Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 13:40
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
de sociale leefomgeving van de mede-kerkgangers speelt ook een rol denk ik, marian; ik kom ook uit de zwaar reformatorische hoek van huis uit, en als je één op één met iemand praat, hoor je soms een veel vrijer en ruimer getuigenis, dan wat "de kerkelijke buitenwereld" hoort. dan denk ik wel eens; het is net als met nicodemus; hij geloofde wel, en had de Heere Jezus lief, maar durfde het niet uit te dragen "om de vreze der joden". ergens is het heel triest, om je geloof niet te kunnen delen, omdat je bang bent voor de "keuring" en afwijzing die er onherroepelijk op zal volgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:04
Onderwerp: daten Bijbels?
|
|
|
daten en ontmoeten is gewoon precies hetzelfde, frank...........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:11
|
|
|
DAVID923 schreef: | ontopic. |
sprak hij zichzelf toe;
evenwichtige reactie op een enorm arrogante, botte, ongevoelige, lompe, onzinnige posting, willemijn!
david; doe even normaal, als je tijd hebt?
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op vrijdag 25 maart 2011, 20:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 11:56
Onderwerp: daten Bijbels?
|
|
|
DAVID923 schreef: | ik date niet via internet. hooguit eens ontmoeten na mail contact. |
wat is het verschil, david?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 08:54
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
SUCCES madelief, met je verhuizing en je stapels dozen!! super, dat je zoveel werk hebt kunnen verzetten!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 00:58
Onderwerp: Lente
|
|
|
jij bent errug!!!!!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 14:51
|
|
|
ik kan me niet herinneren deze info op (de reformatorische) school meegkregen te hebben..........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 13:50
Onderwerp: vrije wil versus Gods plan.
|
|
|
en toch; als dat aanpakken niet wil lukken, zoals bij de man met de verdorde hand, zie je dat de Heere Jezus zegt; strek uw hand uit!
dus bij onmacht van de man met de verdorde hand, geeft de Heere Jezus de verdorde hand zelfs nog de kracht om zich uit te strekken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 23:02
|
|
|
HENK710 schreef: | Ik niet...God zet er zelf een voorwaarde in. Alleen is het aanbod er wel onvoorwaardelijk voor iedereen. Of je erin deelt is afhankelijk van het antwoord...daar is God vrij duidelijk in, lijkt me!
Laat ik anders nog een keer een gelijkenis maken om de uitverkiezing duidelijk te maken, zodat dit stukje ook nu mogelijk (weer) helder wordt. Zie het leven als een moeras waar we in weg dreigen te zakken als mensen. God reikt ons Zijn Hand (Jezus) om vast te pakken en ons te redden van het wegzinken. Die Hand reikt Hij iedereen aan. Degenen die die Hand weten vast te pakken en vast te houden, zullen vaste grond onder de voeten krijgen. Doordat je wel wat nat en glibberig bent van al dat drassige moerasspul, vraagt dit wel oplettendheid. God zal er echter ook alles aan doen om de handen die Zijn Hand vastpakken ook vast te houden. Dat is de uitverkiezing! |
dat betekend dus dat je er anders over denkt dan ik, henk; wij dreigen naar mijn idee niet te zakken; wij zijn/liggen reddeloos verloren, mits wij gered worden
waar wij niet kunnen vastpakken, geeft Hij ons de kracht.
waar wij niet kunnen volharden, geeft hij de moed.
God zal er niet alles aan doen om ons vast te houden; God houd ons vast; geen enkele twijfel mogelijk! Hij doet namelijk wat Hij zegt.
hoe ruim en troostrijk is Gods evangelie en genade!! niet ons doen, ons werken, en ons volharden; maar ALLES EN ALLES uit Hem.als er een paar milimeter van mijn kant zou moeten komen, kon het nog wel eens flink misgaan (lees; ging het onherroepelijk mis) nu ligt mijn zaligheid in Zijn handen; en mag ik eenvoudig vertrouwen, dat "Hij het (aan-)deel, dat Hij voor mij heeft weggelegd, zal bewaren (voor me) tot de jongste dag"; de dag dat Hij terugkomt, om mij op te nemen in Zijn heerlijkheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 22:53
|
|
|
HENK710 schreef: | Waar haal je die negatieve gedachte vandaan? Lijkt op een invulling van een buitenstaander. Al in discussies in het verleden aangegeven dat uitverkiezing iets anders is dan het willekeurig uit een prullenbak vissen van een aantal proppen papier die er in liggen. Dat zou het systeem bizar maken inderdaad. Maar dat is niet wat de uitverkiezing leert. De uitverkiezing leert wat Johannes 3:16 heel bondig samenvat: wie Jezus aanneemt en vasthoudt, mag eeuwig met God leven!
Waar zie je dan nog iets negatiefs |
volgens mij heeft chatuliem daar ruimschoots antwoord op gegeven om 19.47 henk; even over t hoofd gezien misschien?
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op donderdag 24 maart 2011, 09:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 20:21
Onderwerp: Japan
|
|
|
er zijn verschillende woorden die voor de uitverkiezing worden gebruikt als je het interessant vind, kan ik ze onder het andere topic wel weergeven voor je? het verduidelijkt wel enorm namelijk, vind ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:19
|
|
|
kathy, mag ik even zeggen dat je het heel duidelijk en mooi hebt omschreven? vooral het stukje van de trein op twee rails vind ik heel treffend en waar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:00
|
|
|
ik laat me dan toch maar verleiden om een begin te maken het je duidelijk te maken;
allereerst zijn er meer vormen "uitverkiezing"/"voorkennis"/ "Goddelijk besluit". - de Heere Jezus is uitverkoren om de zaligmaker te zijn; jesaja 42;1 en 1 petrus 1;20 - de engelen die niet uit de hemel gevallen zijn, om Gods wil te doen. 1 timoteus 5;21 - bepaalde levensbestemmingen van mensen, zoals ambten bijv; 1 samuel 10;24, 1 samuel 16;17, johannes 6;70 - de uitverkoren mensen voor het eeuwig leven bij God in de hemel; romeinen 8;28, 29. handelingen 13;48, lukas 10;20, efeze 1;4 efeze 3;11 2 timoteus 1;9
wat uiteindelijk mijn troost is uit de laatst genoemde verkiezing; van mensen die bij God mogen wonen? - als mijn zaligheid uit mijzelf had moeten komen, was ik verloren gegaan ik wilde het niet, mijn leven niet omvormen, en had verkeerde denkbeelden van God; ik zag Hem als eisende God, niet als Liefdevolle Vader. - juist omdat God een eeuwig plan heeft, (het boek des Levens/de uitverkiezing) is er voor ons mensen met ons zwarte hartje, en onze verkeerde wil, de mogelijkheid om bij Hem te zijn. - Hij vernieuwd onze wil, ons denken, opent ons hart om Zijn Woord te ontvangen, schenkt ons Zijn liefde, vernieuwd ons, en al wat er nog meer aan genadegaven zijn, ontvangen wij uit Zijn hand, omdat HIJ dat in ons werkt, niet omdat wij zo stoer, verstandig en gelovig zijn, of omdat wij zo graag wilden geloven. - van begin tot eind, van alpha tot omega, zijn we dus afhankelijk van het werk van de Heilige Geest, van het verlossende werk en de voorbede van de Heere Jezus, en van het liefdevolle hart van God de Vader. - zodra de Heilige Geest van ons wijkt, vallen wij gemakkelijker in zonden, raken het gevoel van Gods liefdevolle aanwezigheid kwijt, en raken wij aan onszelf overgeleverd, is mijn ervaring.
kortom; in Hem vermag ik alles, van mijzelf kan ik niets. van uitverkiezing, tot uiteindelijke verheerlijking, alles en alles is niet omdat ik van mijzelf zo goed gelovig ben, maar heb ik ontvangen uit Zijn Goddelijke hand, die mij vasthoud, mij leid, en mij Thuis zal brengen.
ik zie dus de leer van de uitverkiezing niet als lam slaan, maar als enorm troostrijk, chatuliem.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op woensdag 23 maart 2011, 19:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 17:12
|
|
|
ik heb er op gegoogled ja; ik haal arminius en pelagius door elkaar..... arminius zag de uitverkiezing, erfzonde en vrije wil anders dan de gereformeerde kerken.
(toch?)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 15:38
|
|
|
ik zie heel veel positiefs in de uitverkiezing, maar de tijd ontbreekt me om het goed uit te leggen;
wat ik wel even aan wil geven is dat er ooit iemand heeft gezegt; "wie nooit op het basis-onderwijs van de bekering gezeten heeft, heeft nog niets te zoeken op de universiteit van uitverkiezing" met andere woorden; bekering is fundamenteel, uitverkiezing is een uitgebreide overdenking waard, nádat je tot bekering gekomen bent.
marian; judas was de enige van de uitverkorenen die verloren ging; dat kun je terugvinden in het hogepriesterlijk gebed (joh 17 vers 12) "die Gij Mij gegeven hebt, heb ik bewaard, dan alleen de zoon der verderfenis, opdat de schrift vervuld worde".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 09:16
|
|
|
JAN786 schreef: | Dat is wel hele vrije exegese Zij wilden helemaal geen bloed voor verzoening. Joden dachten gerechtvaardigd te worden door het houden van de wet. Waarom zouden ze dan Jezus bloed wensen? |
jan, er is geen mens die vanuit eigen behoefte tot God komt om verzoening; als mens zijn we immers allemaal geneigd om door gehoorzaamheid aan Gods leefregels dichter tot Hem te naderen? het is God die in ons werkt het willen en werken naar Zijn welbehagen. God is echter genadig, en zoekt ons behoud; hij zorgt eerst dat wij behoefte aan Zijn liefde en genade krijgen, en daarna schenkt Hij het ons ook nog!!
DAVID schreef; @hannah pinksterdag is de uitstorting van de Geest op de apostelen en discipelen van Jezus.
Je interpretatie van wat er op het kruis gebeurde is echt een arminaanse gedachte. Het bloed heeft alleen nut voor mensen die bekeren en wedergeboren worden.
op de pinksterdag kwamen 3000 mensen tot bekering, david; dat waren dus veel en veel meer mensen dan alleen de discipelen/apostelen. wat er arminiaans is aan mijn gedachtengang is me niet duidelijk; arminius leerde namelijk dat wij door eigen werken het koninkrijk van God binnen kunnen gaan, als ik het goed heb....... ik ben het eens met je, dat bekering en wedergeboorte samenhangen met het reinigende bloed van de Heere Jezus. vergeet echter niet, dat ook bekering en wedergeboorte door Gods Geest in ons worden gewerkt, en niet uit ons eigen zwarte hartje komen. alle initiatieven komen ten diepste van God zelf, het hele genade-leven, van besef van onreinheid en zondigheid tot de zuivering van je leven door de Heilige Geest. en alle eer komt wat dat betreft alleen aan Hem toe.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:42
|
|
|
zijn bloed kome over ons en onze kinderen die uitspraak zie ik als vervuld op de pinksterdag; het verlossende bloed, dat over de mensen kwam die bij het kruis stonden........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 20:25
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
zijn er nog mensen met die een party tent in de aanbieding hebben, voor als het een dag met wat neerslag dreigt te worden??
voor het opzetten van de tent verwacht ik meer dan genoeg vrijwillig(st)ers, dat vormde vorig jaar tenminste geen enkel probleem.
(behalve dan degene die ging zeggen hoe je een mega tent opzet, tegen iemand die gewend is tenten in elkaar te zetten; je hebt er van die eigenwijze arrogantjes tussen lopen, he..........pffff; zou je moe van worden. )
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 22 maart 2011, 20:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 20:01
Onderwerp: Moeder worden op 63-jarige leeftijd: Bijbels uit te leggen?
|
|
|
BEUN656 schreef: | als ik even in mag gaan op Gods weg hierin Hannah: Is het altijd zo gemakkelijk om Gods weg te accepteren in je leven...? |
ik denk dat het erg veel moeite kan kosten, beun; als alleenstaande misschien nog wel meer dan wanneer je samen een verwerkingsproces doormaakt. misschien ligt het er ook aan hoe je Godsbeeld is, hoeveel moeite je hebt met het accepteren van de lijn in je leven; ik weet het niet....... het is nu eenmaal een stuk gemakkelijker de goede dingen uit Zijn hand te ontvangen, dan de moeilijke, nietwaar?
wat ik echter wel weet, is dat regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, voor- en tegenspoed, uit Zijn Vaderlijke hand komen; en dat alle dingen meewerken ten goede, voor hen die naar Zijn voornemen geroepen zijn. dat is voor mij een troost geweest indertijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:34
Onderwerp: Drachten
|
|
|
ben ik niet in alle gevallen met je eens, leonard.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 14:50
Onderwerp: Moeder worden op 63-jarige leeftijd: Bijbels uit te leggen?
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Een ivf behandeling binnen een relatie met eigen eicel en donorzaad, is in mijn ogen heel wat anders als een ivf behandeling met donorzaad en donoreicel.
Is het Gods bedoeling dat we op de laatste manier voor nakomelingen zorgen?Wat voor gevolgen heeft het voor het kind als het weet dat het op deze manier verwekt is , en niet weet wie zijn biologische ouders zijn.
Is het niet zo dat wij moeten leren accepteren dat kinderen krijgen niet vanzelfsprekend is?
Het ene echtpaar zal makkelijker kinderen krijgen dan het andere echtpaar. |
zelf ben ik ongewenst kinderloos. en ook al had ik de keuze om op een lijst geplaatst te worden voor een icsi-behandeling; zelf had ik het idee dat dit toch wel op "scheppertje spelen" begon te lijken, en we hebben er om die reden van af gezien. ook de kans op baarmoederhals kanker en borstkanker schijnt toe te nemen bij het slikken van veel hormonen.
wat weinig wordt gerealiseerd, is dat mensen die alleengaand blijven, ook ongewenst kinderloos zijn/blijven; dan heb je nog een extra (eventueel) verdriet; je kunt je emoties met betrekking tot het geen moeder/vader worden, niet met een partner delen, en soms wordt het door "de buitenwereld" niet eens gezien. wellicht is het dan nog moeilijker!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 14:23
Onderwerp: Drachten
|
|
|
zelfs ik, als getogen rotterdamse, snap dat, cross!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 12:24
Onderwerp: Boos zijn op GOD?
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | CROSSROAD317 schreef: Waarom niet ??
God schiep de mens naar zijn evenbeeld. God heeft lucifer uit de hemel gegooid, dus ik neem aan dat Hij boos is geweest ...
Over het boos worden van God op lucifer zijn we het dus eens .... En ja, ik denk dat ook de engelen ergens een keuze mogelijkheid hadden. Maar dat God wel verlangt dat ze Hem als souverein God en Schepper zien. Trouwens dit beeld zullen we in de toekomst nog een keer zien, als God als Vredevorst zal heersen op/over de aarde .... Dan zal Hij onvoorwaardelijke volgzaamheid eisen van de overgebleven mensen die de aarde dan nog zullen bevolken ..... Maar goed, dat is een heel ander onderwerp |
toch ben ik er wel nieuwsgierig naar crossroad; kun je onder een ander topic misschien meer info geven? want net als marylien heb ik ook onduidelijkheden over het evt "aanwezig zijn van zonden in de hemel" voor de schepping en ben ik nieuwsgierig hoe je het chiliasme ziet....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 19:02
Onderwerp: Groningen, 20-40jaar? interesse?
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | diensten op 10 april en 1 mei.. |
tja, chat; als mei ook in april valt...............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 19:00
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Ik bekijk het glas gewoon als halfvol Willemijn, Ik ga er gewoon vanuit dat de rest van de dag geweldig is en dan is dit dus idd het slechtste moment |
je hebt vandaag vast je hele huis een grote schoonmaakbeurt gegeven met loei-heet sop? óf je dan warme handen krijgt!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 13:29
Onderwerp: Bijbels vermanen en ego.
|
|
|
och, dat het dan maar een bijbelse vermaning mocht komen krijgen te worden; die ter harte genomen zou komen te worden.......
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 21 maart 2011, 13:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 20:14
Onderwerp: chantage???
|
|
|
DAVID923 schreef: | WIST gewoon dat dit zou komen, en dat tegen de persoon die steeds alles Bijbels onderbouwd! hoe durft ze!! als ze nu man was, oke........... zovaak worden Bijbelteksten hier totaal genegeerd. en nu ik iemand quote over de inhoudelijke zaak , dus waar het omging in chats vraag, kom jij om de bocht. lol! ja, vind je het lollig? heb een hele persoonlijke studie vol argumenten en Bijbelse onderbouwing gemaakt/gepost, weinig tot geen inhoudelijke theologische reactie, klinkt mij in de oren als; waar blijft de erkenning voor mijn goede daden.... en dan het gore lef dit hier tegen mij te zeggen! o my goodness... doesn't sound that good to me!! dit is de Bijbelstudie sectie! op die andere zit ik express niet... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:38
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Hmmm...veel sloot weing wal, vrees ik vorig jaar was het zo van: "doe nu dit en doe nu dat...en als je dat gedaan hebt moet het zo doen..." Laat ons maar bidden voor een hele hoop mooi weer... |
oeps.........
(maar niet voor zo heel lang!!)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:15
Onderwerp: Groningen, 20-40jaar? interesse?
|
|
|
LISA610 schreef: | daar heeft hij dus nog niets concreets over gezegd. |
twintig tot veertig jaar, lisa; hoe concreet wil je het hebben?
zelf heb ik de ervaring, dat wanneer je iets wilt regelen, er heel veel mensen mee willen sturen, maar dat dat heel storend kan werken; je kunt het immers niet voor iedereen op maat maken? als ik jou was, zou ik dus inderdaad een nieuw topic openen. het overnemen van initiatief kan namelijk als heel storend ervaren worden. (de zin om er energie in te steken zou je vergaan!!)
|
|
Naar boven |
|
|