Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 25 augustus 2010, 19:48
Onderwerp: CM setjes (de schone lei)
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Weet je ook hoe het met de leeftijden op CM zit??? |
Dat kun je wel onderzoeken. Je geeft aan bij zoeken in welke leeftijdscategorie je zoekt tussen 18 en 99 jaar en dan heb je de totalen, want jonger of ouder komt niet voor. Je kunt zoeken op mannen, op vrouwen en op mannen en vrouwen. De berekening in percentages kun je dan makkelijk maken.
Thomas, zou het toch wel jammer vinden dat zoveel vrouwen... ahum.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 25 augustus 2010, 19:37
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dus er is ruimte voor een paar lesbische stellen, bedoel je? |
Met 67 lesbische paren is alles weer in evenwicht, statistisch gezien. Het is overwegend zo dat er meer vrouwen ingeschreven staan op CM, is mijn indruk
Thomas, er zijn leugens, grove leugens en statistieken (onbekende bron)
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 25 augustus 2010, 19:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 25 augustus 2010, 19:26
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | moet de man/vrouw verdeling dan gelijk zijn??? paar leuke gelijke setjes moet kunnen hoor ! |
1143 mannen en 1410 vrouwen is nu de verdeling. Ongeveer 55 procent vrouwen en 45 procent mannen.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 22:02
Onderwerp: Werken een baan
|
|
|
PIETER649 schreef: | Het ultieme bewijs van de veel te veel vrije tijd die schoolmeesters zich dmv frequente stakingen hebben verworven. |
Cultuuroverdracht is mijn werk, Pieter, ik werk gewoon, zoals de meeste avonden.
Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 21:08
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | jouw overhemden zijn vast ook paar maatjes groter de bloesjes van Shanita.....weet je hoeveel tijd er in strijken gaat zitten |
Netje zag eens shirtjes hangen O! Als Pieters buik zo groot ’t scheen dat Netje wilde strijken schoon haar Pieter ’t haar verbood.
Hier is, zei zij, noch mijn Pieter noch een Duitser die het ziet aan een lijn zo vol geladen mist men vijf, zes shirtjes niet.
Maar ik wil gehoorzaam wezen En niet strijken, ik loop heen Zou ik om een mand vol shirtjes ongehoorzaam wezen? Neen!
Voort ging Netje, maar haar Pieter Die haar stil beluisterd had kwam haar in het lopen tegen vooraan op het middenpad.
Kom mijn Netje, zei haar Pieter Kom mijn kleine hartedief Nu zal ik de waslijn schudden Nu heeft Pieter Netje lief.
Daarop ging haar Pieter schudden Netje raapte schielijk op! Netje kreeg haar mand vol strijkgoed En liep heen op een galop!
Thomas van Alphen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 24 augustus 2010, 21:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 20:28
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Eigenlijk is het heel simpel hoor, je moet gewoon zorgen dat ze wat te klagen hebben, anders gaan ze zelf dingen verzinnen om over te klagen |
Pieter, volgens mij pak je, net als ik, elke ochtend het schone gestreken overhemd dat boven op de stapel ligt.
Bij een shirt, zo schoon gewasschen, mist met één, twee kreukjes niet.
Thomas, vandaag blauw met een soort ruitje er in - of zo.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 24 augustus 2010, 20:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 18:38
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
[quote=LIESBETH326
Zie hier het belang van komma's.... [/quote]
Thomas, jij schrijft het, ik dacht het.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 17:39
Onderwerp: Ik mis je....
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Annemiek Irene
23 augustus 2000. De dag dat de weg naar je vader de weg naar de Vader werd. Als ik kijk naar je broer, die 10 jaar ouder geworden is en naar je zusje, een jonge vrouw van 19, dan moet ik altijd weer denken aan: hoe zou jij er nu uit gezien hebben? Zou je een vriendje gehad hebben? Maar 13 jaren ben je bij ons geweest. 13 jaar om nooit te vergeten.....Papa. |
Ontroerend. Sterkte, Chat.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 21:31
Onderwerp: Het homohuwelijk en de PKN kerk
|
|
|
[quote=CROSSROAD317]Als je een kind opvoedt met jouw waarden en normen dan is dat daarmee geen indoctrinatie. Wie een kind opvoedt in de trant van: hij moet alles zelf maar ontdekken, dan doe je dat ook vanuit een bepaald waardepatroon. Opvoeden is nooit waardevrij, of je nu een christelijke opvoeding geeft of een andere Christelijk opvoeden is niet indoctrineren, maar je geeft daarmee dus wel waarden aan. Liefde en vergeving en veelal ook andere. Bedenk dat indoctrineren hooguit nog kan in een dorpsgemeenschap zonder tv en internet en dat is hoge uitzondering. Landen waarbij de overheid de media controleren zijn er sinds de val van de muur ook weinig meer en zelfs het naziregime zou nu niet meer zo kunnen werken. Indoctrinatie kan alleen in een zekere afzondering en met angst als middel.
Wie christelijk wil opvoeden zal dat in onze cultuur altijd doen met heel veel andere waardepatronen om zich heen. Iedere vorm van opvoeding is een vorm van beïnvloeding en keuzes maken. Wel kun je je afvragen wanneer het indoctrineren wordt. Overtuig kinderen van je opvattingen en leef het als ouders voor.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 21 augustus 2010, 22:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:47
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik had op de gemeente avond bij ons ook aangegeven dat het ergens goed zou zijn, als er op de site van de kerk ook een soort stellingname zou staan, over bijvoorbeeld maatschappelijke zaken. Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om ergens voor te gaan staan, durven op te komen wie je bent, waarom de het zo denkt etc.
Jongeren houden ook van duidelijke zaken.
En eens lekker een goede discussie over iets is niet verkeerd. En je mening herzien is ook nooit weg. |
Ach Jonathan, we gaan beide een pittige discussie niet uit de weg. Maar lauwheid, vaagheid en niet-zoutend zout. daar moet je bij jongeren niet mee aankomen en ik mag dat eigenlijk ook wel. Politiek is niet helemaal te mijden, maar partijpolitiek is uit den boze. Oproepen om te bidden voor of tegen het slagen van deze coalitie zijn wat mij betreft absoluut nimmer aan de orde. Wanneer het CDA vergadert, lees ik dan wel in de krant en ik wens zoiets niet van de kansel te horen, om maar eens iets te noemen.
Thomas, vindt jongeren wel leuk.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 21 augustus 2010, 19:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 21 augustus 2010, 16:30
|
|
|
[quote=ANNETTE050]Het gaat om de grote getallen he. Er zijn wel kerken/groeperingen die er wel goed in slagen en die verdienen alle hulde. Maar de middenkerken, of het nou PKN is of katholiek hebben daar kennelijk meer moeite mee. Jongeren verwachten een duidelijk en heldere boodschap. Laten we niet vergeten dat het aantal jonge christenen in verhouding niet erg groot is. De kerken hebben achtereenvolgens een groot deel van het intellect en daarna wegens het weinig sociale karakter een groot deel van de arbeidersbevolking verloren. Nu verliest men de jeugd en dat zou de nekslag best kunnen zijn. Het instituut kerk heeft ernstig aan aanzien en gezag ingeboet. Onder studenten op de universiteit is de kerk een randverschijnsel. De toon naar de katholieke kerk in verband met het misbruik is ook venijnig, met name in de Duitstalige landen nu. Het imago van de kerken is slecht. Maar als mensen er in slagen de jeugd vast te houden, is dat altijd goed. De samenleving verandert ook. Jongeren zijn doorgaans meer op een directe beleving uit en als die minder wordt vaak snel gericht op iets anders. Ze worden minder vaak langdurig lid van iets. Dit soort maatschappelijke of sociologische zaken heeft een grotere invloed op de kerken dan wat men binnen de kerken denkt.
Thomas, zoekt het goede midden toch wel wat.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 21 augustus 2010, 16:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 23:07
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Nou, jaaaaaaaaa, Thomas....neem me niet kwalijk, ik kan het niet met je eens zijn hierin. Onderwijzers, leerkrachten, leraren, docenten? Opvoeders zijn het, mensenredders, de beschermers van de zieltjes van ons aller nageslacht, de vormers van de hoop der natie, de steun en toeverlaat van iedere wanhopige opvoeder en natuurlijk ook van de hoopvollen onder ons, kortom: een standbeeld...............op ieder dorps- en stadsplein voor DE LEERKRACHT! Hulde! |
Thomas,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 22:14
Onderwerp: Retraite
|
|
|
HANNAH810 schreef: | kiekeboe, renske, ik blijf zitten overigens, want ik ben een beetje moe..... aangenaam; mieke is de naam |
Blijf maar Hannah, want Mieke is op CM weer iemand anders.
Thomas, ingewikkeld allemaal.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 20:58
|
|
|
[quote=PIETER649]Ik denk ook niet dat het gaat om het landelijke instituut of een al dan niet opgelegde leer of omgangscultuur. Het is uiteindelijk de plaatselijke gemeente die telt. Mensen kiezen niet zozeer voor de leer maar meer of ze zich herkennen in liturgie, prediking of andere kerkbeleving, naast sociale contacten. Vroeger was de leer een harder punt. Maar wie treedt nu nog toe tot de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt vanwege het standpunt over artikel 31 van de kerkorde? Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wat er in staat. Je voelt je thuis of niet denk ik. Voor mij telt dat ik in de kerk waar ik nu zit ben opgegroeid, maar nu er in Leeuwarden vier kerken gesloten worden, moet ik elders onderdak zoeken. Dan kijk ik niet zo naar de leer maar wel naar de predikant en de sfeer in een kerk. We zijn als gelovigen ook wel zover geïndividualiseerd dat vrijwel niemand de leer van een kerk meer klakkeloos onderschrijft. Laten we maar kijken wat ons bindt als Christenen, bij de PKN verliezen we gemiddeld duizend mensen per week. En de meesten gaan weg zonder groeten, niet in de laatste plaats vanwege het negatieve en onverdraagzame imago van Christenen. Ik kan er best mee leven dat iemand over doop, avondmaal en wat dan ook anders denkt dan ik. Laten we ons als Christenen maar eens meer verbonden voelen. We hebben elkaar hard nodig.
Thomas, PKN in Leeuwarden maar voelt zich misschien wel niet thuis in een hele behoudende PKN- gemeente elders.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 21 augustus 2010, 23:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 20:41
|
|
|
MARIO216 schreef: | Het lijkt hier trouwens opreens wel op eens een forum voor leerkrachten |
Leerkrachten? Als ik ERGENS een hekel aan heb he, dan zijn dat leerkrachten. Met name docenten en de naam zegt het al: een cent is het minst waardevolle geldstuk en do is de laagste toon. Een docent is dus een waardeloos geval die eens een toontje lager moet zingen!
Thomas. praat me niet van onderwijzers, juffen dat gaat nog.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 20 augustus 2010, 20:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 19:06
Onderwerp: Gezocht...
|
|
|
ANITA324 schreef: | Ik moet leren meer geduld te hebben op dit terrein want echt naar mijn laatste verkering uit is gegaan ben ik 1 jaar singel. Je wil van alles maar ik ben ook zeer kieskeurig en zoals sommige mij kennen vinden mij wel es te te in alles. Hoe dan ook Willemijn u hebt gelijk hoor ik mag neej ik moet tevreden zijn in wat ik nu mag doen dat zeiden mijn ouders ook al vaak tegen mij. Wees blij met wat je nu kan en mag doen. Ook God weet in wat voor mij in petto is en wat nog komen gaat en ja ik heb zelf gekozen om opmezelf te gaan wonen. Mijn ouders lieten mij die ruimte maar het had hun niet gehoeven ik mocht ook bij hun blijven wonen maar ik hield het gewoon weg niet uit de spanningen de stress die ik voelde maakte mij boos ik kon daar moeilijk mee om gaan en liep daar bij weg. Nu ik opmezelf woon heb ik alle ruimte maar nu mis ik het die warmte in wat ik bij mijn ouders juist zo voelde waar je ei kwijt kon. Gelukkig wonen mijn ouders dicht bij mij en kan ik mijn verhaal kwijt maar als ik weer boos word dan loop ik even een blokje om tot kalmte te komen. Neej ik ben een vrouw apart ook met mijn gebruiks aanwijzingingen ik ben niet één van de makkelijkste om zo te zeggen. Hoe dan ook ja ook ik zit nog elke dag in de Leerschool van het leven. Zo heb ik ook niet eens mijn dag maar ik bid altijd of de Here mij wil veranderen als ik dan boos ben of Hij mij zachtmoedig wil laten zijn ja nederig van hart te mogen zijn.
Shalom,
Anita |
Verliefd word je niet als je er om zoekt, maar het overkomt je, tegen wil en dank, is de boodschap. En je hebt in de Sneekweek vast wel wat Fries opgevangen.
Thomas, die wel gelooft dat een vliegende vogel meer zal vangen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 20 augustus 2010, 19:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 20 augustus 2010, 08:57
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Het beste moment weet ik niet maar een goed moment heb ik nu al: Koffie, veel koffie vanmorgen. Degene die het heeft verzonnen, moet de Nobelprijs krijgen. Elke dag weer dit genoegen!
Thomas, blij dat hij 's ochtends geen Earl Grey hoeft te drinken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 19 augustus 2010, 23:01
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat gaat er binnenkort af hè. Eindelijk gerechtigheid tegenover de basisscholen. |
Meer dan een advies van de Onderwijsraad is het niet he, dus het is de vraag of dat er af gaat. Maar ik gun je ook zeven weken hoor. In de praktijk ben ik trouwens meestal de laatste week al bezig. De lobby die de school als kinderoppas ziet, wordt wel sterker. We zijn echter een school en geen instelling voor gratis kinderopvang. Dat is een verantwoordelijkheid van de ouders.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 19 augustus 2010, 23:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 01:05
|
|
|
..
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 18 augustus 2010, 01:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 01:02
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | 6 weken vakantie gehad, maar ben blij dat ie voorbij zijn... |
Nou dat gevoel ken ik niet zo.
Thomas, zeven weken vakantie...
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 18 augustus 2010, 01:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 21:01
Onderwerp: Belijdenis doen, zin of onzin?
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Vandaag, beste collegachristenen heb ik belijdenis gedaan op mijn oude dag.
Waarom nu en niet eerder vragen jullie je misschien af? Ik leg het even uit.
In mijn jonge jaren was het in ons gezin gebruikelijk dat de oudste zoon belijdenis deed. De andere kinderen hoefden dat niet, mochten dat wel.
Bij mij kwam het er niet van.
Toen ik mijn opleiding deed voor hathayogadocente, kreeg ik meditatieles van een theoloog, yogales van een gelovig man en het hoofd van het bestuur bleek ook een gelovig man te zijn. Niet allen zozeer binnen de kaders van een groep zoals nederlands hervormd of gereformeerd maar wel oprecht gelovige mensen, zich ontwikkeld hebbend vanuit hun traditionele basis (protestants).
Tijdens die opleiding werd me meer en meer helder dat God echt overal tegelijkertijd is, dat altijd is geweest en ook altijd zal zijn. Ik werd me bewuster van wat het betekent om te zeggen dat je christen bent, wat dat werkelijk impliceert en hoe dat in te vullen. En hoe De Heilige Geest in mijn leven werking heeft werd me steeds duidelijker.
Die realisatie die steeds sterker werd deed mij steeds meer verlangen naar het doen van belijdenis. Daarvoor was negen maanden toerusting nodig en dat is vandaag beëindigd in een feestelijke, indrukwekkende dienst waarin ik samen met zes anderen, variërend in de leeftijd van twintigers, een veertiger, een vijftiger en een zestiger, in het bijzijn van veel vrienden, mijn zoon en zijn geliefde, belijdenis mocht doen. Dierbaren die er fysiek niet bij konden zijn waren er bij, in mijn hart.
Waar ik benieuwd naar ben is: hebben jullie belijdenis gedaan? Zo ja, zou je dat nu anders doen of beleven? Zo niet, zou je dat alsnog willen doen en waarom, wat zou je motivatie zijn? |
Ik zat nog in een paar oude topics te lezen en zag deze ook nog. Ik wil nog wel even kwijt dat het natuurlijk perfect is dat je deze stap heb gezet. Het is beschamend dat je het aanvankelijk niet durfde te vertellen. Jij hoeft je niet te schamen maar wel de mensen die er voor gezorgd hebben dat je dit eerst niet op CM durfde te zeggen uit angst dat het weer dezelfde laaghartige reacties zou geven als in een eerder topic. Inderdaad ik duid op: Maar we houden van je Mieke, nadat het tegendeel wel heel duidelijk was gebleken. Op CM zitten en niet durven zeggen dat je belijdenis hebt gedaan omdat je zelfingenomen en afwijzende reacties verwachtte? Dat zou toch op CM zeker niet moeten kunnen, als iemand belijdenis doet en de eerder genomen keuze voor Christus daarmee openbaar maakt.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 18 augustus 2010, 00:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 17 augustus 2010, 20:16
Onderwerp: kromme kinderbabbeltjes
|
|
|
CARIN303 schreef: | Haha, leuk Tess....
Ik herinner me dat ik zoiets aan een klant vroeg en die zei; een kus
Tjonge....voelde me erg ongemakkelijk toen en nee, niet gegeven natuurlijk, duhhhh! Heb vanaf toen wel een andere openingsvraag bedacht |
Ik zat een paar jaar geleden met mijn toenmalige vrouw een terrasje te pikken op Ameland. Ze zegt: "Ober!" Zegt de man: "Moment mevrouw, ik kom zo tot U...."
Thomas, kon er wel om lachen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 17 augustus 2010, 20:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 21:38
Onderwerp: ervaringen met seeddaten
|
|
|
Toch ben ik wel benieuwd naar ervaringen van mensen die er eens aan mee hebben gedaan, het SPeeddaten bedoel ik dan.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 15 augustus 2010, 01:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 21:33
Onderwerp: ervaringen met seeddaten
|
|
|
Het lijkt er op dat je de Nederlandse taal ongewild met een nieuw begrip hebt verrijkt, Petra.......
Het zou wel eens de aanduiding kunnen worden van mannen die er bij daten een wat eh eenzijdige kijk er op na houden - en het komt voor natuurlijk.
Thomas, moest er eigenlijk wel om lachen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 14 augustus 2010, 22:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 21:12
Onderwerp: Kinderkamp
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Jij snapt het, Thomas
Marijan, voor wie de uitputtingsslag maandag weer begint. |
Marijan,
Gelukkig is het morgen een rustdag he.
Thomas, vindt het Christendom zo gek nog niet....
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 14 augustus 2010, 21:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 21:09
Onderwerp: PC-problemen
|
|
|
MARIEKE897 schreef: |
ook met andere dingen nog geen echte nadelen ondervonden, het is een verandeming ná IE! |
Internet Exploder.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 20:10
Onderwerp: Werkverslaving een onderschat probleem
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Bedankt voor je wijze woorden, Willemijn. Dat is precies waar het om draait, grenzen stellen! En dat is iets waar ik dagelijks mee bezig ben, daarin ben ik nog lang niet uitgeleerd. Het valt niet altijd mee, omdat ik – als ik zou willen – alle avonden wel zou kunnen werken. Er is altijd iets te doen, het kan altijd leuker en beter. Maar dat wil ik dus echt niet (meer). Vanaf 1991 heb ik fulltime gewerkt, maar vanaf maandag ga ik iets minder (1 dag vrij in de week) werken. Dat is een bewuste keus, waar ik al langere tijd over na heb gedacht. Ik zie er erg naar uit, wat niet zegt dat ik m'n werk niet met plezier doe. Dat is gelukkig wel zo. Het leven draait niet alleen om werk (en salaris), maar er is meer waar je je tijd en energie in kunt steken. ’t Is beter een burn-out te voorkomen, al zal ik nooit durven zeggen dat mij dat nooit zal overkomen. |
Toch blijft het ernstig dat een fulltime onderwijsbaan fysiek moeilijk meer op te brengen valt zonder dat het gaat knagen. Al zijn er meer sectoren waar dit zo werkt, in kringen van verpleegkundigen speelt dit ook. Een te ver opgevoerde werkdruk zou vermeden moeten worden. Boven de 50 lukt het in de twee sectoren die ik noemde haast niet meer. Ik vind het uit economisch oogpunt wel begrijpelijk dat de arbeidsparticipatie onder ouderen toe moet nemen maar wat meer oog voor de afnemende fysieke mogelijkheden naarmate de leeftijd vordert, lijkt me wijs. In het onderwijs is ziekteverzuim zelden kortdurend en het cijfer wordt bepaald door langdurig ziekteverzuim, in de praktijk burn-out. Vrij vertaald: mensen melden zich niet snel ziek en gaan zo lang door dat ze er aan kapot gaan. Het betrokken zijn bij je werk is te schadelijk voor je gezondheid helaas. Bij verpleegkundigen is in de cao nu opgelegd dat vrouwen boven de 55 weer nacht- en bereikbaarheidsdiensten moeten draaien. Wat er dan gebeurt als er sprake is van een personeelstekort is dus wel helder. Verstandig beleid valt van de overheid, maar ook van de werkgevers in de zorg, niet te verwachten, dus je zult je eigen grenzen moeten bewaken. Ik moet wel zeggen dat je er ook zelf aan bij kunt dragen dat je plezier in je werk houdt. Als je de zaken zo in kunt richten dat je met nieuwe uitdagingen bezig bent, dan wel wat meer op routine werkt, kun je je arbeidsvreugde langer behouden. Maar ik zit wat dat betreft in een situatie dat ik daar veel invloed op heb. Naarmate mensen hoger opgeleid zijn, zitten ze ook vaker in banen waar dat nog kan. Voor veel mensen is dat helaas niet zo.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 14 augustus 2010, 20:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 13:15
Onderwerp: Kinderkamp
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zo ik ben er weer. Uitgeput en voldaan.
Uploaded with ImageShack.us Hoe ze het voor elkaar krijgen, dat als je je ogen maar tien minuutjes dicht doet ze meteen een fototoestel bij de hand hebben, is mij een raadsel. |
Dan weet je eens wat leerkrachten doormaken Chat, die hebben dit als baan.....
Thomas, nee nee, ik bedoel niet het slapen
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 14 augustus 2010, 13:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |