ChristianMatch

Forum

Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 68 69 70 71 72 73 74 ... 91 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 december 2010, 23:47
BerichtOnderwerp: Christen zijn, en gaan scheiden???

QUELINE346 schreef:
Hoi allemaal. Ik ben alweer bijna 3 jaar zonder partner (april 2008) en ik vind het nog steeds moeilijk te accepteren dat ik een overtuigd Christen ben, maar toch gescheiden. Mijn (zo goed als-) ex-man, heeft ruim 21 jaar geleden een keus gemaakt voor de Heer, en was lange tijd heel blij.
Toch kwam er een moment in 1997, dat hij "vakantie" nam van God (maar nog wel geloofde). In 2008 ging hij, al dan niet tijdelijk, verderop wonen, en in 2009 had hij een nieuwe vriendin, met 3 kinderen. Ik schuif de scheiding echter niet alleen op hem af: ik ging in die tijd ook lauw om met God. Toch lees ik graag adviezen van andere Christenen die gescheiden zijn. Ik weet nl. zeker dat scheiding niet God's Wil is, maar toch doen wij het op grote schaal: hoe kan dat??! Smiley die vol vragen zit Wat doen we fout? Hoe kan het anders? Was het te vermijden?

Ik denk niet dat mensen te makkelijk scheiden maar dat mensen te makkelijk gaan trouwen. Als je met elkaar op weg gaat zo rond je twintigste zijn veel dingen nog niet zo eenvoudig te overzien, er komen ook andere levensfases. Een echtscheiding meemaken is voor iedereen een ramp en vaak voelt het ook als een mislukking Helaas wordt dat er in nogal wat kerken en zeker ook evangelische gemeenten dit er nogal eens ingewreven. Er zijn wat dat betreft ook schriftgeleerden en pastoraal werkers op CM. Velen komen er achter een foute keuze gemaakt te hebben. Een scheiding is niet Gods bedoeling maar een leven lang lijden onder de partner die niet blijkt te passen is een veel zondiger staat van leven. Veel mensen hier hebben bakken ellende gekend en het feit dat je als christenen getrouwd bent, heeft dat kennelijk niet kunnen voorkomen.
Het is ook echt niet alleen een kwestie van omgaan met God, de menselijke factor is veelal het punt. Dat mensen vakantie nemen van God ontstaat nu eenmaal als je denkt tekortgeschoten te zijn. Maar God is een God van liefde en vergeving, en we mogen Hem altijd weer onder ogen komen.

Thomas, gescheiden.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 4 december 2010, 11:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 december 2010, 19:23
BerichtOnderwerp: waarschuwing aan alle cm leden

DANIEL777 schreef:
dacht ik ook cross maar vroeg waar ze woonde toen kreeg ik terug met een tijdsverschil van 6 uur dus wees gewaarschuwd

Het gebeurt wel meer dat er op CM dit soort mail doorheen glipt. Gewoon aan Chris doorgeven die kan er wel wat aan doen. Een tijdsverschil van zes uur, dan heb je het al over Siberië overigens. Post uit deze landen is sowieso verdacht. Maar als een dame uit deze landen je ongevraagd aanschrijft en je zo geweldig vindt dat ze het derde mailtje al volledig geautomatiseerd om geld vraagt, dan is iemand ook niet helemaal in orde die daar in trapt, toch? Verder geen paniek, het uitwisselen van emailadressen op CM is de normaalste zaak van de wereld. In het contact op Internet moet je een beetje je verstand gebruiken. Als het te mooi is om waar te zijn, is het meestal ook niet waar.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 3 december 2010, 21:09
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 december 2010, 14:00
BerichtOnderwerp: alleen voor jonger dan 35!

LEANNE226 schreef:
Tja,vroegûh,toen wij jong waren,was alles veeeeeeeeul beter...... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Het enige wat er vroeger meer was, was armoede, zei mijn moeder altijd.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 10:28
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

MARIJAN072 schreef:
En die zegt iets over het onderwijs Twijfelende smiley Smiley die vol vragen zit

Buurman's bord is altijd groener en over drie weken praten we wel weer....

Thomas, werkt alleen nog met digibord.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 28 november 2010, 10:37
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 22 november 2010, 22:06
BerichtOnderwerp: weinig lol

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd ervaar ik het niet als negatief als we verschil van mening hebben. Wat dat betreft vraag ik me af hoe het in de hemel zou zijn. Het lijkt me niet aantrekkelijk om het overal met iedereen altijd eens te zijn.Een goede discussie is altijd leerzaam voor de betrokkenen.

Ik vind verschillen in inzicht juist leuk en interessant. Als ik bijvoorbeeld naar eerdere discussies kijk heb ik meer begrip gekregen voor een homoseksueel die zich onthoudt, terwijl anderen meer begrip kregen voor de moeilijkheden die mensen hebben die met deze gevoelens worstelen. Dat is toch alleen maar winst? Ik wil graag van een ander leren hoor. Chat en ik kruisen de degens ook wel eens maar hebben geen hekel aan elkaar. Christenen hebben dezelfde inspiratie maar alle mensen hoeven het geloof toch niet precies zo te ervaren als ik?

Thomas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 22 november 2010, 22:19
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 22 november 2010, 21:41

PIEKIE042 schreef:
met zn allen door 1 deur bedoel je dus... Clown smiley Lachende smiley
of elkaar versperren?? Boze smiley
dat komt hier nogal es.. Huilende smiley, smiley in tranen
ik wil graag es duidelijk neerzetten hoe ik als redelijk nieuweling hier tegen aan kijk..
mij haalt het naar beneden.......

We hebben verschillende gewoontes, verschillende achtergronden en een verschillende beleving. Ik kan me best voorstellen dat een Zuid-Amerikaanse meer voor de Pinksterbeweging voelt dan voor de Hervormde Kerk en bij een Schot is het misschien net andersom. Het zijn varianten. De discussie elders over de verschillen vind ik soms onsmakelijk qua aantijgingen. Ik ben niet zo ongelukkig met de verschillen in beleving, het vult elkaar aan. Vanuit de behoudende hoek kan men zich soms moeilijk voorstellen dat er andersdenkenden zijn, maar wat is er mis met een andere variant van het geloof? Tijdens een mensenleven worden er ook uitstapjes gemaakt, niks mis mee.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 22 november 2010, 21:44
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 22 november 2010, 20:05

PIEKIE042 schreef:
steeds minder kom ik in het forum..
lees af en toe wel, en denk ik....zucht..........................................
heeeele pagina s scrollen om lappen teksten,
en de kritiek op elkaar.
voor mij niet oke.
blijken velen niet door 1 deur te kunnen.
Dan heb ik het voor gezien, het trekt mij naar beneden.
Ik hou het maar op af en toe een mailtje..

Het gaat meestal maar om enkele personen. En bij een discussie zou je je juist open moeten stellen voor de ander he. Ik kreeg van een enkeling ook weer bagger over me heen, sommigen hebben dat nodig. Met een goede discussie leer je in ieder geval elkaars standpunt te begrijpen. En de ware kerk, het ware geloof en de ware christen: als mensen dat van zichzelf vinden, dan snappen ze het niet helemaal denk ik. Geloven is een werkwoord en verketteren is dat ook. Een ander verketteren om het eigen vermeende gelijk brengt ons niet dichter bij Christus. Evangelische, Reformatorische, Charismatische, en meer doorleefde en wijze, zelfs mystieke Christenen kunnen God allemaal goed dienen.

Als ik naast een refovrouw zing, zie ik de hoge bergen al terwijl zij haar ogen pas heeft opgeslagen, maar is psalm 121 daar minder mooi om? Zeker niet als we samen blijven zingen, zo erg is een beetje aanpassen dan ook niet.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 22 november 2010, 20:32
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 november 2010, 22:34

CHATULIEM619 schreef:
Vandaag iets heel gedenkwaardigs meegemaakt. Ik heb de Sint een hand mogen geven..Hij kwam door onze straat en eindelijk durfde ik iets, waar ik vroeger zo bang voor was. Ik liep op hem af en gaf hem een hand. Een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling gegaan....

Oh, leuk, was jij dat?

Engeltje smiley Thomas, regelmatig Sinterklaas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 20 november 2010, 22:36
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 november 2010, 14:47
BerichtOnderwerp: Tip: Goedkoop op vakantie.

Hoewel het een beetje off-topic lijkt: In de wintermaanden is het vaak niet mogelijk om de halve dag buiten te zijn. Ik heb het onderwerp verplaatst.

In Nederland bestaan Natuurvriendenhuizen. Tegenwoordig zijn dat niet meer opgevoerde jeugdherbergen, zoals vroeger. Het principe is dat je relatief goedkoop een (meestal tweepersoons) kamer huurt en je hebt daarbij vrij gebruik van een goed ingerichte keuken.Je witte wijntje en te koelen spullen zet je koud in de koelkast. Door zelf te koken, al dan niet in groepsverband, kom je met je kosten voor voedsel niet duurder uit dan thuis. Desnoods neem je je gourmetstel mee. Het is ook heel geschikt om als groep te reserveren. Een eigen groepsruimte is meestal geen probleem. Ze liggen allemaal in een fraaie omgeving en verspreid over Nederland. Ik kom er wel eens en hoewel het van oorsprong is ontstaan uit de sociaal-democratie, zie ik vrij veel mensen met christelijke achtergrond die zich daar prima thuis voelen. Niet gek voor in de winter en ook niet voor andere perioden als je voor weinig geld eens weg wilt. Kinderen kunnen buiten vrij spelen en ook binnen is er wel materiaal. Draadloos Internet is er steeds vaker, dus je kunt nog op CM ook. Let er op dat de prijzen per natuurvriendenhuis kunnen variëren waardoor het vaak goedkoper is.

www.nivon.nl en dan kun je zoeken onder accommodaties.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 november 2010, 12:02
BerichtOnderwerp: Weekend voor alleenstaande ouders met hun kinderen

Ik heb dit onderwerp in een nieuw item gezet onder Tip: goedkoop op vakantie.

Hoewel het een beetje off-topic lijkt: In de wintermaanden is het vaak niet mogelijk om de halve dag buiten te zijn,

In Nederland bestaan Natuurvriendenhuizen. Tegenwoordig zijn dat niet meer opgevoerde jeugdherbergen, zoals vroeger. Het principe is dat je relatief goedkoop een (meestal tweepersoons) kamer huurt en je hebt daarbij vrij gebruik van een goed ingerichte keuken.Je witte wijntje en te koelen spullen zet je koud in de koelkast. Door zelf te koken, al dan niet in groepsverband, kom je met je kosten voor voedsel niet duurder uit dan thuis. Desnoods neem je je gourmetstel mee. Het is ook heel geschikt om als groep te reserveren. Een eigen groepsruimte is meestal geen probleem. Ze liggen allemaal in een fraaie omgeving en verspreid over Nederland. Ik kom er wel eens en hoewel het van oorsprong is ontstaan uit de sociaal-democratie, zie ik vrij veel mensen met christelijke achtergrond die zich daar prima thuis voelen. Niet gek voor in de winter en ook niet voor andere perioden als je voor weinig geld eens weg wilt. Kinderen kunnen buiten vrij spelen en ook binnen is er wel materiaal. Draadloos Internet is er steeds vaker, dus je kunt nog op CM ook. Let er op dat de prijzen per natuurvriendenhuis kunnen variëren waardoor het vaak goedkoper is.

www.nivon.nl en dan kun je zoeken onder accommodaties.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 20 november 2010, 14:48
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 november 2010, 19:38

CROSSROAD317 schreef:
Schoonebeek --> aardolie Knipoog smiley

In ieder geval door nagenoeg heel Drenthe een prachtig stuk Pieterpad, van Coevorden tot Haren een lang stuk fraaie natuur. Drenthe is een heerlijk stuk Nederland, met rustige en vriendelijke mensen.

Thomas, lag kort in een hunebed.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 november 2010, 18:03
BerichtOnderwerp: Niet verlengen

JONATHAN890 schreef:
Dank je allemaal, en ook de anderen.

Morgen ga ik op 'grijs'. Mijn tijd zit op CM zit erop....doeg allemaal.
Tot laterssssss.

Allereerst wens ik jullie beiden alle geluk natuurlijk. Daarnaast wil ik mijn waardering uitspreken over je getoonde menselijkheid tijdens de periode dat het forum sterk werd vervuild door allerlei tendentieuze uitspraken. Jouw verontwaardiging daarover heeft bijgedragen tot een beter forum. Je weet ongetwijfeld nog hoe grof het er toen aan toeging, en maar goed dat de belangrijkste veroorzaakster, in haar eigen woorden, de stof van haar kleren heeft geslagen. Dat niet alleen, met je vaak persoonlijk geïnspireerde bijdragen, heb je het forum helpen verbeteren, al moet ik zeggen ook van die totaal andere bijdragen van Carin genoten te hebben. Of je de sigaar bent of niet dat moet blijken Engeltje smiley maar ik verwacht jullie beiden hier voor de lol nog wel eens terug te zien. Alle goeds.

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 12:51
BerichtOnderwerp: liefde en opleidingsniveau

HANNAH810 schreef:
in mijn bijbeltje staat;

indien iemand zijn broeder gebrek ziet lijden, en sluit zijn hart toe voor hem,
hoe blijft dan de liefde van God in hem?

en

wie twee jassen heeft, kan er één weggeven.......

als dit voor een broeder geld, zou het dan helemaal niet voor je lief gelden???

Een oude volkswijsheid is dat waar de armoede door de voordeur binnenkomt, de liefde door de achterdeur naar buiten gaat. Het hoeft niet zo te zijn, het zal ook niet altijd zo zijn, maar het gebeurt maar al te vaak. Zoals Hannah het stelt zou het, zeker bij Christenen, wel moeten functioneren. Maar in tegenstelling tot wat velen denken: de meeste Christenen zijn ook maar gewone mensen. Ik vind het heus geen schande als je het materieel goed hebt of goed wilt hebben, zolang je het relatieve van materiële zaken maar inziet. En vooral je naaste niet laat verkommeren. Ik heb een bootje en ben sinds mijn puberteit verzot op zeilen. Ik geniet dagelijks van mijn uitgebreide Apple. Ik kan makkelijk rondkomen omdat ik geen geld uitgeef aan status. Ik vind niet najagen van status een vertaling van christelijke principes, maar meer dan een persoonlijke opvatting is dat niet. Er is verder niks mis met bezit en wat reserveren voor de toekomst, zeker nu het sociale gebouw verder zal wankelen.
Ik merk dat veel mensen hier op CM toch op of nabij de armoedegrens zitten en hoe je het wendt of keert: prettig is het niet. Dat er veel conflicten in relaties door ontstaan of nieuwe relaties op stuk lopen, weten we allemaal. Mijn ervaring is in ieder geval dat veel vrouwen toch ook een relatie zoeken mede om aan de armoede te ontsnappen. Ik begrijp dat, maar een beetje onzuiver is het natuurlijk zeker als na een tijdje iets om de hoek komt kijken als: we kunnen van ons gezamenlijk salaris mooi mijn schulden aflossen en omdat je wel wat gevoel hebt voor moeilijke pubers, heb ik het minder zwaar met mijn lastige kind. Ook op CM? Reken maar van wel.

Ik heb er allemaal nog wel begrip voor ook, maar het klopt natuurlijk van geen kanten. Armoede en financiële tekorten hebben gewoon een enorme impact en het maakt mijn bewondering voor mensen, meestal vrouwen, die leven op een bijstandsniveau - en dat voor elkaar krijgen, alleen maar groter. Het belangrijkste van wat geld hebben, is dat de geldzorgen ontbreken, eigenlijk is dat wat het meeste effect heeft.

Thomas, die zo materialistisch wel is dat hij boeken wil kunnen kopen en af en toe lekker uit eten wil kunnen gaan. Engeltje smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 14 november 2010, 19:27
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 16:01
BerichtOnderwerp: Bijna dood ervaring

PIETER649 schreef:
zou dit topic ooit een bijna dood sterven? Smiley die vol vragen zit

De meeste topics hebben een stille dood en soms is er sprake van euthanasie.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 6 november 2010, 16:53
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 21:58
BerichtOnderwerp: Niet verlengen

LIESBETH326 schreef:
Beste mensen,

Na ruim een jaartje lid te zijn geweest, hou ik het hier over een paar dagen voor gezien. Ik heb met plezier deelgenomen aan het forum, maar de laatste maanden kwam ik niet verder dan het forum volgen via de zijlijn. De tijd ontbrak me om actief mee te blijven schrijven.
Bovendien heb ik sinds een aantal maanden een hele lieve en leuke vriend - nee, niet via CM - met wie ik graag wil bouwen aan een verdere toekomst.
Kortom, de tijd van gaan is voorlopig voor mij gekomen. Ik wil iedereen bedanken voor de leuke contacten, gezellige gesprekken en leerzame discussies en bijdragen op het forum.
Ik wens jullie allemaal het allerbeste toe en heeeel veel geluk en zegen!

Liesbeth

Toen je nog actief was op het forum had je goede, warme en scherpzinnige bijdragen. Die missen we allemaal wel een beetje. Ik waardeerde het altijd zeer in je dat je respectvol wist om te gaan met mensen die hele andere invalshoeken hadden. Ik wens je het beste met je vriend - hij boft maar - en verder alles wat goed is en gelukkig maakt. Dag Liesbeth.

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:42

[quote=MARIAN519]

Ik las je visie zoals je het meent en meende en we zijn het eens. Het citaat was niet van Willemijn en de betekenis ervan werd kennelijk anders uitgelegd. Het was meer wat miscommunicatie denk ik.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:18

WILLEMIJN232 schreef:
Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken."

Vind je dat echt? Dus als een arts jou kan genezen dan doe je het maar niet? Omdat je anders dood gaat?
ik denk dat wij zeker wel zeggenschap hebben over leven en dood maar dat vind ik een ander verhaal dan zeggen dat je in de hemel of hel bent geweest. En als iemand dat denkt wie zijn wij dan eigenlijk om dat tegen te spreken?
Ik denk dat het niet kan maar dat is mijn eigen persoonlijke mening.....maar wie ben ik om dat voor een ander ook zo in te vullen?

Het is mijn citaat helemaal bovenaan. Uit al mijn bijdragen blijkt dat ik vind dat je de kennis die ons gegeven is om mensen te genezen of hun leven leefbaar te houden, mag en meestal moet gebruiken. Als de mens nog wil leven is dat zonder meer zo. De fatalistische opvatting die je overigens niet veel meer ziet, van ik neem geen medische maatregelen en ik zie wel wat er gebeurt - want dat zou dan Gods wil zijn - is nadrukkelijk niet de mijne. De opmerking sloeg terug op de eerdere bde-discussie en je moet het lezen in de context van die bijdrage.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 2 november 2010, 21:32
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 1 november 2010, 13:27

BEHAPPY332 schreef:
Beste Thomas,
je hebt hier mijns inziens een mooi, helder en kloppend betoog gemaakt, dat inderdaad consequent tot een eensluidende hoofdconclusie leidt. Namelijk, dat 'ik' / 'we' de wetenschap niet moeten verfoeien, maar daar juist vertrouwen in mogen hebben. Wetenschappers onderling blijven discussieren, dus op details mogen wij - ik ben geen wetenschapper - dat ook wel blijven doen, denk ik. Ook dat is consequent.

Tot slot lees ik in jouw tekst, dat jij ook op jouw manier een 'bijna dood ervaring' hebt meegemaakt. In tegenstelling tot 'die andere vorm van bijna dood ervaring' ben jij niet 'door het spirituele' maar door 'de wetenschap' teruggeplaatst in het leven. Dat leidt tot dankbaarheid aan wetenschappers en tot respect voor die wetenschap. Ook dat is consequent. En dus eerlijk en dus 'waarheid'.

Van harte wil ik je feliciteren, met jouw overwinning.
Tegelijk wil ik je feliciteren, met je innerlijke kracht.
Want de juiste mentaliteit is mede een belangrijk overwinningswapen.

Botst jouw betoog nu werkelijk met de stelling dat wetenschap reduceert?
Volgens mij zeggen 'zij' van zichzelf dat dit hun werkmethode is die hen zoveel succes heeft gebracht. Wat dat betreft, 'never change the winning team'.
Edoch,
Ondanks alle kennis van de wereld,
kent de mens nog steeds maar een beperkt deel van alle kennis in het heelal.
Daarmee spreek ik groots over de wetenschap,
en nog grootser
over al datgene, waarvan wij weten, dat wij het nog niet weten.

Als ik dan meer weet, c.q. de ervaring heb
dat er voluit liefde en vergeving is, dan weet ik genoeg
en zie uit, naar het mysterie, in blijde verwachting

Happy,

Dank voor je reactie maar gezien de beschikbare tijd: ik ben wel met spoed geopereerd ooit, waardoor ik in leven ben gebleven, maar een BDE heb ik niet gehad en ik kan dat ook niet in mijn tekst terugvinden. Je slotzin spreekt me aan. Verder reduceert wetenschap wel, maar in een andere betekenis. En het verwerven van kennis is een continu proces met, naar ik hoop, voortschrijdend inzicht. Als wetenschappers niet van mening kunnen verschillen, zal er geen vooruitgang zijn. Je kunt aleen wetenschap bedrijven op basis van gegevens die nu van toepassing zijn. Juist door discussie en verschil van mening ontstaan nieuwe impulsen en wordt het inzicht vergroot. Wetenschappers verketteren elkaar ook zelden vanwege een ander standpunt, ze willen van elkaars inzichten leren. Het uiten van verdachtmakingen, mensen als persoon aanvallen en kwalijke suggesties vormen altijd een zwaktebod in een discussie en zeggen meer over de persoon die het schrijft dan over het onderwerp waarover het gaat. Sommige Christenen houden ten onrechte vast aan schijnzekerheden, ontstaan door het krampachtig vasthouden van een eigen perceptie van de werkelijkheid.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 2 november 2010, 16:26
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 22:34
BerichtOnderwerp: VIP behandelingen en VIP ingangen

CARIN303 schreef:
Het is allang bekend dat ik bij de "ware "kerk hoor

Hm, Vrijgemaakt zeker Knipoog smiley Gelukkig zijn de vrijgemaakten tegenwoordig ook vrijgemaakt van wat rare vermeende voorrechten.

Thomas, niet vrijgemaakt, wel vrij gemaakt.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 30 oktober 2010, 22:38
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 22:18
BerichtOnderwerp: welk boek lees jij momenteel?

WILLEMIJN232 schreef:
Verraste, verbaasde smiley Wat lees ik nu weer voor rare dingen??????

Lees je echt?

Thomas Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 22:09
BerichtOnderwerp: welk boek lees jij momenteel?

CARIN303 schreef:
Sssstt.......niet zo hard zeggen, nu krijg ik nog van alles gedaan van hem Smiley met dichtgeplakte mond

Schopenhauer zei het al: Er is geen vrouw die deugt.....

Thomas, die zich van Schopenhauer ook niks aantrekt... Engeltje smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 30 oktober 2010, 22:09
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 21:35

BEHAPPY332 schreef:
Ha Zinga,

volgens mij is wat je hier schrijft precies de kern:

[b] De wetenschap gaat in haar ijver geestelijke zaken te reduceren en in te passen in haar beperkte studieterrein, om heel wat aspecten van het fenomeen heen. [/size]

Reduceren, terugbrengen tot... zodat het in een model past, een model is maar een beperkt deel van de werkelijkheid.

Op het moment dat iemand zegt, dat een BDE alleen maar 'chemisch' is, dan ben je inderdaad aan het reduceren. In die redenatie is liefde etc. ook alleen maar 'chemisch' terwijl daar toch ook veel meer bij betrokken is.

Happy, DE wetenschap bestaat niet en die aanduiding wordt maar al te vaak door Christenen misbruikt als datgene wat het geloof zoals het beleefd wordt zou aantasten. Het reduceren tot chemische processen heeft tot doel de juiste analyse te maken. Voorbeeld: vroeger zei met van epileptici dat ze van de boze geest bezeten waren. Vaak met uitstoting tot gevolg. Nu hebben we het gereduceerd tot datgene wat in de hersenen misgaat. Daar is Dekapine voor bedacht om het leefbaar te maken voor epileptici. Dat mag minder vroom klinken en onbijbels, want daar staat immers dat ze van de boze geest bezeten waren, maar vraag eens aan epileptici wat het beste helpt...Of vraag eens wat hun bestaan leefbaarder maakt. Wat is er erg aan dat we waarnemen met dit soort processen zoals we dat doen? Is je liefde daardoor minder? Ervaar je het daardoor anders? Het is een enorm knap proces en het maakt je gelukkig.

Als iemand de overtuiging heeft in de hel geweest te zijn, dan is dat niet bijbels denk ik. De duivel laat mensen terugkeren uit de hel? Dat subjectieve waarheidsbegrip zegt me echt niks. Ik ben ook wel eens dronken geweest en dacht dat alles draaide, maar ik was gewoon vergiftigd door de alcohol. Heroïne of zelfs diazepam (valium) verandert het waarnemen en ervaren ook. Ik ben er van overtuigd dat er naast de levensvorm zoals we die hier op aarde kennen een vorm bestaat die ik dan maar voor het gemak het hiernamaals noem. Wat wij als levende mensen waarnemen is een zaak van biochemie en electrische signalen, maar dat doet van het intense gevoel dat verliefden ervaren niks af, noch van andere gevoelens. Het ervaren van gevoelens van verliefdheid of zelfs een religieus ervaren is er niet minder om. Het feit dat we zoiets op deze onvoorstelbaar knappe wijze vaak gedurende 80 jaar zonder hapering kunnen zien functioneren, is een groot wonder. Het gegeven dat we dat kunnen ontrafelen, doet van het wonder niets af. Alleen maar een chemisch proces? Weet je wel wat dat allemaal inhoudt? We kunnen als mensen niet eens een luis maken. Met die chemie kunnen we denken, een enorm wonder. Kennis is goed: Het is bijvoorbeeld goed te weten dat kanker niet besmettelijk is, ik noem maar wat.

Happy, ik reduceer niet, integendeel. Ik koppel de kleinere dingen aan elkaar in een groter verband. Wetenschappelijk denken is voor een deel reduceren tot dat deel dat de verklaring van een verschijnsel geeft. De BDE bestaat wel, maar de verklaring in de hemel geweest te zijn, deugt niet. De hemel is het terrein van God, waar naar ik aanneem de waarneming niet meer plaatsvindt zoals in het menselijk lichaam: dat sterft niet voor niets. Iemand die terugkomt, en dat is iemand die alleen maar hersteld is, die was dus niet in het rijk van God wat we hemel noemen, noch in het rijk van satan. Die mens leefde nog, zij het dat de dood plausibel had kunnen zijn. Je komt echter NIET terug, want je was er nog. Ik geloof wel dat we met God kunnen leven in Zijn voortijdig licht waarin wij staan, zoals Oosterhuis zo knap verwoordde. De ene denktrant sluit de andere, met geloofsuitspraken, niet uit.

Dat laat onverlet dat God en de hemel bestaan naar mijn overtuiging. Wat we daarover zeggen, zijn echter geloofsuitspraken. Ik geloof dat Christus voor onze verlossing gestorven is. Dat is ten enen male onbewijsbaar. En ik neem het vanuit geloof aan. Maar ik geloof niet in verklaringen die mensen zichzelf wijsmaken - en die zich daarmee ook nog in een bijzondere positie plaatsen die de mens niet toekomt. Het is aantoonbaar pure interpretatie en je begeeft je ten onrechte op Gods terrein. Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken.
Dat de BDE geen voorportaal blijkt te zijn, is een illusie minder, maar wees blij dat het een illusie was. Analyse en synthese vormen de basis van medicatie. Het is goed te bidden tot God om genezing, maar als je dan je medicatie niet inneemt, help je God niet je beter te maken. Die opvatting sluit niet uit dat genezing door gebed toch mogelijk is.

Tel je zegeningen als je met morfine kankerpatiënten een einde met minder lijden kunt geven, met Dekapine of andere medicijnen epilepsie leefbaar kunt maken en met Insuline het leven van diabetespatiënten beheersbaar kunt houden - in plaats van af te geven op een zuiver denkmodel dat ons deze medicijnen heeft gebracht.

Thomas, die ook nog leeft, dank zij die vervloekte wetenschap.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 2 november 2010, 16:36
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 23:28

ZINGA672 schreef:
Die verklaring van het verschijnsel is vooral in het leven geroepen om die ervaringen van hel en of hemel van hun (veront)rustende lading te ontdoen.

Als je denkt zonder hersenactiviteit niets te kunnen ervaren dan geloof je dus feitelijk niet in het hiernamaals. Je kunt je hersens immers niet meenemen; dus dan ervaar je hierna niets meer. Spiritisten, hindoeïsten, moslims, christenen en bijna ieder ander geloof kan je vertellen dat de mens een eeuwig voortbestaand onderdeel bezit. In het christendom zijn dit de geest èn de ziel van de mens.

Wetenschappelijke pogingen om hel- en hemelverklaringen van hun betekenis te ontdoen bewijzen eens te meer wat Jezus vertelt in de gelijkenis over de rijke man en de bedelaar Lazarus. De rijke man die zijn ogen opslaat in de hel wil dat Lazarus, die in de hemel bij Abraham is, zijn familie waarschuwt. Abraham antwoordt: "Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen."
Helaas heeft Hij gelijk.

GrZing

Dit heeft met mijn verhaal echt niks te maken. De bijna-dood ervaring vindt juist wel in onze hersenen plaats en nemen we dus gewoon waar. Het is geen poging om iets te verklaren, het is plausibel. De bijnadoodervaring is vrij eenvoudig te analyseren. Het feit dat de dit fenomeen gewoon een scheikundig proces is, doet niets af van een geloof in het hiernamaals, noem het hemel of hel. Het geloof in het hiernamaals en de bijnadoodervaring zijn echt twee verschillende dingen, zonder enig verband. De mensen die deze ervaring hadden, zijn hooguit een illusie armer. Het geloof in God staat volledig overeind als je dit fenomeen weet uit te leggen. Veel mensen spreken op CM over occult. Welnu, de scheikundige nawerking van zuurstofarme hersencellen verklaren als even in de hemel geweest zijn, dat is pas occult. Een complottheorie dat het doel van wetenschappers is mensen van een geloof in God te willen afhouden is buiten iedere orde. De conclusie als je stelt dat je niet gelovig kunt zijn als je buiten de hersenactiviteit niets kunt waarnemen, mist werkelijk elke grond en heeft ook geen verband met het onderwerp. Het gaat om het verklaren van de bijnadoodervaring en dan werken de hersenen nog, daarna overigens ook. Dat we de hemel niet zullen en kunnen waarnemen door middel van hersenactiviteit is als zeker aan te nemen. Maar je kunt er niet uit afleiden dat je met deze verklaring van de bijnadoodervaring uitsluit dat er geen waarneming van de hemel mogelijk is buiten hersenactiviteit om - en je dus niet gelovig kan zijn. Dat oordeel zou je alleen op ethische gronden al niet eens mogen hebben. Dan zouden alle gelovige betas wel in kunnen pakken, maar gelukkig denken die daar te exact voor.

Thomas, die vindt dat geloven in God en kennis en toepassing van wetenschappelijke gegevens goed samen kunnen gaan.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 28 oktober 2010, 00:40
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 14:59

MAR907 schreef:
De God van mij, is een God die spreekt van leven. Zelf zegt Hij "laat de doden hun doden begraven".
Ik zoek mijn God in het leven, niet in de kennis van de dood.....
Saulus zocht ook zijn schepper via de doden!!!

Er is maar een getuigenis van Paulus zelf, die was in de derde Hemel, maar kon geen letter neer zetten wat hij gezien heeft.
Zouden wij het nu het beter kunnen zeggen door bijna dood ervaringen????
De getuigenissen van nu, lijken niet eens op die van Paulus....

De een zegt "ik ben in de hel" geweest, de ander "ik ben in de Hemel" geweest. Terwijl Paulus wist dat hij in de "derde Hemel" was geweest.
De getuigenissen van nu hebben alleen over een zgn Hemel die zij gezien hebben. De onderscheiding ontbreekt.....

Mar, de mensen die het meegemaakt hebben, zijn niet in de hel of de hemel geweest. De verklaring van het verscjhijnsel is in een eerdere bijdrage al beschreven. Het feit dat iemand veronderstelt in de hemel geweest te zijn, heeft - al dan niet helaas - geen enkele waarde. Het onverklaarde aan het verschijnsel is dat mensen die zelfmoord wilden plegen, altijd een negatieve ervaring hadden. Maar het feit dat dat nog niet verklaard is, doet van de juistheid van die verklaring niets af.

Thomas, die vindt dat mensen niet zomaar iets over de hemel moeten roepen.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 27 oktober 2010, 15:01
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 oktober 2010, 14:49
BerichtOnderwerp: TIPS

MARISKA601 schreef:
Internet Explorer gooide mij om de 3 seconden eraf.
Dat probleem heb ik dus niet meer.

Althans op de laptop.

Het heet niet voor niks Exploder he. Neem maar een andere browser waar Micros(ch)oft je niet de wet voor kan schrijven. Legaal is dubbel zo brutaal, het is goed hun invloed te verkleinen. Er zijn honderden miljoenen aan boetes voor nodig om ze een beetje tot inkeer te laten brengen en dan is het nog een slecht produkt ook. Firefox is snel en Safari zit vol met mogelijkheden, is wel wat trager dan Firefox. Gooi Explorer er uit, daar krijg je geen spijt van.

Thomas, onderscheidt apples van peren.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 11 oktober 2010, 22:07
BerichtOnderwerp: PC-problemen

LEPELTJE037 schreef:
Clown smiley

Foar de fryske minsken onder us...
Jo kinne Firefox ek in it frysk ynladen. Knipoog smiley

http://fy-nl.www.mozilla.com/fy-NL/

Ynlade en klear he. Mooi vertaald bij Firefox, ik moet er altijd wat om glimlachen. De vertalers zijn Friese puristen geweest, dat is wel zeker, Leppeltsje.

Thomas, hat Fjûrfoks yn it Frysk.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 11 oktober 2010, 22:15
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 11 oktober 2010, 20:47
BerichtOnderwerp: Wat je mist op CM

RENSKE067 schreef:
ja dit vind ik wel een goed punt

.....en mijn oude wens, dat je kunt zien dat iemand in een privéchat iets aan het terugtypen is.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 10 oktober 2010, 20:23
BerichtOnderwerp: Esther 10-10-'10

Annette en Pieter, van harte en nu maar hopen dat Annette er snel weer bovenop komt.

Tige lokwinske mei de lytse pop!*)

*) Van harte gelukgewenst met de baby.

Thomas, neemt vanavond een poppeslok op it lytse famke.

PIETER649 schreef:
Vanmorgen om 10.32 uur werd in St. Antonius Krankenhaus Kleve geboren:

Esther Jeannette Adriana
roepnaam Esther

Gewicht 3770 gram
Lengte 54 cm

Na een vrij dramatische en pijnlijke week van vruchteloos inleiden is vanmorgen besloten alsnog een keizersnede uit te voeren.
Moeder en kind zijn beiden gezond.

Ook namens Annette hartelijk dank voor alle betoonde meeleven, in welke vorm dan ook! Kussende smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 10 oktober 2010, 20:39
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 10 oktober 2010, 20:20
BerichtOnderwerp: God straft de mens niet

JOLAN931 schreef:
God straft de zonden niet......?

De joden riepen: Zijn bloed kome over ons en onze kinderen.
Let op het joodse volk:
hoevaak is dat niet gebeurt? de laatste wereldoorlog nog, ook daar waren de joden de dupe
ik denk dat God wel degelijk de zonden straft, al lijkt het vaak niet meer in die mate als in het oude testament

De kreet van Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen werd uitgesproken door een opgehitste massa, die ook zo dom was dat ze zich liet ophitsen - een paar dagen daarvoor waren er nog hele andere dingen geroepen. Je kunt toch, vertaald naar deze tijd, wat voetbalsupporters gillen niet vergelijken met uitspraken waarvoor je het hele Nederlandse volk verantwoordelijk kunt stellen?

Dat er misbruik gemaakt is van deze tekst, ook door veel christenen, is wel duidelijk. Het godsbeeld waarbij men vooral een straffende God benadrukt, is daar debet aan geweest. In het begin van de oorlog waren dit soort opvattingen overigens algemener in Nederland dan men een paar jaar na de oorlog durfde toe te geven.

Wie als christen in deze uitspraak een rechtvaardiging van de Holocaust ziet, is wel heer ver van de boodschap van Christus, als mens een Jood notabene, verwijderd. Door en na Christus zijn offer is onze omgang met God een andere geworden en dat is maar goed ook. Door datzelfde offer mogen we nu de vergevende en liefdevolle God ervaren, en minder de vaak straffende God uit het Oude Verbond.

Thomas, die zijn God niet verantwoordelijk houdt voor de Holocaust.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 10 oktober 2010, 22:31
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 26 september 2010, 20:01
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

In de Oudheid en daarvoor trouwden de meisjes vaak kort na de eerste menstruatie. Nu zijn de meisjes waarschijnlijk nog eerder geslachtsrijp dan vroeger en dan is er een lange periode van het zeg twaalfde a dertiende levensjaar totdat het huwelijk maatschappelijk verantwoord en acceptabel is. Maar juist in die periode gieren de hormonen haast onbeheersbaar hard. Onthouding en maagdelijkheid heeft in die fase bij de meesten van ons ook niet echt gewerkt, met alle respect voor degenen bij wie dat wel zo was. Jongens mogen meer in de praktijk - het is misschien begrijpelijk maar niet fair -en worden vaak nog gewelddadig ook, al dan niet door drinkgedrag, altijd heel hevig in plaatsen als Urk, om maar eens wat te noemen.

Er is een groot verschil in leeftijd tussen lichamelijke volwassenwording en die van het huwelijk. Daardoor ontstaat de spanning ook. Let wel, ik pleit niet voor een huwelijk op dertienjarige leeftijd. En het is goed dat mensen op een leeftijd trouwen waarop ze een mate van kijk op de consequenties hebben voor wat betreft het huwelijk. Maar dat deze periode door onze samenleving min of meer wordt opgelegd binnen onze gezindte, speelt wel degelijk een rol. Het zou goed zijn dat eerlijk onder ogen te zien. Seksuele driften onderdrukken, vaak door de kerk zelf, heeft de RK Kerk in een diepe crisis gebracht en de geloofwaardigheid van de RK kerk sterk aangetast. Mgr. Gijsen, rabiaat tegenstander van alles wat met homoseksualiteit te maken had, wordt nu ook, al dan niet terecht, beschuldigd van het een en ander. Het celibaat werkt vaak slecht en de sociale druk om het te handhaven is binnen de RK Kerk toch hoog genoeg zou je zeggen. Binnen de orthodoxe protestantse kerken gebeurt echter ook wel wat, maak je maar geen illusie. De kerk kan maar beter buiten de slaapkamer blijven en het daar aan de gelovigen zelf overlaten. Dat scheelt ook veel ongelukkig makend schuldgevoel en kerkelijke bemoeienis hiermee veroorzaakt nagenoeg altijd ellende. Naarmate mensen gescheiden raken, verdwijnt het verlangen naar wat je goed hebt gekend overigens ook niet en dan zijn mensen niet eens heel jong. Ik pleit nimmer voor losbandigheid maar er is wel een menselijke maat en dat is een zaak van het eigen geweten. Of eigenlijk een zaak of verantwoordelijkheid van jou en God zelf.

Thomas, die weet en ziet wat er onder veel jongeren speelt en op heel veel andere plaatsen ook.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 27 september 2010, 00:05
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 68 69 70 71 72 73 74 ... 91 Volgende
Pagina 71 van 91