Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 december 2011, 19:05
Onderwerp: vreemdgaan
|
|
|
Ik kan door mijn achtergrond redelijk goed met statistiek omgaan en wil toch een kanttekening plaatsen bij die vijf procent. Nederland kent een forse moslimminderheid en daar is het accent op maagdelijkheid veel dwingender. De moslims maken inmiddels meer dan zeven procent uit en als een flink deel als maagd het huwelijk ingaat, en dat is echt aan te nemen, dan zou het percentage onder de oorspronkelijke Nederlandse bevolking wel eens erg klein kunnen zijn. Dat hoeft je er natuurlijk niet van te weerhouden die keuze te maken. Ik stel het echter nergens zo boud dat je dan geen relatie kunt opbouwen. Veel hangt ook af van hoe ruim je naar andere handelingen dan gemeenschap kijkt. Maar het is mijn overtuiging wel dat het een groot risico kan zijn als je traditioneel huwt, elkaar weinig alleen meemaakt en niet weet hoe je het met elkaar in intieme zaken kunt vinden. Ik heb gewoon gezien dat dat heel vaak mis ging, zeker bij de generatie voor mij., maar ook bij de mijne. In de christelijke cultuur hechten we vaak wel aan trouw en de wil om een huwelijk in stand te houden en ik vind ook dat je dat moet proberen en liefst moet blijven proberen. De kille werkelijkheid is wel dat veel huwelijken in bed mislukken, waarbij ik nadrukkelijk wil verwijzen naar mijn eerdere bijdragen waarbij ik de wisselwerking van relatie en intimiteit duidelijk heb willen maken. Nagenoeg alle stellen die gaan trouwen gaan met elkaar naar bed en persoonlijk denk ik dat dat heel wijs is. Ik val echter niemand aan die dat uitstelt op grond van een christelijke geloofsopvatting. Ik beweer ook niet dat het dan gaat mislukken. Wat ik aangeef is dat ik denk dat nagenoeg iedereen streeft naar een complete liefdesrelatie en dat dit de belangrijkste bron van geluk is voor mensen. Daar moet je voorzichtig mee omgaan. CM zit vol met mensen die op dit punt erg ongelukkig zijn geworden. En soms is dit, en ik noem het maar gewoon bij de naam, door wat dwingende kerkelijke gewoontes. De sociale druk om voor een bepaalde leeftijd toch wel te trouwen met bij voorkeur iemand uit dezelfde kerk en passend in de gewoontes die ervoor zorgen dat je elkaar pas na het huwelijk goed leert kennen, vormt een risico. Als we in principe het huwelijk ingaan om bij elkaar te blijven, een goed uitgangspunt, kan dat wel eens leiden tot langdurig ongelukkig zijn, zeker als de sociale druk om niet te scheiden groot is. Op het punt van de communicatie ben ik het volledig met je eens en dit is zeker voor de door mij genoemde wisselwerking van grote invloed. De liefde bedrijven is ook een vorm van communicatie maar die kan niet zonder de andere die jij noemt, wil het standhouden althans. En wat dit betreft zie ik vaak grote overeenkomsten tussen de meer orthodoxe en de wat radicaal evangelische groeperingen. Onderschat de evangelische gemeenten niet op dit punt.
Iedereen op CM die hier zit en gescheiden is, kan zich afvragen of en in hoeverre hij of zij op dit punt wel gelukkig gekozen heeft.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 21 december 2011, 19:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 december 2011, 16:07
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik vrees met grote vrezen, ik heet Gerrit, me opa ook, en die zijn opa ook en gelukkig sterft die rite nu ook uit |
Ach Gerrit, volgens een liedje van dertig jaar geleden steel jij als de raven en volgens de Bijbel ben ik ongelovig, what 's in a name....
Thomas, gelooft het wel inmiddels en het kan niet altijd klassiek zijn.
Speciaal voor jou en oogjes dicht hè, ik kon geen ander clipje vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=K1D5PzuJC-A
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 21 december 2011, 17:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 december 2011, 15:41
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
HARALD940 schreef: | Dat sla ik niet af, wanneer maak je weer goulashsoep?
En dat de meeste soep uit blik niet zoveel is klopt wel, ik haal de soep op het moment het liefst van de Lidl, en die zijn best lekker vergeleken met de rest. |
Volgens een consumententest was de snert uit blik van de Lidl de beste en de beste rookworst kwam uit de C1000. Ik kan me best voorstellen dat zelf snert maken wel het lekkerste is maar het is wel bewerkelijk. Soep is overigens met weinig moeite goed te maken. Voedsel met een korte bereidingstijd is niet noodzakelijkerwijs slechter of minder smakelijk. Een uitsmijter met een goede hoeveelheid aangemaakte sla en volkorenbrood is helemaal niet slecht voor je.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 december 2011, 14:08
|
|
|
KLAPROOS940 schreef: | Niet iedereen hoor en anders horen mijn vriend en ikzelf niet bij iedereen. Ken genoeg mensen die elkaar in een relatie wel trouw blijven. Denk dat je discussie beter om kunt draaien van waarom ga je vreemd, naar wat zijn factoren die ervoor zorgen dat je elkaar trouw blijft. Volgens mij begint dat met principes, je hebt elkaar (al dan niet in stadhuis) trouw beloofd en die belofte houd je. Daarnaast een goede relatie natuurlijk. Over n jaar of 50 moet je t maar eens vragen, maar heb nu geen enkele reden om aan te nemen dat mijn vriend of ikzelf ooit vreemd zou kunnen gaan. |
Ik reageerde op Frank zijn wat ironische opmerking. Het ging inderdaad niet over vreemdgaan maar het al dan niet seks hebben voor het huwelijk. Ongeveer vijf procent van de mensen heeft aangegeven als maagd het huwelijk in te gaan en met zeven procent islamieten zullen er statistisch gezien nog wel een aantal moeten zijn. En ik kom daar niet aan, al vind ik het niet verstandig. Maar ik respecteer het als mensen daarvoor kiezen. Ik vind het echter om die reden geen betere christenen. Mensen gaan niet snel vreemd als de relatie en de basis goed is. Het probleem is volgens mij eerder dat mensen te snel en vaak ook te jong trouwen. Ik denk soms ook wel eens dat een dergelijke belangrijke beslissing als een huwelijk eigenlijk op de verkeerde leeftijd genomen wordt. Geen liefdesleven met elkaar kennen voor het huwelijk en dan toch trouwen en voor eeuwig trouw moeten blijven komt in de praktijk vaak uit op een leven lang ongelukkig zijn. Maar ik ga off-topic want dit heeft alleen als mogelijke verklaring iets te maken met vreemdgaan. Uit je slotzin blijkt naar mijn idee dat jullie het goed hebben gedaan, ook al ken je natuurlijk de toekomst niet.
Thomas, over vijftig jaar is wat laat voor me, vrees ik.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 21 december 2011, 16:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 december 2011, 12:36
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ik las pas op het nieuws:
Als je wilt weten of je partner vreemdgaat kijk dan naar wat zijn vader allemaal heeft gedaan. Vreemdgaan zou in de genen zitten.
Ik ga zoonlief maar vast in de gaten houden |
Als mannen wel vreemd gaan en vrouwen niet, met wie gaan die mannen dan vreemd?. En een zoon heeft evenveel genen van zijn moeder als van zijn vader gekregen. Karaktereigenschappen kunnen wel erfelijk zijn maar of vreemdgaan een gevolg van een erfelijke eigenschap is, lijkt me onwaarschijnlijk. In de gedragswetenschappen is er altijd een discussie over erfelijkheid of omgeving, maar ik zou bij vreemdgaan toch naar het laatste kijken.
Thomas, mijn grootvader heette ook Thomas, maar dat is echt niet erfelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 december 2011, 12:11
|
|
|
FRANKT627 schreef: | ben ik het volledig mee eens. Wij (echte) christenen gaan nooit vreemd en doen niet aan bepaalde lichamelijke activiteiten (wil het s-woord niet gebruiken) voor het huwelijk. |
We doen het allemaal voor het huwelijk of hebben het allemaal voor het huwelijk gedaan.
Thomas, ik lieg nu in ieder geval veel minder, al snap ik Frank natuurlijk wel.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 21 december 2011, 13:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 20 december 2011, 21:43
|
|
|
Macht erotiseert, dat is een gegeven. Veel vrouwen willen een man met macht en aanzien, dat biedt kennelijk veiligheid en zekerheid.
Ik denk dat het goed is een onderscheid in deze discussie te maken tussen de verklaring aan de ene kant en de beoordeling ervan aan de andere kant. Als verklaringen werden aangegeven vrouwen die niet meer deden dan passief zich ter beschikking stellen en mannen die niet verder komen dan snel de daad verrichten. Dan moet je niet raar kijken als de relatie snel verloopt. Ik dacht dat het niet zoveel meer voor zou komen maar dat blijkt dus anders. Als het zo gaat heb je er natuurlijk ook een potje van gemaakt Daarmee verklaar je wel dat mensen hun heil ergens anders zoeken. Seksualiteit en de kwaliteit van de relatie weerspiegelen elkaar nu eenmaal en die wisselwerking is er altijd.
Aan de andere kant is er dan de rechtvaardiging van het vreemdgaan. Maar dat is heel wat anders dan het te verklaren. Bovenstaand gedrag heeft nauwelijks iets met een normale seksuele relatie uit te staan en is te armoedig voor woorden. Maar als je het hiermee verklaart dat mensen vreemdgaan, is het daarmee nog geen rechtvaardiging. Vreemdgaan is wel een indicatie dat er iets mis is of in de relatie of met (een van) de partners. Een onbevredigend liefdesleven is zeker een oorzaak van echtscheiding. Als dit geluk je onthouden wordt, is er veel mis in een verhouding en vraag ik me af of je wel de goede partner hebt gekozen. Echtscheiding kan ik me dan goed voorstellen, zeker als de verhouding zo onvolwaardig is. Een goed liefdesleven wil iedereen, lijkt me. Als de uiting er niet is, verdort de liefde.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 21 december 2011, 14:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 december 2011, 16:21
Onderwerp: De bijbel als absolute waarheid
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Is dat hetzelfde als wat wij hebben....(waarschijnlijk ouderwets maar niet minder actueel) Bible online??? Ik ben niet zo thuis in al die nieuwste pc-snufjes.... |
Bible Online is een programma dat op je PC werkt maar het is geen App voor je iPhone of mobiel. In een uitgebreide vorm kun je die van jou als onlineBible voor je PC kopen met heel veel vertalingen en naslagwerken. Gezien de nogal hoge aanschafprijs en het gegeven dat het meeste wel online te vinden is dat toch inmiddels wel een twijfelachtige aankoop. Het heeft het voordeel dat je ongeveer alle Nederlandse Bijbelvertalingen naast elkaar hebt staan en het geeft een schat aan informatie - maar de studie-dvd kost wel 150 euro en is beveiligd. Een abonnement om te updaten is een kleine veertig euro per jaar. De jongens van Importantia die dit doen, hebben mijn sympathie maar het is een flink bedrag al met al. Het werkt alleen op de PC en niet op de Mac. Als Applegebruiker kun je ook PCprogramma's gewoon draaien mits je een emulatieprogramma als Parallels aanschaft. Het voelt helaas niet erg Apple-achtig aan. Maar meer informatie op een plek vind je zelden. De onlinebible zonder al deze toeters en bellen staat gratis op het Internet. Verder heb je
http://www.biblija.net/translations.nl.html
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 16 december 2011, 23:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 23:13
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
Een verlies voor CM en ook voor de genuanceerde leden hier, die bereid zijn wat kritisch denken toe te laten. Je was mild naar mensen maar stevig naar standpunten waar de christelijke boodschap was vervangen door al dan niet kerkelijke dogma's. Christendom zonder clichégeleuter . Inhoudelijk was je sterk en wars van alle non-issues. Ik herkende me in ieder geval in je benadering, je inhoud en je opstelling naar anderen. Een gemis voor CM maar er is inderdaad meer in het leven dat dat. Ik wens jou en de mensen waarmee je omgaat dezelfde benadering toe als die je hier hebt weten neer te zetten. Je zult hier gemist worden. All the best.
Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 23:27
|
|
|
Ik spreek niet over dat ik een verlichtende regel bij vreemdgaan noem. Maar wat ik me werkelijk afvraag is waarom deze mevrouw dat heeft verklaard. Wie zegt nu en zeker in de kerk die gevestigd was in het Hervormd lokaal van Capelle dat ze haar man seks onthouden heeft? Ze sprak het uiteraard bedekt uit maar daar kwam het op neer. Ik sloeg echt steil achterover. Wat is de reden om zoiets te zeggen? Vreemdgaan valt meestal niet goed maar het is de enige echtscheidingsgrond die in deze kerk acceptabel is. Dat was haar wens echter helemaal niet, integendeel zou ik zeggen. Dan kan er maar een verklaring zijn en dat is dat ze haar man wil steunen door te verklaren dat het helaas ook zo was dat ze haar man dingen onthield. En dat dit een mogelijke verklaring was voor het gedrag van haar man. Met andere woorden: ze bekende ook een soort oorzaak te zijn. Mogelijk heeft het bij de kerkleden daar dan toch zo gewerkt, ze zal dit nogal schokkende detail toch niet zomaar naar buiten hebben gebracht in een kerkgenootschap waar strenge opvattingen op dit punt zijn en niet zo makkelijk bespreekbaar. Het fascineert me wat haar beweegredenen zijn geweest. Het kan ook zijn dat ze zich schuldig voelde maar ze had het niet hoeven doen. Waarom deed ze dat? Ik denk toch dat ze daarmee haar man in bescherming nam en in die zin is het moedig.
Verder Jolan kan ik me wel voorstellen dat je boos bent en je gekwetst voelt door vreemdgaan van mensen. En dat je wat onbesuisd reageerde: ik ben wel blij dat je het aangaf dat het niet goed was en verder zand erover.
Thomas, die zich afvraagt of de gedachten hierover wel zo merkwaardig zijn.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 12 december 2011, 00:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 15:51
|
|
|
Gezien de slechte leesvaardigheid van een aantal mensen hier is het natuurlijk gevaarlijk om het te schrijven maar een slechte seksuele relatie kan natuurlijk wel een factor zijn bij vreemdgaan, hoe fout het ook blijft om te doen. Verder Pieter, heb je het steeds over een vrouw die op dit punt achter blijft, maar sommige mannen zijn ook minnaars van niks en maken er een potje van. Dat kan huwelijken ook mede doen mislukken en vrouwen aanzetten dingen elders te zoeken. Sommige vrouwen zijn veertig of vijftig jaar oud en hebben met een man nog niet meer meegemaakt dan dat hij eeeh zijn genoegen even haalt. Dan schiet je als man en minnaar toch wel heel erg tekort. Wat ik wil zeggen is dat behalve de vrouwen ook mannen op dit punt kunnen falen. Omdat seksualiteit de kwaliteit van de relatie vaak weerspiegelt en andersom, blijft het correct wel eerst te scheiden en dan met de ander te gaan.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 11 december 2011, 16:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 15:34
|
|
|
Het is dus geen onzinverhaal want het is gebeurd. en het feit dat het een tijd geleden is gebeurd maakt het niet tot onzin. De bronnen zijn er en het is ook goed onderzocht. Een recenter geval bij de CGK in Leeuwarden, hoewel met een andere oorzaak, heeft ook tot de schorsing van de dominee geleid. Ik zit inmiddels al lang genoeg op CM om te weten dat kritische kanttekeningen plaatsen bij hypocriet gedrag niet wordt gewaardeerd in deze kringen. We moeten we wel voor waken dat kritiek op opvattingen en gedragingen niet hetzelfde is als kritiek op God en de kerk of kerkleden zelf. Hypocrisie, of dat nu plaatsvindt in reformatorische of evangelische kringen en zelfs momenteel in de katholieke kerk, is slecht voor de naam van de christenen. En voor slachtoffers van seksueel misbruik hoef je zelfs op cm niet zo lang te zoeken. In de bestrijding daarvan kies ik niet voor toedekken maar voor benoemen. Het is onzin om je daarvoor persoonlijk aangesproken te voelen als je tot die kring behoort maar het zelf niet doet. Sociologisch is dat wel simpel te verklaren maar daarmee praat je het niet goed. Iemand als persoon aanvallen in plaats van het standpunt te weerleggen past daar mogelijk bij maar blijft onjuist. Dan is er geen discussie te voeren, wat ook regelmatig op het forum blijkt.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 11 december 2011, 20:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 13:53
|
|
|
Een stukje geschiedenis dat ook laat zien hoe er in zeer behoudende kringen tegenaan wordt gekeken. Het Hervormd lokaal in Capelle is wel Hervormd maar gezien de extreem strenge opvattingen eigenlijk een zelfstandige kerk. De dominee van die kerk werd beschuldigd een relatie te hebben met een 39 jarige vrouw, hij was zelf flink ouder. Zijn vrouw verontschuldigde zich openlijk dat zij hem niet altijd de diensten had verleend die ze had moeten doen in een huwelijk. Los van de tragische opvatting die ze had over seksualiteit binnen een relatie, wordt het kennelijk in deze kringen toch als een verlichtende factor voor de vreemdgaande man gezien. De predikant is overigens geschorst, ondanks dat er geen geschikte opvolger was en kon zijn. Het kon ook moeilijk anders want wat de man preekte over (de prikkel tot) seksualiteit, blote armen mochten niet, was in flagrante tegenspraak met wat de man zelf deed. Dat zie je wel meer natuurlijk. Dat dit soort zware opvattingen mijn denken niet bepaalt, mag helder zijn voor wie mijn bijdragen wel eens leest. Doorgaans hangt men de vuile was niet buiten in deze kringen: wat in het verborgene is geschied moet ook in het verborgene behandeld worden. Tja, de vader moet kennelijk beschermd worden tegen zijn dochters als incestslachtoffertjes en ja, het derde en het vierde geslacht en zo....
Thomas, een hypocriet christendom deugt niet en is ongeloofwaardig,
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 11 december 2011, 17:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 23:51
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
Willemijn verlengt niet maar neemt nadat ze grijs is geworden een nieuw abonnement. Dan verleng je niet.
Thomas, die slibtongetjes lekkerder vindt dan biefstuk.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 9 december 2011, 23:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 23:38
Onderwerp: Levensboek
|
|
|
Een boek is pas een boek als het wordt uitgegeven. Een boek schrijven is zoveel werk en kost zoveel tijd dat ik het na mijn pensioen zou moeten doen Ik weet niet of ik daar dan nog zin in heb.
Thomas, open boek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 23:17
Onderwerp: Heb je wat te klagen, dan is dit jou kans
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Ik vind het gewoon een dom...zo niet stom woord!!!! Gebrek aan woorden!!! Bovendien wordt het vaak tegen een vrouw/meisje gezegd...met een minder leuke... denigrerende...bedoeling... Vernederend dus..... Maar ik hou me alweer vast...want ik zal wel weer niet tegen een grapje kunnen!!!! |
Zeeland, met alle respect maar een tijd geleden waren er om tien uur 's ochtends altijd een paar vrouwelijke leden die zichzelf gekscherend de mutsenclub noemden. Daar refereerde ik aan met de term mutsenclub. Ze gaven zichzelf die naam, met een knipoog. Denigrerend en blond en meer van die pavlov-reacties zijn niet aan de orde en onterecht. De dames die het verzonnen, hadden er echt geen last van.
Thomas, goedgemutst.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 9 december 2011, 23:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:44
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ben ik een keertje vrij,denk ik in de chatbox eindelijk mee te kunnen doen met het "koffie-uurtje".......is er niemand
Hoe zielig ben je dan? |
Is de mutsenclub er niet meer?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 december 2011, 19:50
Onderwerp: Erfzonde
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik heb geen flauw idee wat ik aan dit onderwerp zou moeten toevoegen,voor mij is het nl. duidelijk,in de brief van de romeneinen hoofdstuk 5 staat wat je moet weten over zonde......... "Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger" . |
...en zo is het maar net. Erfzonde daar kan ik echt niks mee. Zeker niet als het ook nog vertaald wordt met de terneer drukkende gedachte dat maar weinig mensen vanwege de erfzonde behouden zullen worden. De menselijke natuur is nu eenmaal op overleven gericht, desnoods ten koste van de ander. Erfzonde is een dogma dat tot veel angst leidt in de praktijk. Want een ieder die Mij aanneemt is een tekst die iedereen troost en zekerheid geeft maar kennelijk denken sommige gelovigen nagenoeg alleen oudtestamentisch. Voor wie Christus aanneemt, is er geen erfzonde meer, als die er al ooit was. De hele term komt in de Bijbel niet eens voor en de gedachte eraan zou ons meer moeten beheersen dan de woorden van Christus zelf? Behoudende mensen zouden er goed aan doen wat minder Joods en wat meer nieuwtestamentisch te denken.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 8 december 2011, 19:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 december 2011, 21:52
|
|
|
De titel is helaas niet meer te veranderen.
Thomas, dit is jouw kans....
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 7 december 2011, 21:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 december 2011, 21:26
Onderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
|
|
|
Ik heb de Statenvertaling elektronisch en geneesden komt niet voor, wat ook niet zo vreemd is.
Thomas, genas ook wel eens ergens van.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 7 december 2011, 21:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 december 2011, 20:11
Onderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin?
|
|
|
PIETER649 schreef: | Als er in de bijbel verteld word over Jezus die genezend bezig was, staat er altijd hetzelfde zinnetje achter:
... en allen geneesden.
Dat zinnetje word tegenwoordig als ouderwets ervaren waarschijnlijk?
Ik leg dan weleens verbanden met de tovenaars aan het hof van farao, toen Aäron zn staf neergooide en die veranderde in een slang, deden die tovenaars dat ook. Maar veel verder kwamen ze niet.... een paar kunstjes, maar niet alles.... |
Als je de geschiedenis van het goochelen bekijkt, was het inderdaad zo dat deze mensen dermate in hoog aanzien stonden dat ze als wezens met buitengewone krachten werden gezien. Goochelen is vooral de kunst van de afleiding en als je eenmaal weet hoe het werkt, is het allemaal niet zo geweldig. Verder pasten de goochelaars veel trucs toe die we nu gewoon als natuurkundige verschijnselen zien. Ze konden het weliswaar niet verklaren maar wel toepassen.Bedenk ook dat het naturwetenschappelijk denken zoals ze dat nu kennen in die tijd niet bestond. Wat men niet kon verklaren, werd aan God of goden toegeschreven. Voor een toeschouwer maakt het niet veel uit wat de oorzaak is van wat je ziet. Goochelaars doen echter geen wonderen.
Thomas, goochelen met woorden is ook wel leuk.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 7 december 2011, 20:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 december 2011, 19:13
|
|
|
13 Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat
Het is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld, maar ik moest er even om glimlachen omdat ik op zondag veel wandel en in de zomer als het even kan zeil en daarna een wijntje drink op het paviljoen. Maar de tekst geeft aan dat veel mensen overdrijven met de zondagrust. Bedenk wel dat in de tijd dat dit geschreven werd, een grote groep zwakke mensen door de sabbathsrust werden beschermd. Het streng houden aan de wet had een sociale kant want slaven waren er ook door geholpen. Nu we een fatsoenlijke wetgeving hebben, is dat anders geworden. Niet bezig zijn met geld verdienen en een dag rust is sowieso goed voor een mens. Wat mij betreft, staat het ontspanning op geen enkele wijze in de weg. Als je wilt dat niemand voor je werkt moet je wel heel radicaal zijn en dan sla je door. Dan zou je de gastoevoer ook moeten onderbreken. Nou, ik dacht het niet.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 7 december 2011, 23:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 december 2011, 18:33
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
....en dan te bedenken dat ik niet van voetbal houd. Speciaal voor de fans van AZ, die hun wonden likken sinds zondag:
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 7 december 2011, 19:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 december 2011, 22:30
|
|
|
PIETER619 schreef: | Dus is wat er in de Bijbel staat een leugen, zoals dat het kan doorgaan tot in het vierde geslacht? Er is een simpele oplossing mocht men onder het "juk "van zo'n zonde leven en dat is vrij bidden, meer niet. |
Pieter, ik vind het niet correct van je om zo te reageren. Ik heb het duidelijk uitgelegd hoe het, naar mijn opvatting, gelezen zou moeten worden. Een discussie over hoe je iets interpreteert, behoort niet te leiden tot een groffe beschuldiging als dat ik zou vinden dat de Bijbel liegt. En je laatste opmerking is ook een interpretatie. Wat maakt je opvatting zo superieur dat het je het recht geeft zo iets grofs te zeggen en op je medechristenen in te hakken? Waarom neem je niet de moeite mijn eerdere uitleg te weerleggen? Dan heb je een discussie. Maar die moeite neem je niet, je maakt alleen een tendentieuze opmerking.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 6 december 2011, 23:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 december 2011, 22:04
|
|
|
COOTJE711 schreef: | dames, kunnen jullie dit niet beter even via de mail uitvechten??? |
On-topic blijven is ook een idee.
Thomas, impliciet tegenstrijdig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 december 2011, 22:00
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik denk dat je hier ook weer merkt dat het niet goed is alles in de Bijbel letterlijk te nemen...dat zorgt voor veel ellende.....kijk naar het verhaal niet naar de letterlijke Bijbelteksten...voorkomt veel narigheid denk ik.... |
In een ander topic heb ik al uitgelegd hoe het verhaal over het derde en vierde geslacht mijns inziens gelezen moet worden. Mensen die alles letterlijk nemen, spreken al snel van interpretatie. Maar alles letterlijk opvatten, is ook niet meer dan een interpretatie.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 6 december 2011, 22:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:42
|
|
|
HANNAH810 schreef: | misschien is het goed het begrip "erfzonde" enigzins toe te lichten, zodat ieder weet wat hiermee wordt aangegeven?
hier onder een link voor wat meer info;
http://bijbel.wikidot.com/erfzonde
en voor degenen die niet zo heel veel zin hebben dit allemaal door te lezen, de kernregel;
De zonde welke bedreven werd door Adam en Eva, de ongehoorzaamheid aan hun Schepper, wordt door elk ongelovig mens herhaald. Aangezien God de Schepper van het leven is, mag Hij van de mens verlangen dat deze Hem dient. Zolang de mens dat niet doet, is er sprake van 'erfzonde' oftewel het herhalen van de zonde van Adam en Eva. |
Als dit juist is, geeft het al aan hoezeer het begrip erfzonde in de praktijk fout heeft gewerkt. Kan dit niet verplicht opgenomen worden in de preken van kerken die met het begrip erfzonde de fout in zijn gegaan?
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 6 december 2011, 21:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:25
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als ik je mag aanvullen in de beperktere kennis die ik heb. Na WOII waren er zgn. Reichskinder. Dat waren kinderen die in een speciaal fokprogamma hadden gezeten voor het Arische ras. De bekendste is Frieda, van Abba. Deze kinderen werden door de Zweedse regering apart gehouden, omdat ze inderdaad dachten dat de gruwelen van hun ouders ook in deze kinderen zaten. Ze werden dus dubbel gepakt, buiten hun schuld om. Ze wisten niet wie hun ouders waren, en ze werden alleen al schuldig bevonden vanwege hun ouders...Ik vraag me af hoe de kerk tegenover deze stelling stond. |
Frieda valt echt niets te verwijten. Nog niet zo lang geleden gold dat ook voor kinderen die buiten het huwelijk geboren waren, alsof die er iets aan kunnen doen. Er is wat onnodig leed geleden, niet in de laatste plaats veroorzaakt door kerkmensen die zich uiterlijk correct gedroegen en kennelijk het recht namen neer te kijken op anderen. Er is wat onnodig kinderleed veroorzaakt bij voorkinderen, kinderen van NSB-ers of uit gestigmatiseerde gezinnen. Erfzonde als term vind ik al aanvechtbaar maar dat het gebruikt wordt om kinderen de zonde van de ouders te laten "erven" is natuurlijk bij de beesten af. En als ze dan ook nog de rechtvaardiging daarvoor zoeken in een misbruikte bijbeltekst waarin staat dat dit soort dingen doorgaan tot in het derde of vierde geslacht, dan is er weer een knap staaltje van misbruik van bijbelteksten geleverd.
Thomas, de wens om net wat meer te zijn dan een ander is de oorzaak van veel kwaad.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 december 2011, 20:53
|
|
|
MARRY942 schreef: | Gelijk heb je Hannah...wij dwalen af... En mijn mening over erfzonde...die laat ik liever aan iemand anders over.....mijn pa, die op een vleesfabriek werkte in W.O.2...verdiende zwart aan alles wat afgekeurd vlees was....ik heb het mijn hele leven meegedragen.....wat doet dat pijn, dat te horen over je vader....terwijl mijn opa onderduikers verborg.....dusseh.....vraag mijn mening maar effe niet.... |
In mijn opvatting hebben dit soort dingen niets met erfzonde te maken, wat niet meer is dan een dogma en een naar hier blijkt, verstikkend begrip. Je bent verantwoordelijk voor de dingen die je zelf bewust doet en niet voor het goede van je opa en het wat sjoemelige van een zwarthandelaar. Overigens heb je wat dat betreft wel wat aan het bestuderen van getallen: het aantal verzetsstrijders was even groot als het aantal vrijwillige aanmeldingen voor de SS in Nederland. Nederland was niet zo heldhaftig en ik vind dat je de kinderen het gedrag van de ouders nooit mag aanrekenen. Erfzonde in dit verband is helemaal niet aan de orde. Erfzonde is een constructie die mensen met een misplaatst schuldgevoel opzadelt.
Thomas,
|
|
Naar boven |
|
|