Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 14:15
Onderwerp: Wanneer is iemand christen in bijbelse zin , hoe blijkt dat?
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Vroom gepraat, Jezus Christus is mijn Koning en dan ben ik Zijn onderdaan, maar ook Zijn kind of broeder.... dus zo vader zo zoon... | Eerlijk gezegd, je kent me niet. In jouw ogen is het vrome praat, in mijn ogen is het diep gemeend. Je kunt met je eigen handelen het werk van Gods Geest in de weg staan. En volgens mij ga je behoorlijk die kant op. Het gaat om de boodschap immers, niet om de boodschapper.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 14:12
Onderwerp: lekker swingen als christen in een discotheek ?
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | niet om het een of ander, maar wat heeft bovenstaande discussie met het onderwerp van dit topic te maken?
volgens mij niks... | mooie bus Griff
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 14:09
Onderwerp: 'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet??
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Ik praat niets goed, ik handel goed, en waarom, omdat ik in alles de Wil van mijn hemelse Vader wil doen, dus niet mijn wil, maar Zijn wil, dan wordt ook elke misstap die ik doe, direct onder het kruis gebracht en verzoend door het kostbaar Bloed en dan ziet God, die zonde nooit meer terug en moet ik dan gaan zitten wroeten in mijn verleden, wat ik onder Zijn Wil heb geleefd? Dat doet de duivel, die klaagt aan en maakt een mens doodmoe, zodat ie God de schuld gaat geven, dat is satan.. | Heb je wel eens van de ik-boodschap gehoord. Je had ook kunnen stellen:
Ik kon het niet meer aan, ik kon geen enkele kant meer met haar op. Ik had geprobeerd haar duidelijk te maken dat......maar het kwam niet aan. Helaas heb ik het aan God teruggegeven en ben bij haar weggegaan. Ik houd nog steeds van haar, maar ik kwam er niet uit...dan leg je de verantwoordelijkheid bij jezelf neer, en dat geeft veel meer begrip. Iedereen begrijpt nl. dat het moeilijk is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 13:05
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Neen Christus in ons en dan strijden tegen de zonde, je eigen vleselijke begeerten(klinkt ouderwets), door het Zwaard van de Geest en de wapenrusting van God te gebruiken, dus geen lui achteroverhangend in een religieusgelatenheidsstoelgeloof, van Hij 'moet' het doen en ik kan 'niets"... | Laat dan meer van Christus zien, niet zoveel van jezelf...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 13:02
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ik weet niet of dat je op mijn bijdragen doelt, maar ik geloof zeker wel dat God in staat is om mensen tot Hem te roepen, maar is het niet aan ons om te zaaien, zodat God kan oogsten?
Toch denk ik wel dat, wanneer je ziet dat mensen er een bepaalde levenswijze op na houden, je ze mag waarschuwen | Zou het niet verstandig zijn, dat zaaien ook onder Zijn leiding te doen? En nee ik bedoel jou niet persoonlijk. Hoe kun je merken dat je dat onder Zijn leiding doet. Dan landt Zijn woord in het harten van mensen. Dit "zaaien" hier is uit eigen belang en het dient de Heer totaal niet. Het laat alleen zien hoe goed je zelf bent, niet de liefde van de Heer. En dat laatste was ook niet naar jou persoonlijk gericht.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 3 augustus 2011, 13:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 12:58
Onderwerp: 'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet??
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Velen spelen op dit forum voor god, maar God zit niet op de Troon van hun hart.. hoe ik dat weet, omdat de vruchten de boom verklaren waar die "vruchten' vandaan komen, geplant in goede aarde of in zand en onvruchtbare grond.. | Kijk Christen, waar ik moeite mee heb, is dat je je zelf goedpraat. Zelf ben ik jaren geleden gescheiden, dus ik begrijp helemaal wat er door je heen gaat. Hoewel ik vele redenen had, kon ik het in mijn hart niet goed praten. Het enige wat me hielp was vergeving vragen. Ook al had ik duizend redenen, het was toch zonde. Maar God heeft me vergeven, dat is de kracht waaruit ik leef.
Wat me opvalt in je bijdragen is, dat je geen verantwoordelijkheid neemt voor je eigen rol in de scheiding. Dan is het uiterst wrang dat je anderen wel veroordeelt, zegt dat ze God niet lief hebben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 11:29
Onderwerp: Echte liefde
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Ik durf niet te zeggen dat ik een kind van God ben. Paulus zegt ook niet zo hoogmoedig maar nederig zoals deze tekst 1 Korintiërs 15: 9 Want ik ben de minste van de apostelen, die niet waardig ben een apostel genaamd te worden, daarom dat ik de Gemeente Gods vervolgd heb. | Wat is dat jammer dat je niet weet dat je door God aanvaard bent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 11:27
|
|
|
Geloof je wel dat God in staat is mensen tot Hem te roepen? Waarom probeer je dat zo krampachtig vanuit jezelf? Denk je echt dat het veroordelen van een levenswijze de ander tot geloof brengt? Waar is je geloof dan in de Almacht van God?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 11:23
Onderwerp: Echte liefde
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Neen Herman, ik WAS een kind des toorns, maar nu ontfermd door Jezus Christus, ben ik een kind van God
Efeze 2: 1 En u(mij) heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij(ik) dood waart(was) door de misdaden en de zonden; 2 In welke gij(ik) eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid; 3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen; 4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, 5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),[i] | Tjonge met al die ouderwetse citaten wordt het hier zo'n beetje onleesbaar, wat ben ik blij met de NBV, dan begrijp ik tenminste wat ik lees. Door deze citaten heb ik geen zin meer me te verdiepen in de materie, ik krijg er letterlijk hoofdpijn van. We leven in de 21e eeuw, laten we aub de taal van de 17e eeuw achter ons laten. Het is de bedoeling dat we begrijpen wat er staat en dit gaat zelfs boven mijn pet...goedemorgen allemaal.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 21:40
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ja precies wat je stelt, chatuliem; als God zegt; gij zult, of gij zult niet.......
verder ervaart de ene mens iets als zonde, en de ander ervaart het niet als zonde.
iets hoeft nog niet zondig te zijn, om het als zondig te ervaren, toch? | Dan komen we precies weer bij het begin terecht. Als datgene wat je doet, je afhoudt van de liefde van God moet je het niet doen. Voor de ene is dat naar de bios gaan, de ander heeft daar geen probleem mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 21:24
|
|
|
HANNAH810 schreef: | nee, chatuliem; ook nu ben ik het weer niet met je eens; wanneer iets zondig is, is niet afhankelijk van de motivatie waarmee je iets doet; het is puur ongehoorzaamheid aan de leefregels van God. als God zegt; "gij zult" dan doe je dat. als God zegt; "gij zult niet" dan doe je het niet.
maar wanneer je denkt; t zal me lekker worden; mij niet gezien; ik ga mijn eigen gang..........dan heet dat zonde.
overigens; wanneer je zou stellen dat schuldgevoel een subjectieve emotie is, dan zou ik je wél gelijk geven. schuldgevoel komt namelijk voort uit je geweten dat in je jeugd wordt gevormd door de normen en waarden die je van huis uit meegekregen hebt; en die kunnen dus ook verschillend zijn bij iedereen. (overigens is een schuldgevoel niet altijd terecht) | Terugkomend op de oorspronkelijke vraag. Voor de een is naar de disco gaan zonde, de ander denkt daar anders over. Voor de een is offervlees eten zonde voor de ander is het gewoon vlees. Sommige christenen zijn principieel vegetarisch, voor de ander maakt het doden van een dier niks uit, zolang het maar goedkoop blijft. Voor de een is de film occult voor de ander niet. Voor de een is klappen in de kerk zonde, voor de ander is het een manier op God te prijzen. De lijst wordt eindeloos. Idd de tien geboden gelden voor ons allemaal. Maar wat doe je dan met de rest van de wetten? Daar zegt God toch ook gij zult of gij zult niet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 20:56
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik denk dat je dat mis hebt, chatuliem!! slaan op een rots is geen zonde; ongehoorzaamheid uit ongeloof echter wel.
God had duidelijk de opdracht te gegeven om te SPREKEN tegen de rots, maar mozes viel terug op een vorige keer dat God een wonder deed (namelijk de keer dat mozes moest slaan op de rots.) ten diepste was mozes dus ongehoorzaam aan het woord van god. hij wist het zelf allemaal zoveel beter! | En dan hebben we het precies waar het over gaat, de motivatie waar je iets mee doet. Natuurlijk zijn er wel dingen die voor iedereen als zonde ervaren worden, maar die specifieke dingen, die met jouw leven te maken hebben en jouw terug willen trekken in een zondig leven, die gelden voor iedereen anders. Hoe zit dat bv. met het dragen van een hoedje. Waarom ziet de ene dat wel als zonde en de ander niet. Of kaarten, voor sommige christenen is dat zonde, anderen hebben er geen problemen mee. Of de invulling van de zondag of seks voor het huwelijk of vul verder maar aan. Je kunt niet volhouden dat zonde een objectief gegeven is, iedereen vult dingen naar zijn eigen waarden in.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 12:59
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Voor iedere zonde is vergeving. Als je om vergeving gevraagd hebt, dan is het je vergeven.
Je onthoud je zelf van het Heilig Avondmaal zo.
Zelfs Petrus ging aan tafel terwijl Jezus wist wat zijn plannen waren.
Maar we gaan of topic hier.
Kan je als christen swingen in een discotheek?
Ik denk het niet. Een christen dient eigenlijk de gehele dag zijn leven aan God te weiden. En ik denk niet dat je dat doet dmv discobezoek. | Zonde is vaak subjectief, niet objectief. Wat voor de een geldt, geldt niet voor de ander...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 11:48
|
|
|
Zullen we eens de Bijbel erbij pakken dan? Per slot van rekening is dit voor velen een richtsnoer voor ons leven.
1 Kor.8 schreef: | 8 1 Dan nu over heidens offervlees. Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. 2 Wanneer iemand zich inbeeldt dat hij kennis bezit, is het toch nog niet de ware kennis. 3 Maar wanneer iemand God liefheeft, is hij door God gekend. 4 Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. 5 Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde – en zo zijn er immers heel wat goden en heren –, 6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. 7 Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard. 8 Nu zal ons voedsel ons niet bij God brengen: eten wij niet, dan zal ons dat niet tot nadeel strekken; eten wij wel, dan zal ons dat niet tot voordeel strekken. 9 Maar let erop dat de vrijheid die u hebt geen struikelblok wordt voor de zwakken onder u. 10 Wanneer namelijk iemand met een zwak geweten ziet dat u, met uw kennis, in een afgodentempel deelneemt aan een maaltijd, wordt hij er dan niet toe verleid dat offervlees te eten? 11 Zo gaat de zwakke door uw kennis verloren, een broeder of zuster voor wie Christus gestorven is. 12 Op die manier zondigt u tegen hen, en door hun zwakke geweten te ondermijnen zondigt u tegen Christus. 13 Als ik dus door vlees te eten mijn broeder of zuster ten val breng, wil ik het nooit ofte nimmer meer eten; dan breng ik hen niet ten val. | De meeste mensen hebben een verleden, met haar negatieve en positieve dingen. In dit gedeelte gaat Paulus in op het verleden van mensen. En vooral het rekening houden met elkaar. In die tijd werd vlees gebruikt om te offeren in de tempel. Na afloop werd dat vlees op de markt verkocht. Nu waren er christenen die principieel dat vlees niet wilden eten. Paulus stelt echter dat vlees vlees is, en dat we dat als christen best wel mogen eten. Maar hij stelt er wel tegenover, dat er mensen waren die daar moeite mee hadden. Voor hen was het vlees een associatie met het verleden. Het deed ze nl. denken aan hun oude leven, een leven zonder Christus. Het was zelfs een verleiding voor ze: door het eten van vlees liepen ze de kans weer terug te vallen. Dit principe geldt denk ik ook voor dansen in een discotheek. Op zichzelf is er niks op tegen feest te vieren evt. met alcohol. Maar voor sommige mensen, waaronder ik, heeft het te maken met het verleden, hun eigen zwakheid. Voor hen staat disco gelijk met terugvallen in het oude leven. En voor anderen geldt, houd rekening met de zwakheden van de ander. Wat voor de één onschuldig is, heeft voor de ander grote gevolgen. Als je naar de disco wil, vraag dan niet aan anderen om mee te gaan of goed te keuren wat je doet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 10:14
Onderwerp: Schaamte om jezelf bloot te geven
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Jakobus 5:10 Mijn broeders, neemt tot een voorbeeld des lijdens, en der lankmoedigheid de profeten, die in den Naam des Heeren gesproken hebben.
1 Petrus 2:21 Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen;
Duidelijk dus voorbeelden waaruit en waarvan wij kunnen leren en dat gaat door de werking van de Heilige Geest, Die Christus in ons wil uitwerken en dan is er niets verborgen voor Hem en geef ik mijzelf geestelijk bloot aan Hem maar ook aan mijn a.s. partner, oprechtheid ook over mijn zwakke kanten in mijn geloof, maar juist dan wil Hij ons helpen... | Eerlijk gezegd kan ik hier niks mee. Ik denk dat kwetsbaarheid nl. buiten het geloof ook kan en zelfs moet. Dit is belangrijk binnen elke intieme relatie, niet alleen tussen gelovigen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 09:49
Onderwerp: mmm wie wil met mij nou een relatie als autist ?
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Nogmaals ik heb 5 jaar met een autistische echtgenote geleefd en dan verkeer je eigenlijk in een soort robotrelatie en dat dit autisme is en bewerkt wordt door autisme, is mij dit jaar eerst duidelijk geworden door meer te lezen over autisme en gesprekken met deskundigen en degenen, die te maken hebben met een partner met een asperger-PDDNOSsyndroom. Uiteindelijk heb ik de relatie verbroken, omdat mijn echtgenote weigerde zich samen met mij te laten diagnostiseren via het Centrum voor Autisme, waarbij via een uitgebreide diagnose wordt vastgesteld wat en wie en hoe een relatie wordt beInvloed doordat 1 of 2 partners autisme vertonen...
Het is een nog onderkend probleem bij huisartsen en Sociaal, psychiatrische verpleegkundigen, maar er is een inhaalslag bezig, omdat het fenomeen " autisme" steeds meer voorkomt, dan wel naar buiten komt. Veelal wordt er een relatietherapeut op losgelaten, maar die komen vaak tot de conclusie, dat je maar beter scheiden kunt, want je kunt het niet met elkaar vinden en dan maar uit elkaar en dat is een volledige onjuiste diagnose en zeer frustrerend voor beide echtelieden. Autisme zal meer en meer als een serieuze storingsfactor dienen te worden gezien, binnen een relatie en dat behoeft begeleding en studie naar de oorzaken van deze vorm van autisme en het ermee omgaan binnen een relatie.... | Eerlijk gezegd heb ik moeite met deze bijdrage. Vooral omdat je alles bij je vrouw neerlegt. Eén van de redenen dat autisme zo weinig onderkend is, is dat het zoveel lijkt op normaal menselijk gedrag. Er zijn geleerden, die stellen dat autisme eigenlijk een uiterste is van manlijk gedrag. En de vraag is, wanneer is dit uiterste bereikt. Er zijn voldoende mannen die star zijn, dominant, altijd hun zin willen hebben en het gevoel hebben dat de wereld om hen draait. Maar wanneer noem je dat nu autisme en wanneer noem je dat karakter? Die grens is heel moeilijk te bepalen. Vaak kijken ze naar het sociale leven. In hoeverre heeft die persoon er last van in het functioneren in de maatschappij. Je zet mensen met autisme in een apart hokje. En daar heb ik moeite mee, omdat er voldoende mensen zijn, die op de dezelfde manier wel functioneren in de maatschappij en wel om kunnen gaan met dezelfde eigenschappen. En dus een manier hebben gevonden om om te gaan met deze problemen. We kennen toch allemaal wel die professoren, die uitblinken in het vak wat ze geven, maar sociaal niet bepaald handig waren? Weet je dat Einstein ook autist was? Klaarblijkelijk kon men wel met zijn beperkingen leven.... Als ik naar jouw bijdragen kijk, zie ik toch een aantal manlijke trekjes terug. Je bent enorm absoluut in je uitspraken, staat niet open voor suggesties van anderen en je gebruikt je geloof om vastigheid te vinden in een verwarrende wereld waarin sociale regels een grote rol spelen. In hoeverre heeft dit een rol gespeeld in je relatie?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 2 augustus 2011, 10:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 1 augustus 2011, 17:21
|
|
|
Goed roddelen is een ander onderwerp. Ik zie dat veel mensen de discussie vergeestelijken en daar schiet je vaak niks mee op. We weten allemaal wel dat we niet moeten zondigen, maar de vraag van Lisa was veel concreter. In hoeverre durf jij je kwetsbaar op te stellen naar de ander toe. En die ander kan verschillend zijn. Mijn algemene antwoord is, dat je er voorzichtig mee om moet gaan. Je kunt je niet aan iedereen kwetsbaar opstellen. Er moet eerst een vertrouwensbasis zijn. Vertrouwen van beide kanten. Wil je iemand vertrouwen, moet je hem eerst leren kennen. En leren kennen is voor mij ook irl ontmoet hebben. Ga er niet van uit dat iedereen te vertrouwen is, maar wees ook niet bang kwetsbaar te zijn tegenover iemand die dat wel is.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 1 augustus 2011, 18:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 31 juli 2011, 20:40
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Het gaat idd om de volmaakte liefde..die drijft angst uit... ik heb de Herziene Statenvertaling aangehaald. | Ik heb dus maar eens naar de Griekse grondtekst gekeken. Het woord volmaakt is in de grondtekst tetele'otai. Dat komt van het werkwoord tele'o'o. En daar zien we het verschil dus terug. Terwijl de SV het vertaalt met een status, nl. volmaakt zijn, wijst de Griekse grondtekst op een werkwoord: bereiken, vervolmaken. Dus de meest letterlijke vertaling zou zijn: wie vreest heeft de volmaaktheid in de liefde nog niet bereikt.In de NBV zie je dat proces terug: is nog geen werkelijkheid geworden....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 31 juli 2011, 20:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 31 juli 2011, 20:04
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Het begrip Slachtoffer wordt in onze taal met een andere betekenis gebruikt, want in de bijbel gaat het wel degelijk over een offer dat geslacht(is)wordt en Jezus wordt ook beschreven als het Lam, Dat geslacht is.. 9 En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie; 10 En Gij hebt ons onzen God gemaakt tot koningen en priesteren; en wij zullen als koningen heersen op de aarde. 11 En ik zag, en ik hoorde een stem veler engelen rondom den troon, en de dieren, en de ouderlingen; en hun getal was tien duizendmaal tien duizenden, en duizendmaal duizenden; 12 Zeggende met een grote stem: Het Lam, Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging. Dus letterlijk is Hij geslacht als Zoenoffer voor onze zonden en dat is genade en heeft totaal niets met medelijden uitstaande... | Jezus is vermoord zoals een lam geslacht is. Het verschil is, het lam kon er niks aan doen, Jezus echter koos er bewust voor. Een slachtoffer kan er niks aan doen, ondergaat het. Jezus echter koos er bewust voor en hield zelfs op het kruis nog de regie. Zelfs koos Hij het moment om te sterven. Jezus is als offer op het kruis gestorven, maar Hij is geen slachtoffer van de verdrukking.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 31 juli 2011, 16:24
|
|
|
CHRISTEN307 schreef: | Wij kunnen dit niet bevatten, dat Hij Zich met volle Overgave als Slachtoffer voor onze zonden heeft gegeven, De Reine, Die nooit geen zonde heeft gekend en gedaan is zonde voor ons geworden en Hij heeft geleerd(moest Hij leren dan?) wat gehoorzaamheid aan de Wil van Zijn Vader in alleswas , door alles te ondergaan wat wij als mens kunnen ondergaan, ja tot de dood toe, vrijwillig, maar wat heeft Hij gestreden of die beker aan Hem mocht voorbijgaan, als mens bloed en tranen gezweten en niet zo maar even geboren, gestorven en begraven, daar zit 33 jaar zwaar chronisch lijden in... en dat allemaal voor ons en onze zonden... Zullen wij dan nog in die zonden blijven doorgaan, roddel, laster, egoïsme, haat en jaloezie, waarvoor Hij heeft willen("moeten") sterven, neen toch, dan verergeren wij het lijden van Christus en zetten het voort en daarom roept de Schrift op; "Weest heilg. want Ik ben heilig!"En dat wil de Heilige Geest werken in onze harten, meer en meer Hem gelijkvormig te worden en het oude doen en laten, afleggen.. | Twee gevoelens roep je op, die naar mijn idee juist niet passen. Het eerste wat je oproept, is medelijden hebben met Jezus. En ik geloof nooit dat God van ons vraagt medelijden met Hem te hebben. Jezus is nl. nooit zielig geweest. Als je Hem als slachtoffer afschildert, doe je Hem tekort. Want alles wat er gebeurde heeft Hij voor gekozen en tot en met het einde van de wereld heeft Hij alles in Zijn hand. De tweede emotie is schuldgevoel. En dat vind ik ook niet juist. Het is in mijn ogen nl. een emotionele oproep tot algemeen schuldgevoel en eerlijk gezegd krijg ik daar de kriebels van. Mij krijg je in elk geval niet mee met deze oproep, want ik geloof dat God van me houdt zoals ik ben. Ik mag in vreugde met Hem leven, ook al doe ik soms dingen verkeerd. Dat is nl. hetgeen we niet kunnen bevatten: God houdt van de mens, ook al leeft hij nog in zonde. Ken je Hem werkelijk, vraag ik me dan af? Want als je Hem kent, weet je dat Hij je geen dingen verwijt en dat Hij ons niet wil opzadelen met een schuldgevoel. Hij is als een Vader, die bereid is, Zijn kind weer aan te nemen...Heb je Hem waarlijk lief? Als je Hem liefhad, zou je geen vrees voor Hem kennen, want liefde drijft alle vrees uit...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 31 juli 2011, 19:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 31 juli 2011, 16:13
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Niet alleen woorden, maar ook in boze gedachten en in werken.
We moeten wederom geboren worden, anders kunnen wij Koninkrijk Gods niet ingaan. | Hioe zie jij wedergeboorte Herman?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 23:01
Onderwerp: ongelovige vriendschappen
|
|
|
MARIO318 schreef: | Duurde eventjes maar goed,
Leviticus 11: 7-8Ook het zwijn, want dat verdeelt wel den klauw, en klieft de klove der klauwen in tween, maar herkauwt het gekauwde niet; dat zal u onrein zijn. Van hun vlees zult gij niet eten, en hun dood aas niet aanroeren, zij zullen u onrein zijn..
Jesaja, 65:2-5 'Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten. Een volk, Mij geduriglijk tergende in Mijn aangezicht, in hoven offerende, en rokende op tichelstenen; Zittende bij de graven, zo vernachten zij bij degenen, die bewaard worden, etende zwijnenvlees, en er is sap van gruwelijke dingen in hun vaten. Die daar zeggen: Houd u tot uzelven, en naak tot mij niet, want ik ben heiliger dan gij. Dezen zijn een rook in Mijn neus, een vuur, den gansen dag brandende
maar dan is er ook weer dit.
Handelingen 10:9-15 9 De volgende dag, nog voordat de afgezanten van Cornelius in Joppe waren aangekomen, ging Petrus omstreeks het middaguur naar het dak van het huis om daar te bidden. 10 Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ 14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.
marcus 7: 14-22 14 Nadat hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei hij: ‘Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht. 15 Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.’ 16 17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein. 20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22
Dus al met al staat het er wel in henk.
Een paar van me vrienden die weigeren alles wat maar met varken is Zelfs bepaalde snoep, Senseo, pff wat heb je nog meer noem maar op!
Zelf vind ik dat gewoon veelte ver gaan.. Ik ben het ook eens met je over zo lekker speklapje haha. | De bovenstaande teksten gaan over joden, niet heidenen. Bij de periode van de eerste gemeente vroeg men zich af of heidenen( niet joden) alle joodse wetten moesten navolgen. Deze discussie heeft decennia geduurd en is pas opgelost bij de eerste vergadering in Jeruzalem. De conclusie was het volgende:
Hand. 15 schreef: | In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’ |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 19:32
Onderwerp: Vrijheid van meningsuiting op het forum
|
|
|
THIRZA120 schreef: | Nu ga je wel heel ver op de persoon zelf in, Chat! Wees volwassen en 'vecht' dit even onderling uit. (over zielig doen gesproken....) | tja Thirza, als het aan mij gelegen had, was dit topic niet geopend. Maar nu het beeld geschapen wordt, dat CM aan censuur doet, vind ik het wel tijd worden om eens een keer te vertellen wat er echt aan de hand is. De censuur van CM is niet willekeurig, zoals men wil beschrijven, soms kunnen er echte duidelijk redenen aan ten grondslag liggen. In het verleden is er heel vaak onrust geweest, nu is het gelukkig wat kalmer op dat gebied. Als ik niet gereageerd had, kwam CM hiermee in een kwaad daglicht te staan.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 30 juli 2011, 23:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 16:20
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Laat ik aan de redactie over. | Om nu in te gaan op je vraag: is er vrijheid van meningsuiting op het forum? Jazeker, zolang je maar de gewone grenzen in de gaten houdt. Verder klop je dit hele verhaal op om te laten zien hoe onschuldig je wel niet bent. In mijn ogen is dat zeer laf.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 30 juli 2011, 16:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 15:47
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wat ik de laatste tijden merk is , is dat er veel heisa is op het forum rondom het geschrevene.
Nu is er iemand die kritiek heeft op mijn postings. En heeft de redactie gemaild.
In hoe verre is er vrijheid van meningsuiting op het forum?
Kan en mag je alles maar zeggen? Mag je kritiek hebben op iemand mening? | Eigenlijk vind ik datgene wat je schrijft enorm hypocriet. Je beledigt mensen en dan klaag je dat iemand naar de redactie mailt omdat hij er zat van is zulke beledigingen te lezen. Ik zou me maar diep schamen Mariska. Nu zoek je steun bij andere mensen in de hoop, dat het dan allemaal wel meevalt. Een betere houding zou m.i. zijn om je excuus aan te bieden en de beledigende bijdrages te verwijderen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 30 juli 2011, 16:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 juli 2011, 23:01
|
|
|
LISA610 schreef: | Chat en Mario, ik heb het ook niet over jezelf figuurlijk bloot geven op het forum. Wie dat wil doen, mag dat van mij best doen, maar dat is niet waar het mij in dit topic om gaat. Ik zie het breder: hoe makkelijk of moeilijk vind je het om je gevoelens, gedachten en emoties te delen met andere mensen, om je kwetsbaar op te stellen bij anderen. Mijn ervaring is dat er erg veel mensen zijn die daar heel veel moeite mee hebben, zelfs binnen vriendschappelijke relaties of juist ook binnen hun relatie met een partner. Voordat je het weet leef je dan op emotioneel vlak volledig langs elkaar heen. Je denkt te weten wat er in de ander om gaat en handelt daarnaar. Maar het risico zit er juist dan in dat de ander teleurgesteld raakt, juist omdat je er volledig naast zit. In mijn optiek lopen heel veel relaties mis doordat mensen niet (goed) kunnen communiceren over wat er in hen om gaat. Praten over praktische zaken (regel jij dit, dan doe ik dat) gaat dan prima. Maar je hart uitstorten bij elkaar, lijkt voor veel mensen ongelofelijk moeilijk. En daar heb ik het nu dus over en niet over de vraag of het wel of niet op dit forum kan of moet... | Gewoon een klein voorbeeldje, hier op het forum. Men weet dat ik voor mag gaan in een kleine gemeente. Op zichzelf is dat in mijn ogen een gedeelte van mn leven. Kijk eens voor de lol hoeveel beschuldigingen er hierover geuit worden op het forum. Mijn ervaring is, dat als je iets van jezelf laat zien, je er meteen op gepakt wordt. En dan is dit in mijn ogen nog niet eens een bekentenis, maar mensen gebruiken persoonlijke info om de ander de oren mee te wassen. Kwetsbaarheid is alleen maar goed, als je weet dat de ander te vertrouwen is. En daar staat en valt kwetsbaarheid mee. Ik heb wel eens in een groeiende relatie mn hart opengesteld en dingen verteld over mezelf. En ik heb me na die tijd belazerd gevoeld dat ik het gedaan had, omdat de relatie op niks uit gelopen was. Wat ik echter merkte, was, dat de persoon, die ik in vertrouwen had genomen, het na die tijd voortdurend tegen me wilde gebruiken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 juli 2011, 21:35
|
|
|
Hoewel ik bij vrienden open ben, vind ik het forum geen geschikte plaats om allerlei dingen over jezelf te vertellen. Zelf heb ik meegemaakt, dat als je iets over jezelf vertelt, de mensen het altijd tegen je gebruiken. Kwetsbaarheid en vertrouwen gaan hand in hand samen. En eerlijk gezegd vertrouw ik hier niet alle mensen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 juli 2011, 18:50
Onderwerp: Tekenen dat het einde naderd????
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Vind niet dat je namen behoord te noemen chat!!! Ze heeft jou naam ook niet genoemd bij mijn weten! Overtreed jij nu niet de regel om hier een naam te noemen? dat is letterlijk iemand persoonlijk aanvallen! Vind dit erg jammer chat, zoals bekend is dt een open forum! | Nee, Erika. In mijn voorgaande bijdrage heb ik eindelijk eens gereageerd op die voortdurende aantijgingen persoonlijk naar mij toe gericht. Als je die reactie lees, zie je al meteen dat ik dat rechtstreeks tegen Mariska zeg. Dus Thirza vraagt, bedoel je mij? Mijn antwoord is: nee, ik bedoel Mariska...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 juli 2011, 16:17
Onderwerp: Tekenen dat het einde naderd????
|
|
|
THIRZA120 schreef: | wil je hier nu mee suggereren dat ik jou persoonlijk aanval | O, nee. Ik leg alleen maar uit wat de grenzen zijn op dit forum. En Mariska overschrijdt die behoorlijk de laatste tijd. En dan mag je iemand daarop attenderen.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|