Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:58
Onderwerp: Rol vader na echtscheiding
|
|
|
MARY052 schreef: | Henk mijn opmerking over verantwoordelijkheid nemen is puur gericht op het financiele gedeelte. Voor de rest ben ik het helemaal met je eens dat het super super ingewikkeld is. Geloof me ik begrijp je! |
Ook voor het financiële plaatje geldt de vraag wanneer iets al dan niet als verantwoordelijkheid nemen gezien kan worden. Is niet betalen direct het niet nemen van verantwoordelijkheid? En is wel betalen dat altijd wel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:55
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk, ff pv? ik wil jou geen pijn doen. | Wees gerust, beste Chatuliem, je doet me geen pijn! Ik probeer enkel te schetsen dat het niet zo eenvoudig is om te zeggen dat een man ook zijn verantwoordelijkheid moet dragen als hij bijvoorbeeld niet alimentatie betaalt of geen bezoekregeling heeft met zijn kind. Want zaken liggen niet altijd zo zwart-wit als soms gedacht wordt. Mijn reactie is dus niet een reactie op jou persoonlijk (en zo vat ik jouw reactie ook niet direct op), maar meer gericht op de vraag wat verstaan moet worden onder de verantwoordelijkheid van de vader na een echtscheiding.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 1 maart 2011, 22:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:48
|
|
|
MAR907 schreef: | Is dat zo??? Ik ken diverse bijstands moeders die niet toe in staat zijn om hun kinderen de opleiding te betalen. zelfs geen kleding. | Eenvoudig is het zeker niet! Maar er zijn wel mogelijkheden om via allerlei potjes toch dingen voor elkaar te krijgen. Oké, tegelijk vraagt het ook om een zeer sobere levensstijl, zeker met de steeds toenemende kosten van een huishouden. En ja, helaas gaan we in NL weer langzaam naar een situatie dat studeren niet meer voor iedereen is weggelegd, terwijl dit juist een van de kernkwaliteiten is in het Nederlandse bestel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:45
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zelf denk ik, dat een kind zich heel goed kan aanpassen in een nieuwe situatie. Alleen dat vereist medewerking van beide ouders. En persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat vaders het ter wille van de moeite opgeven. Dat schaadt het kind nl. enorm. Dan maar een paar keren lastig, maar na een paar maanden is ze aan de situatie gewend en wordt het gemakkelijker. |
Is er sprake van opgeven ter wille van de moeite? Als er nu eens geen sprake is van gewenning aan de nieuwe situatie, maar juist een meer en meer groeien van onrust? Wat als de klik die er eerst is met een nieuwe partner ineens omslaat naar vijandigheid na een aantal maanden? En als er dan niet over deze onrust te praten is met de moeder? Wanneer ben je dan als vader verantwoord bezig?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:27
Onderwerp: Kerkelijke verdeeldheid op CM
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk, zie je nu waarom ik het niet bij het NT wil passen...prompt wordt de redding vertaald in de vorm van predestinatie... |
Weet niet waar je dat op baseert, Chatuliem. Maar ergens hebben redding en predestinatie wel met elkaar van doen als ik zo nadenk over je opmerking. Want de predestinatie houdt niets meer en niets minder in dan dat ieder die Jezus aanneemt niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (aldus een vrije vertaling van Johannes 3:16). En dat gaat dus volop over redding!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 22:23
|
|
|
MARY052 schreef: | Dat kan een moeder ook wel Drempel, maar de vader dient ook zijn verantwoordelijkheid te nemen! |
Maar wanneer is sprake van het nemen van verantwoordelijkheid? Wat als je merkt aan je kind dat er veel onrust in het hoofdje omgaat als ze naar vader toe gaat doordat er toch vooral vooraf al heimweegevoel gegeven wordt? Ben je dan verantwoord bezig als je dat op zijn beloop laat gaan? Of ben je verantwoord bezig als je dit over het kind heen via een rechtzaak wilt gaan uitspelen? Of toch als je kiest voor rust in het hoofd van het kind door het kind bij moeder te houden en enkel via brieven contact te houden? Wanneer is een vader in een dergelijke situatie verantwoord bezig?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:32
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dat is jouw beleving Henk. Zelf omschrijf ik het liever anders. Voor mijn part noem je het verbond, ik spreek liever van een relatie. Uiteindelijk beschrijf je het proces wat zich tussen jou en God afspeelt op een menselijke manier. Mijn bezwaar tegen deze beschrijving heb ik duidelijk weergegeven. Ik wil de relatie met God niet op een OT manier omschrijven. |
Een relatie is juist een verbondsvorm Chatuliem. En die relatie wordt in eerdere reacties gewoon omschreven in termen die zowel bij OT als NT horen volgens mij. Het zou ergens niet kloppen voor mij als dat niet zo zou zijn, aangezien het NT gewoon een voortzetting van het OT is en Gods relatiewens met de mens ook gewoon nog net zo aanwezig is als ten tijde van de schepping!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 21:28
Onderwerp: Echt of onecht???
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Wat is er nuttig aan de assertiviteitstraining Cross ...karakter blijft toch karakter...er zijn ook wel boeken in omloop en wel leuk om daarover te praten maar of ik het nut daarvan in zie ...niet echt vrees ik |
Grenzen stellen kun je leren, Leonard. Dat staat los van karakter.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 februari 2011, 20:54
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ja Henk, hierin geef ik je volkomen gelijk. Het OT en het NT hebben dezelfde boodschap. Mijn aversie tegen het gebruik van het woord verbond heeft te maken met het onpersoonlijke aspect ervan, zoals Cross ook al opmerkte. Het lijkt wel alsof je dan eerst bij een volk moet horen, voordat het verbond voor je geldt, terwijl het NT het evangelie juist eerst persoonlijk maakt en als je ja tegen God zegt, kun je zeggen, dat je bij zijn volk hoort. Het valt me op, dat als men het woord verbond gebruikt, er altijd een vergelijking is met het OT.. |
Verbond is juist iets persoonlijks. Zie het als een huwelijk. Dat is ook een verbond...en niet bepaald onpersoonlijk
Het begint bij het verbond namelijk niet bij het bij het volk horen, maar bij het door God opgenomen worden in Zijn verbond, zoals een man zijn vrouw aanneemt in zijn 'huis'. Ook in het OT zie je dat er steeds een "ja" gevraagd wordt van het volk, niet omdat ze dan erbij horen, maar omdat ze dan werkelijk kiezen voor een relatie met God, Die eerst al voor jou kiest!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 februari 2011, 21:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De wet houden biedt geen verlossing en leidt tot slavernij, dat is de centrale boodschap van het NT... |
Dat was ook al de boodschap van het OT. Ook daar geeft God duidelijk aan dat het Hem om het hart gaat en niet om het houden van regeltjes... Dat er toentertijd mensen waren die dit anders invulden door een veelheid aan regeltjes te maken, net zoals we dat nu ook nog wel kunnen zien, betekent niet dat dat niet de boodschap was
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op zondag 27 februari 2011, 21:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 februari 2011, 20:01
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Beste Henk, afgelopen zondag nog was ik in een kerkdienst die begon met het lezen van "de woorden zoals die door de Here aan zijn volk gegeven zijn", de 10 Geboden. Die werden gelezen voor de kerkgangers,vanuit de overtuiging dat ze ook voor ons nog tot zegen zijn, ipv de sluier die ons zicht op Jezus bedekt zoals in de brief aan de Korintiers staat! | Dennis, ik denk toch dat je dat met die sluier niet zo direct op de 10 geboden kunt betrekken. Tevens is het goed om je te bedenken dat de 10 geboden pas vele jaren na Gods eerste stappen met de mens 'op schrift' gegeven zijn. Waren die regels er voor die tijd niet? Ik weet wel zeker dat voor die tijd het leefkader van de mens dat God hem geeft dezelfde was. God heeft immers al vanaf het begin een verbond aan willen gaan met Zijn schepselen en heeft daarbij direct ook het genade-aspect laten spreken. Op deze manier kan Paulus ook voor latere geslachten spreken over het in hun hart gegeven zijn van Gods leefkader, waarbij mensen God dus mogelijk niet kennen, maar wel Zijn leefkader bij zich dragen. Zo kun je ook het element in de dienst zien dat je aanhaalt. Gods leefkader wordt nog eens samengevat, waarbij wel duidelijk verder gewezen wordt naar het genade-aanbod in Jezus. Jezus Zelf heeft immers de wet als zodanig ook nooit aan de kant gezet, maar enkel de elementen uit die wet nog eens uitgelegd. Dus nee er is geen sprake van het stellen van de wet boven de genade.
DENNISS669 schreef: | elke dienst die nog enige waarde toekent aan onze werken onder de wet, ontkrachtigd Jezus verbond van genade. | Lezen van de wet kent niet per definitie waarde toe aan onze werken der wet. Er wordt niet voor niets breder gepredikt, namelijk dat we God nodig hebben om ons leven werkelijk tot Zijn recht en doel te laten komen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 februari 2011, 21:55
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Jezus gaf juist de mensen die geloofden dat ze uitverkoren waren ervan langs. Ze vertrouwden teveel op hun wet en besnijdenis. Twee pilaren waarop de verbondstheologie geënt is. En wat betreft de termen van verbond en evangelie: wijs mij eens aan in het NT dat die link gelegd wordt.. |
Zoals aangegeven, Jezus sprak de mensen dus aan op hun gerichtheid op een bepaald stukje, hun eigen invulling. Daarmee wees Hij dus geenszins het verbond af. Wat betreft de verwijzing waar je naar vraagt, denk ik dat Jezus' avondmaalstoespraak voldoende is, want daar spreekt Hij over een verbond van zijn bloed...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 februari 2011, 21:46
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hierbij wil ik iedereen bedanken voor de felicitaties...Het voelt als een warme deken om me heen. |
Wel te hopen dat je die deken blijft voelen na die ene dag Geniet van de warme deken van mensen om je heen die je in hun hart dragen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 februari 2011, 21:38
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | jullie vertalen nu eenmaal alles in verbondstermen, terwijl je niet doorhebt dat het evangelie juist tegen de verbondstheologie gericht was. |
Toch wel frappant dat God Zelf duidelijk belang hecht aan het verbond. En nergens is God/Jezus tegen de verbondstheologie...De enige zaken waar God tegen waarschuwt, en dat geldt al vanaf het begin, is het invullen naar eigen inzichten, het teveel gericht zijn op eigen daadkracht en het gearriveerdheidsgevoel (1 keer ja zeggen is voldoende). God/het evangelie is dus niet tegen het verbond of de verbondsgedachte, maar tegen een bepaalde invulling daarvan door mensen. Want Hij wil Zelf nog steeds gestand doen aan Zijn verbond. Dat heeft Hij wat mij betreft heel mooi samengevat in de woorden van Johannes 3:16. Dat is nog eens een verbond!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 februari 2011, 21:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | verbond en genade zijn in mijn ogen een contradictio in terminis... | Gods genade IS juist een verbond dat Hij met ons wil aangaan! Verbond=verbinding=relatie=wat God zoekt en geeft...uit genade!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 februari 2011, 20:55
|
|
|
DENNISS669 schreef: | in dat opzicht staat het nieuwe verbond van genade zeker niet centraal in elke dienst of prediking... |
Ben benieuwd naar de verdere uitleg van deze bewering. Want staat het verbond van genade werkelijk niet centraal? Wellicht is de bewering vooral gevoed vanuit een andere kijk op bepaalde begrippen, waardoor de beleving ervan ook anders wordt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 februari 2011, 21:35
Onderwerp: wie gaat mee op zaterdag 9 april 2011 uiteten in zwolle ?
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | "In 2011 wordt er op en rond station Zwolle veel gebouwd. De tunnel onder de sporen door wordt breder gemaakt, er wordt een 4de perron aangelegd en Zwolle wordt aangesloten op de Hanzelijn. Deze bouw activiteiten zorgen voor hinder. In verschillende periodes zullen zijn er minder of helemaal geen treinen rijden rondom Zwolle."
Ik moet het nog ff afwachten... is het eindelijk dichterbij, krijg ik (vandaag) een mail met oa. dit bericht... |
Meestal wordt er wel vervangend vervoer geregeld voor dergelijke dingen. Maar zoals het nu lijkt heb je er de 9e april geen last van: zie informatie NS.
Maar wellicht een lift van iemand anders een andere optie?
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 22 februari 2011, 21:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 februari 2011, 21:17
Onderwerp: wat vinden jullie van de volwassendoop ?
|
|
|
LISA610 schreef: | Het feit dat je als ouders je kind een teken wilt meegeven dat het bij God mag horen en aanspraak mag maken op Zijn liefde en genade is nobel, want dit gebeurd uit liefde voor God en het kind. Ik denk echter het belangrijker is om het kind in de opvoeding te laten kennismaken met God's liefde en genade, zodat het uiteindelijk zelf tot de keuze kan komen om het voorbeeld te volgen wat Jezus gegeven heeft. |
Kan het eerste zonder het laatste? Als je het kind dat mooie teken meegeeft, omdat je gelooft dat jouw kind ook Gods kind is, dan laat je dat kind toch kennismaken met Gods liefde en genade en geef je het iets mee om later zelf mee verder te gaan? In die zin dus geen tegenstelling tussen beide stromingen (geloofsdoop/verbondsdoop)!
Daarbij zij nogmaals aangetekend dat het trouwens niet correct is om appels en peren met elkaar te vergelijken, omdat je daar nooit uitkomt! Proberen elkaars gedachtengang te leren verstaan is het hoogst haalbare. Maar dan moet er wel in volle respect gesproken blijven worden en moet er niet gevochten worden om het eigen gelijk!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 22 februari 2011, 21:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:32
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het lijkt me heel moeilijk aan te geven dat er een nieuw leven nodig is, terwijl het oude leven nog niet eens begonnen is. | Wat is er moeilijk aan om dat aan te geven? Het leven is besmet geraakt en daarom is er verschoning nodig, wat Jezus voor ons bewerkt heeft! En dat begint al vanaf het conceptiemoment, want Jezus is doelbewust daar al begonnen en niet direct als volwassen man op aarde gezet!
CHATULIEM619 schreef: | Het is ook vreemd, dat dit buiten de wil van de betrokkene omgaat. | God werkt als Starter inderdaad buiten de menselijke wil om. Hij klopt hoe dan ook aan, of we nu willen of niet! Dat is de boodschap van Zijn Woord!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is het teken van verzoening tussen God en mens, het teken van een nieuw leven in Christus. |
Dat geldt dus zowel geloofs- als verbondsdoop!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:45
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De geloofsdoop is daadwerkelijk afwassen van zonde en bevrijding van de zondemacht. |
De geloofsdoop de afwassing zelf...dus niet Jezus' offer, maar de geloofsdoop
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:20
|
|
|
MAR907 schreef: | Laat de bijbel spreken en zoeken naar hetgeen dat Here Jezus zelf zegt:
Joh 3:5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. |
Uiteindelijk is dat inderdaad waar het om draait. Daarom heb ik ook altijd al aangegeven dat het weinig zin heeft om met elkaar te gaan debatteren over verbondsdoop en geloofsdoop. Het vergelijkt appels met peren en het gaat niet echt over een essentieel stukje.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat is dan het nut van dat ritueel, dan zou je moeten kunnen stellen dat mensen die dat ondergaan hebben minder neiging zouden hebben tot zonde. Dat gaat dus helemaal niet op. Bovendien gaan dit ritueel en behoudenis hand in hand samen. En behoudenis heeft te maken met het niet ondergaan van de straf... |
Nut van het ritueel is het meegeven van een teken dat je bij God mag horen en aanspraak mag maken op Zijn liefde en genade. De doop is nog steeds niet de afwassing zelf. Dat geldt ook voor de geloofsdoop...net zoals dat ook voor je behoudenisargument geldt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:06
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De neiging wel, maar de straf niet. En met erfzonde gaat het met name om de straf, anders zou iedereen die gedoopt is ook vrij zijn van de neiging tot zondigen. |
Het gaat bij erfzonde niet om de straf, maar om het feit dat ieder mens de neiging met zich meedraagt als een erfelijke aanleg van een ziekte. En nee, de doop maakt niet vrij van (neiging tot) zondigen, dat doet enkel God!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 21:03
Onderwerp: Andere religie, andere God of niet?
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Als je de mensen in de boesboes rekent die niets van de HEER gehoord hebben maar wel zich aan de geboden houden dan zal er ook voor hun genade zijn zo heb ik dat altijd geleerd . Sjalom. Martin |
Voor deze mensen geldt wat Paulus schrijft, namelijk dat deze mensen laten zien dat Gods leefregels in het hart geschreven staan...al erken je God of Zijn leefregels niet, ze zijn er wel en je draagt ze met je mee, gewoon omdat je Zijn schepsel bent!
Hierin ligt denk ik ook het fenomeen verborgen dat ieder mens wel op zoek is naar een of andere vorm van spiritualiteit/godsbeleving, al komen ze niet allen altijd uit bij God zoals wij Hem als christenen mogen kennen! God werkt door in Zijn schepping om zo ieder mens te roepen...en dan blijft het aan ons om te antwoorden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 20:57
|
|
|
MAR907 schreef: | als dat zo zou zijn, dan was het lijden sterfen van de Here Jezus niet nodig geweest. Zonde is geen erfenis, maar is datgeen dat een mens doet. |
Zonde is ook iets wat we met ons meedragen in onze genen,zoals we ook een erfelijke ziekte mee kunnen dragen, zonder dat deze direct tot uiting komt. Ook daarvoor is Jezus' verlossingswerk geweest. Juist daarom is Hij niet direct als volwassene gekomen, maar heeft Hij vanaf het conceptiemoment de menswording doorstaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 20:54
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Draait het om het verbond of draait het om Jezus. In jouw visie praat je meer over het verbond dan over het verlossende werk van Jezus. | Het verlossende werk van Jezus is juist het centrale punt in het verbond! In Jezus biedt God juist Zijn verbond nog steeds aan!
CHATULIEM619 schreef: | En idd, het is maar hoe je het uitlegt. Voor mij staat de doop in het teken van wedergeboorte en verlossing door het bloed van Jezus. Voor jou staat het in het teken van het verbond en opgenomen worden in het volk van God. Het eerste is Nieuw Testamentisch, het tweede is Oud Testamentisch. | Deel uitmaken van het verbond is niet enkel iets van het OT. God zoekt nog steeds naar (verbonds)relatie met Zijn schepselen! Dat doet Hij in het aanbod van Jezus' offerende werk! Dus ook in de verbondsdoop staat Jezus zeker wel centraal.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 20:42
Onderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
|
|
|
MAR907 schreef: | Een uitleg van de Judaisme....die verwachten de Messias noch steeds... |
Geen Judaïst, maar een eigentijds christen heeft deze uiteenzetting gedaan. En ja, (terug)verwachten doen we de Messias zeker!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 20:36
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Geen idee meis,
maar als mijn abbo afloopt ga ik idd ook niet verlengen!
Fijne dag allemaal |
Peacedove
Een fijne tijd na CM!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 21:13
Onderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
|
|
|
Jezus en God zijn 1. Ondanks de vrij lange tekst toch even een bloemlezing met argumenten, zoals iemand die al eens op een rij gezet heeft op een forum:
profetieën uit het oude testament: Jesaja 40: 3 Hoor, iemand roept: Bereidt in de woestijn de weg des HEREN, effent in de wildernis een baan voor onze God. 4 Elk dal worde verhoogd en elke berg en heuvel geslecht, en het oneffene worde tot een vlakte en de rotsbodem tot een vallei. 5 En de heerlijkheid des HEREN zal zich openbaren, en al het levende tezamen zal dit zien, want de mond des HEREN heeft het gesproken.
Maleachi 3: Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen. 2 Doch wie kan de dag van zijn komst verdragen, en wie zal bestaan, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als het vuur van de smelter en als het loog van de blekers. 3 Hij zal zitten, het zilver smeltend en reinigend. Hij zal de zonen van Levi reinigen, Hij zal hen louteren als goud en als zilver, opdat zij de HERE in gerechtigheid offer brengen. 4 Dan zal het offer van Juda en van Jeruzalem de HERE aangenaam zijn als in de dagen van ouds en als in vroegere jaren. 5 Ik zal tot u ten gerichte naderen; Ik zal een snelle aanklager zijn tegen de tovenaars, tegen de echtbrekers, tegen de meinedigen, tegen hen die het loon van de dagloner drukken, weduwe en wees verdrukken, en de vreemdeling terzijde dringen, maar Mij niet vrezen, zegt de HERE der heerscharen.
Maleachi 4: 5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.
Jezus en Johannes de Doper in het nieuwe testament: Marcus 1: 1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus. 2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: "Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden", 4 geschiedde het, dat Johannes doopte in de woestijn en de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte. 5 En het gehele Joodse land liep tot hem uit en alle inwoners van Jeruzalem, en zij lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan onder belijdenis van hun zonden. 6 En Johannes was gekleed met kameelhaar en met een lederen gordel om zijn lendenen, en hij at sprinkhanen en wilde honing. 7 En hij predikte en zeide: Na mij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben, nederbukkende, los te maken. 8 Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.
Matteus 3: 1 In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zeide: "Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide: De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden." (..) 10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 11 Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. 12 De wan is in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer geheel zuiveren en zijn graan in de schuur bijeenbrengen, maar het kaf zal Hij verbranden met onuitblusbaar vuur.
Matteus 11 2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen: 3 Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. 6 En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt. 7 Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van Johannes: (..) Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. 10 Deze is het, van wie geschreven staat: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal. (..) 13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; 14 en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou. 15 Wie oren heeft, die hore!
Matteus 17: 10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.
enkele observaties: * Johannes de Doper wordt door Jezus in Mat.11:14 en 17:10-12 gelijkgesteld(1.) aan de geprofeteerde Elia uit Malachi 4.
* De evangelist Marcus (Mar.1:2-4) identificeert Johannes de Doper met degene die in Jesaja 40 de HERE moet aankondigen en met de bode uit Maleachi (2.). Idem voor Matteus (3:1-3). De bode in Mal.3 en de roepende in Jes.40 zijn dezelfde persoon, beide kondigen ze de komst van de Here aan.
* Johannes de Doper kondigt aan dat degene na hem met de Geest van God (!!) zal dopen (Mat.3:11, Mar.1:8)
* als Johannes de Doper het allemaal even niet meer weet (hij zit dan in de gevangenis) laat hij aan Jezus vragen of die wel degene was die zou komen, of dat er een ander zou komen. Jezus antwoordt daarop bevestigend door te wijzen op de vele tekenen/wonderen die gebeuren, en af te sluiten met "En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt" (Mat.11:6).
conclusie: Jezus bevestigt dat Hij degene is die Johannes de Doper moest aankondigen. Johannes kondigt degene aan die met de Geest van God gaat dopen, en die in het oude testament de naam HERE (Jahweh) draagt.
een aantal andere voorbeelden van hetzelfde principe
* Jesaja 66:5 "Hoort het woord des HEREN, gij die voor zijn woord beeft: Uw broeders die u haten, die u verstoten om mijns naams wil"
Matteus 10:22 "En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden" en Matteus 24:9 "en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil."
(Jezus substitueert zijn eigen naam voor die van Jahweh/HERE!)
* Marcus 4: 35 En Hij zeide tot hen op die dag, toen het laat geworden was: Laten wij oversteken naar de overkant. 36 En zij lieten de schare achter en namen Hem, zoals Hij was, in het schip mede, en er waren andere schepen bij Hem. 37 En er stak een zware stormwind op en de golven sloegen in het schip, zodat het schip reeds vol liep. 38 Maar Hij zelf lag op het achterschip tegen het kussen te slapen. En zij maakten Hem wakker en zeiden tot Hem: Meester, trekt Gij er U niets van aan, dat wij vergaan? 39 En Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en zeide tot de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en het werd volkomen stil. 40 En Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij zó bevreesd? Hoe hebt gij geen geloof? 41 En zij werden bovenmate bevreesd en zeiden tot elkander: Wie is toch deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?
antwoord: Psalm 107: Toen riepen zij tot de HERE in hun benauwdheid, en Hij voerde hen uit hun angsten; 29 Hij maakte de storm tot een zacht suizen, zodat de golven stil werden.
(Jezus is degene die zoals JHWH in de psalmen de wateren stilt)
* Jeremia 31:23-25 "Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (..) want Ik verkwik de vermoeide ziel, elke versmachtende ziel verzadig Ik. "
Mat.11:28 "Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;"
(voor iemand die nooit claimde God te zijn, is dit wel een vrij arrogante en blasfemische claim)
* Jeremia 7:21-26 " Zo zegt de HERE der heerscharen, de God van Israël: (...) Ook zond Ik tot u al mijn knechten, de profeten, dagelijks, vroeg en laat, doch zij hoorden naar Mij niet noch neigden hun oor, maar betoonden zich hardnekkiger dan hun vaderen. "
Matteus 23:34 "Daarom, zie, Ik zend tot u profeten en wijzen en schriftgeleerden. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad (..)"
(Jezus zegt hier dat Hij degene is die profeten zendt, maar Jeremia zegt dat de HERE God de profeten zendt (3.))
Dit waren een paar voorbeeldjes van claims die elke jood kon begrijpen (er zijn er meer). Jezus pakt een citaat uit het oude testament wat duidelijk over Jaweh, de HERE God gaat, en vult daar Zichzelf in(4.) (5.)
Daarnaast zijn er natuurlijk nog de claims waarbij Jezus eigenschappen claimt die van Jahweh zijn (de "Ik ben" claims).
Jezus claimde zelf dus wel degelijk, meermalen dat Hij de HERE (Jahweh, God) uit het oude testament was.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|