Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 21:19
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
Inez, van harte! Met jouw Groningse nuchterheid verdubbel je het vast!
Thomas, nog niet jarig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 19:35
Onderwerp: Leven in de eindtijd
|
|
|
En hebben dan alle volken het Evangelie gehoord? Het zou mooi zijn, dat wel.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 19:07
Onderwerp: Taalgebruik
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=Hzgzim5m7oU
Ik vind wel dat de serieuze kant van de opmerking van Chat wat ondersneeuwt. Fouten maken doen we nu eenmaal allemaal, maar een beetje ons best doen correct te spellen, zou normaal moeten zijn. Het is ook vaak zaak er gewoon even extra op te letten. Het is wel zo, en dat gaf ik in eerdere bijdragen aan, dat mensen die onzeker zijn over hun spelling zich niet moeten laten weerhouden om toch een bijdrage op het forum te leveren.
Ik zal nu iedereen ook wel over me heen krijgen maar een leerkracht die op een school solliciteert en niet kan spellen, die krijgt de baan meestal niet.......
Ok, het filmpje gaat over iets anders...
Thomas, een schoen aantrekken en zo.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 13 april 2011, 20:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:52
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
DINI968 schreef: | <table width="90%" cellspacing="1" cellpadding="[size=7]3" border="0" align="center"><tr> <td><span class="genmed"><b>LEONARD480 schreef:</b>[/size[size=7][size=12]]</td></tr><tr><td class="quote">Gelukkig houden bloemen van [size=7]mensen ...zucht...
Spreek, liever in een wat creatievere en natuurlijker vorm tot mensen[/size].
Het maakt mensen vrolijk en geeft de ander een positieve emotie </td></tr></table> Voor jou zeker heeeeeel gelukkig dat mensen van bloemen houden...........Ik vertrek op 26 april van CM en ik heb hier een ontzettend leuke tijd gehad maar het is nu tijd voor een pauze.[/size] maar dan hoop ik wel op een mooie ruiker voor mijn afscheid |
<HTML> <HEAD> <TITLE>Een cursus HTML, is dat iets voor jou, Dini?</TITLE> </HEAD> <BODY> Hier komt de inhoud van je pagina. </BODY> </HTML>
</Thomas>
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:05
|
|
|
THOMAS968 schreef: Dat zal niet toevallen, dat valt omraak af. Achter Steenwijk hebben ze geen doel meer over ons, daar schanzeren wij geen praten aan. Persoonlijk heb ik nog nooit een boom lijden gemoogd, dus op de heide is beter. Nevens mij heb je nocht aan onnocht dat je daar heengaat, Liskje, maar een mensenzin is een mensenleven, dat zomaar weer.
Thomas, de wierheit is hurd sei de man en sloech syn wiif mei de bibel op e kop.
is dat nu normaal dat ik er weer geen klap van versta thomas?? Knipoog smiley
Het is Bokwerters, Xabia. Een taaltje van Friessprekenden die het Fries letterlijk in het Nederlands vertalen. In het Fries uitgesproken is het correct maar het mag duidelijk zijn dat het geen Nederlands is.
Thomas, het is genoeg je best te doen om goed te spellen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 13 april 2011, 18:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:35
|
|
|
LISA610 schreef: | Ach Frank, ik ben al bezig met een spoedcursus Nederlands voor komende zaterdag. Met een klein beetje mazzel zal ik me wellicht weten uit te drukken in de Nederlandse taal. Kun je gelijk de proef op de som nemen |
Dat zal niet toevallen, dat valt omraak af. Achter Steenwijk hebben ze geen doel meer over ons, daar schanzeren wij geen praten aan. Persoonlijk heb ik nog nooit een boom lijden gemoogd, dus op de heide is beter. Nevens mij heb je nocht aan onnocht dat je daar heengaat, Liskje, maar een mensenzin is een mensenleven, dat zomaar weer.
Thomas, De wierheid is hurd', sei de man en hy sloech syn wiif mei de bibel op 'e kop.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 13 april 2011, 16:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 15:49
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Gelukkig houden bloemen van mensen ...zucht...
Spreek, liever in een wat creatievere en natuurlijker vorm tot mensen.
Het maakt mensen vrolijk en geeft de ander een positieve emotie |
Bloemen houden helemaal niet van mensen, het is hun dood.
Thomas, houdt wel van bloemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:24
|
|
|
FRANKT627 schreef: | persoonlijk voornaamwoord...voltooid deelwoord De moeilijke termen zijn weer in de aanbieding...
Dit is een onderwijs-date-site geworden. Is dit geen unicum? |
Die twee dingen worden toch echt op de basisschool onderwezen, Frank. Maar ik neem aan dat je het met een glimlach stelt.
Thomas, iemand die goed spelt, is een speld in de hooiberg.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 13 april 2011, 15:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:12
|
|
|
IMKE917 schreef: | Wel jammer dat CM geen spellingscontrole heeft .......... lastig hoor, nu moet je alles eerst in Word maken en dan knippen en plakken....... en daar houden de forum lezers ook niet van....
je zou bijna niets meer durven plaasten hier zeg |
Firefox gebruiken als browser, dan kun je je spelling wel checken binnen CM. Bedenk dat een spellingchecker niet afdoende is. Als mensen letten op wat een persoonlijk voornaamwoord en wat een voltooid deelwoord is, dan zijn de meeste fouten al opgelost. En inderdaad, dat moet dan bij elk werkwoord. Maar ik zie ook behoorlijk opgeleiden op het forum daar de fout mee ingaan. Ik vind echter vooral dat mensen die wat minder goed spellen ook hun mening moeten kunnen geven. Dyslexie is meestal wel een rotsmoes, dat is waar. Maar moet iemand nu zijn mond houden omdat hij niet zo goed kan spellen? Dat gaat me te ver.
Thomas, is voor zichzelf wat strenger.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 13 april 2011, 16:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 13:58
|
|
|
HERMINA461 schreef: | Ook ik ga met 16 april a.s.stoppen met CM,lees regelmatig het forum,maar het is een closegroep waar je niet gauw tussen komt. En jullie zijn zoveel jonger dan ik.
Dus wens jullie die blijven veel geluk en wijsheid. |
Het is toch echt een kwestie van bijdragen leveren. En het is een discussieforum, dus mensen zijn het per definitie niet met elkaar eens. Bedenk dat vroeger een aantal mensen als een soort inquisitie functioneerde, waarbij andersdenkenden de weg kwijt waren of niet goed bij hun hoofd. Die standpunten kom je nog wel tegen maar er is nu echt een breed scala van meningen en doorgaans gaat het redelijk respectvol. En het is bepaald geen close groepje die de serieuze dingen schrijft, bij de gezelligheidsonderwerpen wel, dat is zo.
Thomas, gezellig discussiëren moet ook kunnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 12 april 2011, 22:09
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=4mEQRnAEFeY&feature=related
Gij die de stomgeslagen mond verstaat, is de Nederlandse uitvoering maar die kon ik niet vinden. Als je de Duitse tekst meeleest, is het wel te volgen, hij staat er direct onder. In het Duits wordt God met jij aangesproken, het is daar de gewoonte jij te zeggen tegen iemand die je nabij is.
Nie sprach ein Mensch wie er, in ihm verstanden wir, wer du bist, wozu wir Menschen leben. Er war dein Wort für uns, er hat vollbracht alle Gerechtigkeit, ein Mensch für alle.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 12 april 2011, 22:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 12 april 2011, 19:44
|
|
|
HANNAH op dit moment doe ik wat mijn hand vind om te doen; de knopen van het onrecht losmaken, banden van verdrukking vernietigen, verpletterden oppeppen, de hongerigen brood delen, de armen en eenzamen in je huis opnemen, de naakten kleden, en de herbergzaamheid niet vergeten........ (jes 58)
Zo ken ik je weer.
Met alle respect, maar ik vind die 25 jaar echt een slag in de lucht. Hij is wel zo wijs om enige reserve aan te houden. Ik heb zeker bewondering voor Bottenbley maar als God het alleen weet, KAN niemand anders het weten. Het er al of niet klaar voor zijn, is te vergelijken met de dood, die ook elk moment kan komen. En Gods wederkomst, daar hoef je toch als Christen niet bang voor te zijn?
Thomas, geloven doe je niet uit angst.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 12 april 2011, 20:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 11 april 2011, 15:37
|
|
|
De eindtijd komt per definitie met het voortschrijden van de tijd altijd dichterbij. Hoe definiëren we de eindtijd? En hoe kunnen we zo zeker weten dat die nabij is? God weet toch alleen wanneer? Zo staat het in de Bijbel. Moeten we dan niet wat voorzichtig zijn om het te durven voorspellen dat het dichtbij komt of is? Dat mensen zich tot God wenden is altijd prima natuurlijk. Maar gezien bovenstaande moeten we toch een beetje voorzichtig zijn. Zekere uitspraken doen hierover, kan dat eigenlijk wel?
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 11 april 2011, 18:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:21
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
"all truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them."
Galileï
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:28
Onderwerp: Taize liederen
|
|
|
Frank,
Ik weet bijvoorbeeld van de Slangenburg, waar je rust kunt zoeken en vinden maar zijn er naar je weet nog kloosters toegankelijk waar men veel met Gregoriaanse muziek bezig is? Ik kan ze niet vinden.
Thomas, rust en muziek is wel een mooie combinatie.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 10 april 2011, 11:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 11:06
|
|
|
[quote=LISA610][quote=THOMAS968]Het was subtiel maar echt wel overduidelijk, maak je geen zorgen, al weet ik niet of het ter plekke aankomt. Ik heb overigens mijn bezwaren er tegen nagenoeg meteen naar buiten gebracht. Hopelijk kan het niveau nu weer wat omhoog na deze constatering. Deze liederen zijn te mooi om ze te laten liggen. En dat gunnen we elkaar.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 10 april 2011, 11:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:25
Onderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
|
|
|
je komt uit die kring thomas, en toch maak je er een karikatuur van. kan geen topic over het calvinisme lezen zonder dat ik lees over wettisicme en ''angstgeloof''. het grappige is dat ik helemaal niet uit een kerkelijke traditie kom, uit de wereld tot geloof gekomen door de Bijbel te lezen, en zelf via de Bijbelstudie tot de conclusie gekomen dat hun er Bijbels correct zijn (kinderdoop daar gelaten). maar goed.. dit hoort bij een andere topic, maar je oudzeer lijkt wel een kruistocht tegen die denominatie.
David, dit heeft toch niets meer met inhoud te maken. Je veronderstelt dat ik vol met oudzeer zit en een kruistocht tegen mijn eigen kerk voer? Waar haal je die onzin vandaan? Ik ben lid van een kerk en maak me zorgen over de grote kerkverlating en het verslechterende imago wat we hebben als christenen. Ik maak me zorgen over de menselijke fouten die in kerken worden gemaakt. Alleen de slechte ervaringen die veel vrouwen hebben met de kerk na een echtscheiding, laten vaak diepe sporen na maar ik kan er meer noemen, net als iedereen hier. Ik zie het conflict nog voor me van mijn vader, een ouderling die, zoals je dat noemt, bijbels correct was, maar ook vol mededogen naar gedrag van mensen in een veranderende samenleving. Het feit dat ik niet bij elk commentaar dat ik geef er een aantal bijbelteksten bijzet die kennelijk mijn gelijk moeten onderstrepen, wil niet zeggen dat ik het Woord niet serieus neem. Ik vind alleen dat je Gods naam niet ijdel mag gebruiken en in het verlengde ervan, hoewel het er niet staat, je Gods Woord ook niet ijdel mag gebruiken. Zeker niet als het enkel bedoeld lijkt om het eigen gelijk in deze te benadrukken. Jij hebt het gevoel wat je meestal ziet bij pas bekeerden en ik heb daar geen moeite mee. Maar bedenk wel dat als je tien of veertig jaar bewust gelovig bent er ook een verdieping in kennis en mildheid op kan treden. En ja, ik ben lid gebleven van een protestantse kerk omdat het ontzettend veel voor me heeft betekent. Ik gooi het kind niet met het badwater weg, wat bijna mijn hele generatie wel gedaan heeft. En dat was vooral of ook vanwege de onwaarachtige omgang met mensen die in moeilijkheden zaten. De bijbels lijkende maar onwerkbare benaderingsvorm, waar het omgaan met echtscheiding maar een van was, is een illustratie. Liefde voor de mens, die ondanks de goede bedoelingen toch faalt tegenover God is een betere vertaling van Gods boodschap dan je te beperken tot vroom klinkende Bijbelwoorden die goed zijn maar hol gaan klinken als de praktijk er mee in strijd is. Het psychisch leed dat door veel kerkmensen bij anderen is veroorzaakt, kwam niet door de boodschap van Christus maar door de onjuiste omgang er mee van gelovigen. Dat is geen kruistocht tegen het Calvinisme. Het is een kritisch nadenken over hoe we nog meer ellende kunnen voorkomen. Als een benadering hetzelfde is als die vroeger was, dan roept dat weerstand op bij de mensen die dat al eens hebben meegemaakt, zo werken die dingen. Je veronderstelt dingen en schept daarna een beeld. Wijsheid is soms meer dan waarheid, David. God heeft ons al verlost als we voor hem kiezen en het minste wat we dan mogen doen is in liefde en vergeving te leven met onze medemensen. Als je al langer bekeerd bent, leert het leven je dit vanzelf wel.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 10 april 2011, 19:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 09:41
|
|
|
[quote=FRANKT627][quote=LISA610]http://www.sign2god.com/wereld/Taize.html
Wat jij schrijft komt daar letterlijk vanaf, dus ik neem aan dat je dit van één van die sites gekopieerd en in het forum hebt geplakt. Nou mag dat natuurlijk, maar er zijn ook heel veel anders sites waarop informatie over Taizé staat. Wat mij bovendien opvalt, is dat de informatie die op deze sites wordt gegeven zo sterk met elkaar overeenkomt, dat ik bijna de indruk krijg dat het allemaal van dezelfde schrijver is.
Ik gaf al aan dat het niveau van deze site beneden alle peil is, het is ook niet zo moeilijk om dat vast te stellen. Alles wat niet volgens de reformatorische opvattingen is wordt afgekraakt en vooral verdacht gemaakt, een houding die je helaas kunt herkennen. Jammer, er zijn wel protestantse sites waar wel juist geargumenteerd wordt. Traditioneel was dat ook altijd goed ontwikkeld. Helaas is het zo dat men zich het recht toe eigent om vanuit een nogal verheven houding de zaken te ridiculiseren in plaats van met fatsoenlijke argumenten te komen, zoals het hoort. Kennelijk denkt men dat je mensen overtuigt door op een autoritiaire toon dingen te roepen en anderen te ridiculiseren of onjuiste informatie te geven. Het lijkt wel een haatsite. Troost je, Frank, de meeste christelijke sites zijn degelijker, betrouwbaarder en beter onderbouwd. Het protestantisme kent in Nederland een goede studietraditie. En daar ben ik eigenlijk best wel trots op, dat we die hebben.
Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 11:01
|
|
|
LISA610 schreef: | Mee eens Thomas. De drie-eenheid is inderdaad een constructie om aan te geven dat God (de Vader), Jezus en de Heilige Geest gezamenlijk een eenheid vormen. Ik vind het voorbeeld van de drie lucifers wat je geeft een prachtige illustratie van die drie-eenheid.
Wat betreft dat doorredeneren, deel ik jouw mening. Ik meen echter ook dat het niet goed is om op die manier te gaan doorredeneren, want dan ga je voorbij aan de letterlijke tekst die in de Bijbel staat. Sterker nog wat David en Jan beweren wordt feitelijk tegengesproken door wat wat in de Bijbel staat. Dus vraag ik me af waar ze hun beweringen nu eigenlijk op baseren.... |
Het doorredeneren is inderdaad gevaarlijk en veroorzaakt ook persoonlijke ellende, denk ik. Eigenlijk wel een goed onderwerp voor het Calvijntopic omdat het in deze kring wel meer voorkomt. Ik kom tenslotte ook uit die kring.
Thomas, vindt redeneren wel leuk.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 9 april 2011, 19:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 10:21
|
|
|
LISA610 schreef: | Nee Frank, daar doel ik niet op. Ik doel op de opstanding uit de dood. Jan beweerde dat Jezus Zichzelf had opgewekt, terwijl uit verschillende Bijbeltesten blijkt dat God de Vader Jezus heeft opgewekt. Die Bijbelteksten heb ik op 4-4-2011 om 21:38 weergegeven. al in een eerdere bijdrage op dit topic aangegeven. Vervolgens richt David zich tot mij met de vraag wat ik dan vind van de tekst uit Johannes 10:17. Hij geeft daarbij aan dat hij daar naar vraagt, omdat ik beweerde dat de Vader Jezus heeft opgewekt. Nou dat beweer ik dus uitsluitend op grond van wat letterlijk in de Bijbel staat. Dus vandaar mijn vraag aan David waarom hij de Bijbelteksten negeert waarin letterlijk staat dat God de Vader Jezus heeft opgewekt.
Op grond van het feit dat Jan en David beweren dat Jezus Zichzelf heeft opgewekt, trek ik de conclusie dat zij menen dat Jezus dezelfde persoon is als God (de Vader). Vandaar ook mijn bijdrage van vrijdag 8/4 om 22:48. Wat ik daarin probeer aan te geven is dat je op grond van de Bijbel onmogelijk kunt stellen dat Jezus en God (de Vader) dezelfde personen zijn. Zij zijn beiden God en volkomen één met elkaar. Maar je kunt niet stellen dat de Zoon en de Vader dezelfde zijn, want waarom staat er dan in de Bijbel dat Jezus zittende is aan de rechterhand van God? |
De Drie-eenheid is natuurlijk wel een constructie. Het is om aan te geven dat ze toch samen een eenheid zijn. Ik denk dat de gedachte dat Jezus zichzelf zou hebben opgewekt, voortkomt uit een vorm van doorredeneren. Jezus is de zoon van God maar dus toch God. God en Jezus (en de HG) zijn één DUS Jezus heeft zichzelf opgewekt omdat hij immers een met God is. Toch, als je de Bijbel leest, moet er wel een scheiding geweest zijn. Jezus werd door zijn tijdgenoten als rabbi gezien en na een tijdje door een groeiend aantal als de Messias. Hij reageerde toch verder echt als mens. Er zijn veel voorbeelden van te vinden. Bij de opwekking van Lazarus ergerde Christus zich, hoorde ik gisteren in een vesper. Maar er zijn tal van andere menselijke gevoelens beschreven. Was Jezus mens? Ja, maar niet alleen en dat is hierboven in een bijdrage voldoende geïllustreerd. Er moet hoe dan ook een soort scheiding geweest zijn, zij het niet volledig gedurende zijn leven. Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten lijkt er een illustratie van, al zit achter die woorden ook veel exegese. God heeft Christus opgewekt, het kan niet anders. De Drie-eenheid ziet er, theologisch gezien uit als een constructie, omdat het onlogisch lijkt. Na het bestaan van Christus op aarde is die eenheid, die in ieder geval voor een deel verbroken moet zijn geweest, weer hersteld. Ik vind een beeld dat een geestelijke me als kind ooit gaf wel mooi. Neem drie lucifers en steek ze aan. Breng nu de drie vlammetjes bij elkaar. Je ziet dan één vlam uit drie bronnen. Een mooie uitleg van de Drie-eenheid voor een kind, ik weet het nog. Maar nogmaals: de gedachte dat Jezus zichzelf heeft opgewekt, lijkt me een vorm van doorredeneren. Er zijn veel Bijbelgedeelten die deze gedachte duidelijk tegenspreken.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 9 april 2011, 11:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:56
|
|
|
[quote=MARIAN519] Old?
Thomas, voelt zich goed.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 9 april 2011, 12:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 00:41
|
|
|
[quote=MIEKE364]Nou Mieke ik heb aangegeven dat ik het met David niet eens was en waarom. Met name dat Mohammed aanbeden zou worden, schoot me in het verkeerde keelgat. Ik heb absoluut moeite met de benadering van David en denk totaal anders maar trek zijn intenties niet in twijfel. Intenties horen ook niet in het geding te zijn. Ik hecht er wel aan dat de feiten kloppen en kan er slecht tegen als die niet juist worden weergegeven. Zeker als je daarmee een fout beeld van iets of iemand schept, dan wel de integriteit in twijfel gaat trekken. Dat heb ik in hoofdlijnen willen aangeven. Ik kan me best voorstellen dat je je boos maakt maar het kan beter wat meer gematigd. Christenen moeten elkaar nog wel willen en kunnen bereiken ook al zijn we het heel erg oneens.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 9 april 2011, 01:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 april 2011, 15:58
|
|
|
DAVID923 schreef: | Thomas de bron is van ap geelhoed. zeker niet calvinistisch, verkeerd gegokt. en wetticisme leg je mij/de schrijver in de mond.
http://www.toetsalles.nl/belond3.htm
hij staat tussen de lijst, en is wel zeker goed onderbouwd. |
Baseer je echt je mening op dit soort sites en vind je dit goed onderbouwd?
De invloed van radicaal humanistiche psychologie en de jungiaanse psychologie op het denken en de boodschap van velen binnen de evangelische beweging.
Los van het feit dat ze niet kunnen spellen, wat nooit een sterke indruk maakt als je iets beweert, lijkt dit meer op een haatsite naar de evangelische beweging toe. Ik vind het weinig niveau hebben en men heeft ook geen oog voor ontwikkelingen die plaatsvinden. Met name duid ik op de kritiek op de Evangelische Omroep, maar dat terzijde. Eigenlijk is men vooral negatief naar alles wat niet-traditioneel is en naar evangelische opvattingen in het bijzonder. Ik vraag me af hoeveel theologen of andere wetenschappelijk geschoolden deze site serieus nemen. Maar je echte weerlegging ontbreekt en dat verbaast me niet. De mensen die door Taize geïnspireerd zijn in de kerk, houden vaak de boel gaande, niks lege spiritualiteit. En dat Mohammed en Boeddha in Taize worden aanbeden is echt volstrekte onzin. Het slaat nergens op en is alleen een verdachtmaking, die hooguit werkt bij mensen die geen kennis van zaken hebben en door de toon wellicht overtuigend klinkt bij sommigen Ik weet niet hoever je bent met je wetenschappelijke studie theologie maar het lijkt me goed toch eens wat kritischer naar bronteksten te kijken. Als aankomend wetenschapper kom je niet zo ver met een autoritaire toon als je de toets van het wetenschappelijk denken niet kunt doorstaan. Het zou je sieren als je deze uiterst kwetsende verdachtmakingen zou terugnemen. Je hebt het niet persoonlijk geschreven, tenslotte. Bovendien beschadig je jezelf er mee.
Kun je één bijeenkomst in Taize aanwijzen, waar Mohammed en Boeddha werden aanbeden? Kun je één Bijbelstudie van Taize aanwijzen waar dit wordt voorgesteld? Kun je één uitspraak van een lid van deze kloostergemeenschap opnoemen waar dit wordt gesteld of dat er iemand hiertoe wordt aangemoedigd? Kun je hard aantonen dat de visie van Taize is dat men ten diepste uitgaat van een on-Bijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel? Kun je dus ondubbelzinnig aantonen dat transcendente meditatie, leidend tot een ervaring zoals in de oosterse mystiek, in Taize wordt aangemoedigd of gepraktiseerd? En nog even refererend aan je stuk: Welnee het is alleen maar gezellig, de duizenden gelovigen hadden dus net zo goed naar de kroeg kunnen gaan. Dit te stellen lijkt me geen gave des onderscheids om trots op te zijn en is zonder meer denigrerend. Hiermee tast je de waardigheid van je medegelovigen aan.
Thomas, geen relativerende slotzin deze keer.
David:
Het is niet ongebruikelijk dat men in Taizé niet allen bidt tot Jezus, maar ook tot de grondleggers van de grote wereldreligies als Mohammed en Boeddha. Elementen uit de oosterse mystiek spelen hier een grote rol, waarbij men ten diepste uitgaat van een onbijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel.
Taizé is de plaats waar de kern van de bijbelse boodschap uit het oog verloren is. Er blijft dan weliswaar een gezellige, maar ook een volledig lege, algemene spiritualiteit over. De gave des onderscheid is niet de sterkste kant van de communauté
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 8 april 2011, 17:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 april 2011, 12:49
Onderwerp: Mooie techniek
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Begrijpend tussen de regels lezen kan wel eens onbegrijpende begrippen verklaren denk ik... |
Dat vind ik een hele sterke, Frank. Geweldig! Onbegrijpend interpreteer ik dan maar als onbegrijpbaar.
Thomas, houdt van taal.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 april 2011, 12:09
|
|
|
DAVID923 schreef: | dus dit klopt totaal niet? |
Formeel niet en ook in de praktijk niet, nee. Het is een exclusief christelijke organisatie. De argumenten die in dit stuk voorkomen geven aan dat het niet exclusief calvinistisch is - en dat is ook zo. Calvinisten vormen binnen het Christendom maar een kleine groep en uit het taalgebruik is duidelijk af te leiden dat het uit deze hoek komt. De bron is me wel bekend. Ik respecteer de pogingen van de behoudende calvinisten om mensen binnen de eigen kring te houden, maar hier zitten onjuistheden in. Niet sterk dus. Er wordt wel veel gebeden in Taize, dat is waar, maar om dat alleen mystiek te noemen, is buiten de orde. Liturgisch wijkt het natuurlijk wel erg af van wat men binnen het orthodoxe calvinisme gewend is, maar de boodschap is puur bijbels al is het niet volgens het calvinistisch denkpatroon. We weten ook allemaal wel uit een ander topic, wat dit voor wrede consequenties voor mensen heeft gehad en nog heeft. De meeste mensen die ik ken en er geweest waren, waren gereformeerd en bepaald niet achterlijk. Geen van hen heeft dit herkend of ervaren en ik zou ook niet weten hoe je het zo zou kunnen ervaren. Het is allemaal angst voor het onbekende. Jammer dat dit stuk gepaard gaat met onjuistheden. Christendom is echter niet hetzelfde als Calvinisme. Wetticisme tref je in Taize niet aan, dat is zeker waar. Men benadrukt dat we ondanks de verschillen die er nu eenmaal heersen, samen Christen mogen zijn en dat we Christus niet alleen met ons verstand, maar ook met ons hart kunnen ervaren. Vergelijkbaar met wat de evangelische christenen verklaren als ze zeggen tot een levend geloof te zijn gekomen. De evangelische christenen die dat zeggen hebben veelal een calvinistische achtergrond. Taize kent alleen teksten die Bijbels of Bijbels afleidbaar zijn en dat is eenvoudig na te gaan. En als je iets overschrijft, David, weet dan wel wat je overschrijft. Dit was beneden de maat. Wijs jij eens aan waar in Taize Mohammed of Boeddha aanbeden wordt en er sprake is van zuivere oosterse spiritualiteit. Dat kun je niet. Om over de gave des onderscheids maar niet te spreken....
Inderdaad, Meine Hoffnung und meine Freude, meine Stärke, mein Licht.
Thomas, ook andersdenkende christenen zijn broeders en zusters.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 8 april 2011, 22:44
|
|
Naar boven |
|
|
|
|