ChristianMatch

Forum

Berichten van SUSANNAH475
Ga naar pagina Vorige 1 ... 62 63 64 65 66 67 68 ... 71 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van SUSANNAH475
Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: woensdag 7 april 2010, 01:32
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1

Heb vandaag heerlijk gegeten bij de Argentijn... en 't was zo gezellig met mijn 2 broers en (1) zus ... mmmm ... ga mijn oudste broer nog missen nu hij straks weer naar Rio terugkeert... hij is nog een paar dagen in NL, maar zag hem zojuist voorlopig weer voor het laatst... en dan maar hopen dat er spoedig weer een weerzien is...Knipoog smiley
Eten was erg lekker, (vooraf geroosterd stokbrood met gesmolten kaas en aardbei), mixed grill met salade en friet ... citroenijs (met wodka) als nagerecht ...(mijn broers hadden Dame blanche) en daarna nog ff iets wezen drinken met zijn allen.
Was vandaag echt een superdag !! Lachende smiley

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op woensdag 7 april 2010, 01:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: woensdag 7 april 2010, 01:25
BerichtOnderwerp: Schepping-Opstanding-Nieuwe Hemel

JONATHAN890 schreef:
t is ook maar stukje hemelse humor hoor !!

God is geduldig, van mij mag Hij nog veel geduld hebben, maar aan andere kant mag t ook heel snel zijn, als ik de ellende van velen mensen op aarde zie.

hihi oke ... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: maandag 5 april 2010, 22:37
BerichtOnderwerp: Jezus kruisiging

JONATHAN890 schreef:
Dat is ook t mooiste wat ik voel in mijn leven, God die mijn vader is, die mij nooit loslaat, maar altijd zal zoeken, als ik even loslaat.
Ik weet dat ik niet moet wijzen naar de zondeval, want mijn zondeval was ook groot genoeg, dat ik gefaald heb in de relatie met God.
Maar God is goed, Hij heeft mij gezocht, Jezus heeft mij geraakt, daar aan t kruis, en mij heeft vergeven toen ik Zijn hand pakte.
Met Hem, mag ik gaan en weet ik dat als ik volg, Zijn weg, dat niemand mij meer kan scheiden van Zijn liefde. Dat is een levende relatie hebben met mijn Hemelse Vader !! Dank U !!

Heb er niks meer aan toe te voegen... ben er ff stil van... zo mooi !!
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: maandag 5 april 2010, 22:18
BerichtOnderwerp: Avondmaal

CROSSROAD317 schreef:
Succes Sus ..... Knipoog smiley

tnx Cross
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: maandag 5 april 2010, 22:07

HENK710 schreef:
Is het liefde naar een kind/vriend toe als je hem/haar zelf dingen laat ondervinden nadat je wel eerst hebt uitgelegd wat het meest verstandig is? Want dat is in mijn ogen hetzelfde als wat God gedaan heeft bij de schepping. En ja, in mijn ogen heet dat liefde. Hij geeft ons immers eigen bewegingsruimte, waarbij Hij wel het kader gesteld heeft om goed te kunnen leven. In mijn ogen is de andere keus die God had robots neerzetten...maar of je daar nu gelukkiger van wordt als je juist op zoekt bent naar relatie... Knipoog smiley

Dank je wel Henk710 voor je mooie bijdrage.
En Jonathan... begrijp jou denk ik ook goed ... zal eens een voorbeeld geven.... soms voel ik me zooo verdrietig, of soms heb je zo'n moment dat het leven je gewoon pijn doet... Dat lijkt dan in contrast te staan met de liefde van God, waarin oorspronkelijk helemaal geen plaats was voor moeiten, pijn en tranen van verdriet.
Ik weet ook wel dat dit allemaal het gevolg is van wat er is gebeurd in het paradijs... en de ene zal de moeiten van deze wereld meer treffen dan de ander...
Denk soms wel eens dat het sleutelwoord, behalve die Liefde van God, "vertrouwen" is... vertrouwen dat het goed is geweest wat God heeft gedaan. En vertrouwen dat God met je is, waar je ook heen gaat...

"En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld".
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: maandag 5 april 2010, 16:24
BerichtOnderwerp: Schepping-Opstanding-Nieuwe Hemel

JONATHAN890 schreef:
Schepping van de Hemel en de Aarde
Joh. 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

Joh.1:14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.

Joh.1:16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt.

Gen.1:31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.
Gen.2:1 Zo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid

Jezus Opstanding uit de doden
Marc.9:31 Hij zei tegen hen: ‘De Mensenzoon wordt uitgeleverd aan de mensen. Die zullen hem doden, maar na drie dagen zal hij uit de dood opstaan.’
Luc.24:1 Maar op de eerste dag van de week gingen ze bij het ochtendgloren naar het graf met de geurige olie die ze bereid hadden. 2 Bij het graf aangekomen, zagen ze echter dat de steen voor het graf was weggerold, 3 en toen ze naar binnen gingen, vonden ze het lichaam van de Heer Jezus niet. 4 Hierdoor raakten ze helemaal van streek. Plotseling stonden er twee mannen in stralende gewaden bij hen. 5 Ze werden door schrik bevangen en sloegen de handen voor hun ogen. De mannen zeiden tegen hen: ‘Waarom zoekt u de levende onder de doden? 6 Hij is niet hier, hij is uit de dood opgewekt. Herinner u wat hij u gezegd heeft toen hij nog in Galilea was: 7 de Mensenzoon moest worden uitgeleverd aan zondaars en moest gekruisigd worden en op de derde dag opstaan.’

Plaats bereiden
Joh.13:1 gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. 2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg.

Nieuwe Hemel en aarde
Op.21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. 5 En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw.

God schiep de Hemel en Aarde in 6 dagen

God wekte Jezus op uit de dood in 3 dagen. Hij overwon de dood !!

Jezus is heengegaan om ons een plaats te bereiden.......Hij is daar al 2000 jr mee bezig !!

In 6 dagen de hemel en aarde ....in 2000 jr nog steeds de nieuwe Hemel en aarde niet klaar....... God zij geprezen dat Hij zoiets GAAFS aan t maken is...... en dat jij en ik daar welkom zijn....Jezus maakt daar ook een plaats voor jou en mij.

http://www.youtube.com/watch?v=vVcRoZGhTJU&feature=related

Ben geïnspireerd door Keith Green dus !!!

Ik geloof ook dat Jezus voor ons een plaats aan het bereiden is, maar volgens mij is dat niet de enige reden dat het zo lang (hoe lang is lang voor God ?) duurt... er staat namelijk ook ergens dat God niet wil dat er ook maar 1 zondaar verloren gaat en dat Hij de tijd ook gebruikt, dacht ik, om mensen nog de tijd te geven om te geloven in Zijn goedheid en liefde.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: maandag 5 april 2010, 12:24

JONATHAN890 schreef:
Ik weet eigenlijk wel zeker dat niemand hier een antwoord op heeft.

Alleen de antwoorden , die geen antwoord zijn, zoals Harald al schreef. Natuurlijk geeft t iets weer , maar t is geen antwoord.

Stel er was helemaal geen kwaad geweest, dan hadden wij niet hoeven kiezen, was t niet fout gegaan, etc etc.
Maar er was wel kwaad, waar komt t vandaan? Ja hierover staan de antwoorden in de Bijbel, maar waarom t er was, staat er niet.
Ja en toen het er was, had God zijn redding al voorzien. Daar geloof ik helemaal in.
Waarom? Omdat ik weet dat God in mij leeft. En ik weet wel dat de vragen van mij aan de Almachtige, nog niet t zelfde zijn als een kind van 2 vraagt aan zijn vader, hoe precies gedetailleerd uitgelegd, oma aan de andere kant van een mobiele telefoon kan gehoord worden.

En ik weet dat t goed is, dat wij een vrije wil hebben, ik weet dat God ons mooi, gaaf, geschapen heeft.
Wij aan t kruis moeten komen, ons leven aan Hem geven, God vragen of Hij ons wil leiden in dit leven en dan heeft God zijn belofte voor ons.
Het eeuwige Jerusalem, de nieuwe wereld. Voor eeuwig, Zijn liefde, in een wereld zonder verdriet, tranen, pijn.

We zullen als mens idd. nooit te weten komen waarom die gevallen satan (het kwaad) daar was en negatieve invloed uit kon oefenen op de mens.
Toch vind ik het persoonlijk juist ook van liefde getuigen dat God ons die keuze gaf... Ik vind daarmee wel het BEWIJS dat God ons die vrije keus liet maken en ook al koos de mens daarin de verkeerde weg, daarna zie je nog eens GODS LIEFDE en het bewijs: JEZUS CHRISTUS...
God gaf in die (verkeerde) keuze herstel door Zijn eigen Zoon te geven.
En nog is daar die vrije keuze... voor of tegen God.

Voor mij is dat allemaal heel belangrijk, mede gezien de omgeving waarin ik ben opgegroeid... daar was geen ruimte voor keuze, daar was nauwelijks liefde en veel te weinig ruimte voor mijn eigen identiteit...
Juist die angst die ik jaren met me meedroeg, kwamen daar vandaan ... ik was niet bang voor Gods oordeel, zoals ik van sommige CM-ers wel eens een mail kreeg, die dachten mijn angst te kennen .... Maar ik was bang voor een opgelegde wil.
(Ik was juist bang dat God Zijn wil in mij zou leggen... omdat ik daarmee dacht dat ikzelf niet meer belangrijk was... ik zag daarmee mijn eigen identiteit (en mijn vrije wil) verdwijnen).
Ik geloof nu dat God zoveel van de mens houdt dat Hij er een relatie mee wil ... en die relatie bestaat dus uit God en mens ... dat betekent dat er van beide kanten die wil moet zijn omdat het anders geen liefde is denk ik.
Juist liefde is de ander zoveel willen geven, maar altijd op basis van een vrije wil ... God wil alleen zo graag denk ik, dat wij het beseffen hoe goed en hoe trouw Hij is.

Ik besef dat ik me met dit persoonlijke verhaal kwetsbaar opstel... en ik denk ook niet dat het helemaal een antwoord is op je vragen Jonathan ... maar hoop toch dat je hier iets mee kan.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: maandag 5 april 2010, 00:15

JONATHAN890 schreef:
Toch ligt bij mij daar juist ergens een heel lastige vraag, waar ik niet doorheen kom, waar ik op vast loop, waar ik niet mee bezig moet gaan.

Wat is die liefde, als God wist dat t fout zou gaan?? Waarom is het nodig dat Jezus moest komen, waarom moest dat lijden zijn, waarom moet ons lijden zijn, waarom een wereld waarop ook t kwaad heerst? Waar is die liefde?

Was er geen andere weg? Waarom alleen verlossing en een weg 'terug' naar God op deze manier? Waarom zo moeilijk?

Ik denk dat t is om ons afhankelijkheid van God te leren, tezamen met onze eigen wil. Tezamen met de vrijheid van keuze, uiteindelijk te leren kiezen voor t goede.
Maar nog steeds kom ik er niet uit.

Wat God mij dan leert?.....altijd t zelfde antwoord..Mijn genade is u genoeg. En dan kijk ik graag naar t kruis, en ben daar dan graag, op mijn knieën, biddend. Wetend dat Jezus daar mij liefheeft gehad.

Misschien kun je er juist wel mee bezig gaan... ook al weten wij mensen ook zo veel niet.
Ik denk dat als je iets moeilijk vindt om te begrijpen je God altijd mag vragen om wijsheid en inzicht.
Merk zelf ook dat ik er samen eerder uitkom, dan om er alleen over na te zitten denken.
Wens je er sterkte in Jonathan, in de vragen en dingen die jou persoonlijk bezighouden... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op maandag 5 april 2010, 00:16
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 23:33

HARALD285 schreef:
God maakte ons mensen naar Zijn beeld, en dus ook met echte verstandelijke vermogens om te kiezen tussen goed en kwaad, te kiezen voor of tegen God. God wil namelijk graag dat wij kiezen voor Hem, en niet dat we het als een automatisme doen, als een robot. Daarom deze moeilijke weg langs het kruis, alleen langs die weg kunnen wij voor God kiezen, want God wil juist dat wij volmondig ja zeggen tegen Hem, dat wij Zijn kinderen zijn en Hij onze Vader. En zo wil Hij ook met ons omgaan, niet als een tirannieke God, maar als een bewogen Vader die omziet naar Zijn kinderen. En dankzij Jezus en zijn offer kunnen wij tegen Hem Vader zeggen, zoals Jezus ons geleerd heeft bij het geven van het gebed; onze Vader die in de hemelen zijt…

Dat maakte het nodig dat God die weg ging met ons, want het was de enigste weg die gegaan kon worden, en God was zich daarvan bewust voor de vorming van zijn schepping. Dat maakt Zijn liefde er in ook zo groot, ondanks dat er maar een weg mogelijk was, Hij ging die weg wel, voor ons, omdat Hij ons liefheeft.

Mooi gezegd Harald ...
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 22:46

JONATHAN890 schreef:
Als Christus niet zou zijn opgewekt, zou de dood de heerschappij zijn en onze enige realiteit, waar we op af gaan.

Als Christus niet zou zijn opgewekt, zouden wij die vruchten niet kunnen laten zien, of doen. Dat zou immers betekenen dat het volgen van de wet een kans van een goede samenleving zou zijn.
Wet of Genade. Het is allemaal zo afhankelijk van mekaar. Alleen echte genade, God's Geest die in ons woont, kan ons als gehele maatschappij, een echt doel van leven geven. Die ene individueel die goed doet, voor een groot gedeelte dan, zal nooit een algehele verandering kunnen bewerkstelligen. Alleen Jezus dood, zijn volledige onvoorwaardelijke overgave, vol van liefde voor ons, kon dat doen. Maar alleen omdat hij overwon door de opstanding. Anders zou het een groot verlies zijn geweest, slechts een opstandeling, in een andere betekenis van het woord. Een zoveelste die zei de messias te zijn, die het volk zou bevrijden. Maar Jezus was ECHT de Messias, omdat Hij opstond uit de dood, overwinnaar !
Zonder die overwinning, zou er geen goed doen mogelijk zijn. Dus leven volgens een christelijke norm is niet waar het omgaat. God zelf zijn wil in je hart laten leggen, daar gaat het om.

Volgens mij gaat het om de Liefde ...
Natuurlijk is Jezus' offer onmisbaar en is alleen door Jezus de kloof opgeheven tussen God en mens, die was ontstaan door de zondeval.
Maar ik zie dat sommige christenen soms iets lijken te vergeten... er ligt nog een lijntje terug... voor Jezus' kruisdood en opstanding.... namelijk in de schepping van God. Het was Gods liefde allereerst die mensen schiep en ik vind dat wij als christenen die grondlijn nooit uit mogen wissen... tegelijkertijd besef ik dat de kloof die was ontstaan tussen God en mens alleen door Jezus opgeheven is... maar ook dit is vanuit de liefde van God.
Daar gaat het m.i. om.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 22:17
BerichtOnderwerp: liefde is

Liefde is ...
Je eniggeboren en geliefde Zoon geven ... om Je volk te redden...!!
(De ultieme liefde en Paasgedachte ...)
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 22:15
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

HANNAH810 schreef:
ja suus, maar pannekoeken zijn nog geen biefjes met appelmoes en friet, toch.......... Huilende smiley, smiley in tranen

nee da's waar... maar met bijv. appelstroop wordt dat toch ook wel errug lekker hoor... Kwijlende smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 20:08

JONATHAN890 schreef:
niemands ziel gaat dood...
Jezus getuigde daarvan tegen de saduceen die helemaal niet geloofde in een hiernamaals.

Tegenwoordig zijn er ook gelovigen die dat denken, Jezus niet opgestaan, etc.
Vraag me echt af waarom ik dan nog zou geloven??.... zijn dan leukerder dingen te bedenken.

Ik geloof ook dat je ziel niet dood gaat... !! ... maar blijft bestaan.
Ik geloof ook dat je (dode) lichaam straks weer opgewekt wordt en ergens in de bijbel staat dat dit lichaam gelijkvormig zal worden aan Jezus... denk dat daarmee bedoeld wordt dat het ieders unieke kenmerken zal hebben, maar gaaf zal zijn... geen pijn of handicap... ook al weten we niet precies hoe het zal zijn.

Ik geloof ook dat het eeuwige leven hier en nu al begint... niet straks pas als je dood bent... super vind ik dat !!
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 19:57
BerichtOnderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?

HANNAH810 schreef:
doen suus!
ik zou je eigenlijk vorig jaar al eens ontmoeten weet je t nog?

yep ... Knipoog smiley toen was ik snipverkouden geworden... ziekjes ... stapavondje Rotjeknor haha ... Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 14:44
BerichtOnderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?

HANNAH810 schreef:
mooi rob!

Misschien ga ik ook wel mee ... als ik dat weekend verder niks heb en ik kan er heen met de fiets... lijkt het me wel wat... Knipoog smiley
Vind het altijd leuk om weer nieuwe mensen te ontmoeten.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 13:47

HANNAH810 schreef:
t is één van mn favorietjes, suus,
ken je ook de londonderry soep?
is een pittige kerrie-room-soep
maar wieweet is t receptje van annet wel lekkerder dan t mijne,
dus als je de moeite wilt nemen, kun je m wel even plaatsen, misschien?

doe annet de groetjes... Knipoog smiley

Hee Hannah,
Deze link ontving ik van Annette via mijn hyves...
http://www.soep-recepten.nl/soep/1012/Groningse+mosterdsoep.htmldeze

recept voor MOSTERDSOEP:
Ingredienten:
50 gram boter,60 gram bloem,1/8 liter room,1 liter bouillon,2 of meer naar smaak eetlepels groningse mosterd.

Eventueel: spekjes om uit te bakken,1 prei

Beschrijving:
Laat de boter smelten maar niet kleuren.Voeg de bloem toe en roer met een houten lepel.Zet de roux op een zacht vuur en laat m 10 minuten garen.Verwarm de bouillon,giet die bij de roux en roer het geheel glad.Laat onder voortdurend roeren 10 minuten koken.Haal de soep door een zeef,en voeg naar smaak de mosterd toe.Voeg vlak voor het serveren de room toe,laat de soep nu niet meer koken.

Succes !! Wil deze dus ook een keer proberen... Knipoog smiley Kwijlende smiley

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 4 april 2010, 13:48
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 18:50

JONATHAN890 schreef:
Die andere heb ik er niet voor niets bijgezet hoor.

Heb ik nu ook bekeken... Knipoog smiley
Is wel een inspiratie voor wat ik nog altijd een keer wil doen... landschappen schilderen...
Het is zo fijn om geliefd te zijn door Iemand die je door en door kent... Lachende smiley

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zaterdag 3 april 2010, 18:53
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 18:46
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

HANNAH810 schreef:
zit ik dan met mn pannekoeken..... Huilende smiley, smiley in tranen
kunnen er drie bordjes bij, ringo???

hahaha Hannah... maar misschien zijn het wel verrukkelijke pannekoeken he'
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 14:08

JONATHAN890 schreef:
Zie hoe Jezus daar loopt

http://www.youtube.com/watch?v=GIpe2z71Ug8&feature=related

Pfff ... mooi lied zeg ... wist niet dat opwekkingsliederen zo mooi konden zijn ... Huilende smiley, smiley in tranen ...zit spontaan te janken...

JONATHAN890 schreef:
Mijn Jezus , ik hou van u

http://www.youtube.com/watch?v=r5I3bSoldKs&feature=related

Die heb ik nog niet beluisterd... komt wel

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zaterdag 3 april 2010, 14:18
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:56

JONATHAN890 schreef:
als ik deze dingen even lees....
dan trek ik eigenlijk een paar rare conclusies..

Jezus werd gekruisigd op de voorbereidingsdag ...woensdag dus.
opgestaan op de sabbath.
Wat doen wij dan eigenlijk met de zondag??

In 321 na Chr. deed keizer Constantijn de Grote een bevel uitgaan, dat het verboden was om op de zondag te werken, op deze eerbiedwaardige dag van de zon, de eerste dag van de week. Omdat het christendom de officiële godsdienst werd van het Romeinse rijk is de zondag gekomen in plaats van de sabbat. Het heeft dus geen Bijbelse oorsprong.

Zouden we dan toch niet gewoon de Sabbath als dag van Heiliging moeten houden

Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Denk dat dat moeilijk wordt hoor... winkels die zich aan die tijd houden ... en ook de uren dat mensen nu op een zaterdag werken... Knipoog smiley
Zou dat uberhaupt wel mogelijk zijn in de praktijk ? Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:51

JONATHAN890 schreef:
Met Pesach herdenkt men de joodse slavernij in Egypte en de uittocht uit Egypte ('Exodus') en daarmee de bevrijding van de slavernij.

De dagen van de week in de Bijbel

Als je de Bijbel leest kom je voor de dagen van de week geen namen tegen, alleen 1e t/m de 7e dag. En op de 7e dag was de Sabbat. Sabbat is niet de naam van de dag, maar de betekenis van rustdag, Gods heilige dag. Exodus 20 vers 8 - 10: 8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

De dag voor de wekelijkse sabbat, maar ook de dag voor de Grote sabbat (Pesach) werd "voorbereidingsdag" genoemd. Dat was een jaarlijkse sabbat. Op die dag bereidde men het eten voor de sabbat en maakte men het hele huis schoon.

Pesach duurt zeven of acht dagen en begint op de avond van de 14e nisan die in maart of april kan vallen. Pesach eindigt in Israël op de 21e nisan en daarbuiten op de 22e nisan.
Het feest vangt aan met één sederavond in Israël en twee erbuiten. Op deze sederavond worden teksten gelezen, liederen gezongen, de vier vragen worden gesteld (waarom eten wij anders dan alle avonden matze; waarom zitten wij anders dan alle andere avonden niet rechtop; waarom is deze avond zo anders dan alle andere avonden; en waarom eten we anders dan alle andere avonden bittere kruiden), er worden vier bekers wijn (of druivensap) gedronken en een maaltijd ( de sedermaaltijd) wordt genuttigd volgens een vrij vast patroon. Gedurende de hele Pesachweek, die bij sommige Joden zeven dagen duurt en bij anderen acht, mag men volgens de religieuze voorschriften geen gerezen voedsel eten. In plaats van regulier brood eet men matzes oftewel 'ongerezen' broden.

Sabbat en zondag
In het 4e gebod heeft God het over de sabbat als 7e dag en rustdag. Ook Jezus heeft dit niet veranderd. Zie Lukas 4 vers 16: Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge.

In wezen is de zondag de 'dag van de Heer' genoemd, omdat men in de veronderstelling was, dat Jezus op die 1e dag is opgestaan uit de doden. Maar is Hij wel opgestaan op die dag? Jezus is gekruisigd op de dag voor de sabbat, de zogenaamde "voorbereidingsdag". Zie Markus 15 vers 42: Toen de avond al gevallen was (het was de ‘voorbereidingsdag’, dat wil zeggen de dag voor de sabbat)...
Aan het einde van deze dag is Hij gestorven en begraven.
Christenen zijn ervan uitgegaan dat dit de vrijdag was en noemden deze dag Goede Vrijdag. Maar de Bijbel beschrijft helemaal niet, dat Jezus gekruisigd werd op de dag voor de normale wekelijkse sabbat, maar dat Hij gekruisigd werd de dag voor de Grote sabbat, het Pesach (paasfeest). Zie Johannes 19 vers 14: 14 Het was rond het middaguur op de voorbereidingsdag van Pesach. Dus die voorbereidingsdag was helemaal niet die vrijdag.

3 dagen en 3 nachten
Jezus heeft gezegd, dat het enige bewijs, dat Hij de Messias was, dat Hij 3 dagen en 3 nachten in het graf zou liggen. Zie Mattheüs 12 vers 40: Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven. Dit zijn toch zo'n 72 uren. Vrijdagmiddag t/m zondagmorgen is amper 36 uur, 2 nachten en 1 dag. Dat klopt toch helemaal niet?
Wanneer Maria en de discipelen aankomen bij het graf op de 1e dag van de week, is het graf al leeg. Het was donker, dus nog voor zonsopgang en het graf was al leeg! Zie Johannes 20 vers 1: Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald.
In Mattheüs 27 vers 57 kun je lezen, dat Jezus in de namiddag gestorven was en in het graf is gelegd. En omdat op de eerste dag van de week het graf al leeg was, moet Hij zijn opgestaan op de zaterdag in de namiddag, op de wekelijkse sabbat!
De kruisiging was dan ook niet op de vrijdag, de voorbereidingsdag voor de wekelijkse sabbat, maar op de woensdagmiddag, de voorbereidingsdag voor de Jaarlijkse Sabbat van Pesach. Dus heeft Hij 3 dagen en 3 nachten in het graf gelegen, exact zoals Hij gezegd had.
De opstanding was dus op de 7e dag, de wekelijkse sabbat, vlak voor zonsondergang. De zondag is dus ook niet de opstandingsdag evenals de vrijdag niet de sterfdag is!

Grappig ... ik kreeg gisteren van de ouderling die ik daar tegenkwam een weekblad mee van de Hervormde Gemeente met tijden van diensten ed.
Daar stond op de voorpagina een verhaal wat ik op Goede Vrijdag las, namelijk over het Pascha ... ik heb me tot die tijd niet gerealiseerd dat het zoveel overeenkomsten had... Verlegen lachende smiley
Ik citeer ff:
"Daarom zal Jezus ook nu het Pascha vieren. Voor de bevrijding, zoals Israel vroeger. Israel moest vertrouwen dat God zou sparen en bevrijden. Jezus moet vertrouwen dat zijn weg niet eindigt aan het kruis, maar de ware vrijheid geeft aan zondaren. Dat wil Hij geven als de ware Levensweg."

en:

"Inderdaad, Jezus is het ware Paaslam. Er is een duidelijk verband tussen deze geschiedenis en die van de exodus. Het Pascha werd 's avonds gegeten. De nacht daarop bleef men wakker. Ook hier gebeurt dat, hoewel de discipelen niet 1 uur met Jezus kunnen waken. In Egypte betekende het bloed aan de deur redding. Door het offer van Jezus is er redding voor allen die geloven. De eerstgeborene in Israel hoefde niet te sterven. Wij ook niet! Jezus sterft voor ons. Het Lam Gods. De ware Levensweg."

Weer wat geleerd... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 13:39

SUSANNAH475 schreef:
schreef:
Je kunt zeggen dat liefde een gave van boven is. Ik geloof dat ook in vriendschappen ... maar hoe moet je dat eigenlijk zien in de liefde tussen man en vrouw ?
Ik geloof zeker dat God mensen bij elkaar brengt, maar er is ook nog altijd de keuze van de mens en volgens mij is die keuze vaak groter dan (wij) mensen soms denken.
Is het niet eerder dat de liefde tussen man en vrouw een gave van Boven kan zijn, want wat als je in je leven ervaart dat het je niet gegeven wordt ? Of als je denkt dat God iemand op je pad brengt en deze vervolgens weer los moet laten ?
Ik denk wel dat er heel wat veranderd is, sinds Adam en Eva.
Anders zaten we toch ook niet op C.M., of wel dan ?
C.M. is een mooi hulpmiddel, maar God is het die uiteindelijk je een partner geeft of niet ... misschien niet op het moment en dat kan voor veel mensen pijn doen... straks is het beter, is er geen pijn meer ... en voelen we Zijn liefde en mogen we de Liefde in zijn volheid kennen ... God zelf !!

LEANNE226 schreef:
Je kunt er voor kiezen te blijven verlangen met alle pijn die daar bij hoort maar je kunt ook kiezen voor het koesteren van alle liefde die je ooit wél ontvangen hebt,daar kom je een heel eind mee ,liefde vergaat nl. nooitKnipoog smiley
Jammer genoeg zijn veel mensen alleen op cm vanwege een verwachting(dan kom je bedrogen uit) en niet vanwege een combi van verlangen en hoop,geef het uit handen.......

Gr.Leanne(rasoptimist)

Dacht je dat ik dat ermee bedoelde Leanne ? Dan denk ik dat je me verkeerd hebt begrepen...
Ik wilde er mee zeggen dat het soms nog best een zoektocht is om die persoon te vinden die bij je past... en dat dingen soms anders gaan en je daar weer je weg in vindt, jazeker, maar dan valt dat nog niet allemaal mee ... leven kan pijn doen soms en ja, dan ga je weer door...
Soms denk ik wel eens ... een vriendschap voor het leven kan ook zo mooi zijn en kan ook zo bijzonder zijn... liefde is natuurlijk mooi, maar het kan ook zo teleurstellen.
Niettemin geef ik de moed niet op Knipoog smiley ... en wat er ook gebeurt, hoef het niet alleen te doen want God gaat met me mee.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 12:50
BerichtOnderwerp: Knuffelhoekje...

HAAS141 schreef:
een afscheidsknuffel voor allen!
morgen verloopt onze abbo en we gaan niet verlengen.
we gaan ons concentreren op nieuwe dingen Knipoog smiley
wordt vervolgd!

groet aer & sas

Knuffel terug Saskia ...en Aernoudt natuurlijk ook !
Veel geluk !
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 11:24

HANNAH810 schreef:
liefde is...... een gave van Boven
niet te beredeneren, niet te bewijzen; maar als t er is, is het er.
het is er vanzelf, of t is er niet
that simple ( of eh... zo ingewikkeld.)

Je kunt zeggen dat liefde een gave van boven is. Ik geloof dat ook in vriendschappen ... maar hoe moet je dat eigenlijk zien in de liefde tussen man en vrouw ?
Ik geloof zeker dat God mensen bij elkaar brengt, maar er is ook nog altijd de keuze van de mens en volgens mij is die keuze vaak groter dan (wij) mensen soms denken.
Is het niet eerder dat de liefde tussen man en vrouw een gave van Boven kan zijn, want wat als je in je leven ervaart dat het je niet gegeven wordt ? Of als je denkt dat God iemand op je pad brengt en deze vervolgens weer los moet laten ?
Ik denk wel dat er heel wat veranderd is, sinds Adam en Eva.
Anders zaten we toch ook niet op C.M., of wel dan ?
C.M. is een mooi hulpmiddel, maar God is het die uiteindelijk je een partner geeft of niet ... misschien niet op het moment en dat kan voor veel mensen pijn doen... straks is het beter, is er geen pijn meer ... en voelen we Zijn liefde en mogen we de Liefde in zijn volheid kennen ... God zelf !!
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 11:13

HANNAH810 schreef:
t is één van mn favorietjes, suus,
ken je ook de londonderry soep?
is een pittige kerrie-room-soep
maar wieweet is t receptje van annet wel lekkerder dan t mijne,
dus als je de moeite wilt nemen, kun je m wel even plaatsen, misschien?

doe annet de groetjes... Knipoog smiley

hmmm ... moet ik ff zoeken hoor ... ha
En Annette heeft het me gestuurd via hyves, n.a.v. een reaktie op mijn "wie,wat,waar" heb verder niet veel kontakt met haar hoor... snap je ?
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 april 2010, 23:52

MARISKA601 schreef:
je hebt geen briefje nodig van goed gedrag.
dienst duurt maar een uurtje.
geen diepgaande preken.

Ik houd juist wel van diepgang Mariska...
Dat is het niet ... 't is meer dat ik de schuld soms zie overheersen terwijl God ook nog Liefde is... snap je ?
Ik ga lekker zoeken en ontdekken... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 april 2010, 22:56
BerichtOnderwerp: Belijdenis

MARISKA601 schreef:
ik heb jaren geleden een keer een gesprek gevoerd met iemand over blijdenis te doen en naar het avondmaal gaan.
ik vergeleek belijdenis doenen naar het avondmaal gaan, met autorijden.
voordat je auto mag rijden moet je eerst de theorie goed onder de knie hebben, ben je daar voor geslaagd mag je de auto in en lessen nemen als je alles goed hebt gedaan krijg je een papiertje.
zo is hetook met belijdenis doen en naar het avondmaal gaan.
men moet eerst weten wat het christelijk geloof inhoud, cathechisatie lessen nemen.
bij voldoende kennis mag je belijdenis doen en daarmee naar het avondmaal gaan.

Met ouderschap werkt het niet zo ... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 april 2010, 22:30

ARIENNEZ498 schreef:
Ja! Ik hoop voor jou dat, wanneer jij weer aan het Avondmaal zal gaan...er een meisje met blonde haren en blauwe ogen zal klappen en stralen! Het was zó mooi Susannah...ik wou dat ik het beeld hier kon projecteren! Ik hoop ook dat je een fijne gemeente mag vinden! Lachende smiley

tnx !!
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 april 2010, 22:29

MARISKA601 schreef:
morgenavond stillezaterdag viering in de pkn bovenbuurtweg suus.
word ook avondmaal gevierd.
dienst begint om 21.00 uur

oke ... denk toch dat het verstandig is om eerst eens te informeren ... weet nog dat ik in de vrijgemaakte kerk zat en het Avondmaal niet eens meer meemaakte omdat ik huilend de kerk uitging tijdens een preek ... die preek hadden ze beter na het Avondmaal kunnen doen... dan had ik dat nog kunnen beleven ...
Denk dat het beter is het rustig op te bouwen dus eerst maar informeren, maar toch bedankt Maris... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475 (58)

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 april 2010, 22:18

HANNAH810 schreef:
heb je t recept suus?
met wat gember of honing is ook erg lekker!! Knipoog smiley

Ja, van Annette gekregen, haha ... wil je 't recept hier ? Knipoog smiley
Naar boven