Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 18:30
Onderwerp: Welkom terug
|
|
|
BILLY701 schreef: | Verloren zoon is ook ff terug!!! | Welkom Billy, heb je gemist.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 12:49
Onderwerp: Welkom terug
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | zo hier en daar te lezen, lukt het je aardig... | dank je Griffin voor het compliment.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 12:32
Onderwerp: Het weer
|
|
|
pfff wat is het warm hier. Ik verlang naar een buitje....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 11:40
Onderwerp: Hoe moet het forum worden gebruikt?
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik uit mijn ongenoegens. Ik kan er niet tegen als mensen altijd de schuld van iets bij een ander neerleggen.
Wat voor 1 een probleem is , word meteen omgedraaid dat anderen een probleem hebben.
verder hou ik maar op met reageren. | Ik begrijp niet veel van die ongenoegens. Ik denk dat ik je uit en te na beantwoord heb en toch heb je nog steeds ongenoegens. Misschien helpt het voor de duidelijkheid om jezelf de vraag te stellen, wat is er feitelijk gezegd, en ben ik het feitelijk daarmee eens of oneens. En dan zul je zien, dat niemand een ander dom vindt. En dat iedereen begrip heeft voor het feit dat de ene zich makkelijker uitdrukt dan de ander. Maar dat aan de andere kant er wel degelijk een probleem was, en dat dat nu is uitgesproken. Waarom ben je dan zo vol ongenoegen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 11:25
|
|
|
IMKE917 schreef: | Wij zijn mensen CHat......de ene gevoelig de andere van een ander kaliber. Het versluierd een onderwerp……nogmaals we zijn mensen!! God heeft onze emoties gemaakt, die mogen we …wat die MOETEN we gebruiken!! Dat jij ze niet hebt betekend nog niet dat ze niet bestaan. Denk er toch eens bij na dat er mensen zijn die WEL reageren vanuit hun gevoel….maar nee….jij kunt daar niets mee dus het mag niet. Verder laat ik het erbij……ik laat mijn gevoel te veel spreken…en dan ga ik misschien dingen zeggen die niet moeten. Weet wel dat opmerkingen zoals jij ze maakt…..mij kunnen (en hebben) weerhouden om dingen te posten. Ik hoop werkelijk dat je dit eens heel goed tot je door wilt laten dringen. Niet om mij……maar om anderen met ook een gevoelig karakter. | Zie je nu zelf in wat voor vreemde spagaat je zit? Met mn argumenten ben je het eens, en toch ben je kwaad. Je hoeft niet voor een ander meteen te denken en op te komen. Per slot van rekening weet je niet hoe mensen bepaalde dingen verwerken. En ik vind het fijn, dat we eens eerlijk tegenover elkaar dingen uitgesproken hebben, het heeft zoveel duidelijkheid geschapen. Wel vind ik het jammer, dat je mij betichtigt van geen gevoel te hebben. Ik ben gewoon direct en daar kunnen mensen niet zo goed tegen. Uiteraard heb ik waardering voor je zorgen voor andere mensen, maar ik ben ook bezorgd. Bezorgd voor de leegloop van CM. En ik mis degenen die weggegaan zijn. Daarom heb ik dit zo verwoord, omdat de goeden onder de kwaden moesten lijden, terwijl dat helemaal niet hoefde, als we maar eerder deze discussie gevoerd hadden.
IMKE917 schreef: | Verder inhoudelijk……die kritiek was er idd…..is door Maria aangekaart en daar is goede reactie op gekomen door enkele mooie onderwerpen. En daarnaast het flauw reageren op serieuse toppics.....is al uit en te na besproken. Dus please....let it be now | Dit is idd uitgepraat en hoeft niet verder besproken te worden.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 26 augustus 2011, 11:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 11:01
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Makkelijk om de schuld altijd bij een ander neer te leggen he? Een ander doet het altijd fout? Jij doet nooit wat fout?
Makkelijk om altijd maar kritiek te spuien naar anderen. Je kan alle onzin op het forum negeren. Maar ja dat past niet in jouw straatje.
advies:REAGEER NIET STEEDS OP DINGEN DIE JE NIET AANSTAAN.
helaas maak ik mij daar ook schuldig aan. | Jij weet niet waar ik allemaal niet op reageer, en geloof me, dat is veel meer. Maar als ik merk dat meerdere mensen ergens last van hebben, ben ik degene die dat durft te verwoorden. En ook degene die dan de klappen opvangt. Dat laatste vind ik niet zo erg, ik kan wel tegen een stootje. En zoals je ziet heeft het een hele nuttige discussie opgeleverd waarin we weten waar we aan toe zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 10:37
|
|
|
IMKE917 schreef: | Neem me niet kwalijk dat ik nu toch weer ga reageren.Chat waar ben je bezig man!! Ga jij ons even vertellen dat wij niet gevoelig mogen zijn in onze reacties !!?? Dit raakt kant nog wal !! Dat jij een ongevoelig persoon bent alla....het zij zo...maar iemand vertellen hoe die moet reageren???.......je banjerd over allemans gevoelens heen. en neem me niet kwalijk wie begon er hier met iemand aan te spreken op zijn bijdrages op het forum....ja je hebt het weggehaald, maar jij bent degene die iedee keer kritiek heeft. DAT maakt dat anderen zich wel 3x bedenken voordat ze eat schrijven | Het versluiert het onderwerp als je je zo laat leiden door emoties. Bovendien zeg je in je bijdrages dat je het feitelijk met me eens bent, maar dat jij het niet zo erg vindt. En we mogen elkaar aanspreken op de bijdrages die geleverd worden. Als je niet zo emotioneel gereageerd had, had je ontdekt dat ik kritiek verwoord had wat al maanden onder andere mensen leefde. En het is heel gemakkelijk om degene die die kritiek verwoordt de schuld te geven. Ik had verwacht dat je dit op een volwassenere manier benaderd had. Maar jij bent niet de enige die ik bedoel. Als we een goede discussie willen hebben, zullen we toch ruimte durven te geven aan argumenten en niet de hele tijd moeten lopen te klagen dat mensen iets durven te zeggen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 09:46
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Josina, je bent niet een persoon die alle gesprekken of topics naar je toe trekt. Je praat alleen over je gezondheid in bepaalde topics wanneer er een toevallige gelegenheid is. Daar is dus niets mis mee.
Ik geef toe dat ik afwijk van de vraag van Jolan maar het is ook wel eens goed om mensen te steunen die aangesproken worden en in de verdediging moeten gaan. Dit is een teken van solidariteit, het mee willen dragen van bepaalde zaken die al lastig genoeg zijn. | Mensen moeten gewoon niet zo overgevoelig reageren. Als ik zie hoe Josina benaderd is door anderen, is er alleen maar duidelijkheid ten opzichte van elkaar gecreëerd en is ze absoluut niet beroerd behandeld. Noch door Willemijn, noch door mij. Als een mening al meteen zoveel ruzie oplevert, is er niemand meer die iets durft te zeggen. Als ik kijk naar sommige emotionele reacties ben ik gewoon teleurgesteld. Ik had verwacht dat ze dit op een volwassenere manier hadden kunnen opvatten.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 26 augustus 2011, 09:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 augustus 2011, 09:37
Onderwerp: Het weer
|
|
|
Het is hier nog steeds zonnig weer. Als ik zie hoe het noodweer in NL tekeer gaat, hoop ik dat ons dat weer bespaard wordt. Mn schotel is al een keer uitgevallen, maar voor de rest valt het wel mee, voorlopig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 23:23
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik vind dat jullie beiden gelijk hebben. Ik vond de posting van Cross heel waardevol omdat deze aangaf dat er ook van de kant van CM vandaan dus wel duidelijke regels zijn over hoe we met elkaar omgaan.
Anderzijds ben ik het er ook mee eens dat we nu in het hier en nu zitten, en NU aan onszelf moeten gaan werken om het forum prettig te houden voor iedereen.
Dat kan, met de posting van Cross in combinatie met een beetje respect naar elkaar toe prima denk ik. Je hoeft het helemaal niet met elkaar eens te zijn om elkaar en elkaars mening in zijn waarde te laten.
Wat ik alleen niet begrijp is dat het hier gaat over problemen en ruzie... Ik ervaar dit helemaal niet zo. We hebben geen ruzie, enm een probleem is er eigenlijk ook niet. Het enige wat we in dit topic proberen is elkaars gedachten over het forum te begrijpen om eventuele problemen te voorkomen....toch?
En als we elkaars topics niet bevuilen met off-topic gedrag dan zijn we al een heel eind. Als we off topic willen gaan door gein of ernst op de verkeerde plaats, dan is daar het off topic topic voor. | Ik ben het volledig met je eens en ik ben blij dat er nu een duidelijke leidraad is waar we ons allemaal aan kunnen houden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 23:10
Onderwerp: De bijbel als absolute waarheid
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Dit is een vraag, geen overbodige vraag hoor, die al eerder aan bod kwam in verschillende topics. Een vraag die vele meningen en tegenstellingen kent. Afhankelijk tot welke christelijke stroming je behoort.
Ik geloof niet dat de Bijbel echt letterlijk woorden van God zijn. Het is een verzameling ervaringen van mensen die hun godsbeleving hebben verwoord. Dat verwoorden ging in hun eigen stijl met hun eigen woorden en vanuit hun interpretaties. Sommige hadden dromen of visioenen en gingen die nadien vertellen én verklaren. Je zou een droom of visioen wel letterlijk kunnen beschrijven maar de verklaringen zijn hun meningen, hun gedachtes die ze hebben verwoord al dan niet schriftelijk vastgelegd. | Hier kan ik me volledig in vinden. Paulus heeft nogal eens de neiging een rommeltje te maken van zn zinnen. Het is ook het verschil met de islam, want die geloven wel dat de koran letterlijk uit de hemel is gevallen...
FRANKT627 schreef: | De Bijbel is niet alleen een geschiedenisboek. Dat zou heel onterecht zijn dat te beweren. Het geeft een beeld weer van hoe het vroeger was. In die geschiedenis zit een moraal die ons, christenen, voedt, leert hoe het moet of niet moet. Die geschiedenis zegt ons ook hoe mensen God ervaarde of niet ervaarde. Het biedt ons een terugblik op bepaalde levens van belangrijke mensen waar Jezus de centrale figuur is. | Het is een leidraad voor mensen hoe met God te leven. De bijbel staat vol met voorbeelden, met als enige doel om te laten zien hoe mensen met hun God omgingen.
FRANKT627 schreef: | De Bijbel letterlijk lezen kan haast niet. Je botst wel eens op een allegorie. De tekst lezen, die eigenlijke een allegorie is of bevat, en die tekst dan letterlijk geloven of overnemen, mist dan zijn eigenlijke doel.
De Bijbel lezen kan je natuurlijk op verschillende manieren. Welke manier de beste is hangt van persoon tot persoon af. Ieder is er vrij in, wat mij betreft. Met lezen bedoel ik dan ook: begrijpen en geloven. Je kan dan gewoon letterlijk alles overnemen of je kan een Bijbelstudie doen in de letterlijke betekenis van het woord ‘studie’. Ook dit hangt van weer af van de gelovige zijn of haar ingesteldheid. | De tekst die geschreven is staat altijd in een bepaalde contekst. En die contekst geeft de betekenis van de tekst. Contekst is meer dan de zinnen erom heen. Er is ook een culturele contekst en een historische contekst. Dit kan allemaal invloed hebben op de tekst. Als ik een tekst lees, probeer ik me altijd voor te stellen wat dat voor de mensen van toen betekende. Het gaat me vaak om personen en hun geschiedenis. Dan pas probeer ik een link te leggen naar het heden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 22:04
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Helemaal mee eens... Inderdaad zaten er ook oudgedienden!!!! En...ook al was er sprake van een chatprobleem...het woord forum werd behoorlijk vaak genoemd!!!! | Zeeland, je was er helemaal niet bij. En de mensen die toen een ban kregen,vanwege het gebrek aan respect zijn er ook niet meer. Dit stukje is enorm suggestief en laag bij de gronds...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 21:47
Onderwerp: Hoogmoed en nederigheid.
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Er zijn mensen zichzelf zo goed vinden met hun talenten, dat ze er bijna/helemaal hoogmoedig ervan worden. Is het ook niet zo dat die mensen als arrogante verwaande betweterige kwasten gezien worden? Is het ook niet zo dat je met zo'n houding anderen vernederd?
Voor God zijn we dacht ik allemaal hetzelfde, niemand staat op plaats 1. De hoogmoedigen zulen vernederd worden, en de nederigen zullen verhoogd worden.
Is het niet passelijker om je wat nederiger tegenover de ander te stellen? | je oordeelt wel heel gemakkelijk over anderen. http://www.youtube.com/watch?v=47T0WZTF_yo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 21:21
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Volgens mij is de meest gehoorde klacht dat er te weining respect is voor elkaar ... dat er denigrerende opmerkingen worden gemaakt naar anderen ...
Heb even gezocht in oude topics ...
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 16:15
Ik wil nog één keer de hardheid en onvriendelijkheid die ik bespeur op het forum en in de chatbox aankaarten. Ik baal er enorm van als mensen publiekelijk in de zeik genomen worden, en daar treden we dan ook hard tegen op.
Ik baal ook enorm van het gebrek aan zelfreinigend vermogen hier. Als er bijvoorbeeld in de chatbox dingen gebeuren die niet kunnen, denigrerende zaken, dan moet je er wat van zeggen, dan moet je dat melden. Of, laat ik het eens van een wat liberaler standpunt zeggen, als je merkt dat iemand niet goed tegen een bepaalde grap kan, dan respecteer je dat, dan hou je je in, dan bied je je excuses aan, dan laat je die persoon met rust. Dat is de christelijke weg die Paulus beschrijft: Je houdt rekening met elkaars gevoeligheden. En je probeert elkaar op te bouwen in plaats van af te breken.
Ik weet dat er hier mensen zijn die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Dat is niet erg. Maar laten we elkaar in ieders waarde laten. Laten we ons niet verlagen tot flauwe grappen op de man, die niets met het verschil van inzicht te maken hebben.
Weet je wat bijvoorbeeld niet christelijk is? Als je in mails of privéchats met je 'medestanders' eens lekker los gaat over hoe vervelend je die man of vrouw wel niet vindt. Want wat is daar de christelijke functie van?
Nogmaals, wij staan met ChristianMatch een site voor waar iedereen zich geaccepteerd en veilig voelt, waar mensen elkaar opbouwen en dichter bij God brengen. Als je niet bereid bent om daar aan bij te dragen, dan is ChristianMatch niet de website voor jou.
Zo. Ik heb het gezegd. Niemand kan nu zeggen 'maar je hebt me niet gewaarschuwd' als die het slachtoffer is geworden van onze maatregelen.
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 18:27 Ik heb regelmatig gewaarschuwd, ik heb duidelijk gemaakt dat het tegen de regels van ChristianMatch is, maar er wordt gewoon niet door iedereen geluisterd. Er wordt doorgegaan met respectloos gedrag, en als ik of iemand anders hen erop aanspreekt, dan wordt het afgedaan als niet zo erg.
Bovenstaande is terug te lezen op onderstaande link ...
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=428
Een topic-onderwerp later Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 13:13
Het lukt nog niet echt om aardig te zijn voor elkaar
Ik sluit ook dit topic maar.
Meer nog: Alles is nu wel gezegd. Ik wil niet meer dat er over deze kwestie in het openbaar gesproken wordt. Want als we het niet in een positieve context kunnen doen, dan maar helemaal niet. | Toch ontgaat me de link hiervan volledig. De aanleiding van deze bijdragen van Chris was heel anders. Er was nl. sprake van iemand die zeer gore opmerkingen naar een ander gedaan heeft. De ander heeft hiervan melding gemaakt en daardoor is deze persoon toen geband. Dat gaf aanleiding voor nog meer ruzie omdat iedereen de persoon aanviel die toen terecht een klacht ingediend had. Daar was sprake van ruzie in de chat. En niet om dingen die op het forum geschreven zijn.... Wat heeft deze problematiek nu te maken met de door jouw gevoelde klachten? Als je zomaar de contekst weghaalt krijg je op deze manier wel heel vreemde conclusies, Cross.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 25 augustus 2011, 21:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 21:03
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Blijkbaar is wat "vroeger" al speelde, nu weer heel actueel.
En naar oplossingen zoeken ... dan moet je toch eerst weten te benoemen wat er speelt. Als dat bekend is kun je doelgericht naar oplossingen zoeken ... toch?
En uit de "oude" zaken kun je ook heel veel opsteken, een les leren, dus waarom opnieuw het wiel uitvinden terwijl er voorbeelden te over zijn die aangeven hoe het niet moet ... Het wordt dus tijd om met nieuwe oplossingen te komen, voordat we weer in dezelfde valkuilen vallen die al zijn gemaakt ... | Het is duidelijk dat jij hele andere problemen ervaart dan ik. Jij ervaart ruzie en gebrek aan onderling respect als een probleem. Ik ervaar de onzinnige bijdrages als een probleem. Volgens mij zitten we op deze manier behoorlijk langs elkaar heen te praten/schrijven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 21:00
|
|
|
IMKE917 schreef: | Ff je eerste regel...... De reden van mijn felheid, is omdat niemand anders zich er iets van aantrekt Bij wie is er een probleem dan....???? Blijkbaar alleen bij jou....want niemand anders trekt zich er iets van aan....... | Ik denk dat er diverse mensen hebben aangegeven dat ze er moeite mee hadden. Het is vreemd dat je denkt dat ik dit alleen zo ervaar. Heb diverse keren aangegeven dat er zelfs mensen om weg zijn gegaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 18:40
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Volgens mij is de meest gehoorde klacht dat er te weining respect is voor elkaar ... dat er denigrerende opmerkingen worden gemaakt naar anderen ...
Heb even gezocht in oude topics ...
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 16:15
Ik wil nog één keer de hardheid en onvriendelijkheid die ik bespeur op het forum en in de chatbox aankaarten. Ik baal er enorm van als mensen publiekelijk in de zeik genomen worden, en daar treden we dan ook hard tegen op.
Ik baal ook enorm van het gebrek aan zelfreinigend vermogen hier. Als er bijvoorbeeld in de chatbox dingen gebeuren die niet kunnen, denigrerende zaken, dan moet je er wat van zeggen, dan moet je dat melden. Of, laat ik het eens van een wat liberaler standpunt zeggen, als je merkt dat iemand niet goed tegen een bepaalde grap kan, dan respecteer je dat, dan hou je je in, dan bied je je excuses aan, dan laat je die persoon met rust. Dat is de christelijke weg die Paulus beschrijft: Je houdt rekening met elkaars gevoeligheden. En je probeert elkaar op te bouwen in plaats van af te breken.
Ik weet dat er hier mensen zijn die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Dat is niet erg. Maar laten we elkaar in ieders waarde laten. Laten we ons niet verlagen tot flauwe grappen op de man, die niets met het verschil van inzicht te maken hebben.
Weet je wat bijvoorbeeld niet christelijk is? Als je in mails of privéchats met je 'medestanders' eens lekker los gaat over hoe vervelend je die man of vrouw wel niet vindt. Want wat is daar de christelijke functie van?
Nogmaals, wij staan met ChristianMatch een site voor waar iedereen zich geaccepteerd en veilig voelt, waar mensen elkaar opbouwen en dichter bij God brengen. Als je niet bereid bent om daar aan bij te dragen, dan is ChristianMatch niet de website voor jou.
Zo. Ik heb het gezegd. Niemand kan nu zeggen 'maar je hebt me niet gewaarschuwd' als die het slachtoffer is geworden van onze maatregelen.
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 18:27 Ik heb regelmatig gewaarschuwd, ik heb duidelijk gemaakt dat het tegen de regels van ChristianMatch is, maar er wordt gewoon niet door iedereen geluisterd. Er wordt doorgegaan met respectloos gedrag, en als ik of iemand anders hen erop aanspreekt, dan wordt het afgedaan als niet zo erg.
Bovenstaande is terug te lezen op onderstaande link ...
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=428
Een topic-onderwerp later Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 13:13
Het lukt nog niet echt om aardig te zijn voor elkaar
Ik sluit ook dit topic maar.
Meer nog: Alles is nu wel gezegd. Ik wil niet meer dat er over deze kwestie in het openbaar gesproken wordt. Want als we het niet in een positieve context kunnen doen, dan maar helemaal niet. | En wat wil je nu hiermee zeggen, het is mij niet helemaal duidelijk. Die citaten hebben ongetwijfeld te maken gehad met andere situaties, moeten we nu al die oude citaten bekijken in welke contekst ze geschreven zijn???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 18:35
Onderwerp: Hoogmoed en nederigheid.
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wat leert de bijbel ons over hoogmoed en nederigheid?
God heeft ieder mens zijn talenten gegeven. De een is beter in een ding dan een ander. Mag je daar mee te koop lopen? Of is dat hoogmoedig? | Ik denk dat hoogmoed iets anders is, dan je talenten gebruiken. We leven in een maatschappij waarin matigheid de norm is. Als je ergens goed in bent, moet je dat vooral niet laten zien...Niemand durft of mag ergens in uitblinken of ze worden met jaloerse blikken bekeken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 17:40
|
|
|
IMKE917 schreef: | Sorry Jolan dat ik door mijn posting me niet heb gehouden aan jou openingsvraag. Maar ik plofte zowat toen ik de reactie, die ging over het nivo van forum schrijvers, las. Deze was zo vol oordeel (lees, veroordeling) over de andere forum schrijvers, dat ik mij werkelijk af vraag of dat maar zo mag blijven staan zonder censuur. Daar sprak ik iemand op aan die anderen telkens weer aanspreekt op manier van schijven en reageren op het forum.
En om op jou vraag in te gaan. Ik denk dat we iedereen in zijn of haar waarde moeten laten. Het is al vaker genoemt in dit rijtje. Ieder mens is anders en reageerd anders. De ene kan zich makkelijker uiten dan de ander. De ene kan beter schrijven dan de andere. De ene kan foutloos schrijven en de ander heeft wat meer moeite met taal. De ene kan zich makkelijk verwoorden in een duscussie dan de ander. Wanneer iemand zich dan toch eens mengt in een discussie en er komt kritiek op zijn of haar schrijf fouten of er volgens sommigen niet diep genoeg op in gegaan....dan is het gelijk een *** nivo. En dat vind ik heel erg storend.
en let a.u.b. niet op mijn taalfouten, want ik weet dat ik ze maak | De reden van mijn felheid, is omdat niemand anders zich er iets van aantrekt. Dit proces speelt zich al meer dan een half jaar af en iedereen doet gewoon alsof zijn neus bloedt, terwijl we steeds vaker merken dat mensen maar van de site af gaan, omdat er toch niks gezegd wordt. Maria heeft er een topic over geopend en daar werd ook maar slapjes op gereageerd. En iedere keer dezelfde smoes, we zijn niet zo slim, dus we hebben niks te zeggen. Ik ken echter voldoende mensen met een lage opleiding, die toch wel wat zinnigs weten te zeggen. Maar als je door het geruzie heenkijkt, zie je dat we het eigenlijk met elkaar eens zijn. Hou de serieuze topics serieus, en de lollige lollig. Denk na voordat je iets opschrijft, en vraag je af of het idd zinvol is bepaalde dingen neer te zetten. Hoe zie ik een ideaal forum voor me? Met het bovenstaande komen we al een heel eind..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 25 augustus 2011, 17:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 13:32
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dat ben ik niet met je eens. Haar naam wordt genoemd....zij ís die persoon en zal dus lezen wat er tegen haar wordt gezegd. |
Dit was de reactie waar je over viel:
JOSINA022 schreef: | Ik wil ook ff reageren op die zin, aangezien ik degene ben die dat geschreven heeft...
Misschien, Chatuliem, dat je je eens kunt verdiepen in het hoe en waarom ik dat geschreven heb? Zodat je weet waar het vandaan komt? | Ik lees hier dus een persoonlijke vraag in van Josina. Ik geef op een normale manier antwoord op haar vraag.
Quote: | Josina, natuurlijk lees ik ook over jouw gezondheidsproblemen. Maar heb jij wel door dat het mensen ook kan gaan irriteren als je voortdurend flauwe opmerkingen maakt? |
ANNETTE050 schreef: | Zou je misschien kunnen onderbouwen, waarom het forum aangepast moet worden aan jouw ideaalbeeld? Jij kunt toch ook zoveel serieuze topics openen als je maar wilt? Jij bent iemand die dat durft....dan kun je toch gelijk daarheen surfen. Er zijn intellectuelen én er zijn gevoelsmensen, én er zijn mensen zonder humor én er zijn mensen mét humor. Waarom moeten anderen zich aanpassen aan jouw wensen? Waarom lees je dan topics die je irriteren....kun je dat dan ook aangeven? Zou het misschien kunnen zijn dat door jou dingen naar jezelf toegetrokken worden en je jezelf een taak toedient om dit forum te herorganiseren, zodat jíj je niet irriteert? Ik kan anders niet goed plaatsen, waarom je deze discussie in het openbaar voert zonder dat er een indruk gewekt wordt dat personen via de mail er door jou op aangesproken zijn. Met de basisdiscussie ben ik het wel eens, maar deze kan ook in houdelijk gevoerd worden en niet op de persoon. Enige zelfreflectie lijkt me hier wel zinvol. | Ten eerste het zijn niet alleen maar mijn eigen persoonlijke wensen. Voldoende mensen hebben aangegeven, dat ze dezelfde problemen ermee hebben. En genoeg mensen zijn daarom maar van de site af gegaan. En wat moet je dan zeggen als ze je persoonlijk benaderen met de opmerking: het forum is zo saai geworden, er staat niets interessants meer in, alleen maar flauwekul. Die reacties probeer hier ik te verwoorden, omdat het me te vaak gezegd is de laatste tijd. Hoe zie ik mn eigen rol hierin? Ik heb daar eerlijk gezegd niet zo over nagedacht, ik heb alleen mijn onvrede hierover geuit. Ik hoop dat mensen er wat aan hebben. In elk geval is er nu wel weer eens een goede discussie gekomen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 25 augustus 2011, 13:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 12:51
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik ben soms in een bui dat ik mij een knijn voel, dus je zal dan knijnige opmerkingen zien. Ik heb niet de behoefte om de gehele dag in een sombere serieuze stemming te zijn. Dat maakt een mens depressief.
En mag ik mezelf soms onderschatten? Ik heb een hekel aan hoogmoedigheid.. naast mijn schoenen te gaan lopen.. o, o wat ben ik goed ...
Wat leert de bijbel ons over hoogmoedigheid? Wat leert de bijbel ons over nederigheid?
velen eersten zullen de laasten zijn... | Voor mijn part mag je zijn wie je bent. Zolang je maar niet denkt, dat mensen met een VMBO niks zinnigs kunnen zeggen en alleen maar oppervlakkig zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 12:27
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik zelf heb al aangegeven dat ik niet de gave bezit om op universitair nivo te discussieren.
Er zullen velen met mij zijn.
Als men op universitair nivo wil discussieren ga je naar sites voor hoger opgeleiden.
Hier zitten velen met een vmbo opleiding. Hun woordenschat is niet zo hoog als die van een hogeropgeleide. | En ik heb je al verschillende keren aangegeven, dat jij ondanks je lage opleiding, toch goede bijdragen kunt leveren aan het forum. Ik was blij met je positieve reactie op het topic Shoah. Het heeft echt niks te maken met niveau, je onderschat jezelf. Je kunt heel zinvolle dingen opschrijven. Ik ken iemand in mijn naaste omgeving, die hersenbeschadiging heeft. Hij kan niet goed praten, kan niet lezen en schrijven. Toch heeft hij mij vaak heel goede adviezen gegeven en ik heb veel aan zijn uitspraken.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 25 augustus 2011, 12:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 12:23
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Chat spreekt iemand op een openbaar forum met naam en toenaam publiekelijk aan en suggereert!!!!! dat haar bijdrages mensen zouden kunnen irriteren.....Dat wordt gesuggereerd, want ik heb nog geen andere bijdrage gevonden die met deze, op een persoon gerichte uithaal instemmen, voordat jij je bijdrage hier postte.....en dan is de bijdrage van Chat suggestief! Ik vind dat zoiets via de mail geuit kan worden. Een kwestie van fatsoen. Anderen spreekt hij er niet met naam en toenaam op aan en dát stoort mij en ik mag dat aangeven. Het gaat er hier niet om of ziekteprocessen worden verwoord, het gaat hier erom dat er verwijten worden gemaakt over het niveau van iemands bijdrage.....
Ik ben het met de kern van de discussie eens, maar ook die discussie moet fatsoenlijk gevoerd worden....en niet over de rug van met naam en toenaam genoemde personen. | Josina trekt het naar zichzelf als persoon toe. En dan krijgt ze ook een persoonlijk antwoord. Bovendien beledig ik niemand, ik vraag alleen begrip voor het feit, dat dat andere mensen kan irriteren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 12:20
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Omdat er veel gezeur is omtrent de manier van discussieren, de sfeer, de manier waarop personen benaderd worden.
leden die al ca 3 jaar op het forum zitten, vinden zo langzamerhand dat vele onderwerpen al zo uitgekauwd zijn. | Die zijn er ook. Maar de meest gehoorde klacht is, dat het niveau van het forum zo allerbelabberdst is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 12:02
|
|
|
MARIA576 schreef: | Mariska, ik denk dat Chat meestal de enige is die het aandurft om kritiek te uiten en dat hij wel degelijk voor een aantal mensen spreekt, waaronder mijn persoontje.. Niet iedereen durft zich uit te spreken, niet iedereen kan het aan om persoonlijk aangevallen te worden en ik denk dat er meer mensen nu zwijgen...uit angst, dan jij of ik vermoeden. (ik klap ook dicht als men de aanval op mij zou openen...dus zwijg ik normaliter liever, 't is laf, ik weet het, maar zo zit ik in elkaar...) Ook denk ik dat er mensen zijn die het idd gewoon saai, oppervlakkig en niet interessant meer vinden...het forum boeit hen niet meer en wég zijn ze. Jammer toch? | Het is idd een veel gehoorde klacht dat mensen weggaan omdat het forum ze niet meer kan boeien. Mensen hebben gewoon niet door dat ze met hun flauwe opmerkingen de sfeer op het forum ook kunnen verzieken.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 25 augustus 2011, 12:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 11:55
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Voor mij is het forum een mix van beide, zowel serieus als grappig/onzin.
Ik geef toe dat ik ook nog wel eens oftopic ga met opmerkingen tussendoor en als ik daar iemand mee gekwetst heb, dan spijt mij dat. Dat is uiteraard nooit mijn bedoeling.
Maar ik reageer net zo goed op de serieuze onderwerpen, alleen heb ik daar meer tijd nodig om een reactie te formuleren.
En ja, het is idd momenteel een uitlaatklep voor mij, juist door de humor en de kwinkslagen over en weer. Maar ook die zijn nooit persoonlijk bedoeld.
Graag zou ik zien dat wanneer iemand denkt/vind dat ik teveel oftopic ga of wanneer iemand vind dat ik te ver ga, ik persoonlijk aangesproken wordt en niet via het forum. Want naar mijn bescheiden mening is daar het forum niet voor. | Josina, mijn reactie is niet persoonlijk naar jou toe gericht. Er zijn veel meer mensen die zo bezig zijn, en de vraag is of we die kant op moeten gaan met het forum.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 11:40
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Mogen mensen stoom afblazen? Ik kan ook wel zeggen censuur op kritiek. Ook dat wekt irritatie op.
En waarom spreek jij altijd in meervoud? Waarom niet in de ik vorm? De enige die vaak kritiek uit ben jij. Anderen hoor ik niet. Misschien hebben anderen geen behoefte aan om ergens op te reageren. En dat heeft niks met durven te maken. Of men vind het de moeite niet waard om te reageren
Ik zie zelf geen misbruik van het forum om stoom af te blazen. Ik zie soms dat er mensen zijn die hun frustraties uitleven op het forum. Moet daar ook censuur op komen?
Ik vind censuur op het forum te ver gaan. Waar leg je de grens?
Verboden te geinen op het forum? Verboden kritiek te uiten op het forum? Verboden om smileys te gebruiken? Verboden je dagelijkse bezigheden te vermelden?
Wat wel verboden is om elkaar erge ziektes toe te wensen.
Als je zonodig censuur wilt hebben, mail de redactie dan maar. En pas dan ook censuur op jezelf toe en niet op anderen. | Als je de bijdragen van anderen leest, zie je dat ik niet de enige ben, die er moeite mee heeft hoe het hier gaat op het forum. Sommigen hebben er minder last van, anderen vinden het net zo kwalijk als ik. Bij de ene is de irritatie groter dan bij de ander. Wat betreft censuur toepassen, laten we eens beginnen met de off topic bijdrages weg te halen, dan zijn we al een stuk verder. Dus als het topic oppervlakkig is, hou het oppervlakkig en als het topic serieus is, hou het dan serieus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 11:23
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik ben een absoluut tegenstander van censuur. Ik vind dat mensen, van welk niveau dan ook, hun mening moeten kunnen uiten op het forum. Wat ik heel jammer vind is dat mensen zich snel persoonlijk aangevallen voelen. Vaak is het lastig om iets te schrijven zonder daarbij het woord: JE te gebruiken. Dit wil schrijvenderwerg niet altijd betekenen dat Je, ook persoonlijk is bedoeld. Verder vind ik een mix van zinnige en onzinnige topics op het forum een mooie afwisseling. Op deze manier is er voor iedereen wat te bespreken. De ene mens heeft een groter portie diepgang meegekregen als de ander, en dat moeten we wederzijds ook kunnen respecteren.
Voor veel mensen is het moeilijk om on-topic te blijven, en dat vind ik soms wel jammer. Laten we met zijn allen een beetje proberen om wat minder off-topic te gaan. Mocht iemand off-topic willen gaan dan is daar naar mijn idee het van alles wat gedeelte in het forum voor. ( of stuur die persoon gewoon een mailtje met je bericht) Het zal me een zorg zijn als men in die topics eigenlijk aan het chatten zijn, maar op die manier worden de wat serieuzere topics een beetje gespaard.
Het moet niet zo worden dat ieder topic veranderd in een onzin topic. Dat ontneemt iemand de zin om serieuze topics te openen. En als iedereen eerst tot 100 telt voordat hij/zij een reactie plaatst, en niet meer reageerd op iets wat negatief, persoonlijk wordt bedoeld, dan zal er vanzelf minder gehakketak komen. | Ik denk dat de tijd van zelfregulatie voorbij is. Misschien gaat het nu een tijdje goed, maar over een poosje gaat men gewoon weer op de oude voet verder. Ze hebben niet door dat er zelfs mensen weggaan vanwege de oppervlakkigheid. En het is in mijn ogen dodelijk voor het forum als we dit maar zo door laten gaan...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 25 augustus 2011, 11:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 11:09
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Chat, ik ben het me je eens dat er soms op serieuze topics flauw wordt gedaan. Zoals ik in het verleden al aangaf maak ik me daar ook schuldig aan. Soms gebeurt zoiets veel te vlug en dat zet anderen dan ook weer aan om naaste de kwestie of flauw te gaan reageren. | Als het soms is heb ik daar begrip voor, maar het gebeurt bijna altijd.
FRANKT627 schreef: | Anderzijds is er een topic 'mop' die bedoelt is om moppen te plaatsen. Als er dan een mop staat die niet door de beugel kan wordt die luchtige topic weer gebruikt om hele stellingen of meningen weer te geven. Men gaat dus van het luchtige over naar het zwaardere genre. Wat ook weer niet de bedoeling is. Een topic moet het karakter bewaren waarvoor hij in het leven is geroepen. | Humor en geintjes moeten kunnen. Maar een serieus onderwerp te laten ondersneeuwen door flauwe opmerkingen gaat me echt te ver
FRANKT627 schreef: | Niet iedereen komt goed uit zijn of haar woorden. De gave van het gesproken of geschreven woord is niet iedereen gegeven. Toch hebben die mensen ook hun mening en vooral het recht om wat te schrijven. Als er dan nadien wordt gezinspeeld op schrijffouten werkt dit heel kwetsend en demotiverend. Zo bestaat dan de kans dat er een elitestatus in het leven wordt geroepen en dat mag ook de bedoeling niet zijn. Het is dus een aanvaarden en een aanpassing voor sommige onder ons. | Eerlijk gezegd vind ik dat wel meevallen. Mensen denken vaak dat hun mening niet gewaardeerd wordt, maar het tegendeel is waar. Niemand is te dom om iets te zeggen, helaas denken ze dat wel...
FRANKT627 schreef: | Een serieuze topic moet er zijn. Meningen moeten gedeeld kunnen worden. Wat er echter gebeurt is dat men wanneer het men niet eens is met een mening van de andere persoonlijke aanvallen uitoefent. Dat is zo in het verleden al meermaals gebeurt. Men denkt dan ook een psychologische analyse te moeten maken van de andere en die dan op het scherm op te plaatsen. Zo gaat die serieuze topic weer helemaal aan zijn doel voorbij en ontstaat er weer een vete tussen bepaalde mensen. De CM-redactie krijgt dan weer enkele mails van ontstemde leden en dan wordt er door de schrijver van die klaagmail uitgekeken welke sanctie er volgt. Hoe zwaarder de sanctie hoe beter, denken sommige dan weer. Zo is men meer bezig om de andere een loer te draaien ipv van hem of haar te begrijpen wanneer die persoon een mening formuleert die slaat op het onderwerp van het topic.
Het is niet altijd makkelijk maar wanneer men het oneens is met iets moet men soms het onderwerp los kunnen laten. Niet alle onenigheid kan opgelost worden. Het vergt een beetje oefening maar een discussie moet een discussie blijven en niet een reden om een verbale oorlog uit te voeren. | Hier geef je een goed punt weer. Hoe ga je om met iemand die een andere mening heeft en wanneer wordt het een persoonlijke aanval.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 10:53
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Kan het ook niet zo zijn dat mensen nou eenmaal niet slimmer zijn dan jij? Niet iedereen beschikt over de gave van schrijverstalent. Niet iedereen beschikt de gave van discussieren.
Met iemand die laag ontwikkeld is, praat je anders als met iemand die hoog ontwikkeld is.
Dus niveau verschil zal er altijd zijn.
Ik kan ook wel gaan klagen over mensen die op een universitair niveau aan het discussieren zijn. Omdat het voor mij niet te volgen is.
Maar het topic heet HOE moet het forum worden gebruikt.
Mogen er alleen maar serieuze onderwerpen geplaatst worden op een hoog niveau?
Niet ieder lid op cm heeft de gave om op hoog niveau iets neer tezetten. Laat hun in hun waarde als ze dom overkomen. Niet iedereen is even slim geboren.
Voor de niet slimmen word het onmogelijk gemaakt op het forum. Hun wordt in feite het zwijgen opgelegd.
Ik zie liever op het forum wat onzinnige dingen, dan dat men met bijbelteksten elkaar om de oren slaat, omdat men zo nodig hun gelijk wil hebben/halen, en het liefst anderen verketteren. | Jij bent in veel dingen een voorbeeld, want je laat met je bijdrages zien, dat het idd niet te maken heeft met opleiding en niveau. En je weet zelf net zo goed dat humor ook op de site hoort. Maar veel mensen misbruiken het forum om "stoom af te blazen" en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn. Dat geeft veel irritatie bij anderen, maar de meesten durven er niks van te zeggen. Daarom ben ik voorstander van censuur, omdat het in mijn ogen de taak van CM is om het forum te bewaken.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 25 augustus 2011, 10:54
|
|
Naar boven |
|
|
|
|