Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 08:30
Onderwerp: Cynisme of het forum
|
|
|
SHANITA130 schreef: | De christelijke vrijheid 5 1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
Er schoot mij ineens een mooie tekst te binnen!
|
Je (uitgangs)positie NU is VRIJHEID. Daarbinnen is God aan het werk en dat werk... daarvan is Hij de voleindiger.
En als het woord van God werkt als een tweesnijdend scherp zwaard dan is dat heel puntgaaf, het gaat heel omzichtig te werk in het scheiden van weefsel, ziel en merg. Niet als een dolk, niet als een steekwapen.. nee.. vakkundig, voorzichtig en prachtig. Zo is God.
Ben ik effe blij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 21:39
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik heb me posting gewijzigd, heb de tekst er even ingezet.
Als God ons vergeeft is er altijd sprake van herstel relatie.
Ja, als ik moet vergeven en ik hoef toch niet meer met de dader om te gaan, ja, dan kan ik wel makkelijk zeggen van dat ik heb vergeven; ik hoef 'm toch nooit meer te zien.
Net zoiets als dat de man in een huwelijk vreemd gaat; hij vraagt vergeving de vrouw vergeeft hem. ja de man blij, ja en dan zegt de vrouw erachteraan maar ik wil wel scheiden en je nooit meer zien, ja, dan kan ik ook wel zeggen dat ik vergeef...
Het kenmerk van vergeven is het weer van harte met elkaar omgaan.
Vergeving is volgens de algemene opvatting het iemand niet meer kwalijk nemen van een ernstige daad. Deze daad overtreft het gewone en is iets waarvoor sorry zeggen niet afdoende is. Vergeven wordt (doorgaans) gedaan door diegene die geestelijke of materiële schade heeft geleden. Dit slachtoffer van die onterechte daad rekent deze daad dan niet meer toe aan de dader en verlangt dan ook geen genoegdoening meer hiervoor. Zowel diegene die vergeeft als diegene die vergeving ontvangt ervaren doorgaans een gevoel van bevrijding omdat de daad en een schuld(-gevoel) door de vergeving minder dominant worden in het leven. Er heeft een afronding of afsluiting plaatsgevonden. Wikipedia |
En toch geloof ik in vergeving zonder dat de relatie verder herstelt hoeft te worden. We zeggen het zo makkelijk (jij niet, ik bedoel effe in het algemeen) dat we MOETEN vergeven. Wij moeten helemaal niets, God dwingt ons niet, Hij wijst ons een weg die hoger leidt, de weg van de liefde. Die kunnen we alleen maar stap voor stap lopen in het traject, de relatie en het proces dat Hij met ons aangaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 21:19
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Dus, als ik op straat berooft word van mij portemonnee, dan loop ik niet snel door naar de politie om aangifte te doen, maar ja, dan geef ik ook nog even een briefje van 50, wat ik bij me had, los in mijn zak aan de zakkenroller, zoiets...?
En dan grijpt God in met een bliksemflits van Liefde waardoor de zakkenroller getroffen wordt en die geeft dan alles weer terug.
Of, heb jij een voorbeeld?
Net als dat 'moeten vergeven van God ten allen tijden.
Weleens gehoord, een vrouw, ja, was slachtoffer van seksueel misbruik en liet toch haar vader op haar kinderen passen.(echt gebeurd) Ja, want zo zei de voorganger, ze moet vergeven en de ander wang, in dit geval 'op de kinderen laten passen', geven. En ook, weer van harte met haar vader omgaan want anders is er geen sprake van vergeven.
Ja, je kan wel tegen iemand zeggen van ik vergeef je, maar ja, als je hem nooit meer wil zien, niet meer met hem wil omgaan, dan is het natuurlijk geen vergeving, net als God ons vergeeft, dan zegt hij ook, alles wat je gedaan hebt gooi ik in de oceaan, en was je rood als scharlaken dan ben je nu witter dan wit.
Dan zegt God niet, ik wil je wel vergeven maar niet meer met je van doen te hebben. |
Vergeving is nog niet gelijk herstel van relatie. In sommige gevallen totaal niet wenselijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 15:29
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Als Jezus iemand bestraft, merk ik nooit iets van cynisme, maar gewoon het benoemen van het feit, waar de ander je pijn mee heeft gedaan. Het maakt wel verschil of degene die je pijn gedaan heeft een christen is of een ongelovige. De ongelovige heeft er baat bij als je hem/haar dan 'de andere wang toekeert'. Als Jeuzs farizeeen confronteert merk ik ook geen sarcasme, maar wel een diep serieus scherp weerwoord hoe gevaarlijk ze (de farizeeen) bezig zijn. Dat is m.i. het zwaard hanteren, wat in de Bijbel toch alleen leidig gevenden mogen doen. Maar sarcasme, ironie etc. zijn voor mij gekoppeld aan bitterheid. Ik ervaar dat er dan bitterheid is bij de persoon zelf. En bitterheid is wel gevaarlijk, een bittere wortel in het hart kan je eigen geloof en je eigen relatie met de Here goed in de weg zitten en rooft ook de vreugde, innerlijke rust die de Heilige Geest wil geven. Ook al is vergeven niet altijd makkelijk, je houdt je eigen hart er rein mee.
Als iemand geen berouw heeft, zou ik toch vergeven, al is het maar om mijn eigen hart niet te verharden, maar gevoelig te blijven. Bitterheid en het verharden van het hart zie ik als gevaar. Is soms een keuze om te willen vergeven al niet gewoon een begin van een proces van vergeven en kun je dan de Heilige Geest vertrouwen dat Hij die vergeving uitwerkt? Of zie ik dat verkeerd? |
Jezus was uiterst confronterend, Hij noemde Farizeeërs witgepleisterde/gekalkte graven, daar proef ik toch ook wel een bepaalde hardheid (lees: duidelijkheid) cq sarcasme in. Ironisch zijn hoeft mijn inziens echt niet alleen maar voort te komen uit bitterheid. Het zwaard alleen voor leidinggevenden? Waar haal je dat uit vraag ik me af? Is de geestelijke wapenrusting niet voor ons allemaal?
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 24 januari 2013, 15:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 22:12
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Jammer, dat teksten uit hun context gerukt worden. Wij moeten vrede houden met iedereen, waar mogelijk. Wij mogen het conflict niet zoeken. Jezus, nu de Heilige Geest, is gekomen om het tweesnijdend scherpe zwaard, de Bijbel, het N.T. te brengen. Als wij de vrede, die Jezus geeft in ons hart uitdragen, kan er vervolging komen. Maar dan is de Heilige Geest degene die dat brengt. Overigens vind ik deze tekst niet passen in deze discussie. Ik kan nergens in de Bijbel een sarcastische, ironische of cynische reactie van Jezus vinden. Jammer dat deze discussie nu ook weer een andere toon krijgt. |
Ik heb het ook niet over conflict zoeken. Waar mogelijk inderdaad vrede houden, exact wat ik bedoel.
Jezus was best ook hard en bijtend tegen de juiste personen... maar dat terzijde.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 23 januari 2013, 22:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 21:54
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Houd voor zover het in jouw macht ligt vrede met iedereen. Wat een offer is dat! Hebreeen 12 : 14. |
Houd voor zover het van jou afhangt, in jouw macht ligt, vrede ... ja. En soms is het gewoon zo dat je vanuit jezelf en misschien wel in die zelfde vrede een groot STOPbord moet neerzetten. En dat is wel es zeer verontrustend voor de omgeving die niet anders gewend is dan een lief, aardig, vriendelijk, meegaand persoon die je altijd was en je ook nog voorhoudt dat je je van de bijbel toch zusennemezo zou moeten gedragen.
Overigens nog dan maar een tekst als we toch bezig zijn: (Mattheus 10:34) Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Soms moet je het zwaard hanteren. Die kreeg je niet voor niets.
Jol, is toch wel blij met "heb je naaste lief als jezelf"... eerst je grenzen kennen, weten en neerzetten. Dan en daarnaast de ander. Egocentrisch hé.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 23 januari 2013, 22:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 12:47
Onderwerp: Angst om lief te hebben
|
|
|
ROADY558 schreef: | Dat is helemaal juist. Maar de waarheid zonder liefde willen vertellen lokt vervelende reacties uit. Juist omdat de liefde niet kwetst (1 Cor 13) Het mooiste is als die twee juist samengaan. Als we elkaar in liefde de waarheid kunnen aanreiken.
Ik moet zeggen: een hele oefening! |
Wie kwetst wie...
Je vlieger gaat niet helemaal op. Wanneer je iemand met waarheid confronteert op een correcte wijze en in respect kan het nog steeds hard aankomen en die persoon kan dan nog steeds hard van zich afslaan met dat hij of zij gekwetst wordt. (Ken je dat: "je maakt me verdrietig".... oftewel: shut up). Laat staan dat kritiek, opbouwend bedoeld of in de zin van voor anderen opkomen, aanslaat bij mensen met onvermogen tot zelfreflectie.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 23 januari 2013, 12:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 06:34
|
|
|
ROADY558 schreef: | Lieve mensen,
Neem toch geen aanstoot, daar heb je slechts jezelf mee. Als sommigen zich zonder het te weten nog laten misbruiken voor de werken van de boze, ga dan toch in liefde te raad, en geef - liefst prive - een liefdevolle, zachtmoedige vermaning. Want als je in haat reageert op een ander die hatelijk doet, wat is daarmee gewonnen?
Als je niet vanuit de rust en vanuit liefde kunt reageren, reageer dan alsjeblieft niet. Een twist houdt op zodra 1 van de partijen stopt met reageren. En laat God toch het laatste woord hebben. Wat heeft het nou voor waarde om je gelijk te willen halen?
God vraagt aan IEDEREEN om elkaar lief te hebben, ja ook op dit forum. Een forum, juist een plek om op een VEILIGE manier lief te hebben. Maar de meeste zien het als een VEILIGE manier om hun gram te halen ofzo...
Opnieuw moet ik denken aan die bekende woorden van Paulus: 2 Tim 2: Als je je niet met de zonde inlaat, zul je zijn als één van die borden van zuiver goud (de beste in huis) zodat Christus je kan gebruiken voor Zijn hoogste doelen.
[22] Blijf uit de buurt van alles wat jou als jongeman slechte gedachten en gevoelens kan geven. Geef in plaats daarvan je aandacht aan alles wat je kan helpen goed te doen. Heb geloof en liefde en zoek het gezelschap van hen, die van de Here houden en een zuiver hart hebben.
[23] Ik zeg het nog eens: Laat je niet verleiden tot zinloze discussies, die alleen maar op ruzie kunnen uitlopen.
Voor iedereen, de vrede van Christus toegewenst.... je weet wel, die alle verstand te boven gaat... |
Liefde of liefhebben zonder waarheid is geen liefde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 22:27
Onderwerp: Wisten jullie dat......?
|
|
|
JOANNIE702 schreef: | hoe dom kan je zijn.........heel dom! heb ik iets verkeerd gemeten en met het in elkaar te zetten kom ik tot de ontdekking bed is te breed scheelt zeker 20 cm en de bedbodem te smalllllllll
|
Niet dom... menselijk maar wel super balen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 21:16
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Jakobus 1: 19 Zo dan, mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn;
Ik had al aangeven dat ik boos was. Dus jij leest verkeerd. Dat was niet alleen van nu op de reactie van Willemijn.
Maritime, dat langzaam tot toorn is gekomen. |
Weet je... soms werkt agressie op meerdere manieren. Je hebt directe agressie waarbij een ieder weet dat iemand erop uit is iemand aan te vallen of te tackelen/onderuit te halen. Je hebt agressie waarbij iemand reageert in snel geprikkeld zijn. Evenzo kan agressie heel subtiel zijn en we hebben het zelf niet in de gaten. Je kan bijvoorbeeld een houding aannemen die heel heilig lijkt en christelijk in de oren klinkt zodat geen mens in de gaten heeft hoe iemand een ander voor het blok zet, of uitschakelt of monddood maakt. Deze vorm van agressie is verkapt en oh zo funest. Vaak heeft degene die zo subtiel agressief is het zelf ook niet in de gaten maar eigenlijk is het een vorm van boosheid. Ook bepaalde vormen van visie zijn op die manier verkapt subtiel agressief en schadelijk. Ik wacht nog steeds op bepaalde ontwikkeling van inzichten en terugnemen van agressieve bewoordingen ... en dat is volgens mij nog wel het minste wat je zou kunnen doen.
Jol die maar niet kan vatten dat...
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 22 januari 2013, 21:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 18:50
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
JOANNIE702 schreef: | ja wel , als ik boos bent dan wil ik snoepen...........niks in de kast....wel hier op de site jammieeeeee |
Ik rol ze net als in de reclame over de bureaus richting collega aan de overkant.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 18:32
|
|
|
ALTJE848 schreef: | Nog één reactie IK ben echt ziek en kotsmisselijk van jouw opmerking hier Als je eerlijk oprecht bent en je gewoon gezegd had via mail of hier op topic het hebt me geraakt het doet me pijn ik heb kanker en wil leven dan Had ik allang mijn spijt betuigt IK kan niet ruiken wat jij hebt en vind dit oprecht heel erg, Maar jij kan niet ruiken waar ik al 46 jaar inzit en dat is NET zo erg daar kan je niet zomaar anders mee omgaan een knop omzetten als ik dat dat zou kunnen dan had ik dat allang gedaan IK maak fouten maar niet in deze want ik wist het niet en dat jij dan je voor je leven knokt sorry dat doe ik ook IK KNOK AL 46 JAAR OM TE LEVEN EN EEN BEETJE TE GENIETEN IPV TE OVERLEVEN snap je dit maakt geen verschil . En voor God ook niet het gaat er om dat we Hem kennen in al onze noden pijn en verdriet maar vooral als we ons gekwetst voelen dat aan hem geven want HIJ staat met open armen te wachten op jouw en mij We zijn elkaar hier niets verschuldigd dan elkaar te vergeven en er niet meer over door te gaan . En als ik wil delen hier omdat ik een topic open en jij leest en het doet pijn reageer dan niet en zeker niet voor de ander praten ik had vond ik een goed gesprek met shanita begreep haar heus wel in dingen ik ken haar ook al langer en misschien ging ik nog uit van dat ik haar ken van anders sites Dat is het enige dat me dan spijt dat ik haar anders heb gezien omdat ik zoveel met haar kan delen nu En ik ben blij met alles wat er is gebeurd nu dat ik wijzer ben geworden maar het doet me pijn hoe mensen hier weggedreven worden dat kan niet de bedoeling zijn .
IS HET VAN JOU JULLIE KANT NOG MOGELIJK OM TE VERGEVEN OF WAT ? IS DIT NIET WAT DE HEER VAN ONS VRAAGT? ELKAAR DE HAND TE GEVEN EN MET ELKAAR TE LEVEN IN VOOR EN TEGENSPOED DAT GELD NIET ALLEEN IN EEN HUWELIJK . IK BEN EEN KIND VAN GOD EN JIJ HOOP IK OOK LATEN WE DAT DAN BIDDEND BELIJDEN EN ER NIET MEER OVER DOEN.
IK BEN HIER OM MENSEN TE LEREN KENNEN EN IK DAHT YES OVER EEN TIJDJE ZIT IK MET SHANITA AAN HET STRAND DAT WAS HUMOR MAAR OOK ZO GEMEEND DAT IK VERLANG NAAR EEN LEVEN MET VRIENDEN VIENDINNEN WANT IK BEN ALLEEN ZONDER DAT ALLES EN JA IK KNOK OM TE LEVEN EN NIET TE OVERLEVEN AL 46 JAAR .
Verder wil ik het hier bij laten en wens jouw Gods zegen heb gisteravond in bed nog voor je gebeden ik hoop dat God je geneest van je ziekte , maar vooral dat je het dragen kan Ik weet hoe ik je heb gekwetst dat was nooit mijn bedoeling ik wist het niet maar ik ben blij dat ik hier vrienden en vriendinnen heb gevonden waar ik fijne gesprekken mee kan voeren En hoop dat ook weer met jouw te kunnen
Veel gezondheid en kracht toegewenst en dat meen ik uit mijn hart wat ik hier schrijf . Ik Bid voor jouw dat je nog lang hier mag zijn geniet van het leven dat je is gegeven.
Anita |
Je hebt gelijk, we kunnen elkaars lijden niet meten of vergelijken. Ik vind het super moedig dat je in jouw situatie dit neerzet. En ik wens jou heel oprecht vriendschappen toe ook via CM, ik weet ondertussen dat dit een van de mooie mogelijkheden is hier.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 15:46
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Bij AH in de aanbieding, twee voor de prijs van één |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 15:28
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | LOL
ik heb hier (echt toevallig) Crispello's .... zooooo lekker ...
ben ik nu ook een vrouw ;) |
Ik weet niet?
Crispello's.... hmmm hopelijk overleef ik deze verleiding it's one of those days.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 15:07
|
|
|
PETRA373 schreef: | ha ha dankje jol, heb nog wel kinderchocolade in me kast, die ga ik opeten en lekker es egoistisch wezen, geen mails meer lezen en beantwoorden, liever ontvang ik leuke mails van leuke mannen die me lief vinden, liefst type straatmanwerk model. zucht ze denken maar, dan is het hun probleem als ze een probleem met mij hebben, mijn probleem niet meer ik ga lekker me verstand op nul zetten en chocolade, ben ik aan toe |
Wel ja, bakkie erbij, wie doet je wat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 13:53
|
|
|
PETRA373 schreef: | daar heb je gelijk in, was geen heldere reactie van me omdat ik ondertussen allerlei mails krijg over me schrijven van het stuk petrus en ik bij de poort van de hemel, met goede bedoelingen geschreven , blijkbaar door sommiggen verkeerd begrepen, of overgekomen en word ik nu van alles beschuldigd, tussendoor reageer ik op jou, dat krijg je met vrouwen, ze proberen nuchter te reageren, maar emoties, vooral als je op het punt staat om ongesteld te worden dus ik open de mails maar effe niet meer, ook ik heb gevoel, en mijn reactie op jou is een reactie op jou en die mails die ik krijg, met verbazing eigenlijk ben ik inmiddels overladen met beschuldigingen, geemotieoneerd en denk ik
Dus vergeet die reactie van mij maar, ha ha sorry, petra, die op het forum wel es zit voor leuke contacten, goeie discussies, soms de nuchterheid van een man mist maar geen enkele spijt van haar woorden heeft over het stukje van de hemelpoort. en soms ook niet meer helder reageert. duh voor de mensen die zich geroepen voelen om mails na me te sturen, sorry misschien ik ze later open zou wel fijn zijn als jullie bij ieder onterecht woord, van een ieder opkomen voor rechtvaardigheid,
met twijfels of ik dit wel zou plaatsen, ma ja ken er nog wel bij, liefs voor iedereen |
Maltesers! Goed bij hormonen en onbegrip op het forum.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 12:24
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Het cynisch aspect is voor mij dat ze iedere keer Petra noemt, maar het voor iedereen duidelijk is dat ze een andere naam daar bedoeld! Dit komt over als terechtwijzing van Maritime, zonder dat ook zo te zeggen omdat iedereen wel voelt dat dat over de grens zou gaan.
Het gaat niet om de inhoud, het gaat om het onuitgesprokene, wat jij humor noemt maar ontzettend kwetsend overkomt.
En als Petra echt niet bedoeld heeft om Maritime hiermee de les te lezen dan zou het een grote opliuchting voor me zijn, maar dan is het wel ongelofelijke slechte timing ... Zo ongelovelij dat het bijna humoristisch voor sommigen kan zijn ... |
Als je Petra zou kennen, via andere reacties op het forum, dan weet je dat zij dit absoluut niet zo bedoeld als jij het opvat. Ik denk dat het eerder een serieus nemen is voor zichzelf, zelfreflecterend: hoe doe ik het eigenlijk.
Jol: vrouwen zijn soms wel dubbel, maar niet zo dubbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 12:11
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Hoi Jol, ik snap de goede intenties. Ik zie heilig vuur in jullie reacties. Maar meer dan dat.
Ik denk denk dat je met jouw opmerking dat jij de reactie van Petra niet als cynisch ervaart de kern raakt. Wat nu als anderen, zoals ik dit wel als cynisch ervaren? en daardoor pijn ervaren?
Mijn reden om dit te schrijven gaat veel dieper dan willen bemiddelen. ik ben geen hulpverlener. Er zitten ook bij mij heel wat littekens. En ja, misschien ben ik wel een van de personen die zegt geef mijn portie maar aan fikkie, CM bekijk het maar. de reacties drukken bij mij ook op een allergiepunt. Heel heftig zelfs. Ik schrijf het dan ook eerder vanuit eigen belang dan vanuit hulpverleningsbelang.
Mag ik jou vragen: hoe zou jij de reactie dan benoemen? |
De reactie van Petra bedoel je natuurlijk. Niet cynisch dus. Er zit gewoon veel waarheid in wat ze schrijft: waar draait het om als je straks bij de troon staat en er wordt gekeken naar je leven voor Jezus. Draait het dan om al je kennis en visie? Of naar de samenhang tussen visie/kennis en je daden/hartsinstelling. En ik moest grijnzen vanmorgen toen ik haar humor er doorheen gesponnen zag plus hoe ze het onder woorden brengt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 12:08
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Hoi Jol, ik snap de goede intenties. Ik zie heilig vuur in jullie reacties. Maar meer dan dat.
Ik denk denk dat je met jouw opmerking dat jij de reactie van Petra niet als cynisch ervaart de kern raakt. Wat nu als anderen, zoals ik dit wel als cynisch ervaren? en daardoor pijn ervaren?
Mijn reden om dit te schrijven gaat veel dieper dan willen bemiddelen. ik ben geen hulpverlener. Er zitten ook bij mij heel wat littekens. En ja, misschien ben ik wel een van de personen die zegt geef mijn portie maar aan fikkie, CM bekijk het maar. de reacties drukken bij mij ook op een allergiepunt. Heel heftig zelfs. Ik schrijf het dan ook eerder vanuit eigen belang dan vanuit hulpverleningsbelang.
Mag ik jou vragen: hoe zou jij de reactie dan benoemen? |
Van Willemijn? Zoals ik al zei: ontnuchterend, meer iets van: kom bij je positieven. Ik hoopte zelf dat dit inderdaad zo zou werken voor Anita.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 11:55
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | In Jezus naam: alsjullieblieft! (o, dat vertaald toevallig als als jullie geloven)
Mag ik jullie allemaal vragen even de wapens neer te leggen? Voor we het weten gaan ook mensen reageren om het voor Maritime op te nemen en leidt deze oorlog tot veel meer slachtoffers.
Maken mensen fouten? Ja, ze zijn geneigd tot alle kwaad! (voor discussie daarover is een ander topic). Ook ik.
In dit topic was het de ene cynische opmerking (Willemijn) die werd beantwoord met een andere cynische opmerking (Maritieme). Cynische opmerkingen kwetsen, altijd. Er zijn door beide opmerkingen veel mensen geraakt. En de reactie van Petra, hoe goed bedoeld ook is in zijn geheel een cynische reactie.
Volgens mij is dat duidelijk en is het de verantwoordelijkheid van de twee personen om e.e.a. recht te zetten. de aanmoediging daartoe is volgens mij voldoende gegeven.
Maritime neemt in ieder geval een eenzijdige waperstilstand in acht. Ik hoop dat de rest die wapens ook neerlegt.
Ik probeer aan alle kanten niet te oordelen, ik probeer alleen te delen wat ik hier waarneem. Het gaat hier volgens mij helemaal niet om gelijk hebben. Het gaat hier om gelijk halen, de manier waarop. Cynisme is volgens mij geen wapen van God. Het lijkt wel een lynchmob: kijk nu hebben we Maritime, nu zal hij bekennen ook. Op de knieeen! Het is nog net geen strop om zijn nek ...
What Would Jezus Do?
Laten we ajb terug gaan on-topic, ik zal zelf proberen de les uit deze oorlog te koppelen aan dit topic. Want de relatie is er zeker. Wil je hier op reageren doe dat dan graag even via prive email. |
Ik ervaar deze reactie van Petra niet als cynisch noch is het de bedoeling oorlog te voeren. Wel vind ik nog steeds dat er excuses op zijn plaats zijn van de kant van Maritime om verder te kunnen met een enigszins nuttige discussie. Er wordt geen strop om zijn nek gedaan, wel een beroep op zijn zelfinzicht en zelfreflectie. By the way, je hoeft niet te bemiddelen, als hulpverlener zul je weten dat er sprake kan zijn van overdracht ..
Overigens was Willemijn niet cynisch in haar reactie aan Anita, hoogstens wat ontnuchterend om haar even bij de positieven te brengen en wat genuanceerder te worden.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 22 januari 2013, 11:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 09:57
|
|
|
PETRA373 schreef: | weet je als we later voor de hemelpoort staan, zullen we denk ik niet een examen hoeven afleggen, wie de meeste bijbelteksten kent en een heel theologisch examen moeten afleggen om binnen te komen, maar ik denk dat er recht in ons hart word gekeken en dan kun je wel nog zoveel bijbelteksten zeggen, als je hart en je werken niet goed zijn redden je die denk ik niet.
dag petrus, dag petra, mag ik na binnen? eh petra, hoe zijn je werken en je hart? heb je omgekeken naar andere mensen etc? Maar petrus ik kan alle spalmen uit me hoofd, heb theologie bestudeert, kan de hele bijbel van achterste voren, als je me een theologsch examen aflegt haal ik zeker een 9 Maar petra, denk je dan dat je een examen moet doen over de bijbel, heb je de woorden niet begrepen? Wat zijn je werken petra? Eh heb wel hier een hele studie die ik heb gevolgd over d ebijbel petrus maar eh werken..... |
Ik kan er niks aan doen maar dit is zo mooi, ik zit met een brede grijns even tussen mijn werk door te lezen. Je verwoordt het perfect, recht uit het hart en dit is zo waar!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 21:41
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Als het nu eens allebij is? |
Stel dat, dan begint het bij de deur die door ons mensen wordt opengezet en weer dicht gedaan dient te worden. Maar ik ga vooralsnog uit van nuchterheid.
(Geloof me, ik heb meer met dit soort bijltjes over demons gehakt, nuchterheid werkt het best en angstgeloof helpt niemand).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 21:17
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Ik wil graag even kort met jullie delen dat we contact hebben gehad met Anita en dat het op dit moment redelijk met haar gaat.
Ik wil jullie vragen om te stoppen met ruzie maken en met elkaar na te denken hoe je iemand kunt helpen die vast zit in angst. Dat is net een andere twist aan dit topic, maar zal zeker helpen. Veel reacties hebben te maken met een machteloos gevoel als je zo'n noodkreet ziet.
En ik zou willen toevoegen, dit soort angst redeneer je niet weg. Integendeel, redeneren maakt het alleen maar groter. Alleen gebed en gericht gebed kan hier helpen.
Ik zou jullie willen vragen heel specifiek voor Anita te bidden.
Maar niet alleen voor Anita, de macht die wil dat we elkaar verkeerd begrijpen is erg krachtig aanwezig. Die creert ook angst. Angst om lief te hebben angst om te vertrouwen.
I bid dat die geest van misverstand geen plaats meer heeft op dit forum! |
Het gaat hier over ongekend gedrag dat niet door de beugel kan en om de brij heen draaien plus iemand tot leugenaar bestempelen. Niet over demonen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 21:10
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Willemijn reageerd op de gevoelens van Anita, zij reageerde daar op. En nou moet ik mijn exuus aanbieden omdat ik, op de gevoelens van Anita reaageer??? Om wie gaat het? Om Willemijn alleen? De gevoelens van Anita is dan niet meer van belang???
De Heer lette op schaapjes welke in de sloot belanden... |
Je reageert op een onbeschofte manier door de ziekte, de pijn en de strijd te ontkennen waar Willemijn doorheen gaat. Hiervoor vind ik, en ik merk ook anderen, alleen maar gerechtvaardigd dat er een excuus volgt om verder te gaan met dit topic. Ik vind het ongekend, geen ander woord voor. En jij denkt hiermee weg te komen door weer om de bekende brij heen te draaien? No way!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 19:31
|
|
|
Nogmaals, Maritime dit kun je niet maken. Hoe durf je en hoe kun je zo op afstand iemand zo ontkennen in haar ziekte en de strijd daartegen en wat weet jij ervan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 19:12
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Zeg doe jij even tjes normaal, id@#$%!
Willemijn weet heel goed wat ze schrijft!
Anita zit eerst mij te beschuldigen dat ik mij ellende over haar uitstort, en ze had het bij elke zin die ze schreef over hoe de Heer haar helpt, en ja, nu wil ze ineens niet meer leven.
Ja, er zijn hier mensen die vechten om te mogen leven!
Ik heb op de niet okee knop gedrukt, je bent nu over mijn grens gegaan! |
idem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 januari 2013, 19:05
|
|
|
MARITIME853 schreef: | Tjonge, je weet niet wat je schrijft dame!!! Ziek ben je zeker niet. Wel anders. Hetgeen dat ze schrijft herken ik bij moeders en andere personen dat deze harde wereld niet aan hebben gekunt. En daardoor suicide gepleegd hebben. Dwaas, alsof alleen jou zgn pijn wat zegt. |
Zeg hee! bepaal jij de diagnose of de deskundigen.
En jij als bijbeldeskundige weet vast wat er staat over anderen uitschelden voor dwaas.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op maandag 21 januari 2013, 19:06
|
|
Naar boven |
|
|
|
|