Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:21
Onderwerp: Humanisme
|
|
|
AREND003 schreef: | Het gaat niet alleen om geven! Het gaat ook om de reactie terug! Toch? Een relatie is toch meer geven dan nemen? En als dat niet wederzijds is, ja...dan houd het een keer op hè ? |
Ter aanvulling: ik heb in mijn ogen genoeg gegeven, ik krijg alleen niks terug! En ga nou niet zeggen dat ik niet m'n best heb gedaan!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:19
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dus je denkt dat als je je geeft aan Iemand, dat je Hem niet leert kennen? En dat Hij geen antwoorden geeft? |
Het gaat niet alleen om geven! Het gaat ook om de reactie terug! Toch? Een relatie is toch meer geven dan nemen? En als dat niet wederzijds is, ja...dan houd het een keer op hè ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:16
|
|
|
HENK710 schreef: | Je hebt jezelf nodig... ...en die boeken, die je mogelijk door iemand aangeraden/gegeven zijn! |
Natuurlijk heb je jezelf nodig! Je bent de meest belangrijke persoon voor jezelf die nu leeft! en de boeken heb ik zelf uitgezocht! Op basis van realistisch nadenken. Natuurlijk zijn sommige boeken aangeraden, door vrienden die van mijn zoektocht op de hoogte waren!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:13
|
|
|
HANNAH810 schreef: | je móét moet ook helemaal niets, arend, maar dan stel je dus ook vast, dat je je leven niet aan de Heere Jezus overgegeven hebt. (met de concequenties de daarbij horen...........) |
En? Welke concequenties horen daarbij dan? Hoezo zou ik me overgeven aan iemand die ik niet ken en ook geen antwoorden geeft? Dat zou jij in het realistische leven ook niet doen, but correct me if im wrong!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:10
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | Ik zie dat anders. 'k zie het niet alleen als historisch boek, hoewel het dat ook is, maar als een bron van inspiratie. Dat ervaar ik telkens weer. En dat is mijn realiteit. Iedere keer weer nieuwe inzichten. Ieder keer weer nieuwe schatten. Het zijn geen dode letters maar het is een LEVEND woord. Over realistisch gesproken. Het is een misvatting als dat ik me daarbij overgeef aan anderen als zou ik niet meer nadenken. Het zet juist aan tot na- en overdenken. |
Maar Aangenaam, zo ziet een boeddhist of moslim het ook! Daar is niks mis mee, maar wie heeft er gelijk en waarom?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 1 december 2010, 21:06
|
|
|
HENK710 schreef: | Je eigen realistische denken is gevormd door wat je allemaal zelf hebt gehoord/gezien/gelezen. Dus daar past zo'n boek prima bij. Dit betekent geenszins dat je ineens je denken overgeeft aan dat van een ander... |
De Koran past ook prima bij een moslim! Denkt een moslim dus ook niet realistisch na? Ik bedoel er alleen maar mee dat grotendeels je opvoeding bepaald hoe je over dingen denkt! En ja...dan is er zeker voor je nagedacht!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 30 november 2010, 22:14
|
|
|
Kan effe duren! Maar waar je recht op hebt! Dat krijg je! Kan iemand, Door mijn tijdgebrek nog even de vragen in 1 post op een rijtje zetten? Dank jullie wel! En trusten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 30 november 2010, 22:08
|
|
|
HENK710 schreef: | Je eigen realistische denken is gevormd door wat je allemaal zelf hebt gehoord/gezien/gelezen. Dus daar past zo'n boek prima bij. Dit betekent geenszins dat je ineens je denken overgeeft aan dat van een ander... |
En daar had ik niemand voor nodig! Alleen mezelf! Duidelijk? En het denken laat ik over aan mezelf! Realistisch!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 30 november 2010, 22:05
|
|
|
En sorry voor de anderen! Daar komt nog een antwoord op! Trusten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 30 november 2010, 21:59
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | Hoe lees/interpreteer je in dit verband bijvoorbeeld Rom 8:5-8;Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. |
Hoi Aangenaam! Sorry voor de late reactie! Ik was voor een leuk weekend in Israël! Maar waarom zou ik me moeten laten leiden door een historisch boek? Wat is de meerwaarde ervan boven mijn eigen realistisch denken? Als je je altijd overgeeft aan anderen die voor je denken, dan kom je nergens! Maar dat zul je ongetwijfeld beseffen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 november 2010, 23:39
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | Humanisme en christendom hebben een verschillende bron. Een christen vind zijn drive in God/Chistus en zal vandaar uit humanistische trekken, liefde tot de naaste hebben. Een humanist heeft een andere bron; zichzelf. Dat is van nature een vervuilde bron. En dat het humanisme een verkeerde basis heeft bewijst wel het humanistisch verbond in haar radiospot; zonder het humanisme is de mensheid oid aan de goden overgeleverd. |
Dat is een leuke veronderstelling! Ik vind mijn drive in mezelf en daarna in mijn God! Maar geloof ik daarom in de "verkeerde God" ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 24 november 2010, 23:35
|
|
|
Sorry voor de late reactie, maar ik was een week met vakantie in Israel! Heb weer echt genoten! En sorry voor the misunderstanding! Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat je als humanistisch christen God misschien als een andere manier invult! Ik geloof in de eerste plaats in de mens, in zijn goede hoedanigheden en mijn God komt wat dat betreft op de tweede plek! Dat is toch niet zo moeilijk? Ik kan niet zonder mijn God, maar ik heb mijn God niet nodig om het goede in mij naar boven te halen! De mens wordt toch door zijn God aangespoord om goede daden te doen? Ik doe dat gewoon op mijn manier en daarom snap ik de tegenstand van bepaalde personen niet! Sorry als ik niet zo snel reageer, maar komend weekend heb ik een verjaardag in Israel! Voor nu: slaap en droom lekker voor iedereen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 01:04
|
|
|
Ps, sorry voor degenen die al slapen, maar tot nu toe is er niemamd inhoudelijk op mijn "psalmen" ingegaan! Oké, blasfemie, maar dat is niet onderbouwd en geen misdaad! Dus......kom op!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 00:57
|
|
|
En oprecht sorry voor degenen die ik heb gekwetst heb met mn psalmen! Dat was zeker niet m'n bedoeling, maar ik dacht dat iedereen dat wel begreep! Die psalmen dan hè! Trusten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 00:43
|
|
|
Henk, jij kunt het beter schrijven dan ik! Verbaal ben ik heel wat mans maar om het op te schrijven, ja, daar heb ik soms wat moeite mee! Maar waarom begrijpt er bijna niemand dat er ook humanistische christenen bestaan? En , als je het wel begrijpt, wat is er mis mee? Ik zal het nog een keer probreren uit te leggen: een humanistisch christen is iemand die ondanks alles, dus ook het bestaan van een God, het beste met de mens naar voren brengt! In deze opinie is God, of waar dit voor staat, totaal niet belangrijk! Dat is een persoonlijke invulling, waar je bij voorbaat niemand mee lastig valt! Je gelooft gewoon op je eigen manier en je valt er niemand mee lastig, of aan! Dat is mijn punt! En zoals jullie ook in m'n profiel kunnen lezen: religion should be a matter of personal faith, not a tool of judgement! Slaap lekker allemaal!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 november 2010, 23:28
|
|
|
Toegift voor David: Psalm 3:
Quote: | Psalm 3 van de 21ste eeuw
God, hoe talrijk zijn de bijgelovigen, velen vallen mij aan, velen zeggen van mij: 'God zal hem verdoemen.' Ik heb ze zelfs horen zeggen: 'De gelovige die het evangelie de rug toekeert, zal vele malen zwaarder gestraft worden, dan de ongelovige die nergens weet van had.'
Mijn hoogste menszijn en mijn hoogste inzicht is mijn god, zij is mijn eer, zij houdt mij staande. Wanneer ik daarop een beroep doe, worden mij de eerlijkste, beste en waardevolste gedachten geschonken.
Ik ga liggen - en val meteen in slaap en word ik wakker - de prachtige schepping nodigt mij uit! Nee, ik vrees de talloze schaduwkanten niet die mij aan alle kanten omringen.
Geen God hoeft mij ergens van te redden, ook niet van de veroordelende vromen met verschroeid hart. Maar als zo'n God zo nodig wat te doen wil hebben, laat hem zich ontfermen over mensen zoals hem, die voor het verleiden van zijn volgelingen, met een molensteen om de nek in zee gegooid te worden nog een genadige straf achtte. Laat de stille stem van de schoonheid van hun eigen ziel ooit eens hun schreeuwerige heilige teksten overstemmen.
Bij jullie, geweten en inzicht, is vervulling. zegen rust op hem en haar die naar jullie luistert. |
Laatst aangepast door
|
AREND003
|
op vrijdag 12 november 2010, 23:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 november 2010, 23:23
|
|
|
DAVID923 schreef: | arend, ik lees eens over de verlichting, bezoek eens een forum als freethinkers of het humanistisch verbond........
dan snap je waarom ik de volgende tekst plaats:
psalm 2:
1 Waarom woelen de volken en zinnen de natiën op ijdelheid? 2 De koningen der aarde scharen zich in slagorde en de machthebbers spannen samen tegen de HERE en zijn gezalfde: 3 Laat ons hun banden verscheuren en hun touwen van ons werpen!
4 Die in de hemel zetelt, lacht; de Here spot met hen. 5 Dan spreekt Hij tot hen in zijn toorn, en verschrikt hen in zijn gramschap: 6 Ik heb immers mijn koning gesteld over Sion, mijn heilige berg.
7 Ik wil gewagen van het besluit des HEREN: Hij sprak tot mij: Mijn zoon zijt gij; Ik heb u heden verwekt. 8 Vraag Mij en Ik zal volken geven tot uw erfdeel, de einden der aarde tot uw bezit. 9 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren knots, hen stukslaan als pottenbakkerswerk.
10 Nu dan, gij koningen, weest verstandig, laat u gezeggen, gij richters der aarde. 11 Dient de HERE met vreze en verheugt u met beving. 12 Kust de zoon, opdat hij niet toorne en gij onderweg niet te gronde gaat, want zeer licht ontbrandt zijn toorn. Welzalig allen die bij Hem schuilen!
*
Wat een eer om zo`n God te mogen dienen! |
Hoi David, leuke tip van je: bezoek eens de freethinkersite! Daar ben ik al jaren een gewaardeerd lid!
En hier is mijn psalm 2 als humanistisch christen:
Psalm 2 van de 21ste eeuw
Waartoe leidt het woeden van de openbaringsgodsdiensten, het rumoer van de evangelisten? Tot niets. De pausen, priesters, dominees, imams van de aarde komen in verzet, de godsdienstige wereldmachten spannen samen tegen God en de mens die het beeld van Hem is: 'Wij moeten God uitleggen en Hem in een boek opsluiten, en de mens in boeien en banden vastbinden.'
God, die zeker niet 'in den hemel' troont, glimlacht, God spot met dezen. Als Hij al zou spreken zou Hij het doen in een bulderende lach, en de Volstrekt Andere ieder mens verbijsteren: 'Ikzelf heb ieder mens gezalfd, op de gehele aarde, mijn heilige planeet.'
Ben je al bekend met de enige hemel van God? Hij spreekt in de gedachten van ieder mens: 'Jij bent mijn kind, Ik heb je vandaag verwekt. Vereenzelvig je met Mij en Ik schenk je ooit de geheimen van het heelal, de uitgestrektheden van het universum tot je bereik. Verbreek altoos stenen tafelen, schep voortdurend nieuwe, levende, levensbomen van jouw wil en hoogste hoop, en je zult alles opbouwen tot één grote schatkamer.'
Daarom, dwepers, word verstandig, wees gewaarschuwd, godsdienstige leiders van de aarde. Onderwerp u aan de wetenschap, toon de Schepper van de realiteit uw ontzag, breng God slechts met bloemen en intellect uw hulde. En bewijs eer aan de medemens met een kus, laat hem scheppen, anders kwijnt hij weg, en uw weg loopt dood. Want een gevangen mens raakt ontmoedigd.
Gelukkig wie rust vinden bij de God van het scheppende denken.
[quote]
Ps typefout aangepast!
Laatst aangepast door
|
AREND003
|
op vrijdag 12 november 2010, 23:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 november 2010, 23:05
|
|
|
HENK710 schreef: | Ik vind dit een geweldige insteek, Arend! Het stukje humanisme zorgt er eventueel voor dat een christen zich vooral richt op het vormgeven aan zijn levensopdracht middels intermenselijke betrekkingen. Voor sommigen betekent dit meteen het ontkennen van of voorbijgaan aan God, maar volgens mij is het meer een zo praktisch mogelijk maken van wat je gelooft... |
Dank voor je reactie! Ik probeerde het ook zo duidelijk mogelijk te brengen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 november 2010, 23:02
|
|
|
ANITA324 schreef: | "Shalom" in (Sefardische Hebreeuws / Israelisch Hebreeuws: Shalom; Ashkenazi Hebreeuws / Jiddisch: Sholem, Shoilem, Shulem) is een Hebreeuws woord dat vrede betekent, volledigheid en welzijn en kan idiomatische worden gebruikt in de betekenis zowel hello en tot ziens.
Shalom, |
Hoi hoi! Met je shalom kan ik dus niks en met je ellenlange evangelische teksten ook niet, als je daar iemand wilt mee proberen te overtuigen, ga je gang, is aan mij niet besteed, been there, seen it, done that! En inplaats van shalom kun je inderdaad ook het Nederlandse woord vrede of tot ziens gebruiken! Ooit in Israel geweest, en meegemaakt hoe de Israelisch over de Jodenbekerende christenen denken? Waarschijnlijk niet?!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:31
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Waarom weer dubbel geplaatst? Snap ik niet! Moderater?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:30
|
|
|
Intersant onderwerp ! Laat me er over nadenken! Ik kom er op terug! Trusten voor iedereen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:30
|
|
|
Intersant onderwerp ! Laat me er over nadenken! Ik kom er op terug! Trusten voor iedereen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:03
|
|
|
Sorry! Po het bericht 3 x geplaatst! Ben niet zo op de hoogte met dit forum! Nogmaals sorry!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:00
|
|
|
Anita, leg eens uit aub! Humanisten bewandelen "koud" de weg? Welke weg? En ja! Humanistische christenen bestaan, ze kunnen alleen "God" niet plaatsen! Probleem mee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 20:59
|
|
|
Anita, leg eens uit aub! Humanisten bewandelen "koud" de weg? Welke weg? En ja! Humanistische christenen bestaan, ze kunnen alleen "God" niet plaatsen! Probleem mee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 20:46
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 20:43
|
|
|
Anita, even offtopic, maar waarom eindig jij je bijdrages altijd met "shalom" ? Je kunt toch ook de Nederlandse uitdrukking gebruiken? Die snappen de meeste mensen beter denk ik! Was maar een suggestie hoor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:41
|
|
|
HDBAS635 schreef: | Staat er ergens in de Bijbel niet geschreven,dat ook andere(niet christelijke) mensen goede dingen voor de medemens doen? Dus daar kan je de humanisten doorgaans niet op aanvallen . |
Helemaal mee eens! Dat had ik niet beter kunnen zeggen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:38
|
|
|
Sorry, volgens mij doe ik iets fout, de quotes worden niet geplaatst! Moderator??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:37
|
|