Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 29 maart 2013, 07:12
Onderwerp: Goede Vrijdag
|
|
|
En dan Goede Vrijdag... hoe intens een mensenleven de stem van het lijden "Het is genoeg, til me op".
Goede Vrijdag Een mensenleven goddelijk tilde ons bestaan tot voor de troon. Nooit meer scheiding tussen Hem en ons.
Voor eeuwig volbracht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 maart 2013, 23:02
Onderwerp: Homohuwelijk.
|
|
|
ROADY558 schreef: | Gelukkig staat de bijbel vol met ondubbelzinnige dingen.
Soms mag iets niet. Punt. Niets vreemds aan. Daar kun je niets anders inlezen dan "dat wat niet mag".
"Ge zult niet stelen". Lijkt me toch erg duidelijk wat er echt bedoeld wordt? Ik meen dat iedereen er toch hetzelfde inleest. |
Gij zult niet stelen. Nee. Klopt. Punt.
Je zal maar honger hebben en ergens onder aan de samenleving nergens aan de bak komen en nog wat junior lege maagjes onder je hoede hebben... hoe kijk je dan tegen dat gebod aan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 maart 2013, 22:46
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Dus als baby was het al bekend |
Daar is nog niemand over uitgedacht. Eh... tenminste....
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 28 maart 2013, 22:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 maart 2013, 07:28
Onderwerp: nieuwe Paus
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Fijn Frank!! Ik heb er nog maar weinig van gezien maar wat ik hoor hebben ze een goede gekozen |
Het zijn goede berichten in het nieuws over hem. Hij woont liever niet in het pauselijk paleis maar in een 2 kamer appartement, ipv in 10 kamers en met bedienden om zich heen. Dit was hij als kardinaal al gewoon, hij woonde ook daar sober en niet zoals zijn voorgangers groots en luxe. En nu met Pasen bezoekt hij eerst de jeugdgevangenis, zoals hij dat ook voorheen deed, om de mis te leiden. Zijn voorgangers deden dat uit traditie in o.a. de St. Pieter. Ik word daar wel happy van :) http://www.nu.nl/buitenland/3382766/paus-begint-goede-week-met-mis-in-gevangenis.html
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 28 maart 2013, 07:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 28 maart 2013, 06:43
Onderwerp: Wat zijn 'we' van plan te gaan 'doen' vandaag, behalve...
|
|
|
Vandaag eerst dagje lekker werken. En dan tv vanavond!!!
Het wordt naar mijn idee elk jaar beter. Vanaf 20:30 u, Ned. 1.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 28 maart 2013, 07:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 27 maart 2013, 07:36
Onderwerp: Knuffel theologen, en eigen evangelie
|
|
|
BERT168 schreef: | je bent me net voor Jol,ik heb m'n tekst net aangepast,de 1e regel eruit gehaald. ik ken willemijn verder niet,maar ik weet intussen wat er aan de hand is. in mijn vorige reacties doelde ik daar dus ook op geen ENKELE manier op,omdat ik niet wist wat er aan de hand was.
wat ik bedoelde was gewoon een foto net als iedereen foto heeft bij z'n profiel heeft.
had ik meer geweten dan had ik bepaalde dingen zeker achterwege gelaten. daarvoor mn welgemeend excuus aan Willemijn. |
Iedereen is een beetje enthousiast gesteld, heel veel CM-ers hebben geen foto en soms voor een heel duidelijke reden, zoals het niet willen worden herkend door buren, vrienden, kennissen of ex-partner.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 maart 2013, 21:30
|
|
|
MAT170 schreef: | Zoals ik al zei, ik geloof als volgeling van Jezus kun je niet voor zijn. Dan zou je namelijk iets wat slecht is goedkeuren. |
Nou... dan zijn we toch uitgepraat?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 maart 2013, 21:14
Onderwerp: Het weer
|
|
|
Super volle maan. Mooi!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 26 maart 2013, 10:32
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Een roodborstje in de tuin...hij zat op de schutting....zijn rode borstje naar mij gericht...en ik moest huilen.... |
Zo'n roodborstje... verrassing, schoonheid, puur, onwetend, vrij... ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 maart 2013, 18:37
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Dank voor je toelichting..Steen...ik weet nu waar het over gaat... |
pff he he, euro valt ook bij mij...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 maart 2013, 14:16
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
Het streven naar waarheid en schoonheid is een activiteit waarbij we in ons hele leven kind mogen blijven.
-Einstein-
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 maart 2013, 13:40
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Precies, er is nog een topic op forum, die eigenlijk nergens over gaat, maar ook weer wel, bakkeleien , in het heden en verleden zijn er al heel wat topic,s om zeeg geholpen door onderling gebakkelei. Eigenlijk, zou men, een onderlinge afspraak moeten maken, om bij ruzie daar verder te gaan.
Dat is bijna het zelfde, tussen oude testament en het nieuwe testament, naar het oude gaan om te kijken hoe het ongeveer moest. Dan naar het nieuwe testament, hoe wij mogen leven, in liefde naast elkaar. |
Ik vind dat je volkomen voorbij gaat aan waar het begon. Er is geen sprake van gebakkelei of strijden om het gelijk. Er speelt wel een in twijfel trekken van iemands persoonlijke geloof en dat is ten eerste triest en ten tweede: hoe kun je nog een waardevolle en opbouwende discussie houden als je de ander niet serieus neemt in de familie?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 maart 2013, 11:14
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ben ik niet met je eens! God staat boven alles ook in liefde!! Daarna komt het tweede gebod! Trouwens als je zelf de rest van je antwoorden bekijk zeg je toch hetzelfde als ik |
yep, daarna komt het 2e gebod en is aan het eerste gelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 maart 2013, 08:05
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Wie is nu netjes tegen wie, eigenlijk kunnen wij er allemaal wel eens een potje van bakken. Als je niet uitkijkt, zit je zo in een debat van kemphanen, en zit je in een neuzel topic, van wie heeft er gelijk, en daar gaat het niet om.Eigenlijk zou je als basis één Bijbel moeten hanteren, in een onderwerp/topic en de zelfde druk.
Dat is eigenlijk het zelfde als Nederlands je moerstaal is, is het soms, of klinkt het soms waanzinnig interessant, om woorden te gebruiken, waar een ander geen kaas van heeft gegeten. Wat uiteindelijk weer een andere discussie, tot stand kan brengen, en daar gaat het ook weer niet om.
Door de grote verscheidenheid aan verschillende Bijbels, die je al wereld wijd in Nederland kent, door de verschillende belevingen, krijg je al snel onenigheid. Dus op één lijn zitten kunnen wij gerust vergeten, maar de basis, blijft gerust de zelfde, ook al zouden wij soms best wel eens, het anders willen horen . |
Inderdaad, dat is ook niet de issue. Lees nog maar es goed waar het begon.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op maandag 25 maart 2013, 08:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 maart 2013, 06:52
|
|
|
Bert, je maakt je er nu vanaf met dat je alleen maar een stelling neerzette maar iedereen heeft ook gelezen hoe (cq op welke manier) jij Thomas ter verantwoording riep, dat ging allerminst netjes en was zoals gesteld "grof". In mijn ogen ga je zo niet met elkaar om. Dat je op het forum wat te incasseren kan krijgen, zoals je naar Jans toe zegt, is duidelijk, dat weet iedere deelnemer. Maar elkaar in diskrediet brengen of iemands geloof (in de kern) te betwisten is wat mij betreft grenzenloos en gaat mijlen te ver.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 maart 2013, 21:02
|
|
|
BERT168 schreef: | ik was de hele dag weg, dus heb nog niet gereageerd op de reacties hier. ben blij dat er weer wat leven in de brouwerij is hier op het forem,het begon al bijna saai te worden...
tis leuk dat er zo'n forem is waarop we onze meningen kunnen zeggen en hoe we er over denken. het gaat er soms er hard tegen aan(in het algemeen bedoelt) maar wat mij betreft moet dat kunnen toch?
verschillen van mening zijn er altijd,daar worden we het nooit over eens denk ik. ik neem gewoon iedereen zoals ze zijn,maar dat wil niet zeggen dat ik het dan ook eens ben met zijn of haar opvatting natuurlijk! overigens hebben we daar ook weinig keus in als iemand anders denkt over bepaalde dingen.
maar het is wel interessant hoe mensen er over denken en wat het motief daarvan is etc.
en elkaar in haren vliegen doe ik niet aan mee,-zoals pieter zei-ik heb niet zo veel haar meer dus daar ben ik zuinig op..
ik geen vandaag of morgen nog wel een reactie,om de zaak een beetje in beweging te houden hier. |
Een verbluffende reactie! Na alles wat jij meent te kunnen beweren, daarop een behoorlijke tegenreactie kreeg plus antwoord op jouw vragen maak je jezelf hiermee uit de voeten?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 maart 2013, 20:46
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik geloof ook wel dat wij allemaal de theologische grondslag missen, gelukkig wel, zou ik haast zeggen, en ik geloof ook wel, dat niemand zich God waant. Wat dat aangaande zitten er wel meer op die stoel, ook of juist zij die theologie hebben gestudeerd, wat dat aan gaat hebben ze menigeen de soep heter op gediend, dam eigenlijk de bedoeling is.
Het is wel degelijk zo dat er heel wat wordt goed gekeurd tegenwoordig, wat voorheen niet eens een optie was, of bespreekbaar was/is. Dan kunnen wij ook veronderstellen, zitten die dan niet op de plaats van God. Dat wij moeten/mogen handelen uit liefde naar onze naaste, uit naam van Jezus Christus, wil niet zeggen dat ook alles goed is wat wij doen, niet alles wordt bedekt, onder de mantel der liefde. |
Een heleboel was inderdaad niet bespreekbaar, het noemen zelfs was geen optie, maar besmuikt werd er in de wandelgangen geroddeld en in de naam van God een oordeel uitgesproken over zaken waar men geen flauw benul van had. "Het staat nou eenmaal in het Woord" was het argument en verder werd er niet gekeken. Zo zijn veel mensen met het woord op hen recht gesneden, teleurgesteld en niet gehoord de kerk uit gegaan. Relatie gaat voor religie. Als mensen nou eens het verhaal achter het uiterlijk zouden vernemen voor men een godsoordeel meent te mogen uitspreken met het woord in hun broekzak?
Dat eea niet bespreekbaar was gaf de bobo's in de kerken dus ook een vrijbrief om het woord van God maar te interpreteren en toe te passen zoals men het beliefde. Maar God kijkt verder. Je zou kunnen oordelen dat mensen het woord maar aanpassen en vormen naar hun situatie of gevoel. Toch doet dit mijns inziens geen recht als je hun verhaal niet goed hebt gehoord. Soms heeft men samen met God een heel spoor getrokken en ervoeren zij wel degelijk dat Hij sprak waar mensen zwegen of zouden oordelen.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 24 maart 2013, 20:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 maart 2013, 18:36
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Klopt dank je, ik kon het zo snel niet meer vinden, maar volgens mij is het wel God lief hebben boven alles. |
Het lijkt of we langs elkaar heen praten, ik zeg toch echt niets anders dan jij. Toch lijkt het of je mij wilt zeggen dat ik iets anders zeg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 maart 2013, 17:39
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Het eerste gebod staat niet vast aan het eerste |
Okay, ik zoek het even op:
Mattheüs 22: 34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Heb later de NBG vertaling neergezet, daar staat het naar mijn idee beter dan in NBV.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 24 maart 2013, 17:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 maart 2013, 17:26
|
|
|
ERIKA129 schreef: | oke ik ben het spoor bijster!! Waar haal je het vandaan |
Ja, dat is het evangelie van "het woord recht snijden". Je moet dan de woorden zo uitkiezen dat men er mee in kan stemmen en als het enigszins out of the box is wat je zegt ben je gelijk verdacht en een ketter. Het kan verkeren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 maart 2013, 16:17
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Nee God boven alles, en je naasten als jezelf, wij zijn niet gelijk aan God |
Dat zeg ik dus niet. Ik zeg: God liefhebben boven alles. Daaraan gelijk is het 2e gebod over je naaste liefhebben. En wat Jezus zegt: zo je dit aan een ander doet (de minsten) doe je dit aan Mij.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 24 maart 2013, 16:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 maart 2013, 15:42
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Natuurlijk moet je de naaste liefhebben, maar je kan Zijn wet, al zijn wij dan niet wettische, helemaal niet loskoppelen, ook niet als het even niet zo uitkomt. Dus als God zegt, dat iets niet mag, mag het ook niet, dus ook geen beetje, omdat het even niet zo uit komt.
Ja wij zijn zondaren, en Jezus Heeft de wet volbracht, en ons verlost van de zonde, maar heeft nooit gezegd, en van af dat moment ons gang konden gaan. De wetten zijn leefregels geworden, en een aanbeveling geworden hoe je leven mag, doe je het niet dan.......
Ongeveer het zelfde als, elke gemeente heeft leefregels (wetten) die per gemeente kunnen verschillen. Wat bij de één kan, kan bij de ander niet, daarom heb je een stelsel algemeen, de wet, die in een geschil, conform met de wet zal handelen. En uiteindelijk beslist, maar dat is hier op aarde........... Zo zullen er tal van verschillen zijn in de opvatting en belevingen, maar koppelen de wet niet weg of af. |
Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat je Jans dit ook niet zult horen zeggen. Ik vind het wel een mooie uitleg dat je het ëén (God liefhebben boven al) niet kunt loskoppelen van het ander (en je naaste als jezelf). Het is eraan gelijk en wat je aan een mens doet, doe je in feite aan Hem.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 24 maart 2013, 15:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 maart 2013, 04:44
|
|
|
BERT168 schreef: | zoals al eerder op het forem ga je helaas niet inhoudelijk op in op mijn vragen.(dat ging over openbaringen)
wat ik mis in je bijdrage Thomas is dat je niet verteld wat dan wel de norm is en waar we die kunnen vinden? wie of wat bepaalt die norm dan? dat is toch de bijbel of niet dan? ik kan me niet herinneren dat je ergens in je bijdragen terugvalt op wat de bijbel ervan zegt,je hebt meer een eigen theologie,eigen opvattingen dus volgens mij een ''eigen Evangelie'' zoals het topic al zegt.
of je hier wel of niet moslims bent tegengekomen maakt niet uit ,ik probeer alleen aan te geven dat de manier waarop hier op cm met het geloof omgegaan wordt aan het veranderen is. de titel zegt het al van dit topic toch? knuffelevangelie is ook zo'n term. de overtuiging van het christelijk geloof dat er maar één God is en één evangelie is aan het vervagen heb ik de indruk. kennlijk zijn er ook meerdere manieren om behouden te worden?
wat is het allerbelangrijkste voor ons als christen als we ons zo willen noemen,en durven we dat ook tegen een ander te zeggen? kortom...wat is de kern van het Evangelie? kun je daar eens meer van zeggen Thomas?
dus graag inhoudelijk reageren op wat '' de kern is van het Evangelie''. |
Je insinueert aardig wat. Waar ergens lees jij hier op CM dat andere goden ook kunnen? Ik ben verbaasd over wat je allemaal zegt en ik vind het ook een aardig oordeel over jouw medegelovigen. Ik denk dat je straks in de hemel echt achterover slaat met wie je allemaal de eeuwigheid mag doorbrengen.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 24 maart 2013, 08:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 maart 2013, 09:41
Onderwerp: vrouwelijke aantal overschrijdend ten opzichte mannelijke
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Precies dat hele RTL4 wordt rijk van de ellende van een ander, Divorce is er één van, dan heb je nog het aantal progamma,s van kijk eens hoe goeig wij zijn. Die van waar de rechter hand moet zien wat de linker doet, allemaal over de rug van een ander, om maar een kijkcijfer canon te halen. Ze vinden het bv waanzinnig leuk, en iedereen moet met de billen bloot, en met zijn hele hebben en houden op tv, heel het land geniet er van mee |
Ja zo ver is het gezakt. De ene leegte met de andere vullen, de ene show door de andere, soap door nog meer soap, pasen gevolgd door de zomervakantie, na de zomervakantie richting de kerst, na de kerst denken we snel aan de vakantiebestemming, valentijn, pasen etc. Leegte lijkt te roepen om nog meer leegte terwijl het gevuld moet worden met werkelijke zingeving...
maar ontopic maar weer.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 23 maart 2013, 09:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 23 maart 2013, 09:19
Onderwerp: vrouwelijke aantal overschrijdend ten opzichte mannelijke
|
|
|
LIES146 schreef: | Ja, dit is zeker iets wat ik ook denk.. Het lijkt wel steeds erger te worden wat we voorgeschoteld krijgen... Je noemt die programma's volgens mij is er nu ook iets als cheat on me, en liefde, lust of wegwezen... Met stijgende verbazing denk ik elke keer dat we nu wel het dieptepunt bereikt hebben, maar nee, het kan altijd erger. Ën die programmas trekken kijkcijfers want anders zijn ze niet op.. en wat voor een verknipt beeld wordt er dan geïndoctrineerd aan hen die kijken... Bah.... |
Ja, en als je dan vraagt waarom iemand zoiets kijkt (laatst nog aan iemand uit mijn buurt die echt alles opzij zet om naar Divorce te kijken) dan is het: lekker ontspannend maar goed, dit is off topic.
Ik weet niet of het echt invloed heeft... deels misschien? Soaps zijn zo ontzettend aangedikt en het ligt er zo vreselijk bovenop (na 1 x een minuut of 10 met dochterlief meekijken weet ik het wel weer) dat je als weldenkend mens toch kan bedenken dat het wel ergens herkenbaar is maar ook aardig aangezet... of bagatelliseer ik de invloed van die (in mijn ogen) smurrieprogramma's nu?
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|