Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 20:33
Onderwerp: Huishoudelijke vragen mogen toch ook?
|
|
|
VISSER278 schreef: | Okeeeee, ........dan zal het wel een zeeuws woord zijn . Weet ik veel |
op de Veluwe noemen we dat vitrage Visser......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 19:23
Onderwerp: Cristenlijke homo´s
|
|
|
HARALD940 schreef: | Inderdaad Homo, hetero of lesbienne, we zijn toch allemaal kinderen van God? Homo, hetero of lesbienne, Jezus is toch voor de zonden van iedereen gestorven? |
Wijze woorden Harald..... En ook voor de praktiserende homo's, hetero's en lesbiennes hoop ik......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 18:58
Onderwerp: oordelen
|
|
|
YES356 schreef: | Mooi open stukje DJES .
Een mooi stuk dat ik ook las kwam dit in voor: “Een goede manier om niet in deze valkuil te vallen is kennis. Door mensen of een groep mensen beter te leren kennen wordt vaak duidelijk dat de (voor)oordelen op onjuiste veronderstellingen berusten en niet waar zijn” |
Is wel zo Yes maar je hebt toch ook je eigen normen en waarden? Nu we toch zo calvinistisch bezig zijn? Als iemand van CM mijn email aan iemand geeft vind ik dat niet kunnen en een vertrouwen dat men toch misbruikt......Ik vind dat een hele vervelende ervaring en een ander denkt waar heb je het over? Sommige dingen doe je gewoon niet.....en daar kan je hele theorieën over houden waarom en wanneer maar daar kom je toch niet mee weg?
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 18 juni 2012, 19:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 17:22
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Hij was helemaal niet star. En je mag van mij genieten waar je van genieten wil, maar dat wil niet zeggen dat je niets mag. Sober leven, oke, ik denk als je uitziet naar het toekomende leven, en het niet van dit aardse leven verwacht, dat je dan anders leeft als wanneer je nog even moet genieten, want als het voorbij is dan is het voorbij. En je blijft hameren op de zwaren of behoudenden kanten, maar vergeet niet dat heel de samenleving hier de basis heeft in het calvinisme. En daarin was Nederland altijd met kop het tolerantste land van de wereld. En wie hij is om iemand van het avondmaal te weren? Hij was daar dominee, hij stond daar in het ambt, en als iemand zich te buiten gaat aan openbare dronkenschap, dan heeft een ambtsdrager wel degelijk het recht om iemand te weren. Het is een sacrament, wat heilig is, en dat er niet voor iemand die dronken zijn status komt vastleggen. En zie je zijn houding terug in de refocultuur? Mijn mening is van niet, dat is een doorslaan in een vasthouden aan uiterlijkheden. Ik vind dat je ieder christen gelijk moet behandelen, en niet moet neerkijken op de ene kant, maar ook niet richting een andere kant. Een Christelijk leven is in mijn beleving te leven in het besef dat we alles van Hem krijgen, en we in afhankelijkheid aan Hem ook mogen genieten van alles wat Hij ons geeft. Wat niet wil zeggen dat we het allemaal krijgen zoals wij dat graag willen, en zeker niet dat we er maar op los leven. We hebben wel degelijk de verantwoording om bewust met de schepping, ons leven, onze naaste om te gaan, en die ook vanuit liefde te benaderen. En we zullen voor alles wat we gedaan hebben wel degelijk verantwoording moeten afleggen na onze dood. En altijd maar die zonde, ik vind eigenlijk dat je hier erg makkelijk over praat. Zonden zijn onze werken, die door God gezien worden als werken die de straf verdienen. En voor hen, die in de Heere Jezus geloven, zijn die zonden gedragen en voldaan. Maar dat betekend niet dat je daar makkelijk mee omgaat. De rijke man en de arme Lazarus zijn een voorbeeld, waarin Jezus door een gelijkenis aangeeft dat er twee mensen waren die geloofden. De ene leefde alle dagen vrolijk en prachtig, de andere in diepe armoede. En de rijke liet de arme niets toe, maar de arme stierf, en werd gedragen in de hemel. En de rijke, die niemand nodig had, kende wel Abraham, dus je mag veronderstellen dat hij gelovig was, en zijn familie had mozus en de profeten, dus de bijbel was in huis. Maar hij was in de pijn, en zag Abraham van verre, en lazarus in zijn schoot. Dus hoe we leven, doet er wel degelijk toe, al is het geen basis van een angst geloof. Geloof geeft juist, dat angst geen basis heeft. |
Ik denk dat het verschil is tussen ons dat jij de refo leer nog als juist beschouwd en dat ik die leer al lang achter me heb gelaten en er met een andere blik naar kijk. Ik vind het niet kunnen als iemand een keer dronken is en dan buiten het Avondmaal wordt gehouden....Dat is iemands eigen verantwoordelijkheid met God en niet die van een predikant......Doet me denken aan het Censura Morum (zo heet het toch) wat je vroeger had......Eerst kijken of het wel allemaal door de beugel kon en dan pas aan het Avondmaal....... Als je gescheiden bent mag het toch ook niet? Het is een zaak van jezelf en God en niemand anders....... Want veel zaken spelen zich ook binnenkamers af Willem en daar ziet niemand van van... En dat ik makkelijk over de zonde praat? Klopt helemaal..... Het zonde en angst geloof heeft -in mijn ogen- zoveel leed aangericht, hele families ontwricht en mensen onnodig leed aangedaan dat ik me afvraag wat God daar van zou vinden.....Een liefdevolle God zou er erg verdrietig om zijn denk ik..... En als je mensen ziet overlijden met al die angst of ze toch niet te zondig zijn geweest? Ik vind het triest en vooral onnodig maar anderen vinden dat weer juist de kern van het geloof...... En als jij zegt dat angst geen basis is? Ik ben het niet met je eens.....angst en zondebesef is juist de basis van de refo cultuur.... En dan heb ik het ook nog maar niet over de manier hoe ze met vrouwen omgaan, geen stemrecht, alleen de man mag stemmen, vrouwen in het ambt? Onacceptabel......De man het hoofd van het gezin? Geen samen de kar trekken op basis van gelijkwaardigheid? Ik kan je eigenlijk wel zeggen dat het hele refo geloof mij ontzettend veel verdrietige dingen heeft gebracht ipv mooie dingen.......en -in mijn ogen- onnodig verdriet. Blijkt uiteindelijk toch allemaal een persoonlijke keus, iemand is lid van een geloofsgemeenschap of kerk waar je je zelf prettig en gedragen door voelt.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 15:58
Onderwerp: Dit vraag ik me af vandaag..
|
|
|
Wat ik me afvraag?
Ik krijg net een mail van een ex cmmer op mijn privé mail. Iemand die ik eigenlijk niet zo goed ken en ook niet de behoefte heb om beter te leren kennen..... Oh, heb ik even aan .........(zal geen namen noemen) van cm gevraagd en die had het? Lieve mensen, je gaat toch geen privé mail adres doorgeven aan derden? Om wat voor reden dan ook? Ik ben er in ieder geval niet blij mee.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 15:20
|
|
|
Bijzonder reactie van en door vrouwen..... ....en een typische calvinistische reactie.......,De mannen kunnen het wij niet...... Kom op zeg......het is 2012......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 18 juni 2012, 15:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 12:51
|
|
|
Je kan het ook googelen Heide......ook een goede tip toch? En wie weet staat er op You tube wel een filmpje waarin ze het voordoen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 12:01
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
Vandaag gelezen in Trouw:
Gods woord en Gods werk kunnen niet met elkaar in tegenspraak zijn. Wie daar een probleem mee heeft leest of Gods Woord verkeerd of bestudeert Gods werk verkeerd........
Nog steeds voor meerdere uitleg vatbaar, maar toch!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 11:47
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Veel meer voeten in de aarde dan ik dacht... Ook te lang en te breed voor informatie hier... Ik kan er sowieso komen, maar dan blijven veel dingen toch hetzelfde dan wanneer ik bij mijn huidige thuiszorg verder zou gaan als Alfahulp!!
Heb deze week nog 2 gesprekken... Was overigens een MASSALE sollicitatie...(met nog 6 anderen) Duurde 2 uur en dat was net iets teveel voor mij...(te veel informatie)
Kortom ik ben er nog niet uit... |
Dan wens ik je veel wijsheid toe in het nemen van een beslissing....we horen het dan wel...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 11:41
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
YES356 schreef: | God vraagt ons zeker daar zeker over na te denken. Of willen we sommige dingen liever niet lezen en het er over hebben? en gewoon ons eigen ding doen? Sex is niet alleen geslachtsgemeenschap toch?
(De auteur heeft dit topic geopend omdat haar ervaring was dat er binnen de kerken er vaak geen mogelijkheden waren er over te spreken!(dit schrijft ze ergens lees maar ff) Het zou jammer zijn het hier dan ook onbespreekbaar te maken. |
Ik heb er helemaal geen moeite mee om over sex voor of na het huwelijk te praten.....maar ik heb wel eens eerder gezegd -toen het over het hebben van een zaadlozing ging- dat ik niet alles gedetailleerd hoef te weten......Sex in inderdaad niet alleen geslachtsgemeenschap, maar het is ook een intimiteit tussen twee mensen.... Het gaat mij in ieder geval te ver om het er over te hebben of je nu wel mag pijpen, beffen of wat dan ook voor het huwelijk...... Ik denk dat je dat voor binnen je relatie moet houden en het er samen over moet hebben of je dat nu wel of niet voor je huwelijk wilt doen......en zeker niet uitgebreid op een openbaar forum moet bespreken.... Maar misschien zijn dat toch mijn Calvinistische roots nog, ook een optie....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 10:45
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
YES356 schreef: | Ontopic is geloof ik , “Ik ben heel erg benieuwd wat de meeste mensen vinden van sex voor het huwelijk. En als je voor sex voor het huwelijk waarom dan? Kan je het dan zeg maar verantwoorden tegen over God? Ik heb namelijk pas een boekje gelezen over Sex voor het huwelijk. Waarom het eigenlijk binnen het huwelijk hoort. Het boek is zeer aan te raden mocht je er nieuwsgierig naar zijn wat over in de bijbel staat. Ook staat in dit boekje over zelfbevrediging. Ook wil ik weten hoe jullie daar over denken.”
Niet alleen over geslachtsgemeenschap tenminste zo lees ik het bovenstaande zoals het topic geopend is.
Met een seksuele handeling wordt bedoeld het uiting geven aan de behoefte tot seksueel contact of het verwezenlijken ervan. Voorbeelden van seksuele handelingen zijn het strelen van jezelf of van de ander, (tong-)zoenen, masturbatie (zelfbevrediging), orale seks, cunnilingus (beffen) en fellatio (pijpen), en vaginale seks (geslachtsgemeenschap). Aan de handeling gaat een gedachte vooraf die leidt tot een staat van seksuele opwinding Ook het scheren van geslachtsdelen kan een seksuele handeling zijn, of slechts het naar elkaar of de ander kijken, of het gluren naar de ander of anderen (voyeurisme). |
Moeten we het daar allemaal over gaan hebben Yes? Gaat mij een brug te ver als ik eerlijk ben.....Als we dat allemaal moeten gaan uitspitten en bedenken wat je wel of niet mag? Daar vind een ieder zijn weg toch wel in? Ik vind het een beetje grensoverschrijdend worden als ik eerlijk ben...... Het is zo makkelijk om van alles te vinden en te veroordelen maar eigenlijk blijft het een zaak tussen twee mensen.......en hoe die het doen of oplossen? Ik hoef het eerlijk gezegd niet eens te weten......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 10:36
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Helemaal geen gek woord hoor!!! Misschien het simpeler woord.... Maar wel heel duidelijk...gordijnen voor je glas...! |
Vast een Zeeuwse term..... Weer wat geleerd....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 10:32
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Ook dit was in de context van, dat men doorsloeg in regels en wetten opleggen, en dat er dingen zijn, die in het zien op Jezus een hoop geeft voor hen die geloven. Je kan daarin iemand die niet gelooft, niet iets ontnemen, wat niet direct strookt met het geloof. In dat opzicht dacht hij dus wel degelijk ruim, en met zicht op medemens. Aan de andere kant, hij kon ook hard zijn. De burgermeester wilde aan het avondmaal, om daarmee zijn status te laten zien, en dat verbood hij gewoon, omdat het leven van die man dusdanig was, dat het niet kon. En hij stond het dan ook niet toe. De term wereldse mensen is van mij, dus hier op doorgaan is niet zinvol, bedoel hier gewoon mee, de mensen die niet gelovig zijn. En je leeft in de wereld, dat wil niet zeggen dat je van de wereld ben, is mijn bescheiden mening. Ik denk dat de Bijbel daar ook duidelijk in is. |
Het was een man die star in de leer was en dat zie je toch ook terug in de refo cultuur? En ruimdenkend vind ik hem zeker niet.....Het aardse leven moet sober zijn en je moet vooral hard werken....En wie is hij om de burgemeester het avondmaal te verbieden omdat hij vond dat de levenswandel niet in orde was??? Ik vind dat nogal wat hoor.....En het trieste is dat dat anno 2012 ook nog gebeurd dat mensen niet aan het Avondmaal mogen om wat voor reden dan ook.....en dat mensen bang zijn om te sterven omdat ze denken dat ze het niet goed hebben gedaan in hun leven.......ze doen het nooit goed want altijd is er die zonde.......En dat heeft mensen veel eenzaamheid, pijn en verdriet gebracht.....En nee, dat heb ik niet van horen zeggen maar zijn ook mijn persoonlijke ervaringen........ En wat de term wereldse mensen betreft, was het maar waar dat het een term was die jij bedacht had....je leeft in de wereld maar ben niet van de wereld schrijf je.... Nou, ik leef in de wereld en ben ook van de wereld en ben ook christen.......Ik ga met Pinksteren liever naar Bruce Springsteen op Pinkpop dan naar de Opwekking en kan erg genieten van de aardse geneugten van het leven....Ben ik dan een minder christen? Weet je, ik had recent een vergadering met de behoudende kerken zeg maar en die was bij mij in de kerk.....De dominee dacht dat ik de mevrouw van de koffie was omdat ik een rode broek en pumps aanhad......ik was de voorzitter..... Ik sprak hem later nog en hij vertelde mij dat hij veel moeite had met vrouwen in het ambt.......en dat in 2012.....En dat is ook Calvinisme Willem..... En ook hier kom ik het wel tegen.....mensen die zich oh zo christelijk profileren en dan ondertussen dingen doen die zo ontzettend not done zijn........en daar zo anderen mee kwetsen en hun eigen stoepje ook nog mooi schoon weten te vegen.....Ik zie het soms met verbazing aan.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 10:14
|
|
|
HANNAH810 schreef: | visser heeft het over zijn vitrage.......... |
Dat snap ik nog net..... maar waarom gebruikt Visser de term glasgordijnen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 09:59
|
|
|
HEIDE115 schreef: | ik ga de label goed lezen,das zo en zo belangrijk heb ik nu begrepen;))
Thankz |
Heide, je bent toch wel een beetje een moderne man? Ik schrik wel een beetje van al die huishoudvragen....... Hoewel....Als ik Visser hoor over zijn glasgordijnen denk ik ook: waar heeft hij het over? Wat zijn in vredesnaam glasgordijnen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 09:56
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Mooie reactie Yes!!! Tla...die aardse vader... Ook ik denk nog veel aan hem...en nee...ik kan geen vragen meer aan hem stellen...
Soms een groot gemis!
Je hebt gelijk.. Van veel meer waarde is dan De Hemelse Vader.. Blijf in mij...zei Hij gisteren tijdens de dienst!!! IK BEN DE WARE WIJNSTOK!!! |
Wat ik me afvraag Zeeland: hoe is het met je sollicitatie afgelopen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 22:43
|
|
|
WILLEM618 schreef: | feiten zijn feiten, Willemijn, en refokringen mogen de naam hebben, ik heb daar niets mee. Echter, je kan zeggen van Calvijn wat je wilt, niet dat hij liefdeloos was. En er is veel laster over hem ja, maar dat heeft niet veel te maken met feiten.
ik heb zo goed als alle boeken van hem en over hem gelezen, dus ga me niet vertellen dat hij hard was. Hij was alleen als het over dingen ging, die ten koste gingen van Gods eer, werd hij ontzettend fel. Maar nooit zomaar. Tegelijk, even een voorbeeld: Hij was wel degene die vond, dat de wereldse mensen niet alle vrolijkheid en vertier onthouden moest worden. Ook bij feesten was hij in dat opzicht heel tolerant; en ik geloof niet dat dat vaak vertelt word. Je zou eens goed van hem gaan denken. |
Blijft altijd een dilemma vanuit welke kant je het bekijkt he? En zoals ik al eerder schreef heeft hij ook veel goeds gedaan voor de kerk....... Maar binnen de moderne en lichtere kerken wordt hij toch als iemand gezien die het angst geloof toch wel erg in stand hield en daar ook helemaal achter stond.......recht in de leer.....en geen dwalingen (wat hij als dwalingen beschouwde dan). En wereldse mensen wel vertier en vrolijkheid? En de christenen dan? Wat je schrijft zegt toch al heel wat over hoe hij denkt? En daar is niets mis mee maar daar hoeft niet iedereen zich in te vinden...... De term alleen al: wereldse mensen.......gelukkig ben ik ook van de wereld......en christen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 22:20
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Mag ik vragen uit welke bron je deze info hebt, Willemmijn? |
Volgens mij zijn deze feiten binnen de protestantse kerk alom bekend....... Ik weet niet welke bron, het is toch een vrij bekend gegeven dit verhaal........ Binnen refo kringen zal het vast anders gezien worden.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 21:57
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Willemijn, als Calvijn nu geleefd zou hebben, dan was hij ook zo, dat hij, die alles kon onderbouwen, wist van alle geleerden van die tijd wat er geschreven was, tot op de bladzijde aan toe. En kon iemand hem overtuigen van zijn ongelijk, dan gaf hij dat ook toe. Dus ik ben het niet met je eens, dat Zijn waarheid DE waarheid was, alleen wel gezien in het licht van de ontwikkeling van die tijd. Er was continue geloofsstrijd, en de kerk stond bol van de dwalingen, had je veel poen en goederen, was je een gewild persoon om van huis en haard verdreven te worden, en het geld kon de kerk best gebruiken. met andere woorden, mensen die het niet in de heilige moederkerk konden uithouden, waren domweg vogelvrij en werden vervolgt. In dat verband was de reactie van Calvijn wel uiterst fel ja, maar dat hij martelaren en brandstapels niet schuwde voor andersdenkenden, klopt niet. Dat zijn discussies fel waren, oke, maar hij wist het wel zodanig te onderbouwen, dat vele geleerden van die tijd bang waren om in dispuut te raken met hem. Zijn denken was niet zwart-wit, alleen moet je het wel zien in de tijd van kerkstrijd van die tijd. En die was fel. Maar neem bijvoorbeeld het oude testament van de Bijbel, ook die is geschreven met situaties van die tijd, bijvoorbeeld: mensen onder dorswagens te laten doorgaan, dat zou in deze tijd ook niet echt scoren, denk ik. |
Dat wordt vaker gezegd he? Je moet het zien in het teken van die tijd.....dat moet je de Bijbel ook maar dat is weer een andere discussie..... Calvijn was strak in de leer en als had een weinig liefdevol geloof......liefde en barmhartigheid waren geen woorden van hem......en omzien naar elkaar al helemaal niet..... Hij heeft tallozen op de brandstapel gelegd en laten doden omdat ze -volgens hem- door de duivel waren bezeten......en dat is toch wel wat anders dan mensen onder dorswagens door laten gaan... Hij heeft zeker ook goede dingen gedaan maar om hem zo op te hemelen gaat mij te ver...... Vertaal je die brandstapel en die doden nu naar de tegenwoordige tijd......nou, dan weet ik zo net nog niet of we wel zo blij met hem waren.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 21:36
|
|
|
PIETER619 schreef: | Dat is een vaststaand feit.
Vanmorgen had ik het er met iemand over tijdens het koffiedrinken na de dienst. Ik zei vroeger bij ons thuis hadden we een oude pruttelpot en dan met welwater (we hadden toen nog geen waterleiding) gevuld, was de lekkerste koffie die ik ooit gedronken heb. |
Bedoel je zo'n Perculator Pieter, waar je de koffie zo naar boven zag pruttelen? Die was inderdaad wel lekker..... Al het oude wordt weer modern dus misschien dit ook wel weer....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 18:21
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Ik denk dat er is meer naar het denken van Calvijn zou moeten worden gekeken, voordat men iets Calvinistisch denken vind. Juist doordat men niet meer weet waar het om gaat, maar MEN VIND DAT MEN WEET waar het om gaat, krijg je dat mensen op de ander neer gaan zien. Calvijn leefde tot eer van God, en gaf daar al zijn krachten aan. Hij kende zo goed als elke inhoud van boeken van mensen uit die tijd en ver daarvoor, en mede door zijn kennis is het christendom in Zwisterland doorgebroken. Maar het oncalvinistische denken, wat wel voor Calvinistisch versleten word, trekt zijn sporen. Wij hebben de waarheid, wij hebben het Leven, enz, is niet gebasseerd op zijn denken en op wat hij heeft nagelaten, maar is domweg een onkunde die mega is. Wat destijds de rede was om uit de roomse kerk te gaan, word tegenwoordig in de zogenaamde Calvinistische kerken weer volop aangehangen. Nee, niet meer aanbidden van beelden, en ook geen Paus. Maar wel het aanbidden van de vormendienst in de vorm van kleding, haardracht, uiterlijkheden, en de Paus heeft plaatsgemaakt voor voorgangers die als Pausen behandeld worden. En wee degene die daar tegenin gaat, die word weggeworpen, en uitgebannen. Daarnaast een materialisme, wat Calvijn totaal vreemd was. Hoe zwaarder de kerken, hoe groter en nieuwer de auto's, hoe zichtbaarder de hoedjes, hoe duurder de kleding. En wat was Calvijn: Begraven op een onvindbare plek, hij verdiende niet dat zelfs zijn graf nog aandacht kreeg, bang voor dat hij meer eer zou krijgen dan God.
Kort gezegd, weet wat de Bijbel ons leert, wat God van ons vraagt, en wat geloof inhoud, maak daar je leven van, zonder een mens te veroordelen, zonder boven iemand te kunnen staan, en dan zal blijken: Calvinisme is zo slecht nog niet. Tegelijk ben ik blij dat geloofbeleidenis het heeft over één ALGEMENE Christelijke kerk. Niet over één calvinistische kerk. Ook Calvijn was gewoon mens. Maar niet Calvijn hoeven we te aanbidden, maar we hoeven niemand te zien, dan Jezus alleen. In hem te geloven, Zijn voetstappen te volgen, geeft geen verwijdering, geen scheuring, maar maakt dat we allen één zijn, in Hem. En daarin is er ook geen plaats voor angst, Hij is de Almachtige, Hij heeft de wereld, zonde, dood en duivel overwonnen. En angst is zo onchristelijk als het maar kan. Dat is alleen van toepassing, als we macht willen, en willen heersen over onze naaste. Maar op Jezus te zien, in Hem te geloven, Zijn voetstappen te volgen, geeft rust, geeft een vrede die niet te begrijpen is. En dat geeft ook een gevoel van zodanige geluk, dat je dat iedereen wil geven. En in dat Licht te leven, probeer je ook dat licht uit te stralen, niet in angst, niet in macht, niet in geweld, maar is een vrede en een liefde, wat je iedereen wel zou willen geven. |
Maar als Calvijn nu eens anno 2012 rond zou lopen? Dan zouden we het misschien wel een fundamentalist vinden? Want hij schuwde martelen en de brandstapel ook niet bij andersdenkenden? Zijn waarheid was De waarheid..... Het is jouw visie en het merendeel der mensen heeft ook Calvinistische trekjes is gebleken een paar jaar geleden gebleken toen er in het Calvijnjaar een test in de Trouw stond hoe Calvinistisch een ieder was...... Calvijn heeft zeker veel goeds gedaan voor de kerk, volgens mij was hij het ook die diakenen en ouderlingen ingesteld heeft (geloof ik) zodat de kerk goed aangestuurd zou worden...... Voor mij is zijn denken een beetje te zwart wit, ik ben meer een neocalvinist.....ik sta dus wat optimistischer in het leven....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 18:06
|
|
|
JOL252 schreef: | Precies hé. vandaar mijn "ze" ... |
Ja, je beschrijft homo's als ZE........niet echt vriendelijk vind je wel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 17:45
|
|
|
HANNAH810 schreef: | je zult de ".." wel over t hoofd gelezen hebben mag ik aannemen, willemijn? |
Nee hoor Hannah, helemaal niet.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 17:43
|
|
|
PIETER619 schreef: | Toch is dat de oplossing beste Visser. Die van mij heeft een keer in het water gestaan en geeft de helft van wat hij moet geven. Dus ik doe nu gewoon 1 pad en druk dan voor 2 kopjes, resultaat kopje vol. wel lastig als ik bezoek heb, want nu gebruik is dus altijd de 1 padshouder. |
Heb je dan geen waterig kopje koffie Pieter? twee kopjes en één pad?
Willemijn, geef mij maar een ristretto......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 17:40
|
|
|
JOL252 schreef: | Oh. Ik denk niet per definitie eigenlijk. "Ze" zijn net als jij en ik samen onderweg. We hebben elkaar nodig, we dragen allemaal Gods kleuren. |
Ik vind die term ZE al een beetje dicriminerend klinken.....Ze zijn net als jij en ik...... Het is wat vriendelijker om homo's als gelijke te beschouwen en niet als ze......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 17:37
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
HENK393 schreef: | daar hoor je honden uit te laten, geen auto's |
Vandaar ook de bekeuring waarschijnlijk Henk.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 23:28
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Ben ik helemaal met je eens |
Chatuliem zou zeggen: we dalen af tot Libelle niveau......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 21:32
Onderwerp: Vakantie 2012
|
|
|
MARIO216 schreef: | Na twee glazen wijn hé, maar dat verhaal vertel ik niet |
Dat is vertrouwelijke informatie he? Denk eraan........ Ik weet dat dat op CM een beperkt begrip is maar als je dat vertelt.......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 16 juni 2012, 21:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 21:10
|
|
|
MARIO216 schreef: | Wel rustig aan doen in New York, en niet zo doen als de dames in Sex and the City |
Tuurlijk niet..... Dat je dat van me denkt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 20:35
|
|
|
Ik vertrek eerst eens eind deze week richting Big Apple.........heb ik vreselijk veel zin in.......en daarna in juli eerst eens de Vierdaagse lopen op mijn oude dag........
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|