Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 14:52
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
DAVID923 schreef: | volgens chat. |
Het Calvinisme lijkt zo belangrijk omdat de aanhang in Nederland erg groot is in verhouding. Calvinisten vind je met name in Nederland maar ook in delen van Schotland, Duitsland, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten, denk aan de presbyterianen daar. Het Calvinisme is echter een relatief kleine stroming. Calvijn lijkt daardoor veel groter dan hij is. De overgrote meerderheid van de Christenen op Aarde herkent zich er niet in. De Tweede Hervorming zoals die nu plaatsvindt in Zuid-Amerika ten koste van de katholieken is ook geen calvinistische of lutheraanse hervorming maar een evangelische.
Dat het in Nederland groot is, kun je historisch eenvoudig verklaren met de synode van Dordt. Gomarus en Arminius stonden tegenover elkaar en Gomarus won die strijd. Het Calvinisme kunnen we ook beter het Gomarisme noemen want Gomarus week nog iets af van Calvijn. Het Calvinisme werd in de praktijk staatsgodsdienst, wat het succes mede verklaart.
Buiten Nederland en kleine delen van de genoemde landen is het Calvinisme echter een marginale stroming. De grote aandacht voor Calvijn in Nederland is daarmee wel verklaarbaar maar het was zeker niet de belangrijkste theoloog onder de 1800 miljoen Christenen op de wereld. Wereldwijd zijn de evangelische kerken veel belangrijker.
Thomas, het Calvinisme is een repeterende breuk.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 28 maart 2011, 15:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 22:46
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
...en inderdaad, zeker van deze melodie, de MP zou er zonder niet zijn.
Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 22:33
Onderwerp: collecte
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Mijn kingrol gaat regelmatig een eind de rij af en komt wel weer een keer terug en toch ben ik nederlands-hervormd terwijl de pepermuntafnemers ook wel gereformeerd kunnen zijn. Er wordt bij ons niet naar gevraagd. Wybertjes willen nog weleens het vermoeden wekken dat de nuttigers nederlands-hervormd zijn én spaarzaam; je neemt/geeft er een stuk of zes en sabbelt ze bedachtzaam één voor één op. De pepermuntolie werkt hetzelfde als bij kingpepermunt; je geest blijft helder. |
Protestants Cum Sancto Spiritu: met het heilige pepermuntje....
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 27 maart 2011, 22:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 22:12
|
|
|
De atheïst Witteman en Andries Knevel zaten ooit in een programma en vonden elkaar niet. Maar over één ding waren ze het eens: de mooiste muziek die ze kenden werd gevormd door de eerste twintig maten van de Mattheus Passion. Het is wel het enige stuk muziek waarvan ik elk jaar vind dat het mooier wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=Dl9lL_ou8c4
Thomas, oordeel zelf.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 27 maart 2011, 22:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 21:46
|
|
|
Toen ze het speelde, was Hilary Hahn 15 jaar oud....
http://www.youtube.com/watch?v=KeqhQuOTe8k&feature=related Als je het hebt beluisterd, weet je waarom dit stuk een van de betere werken is, ondanks de slechte geluidskwaliteit. Het is overigens hetzelfde meisje dat het dubbelconcert van Bach (De strijdende Christus) speelde. Na de menselijke stem is de viool toch het meest gevoelige instrument. Luister en huiver.
Thomas, vindt dit werkelijk ontroerend.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 27 maart 2011, 21:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 18:28
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=Ut6te1uON8w
Na acht minuten weet je zeker dat een viool kan zingen en emotioneren. Het is overigens haast niet te geloven: Beethoven heeft deze muziek zelf niet meer gehoord, hij was nagenoeg doof toen hij het schreef.
Thomas, iets verderop een betere uitvoering.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 27 maart 2011, 22:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 16:37
Onderwerp: De oude vogelkooi
|
|
|
DANIEL777 schreef: | of cm berichten laten verwijderen na 3 maanden zoals ze met de mailtjes ook doen. |
Het is off-topic maar dat is onverstandig. Het is juist goed dingen nog even na te lezen en het is ook wel zo hoffelijk dingen te laten staan waar mensen hun best voor deden. De mailserver niet vol laten lopen is heel andere koek en qua ruimte niet vergelijkbaar met het forum.
Thomas, wat je schrijft, moet blijven.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 27 maart 2011, 17:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 09:42
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dat ik er vanochtend achter kwam dat ik niet meer goed tegen laat naar bed gaan kan.......Of zou het komen dat toen ik thuis kwam ook de klok weer gelijk een uur vooruit moest???????????? |
Elke avond win je aan dit uurtje verlies, zeven maanden lang. En niet meer goed tegen laat naar bed kunnen ach, een nacht doorhalen is voor jongere mensen, denk ik. Neem maar wat meer en sterkere koffie.
Thomas, kwam hier ook mee op de koffie.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 27 maart 2011, 09:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 22:47
Onderwerp: collecte
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | Pepermunt werd bij ons in de kerk niet genuttigd, het heet niet voor niets 'gereformeerd kerkvoer', dus wat had/heeft het dan in de Lutherse kerk te maken?
Bovendien is een preek van ongeveer 25 minuten te kort om je pepermuntje op een niet-misselijkmakend tempo te nuttigen. |
Nou weet ik waarom ik een rol meekreeg....
Thomas, toch nog fris van geest.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 26 maart 2011, 22:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 20:57
|
|
|
JAN786 schreef: | Ik denk dat Luther het proces in gang heeft gezet en de anderen zoals Calvijn en Melanchton de reformatie hebben doorgezet. Het gaat niet om deze personen maar om God die deze personen uitkozen heeft om terug te brengen bij de zuivere genade leer.
Andere vraag: Wat is het doel van dit topic? Calvijn in een zwart hoekje zetten? Volgens mij is het bijbelse principe nog steeds: goed spreken van een ander en anders zwijgen.
Ik geloof zeker dat Calvijn zijn zwakke punten had maar over Luther zijn ook zat verhalen in de omloop.
Ds. Kersten vond dat christenen joden moesten aangeven omdat men de overheid gehoorzaam moest zijn. Zo zullen er van elke grote God geleerde wel dingen te vinden zijn. Het bewijst des te meer dat de bijbel waar is en mensen tot op de laatste snik gebrekkige mensen blijven.
Over de site kan ik heel kort zijn: een hoop oude dwalingen in een nieuw jasje...(zonder daarbij wat te zeggen over de makers van deze site!) |
Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.
Er waren ook calvinisten, die niet zo buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.
Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst, moet dit haast wel levens gekost hebben.
Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst, mensen laten omkomen. En hij had niet alleen beter moeten weten maar vooral ook beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.
In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht, moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goedgekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.
Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?
Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 26 maart 2011, 22:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 14:29
|
|
|
XABIA794 schreef: | Belgen staan bekend om bourgondiers te zijn, (vooral katholieke traditie in ons land) heeft dat er dan ergens mee te maken? |
Ik zou de stelling wel aandurven dat het zo is. De katholieke Brabanders, Limburgers en ook veel Twenten hebben deze 'Belgische' levenshouding ook. Het maakt het leven als calvinist er voor jongeren ook niet aantrekkelijker op. Omdat het verschil in kijk op dit soort zaken langs de scheidslijn katholiek/calvinistisch loopt moet het haast zo zijn. Gelukkig kiezen we tegenwoordig ook op basis van eigen inzicht en vrijheid.
Thomas, bourgondische Fries.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 13:01
|
|
|
DINI968 schreef: | Ik heb de test nog niet gedaan maar ik kom uit een calvinistisch nest. Mijn ouders hadden een blij geloof tot mijn vader overleden was toen ging mijn moeder heel erg twijfelen aan haar behoudenis. Door het lezen van het boek Knielen op een bed violen van Jan Siebelink ben ik mijn zeeuwse moeder beter gaan begrijpen in haar angsten. Gelukkig heeft ze later vrede in haar hart gekregen en ze is gestorven toen het lied daar ruist langs de wolken een lieflijke naam gezongen werd. Maar de beklemming van het calvinisme heeft denk ik vele mensen grote angsten gegeven. Nu de test nog doen, ik ben benieuwd..... En Gooise vrouwen is echt hilarisch.......... |
Grappig om de eerdere discussie over de Fundi en de Calvijntest die vorig jaar plaatsvond te lezen:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=762&start=0
Thomas, houdt van lekker eten en drinken, dus kan beter katholiek worden volgens de test.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:24
Onderwerp: Lente
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Wat een prachtig dier en als je dit adembenemende schepsel hebt geplukt, Thomas, wil ik wel in aanmerking komen voor de veertjes.....wat kan je daar mooie dingetjes van maken. Het recept lijkt me watertandend lekker, ja.
Af en toe een fazantje opsmikkelen voorkomt een overschot aan deze gevederde vriendjes, toch... |
Ik vind het gewoon lekker........
Smulsmurf, gooit de veertjes weg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 21:21
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | sluit mensen niet uit, maar sluit mensen in... |
Inclusief denken, Suzan, prima. Het is de titel van een boekje van de theoloog Boerwinkel, een calvinist die liet zien dat het dus ook anders kan.
Samengevat:
Inclusief denken gaat ervan uit dat welzijn, succes en resultaten niet kunnen verkregen worden ten koste van de ander of zonder de ander. Dit is geen idealistische of semi-religieuze uitspraak, die een bepaalde moraliteit wil promoten, maar een heel realistische vaststelling die ook het eigenbelang centraal plaatst. Boerwinkel zegt het als volgt : “…het is niet onedel en laag om alleen voor eigen welzijn te werken, maar dwaas !”
Feitze Boerwinkel
“Sinds onheuglijke tijden hebben mensen geleefd volgens het beginsel dat ‘zelfbehoud de eerste levenswet is’. Maar dit in een onjuist uitgangspunt. Ik zou zeggen dat andermans-behoud de eerste levenswet is. Alle leven is met elkaar verbonden. Het lijden van de arme verarmt de rijke, de vooruitgang van de arme verrijkt de rijke.”
Martin Luther King in ‘Waar gaan wij heen ?’
Thomas, maak van welzijn in deze discussie standpunt en je bent er.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 25 maart 2011, 21:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 20:48
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Haha.....dat zijn de positief ingestelde mensen, dat zie ik graag. |
Uurtje uitslapen Marian. Voor mij is het Nieuwjaar op de zondag dat de zomertijd begint. Tot acht uur licht, heerlijk...
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 25 maart 2011, 21:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:28
|
|
|
DAVID923 schreef: | De site waar het opstaat is denk ik arminiaans, iig zeker niet calvinistisch. zie hun geloofsverklaring. En de man die het over hem schreef was katholiek, in die tijd werden de reformeerders jusit vervolgt door de katholieke kerk, zie luther en de gevolgen van witteberg. |
Het is een evangelische site van de volle evangeliegemeente. Je kunt niet alles ontkennen of bagatelliseren wat niet met je denkbeelden overeen komt. Het is in historisch verantwoorde bronnen te vinden. Katholieken kunnen echt ook goede historici zijn en zolang de feiten kloppen, maakt dat echt niet uit. Hoe weet je zo zeker dat de schrijver van dit artikel katholiek is? Het lijkt wel of je alles wat tegen het calvinisme ingaat, wilt ontkrachten of in een negatief daglicht stellen.
Thomas, hoezo cognitieve dissonantie.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 maart 2011, 22:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 19:48
|
|
|
..
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 maart 2011, 19:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 19:08
|
|
|
MARIO216 schreef: | In een keer geupload zonder hulp. Deze foto is vandaag gemaakt. |
Knappe foto, Mario, alle drie de lammetjes bewegen. Ik zou hem uploaden naar Weerfoto of zo.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 18:06
|
|
|
DAVID923 schreef: | door retoriek mooi mijn vraag omzeilD
maar wat vind je van mijn eerdere reactie? |
Nee David, het is puur inhoudelijk en dat kan iedereen lezen. Het is noch retoriek noch een emoreactie waar je me wel eens eerder ten onrechte van beschuldigde. Je geeft aan te twijfelen aan een bron en ik daag je uit die bron te falsifiëren, een normale wetenschappelijke methode. En jij omzeilt mijn opmerking over cognitieve dissonantie. Kun je helder aantonen waar ik je vraag omzeil en dat dit niet met argumenten maar met retoriek gebeurt? Met je reactie dat we geen mensen moeten volgen maar Christus ben ik het volkomen eens. Maar je denkwijze is wel die van Calvijn en ik vraag me af waar je die 90 procent vandaan haalt. Ik vraag me ook af of het volgen en interpreteren van bijbelteksten zoals Calvijn dat deed, wel in de geest van Christus is, evenals de consequenties ervan waar Annette wat over schreef. Het lijkt me wel een mooie discussie. Ik vind je bijbeltekst over Paulus die je aanhaalt juist bij jou van toepassing. Een zeer consequent Calvinisme kan ook op gespannen voet met het Christendom staan. Calvinisme en Christendom vallen niet noodzakelijkerwijs volledig samen.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 maart 2011, 18:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 17:38
|
|
|
DAVID923 schreef: | vraag me af hoe betrouwbaar de bron is... |
Beetje gemakkelijk, David. Ook in zijn biografieën komen dit soort dingen naar voren. Het gaat dan om historisch onderzoek. Als je het kunt falsifiëren in wetenschappelijke zin, zou je een punt maken. Maar dat kun je niet en dan is het dus een vorm van twijfel zaaien zonder dat het onderbouwd is. Je bent nogal een fan van Calvijn en dan komt de cognitieve dissonantie snel om de hoek kijken, lijkt het. Ik heb het hier uit gehaald omdat het een relatie heeft met theologie en het toegankelijk is. Dat ik beter thuis ben in directe historische bronnen ligt voor de hand maar er is verder niet zoveel tegen in te brengen, vrees ik.
Thomas, falsifiëren zou nu wel correct zijn.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 maart 2011, 19:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 15:03
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik kan me niet herinneren deze info op (de reformatorische) school meegkregen te hebben.......... |
Allicht niet. Op mijn School met de Bijbel ook zeker niet, dat is wel duidelijk. Het aanbieden van kennis is een keuze he, dingen van twee kanten bekijken ook..
Thomas, afsluiten voor de feiten is altijd een slechte keuze als je de waarheid zoekt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 maart 2011, 15:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 14:24
|
|
|
Voor alle duidelijkheid: ik hoor bij een kerk die uit het Calvinisme is voortgekomen. Al vind ik de opvattingen van een aantal mensen hier extreem, ik heb er wel begrip voor. Maar historisch gezien zijn er toch wel wat kanttekeningen te maken bij Calvijn. Ik wil in ieder geval wel aangeven over wat voor man we het hier hebben. Ook als je zijn gedrag in de tijd plaatst waarin hij leefde, is zijn opstelling nog bar en boos. Het gedrag wat hij had, moet toch met zijn opvattingen te maken hebben. En al is het geen biografie, het geeft wel te denken.
http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info/?page_id=6669
Thomas, wie volgen we eigenlijk...
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 maart 2011, 17:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 21:26
Onderwerp: Mooie techniek
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Auto rijden is nog steeds ouderwets door iemand die moet zelf besturen. waarom niet computergestuurd? |
Lastig om een infrastructuur te maken waarmee je 7 miljoen of meer automobilisten willekeurig een route kunt laten kiezen en zorgen dat ze da nog op de bestemming komen ook. Zouden we het willen?
In Lille rijdt de metro computergestuurd. Het kan dus wel.
Wat betreft het filmpje kunnen we veel van die dingen technisch al en de touchscreenbediening functioneert ook al op een iPad. De toepassing van de door Bert genoemde technologie is dichterbij dan we denken. En zijn we minder romantisch geworden door het Internet? Door dit soort sites zijn de contacten van zoekenden beter ontwikkeld dan met een contactadvertentie in de zaterdagkrant. Techniek, mits goed toegepast, biedt altijd nieuwe onvoorziene mogelijkheden. Het Internet is uitgevonden om bij een militaire inval in Amerika toch onderling contact te houden en zie eens wat het nu is.
Thomas, houdt wel van strak maar niet van steriel.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 23 maart 2011, 21:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 00:01
Onderwerp: Mooie techniek
|
|
|
HERMAN388 schreef: | nou nou wat een droom zeg Werkelijkheid wordt het nooit |
Is niet met zekerheid te zeggen. Een iPhone werkt qua bediening al vergelijkbaar. Je moet alleen kans zien die techniek in een doorzichtige harde stof te verwerken.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:44
Onderwerp: Japan
|
|
|
JAN786 schreef: | Ik heb wel een vraag:
Ik las ergens God heeft de Holocaust niet gewild. Hebben de Joden zelf niet geschreeuwd toen zij Jezus lieten kruisigen: Zijn bloed kome over ons en onze kinderen!
Kunnen we hier geen link tussen zien? Ik ben pro Israel. Het is het volk van God. En God zelf daat ervoor zorgen dat Zijn volk als het getal van de heidenen vol is, dat zij tot geloof komen. Als God moet wachten op de bekering van de joden, dan kan Hij nog heel lang wachten. De zaligheid van de Joden is gegrond in Gods beloften en niet in hun eigen vermogen zich te bekeren.
God heeft Ezechiel 37 al waargemaakt in 1948 en God zal ook Rom. 11 waarmaken als Hij de tijd daarvoor geschikt acht. Er was eens een dominee die zei: Als Gods kindenderen vervult zijn met het gebed voor de bekering van de joden dan is de wederkomst dichtbij... |
Jan, wat roept de massa wel niet voor raars op de voetbalvelden? Hamas, Joden aan het gas is nog gematigd. Het volk van Israél riep ook de ene dag Hosanna en de volgende dag Kruisigt hem. Je kunt toch het volk Israél van toen niet verantwoordelijk stellen voor wat een hysterische massa van toen heeft geroepen? Bedenk wel wat deze manier van bijbellezen voor kwaad heeft aangericht. De Holocaust maar ook de jodenvervolgingen in de Middeleeuwen zijn er mee goed gepraat. Het letterlijk interpreteren van deze tekst zonder naar de context te kijken, is gevaarlijk. Zijn jij en ik verantwoordelijk voor de walgelijke dingen die voetbalsupporters roepen, omdat het net als jij en ik Nederlanders zijn? Zijn de Joden van nu dan wel verantwoordelijk voor wat er 2000 jaar geleden op deze manier is geroepen?
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 22 maart 2011, 21:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:56
Onderwerp: Moeder worden op 63-jarige leeftijd: Bijbels uit te leggen?
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Even een klein beetje humor tussendoor, mag wel hè. Is straks in het Jeugdjournaal te zien, gaat ook over dit onderwerp.
Vraag aan een jongen: Zie je ook voordelen in het hebben van een oude moeder? Zijn serieuze antwoord: Het kan wel heel handig zijn als je een werkstuk voor geschiedenis moeten maken, zij kan dan wel goed helpen.
|
Het mooie aan kinderen is de andere beleving he. De kromme logica bij kinderen van drie vertedert me in ieder geval heel erg.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:54
|
|
|
[quote=DINI968]Ik vraag me af of je een dergelijk kwaad moet zien als iets wat Gods wil was, maar goed elders lopen daar ook al draadjes over. Verder denk ik dat een discussie wel algemeen moet blijven. Het is te gemakkelijk alles wat gebeurt als Gods wil te zien. Je maakt Hem daarmee impliciet verantwoordelijk voor het kwaad. Omdat dat ongerijmd is en strijdig met de logica van het zoenoffer, vluchten mensen daardoor soms in een donker Godsbeeld. Ik ga er van uit dat we met God na de kruisdood in een andere verhouding zijn komen te staan. Het kwaad gebeurt, de mens heeft een keuze en God grijpt kennelijk niet altijd in. God keurt het kapotschoppen van mensen af, ook in overdrachtelijke zin. Waarmee ik niet weg wil en kan nemen dat er vaak onaangename dingen gebeuren die toch een goed effect hebben gehad. God leidt ook ongemerkt zeg maar, dat zou goed kunnen en kun je zeker zo ervaren.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 22 maart 2011, 20:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:09
|
|
|
BEUN656 schreef: | Wat fijn dat je commentaar geeft die rechtstreeks aansluit op waar ik mee begon. Ik ben het namelijk van harte met je eens. Kinderloze echtparen sluit ik ook helemaal uit van deze discussie. Mijn punt is helemaal toegespitst op het krijgen van een kind op 63-jarige leeftijd. Zelf vind ik dat onverantwoord en onbijbels aangezien je dan medici inschakeld om de schepping uit te buiten. |
In dit geval ben ik het met je eens. Toch heb ik moeite met je uitspraak dat artsen voor God spelen. Het argument is in zeer behoudende kring ook misbruikt om kinderen niet in te laten enten tegen polio. En dan krijg ik een waas voor mijn ogen. Ik ga er overigens van uit dat je het hier toespitst op deze vrouw en niet op die situatie. Artsen grijpen natuurlijk altijd in tegen de natuurlijke loop van de dingen en dat is normaal gesproken naar mijn idee een zegen.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 maart 2011, 23:10
|
|
Naar boven |
|
|