
|
|
|
MARISKA601 schreef: | goed weer om te tuinieren. |
Dat heb ik van de week al gedaan... en mijn ramen, boven en beneden, van binnen en van buiten, zijn al schoon.... Oja... en mijn gordijnen hebben ook al buiten gewapperd...
Voor mijn doen is dat echt een hele prestatie... aangezien ik het huishouden meer als noodzaak zie dan als plezierige bezigheid...
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op zaterdag 10 april 2010, 12:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 21:08
|
|
|
Stop maar even voor vandaag, anders moet Imre volgende week weer een nieuwe categorie liedjes voor jou, ons aller dj, bedenken...
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op donderdag 8 april 2010, 21:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 20:59
Onderwerp: scheppingsdoel
|
|
|
Dit stukje is een citaat uit de CIP nieuwsbrief. Ik vond het wel een mooie gedachte over seksualiteit en passend in deze discussie...
Quote: | Voorproefje van de hemel Seks wordt in deze maatschappij direct gelinkt met lust, terwijl God het juist gemaakt heeft als het meest intieme moment tussen man en vrouw. Bijzet (hulpverlener bij De Driehoek, een instelling voor christelijke psychosociale hulpverlening) stelt zelfs dat seks een ' voorproefje' van de hemel is. " Het is niet laagdunkend bedoeld, maar in Efeze 5 wordt het huwelijk tussen man en vrouw vergeleken met de relatie tussen Christus en Zijn gemeente en seks hoort ook bij het huwelijk. Het gevoel dat bij seks komt kijken, de diepe intieme band die je als man en vrouw hebt, het verlangen naar en het opgaan in elkaar, juist daarvan denk ik dat het wijst naar de relatie tussen Jezus en Zijn gemeente, maar ook naar de relatie tussen Jezus en mij. Als er iets op aarde zou zijn wat een klein beetje vergelijkbaar is met de passie die Jezus voor ons heeft, dan komt seks erg dichtbij!"
|
Voor wie het hele artikel wil lezen... http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=15435
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 15:39
Onderwerp: Knuffelhoekje...
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Tis geen schaap met witte "voetjes"
| [/quote]
Misschien kan 'ie een wit voetje halen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 april 2010, 20:10
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | 'k Heb nog wel even jullie advies nodig. Gisteren kreeg ik ineens problemen met m'n stem, erg lastig en vermoeiend als je voor de klas staat. Het is vandaag niet echt minder, gelukkig heb ik vandaag een vrij dagje. Maar vanavond wil ik toch wel naar Bijbelkring, waar ik al 2 keer niet geweest ben. En morgen moet ik weer aan het werk, anders schiet m'n baas - die al erg veel moet vervangen dit jaar - in de stress. Dus mijn vraag is; hoe krijg ik mijn stem terug? Ik dacht dat thee en honing goed was, maar nu vertelde een buurvrouw net dat haar huisarts had gezegd dat gewone thee echt slecht is. Kruidenthee schijnt beter te zijn. Mochten jullie nog goede ideeën hebben, dan hoor ik ze graag!
|
Wat zou er gebeuren als je je 'probleem' voorlegt aan de klas... Volgens mij vinden kinderen dat heel erg interessant en komen ze spontaan met allerlei goede ideeën... Ze hebben ongetwijfeld met je te doen en willen toch allemaal de juffrouw helpen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 april 2010, 22:44
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Toen we de guldens hadden zeiden we toch ook niet 70 guldens, maar 70 gulden |
Toch kan het allebei Solafide... Het eerste zegt iets over het aantal munten, het andere over de waarde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 5 april 2010, 21:54
Onderwerp: Jezus kruisiging
|
|
|
MARISKA601 schreef: | ik heb nog geen antwoord op mijn vraag of het nu 3 dagen was of 3 uur dat Jezus in hel /dodenrijk was? |
Volgens Mat. 12 is Jezus 3 dagen en 3 nachten in de aarde geweest, het dodenrijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:47
|
|
|
MAR907 schreef: | Volgens mijn bijbel staan de gelovigen niet eerder weer op wanneer de Here Jezus weer terug komt.
|
Staat Mat. 27:52 (hierboven al geciteerd) niet in jouw bijbel dan?
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op zaterdag 3 april 2010, 23:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:10
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik zie dit juist als een onderbouwing.
Na zijn sterven is de Here Jezus in het dodenrijk geweest (Ps 16: 10; Hd 2: 31). Hij is echter niet aan het dodenrijk overgelaten, maar is opgestaan. Deze afdeling van het dodenrijk wordt in Lk 23: 43 het paradijs genoemd. Door het niet onderscheiden van het dodenrijk van de hel heeft men in de belijdenisgeschriften het zo geformuleerd dat onze Heer Jezus neergedaald is ter helle. Dat is echter fout. Hij is naar het dodenrijk gegaan en heeft de Satan te niet gedaan die de macht over de dood had (zie Hb 2:14).
Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden. In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'. Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat. In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel. In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hb 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Tm 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lk 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is.De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lk 23: 43; 2 Ko 12: 4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Fp 1: 23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging. Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel. De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is het het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is het het voorportaal van de hel.
De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is. |
Bedankt voor je antwoord... Zo had ik er nog niet naar gekeken maar het is een interessante gedachtegang. Het geeft me in ieder geval stof tot nadenken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:39
Onderwerp: Goede Vrijdag
|
|
|
Gisteren las ik iets moois en boeiends...
Net nadat Jezus geboren werd op aarde, werd het licht in de nacht. Net voordat Jezus stierf, werd het donker op de dag...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:33
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik geloof dat Jezus ook in het dodenrijk, de hel dus is geweest en daar de gebondenen van satan heeft bevrijd. |
Hoe kijk jij aan tegen deze verzen uit Mat. 27, Jonathan?
51 Op dat moment scheurde in de tempel het voorhangsel van boven tot onder in tweeën, en de aarde beefde en de rotsen spleten. 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen. 54 Toen de centurio en degenen die met hem Jezus bewaakten de aardbeving voelden en merkten wat er gebeurde, werden ze door een hevige angst overvallen en zeiden: ‘Hij was werkelijk Gods Zoon.’
Kan ik dit zien als een onderbouwing van jouw bewering? (is een gewone vraag hoor, geen suggestieve vraag...)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:17
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Haalde ik vanmiddag die Cabernet van jou, kom ik thuis, heb ik een konijn vergeten..... Maar die lekkere wijn te laten staan is ook zonde he. Hoe los ik dit op?
Thomas, innerlijk verscheurd. |
Is dit jouw manier om je uit te nodigen voor een diner en dan een aardigheidje mee te brengen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:14
|
|
|
LEANNE226 schreef: | In onze kerk wordt de oude Protestantse versie nog gebruikt,inderdaad met het "ter helle"
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere; die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria; Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden; opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders; vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest. Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen; vergeving der zonden; wederopstanding des vlezes; en een eeuwig leven. Amen |
Bij ons ook hoor Leanne. Maar het is de vraag of dat dus weergeeft wat er mee bedoeld wordt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 19:46
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Gisteravond in de chat hebben we gesproken of Jezus echt in de hel geweest is en ook hoe lang. Ik heb altijd gedacht dat Jezus 3 dagen en 3 nachten in de hel is geweest , tot aan het tijdstip van Zijn opstanding. Hoe zit dat nou precies? |
Wat is het kenmerkende van de hel? Het is de plaats waar God niet is. Ik denk dat het nedergedaald zijn tot in de hel duidt op de godverlatenheid die Jezus aan het kruis heeft ervaren: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?
Ik heb het daarom altijd verwarrend gevonden dat in de apostolische geloofsbelijdenis het nedergedaald ter helle volgt op gestorven en begraven.
Quote: | 1. Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en van de aarde. 2. En in Jezus Christus, Zijn enig geboren Zoon, onze Heere; 3. Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria; 4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald in de hel; 5. Op de derde dag weer opgestaan van de doden; 6. Opgevaren ten hemel, zittende aan de rechterhand van God, de almachtige Vader; 7. Van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden; 8. Ik geloof in de Heilige Geest; 9. Ik geloof een heilige, algemene, Christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen; 10. Vergeving van de zonden; 11. Wederopstanding van het vlees; 12. En een eeuwig leven. Amen. |
Ik heb er wel een verklaring voor gevonden... Lange tijd ging ik ervan uit dat er sprake was een chronologische volgorde. Maar volgens mij is dat niet juist (het is ook in strijd met mijn bovenstaande gedachte...). Ik denk dat het gaat om een steeds diepergaande trap in Zijn vernedering. Het nedergedaald zijn tot in de hel is werkelijk het allerdiepste! Daarna volgt weer de opklimming... opstanding, hemelvaart, zitten aan Gods rechterhand.
Ik kan het het ook nog op een andere manier lezen, namelijk: nedergedaald tot in het dodenrijk. Dat is de letterlijke Nederlandse vertaling vanuit het Latijn. En dan is het wel juist: gestorven, begraven, nedergedaald ter helle.
De laatste 'lezing' lijkt me het meest waarschijnlijk. De eerste verklaring die ik gaf is misschien wat vergezocht, maar ik vind het wel een boeiende gedachtegang.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 2 april 2010, 21:45
Onderwerp: Avondmaal
|
|
|
ARIENNEZ498 schreef: | Even delen met jullie.....vanavond ben ik voor het eerst weer naar het Avondmaal geweest, na járen niet in de kerk te zijn geweest. Heftig....! Het was emotioneel, het was verdrietig..om Zijn dood...voor mij...én het was alsof ik ná het avondmaal helemaal 'opgeruimd' was van binnen! Ik ben het nóg aan het verwerken. Het mooist? Vond ik de reactie van mijn dochter van 8 jaar: toen ik terugkwam...danste zij op haar stoel heen en weer en klapte in haar handen! Zó blij was ze! (ze vind het avondmaal zó mooi dat ze er uitgelaten van wordt!) Ik dacht nog: "Kijk eens naar haar! zó mag je dus reageren als je het Avondmaal gevierd hebt....zie dit kind!" |
Hier word ik blij van... Dank je wel Arienne dat je dit wilde delen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|