ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 64 65 66 67 68 69 70 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 17:51
BerichtOnderwerp: Misleiding door satan

JOSINA022 schreef:
Maar wat wanneer je idd zegt dat je Jezus als je Verlosser aanvaard hebt, maar er ondertussen maar op los leeft, dingen doet waar God verdriet van heeft?

Ok, je kunt dan om vergeving vragen en dankzij de genade krijg je die ook, maar dat betekent toch niet dat je daarna weer op de oude voet verder kunt gaan?

Ik denk dat het wel degelijk meespeelt hoe jij je leven geleefd hebt, of jouw leven tot eer en glorie van God geweest is.
Ik zie de relatie met God iets als een relatie met een partner. En als je echt van de ander houdt, doe je gewoon bepaalde dingen niet. En als je ze wel doet, voel je je automatisch schuldig tegenover de ander. En net zoals in een relatie moet je daaraan werken. En net zoals in een relatie voel je vanzelf aan waar de ander niet blij mee is. Maar een relatie is niet zomaar over als je eens een keer iets verkeerd doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:10

MARISKA601 schreef:
De 10 leefregels, de verkeerrsregels... iedere dag hebben we ons er aan te houden.
Ook al weten we wat de gevolgen zijn als we niet aan die regels houden.
De verkeersregels staan op en aan de weg.

Als ik mij niet aan de 10 leefregels hou, beland ik in de hel.
Als ik mij niet aan de verkeersregels hou, beland ik op het kerkhof.

De bijbel verteld mij hoe ik voorkom om in de hel te komen.
Het verkeersboek verteld mij hoe ik voorkom om op het kerkhof te belandden.

En ik moet zeggen, ik leef heus niet angstig hoor.
Bij het oversteken van de straat kijk ik goed uit.
Bij het dagelijks leven kijk uit of ik wel het pad van Jezus volg.
Wat is dat nu voor redenatie Mariska? Het gaat in mijn beleving helemaal niet om wat je doet of gedaan hebt. Het gaat erom om je je een kind van God weet. En dat is alleen mogelijk als je Hem als Heer hebt aanvaard. Denk je dat God een dagboek van je bijhoudt met wat je elke dag doet? Er is maar één vraag, die God je stelt als je in de hemel komt: heb je Mijn Zoon aanvaard als je Verlosser?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 12:56

MARISKA601 schreef:
Centraal in de dienst staat: Gods Woord dmv preek.
Hier zit al een verschil in denken. In mijn beleving staat God centraal, en Hem geven wij de eer door Hem te aanbidden en te luisteren naar Zijn Woord.
MARISKA601 schreef:
In de gehele dienst zie je de 2 dingen... de zonden en de verlossing ervan.

En nee, er word niet opgehamerd hoe zondig wij zijn, maar eerder: we zijn zondig en er is genade... niks is simpeler dan Gods genade aannemen.

Dat gebeurt dmv zingen.

Er zij idd. kerken die nauwelijks preken over de genade.
maar die ervaring heb ik niet.
Dus je geeft me niet helemaal ongelijk...

MARISKA601 schreef:
In het OT heb je eigenlijk 2 wetten: de 10 geboden en de andere wetten.
Die stonden in het OT aan elkaar vast.
Door het Nieuwe Verbond zijn ze gesplits van elkaar.
Wij hoeven geen offers meer te brengen zoals de Joden het vroeger deden.
Zij moesten bloedoffers geven.
Door het bloed van Jezus zijn die wetten overbodig geworden.

De Joden leefden onder een zwaar juk van allerlei wetten en regels.
En nu hebben we ons alleen nog maar te houden aan de 10 geboden.

De 10 leefregels.

Ook in het NT worden ze opgesomd door Paulus.
Waar staat dat dan?
MARISKA601 schreef:
Ja als je ze voorleest dan komt er idd iets over je heen, van ik kan het nooit goed doen.
Maar er is verlossing van de straf op de zonden.

Als je mensen alleen veteld dat ze gered kunnen worden door het bloed van Jezus, en ze stellen de vraag, maar wat zijn zonden dan, mag je ze dan niet voorlezen?

Ook een vekeersagent attendeerd een weggebruiker op de verkeersregels, waarom mag een christen dan een niet christen attenderen op de biijbelse leefregels.. de 10 geboden?

Een mens snapt pas wat verlossing is van de straf op de zonden, als hij weet welke zonden hij begaan heeft.

Ook in een gezin zijn leefregels waar een kind aan zich moet houden.
En een kind weet heel goed wat wel niet mag op den duur.
En de kinderen weten ook heus wel wat straf is.
Als een kind zijn ouders niet gehoorzaam is,
hoe kan een volwassen mens dan gehoorzaam zijn aan God.?

Zo wijst de dominee, zijn gemeente weer iedere keer op de 10 leefregels.
En de ouders wijzen de kinderen iedere keer weer op de leefregels.
En de verkeersagent wijst ook de weggebruiker over de verkeersregels.
En ga zo maar door...

Overal waar je bent zijn regels waar je je aan dient te houden.
Ten eerste hebben we dat niet nodig, want de wet is immers in onze harten geschreven. We hoeven ze niet te horen om te weten wat goed of fout is. En vooral omdat het uit kan lopen op schuldgevoel, ongerechtvaardigd trouwens, en veroordeling.
Maar waarom kan men daar niet los van komen? Het lijkt wel alsof de bevrijding aangeboden wordt, maar verboden wordt om er uit te leven. Net zoiets als dat je een bot voor de hond houdt, maar hij mag er niet aankomen.....Wordt verlossing niet zo aan mensen voorgespiegeld: je bent weliswaar verlost, maar je zonden zijn wel erg hoor.... Voor veel mensen vormt die wet een belemmering om in vrijheid te leven. Paulus noemt het een bedekking, ik noem het een belemmering.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 26 september 2011, 12:59
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 11:53
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

HERMAN388 schreef:
Nee hoor gelukkig niet, het is vrijwillig
hoezo vrijwillig, jij biedt het toch aan, kunnen ze dan nog nee zeggen?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 11:28

MARISKA601 schreef:
Hoe weten we dat we zondigen?

Door de 10 geboden.

Kunnen we gered worden van de straf op de zonden?

Ja , als we vergeving vragen om onze overtredingen van de 10 geboden.
Het gaat er m.i. om de waarde die je aan bepaalde dingen geeft. En de 10 geboden zijn een voorbeeld van hoe het in mijn ogen niet moet. Wat zet je centraal in de dienst? Je zonde, je onvermogen om te leven zoals God het wil? Of zet je de verlossing door Jezus Christus centraal. Ik vind dat het voorlezen van de 10 geboden niet thuishoort in de dienst. Zeker niet op de manier waarop het gedaan wordt. Als de voorganger na afloop alleen maar zou zeggen: we zijn bevrijd van Gods oordeel, dan zou het heel wat anders zijn. Maar nu blijft de veroordeling centraal staan en wordt daar op gehamerd.
De Hebreeënbrief geeft de verhouding weer tussen de wet en de Geest. En stelt centraal, dat we een beter verbond hebben. Het woord beter laat zien, dat we niet in het oude denken hoeven te blijven hangen, maar dat we mogen leven in het nieuwe verbond.

Hebr. 10 schreef:
Door deze ene offergave heeft hij hen die zich door hem laten heiligen voorgoed tot volmaaktheid gebracht. 15 Hiervan legt ook de heilige Geest voor ons getuigenis af, want eerst staat er: 16 ‘Dit is het verbond dat ik na die tijd met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun hart zal ik mijn wetten leggen, in hun verstand zal ik ze neerschrijven,’ 17 en even verder staat er: ‘Aan hun zonden en hun wetteloosheid zal ik niet meer denken.’ 18 Waar dat alles vergeven is, daar is geen offer voor de zonde meer nodig.
Als God belooft dat Hij niet meer aan onze zonden zal denken, zou het dan niet eens tijd worden dat allemaal achter ons te laten? Of nemen we God niet serieus als Hij dit zegt?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 26 september 2011, 11:47
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 25 september 2011, 22:01
BerichtOnderwerp: Angst

WILLEMIJN232 schreef:
Maar wat als iemand nu bv niet meer aan de dialyse wil? Ga je het dan toch aanraden? Andere discussie maar wel boeiend.
Verder vind ik het wel mooi zoals je het verwoordt.....Misschien moeten we er zo ook maar naar kijken.......
Ben ik het toch nog eens met je eens Chatuliem..... Knipoog smiley
Natuurlijk aanraden, want uiteindelijk kan de dokter het beste bepalen wat er gebeuren moet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 25 september 2011, 21:58

HERMAN388 schreef:
Bij gastvrije CMdames heet je hartelijk welkom voor rustige omgeving zonder herrie.
Je verdient de rust Knipoog smiley
Tjonge, en jij verplicht een aantal dames om hun huizen open te zetten.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 25 september 2011, 21:51
BerichtOnderwerp: Angst

WILLEMIJN232 schreef:
Ik verbaas me alleen om de kritiek op het stuk van Roady terwijl er mensen zijn die toch echt in genezingsdiensten geloven.......
Ik ben er wat nuchter in en ben meer van het principe Vertrouw op God maar zet je fiets op slot.......ik bedoel daarmee te zeggen dat je ook wel een beetje realistisch moet blijven denken en niet alleen in de Heer moet zijn.
In Lourdes zit iedere dag de spreekkamer van de artsen vol met mensen die denken genezing of iets van genezing hebben gevonden, de praktijk is dat de echte wonderen van jaren geleden zijn en ook nog omstreden.......
Maar als ik de kritiek op de tekst van Roady lees (heb ik ook, en terecht vind ik zelf) vraag ik me dan toch af hoe mensen dat beleven die wel in genezingsdiensten geloven......die heb ik nog niet aan het woord gezien hier.....
Ik geloof in genezing, de bijbel staat er vol mee. Verder heb ik afgeleerd dingen heel stellig te schrijven. Ik bid regelmatig met mensen en dat genezen laat ik aan de Heer over. Als Roady zonder zn medicijnen kan door gebed, dan geloof ik dat. Maar voor iedereen werkt het anders. Zelf heb ik medicijnen tegen mn suikerziekte. En als ik ze niet had, zou ik waarschijnlijk al onder de grond liggen. Ik heb een paar mensen in mijn omgeving meegemaakt, die psychotisch waren. En na een weekje pilletjes waren ze allebei weer een beetje normaal. Ook daar ga ik nuchter mee om. Als iemand aan de dialyse moet, zal ik wel met hem bidden, maar evengoed aanraden om verder te gaan met de behandeling. Die risico's zijn wat dat betreft te groot.
Maar ik heb net zoveel respect voor iemand die getuigt dat hij van zijn medicijnen af is als iemand die dat anders beleeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 25 september 2011, 21:35

MARIAN519 schreef:
Het is goed dat je ons na laat denken over bepaalde zaken..weet wel, dat het richtlijnen zijn die uit 1618 ( daaromtrent geloof ik ) stammen en in een heel andere tijd dan de onze opgesteld werden..en om andere redenen..
Een aantal dingen valt mij op aan die Dordtse leerregels. Je moet je voorstellen dat ze opgesteld zijn een eeuw nadat de protestanten zelf vervolgd zijn. Zij wisten als beste wat verkettering was, uit de kerk zetten en mensen de behoudenis te ontzeggen. De vroegere ketters werden machthebbers en elke vijand van die macht werd maar meteen verketterd. Ik vraag me af of dat niet in huidige gemeentes ook gebeurt. De reden voor anderen beschuldigen van ketterij heeft vaak meer te maken met problemen in de kerk zelf dan problemen met de ideologie.
Ook de scheuringen die daarop volgden werden veroorzaakt door bestuurlijke conflicten in plaats van echt verschil van mening. Toch zijn dan ook de woorden als ketters niet van de lucht.
Om op de vraag terug te komen, is men misleid door satan, dan durf ik te stellen, dat het niet zo ver is. Wel zie ik dat de kerk, zowel onder protestanten als evangelischen en katholieken heel vaak haar macht misbruikt hebben. De theologie is vaker belangrijker dan wat er werkelijk in de bijbel staat. En bestrijden van die theologie wordt door de meesten gevoeld als het verspreiden van ketterij. En het gebeurt mij te vaak dat mensen die zeggen bijbelgetrouw te zijn meer trouw zijn aan hun theologie dan aan het Woord van God. En eigenlijk irriteert me dat.
Ze veroordelen evangelische christenen, die geloven dat de gaven van de Geest nog steeds actueel zijn. Ze veroordelen mensen die gedoopt willen worden op de bijbelse manier. Hele simpele eenvoudige waarheden ontkennen ze of vullen die anders in. En waarom eigenlijk? Waarom zegt men zo snel dat zij de ware leer hebben, terwijl er dingen zijn die rechtstreeks in gaan tegen Gods adviezen. Het Woord is zo simpel: lees de wet niet voor...en toch doen ze het. En zo zijn er genoeg andere voorbeelden te noemen....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 september 2011, 21:40
BerichtOnderwerp: Crisis in Nederland en in de wereld

PIETER649 schreef:
de eerste 2 geven keurig aan dat xandernieuws de bron is, de derde doet dat niet.
ofwel: hetzelfde stukkie meerdere malen gekloond.

maarre... van mij mag het waar zijn!!! Coole smiley met zonnebril
tjonge, je hebt gelijk, was me nog niet opgevallen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 september 2011, 21:26
BerichtOnderwerp: Crisis in Nederland en in de wereld

CROSSROAD317 schreef:
Bovenstaande staat op meerdere internetsites, denk dat je slim genoeg bent om op e.e.a. te googlen ... Verraste, verbaasde smiley
http://forum.beursbox.nl/2011/09/24/d-mark-of-euro/

http://www.tips2trade.tk/

http://www.iex3d.nl/Forum/Topic/1271048/3/Aegon-vrijdag-23-9-2011-klein-tijdelijk-herstel.aspx#5825973
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 september 2011, 21:05

ERIKA129 schreef:
Helene en adriana ook veel gebruikte namen ervoor Clown smiley
Naar Angela Merkel en Neelie Kroes...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 september 2011, 20:11

PIETER649 schreef:
zuster Bertha-Hannelore
Geen Angela of Neelie?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 september 2011, 17:43

WILLEMIJN232 schreef:
Maar Chatuliem, dat is toch ook wat op CM gebeurd? Als je mening hier wat afwijkt van wat mensen denken en menen?
Maar Wmijn, het gaat in de discussie over yoga om iets heel essentieels. Dat wordt door beide kampen zo beleefd. Het gaat niet om jou af te kraken, het gaat om iets diepers...Ook mijn overtuiging is het dat yoga niet goed is, en ik vind het gewoon vreselijk jammer, dat een lieve vrouw als jij dat niet zo ziet. Wij kennen je hier op het forum als een vrolijke, positieve en nuchtere vrouw, net zoals Mieke trouwens. Maar de kloof die er is in het denken tussen ons is onoverbrugbaar.En dan gaat het niet om wie gelijk heeft, het gaat er meer om, dat het lijkt alsof er een stukje gemeenschappelijkheid weg is. Maar interpreteer dat niet, dat we jou veroordelen,
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 september 2011, 17:10

MARIAN519 schreef:
".

Maar Chat, ik heb gewoon een zin van jou aangehaald:
En wel uit voorgaand stuk..
"Na enkele pogingen ondernomen te hebben om het hier weer over het onderwerp te hebben, zal ik als laatste maar het volgende doen.
Pieter heeft aangegeven het niet eens te zijn met de benaming satanisch. De eerste vraag die je kunt stellen, is, mag je een andere kerkrichting satanisch noemen. We doen immers ons uiterste best om de ander in zijn of haar waarde te laten. Laten we eens dan naar de Dordtse leerregels kijken, de basis voor de refo kerken. Sorry alvast voor het lange citaat:

Clown smiley Knipoog smiley
Ik had er een vraagteken achter moeten zetten, het was meer een citaat van een algeheel gevoelen, iets wat ik weerleg met het citaat van de Dordtse leerregels, die in feite iedereen veroordeelt die niet zo denkt als zij.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 september 2011, 11:54

GERRIT084 schreef:
Dus: Normen en waarden, zijn dan volgens jou, ook een humanistische gedachtengoed. Je hebt volgens mij ook de normen en waarden binnen de Christelijke beleving, en die bedoelen ik . Dat waren wel de peilers, die wij zouden moeten gaan bewandelen, volgens Balkenende van het CDA in het vorige kabinet.
Normen en waarden hebben gaat juist in tegen het "in elkaars waarde laten". Dat laatste stelt eigenlijk dat elke norm goed is, niet alleen de normen van de bijbel of kerk. Het gaat heel sterk uit van de mens, niet van God.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 september 2011, 22:21

MARIAN519 schreef:
Met je eens, temeer daar ook Chatuliem de ander in zijn of haar waarde wil laten.. Gefrustreerde smiley
Laten we een ding duidelijk stellen. Ik heb een vreselijke hekel aan die term elkaar in zijn waarde laten. Dat is een humanistische gedachte, die uiteindelijk leidt tot vervolging van christenen. In veel landen is het verboden te evangeliseren, zelfs in Israel geldt dat verbod, want je moet elkaar in je waarde laten. Het is de gevaarlijkste uitdrukking die je tegen een christen kunt zeggen.
Mijn moeder deed mee aan een project waarin een aantal mensen in verschillende appartementen gingen wonen. In persoonlijke contacten vertelde ze gewoon dat ze christen was en getuigde van haar liefde van de Heer, en met moeite kon ze er blijven wonen. Van te voren was nl. afgesproken dat je elkaar in je waarde moest laten.
Humanisme is het grootste vergif tegen het christendom, laten we dan ook niet de door hun geliefde citaten hier aanhalen.
Nee, mijn doel is niet iemand in zijn waarde te laten...Ik schrijf gewoon op wat ik denk en meestal blijf ik bij de argumenten, verder niet.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 23 september 2011, 22:24
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 september 2011, 20:20

Na enkele pogingen ondernomen te hebben om het hier weer over het onderwerp te hebben, zal ik als laatste maar het volgende doen.
Pieter heeft aangegeven het niet eens te zijn met de benaming satanisch. De eerste vraag die je kunt stellen, is, mag je een andere kerkrichting satanisch noemen. We doen immers ons uiterste best om de ander in zijn of haar waarde te laten. Laten we eens dan naar de Dordtse leerregels kijken, de basis voor de refo kerken. Sorry alvast voor het lange citaat:
Quote:
Onder de zeer vele vertroostingen, dewelke onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus aan zijn strijdende Kerk in deze ellendige pelgrimage gegeven heeft, wordt deze met recht de voornaamste geacht, die Hij haar heeft nagelaten, als Hij tot zijn Vader in het hemelse Heiligdom zoude ingaan, zeggenden: "Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld". De waarheid van deze vriendelijke belofte is blijkelijk in de Kerk van alle tijden. Want alzo zij niet alleen door openbaar geweld der vijanden en goddeloos geweld der ketteren, maar ook door bedekte listigheid der verleiders van den beginnen is gestreden, voorwaar, indien de Heere haar te eniger tijd van de heilzame hulp van zijn beloofde tegenwoordigheid had ontbloot, zij zoude al over lang òf door geweld der tyrannen zijn verdrukt geweest òf door de arglistigheid der bedriegers ten verderve geleid. Maar de goede Herder, die zijn kudde, voor welke Hij zijn leven heeft gelaten, zeer volstandiglijk bemint, heeft het woeden der vervolgers steeds ter rechter tijd en door zijn uitgestrekte hand, dikwijls wonderlijk, ternedergezet, en de kromme wegen en bedriegelijke raadslagen der verleiders ontdekt en te niet gedaan; in beide bewijzende, dat Hij waarlijk bij zijn Kerk tegenwoordig is. Hiervan hebben wij een zeer klaar bewijs in de Historiën der Godzalige Keizers, Koningen en Prinsen, dewelke de Zone Gods zo menigmaal tot hulp van zijn Kerk heeft verwekt, met een heilige ijver van zijn huis ontstoken, en door hun dienst niet alleen het woeden der tyrannen bedwongen, maar ook zijn Kerk, wanneer zij met valse leraars te strijden had, tegen hen met middelen ter genezing, van heilige Synoden voorzien, in welke de getrouwe dienstknechten van Christus met gezamenlijke gebeden, raad en arbeid kloekmoediglijk zich hebben gesteld voor de Kerk en waarheid Godes tegen de knechten des satans, alhoewel zij zich in engelen des lichts veranderden; en hebben het zaad der dwalingen en der tweedracht weggenomen, de Kerk in eendracht der reine religie behouden en de oprechte godsdienst ongeschonden op de nakomelingen voortgezet.

Met een gelijke weldaad heeft onze trouwe Zaligmaker zijn genadige tegenwoordigheid aan de Kerk van Nederland, die enige jaren zeer is verdrukt geweest, in deze tijd bewezen. Want deze Kerk, van de tyrannie van de Roomse Antichrist en de schrikkelijke afgoderij van het Pausdom, door Gods machtige hand verlost, en in de gevaren van zo langdurige oorlog menigmaal wonderbaarlijk bewaard zijnde, en in eendracht der ware leer en tucht tot lof van haar God, tot wonderlijke wasdom van het gemenebest, en vreugde van de gehele Gereformeerde wereld zeer heerlijk bloeiende, is van Jacobus Arminius en zijn navolgers, dragende de naam van Remonstranten, door verscheidene zo oude als nieuwe dwalingen, eerste heimelijk, daarna openlijk aangevochten, en, door ergerlijke twisten en scheuringen hardnekkiglijk verstoord zijnde, in zo groot gevaar gebracht, dat die zeer bloeiende Kerken door een schrikkelijke brand van tweedrachten en verdeeldheden ten laatste zouden zijn verteerd geworden, ten ware de ontferming van onze Zaligmaker ter bekwamer tijd daartussen ware gekomen. Doch geprezen zij in der eeuwigheid de Heere, dewelke, nadat Hij zijn aanschijn een ogenblik tijds van ons , die op menigerlei wijze zijn toorn en gramschap hadden verwekt, verborgen had, voor de ganse wereld heeft bewezen, dat Hij zijn Verbond niet vergeet en het zuchten der zijnen niet veracht. Want als daar nauwelijks enige hope van herstel naar menselijk oordeel scheen voorhanden te zijn, heeft Hij aan de Doorluchtige en Hoog-Mogende Heren, de Generale Staten der Verenigde Nederlanden, in het hart gegeven, dat zij, met advies en directie van den Doorluchtigsten Prince van Oranje, besloten hebbende deze woedende zwarigheden met wettelijke middelen te bejegenen, welke door de voorbeelden der Apostelen zelf en der Christelijke Kerk na hun tijd doorgaans zijn goed gekend, en zelfs ook in de Kerk van Nederland met grote vrucht vóór dezen gebruikt, en hebben een Synode uit al de Provinciën van hun gebied door hun autoriteit naar Dordrecht bijeengeroepen, nadat zij daartoe van tevoren verzocht en door gunst des grootmachtigsten Konings Jacobus, Koning van Groot-Brittannië, enz., en machte Republieken, verworven hadden vele voortreffelijke godgeleerde mannen, opdat door gemeen oordeel van zoveel theologanten der Gereformeerde Kerk, de leringen van Armimius en zijn navolgers in een zo vermaarde Synode rijpelijk zouden worden onderzocht, en alleen uit Gods Woord geoordeeld, de ware leer bevestigd, de valse verworpen, en de Nederlandse Kerken eendracht, vrede en rust door Godes zegen wedergebracht. Over deze weldaad Godes is het, dat de Nederlandse Kerken zich verheugen en haars Zaligmakers ootmoediglijk bekennen en dankbaar roemen.

Deze eerwaardige Synode , na voorgaand algemeen vasten en bidden door autoriteit der Hoge Overheid in al de Nederlandse Kerken tot afbidding van Gods toorn en verwerving van zijn genadige bijstand uitgeschreven en gehouden, in des Heeren naam binnen Dordrecht vergaderd zijnde, ontstoken in liefde tot God en de welstand der Kerk, en wezende, na aanroeping van Gods naam, met een heilige eed verplicht, van alleen naar het richtsnoer der Heilige Schrifture te oordelen, en in het onderzoek met een goede consciëntie te handelen, heeft zeer naarstiglijk en met grote lankmoedigheid gearbeid, om de voornaamste voorstanders dezer leringen, voor haar geciteerd zijnde, te bewegen, dat zij hun gevoelen van de bekende vijf Hoofdstukken der leer, mitsgaders de redenen van die volkomenlijk wilden verklaren. Maar als zij het oordeel der Synode verwierpen en op de vraagstukken, in de manier als billijk was, weigerden te antwoorden, en dat voorts geen vermaningen der Synode, noch resolutiën der Welgeboren Edele Gedeputeerde Staten van de Heren Generale Staten, ja zelfs niet de bevelen van de doorluchtige Hoogmogende Heren Generale Staten, bij hen iets vorderden, is de Synode genoodzaakt, met last van hun Hoog-Mogende en naar de gewoonte der ouderen Synoden, een andere weg in te gaan; en is het onderzoek van de voorzeide vijf leerstukken uit de schriften, bekentenissen en verklaringen, eensdeels te voren uitgegeven, anderdeels ook aan deze Synode overgeleverd, ter hand genomen. Hetwelk, alzo het nu door Gods bijzondere genade met zeer grote vlijt, getrouwigheid, consciëntie en overeenstemming van allen en een iegelijk is voleind, zo is 't, dat deze Synode tot Gods eer, behoudenis van de oprechtigheid der zaligmakende waarheid, gerustheid der consciëntiën, vrede en welstand der Nederlandse Kerken, besloten heeft het navolgende oordeel , waarin het waarachtige en met Gods Woord overeenkomende gevoelen van de vijf voorzegde leerpunten wordt verklaard, en het valse, en met Gods Woord strijdende verworpen, openlijk uit te spreken en aan een iegelijk bekend te maken.
Als ik dit zo lees, vind ik de benaming van Cross eigenlijk best wel meevallen...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 23 september 2011, 20:24
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 september 2011, 13:44

Zullen we weer on topic gaan?? Anders verzandt de discussie weer.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 23:44
BerichtOnderwerp: Moeten we bang zijn voor boze geesten?

MARISKA601 schreef:
De RK-kerk zegent eigenlijk alles wat er maar te zegenen is met wierrook?en met heilig water geloof ik...
Er is geen link tussen de RK kerk en het ontstaan van de evangelische beweging
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 22:54

MARISKA601 schreef:
Dat is wel een traditie die van de Rooms-Katholieke kerk afkomstig is.

Ik geloof wel dat de mens bezeten kan raken van boze geesten.
Maar dat er boze geesten in een huis wonen... nee...
Die link naar de RK kerk is mij niet duidelijk. Je kunt wel zeggen dat de RK kerk dat gebruik ook heeft...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 22:53

MARISKA601 schreef:
Mij is ooit verteld dat als je naar de kerk gaat, dat je dan naar de bruiloft van het Lam gaat, en dan dien je je op zijn allerbest gekleed te gaan.

Als je bij de koningin op visite gaat kom je er ook niet in in je strandkleding.
Dat is dus niet helemaal juist. De bruiloft komt pas na het laatste oordeel, maar ik sta wel sympathiek tegenover de achterliggende gedachte.
Topjes op korte broeken, vind ik gewoon niet kunnen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:25
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

HERMAN388 schreef:
Mijn ouders zijn vandaag 50 jaar getrouwd
Sorry Herman, dit gaat me echt te ver. Zometeen krijgen we ook nog de verjaardag van je tante of het slagen van het rijbewijs van je neefje...geen belangstelling en niet gepast voor deze site.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:54

PIETER649 schreef:
dan ga ik jou voor de zoveelste keer vragen waarom het 1 wel op de letter exact genomen moet worden, en het andere niet.
ik zie daar toch een zekere willekeur in.
Het is belangrijk om altijd een tekst in haar context te zien. Textuele context, sociale context, culturele context en historische context. Een paar week geleden heb ik een voorbeeld gegeven: Iemand die aan een paal hangt is vervloekt....mag dus niet paaldansen, (ndien de paal van hout is.) In de door jouw aangehaalde tekst is de culturele context bekend en maakt het ook meteen duidelijk hoe Paulus dit bedoelt.
Letterlijk nemen betekent zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke bedoeling van de schrijver te komen, pas dan kun je het vertalen en interpreteren naar onze tijd.

Wat betreft de tekst van 2 Kor. 3. Het is duidelijk dat er twee verbonden zijn, het verbond van de wet en het verbond van de Geest. Nergens wijst Paulus het verbond van de wet af, maar hij stelt dat wij als christenen mogen leven naar het nieuwe verbond, het verbond van de Geest. Was het verbond van de wet gebaseerd op veroordeling, het verbond van de Geest is gebaseerd op vrijheid van veroordeling.
De basis van het verbond van de wet is natuurlijk de 10 geboden. Je kunt het er niet los van zien, omdat dit de Woorden zijn, die God zelf geschreven heeft. Tegelijkertijd waarschuwt Paulus voor het gevaar om de wet centraal te gaan stellen in het geloof. Het is blijven hangen in het oude verbond, het bedekt het hart naar de bevrijding die de Geest geeft.
Zelf vind ik het vreemd dat mij verweten wordt dat ik het Oude Testament niet belangrijk meer vind. Ik denk dat in mijn onderwijs zowel het Oude Testament en het Nieuwe Testament op een evenwichtige manier behandeld worden.
Als je wilt weten hoe je de relatie met God in stand wilt houden, heb je veel meer aan het Oude Testament, omdat er heel veel verhalen in staan over hoe mensen met God leven. Het nieuwe testament heeft dat veel minder. De eerste vier evangeliën gaan over Jezus leven en de verlossing die Hij met Zijn offer bracht. Handelingen geeft een beschrijving van de eerste gemeentes, en verder zijn de brieven leerstellig, zonder dat we echt zien hoe mensen zelf met God leven. Zelf vind ik dat het Oude Testament bv heel pragmatisch is ten opzichte van tweede huwelijken. Vaak zien we dat God rekening houdt met de situatie van de mens, iets wat ik wel eens mis bij sommige kerkelijke stromingen.
Het Oude Testament laat ook de wil zien van God hoe we zouden moeten leven. En biedt eigenlijk geen oplossing voor mensen die zich daar niet aan kunnen houden.
Het Nieuwe Testament laat de oplossing zien. We kunnen verlost worden van zonde door het aanvaarden van Jezus' verlossing in ons leven. En het laat zien dat we de kracht kunnen ontvangen om deze boodschap te brengen aan anderen die verloren zijn. Tenslotte laat het zien, dat de overwinning al vast staat. Uiteindelijk zullen we in een nieuwe hemel en aarde wonen..

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 22 september 2011, 12:21
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 00:05

PIETER649 schreef:
Ach chat, dat gebeurt toch overal? dat slordig met voorschriften omgaan? hoeveel vrouwen dragen in jouw gemeente een hoofdbedekking tijdens de dienst?
Ik heb je wel vaker verteld dat een vrouw zonder hoofddeksel gezien werd als een vrouw van lichte zeden. Ik vertaal de tekst dus zo, dat vrouwen zich zo moeten kleden dat ze geen aanstoot voor mannen vormen. Als een vrouw met diepe colleté in de dienst komt, zal ze daar op gewezen worden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 20:55

WILLEMIJN232 schreef:
Het is ook net hoe die kerk de Bijbel leest natuurlijk en wat voor vertaling......Lees je hem met de blik van 2011 of lees je hem naar de letter....? Het zijn verhalen he? Opgeschreven door jonge mensen......(voor die tijd misschien oud)
Vandaar dat er ook zoveel kerken zijn toch?
Vertalingen of visies doen er eigenlijk niet zoveel toe vind ik. Ik vind het gewoon slordig als je zo met de voorschriften van God omgaat. Als je er zo op voorstaat de bijbel letterlijk te nemen, blijkt gewoon dat het met deze rituelen niet zo serieus omgesprongen wordt.
Wat betekent bijbelvastheid als je niet zo bijbelvast bent als je doet geloven?En dan heb ik het nog niet eens over het gemak waarop alles wat met de Heilige Geest te maken heeft maar wordt weggemoffeld....

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 21 september 2011, 20:55
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 19:21

JOSINA022 schreef:
Idd, Mariska, mooie vergelijking!

Bij mij in de kerk wordt ook elke zondag de 10 geboden (leefregels!) voorgelezen. En elke zondag weer hebben we daaromheen de verontmoediging en ook de genadeverkondiging.
Oftewel...de sluier gaat voor, maar ook gelijk weer er vandaan.

Op die manier proberen we onze afhankelijkheid van God tot uiting te brengen en Hem de dank en eer te brengen!
Ik denk dat je toch wel gemakkelijk over bijbelse voorschriften heen stapt. Paulus waarschuwt dit niet te doen, en toch wordt het wel weer gedaan.

Eerlijk gezegd valt me het vaker op, dat gemeentes die zich er zo op voorstaan de bijbel te volgen, met hetzelfde gemak bepaalde voorschriften op hun eigen manier invullen, en eigenlijk anti bijbels...

Ik noem drie voorbeelden: Kinderdoop. Het is niet de doop zoals voorgeschreven, maar men vult het maar in zoals het zich maar uit komt.
Sabbathsviering. Ik heb nog geen enkele steekhoudende reden gehoord waarom we dat op de zondag vieren. Het gaat zelfs verder voor mij, in zeer korte tijd ga ik op sabbath diensten houden. De sabbath begint op vrijdag, en we gaan op vrijdagavond onze diensten houden.
Avondmaal vieren: in de bijbel staat dat je dat iedere keer moet doen als je samen komt, hoe vaak wordt dit echter gedaan???

Ik vind de bijbelvaste kerken dus echt niet bijbelvast....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 12:26

MARISKA601 schreef:
Die persoon die het huis reinigt van geesten, gaat er vanuit dat er misschien wel eens verkeerde dingen gedaan zijn in het huis.

In de bijbel word gesproken over de boze geesten in de mens.
Ja dat wil ik wel geloven.
Maar dat er boze geesten kunnen wonen in een huis,
daar geloof ik niks van.
Er zijn ook mensen die ook geloven dat er zielen van dode mensen in huizen rondwaren.
Eerlijk gezegd vind ik dat je weer heel extreme standpunten inneemt. In jouw ogen was Jezus ook occult bezig. Hij bevrijdde immers ook mensen die bezeten waren. In onze kringen gebeurt het inderdaad dat als mensen in een nieuw huis komen, dat we het huis inzegenen. In hoeverre dat nu ook betekent, dat we ook bidden dat het huis gereinigd moet worden, dat gebeurt wel eens. Maar in mijn ogen staat de zegen centraal, niet de reiniging.
Er zijn mensen die overal op zoek zijn naar demonen. Het heeft geen enkele zin dat te doen. Maar een huis in gebed opdragen aan de Heer, heb ik helemaal niks op tegen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 11:23
BerichtOnderwerp: Tongentaal, een gave of niet

WILLEMIJN232 schreef:
Soms zijn dingen die voor jou heel belangrijk en heilig zijn voor een ander niet te begrijpen........heb ik hier ook weleens met wat mindere heilige dingen....Tongentaal voert wel de boventoon in de charismatische en pinkster gemeentes, dat weet je zelf ook wel...
Ik ben er misschien te nuchter voor maar als dat jouw ervaring zo is is dat toch prima? Je hoeft je voor een ander niet te verantwoorden maar je kan misschien wel begrijpen dat niet iedereen zich er thuis voelt en zich er wat bij voor kan stellen.......
Op dit moment kan ik zeggen, dat het niet de boventoon voert in charismatische en pinkstergemeentes. Men is meer bezig met een muziekshow te maken van de dienst.....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 september 2011, 11:21
BerichtOnderwerp: Tongentaal, een gave of niet

JOLAN931 schreef:
Die bijbel gedeelten wil ik gerust doorlezen ter verduidelijking, maar dan njog blijft inderdaad de vraag over...
Tongetaal is naar mijn idee een gave van de Heilige Geest. In dat geval is het helemaal niet van belang of je er in gelooft of niet. In de tijd dat de apostelen in tongen spraken overkwam het hen ook, zonder dat ze er in geloofden, ze wisten van het bestaan nog niet af...het overkwam hen. En dan vraag ik me echt af...waarom overkomt mij dat niet?
Het is in mijn ogen niet juist dat de Heilige Geest zomaar op de apostelen werd gestort. Ze werden voorbereid, ten eerste door het onderwijs van Jezus zelf. Ten tweede hebben ze een aantal dagen gebeden voor de Geest, of dat precies 10 dagen was weet ik niet, maar ik weet wel, dat ze voorbereid waren, zodat als Gods Geest zou komen, ze het vermogen zouden hebben, te onderkennen dat het de Geest van God was, die ze overspoelde.
Ook aan het begin van de 20ste eeuw zie je dat precies hetzelfde gebeurde. Mensen kwamen bij elkaar om te bidden voor de werking van Gods Geest in hun leven. En dat bidden gebeurde uren per dag. Op het moment dat ze er klaar voor waren, stortte de Geest zijn gaven uit op de mensen.
Zelf denk ik, dat God je voorbereidt op bepaalde dingen, ook Hij houdt rekening met je gevoelens en gedachten. Ik denk dat het begint met een bepaald verlangen, verlangen naar Gods liefde en kracht. In de verhalen die ik in mijn naaste omgeving gehoord heb, zie ik altijd dat ze voorbereid waren voor het ontvangen van tongentaal.
Als je het niet belangrijk vindt, of als je er heel negatief tegenover staat, zal het ook nooit gebeuren. Dan blijft het een ver van je bed show.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 64 65 66 67 68 69 70 ... 169 Volgende
Pagina 67 van 169