ChristianMatch

Forum

Berichten van LIESBETH326
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 ... 16 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van LIESBETH326
Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 23:16
BerichtOnderwerp: Buddha beeld

[offtopic]

Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op zondag 25 april 2010, 11:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 23:02

ROBBEDOES873 schreef:
Das niet waar er word gedaan alsof ik iets met buddha zou hebben ... en dat weer leg ik
er word gezegt dat ik afglij etc en daar ben ik het niet mee eens
nogmaals ik stelde gewoon een vraag was benieuwd naar de meningen
vroeg het niet om afgebrand te worden..

Natuurlijk vraag je er niet om om afgebrand te worden. Maar het is wel het risico dat je loopt bij een dubieus onderwerp als deze...
In je openingspost schrijf je wel dat je op zich geen kwaad ziet in dergelijke beelden en dat het niet ondenkbaar zou zijn dat je tot aanschaf over zou gaan. Tenminste, dat kan ik er uit opmaken. Da's gelukkig nog wel wat anders dan je huis ermee vol hebben... Knipoog smiley

Ik vind de toonzetting van sommige berichten echt niet kunnen; anderzijds vind ik ook dat berichten onterecht persoonlijk en als een aanval worden opgevat.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 22:53

ROBBEDOES873 schreef:
Nog iets waar ik even over nadacht...
Mag een christen eigenlijk een Buddha beeld hebben??
Ik zie er zelf niets verkeerds in...
Heb er opzich niet zoveel mee, Maar soms zie ik best leuke dan denk ik hmmm zou best gaaf staan in bv de tuin...
Maar kan dit nu weer wel of toch ook weer niet?
Tis voor mij niet meer dan een beeld een ding voor de sier...
Dus in mijn ogen kan dat wel...

Oké, terug naar de vraag. Mag een christen een Boeddha beeld hebben? Kan dit wel of toch niet?

De mensen die hier aangeven dat het niet kan, krijgen de mensen over zich heen die vinden dat het wel kan...

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 24 april 2010, 22:55
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 22:30

HENK710 schreef:
Weet jij van elk dingetje in jouw huis of er werkelijk nergens ter wereld een religieuze associatie mee is? Dan kun je dit volhouden...anders is het moeilijk om dit waar te maken...

Henk, dat weet ik niet. Ik zal het meteen bekennen. Maar, de ene associatie is meer voor de hand liggend dan de ander...

Ik pas ervoor om mijn huis te sieren met een beeld, dat door anderen als afgodsbeeld aanbeden wordt... Mag dat alsjeblieft?
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 22:20

HENK710 schreef:
Wat heb je dan wel in je huis staan? Staat daar werkelijk niets wat anderen wellicht associëren met iets verlichts, iets goddelijks? En zou Jezus werkelijk op die details letten of vragen naar onze hartsgesteldheid? Knipoog smiley

Ik zal jullie niet vervelen met een opsomming van alles wat er in mijn huis staat... Knipoog smiley
Natuurlijk gaat het Jezus om je hartsgesteldheid, maar ik geloof ook dat Hij heer en meester wil zijn over de details in mijn leven... Hij wil mijn hele hart en niet alleen de grote lijn...

HENK710 schreef:
Waarom direct de associatie met het zoeken van iets in dat beeld? Als iemand werkelijk niets heeft met Buddha als verlicht mens, maar wel dat beeld mooi en sierlijk vindt...het blijft een gedachte die me bezig blijft houden...

Het is waar dat een beeld in je huis voor jezelf geen verdere betekenis heeft. Maar de associatie is op zich wel voor de hand liggend... Ik onthou me liever van de schijn des kwaads.

Soms bekruipt me weleens het gevoel, waarom moeten we toch altijd op zoek naar de grenzen, naar de mazen van het net? Maar goed, zo voelt dat voor mij...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 22:05
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

IMRE695 schreef:
Kweenie, ik ga nooit op hun aanbiedingen in. Zeker niet als er 2 belegen dames voor m'n deur staan. Gefrustreerde smiley

Ik zou willen vragen om iets meer respect voor de Jehova's getuigen... Ook al ben ik het niet in alles met hen eens, ze brengen wel de blijde Boodschap van deur tot deur!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 14:16
BerichtOnderwerp: Hokjes

DANIEL777 schreef:
mogen de hekjes helemaal verpulverd worden door de hakselaar of opgestookt in de kachel. lekker warm Clown smiley

Eens zullen er geen hokjes, hekjes en hoekjes meer zijn... 'Het zal worden één kudde, en één Herder' (Joh. 10:16).
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 10:50

NISHA834 schreef:
Henk,,,,, ik denk dat er wel verschil is in het denken in hokjes of iemand in een hokje zetten hoor....

Idd... en er zijn ook hokjes met lage hekjes... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 10:45
BerichtOnderwerp: Wat als...

WILLEMIJN232 schreef:
Geldt dat nu voor jou of voor mij? Knipoog smiley

In dit geval kies ik er voor om te blijven slapen... Ik was tenslotte ook niet in verwarring... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 10:28

WILLEMIJN232 schreef:
Jullie brengen me een beetje in verwarring Verraste, verbaasde smiley En wat zal Jezus hier nu van zeggen als ik het in mijn onschuld in mijn kamer heb staan?

Willemijn

Ik denk dat ieder voor zich deze vraag moet beantwoorden. Ik spreek voor mezelf dat ik het niet zou kunnen verantwoorden, ook al had ik het als souvenir gekregen van een dierbaar iemand. Er zou een smet liggen op het souvenir. Dat ik er op deze manier mee zou omgaan, heeft ook te maken met het feit dat ik veel moeite heb met halfslachtigheid...

In verwarring gebracht worden kan niet altijd kwaad... soms moet een mens even wakker geschud worden... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 24 april 2010, 10:32
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 09:50

MARIJAN072 schreef:
Als Liesbeth druk is, schrijf ik wat meer. En als ik druk ben, neemt zij het stokje over. (Dat zijn mijn woorden hoor, 'k weet niet hoe Liesbeth daar over denkt Twijfelende smiley Knipoog smiley )

Dit stukje zou door mij geschreven kunnen zijn... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Zo goed Cross? Knipoog smiley

En Marijan, ik had je al een beetje gemist...
Ik dacht, ze zal toch niet in een ho(e)kje gekropen zijn? Zijn we meteen weer ontopic... Coole smiley met zonnebril

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 24 april 2010, 10:09
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 00:50

Ik denk... dat Jezus niet blij, maar verontwaardigd zou zijn met het topic boeddha-beeld...

Het verbaast me zeer dat christenen dit kunnen overwegen... Ben ik dan zo naïef? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 april 2010, 00:35

ROBBEDOES873 schreef:
Nog iets waar ik even over nadacht...
Mag een christen eigenlijk een Buddha beeld hebben??
Ik zie er zelf niets verkeerds in...
Heb er opzich niet zoveel mee, Maar soms zie ik best leuke dan denk ik hmmm zou best gaaf staan in bv de tuin...
Maar kan dit nu weer wel of toch ook weer niet?
Tis voor mij niet meer dan een beeld een ding voor de sier...
Dus in mijn ogen kan dat wel...

MIEKE364 schreef:
Een vraag die mij ook weleens bezighoudt. Volgens de bijbel mogen we ons geen gesneden beelden maken en deze niet aanbidden omdat het dode dingen zijn die niets kunnen.
Sommige buddhabeelden hebben een serene uitstraling en zijn kunstig gemaakt. De associatie die we daarmee hebben is die van rust, goedheid, vrede, ingetogenheid, stilte....
Als we het beeld niet aanbidden en de mens Buddha die het verbeeldt niet boven God stellen maar kunnen zien als een mens die het goede wilde leren aan zijn medemens lijkt het me niet verkeerd. Een uiting van kunst bewonderen om de schoonheid en de positieve associaties die we ermee hebben doen meer goed dan kwaad denk ik.

Soms denk ik... stel dat ik wist dat Jezus morgen in mijn huis komt... zou ik dan nog wat op moeten ruimen of, in dit geval, durf ik een boeddha-beeld te tonen? Nee... zelfs geen boeddha-beeld voor de sier, alleen al om de associatie met het boeddhisme, een wereldreligie, die eraan zit.
Werkelijke rust en vrede vind ik bij Christus. Ik kan me bijna inbeelden hoe Jezus een boeddha-beeld van m'n kast zou beetpakken en mij de vraag zou stellen: waarom zoek je rust en vrede in zo'n beeld en niet bij Mij?
Ik moet er niet aan denken... Nee... voor mij geen boeddha-beelden...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 17:18

ANITA324 schreef:
Wat is het vandaag toch prachtig weer zeg de warme zon kom je tegemoet Coole smiley met zonnebril en mijn buik vol met vlinders en mijn hartje bonkt tekeer Verliefde smiley Morgen middag dan zie ik hem weer zwijmel zwijmel zwijmel Verliefde smiley Verliefde smiley Verliefde smiley kan haast niet wachten. Ben zo erg verliefd Verliefde smiley Verliefde smiley Verliefde smiley zucht.

Hartelijke groet,

Anita

Hahaha... Dit heet nou.... helemaal in de wolken zijn! Knipoog smiley
En de zon schijnt ook nog... Dubbel genieten dus! Lachende smiley

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op vrijdag 23 april 2010, 17:19
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 12:30
BerichtOnderwerp: kreet van de week

Luieren is hetzelfde als investeren in je draagkracht...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 12:18

ANITA324 schreef:
Is er ook Thee?

Want koffie is slecht voor mijn maag Twijfelende smiley krijg der een knoop in.

Nieuwtje Verliefde smiley Verliefde smiley Verliefde smiley !!!!!!!!!!!

Jaja gisteren werd ik gevraagd door een bekende vriend van mij we hadden al 2 jaar een hele goede vriendschap en kennen elkaar door dik en dun.
Had voor die tijd ook 3 maanden verkering met hem gehad maar tja ik maakte het toen op dat moment uit hij was daar helemaal kapot van dat snap je dan ook wel. Maar door de 2 jaren heen altijd naar elkaar toe gegaan op verjaardagen en af en toe naar elkaar toegaan dan repareerde hij mijn laptop en maakte ik bij hem de huis schoon of ging voor hem koken maar naar gisteren is de fonk gesprongen en zijn we weer stapel verliefd opelkaar. Verliefde smiley Verliefde smiley Verliefde smiley
We zijn er beide ook echt aan toe en hoop ik dat het zich in iets mooies mag uit bloeien. Maareh ik blijf voorlopig hier nog wel hoor Knipoog smiley om goede vriendschap als broeder en zuster te verbreeden. Want als broerder en zuster mag je voor elkaar een hand en een voet zijn. Lachende smiley

Hartelijke groet,

Anita

Wat een leuk nieuws, zuster Anita! Gefeliciteerd en heel veel geluk saampjes....
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 22:48
BerichtOnderwerp: Terug naar een witte middenstandskerk?

THOMAS968 schreef:
Het is zeker een spanningsveld en je ziet deze trend dus ook in andere delen van de samenleving. De multiculturele norm wordt door veel mensen als opgelegd ervaren. Als een school te veel marokkanen kent, dan sturen blanke ouders hun kinderen veelal niet naar die school. Kinderen worden met hun oren gesleept liefst naar havo en hoger omdat het aandeel allochtone leerlingen hoger is.

Het aandeel allochtone leerlingen hoger? Ik denk dat je bedoelt: autochtoon?

Quote:
Willen mensen gewoon weer rust en overzichtelijkheid?

Thomas, die de waarheid ook zoekt.

Het is vrij kort door de bocht wat ik nu ga schrijven, maar in grove lijnen wel waar denk ik...
Er was rust en overzicht in de tijd dat men zich conformeerde aan dat wat gebruikelijk was. Vroeger dus, maar vroeger was niet alles beter...
De laatste tientallen jaren zijn mensen zich steeds meer gaan onderscheiden van elkaar. Het eigen ik heeft het wij-gevoel van vroeger vervangen.
Het lijkt erop dat de mensen daar nu weer iets op terug komen... Het streven naar het laten gelden van het eigen ik, heeft iets actiefs in zich, wat mensen mogelijk vermoeit en onrustig maakt...
Het wij-gevoel heeft iets in zich van mogen leunen op anderen en creëert in die zin meer rust.
Er lijkt meer balans te komen tussen ik en wij... Dat geldt zowel in de kerkelijke gemeentes als in andere delen van de samenleving.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 21:52

JONATHAN890 schreef:
De mensen die aangeven NIET in hokjes te denken, zijn mensen die open staan voor anderen hun mening, beleving, gevoel, indruk of wat dan ook.
...
Al met al....ik denk niet in hokjes, sta open voor meer dan mijn hokje
En jij vindt het anders, en daarom moet je lekker vissen in je eigen vissenkom. Die ook graag binnen zijn/haar hokje vist , vist daar.

1. Er zijn mensen die aangeven NIET in hokjes te denken, mensen zijn die open staan voor mensen met andere meningen, belevingen, etc.

2. Er zijn mensen die aangeven dat ze uit een nader genoemd hokje komen en alleen vissen in de eigen vissenkom.

3. Er zijn mensen die aangeven dat ze uit een nader genoemd hokje komen, die niet alleen vissen in hun eigen vissenkom, maar wel verwachten (soms zelfs eisen) dat de gevangen vis in de eigen kom (over)komt.

4. Er zijn mensen die aangeven dat ze uit een nader genoemd hokje komen, die ook open staan voor mensen met andere meningen, belevingen, etc. En die bereid zijn om met de gevangen vis te zoeken naar een kom waar beiden zich in thuis voelen.

Ik maak de inschatting dat het merendeel zich kan vinden in categorie 1 of 4, misschien wel iedereen die in dit topic tot nu toe gereageerd heeft. Ik zou bijna zeggen... zoek de verschillen tussen 1 en 4... Engeltje smiley

Vandaar dat ik het ook met Robbedoes eens kan zijn dat dit eigenlijk niet echt een zinvolle discussie is...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:58

HENK710 schreef:
Het antwoord over het niet in hokjes denken is ook gewoon heel concreet!
Een mens met een relatie met Jezus is allereerst christen!
Daarnaast kan hij ook nog lid zijn van een bepaalde kerk.
Maar op 1 staat zijn christen zijn, zonder aanzien des hokjes. Coole smiley met zonnebril

Ik ben christen,
ik denk niet in hokjes
en ik ben lid van een pkn-gemeente...

Beste mensen, het één sluit het ander niet uit.... Dat is wat ik probeer(de) aan te geven, maar wat me blijkbaar niet lukte... Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:20

ROBBEDOES873 schreef:
Waarom staat het dan wel bij de keuze mogelijkheden??? Gefrustreerde smiley

Ja, vind ik ook... gewoon schrappen deze keuzemogelijkheid... Knipoog smiley

Quote:
Sorry maar vind het een beetje een zinloze discussie Zieke smiley

Tja... heel zinvol vind ik 'm ook niet nee.... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:09

HENK710 schreef:
Een zelfde interpretatie wordt ook gegeven door jou en Chat over die andere opmerking die ingevuld kan worden Knipoog smiley

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Knipoog smiley
Het gaat om een feitelijke vraag, die wat mij betreft concreet beantwoord mag worden...
Wat je aan dat antwoord ontleent... tja, da's idd interpretatie... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:59

HARALD285 schreef:
Chat, van de andere kant kan ik ook zeggen dan personen die aangeven bij een kerk te horen, dat dat negatief klinkt, want het geeft aan dat mensen niet over hun kerkmuren heen kijken. En dat mensen die een bepaalde kerk ingevuld hebben daar ook trouw altijd heen gaan. En daar ook tegenover elkaar stelling nemen, met bv. als voorbeeld uit de bijbel; Ik ben van Cefas, en ik van Petrus, zo kun je ook zeggen, ik ben GKV, en ik ben PKN. Zeg je dan dat je tot God behoort daarmee, of tot een kerk gemeenschap? Zeg ik liever dat ik kind van God ben dan dat ik lid ben van de GKV.

Wat mij betreft trek je hier onterechte conclusies... Je interpreteert iets, wat gewoon als feit er staat... Zie mijn reactie hierboven.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:56

HENK710 schreef:
Misschien zijn die mensen geen lid? Knipoog smiley Misschien juist omdat ze zich niet willen binden aan menselijke grenzen, maar juist vrij willen zijn om meerdere samenkomsten te bezoeken? Of dit dan persé tot minder kerkgang leidt, zoals Chatuliem veronderstelt, zou ik niet durven stellen.

Zegt de opmerking niet in hokjes denken dan werkelijk niets? Volgens mij zegt het heel veel over de persoon, namelijk dat hij bereid is over eigen grenzen heen te kijken.

Tuurlijk zegt de opmerking 'niet in hokjes denken' niet helemaal niets... Maar de vraag was, bij welk kerkgenootschap hoor je... Dat is toch gewoon een feitelijke vraag? En dat zegt mij niets over of je wel of niet open staat voor mensen uit andere hokjes... Dat is een andere vraag... Knipoog smiley

Niet in hokjes denken roept bij mij iets op van 'ik vind het niet zo belangrijk van welke kerk ik lid ben'.
Voor God is het niet belangrijk, denk ik, van welke kerk ik lid ben. Het gaat Hem erom of ik in Hem geloof...
Maar op een site als deze stel ik mezelf voor en dan vind ik kerkgenootschap wel relevante informatie... Ik heb al uitgelegd waarom.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:12

MARIJAN072 schreef:
Zo denk ik er ook over, Liesbeth! 'k Zou het geschreven kunnen hebben. Knipoog smiley Lachende smiley

Is het weer zo ver? Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:00

CHATULIEM619 schreef:
In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief. Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk. Bovendien geeft het ook verkeerde info aan de ander, want iedereen heeft een bepaalde kerkelijke achtergrond. En die is vaak gevormd door opvoeding, theologie, ervaringen en kijk op de mens.

Ik kan het hierin met Chatuliem eens zijn. Het enige dat ik er op aan te merken heb is, dat ik niet vind dat er sprake is van verkeerde info als je ervoor kiest om in het midden te laten van welk kerkgenootschap je lid bent.
Hoewel ik een hekel heb aan 'kerkhokjes', vind ik het wel een belangrijke vraag. Het zegt toch vaak iets over de (achtergrond van de) persoon, zoals Chatuliem al aangaf. Voor mij is het heel belangrijk om mijn geloof te kunnen delen met een partner. Het geloof is wezenlijk onderdeel van mijn identiteit. Iemand die mijn geloofsbeleving niet begrijpen kan, begrijpt dus mij in mijn identiteit niet.
Ik zeg niet dat dit de kans op een goede relatie onmogelijk maakt, maar het is wel erg lastig in de praktijk...

Het is absoluut niet zo dat ik strikt op bepaalde kerkgenootschappen selecteer. Ik vergelijk het meer met bijvoorbeeld een ander feit, bijv. opleidingsniveau of kerkbezoek. Daar winden we toch ook geen doekjes om? Maar alle drie feiten geven, althans voor mij, relevante informatie over de persoon...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 20:30
BerichtOnderwerp: Knuffelhoekje...

BENNY340 schreef:
sommige mense mis je gewoon .
knuffel aan alle superslanke dames hier.

Ik ben bang dat ik wel door de keuring kan komen, alleen houd ik niet van dit soort voorrechten... Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 20:27

ARJAN007 schreef:
Dat is voor mij nog de vraag, Liesbeth. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich thuisvoelen in een wat meer geordende kerkdienst, waardoor ze niet afgeleid worden door allerlei kleine irritaties. Ik voel me ook niet thuis in een langdurige, rommelige kerkdienst met veel herrie van een combo / band. Dus ja, ik snap die mensen in dit opzicht wel.

Arjan, volgens mij zeg je hier niet veel anders dan dat ik zei, of tenminste, bedoelde te zeggen... Ik ben zelf ook gehecht aan orde en rust in een kerkdienst, maar ik kan spontaniteit op z'n tijd ook zeker wel waarderen.

Het lijkt me geen goede zaak om tot de keuze van een gemeente te komen door (sec?) te letten op de vormen die er gebruikt worden. Hoe waardevol die vormen ook kunnen zijn, ze blijven ondergeschikt aan de inhoud, toch? De inhoud kan door de vormen wel meer tot haar recht komen, voor onze beleving... Maar dat is subjectief.

Ik zie hier dus wel een dilemma, of misschien is spanningsveld wel een beter woord hiervoor, liggen waarin mensen zichzelf kritisch op mogen bevragen...
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 april 2010, 22:52

Een prikkelend thema... Er gaan allerlei gedachten door me heen, hier een paar spinsels…
Ik kan best begrijpen dat mensen een gemeente zoeken waarin ze zich thuis en op hun gemak voelen. Daar hoeft ook niets mis mee te zijn. Maar er liggen ook dilemma’s, waar je denk ik best kritisch jezelf op mag bevragen.

Het ijkpunt van een gemeente ligt mijns inziens bij het gemeente-Hoofd en niet bij de gemeente-leden…. In de Bijbel lees ik dat, wie Christus liefheeft, ook Zijn kinderen liefheeft. Dat zijn namelijk zijn broeders en zusters. Ongeacht of zij blank zijn of niet-blank... De term blanke of witte kerk vind ik daarom nogal storend…

Ten tweede, ik denk dat het individualisme heel diep is doorgedrongen in mensen, dus ook in de gelovigen. Ik vind dat zorgelijk, omdat het strijdig is – of in ieder geval kan worden – met het wezen van gemeente-zijn: verbondenheid met Hem en met elkaar.
In de kerk gaat het niet om mij, maar om Christus.

De genoemde redenen op zich, waardoor dit stel is toegetreden tot een andersoortige gemeente, vind ik te horizontaal, te menselijk gedacht.
Dit komt op mij over als ‘de gemeente voldeed aan de normen die dit stel stelde’, een soort maakbare gemeente krijg je dan…

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op woensdag 21 april 2010, 06:25
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 april 2010, 18:58
BerichtOnderwerp: De jarige van vandaag...

Van harte gefeliciteerd Robbedoes met je verjaardag en met jullie voorgenomen huwelijk!!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 13:10
BerichtOnderwerp: de collecte in de kerk

MARIJAN072 schreef:
Het maakt voor mij ook niet uit of ik een bonnetje geef of contact geld. Het lijkt mij alleen maar verstandig, zo kun je namelijk een derde meer geven. Dat is nog beter!

Contact geld Marijan? Knipoog smiley

Het spijt me.. ik vind het nogal vroom bedacht allemaal... je giften opgeven bij de belasting zodat je (een derde) meer kunt geven... Idd, kunt, want wie doet dat werkelijk?
Ik geef mijn giften ook op bij de belasting. En ik durf best te bekennen dat ik daardoor niet meer geef omdat ik weet dat ik een deel terugkrijg...
Ik begrijp je vraag Mariska. Ik draai echter de vraag om... waarom zou een gift géén gift meer zijn omdat je er een deel van terug krijgt? Ik vind dat we daar niet zo moeilijk over moeten doen...

Sowieso denk ik dat het geven van een gift niks te maken heeft met een rekensom...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van LIESBETH326
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 ... 16 Volgende
Pagina 8 van 16