Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:58
Onderwerp: Welke partij stem je op en waarom?
|
|
|
KAT125 schreef: | je bent toch ook tegen het dragen van een hoedje in de kerk? | Van mij mogen ze een hoed dragen
KAT125 schreef: | en ben je voor het bouwen van moskeen? | Ja, ik ben voor, want ik ben voor geloofsvrijheid!
KAT125 schreef: | en is de cu en de sgp en de pvv voor de bouw van moskeen? | CU is in elk geval voor, weet ik. En PVV tegen!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op vrijdag 26 februari 2010, 13:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:54
Onderwerp: Vrijheid van meningsuiting
|
|
|
Zoals Pim het al zegt: "Als ik het dan anders moet verwoorden, prima...". Vraagtekens zetten bij bepaald gedrag mag. We moeten alleen wel blijven waken voor de manier waarop we het onder woorden brengen. En ja, soms is dat zeker wel lastig. Maar het lastige ontslaat ons niet van de noodzaak om er alert op te blijven om niet nog meer vijandigheid te scheppen dan er geregeld al is.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op vrijdag 26 februari 2010, 13:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:49
Onderwerp: 10 geboden,wet van mozes
|
|
|
KAT125 schreef: | sorry,mijn exuses dat ik het verkeerd gelezen heb. |
Is al goed! Hopelijk mag het helpen aan wat minder negatief gestemde stukken door eerst te lezen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het verschil is dat dat volk in de rosse buurt niet loopt te krijsen om emancipatie. Het verschil is ook dat je niet zo geconfronteerd wordt met dit asociale gedrag. Als je er niets mee te maken wilt hebben, hoef je er ook niets van te weten. Het verschil is dat dat volk je lastig valt op parkeerplaatsen en in parken. En dan met een grote mond beweert dat het zo moeilijk is geaccepteerd te worden in de maatschappij. Het verschil is dat dit soort volk zich niet wil aanpassen, maar van ons verwacht dit gedrag te accepteren. En als we daar moeite mee hebben, discrimineren we. En geloof me, dit is geen kleine minderheid, het is sterk vertegenwoordig in deze scene. Dit druist in tegen al mijn christelijke en democratische principes. En medelijden heb ik zeker niet met ze. |
Het blijft maar een deel van de groep mensen over wie het hier gaat. Een deel dat ook door gelijkgestemden veelal als overdreven wordt gekenmerkt. Door de term 'dat volk' wordt dat andere deel van de groep wel heel makkelijk over dezelfde kam geschoren en dat is jammer.
Zie verder vorige reactie over de term 'dat volk'.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:43
|
|
|
KAT125 schreef: | daar vel ik me niet verplicht om.
en eng ben en doe ik niet. alleen ik hou niet van dat volk. en daar kom ik eerlijk voor uit. |
Dat volk... Klinkt als eigen volk eerst... Je hebt het nog steeds over mensen. Oké mensen van wie je het gedrag niet oké vindt, maar het blijven mensen, net zo kostbaar als jij en ik!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:40
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Kat, waarom mag Jezus niet ons grote voorbeeld zijn? Susannah zegt niet dat zij zich vergelijkt met Jezus, maar wij krijgen wel de opdracht om Hem te volgen. En ik wil dolgraag zoveel mogelijk op Hem lijken, eens - in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde - zal dat zo zijn. |
Amen! Het blijft echter wel een op Hem lijken, want we zijn geschapen naar Zijn beeld, dus het origineel is altijd beter
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:35
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Als ik het goed begrijp is hier niemand die zegt dat de tien geboden zoals beschreven in Exodus 20 niet meer zouden gelden. |
KAT125 schreef: | als de 10 geboden niet meer gelden,waarom staan ze dan in de bijbel? |
Wat klopt er niet in je reactie? Liesbeth zegt exact het tegengestelde van wat jij haar in de mond legt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:31
Onderwerp: beëindiging relatie, scheiding, schuldgevoel, hoe verder?
|
|
|
GRACE585 schreef: | pppfff,alles gelezen en werd er moe en verdrietig van. staat er niet geschreven dat niemand onschuldig is omdat niemand de gehele wet kan houden,op 1 punt verkeerd en je hebt de gehele wet overtreden . dan kan ik alleeen dankbaar zijn voor het verlossings werk van onze heer Jezus Christus denk aan de balk en de splinter. en laat een ieder in zijn waarde . er wordt hier wel veel veroordeling uitgesproken,wie de schoen past ,trekke hem aan. ik ben gescheiden ,en dat is verder iets tussen mijn ex en mij en tussen God en mij,dus verder geen discussie over mogenlijk wat mij betrefd. |
Geweldige reactie, Grace! Praten over scheiden mag, maar dan wel in vol respect en in de wetenschap dat we allen mensen zijn die God nodig hebben!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:24
Onderwerp: Velen kiezen de Heiland als koning
|
|
|
JILL658 schreef: | Een verklaring is nog steeds geen bijbel voor mij. Iedere verklaring van de bijbel heeft nl een persoonlijke kijk en idee van wat hij denkt te lezen in de bijbel. Vandaar zoveel kerkgenootschappen Toch maar een echte bijbel kopen |
Maar wat is een echte Bijbel dan? Want elke vertaling is een interpretatie!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:14
|
|
|
KAT125 schreef: | ik heb eer wel verschil in wat voor bijbel studie. als alles een was,was het makkelijker. waarom die verschillen in geloof??? |
Leve de menselijke interpretatie van Gods Woord! Want ja, daar ligt wel de oorzaak van al die verschillen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 13:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk ik heb te vaak met je meegemaakt dat je A zei, en dan zei ik B, en dan verweet je me dat je B gezegd had en dat ik je verkeerd begrepen heb. Op die manier heeft het gewoon geen zin om met je te praten. |
Gaan we weer Chat. Lekker zwartmaken van anderen zo publiek op het forum. Waarom toch? Want als ik A zeg, blijf ik A zeggen! Dus het is nog een valse beschuldiging ook!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op vrijdag 26 februari 2010, 13:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 26 februari 2010, 00:11
|
|
|
KAT125 schreef: | henk, je had het over preken, ben je dominee dan? |
Nee! Maar je mag er ook bijbelstudie voor lezen hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:44
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk dat spelletje heb je te vaak met mij gespeeld. ga maar iemand anders lastig vallen met je vreemde opmerkingen. |
Ik speel geen spel, ik vraag enkel naar duidelijkheid over een opmerking van je. Zelfs serieus doorvragen mag dus al niet meer? Dat zegt genoeg...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:31
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Waarom hou je je gewoon niet aan dat, wat Jezus heeft gezegd.....????
Alleen de zonde tegen de Heilige Geest is onvergeeflijk, zei Hij. Alle andere zonden vergeeft God inclusief de Godslasteringen. Dus waar is het probleem nu eigenlijk.
Leef vanuit die vergeving! Jezus is ook voor jou en jouw zonden gestorven. Hij heeft voor alle zonden van de wereld betaald. |
Volgens mij is dat nu juist een van de boodschappen van Jonathan...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:25
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het wordt knoeien als je je interpretatie als even onfeilbaar maakt als het Woord. |
Waar gebeurt dat dan? Hier niet in elk geval!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 februari 2010, 23:02
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Nou als je dan toch gaat lezen in Romeinen....lees dan gelijk ff door tot hoofdstuk....eh...doe t eind maar |
Is inderdaad een mooi, boeiend, leerzaam deel, zeker ook met het oog op dit thema. Maar ik doel nu even specifiek op het gedeelte dat gaat over de mensen die leven zonder wet en er toch aan voldoen en de gedachten van God hierover. Daarover zegt Paulus dat deze mensen laten zien dat God de mens Zijn leefregels in het hart gegraveerd heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:55
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Nergens heb je mij horen zeggen, dat de 10 geboden slecht zijn, niet als God's woord beschouwd hoeven te worden, dat deze regels niet meer gevolgd hoeven te worden, immers God zelf heeft ze gegeven, dezelfde God die door Zijn Geest in God's kinderen woont en ons Zijn wil bekend maakt. |
...en zelfs Zijn leefregels in de harten van mensen schrijft (zie oa Romeinen 2 voor mogelijke verdere betekenis hiervan).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:48
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik geloof graag dat iedereen met de beste bedoelingen hier op het forum schrijft. vaak gaat het over zonde en het liefst over de zonde tegen nr.7
weet je... soms denk ik weleens dat er mensen zijn die het lekker vinden om over die specifieke zonde te praten-schrijven... |
Het recept voor Nummer 7: tenminste eenmaal daags voor een goed christelijk leven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:37
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat vind ik ook! Ik geloof ook echt niet dat Rouvoet een hekel heeft aan homo's. Dat is Pieters zwart-wit interpretatie/mening, waar ik het echt niet mee eens ben. Jammer dat er mensen zijn, die deze mening klakkeloos overnemen. Rouvoet accepteert ze zeker wel als mens, maar is het niet met hun levenswijze eens. Dan kun je niet verwachten, dat hij het emancipatiebeleid gaat voeren.
In juni stem ik op CU, op Rouvoet of op de 1ste vrouw die op de lijst staat. En in maart stem ik ook op de CU. |
Je zou het denk ik kunnen vergelijken met de opmerking van Rouvoet '(in de formatietijd van het nu net gevallen kabinet) dat hij blij is dat er in NL ook moskeeën gebouwd kunnen worden, omdat dit de vrijheid van godsdienst benadrukt, wat hij als hoog goed ziet, al heeft hij wel en specifieke godsdienstige overtuiging die hij het liefst met iedereen zou willen delen... Acceptatie van de mens, maar het niet eens zijn met zijn/haar levensbeschouwing...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 25 februari 2010, 22:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 25 februari 2010, 22:20
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Voor mij gaat het om het principe, je knoeit niet met Gods Woord. |
Dus iets uitleggen in andere woorden is knoeien? Lastig preken dan
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 25 februari 2010, 22:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 22:59
Onderwerp: politieke discussies
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Oei, was het een zwijn of een hert? |
Of konijn of das of marter of ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 22:40
|
|
|
Je mag mensen hoe dan ook als mens blijven accepteren, Kat, al ben je het niet altijd eens met hun gedrag!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 22:36
|
|
|
KAT125 schreef: | volgens mij wil je het kromme recht proberen te trekken.
de wet is de wet en aan die dien je je tehouden. en nieuwe vertalingen daar heb ik niks mee want het is allemaal in ene leuk jasje gestoken. als je er niet uit kan komen dan bekijk je de kantekening maar niet een eigen ontwerp van de 10 geboden. en die hier staat kan ik me niet voorstellen wat voor dominee dat beaamt. |
Hoezo rechttrekken wat krom is? God heeft ons inderdaad Zijn leefregels gegeven om vanuit te leven. Maar hoe kun je deze regels houden als je de woorden niet echt vat? Want beseffen wij altijd wat er met Gods Woorden bedoeld wordt? Was het niet onder anderen Jezus Zelf die de leefregels een extra dimensie gaf door ze net even anders te formuleren en zo meer duidelijk te maken wat God ermee bedoelt? Dan deed Hij dus blijkbaar toch iets niet goed in jouw ogen....
De herformulering zoals deze is neergezet hier is geen eigen ontwerp, maar gebaseerd op Gods Woord. Er staan geen dingen in die ingaan tegen Gods Woord. Dus ja er zijn vele predikanten die ermee uit de voeten kunnen. En hoe wil jij anders een predikant trouwens laten preken als Hij geen nadere uitleg mag geven aan de woorden uit Gods Wet?
En nogmaals, je mag er best anders over denken. Dat is je goed recht! We hoeven het niet eens te zijn om ons toch één te weten.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 24 februari 2010, 22:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 22:20
Onderwerp: 13 maart stappen in Groningen...
|
|
|
En weer ff terug naar het stapavondje
Tot zover hebben aangemeld
Henk710 & Robbedoes Syla & Harrie Rellok Raps Clowntje & Roos Chatuliem Bert Sarijs Trijnie
En met vraagteken
Leanne Klaas Glenn en Ariënne Herman
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 24 februari 2010, 22:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 22:17
|
|
|
KAT125 schreef: | De meer of minder heldere voorstelling van eene zaak, die men zich door middel van het denkvermogen vormt. Gedachte is de algemeene uitdrukking. Denkbeeld is de uitkomst van het denken, het beeld dat ten slotte door ons voorstellingsvermogen gevormd wordt; het kan dus nooit, gelijk wel eens met gedachte geschiedt, voor het denken zelf genomen worden. Het is mij nooit in de gedachte (niet: in het denkbeeld) gekomen. Denkwijze is de tot gewoonte geworden manier van denken, die een gevolg is van iemands karakter, beginselen, enz. Begrip is de samenvatting van het gedachte tot één geheel, als basis van een oordeel. Als ge de moeite hadt genomen u een juist begrip van de zaak te vormen, dan zotidt ge niet zulk een scheef oordeel geveld hebben. Het woord meening duidt het onzekere en onvolkomene in de oordeelvelling aan. Idee is een vreemd woord voor gedachte en denkbeeld; in philoso-phische taal wordt het vooral voor begrip gebruikt, de leer der aangeboren ideeën. Dikwijls wordt het gebruikt voor gedachte, in tegenoverstelling van de werkelijkheid. Inzien en gevoelen stellen meer op den voorgrond, dat het eene bepaald subjectieve gedachte is; mijns inziens, volgens mijn gevoelen. In het eerste geval is de gedachte het gevolg van persoonlijke waarneming met het oog (figuurlijk opgevat) en dus van doorzicht en inzicht; in het tweede geval berust de gedachte op het persoonlijk gevoel van den spreker. Een oordeel daarentegen moet objectief wezen, daar het een gevolg is van overwegen en erkennen. Overtuiging is het sterke gevoel van zekerheid dat eene gedachte, die men omtrent iets koestert, waar is. Erachten en bedunken zijn infinitieven van verouderde werkwoorden en thans slechts in den genitiefvorm in gebruik. Erachten is eene meening koesteren, die op eenig onderzoek berust; bedunken is het hebben eener meening, die niet het gevolg is van eenig onderzoek, maar enkel van eene oppervlakkige waarneming
Ik denk dat je hier wel wat mee kan. |
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen. Of suggereer je nu dat degene die de herformulering heeft gemaakt geen onderzoek heeft verricht? Dat is nogal een aantijging. En ik weet van meerdere predikanten met een dergelijke herformulering dat er zeer degelijk onderzoek is gedaan. Dus de aantijging is dan ook nog eens onterecht.
Of wil je beweren dat we teveel bij de woorden van de Wet denken in de herformuleringen? Maar hoe zit het dan met alle uitleg over de Wet die in Gods Woord zelf al staat en voor deze herformuleringen gebruikt wordt? En hoe wil jij die paar woorden van de Wet werkelijk verstaan als je vanuit die woorden nauwelijks kunt bevroeden wat er mogelijk allemaal achter schuil gaat? Daar is zeker onderzoek voor nodig en ja, dat kunnen we ook hier met elkaar doen, door van gedachten te wisselen over de inhoud van de geboden. Dat heet bijbelstudie geloof ik...en is heel gezond!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 22:11
|
|
|
PIETER649 schreef: | Herformuleren is iets opnieuw formuleren. Dat heeft niets met diepgang of interpreteren te maken. Je mag de wet uitleggen, niet aanpassen. |
Herformuleren is ook gewoon uitleggen door anders te formuleren, Pietermans, zonder dat er dan sprake is van werkelijke wijziging van de inhoud. Dus wat is het probleem? De geplaatste herformulering past heel goed in de lijn van de nadere uitleg zoals Jezus die bijvoorbeeld ook gaf in Zijn rede "gij hebt gehoord dat tot de ouden gezegd is...".
Dat je er anders over denkt is prima. Maar waarom de ander dan direct van godslastering betichten?
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 24 februari 2010, 22:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 21:53
|
|
|
KAT125 schreef: | mozes heeft de wet gekregen op de berg horeb, die moesten we allemaal hanteren. onderhoud al mijn geschriften, niet als je de nieuwe vertaling gebruikt. want dat is niet de juiste. |
Heb jij de juiste versie dan wel? Die ene originele dan wel te verstaan? En nee, de leefregels zijn niet pas ontstaan op de berg Horeb. Toen zijn ze tot uitdrukking gebracht. Gods leefregels zijn van alle tijden, vanaf het begin tot in de toekomst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 21:51
|
|
|
PIETER649 schreef: | wat is het nut van herformulering van iets dat al perfect is? verandering aan iets wat perfect is, kan het alleen maar minder maken. en als je denkt dat je Gods wet kunt verbeteren, acht je Hem niet volmaakt.
nee Henkie... geen titel of jota... weet je nog? |
De wet is goed, jazeker. Maar in die paar woorden zit veel meer inhoud dan veelal op het eerste oog opvalt. Juist door de interpretaties is dat aan het licht gekomen. En dat begint al in de Bijbel zelf dat interpreteren en gaat nog door tot aan de dag van vandaag. Wordt daarmee iets afgedaan aan de wet? Neen! Wordt de wet veranderd? Neen! Er wordt juist gezocht naar het steeds beter leren kennen van de inhoud van die paar woorden. Geen toevoeging dus, maar diepgang...maar da's blijkbaar niet voor iedereen weggelegd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 21:42
|
|
|
PIETER649 schreef: | een drol blijft een drol, ook al spuit je dr een meter slagroom op word het nog geen moorkop. |
Maar een drol heeft meer inhoud dan jij vermoedt En zo kan het dus ook wel eens zijn met de leefregels van God Dus nee, herformulering is niet per definitie godslastering!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 21:39
|
|
|
Ach Pieter, er zijn ook genoeg mensen die het niet met jou eens zijn. Maar waarom nu ineens dingen roepen als godslastering als er een verschil van inzicht is? Da's toch wel erg zwaar aangezet. En nee, je hoeft het zeker niet eens te zijn met alles wat anderen schrijven. Juist dan kan het zinvol zijn om met anderen te delen, zonder direct de gedachten van de ander af te doen als godslastering en dergelijke.
|
|
Naar boven |
|
|