Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 03:44
Onderwerp: Doodstraf? Ja of nee?
|
|
|
VINCENT394 schreef: | Ik ben tegen de doodstraf. Al is het alleen maar om te voorkomen dat iemand onschuldig gedood wordt.
Waar ik echter ook tegen ben, is het levenslang opsluiten van personen die niet in onze maatschappij kunnen en/of willen functioneren. Waarom zou de maatschappij moeten betalen om dit soort personen veilig (en humaan!) af te schermen van onze maatschappij?
Ik heb alleen hier geen oplossing voor. |
Als de maatschappij hier financieel niet voor wil opdraaien, dan is de maatschappelijke prijs veel hoger, namelijk dat deze mensen weer onnoemelijk leed veroorzaken. Dan maar dure TBS-klinieken of andersoortige oplossingen. Mensen die niet voor zichzelf in kunnen staan, moeten tegen zichzelf beschermd worden.
Overigens kent de Nederlandse wetgeving nog wel de doodstraf, nl. in het militaire strafrecht en in geval van spionage in oorlogstijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 03:34
Onderwerp: verbeter punten op cm
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat een aantal mensen gewoon boter op hun hoofd hebben. En daar is niks aan te doen. |
Jawel, uit de zon blijven! Anders smelt de boter.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 03:32
Onderwerp: Hoe word ik behouden?
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Stel: Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.
Wat zouden jullie antwoorden?
groetjes, Dennis |
Welke andere religies, Dennis? Lijkt met wel goed om te weten om deze casus te kunnen behandelen. Ik denk dat ik eerst wat tegenvragen zou stellen, om er achter te komen wat diegene precies weet, wil en naar verlangt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 18:48
Onderwerp: De twaalf artikelen
|
|
|
Kweenie hoor. Ik krijg sterk de neiging nu een vrolijk opwekkingslied te gaan luisteren. Het lijkt wel of je alleen maar de verkeerde mensen kent of de verkeerde verhalen hoort.
Het is allemaal een beetje triestmakend op zo'n mooie dag in maart.
Het is al eerder gezegd: ik hoop dat je rust mag vinden in het geloof. En niet alleen maar telkens de negatieve aspecten benadrukt, of jezelf zo klein maakt. Je klinkt ook erg misantropisch (mens-verachtend).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 10:05
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
Geld wat stom is, maakt recht wat krom is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 10:01
Onderwerp: C-M marktplaats
|
|
|
[quote=ROELTJE813]Idd, niemand is het met me eens,waarom z....... we dan in andere polls???????
Iedereen weet het hier altijd zo heeeeeel goed, alleen niemand wenst zich aan de regesl te houden. Dus daarom deze poll, en nu wordt in eens iedereeen wel weer wakker.Gebruik die grijze vastgesmolten massa dan eens. Mede c-m genoten.
Prediker 7:16 (inclusief Kanttekeningen)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 09:48
Onderwerp: Hoed / pet dragen tijdens de kerkdienst
|
|
|
ROELTJE813 schreef: | -------------------------------------------------------------------------------------
dus de bijbel weer ontwrichten? is het weer niet waar wat er in staat of is dat weer ouderwets?
wou je zeggen dat wat rood gekleurd is, dat dat tegenwoordig de dag niet meer aan de orde is? kom op mensen,hoever zijn wij van Gods woord afgedwaald? gewoon verschrikkelijk dit. |
Jij lijkt me een bijbelvast iemand, die het Woord van God heel letterlijk neemt, al is het voor ons gissen in hoeverre je dat ook in je eigen dagelijks leven toepast, want daarover lezen we weinig in jouw profiel.
Er staan veel voorschriften in de Bijbel waar we ons als gelovigen niet meer om bekommeren, ook niet in de strikte reformatorische kerken. Er wordt niet meer gestenigd, er wordt varkensvlees gegeten en geld verdienen en rijk worden, zien de meesten van ons als een deugd en niet als een bijzondere verantwoordelijkheid om te delen.
De evangelist Paulus wordt ook wel de 1e theoloog genoemd. Hij heeft hoe het chrstelijke geloof geleefd moet worden in de wereld mede vorm en inhoud gegeven. Hij schrijft herderlijke brieven om te onderwijzen, te bemoedigen en te vermanen.
Als je zijn brieven goed leest, zegt hij vaak dat hij bepaalde zaken doorgeeft zoals hij het begrepen heeft van God. Maar soms schrijft hij ook op, dat het zijn persoonlijke mening is.
Wat het geval met hoedjes in de kerk is, weet ik niet zo: een opdracht voor de gelovigen of zijn eigen mening, geplaatst in zijn eigen tijd in de gemeente van Korinthe.
De tekst die er uit gelicht wordt, staat wel in een context, namelijk over de rol van de vrouw in de wereld en in de gemeente. Paulus ageert met name tegen vrouwen die met een onbedekt hoofd profeteren of bidden in de gemeente, aanbidding dus. Een situatie die zich niet in reformatorische kerken voordoet, want daar is slechts 1 voorganger en geprofeteerd wordt er al helemaal niet in dit type kerk door de gelovigen.
Wat de meerwaarde van een hoedje op is, is mij een raadsel. Ook vrouwen in mijn gemeente zijn er erg verdeeld over. De ene helft doet het nog wel, de andere niet. En sommige vrouwen zien het als een mogelijkheid hun rijkdom en pronkzucht te tonen met dure en extravagante hoeden, alsof het Prinsjesdag is.
Ik denk dat het geen voorschrift is, geen wettische regel. Je kunt het doen of nalaten. Kerken die het voorschrijven, kun je als vrouw ook links laten liggen. Want het gaat om het hart. De mooiste hoed is geen compensatie voor een wereldgelijkvormig hart. Verder vraag ik me af of vrouwen in Jezus' tijd bedekt of onbedekt in de synagoge zaten.
Met Paulus is het altijd oppassen: soms is het zijn mening en soms is het een bindend voorschrift. Maar ook in dat laatste zijn we vrijer geworden. Gelukkig maar. Het geloof wil namelijk vrij maken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 6 maart 2010, 17:53
|
|
|
PIETER649 schreef: | Ik was erbij, weet wat je bedoeld en snap niet dat jij er nu zo over schrijft hier. Degene die de opmerking maakte, heeft wel degelijk direct zijn knipoog kenbaar gemaakt. Niet door een smiley, maar door een volledige zin. |
Trouwens, ik moest er wel expliciet om vragen of het een grapje was of niet. Pas toen ik het vroeg, werd het als 'grapje' verkocht. Zal wel typische CM-humor zijn....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 6 maart 2010, 17:48
|
|
|
PIETER649 schreef: | Ik was erbij, weet wat je bedoeld en snap niet dat jij er nu zo over schrijft hier. Degene die de opmerking maakte, heeft wel degelijk direct zijn knipoog kenbaar gemaakt. Niet door een smiley, maar door een volledige zin. |
Dat is wel zo, maar er zijn 3 bemerkingen gemaakt, waarvan 1 met uitleg. Ik was 'nieuw' in de chatroom en het is voor mij dan nog even uitvinden hoe de verhoudingen liggen en wie wat zegt en hoe het wordt bedoelt. Want daartussen kan nog een verschil in beleving zitten. Ik wil best aannemen dat het grappig bedoeld is. Maar ik vind (maar dat is persoonlijk) de chatroom ook geen ruimte voor een politiek debat. Ik weet toch wel hoe de kaarten op politiek gebied hier liggen. Verder 'no hard feelings'. Het kwam alleen vreemd over op mij.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op zaterdag 6 maart 2010, 17:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 6 maart 2010, 17:13
Onderwerp: dit vind ik niet leuk meer.
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Zo'n luxe auto als jij hebt, heb ik niet joh. Ik heb maar een oude Peugeot 106. Maar 'k heb net m'n belastingaangifte ingevuld, ik krijg - als ik 't maar goed ingevuld heb - aardig wat terug. Dus misschien is het wel een idee, om in het komende jaar een nieuwe auto mét snelheidsbegrenzer aan te schaffen. Dat kan alleen maar voordelen opleveren. |
Ik heb alleen maar een fiets, Marijan. Dus, ik kan zelfs niet fout parkeren. Het is eigenlijk een grapje, want in een oudere auto zonder snelheidsbegrenzer of cruise-control is eigenlijk de voet waarmee je gas geeft je snelheidsbegrenzer.
En toen ik nog een auto had, waren het zulke trage karretjes dat ik zelfs trots was dat ik überhaupt de snelheidslimiet kon overschrijden.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op zaterdag 6 maart 2010, 17:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 6 maart 2010, 17:01
Onderwerp: dit vind ik niet leuk meer.
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Een brief bij de post van Centraal Justitieel Incasso Bureau, helaas herken ik zo'n envelop direct.
Rijd je 8 km te hard, ben je 39 euro - waarvan 6 euro administratiekosten (goed voor de werkvoorziening?) - kwijt. |
Deed je snelheidsbegrenzer het niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 6 maart 2010, 13:05
Onderwerp: zondag
|
|
|
Een goed stemadvies vindt je in Psalm 2, waarin duidelijk wordt wie werkelijk Koning over deze wereld is. Iedere politicus, staatsman, staatshoofd en rechtsprekende zal zich eens moeten verantwoorden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 6 maart 2010, 05:55
|
|
|
ROELTJE813 schreef: | -------------------------------------------------------------------------------------
soms heb je wel es van die opmerkingen ja, waarvan ik denk, hoe moet ik dat zien/opvatten? maja, iedere gek zijn gebrek luid het gezegde. |
Dat is zeker zo. Iedereen heeft z'n eigen referentiekader. En toch worden er ook bewust dingen gezegd, die een ander pijn kunnen doen. Zelf was ik gisteravond in de chatroom. Op zich vond ik het erg gezellig, maar door 1 iemand werd ik meteen aangesproken op mijn politieke stellingname. Er vielen woorden als 'onbetrouwbaar' en 'bidden om bevrijding'. Ik zal geen naam noemen, maar ik vond het bepaald respectloos! Weinig verheffend. Het was in mijn beleving bedoeld om te provoceren. Misschien met een knipoog, maar die knipoog heb ik niet gezien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 19:05
Onderwerp: Stemmen......op..
|
|
|
Het verschil tussen VVD en PvdA is misschien wel dat VVD-'ers er gewoon eerlijk voor uit komen dat ze graag hun eigen zakken vullen ('welbegrepen eigenbelang').
Echter, onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste werkgevers en managers op sleutelposities in onze maatschappij van CDA-huize zijn.
Sprekend voorbeeld: mr. drs. Eelco Brinkman. Op een of andere wijze weet het CDA dit perfect te camoufleren. Ook Balkenende loopt het vuur uit zijn sloffen voor de werkgevers, de multi-nationals en voor 's lands economie. Een historicus noemde dat ooit: liberalisme in een christelijk jasje. Het kleedt netjes af, maar er zitten hele diepe zakken in.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 18:57
|
|
|
Gewoon groepsdynamica. Mensen die het met elkaar eens zijn of die 1 persoon erg gezellig vinden, trekken naar elkaar toe.
Een persoon die zich echter wat tegendraads uitlaat, tegen de heersende opinie in, die voelt zich dan al snel wat buitengesloten.
Tja, dat gebeurt in iedere groep zo....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 18:53
Onderwerp: taaldialect
|
|
|
Tja, wat is verloederen van de taal? Taal, taalgebruik en de Nederlanse woordenschat is een 'levend' iets. Er vallen woorden en zegswijzen af en er komen er nieuwe voor in de plaats. Veel woorden die wij nu als gewoon Nederlands ervaren, zijn vaak al leenwoorden uit andere talen. Uit het Spaans, Frans, Duits, Jiddisch, Engels of Amerikaans-Engels.
Ansichtkaart (voor prentbriefkaart), flat (gestapelde woningen), plumeau (veerstoffer), helicopter (hefschroefvliegtuig), fiets (rijwiel).
En dialecten. of beter: streektaal: überhaupt (Germanisme) niks mis mee! Stoelt vaak nog op Middelnederlands. Verrijkt de woordenschat!
En dadde bedankt zijt, da witte waor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 10:21
|
|
|
Misschien eerst bidden, voordat je uit boosheid of uit onbegrip ergens op wilt reageren. Even afkoelen en er goed over nadenken. Ook bedenken of de kool het sop waard is. Ook relativeren. Er zijn belangrijker zaken dan een forum of een chat op CM. Of gewoon tot 10 tellen i.p.v. gelijk bons er bovenop springen. Ons eigen hart onderzoeken. Niet zo maar iets roepen, maar onderbouwen met (bijbelse) argumenten. Je proberen in te leven in de pijn van de ander. Leren omgaan met dogmatische en kerkelijke verschillen. De ander toch als een broerder of zuster in Christus leren zien. Niet jezelf of je eigen eer zoeken, maar de ander zoeken en proberen te begrijpen en de eer van God centraal stellen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 5 maart 2010, 08:51
Onderwerp: Het Onze Vader, een christelijk gebed?
|
|
|
Ik kan het nu helemaal volgen, Dennis. Ik denk ook dat je gelijk hebt, dat het te maken heeft met referentiekaders, het type kerk waarin je bent opgegroeid. Ik ben zelf opgegroeid in een refo-kerk en daar leek het bijna onmogelijk om een nieuw mens te worden. Pas veel later heb ik begrepen dat het wel mogelijk is, ook voor mij. En dat verandert idd. je leven radicaal. Sterker nog, de leer van de uitverkiezing, waar ik als jongere erg mee worstelde, voorziet ook in geloofszekerheid, de zekeheid dat God niet zal los laten, niet laat varen het werk van Zijn handen. Vanuit die genade mag ik leven. En getroost worden. En vergeving ontvangen. Veilig onder de hoede van de Goede Herder. Op weg naar het Vaderhuis.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 4 maart 2010, 23:33
Onderwerp: slavernij
|
|
|
O ja, ook dit nog. Slavernij heeft lang geduurd, ook binnen het christendom. Het was kennelijk tè winstgevend om het na te laten.
Maar het waren ook christenen die er van overtuigd raakten dat slavernij eigenlijk niet kon en afgeschaft diende te worden. Dus zo bijbels is het niet. Integendeel: God leidde het volk Israël juist uit de slavernij in Egypte door de woestijn naar het Beloofde Land.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 4 maart 2010, 23:17
Onderwerp: slavernij
|
|
|
PIETER649 schreef: | Officieel is de slavernij al een heel poosje afgeschaft. Over de exacte data bestaat wat onduidelijkheid want incidenteel komt het nog weleens voor maar dan onder een andere naam.
Maar goed, daar gaat het niet om...
In de bijbel is slavernij een zeer geaccepteerd iets, zowel in het oude als nieuwe testament word er over gesproken als zijnde een geaccepteerd iets. Sterker nog: Er zijn duidelijke wetten gegeven in het oude testament over hoe slaven behandeld moeten worden en in de zendingsbrieven word hier ook over geschreven.
Inmiddels is slavernij iets uit het verleden en als barbaars gezien... Nou komt bij mij de vraag op... als slavernij nu als iets barbaars word gezien, wat niet meer van deze tijd is, waarom is er dan geen voortschrijdend inzicht op de houding naar homofielen? Want die houding is minimaal zo barbaars als slavernij ooit was. |
Eh.... wel eens van Sodom en Gomorra gehoord? Toen God zelf oordeelde? Het is maar een gedachte. Niet dat ik er zo over zou willen denken....Of oordelen. Dat zij verre van mij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 4 maart 2010, 23:04
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Oke, Liesbeth, dan zullen we het op dit punt niet eens woorden denk ik zo... en dat mag, tis geen wedstrijd Wat me persoonlijk opvalt dat je je mening weinig met bijbelteksten onderbouwt, en dat o zich zegt niks over gelijk, heb ook zat misplaatste en zelfs verdraaide bijbelcitaten zien langs komen op fora. Tot op zekere hoogte begrijpen we elkaar ook verkeerd denk ik op te maken uit je laatste reactie... Ik besef me heeeel goed Jezus offer, maar ik laat dat niet ertoe leiden dat ik me constant zondig naar God toe voel, om de simpele reden dat dit niet Gods zienswijze op mij als persoon representeerd. Hij ziet MIJ, in mn nieuwe schepping, rechtvaardig door Christus, niet mijn oude gestorven ik die nog elke dag de werken der zonde doet. Als schuldbesef bij jouw liefde oproept, prima, bij mij zorgt het voor afscheiding, dat is namelijk wat zonde doet. Dat zeg niet ik, dat zegt de bijbel. Ik leef in genade, dwz ik weet dat ik elke dag tekort schiet, en weet dat Gods volmaakte offer ervoor heeft gezorgd dat het mij nooit meer in de weg hoeft te staan. Er is geen veroordeling voor wie in Christus Jezus is (Rom.8,1) Dus laat ik (=mijn nieuwe identiteit) me niet veroordelen, niet door mensen (Jes.54,17) niet door mezelf (mijn oude wettische ik, die kijkt naar mijn daden ipv mijn geloof) en ik weet dat God mij niet veroordeeld, omdat Hij mij gerechtvaardigd heeft. En een rechtvaardige verdient niks dan zegen, schuldgevoel is totaal misplaatst. Ik snap er niks van, als het Gods wens was om onze zonden voor eens en altijd door een volmaakt offer te vergeven, en ze niet langer te gedenken, waarom denken er dan mensen dat God blij is als ze elke dag met een waslijst van hun tekortkomingen komen? Alsof God dat niet alwist voordat je geschapen bent? Hij had een hekel aan die tekortkomingen, en kwam met de perfecte oplossing, en dan nog blijven mensen God maar eraan herinneren... "Sorry dat ik zo slecht ben, Heer heb genade..." Dat heeft ie dus al gehad, en mensen blijven er maar mee bezig... Weet je wat ik soms denk: Dat mensen op een vreemde manier denken Gods genade te kunnen verdienen door zich mar zo zondig mogelijk naar God op te stellen. Zelfs in hun tekortkomingen proberen mensen nog eer of in dit geval genade bij God te verdienen... Nee, daar denk ik dus anders over, en waarom heb ik hopenlijk in vele vorige posts kunnen verduidelijken. Gods zegen voor je, groetjes Dennis |
Iemand die zijn of haar zonden belijdt, zal eens te meer besef hebben van die onverdiende genade, zich opnieuw dicht bij de Vader voelen en Zijn liefde en trouw ervaren. Hij steeds meer en ik steeds minder.
Vergeving van zonden (want daarom belijden we onze zonden) is juist een krachtig iets, dat ons weer dichter bij God brengt. Net als beproevingen en tegenslagen, waarbij we ons vertrouwen op Hem willen stellen. En niet op eigen kracht doormodderen.
Ik denk en weet uit ervaring dat het afsterven van de oude mens niet iets is als een draaideur (je staat ineens aan de andere kant), maar is als een groeiproces; je leert dagelijks bij. De nieuwe mens is geboren, maar moet nog groeien. Ze vloeien als het ware in elkaar over. Van duisternis naar licht. Maar niet als een gloeilamp, maar als een opgaande zon.
De zonde scheidt niet af van de Heere God. Nee, het belijden ervan helpt ons te groeien als gelovige, een nieuw mens te worden. Geloofsgroei. Beseffen dat we leven uit genade. 't Lijkt me sterk dat jij ineens van zondaar bent uitgegroeid tot een volwassen gelovige.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 4 maart 2010, 22:36
Onderwerp: Hostie
|
|
|
Het vreemde aan deze discussie is dat de kerk schuldig wordt verklaard, omdat ze iets doet, wat vroeger heel gewoon was: de communie weigeren aan hen die ongehoorzaam zijn of lijken aan de kerk.
Ook reformatorische kerken kenden 'de afsnijding' van het Avondmaal. Of andere tuchtmaatregelen. Ik pleit daar niet voor, maar de bewijslast wordt omgedraaid en de kerken zitten in het beklaagdenbankje, want zij discrimineren als ze aan iemand de deelname aan de viering weigeren.
Terecht of onterecht. Dat is een kwestie van perspectief.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 05:56
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Jezus leerde dit gebed op verzoek van Zijn discipelen aan Zijn discipelen nog vóór Zijn kruisiging....dus men zat als het ware nog in de oude bedeling........het offer van de Heer was nog niet volbracht........ik denk, dat dit ook wel een belangriijk gegeven is....De discipelen hadden nog geen ene notie van de dingen, die er op hand waren en dat Hun Meester de kruisdood moest sterven.......
Ik heb daar ook al eens eerder over nagedacht..... Maar m.i. kun je niet stellen, dat het niet een christelijk gebed is....juist wel...want Jezus Christus heeft het Zelf aan Zijn discipelen geleerd en waarschijnlijk ook Zelf gebeden.....dus het is zo christelijk als wat....
Maar de tijd vóór de kruisiging en erna is m.i. wel verschillend..... |
Een interessante stelling. Ik heb het anders geleerd.
Het middengedeelte van dit gebed gaat over wat wij nodig hebben en hoe we dit mogen vragen aan God de Vader:
1) Geef ons heden ons dagelijks brood (de Vaderzorg voor onze materiële behoeften)
2) Vergeefs ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren (vergeving van zonden, omdat we kunnen dwalen en terug kunnen vallen in de zonde)
3) En leidts ons niet in verzoeking (let wel: we kunnen nog altijd verzocht worden), maar verlos ons van de Boze (die ons maar al te graag van Hem wil afhouden).
Ook in zonden en verzoeking hebben we Gods hulp dagelijks nodig. Om bewaard en gespaard te blijven voor het afdwalen van Zijn kudde. Ik weet: de Goede Herder zoekt ons op en als we (opnieuw) luisteren naar Zijn stem, dan hoeven we niet langer te dwalen. Maar dat kunnen we niet uit onszelf. Een dagelijks besef van hoe we nog altijd tekort kunnen schieten, is daarbij nodig. Het lijkt me vreemd dat Christus ons dit gebed heeft geleerd, dat op sommige punten alleen geldigheid zou hebben tot aan Zijn kruisiging. Alsof de zonde daarna ophield te bestaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 00:34
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Toch zie ik wel een groot verschil: Vergeven opdat je zelf vergeving van God mag ontvangen, of vergeven omdat je al vergeven bent. Naar mijn mening is het eindresultaat weliswaar hetzelfde, maar de basis waarop je vergeeft verschild, en maakt dus ook wel uit. In basis gaat het natuurlijk over het besef dat je zelf ook vergeving nodig hebt in Matt 6 en 18. In Efeze gaat het over het besef dat je vergeven bent... Omdat je al vergeven bent, hoef je dus niet meer te bidden naar God dat hij je zonden opnieuw vergeeft. Dat heeft Hij al gedaan, voor eens en voor altijd toen Hij Jezus ervoor liet sterven. Dus het Onze Vader vraagt om iets wat je al hebt ontvangen, en is daarmee wel bijbels, maar niet christelijk, omdat God ons gereinigt heeft van alle ongerechtigheid als wij onze zonden beleden hebben bij onze bekering. |
Het is een erg optimistische en zonnige gedachte die je hier ontvouwt. Alsof je na je bekering nooit meer kunt terug vallen in de zonde en dus geen vergeving meer nodig hebt. Of anders: alsof je bij je bekering al een finale kwijting hebt ontvangen. En ook: je vrije wil verloren hebt; eigenlijk op aarde weer van de Boom van het Leven hebt mogen eten.
Dit van mij, zal wel typisch een calvinistische reactie zijn, voortbordurend op de gedachte dat de mens zondig is en geneigd tot alle kwaad. Maar ik ben er van overtuigd dat we ook na onze bekering nog vergeving van zonden nodig hebben en geloofsvernieuwing.
Het Onze Vader geeft derhalve precies aan, wat we nodig hebben: vergeef ons onze schulden - telkens opnieuw.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:57
Onderwerp: Té tolerant?
|
|
|
Tolereren = dulden, verdragen, gedogen, toelaten (Van Dale) en van oorsrpong heeft dit woord voor mij helemaal niet de positieve klank die het tegenwoordig heeft in onze maatschappij. Nu is het deugd, een positieve eigenschap. In vroeger dagen was het eerder het tegendeel.
Want wanneer is de tolerantie begonnen in Nederland? In de 17e eeuw, na de vrede van Munster, toen we zelf bevrijd waren van de Spaanse overheersing, onze calvinistische godsdienst veilig was en we joodse gelovigen opvingen uit Zuid- en Oost-Europa , katholieke gelovigen dulden (maar ze mochten zich niet organiseren) en de Remonstranten ook weer met rust werden gelaten.
In de Franse tijd kwam er vrijheid van godsdienst: Remonstranten, Doopsgezinden, joden en katholieken kregen op papier de vrijheid om hun geloof te belijden en uit te oefenen. De RK kerk durfde zich pas vanaf 1853 te organiseren in Nederland. De eerste Afgescheidenen uit de hervormde kerk werden een aantal jaren zelfs nog stevig aangepakt, al begon men ze na een aantal jaren te dulden, te tolereren.
Pas in de 20e eeuw is tolereren een veel breder begrip geworden. Het begon naast de vrijheid van godsdienst en geweten ook in te houden een leven los van het geloof of het gastvrij onderdak geven aan anders-gelovigen. Wat oorspronkelijk mondjesmaat toegestaan werd, veranderde in een grote vrijheid, waarin ieder zijn of haar eigen overtuiging mocht aanhangen en ook politiek vertalen.
In zo'n tolerante maatschappij leven wij nu tegenwoordig: alles moet mogelijk zijn en iedere opvatting is gelijkwaardig aan die van de ander. Een maatschappij die los is geraakt van haar christelijke wortels en die zelfs intolerant begint te worden tegenover christenen.
Wat ik er mee zeggen wil: tolerantie is een deugd, een goed ding. Maar oorspronkelijk was het een verdragen, een dulden van andersdenkenden. Geen liefde, hooguit begrip en de mogelijkheid om (in stilte) toch te geloven zoals de ander wilde. Men liet elkaar met rust. Maar was het zeker niet met elkaar eens.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op dinsdag 2 maart 2010, 22:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 20:27
|
|
|
Of anders gesteld: als iemand jou niet vraagt om vergeving, hoe kun je hem of haar dan vergeving schenken? [/quote]
Op dezelfde manier waarop God mij alles vergeven heeft, vanaf het moment van mn bekering, alle schuld, ook toekomstige zonden.[/quote]
Even voor mijn eigen beeldvorming: vanaf het moment dat je bekeerd bent, een nieuw leven bent begonnen en dus vergeven bent, hoef je God niet meer om vergeving te vragen, ook niet als je later alsnog in de verleiding bent gekomen om te zondigen of gezondigd hebt? Het is dus all-inclusive, voor de rest van je leven en afdwalen kan daarna niet meer?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 19:50
|
|
|
Ik denk dat in de relatie tot God ieder mens vergeving van zonden nodig heeft. Na berouwvolle belijdenis en het eventueel delen met een pastor of een vertrouwd iemand. *Wat bedoel je met in relatie tot God? Gaat die belijdenis naar de pastoor of vertrouwd iemand of richting God? Eerst richting God, al dan niet samen met de pastor. Later kun je er nog met een vertrouwd iemand over praten. Het gaat hierbij niet alleen om vergeving (dat is wel de hoofdzaak), maar ook om verwerking. En daar heb je andere mensen bij nodig, denk ik.
Als God ons liefheeft en vergeeft (niet doet naar onze zonden), dan dienen wij m.i. ook mensen die jou en mij oprecht om vergeving vragen, dit te schenken. Vaak moet er dan ook wel iets uitgepraat worden. Maar het vergeven maakt deel uit van het verzoenen. Van het weer helen van pijn, boosheid of verdriet. **Vergeving ontvangen is toch niet hetzelfde als sorry zeggen? De vergevende zegt niet,"ach geeft niet", hij vergeeft omdat hij zelf weet hoeveel hem vergeven is. Vergeven is inderdaad meer dan sorry zeggen en daarna zand erover. We leven allemaal uit genade.
Mijn wedervraag is: kunnen wij uit onszelf vergeven (zoals God ons wel kan vergeven) of kunnen/mogen wij pas vergeven, als er om vergeving is gevraagd door de ander? ***God vergeeft ons niet vanuit zichzelf, hij heeft de straf voor de zonde door iemand anders laten betalen, dat is dus wel wat anders dan, "ach, volgende keer beter". God is een blijft wel rechtvaardig, zonde blijft zonde en verdient straf. En waarom zou ik iemand vergeving onthouden, en m.a.w. wrok koesteren als ik zelf weet hoeveel mij vergeven is?
Dat is mijn vraag ook niet. God is een vergevend God, als wij oprecht berouw hebben van onze zonden.
Mijn vraag is: iemand heeft jou pijn gedaan en onrecht en jij wilt hem of haar van harte vergeven. Echter, hij of zij vindt dat hij/zij jou geen pijn heeft gedaan en zal zeker niet om vergeving willen vragen. Integendeel: hij of zij draait de rollen om en zegt dat jij hem of haar pijn heeft gedaan. In plaats van slachtoffer wordt jij de schuldige. Kun je dan toch nog iemand vergeven? Ook als die andere jouw vergeving helemaal niet zoekt en vindt dat jij eigenlijk om vergeving moet vragen bij hem of haar?
Mijn stelling is dan ook: je kunt alleen iemand vergeven, als iemand om vergeving vraagt. Zoals God jou kan pas kan en wil vergeven, als je oprecht om Zijn vergeving vraagt.
Of anders gesteld: als iemand jou niet vraagt om vergeving, hoe kun je hem of haar dan vergeving schenken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 18:10
|
|
|
Ik denk dat in de relatie tot God ieder mens vergeving van zonden nodig heeft. Na berouwvolle belijdenis en het eventueel delen met een pastor of een vertrouwd iemand.
Onze opdracht als christen is: God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf.
Als God ons liefheeft en vergeeft (niet doet naar onze zonden), dan dienen wij m.i. ook mensen die jou en mij oprecht om vergeving vragen, dit te schenken. Vaak moet er dan ook wel iets uitgepraat worden. Maar het vergeven maakt deel uit van het verzoenen. Van het weer helen van pijn, boosheid of verdriet.
Mijn wedervraag is: kunnen wij uit onszelf vergeven (zoals God ons wel kan vergeven) of kunnen/mogen wij pas vergeven, als er om vergeving is gevraagd door de ander?
Ik kan in ieder geval iemand moeilijk vergeven, als hij of zij mij niet om vergeving heeft gevraagd en ook niet de intentie heeft om het oprecht weer goed te maken met mij. Dan is het wel makkelijk gezegd, maar eigenlijk is er dan nog niets verzoend of geheeld in mijn beleving.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 11:44
Onderwerp: televisie kijken
|
|
|
Televisie is een keuze. Je kan er naar kijken of je kunt het laten. Je kunt goede dingen bekijken of slechte dingen. De televisie is een neutraal apparaat. Waardoor je je wilt laten beïnvloeden, hangt af van je eigen hart en verstand. Televisie kijken moet je leren. Van jongs af aan.
Ik kijk graag naar: A touch of Frost, roadmovies, het weerbericht, vallende kabinetten , kennisquizzen, Vlaamse humor, Britse documentairs, autoprogramma's en ik ben graag getuige van historische gebeurtenissen die live op televisie komen. Maar er zijn dagen bij, dat ik niet kijk. En ik heb ook jaren zonder gedaan. Dat is toch een soort vrijheid die je je verwerven kunt, denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 11:33
Onderwerp: onaardig gedoe in de chat deel 2
|
|
|
iedereen maakt fouten. en als er excusses zijn aangeboden, dan pas kunnen we weer met elkaar door 1 deur.[/quote]
Om deze discussie op waarde te kunnen schatten (als relatieve buitenstaander): wie heeft zijn of haar excuses al aan wie aangeboden en zijn die ook in liefde aanvaard?
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|