Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 17:51
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
[quote=RENSKE067]maar niet elke scheiding is het gevolg is van echtbreuk
aha, nu komen we tot een punt van deze tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 17:23
|
|
|
RENSKE067 schreef: | meeeeeeeeeeeen kun je lezen??? vers 22 en 23 nee alsof elke scheining het gevolg is van echtbreuk het gaat hier toch om waarom het 7e gebod er is en wat je daarmee kan en moet in het leven? |
Deu 22:22 Wanneer een mangevonden zal worden, liggende bij eens mans getrouwde vrouw, zo zullen zij ook beiden sterven, de man, die bij de vrouw gelegen heeft, en de vrouw; zo zult gij het boze uit Israel wegdoen. Deu 22:23 Wanneer er een jonge dochter zal zijn, die een maagd is, ondertrouwd aan een man, en een man haar in de stad zal gevonden, en bij haar gelegen hebben; Deu 22:24 Zo zult gij ze beiden uitbrengen tot de poort derzelver stad, en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven; de jonge dochter, ter oorzake, dat zij niet geroepen heeft in de stad, en den man, ter oorzake dat hij zijns naasten vrouw vernederd heeft; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 23 april 2010, 17:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 17:14
|
|
|
RENSKE067 schreef: | sorry hier ben ik te blond voor |
Geef niks er zijn ook niet blonden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 17:10
|
|
|
RENSKE067 schreef: | er staat in de bijbel duidelijk dat er meestal 2 schuldigen zijn zie deuteronomium 22 vanaf vers 13 |
Waar lees je dat dan?
Er wordt maar èèn gedood.
Hier gaat het ook niet om echtbreuk.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 23 april 2010, 17:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 16:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik zou heel graag willen dat je dat eens bijbels ondersteunt, want volgens mij klopt niet wat je zegt. |
Exo 20:14 Thou shalt not commit adultery.
adultery:
na?'aph naw-af' A primitive root; to commit adultery; figuratively to apostatize: - adulterer (-ess), commit (-ing) adultery, woman that breaketh wedlock.
Vraag over het voorbeeld van David en Batseba: Wie pleegde nou echtbreuk? Was het David of was het Batseba of alle beide. Wat zegt het 7e gebod.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 23 april 2010, 16:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 16:31
|
|
|
HANNAH810 schreef: | sorry mar, maar ik denk dat je t verhaal nog eens over moet lezen; eerst laat david bathseba halen, dan laat hij uria naar jeruzalem sturen, omdat zij zwanger is van david; dus als uria nu even een nachtje thuis doorbrengt, kan het kindje ook wel van uria zijn. maar uria is loyaal aan zijn medestrijders op t front, en slaapt op t stoepje van zijn huis; dus dat feest gaat niet door. en dan is david zo vals, dat hij uria op de gevaarlijkste plaats in de strijd laat plaatsen, zodat hij sneuvelt, en bathseba vrij komt voor hemzelf..... niet echt een houding om respect voor te hebben, dacht ik.....
vandaar dat hij ps 51 heeft geschreven; en Gods genade was ook voor hem! |
Je bent goed bij Hannah. Dat klopt.
2Sa 11:27 En als de rouw was overgegaan, zond David heen, en nam haar in zijn huis; en zij werd hem ter vrouwe, en baarde hem een zoon. Doch deze zaak, die David gedaan had, was kwaad in de ogen des HEEREN.
Wat ik wil zeggen is dat het een sexuele omgang met iemand voor of in een huwelijk voor God heelveel betekend. Ik heb altijd gehoord "waar twee zijn hebben twee schuld". Bijbels klopt dat niet er is altijd èèn die schuld heeft en de andere onschuld. Vandaar dat in de O.T. de "schuldige" gedood moest worden zodat de onschuldige vrij van het huwelijk (verbond) kwam door de dood. Vandaar ook de 7e gebod.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 15:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik geloof in een barmhartige aanpak met betrekking tot seksualiteit. In het boven geciteerde tekstgedeelte zien we daar iets in terug. Het opvallende in deze tekst is, dat de straf op seksuele zonde relatief mild is. Het enige waar hij zich toe verplicht is te trouwen. Geen steniging, geen doodstraf. In het OT zien we verschillende voorbeelden, waarbij sprake is van overspel en in de meeste gevallen zien we dat God mild is in Zijn oordeel. David en Batseba, het voorbeeld van overspel. Toch is Salomo de zoon van Batseba...... Op hoererij staat steniging. In de praktijk is het alleen maar te bewijzen als er twee afzonderlijke getuigen zijn. Een situatie die in de praktijk vrijwel niet voorkomt. Ik lees in de Bijbel dat God rekening houdt met onze menselijke eigenschappen. De kerk is echter verwoestend bezig geweest, met levenslange straffen excommunicatie en verkettering. Het huwelijk moet in ere blijven, het bed onbezoedeld. Maar als het niet zo gaat zoals het moet, dan moeten we elkaar met een bepaalde midheid behandelen. Deze mildheid is ver te zoeken in bepaalde kerken. En eerlijk gezegd blijf ik het onmenselijk vinden een meisje van 16, die tijdens een avondje stappen met een jongen naar bed geweest is, te veroordelen tot een huwelijk met die persoon. Of de gescheiden vrouw, van 23 jaar die nooit meer zou mogen trouwen. Dat zijn onmenselijke criteria en dat vraagt God niet van ons. |
David en Batseba overspel?????????
Batseba was weduwe, dus een vrije vrouw, het huwelijk stopt na de dood hen scheid. David had om die reden ook haar man op de voorgrond van de strijd laten zetten, in de hoop dat hij zou sneuvelen. weet je nog.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 23 april 2010, 15:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 23 april 2010, 03:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Er staat dus niet Heeft hij haar tot vrouw genomen. Een heel groot verschil.... |
Ik vraag mij af waar je ubberhaupt in gelooft?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 april 2010, 23:18
|
|
|
MARISKA601 schreef: | En wat als je niet getrouwd bent geweest en wel relaties hebt gehad, ben je dan voor God nog steeds"getrouwd" ? |
Yep!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 april 2010, 19:41
|
|
|
BENNY340 schreef: | elke keer dat je over slaat haal je nooit meer in dus waarom geen sex?????????? |
Is dat zo?????
Een vrouw die jou in haar hart opsluit in niet meer in te halen!!!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 april 2010, 19:08
Onderwerp: Hokjes
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Vrij duidelijk! Je bent een shopper! |
Hahaha, pas op ik ben een vrouwen "shopper"
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 22 april 2010, 19:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 april 2010, 17:42
|
|
|
Voor diegene die geen ongelijk span willen voeren, is het belangrijk in welke "hokje" iemand zit. Niet in een hokje zitten is ook een keuze om geen ongelijk span te gaan vormen met iemand.
Mijn kerkelijk achtegrond is: Streng gereformeerd, baptist, pinkster, vrij evengelisch, vrij baptist, Shabbatist, charismatisch (trinity), leger des heils en messiaans beleidend. En nu dan?
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 22 april 2010, 17:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 22 april 2010, 17:23
|
|
|
JOLAN931 schreef: | ik ben het niet met je eens chat. ik ben wel van mening dat je in Gods ogen getrouwd bent na sexuele gemeenschap, en dat je je daarmee aan de ander lichamelijk verbind. ik denk niet dat dit zondig is. wat me wel als zonde voorkomt is het verbreken van die relatie en van de een naar de ander hopt.
ik zie sex voor het huwelijk niet als overspel, maar wel het telkens weer verbreken van een (sexuele) relatie
ik zie niet in waarom mensen daar ongelukkig van worden. zij, die zo principieel zijn, zullen ver genoeg uit elkaar blijven om te voorkomen dat ze hun zelfbeheersing verliezen. zij, die daar niet principieel in zijn, zullen zich niet verplicht voelen om te trouwen daardoor. |
Ik denk er het zelfde over. "die twee zullen èèn zijn" het mag niet zomaar verbroken worden. Trouwen doe je voor de staat (maatschappij). Gemeenschap hebben betekend dat je die vrouw of man tot je genomen hebt als man of vrouw. Dat zijn de waarden en normen van God.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 22 april 2010, 17:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 april 2010, 19:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief. Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk. Bovendien geeft het ook verkeerde info aan de ander, want iedereen heeft een bepaalde kerkelijke achtergrond. En die is vaak gevormd door opvoeding, theologie, ervaringen en kijk op de mens. Voor mij betekent iemand die niet in hokjes denkt, iemand die zich niet ergens aan wil toewijden en het is voor mij een belangrijk criterium om met zo'n persoon niet verder te willen gaan. Als je nu al niet weet waar je voor staat in je geloof, dan heb ik geen hoop dat dat in de toekomst wel zo zou zijn. Die hokjes zijn belangrijk. Ze staan nl. voor je geloofsbeleving. Het valt me op, dat de meeste mensen die niet in hokjes denken ook niet trouw naar een kerk gaan. |
Je hebt volkomen gelijk. Ik leefde in mij geloof/opvoeding in een hokje, maar ben daar uitgestapt. Waarom? Om uit de babylonische leer/wetten te stappen.
Rev 18:4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 21 april 2010, 19:29
Onderwerp: Rangen in de hemel
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nee, Mar. Dit klopt niet. Deze engel was Michaël. Men zegt wel dat de Engel des Heren Jezus was. Maar dit was een gewone engel. |
De woorden van de engel -. "Ik ben Gabriël die voor Gods aangezicht sta", (Luk.1:19) tonen aan dat hij in de hemelse hoven een zeer eervolle positie bekleedt. Toen hij met een boodschap naar Daniel kwam, zei hij : "Niet één staat mij vastberaden tegen hen terzijde, behalve uw vorst Michael (Christus)". (Dan.10:21) De Here Jezus spreekt over Gabriël in de Openbaring, wanneer Hij zegt : "Welke Hij door de zending van Zijn engel aan Zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven". (Openb.1:1) En aan Johannes verklaarde de engel : "Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen de profeten".(Openb.22:9) Dat de engel die in eer na de Zoon van God komt, degene is die werd uitgekozen om Gods plannen aan de zondige mensen te openbaren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 20:42
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Vind dit een beetje vaag worden, volgens mij klopt dit niet
De engel Michael wordt vaak gewoon bij naam en toenaam genoemd. Te stellen dat Hij dezelfde is als Jezus. Jezus zelf heeft nooit dit in zijn mond genomen. Ook in het verdere NT staat hier niets over
Lees Daniel 10 eens: 4 Op de vierentwintigste dag van de eerste maand, toen ik mij aan de oever van de grote rivier de Tigris bevond, 5 sloeg ik mijn ogen op en zag een man, gekleed in linnen, met om zijn lendenen een gordel gemaakt van goud uit Ufaz. 6 Zijn lichaam was als turkoois, zijn gezicht leek een bliksem en zijn ogen waren als fakkels van vuur. Zijn armen en voeten glansden als gepolijst koper en zijn stemgeluid leek door een mensenmenigte te worden voortgebracht. 7 Alleen ik, Daniël, zag de verschijning. De mannen in mijn gezelschap zagen de verschijning niet, maar werden wel bevangen door een grote angst, zodat zij wegvluchtten en zich verborgen 8 en ik alleen overbleef. Toen ik die indrukwekkende verschijning zag, verloor ik al mijn kracht; ik werd lijkbleek en was niet in staat nog iets te doen. 9 Ik hoorde zijn stem, maar zodra ik die hoorde verloor ik het bewustzijn en viel voorover op de grond. 10 Toen raakte een hand mij aan en deed me al bevend op handen en knieën steunen. 11 Hij zei tegen me: ‘Daniël, geliefde man, luister naar de woorden die ik tot je spreek en sta op, want ik ben naar je toe gestuurd.’ Nadat hij dit gezegd had, stond ik bevend op. 12 Toen zei hij: ‘Wees niet bang, Daniël, want vanaf de eerste dag dat je inzicht probeerde te verkrijgen door in deemoed te buigen voor je God, is je gebed verhoord, en daarom ben ik gekomen. 13 Maar de vorst van het Perzische koninkrijk heeft mij eenentwintig dagen tegengehouden voordat Michaël, een van de voornaamste vorsten, mij te hulp schoot toen ik daar, bij de koningen van Perzië, zo alleen stond. 14 Ik ben gekomen om je inzicht te geven in wat er aan het einde van de tijd met je volk zal gebeuren; want dit is opnieuw een visioen dat over de toekomst gaat.’
en dan Openbaring 1 10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin 11 en die tegen me zei: ‘Schrijf alles wat je ziet in een boek en stuur dat naar de zeven gemeenten, naar Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.’ 12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.
Dan lees je dus dat de persoon van Daniel, dezelfde is als de persoon van Openbaring. De persoon van Daniel, wie dus Jezus zelf is, spreekt daar over Michael, als zijnde één van de...... |
Lees deze tekst eens goed: 10 Toen raakte een hand mij aan en deed me al bevend op handen en knieën steunen. 11 Hij zei tegen me: ‘Daniël, geliefde man, luister naar de woorden die ik tot je spreek en sta op, want ik ben naar je toe gestuurd.’
dit was een engel een boodschapper die gestuurd is. Die zegt:
Maar de vorst van het Perzische koninkrijk heeft mij eenentwintig dagen tegengehouden voordat Michaël, een van de voornaamste vorsten, mij te hulp schoot toen ik daar, bij de koningen van Perzië, zo alleen stond.
De veschijning van Daniël was Michaël, welke in de NT de Here Jezus zou zijn. Waarom omdat in de O.T. Zijn naam nog niet gegeven was door God onder de Hemelen. Pas toen er een engel bij Maria kwam en tegen haar heeft gezegd hoe haar kind zou gaan heten.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 19 april 2010, 20:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 19:19
|
|
|
De engelen bestonden al voor de schepping van de mens, want toen de aarde werd gegrondvest „juichten de morgensterren tezamen en jubelden al de zonen Gods". (Job 38:7). Na de zondeval zond God engelen om de boom des levens te bewaken, nog voor er één mens gestorven was. Engelen staan hoger dan de mens, want de psalmdichter zegt dat de mens een weinig minder dan de engelen is. (Psalm 8:6, Statenvert.).
De Bijbel verstrekt gegevens over het aantal, de macht en de heerlijkheid van de hemelse wezens, dan over hun rol in het godsbestuur en hun taak in het verlossingswerk. "De HERE heeft zijn troon in de hemel gevestigd, zijn koningschap heerst over alles". En de profeet zegt: „En ik hoorde een stem van vele engelen rondom de troon". Zij staan als wachters in de audiëntiezaal van de Koning der koningen - "krachtige helden die zijn woord volvoeren, luisterend naar de klank van zijn woord", „dienaren, die zijn wil volbrengen" (Psalm 103:19-21; Openbaring 5:11). De profeet Daniël zag „duizendmaal duizenden en tienduizend maal tienduizenden" hemelse boodschappers. De apostel Paulus sprak van „tienduizendtallen van engelen" (Daniël 7:10; Hebr. 12:22). Ze gaan uit als Gods boodschappers en „snellen heen en weer als bliksemschichten" (Ezechiël 1:14), zó verblindend is hun heerlijkheid en zó snel is hun vlucht. De engel die aan het graf van Christus verscheen, had „een uiterlijk als een bliksem en zijn kleding (was) wit als sneeuw" en „de bewakers werden door vrees voor hem bevangen en zij werden als doden" (Matteüs 28:3,4). Toen Sanherib, de hoogmoedige koning van Assur, God aanklaagde en Hem lasterde, en Israël met verwoesting bedreigde, gebeurde het dat „in die nacht de Engel des HEREN uitging en in het leger van Assur honderdvijfentachtigduizend man sloeg". Een engel verdelgde „alle krijgshelden, vorsten en oversten in de legerplaats van de koning van Assur, zodat hij met beschaamd gelaat naar zijn land terugkeerde" (2 Koningen 19:35; 2 Kronieken 32:21).
Engelen worden uitgezonden om genadeboodschappen naar Gods kinderen te brengen. Ze gingen naar Abraham met beloften van zegen, naar de poorten van Sodom om de rechtvaardige Lot te redden van de verwoesting door het vuur, naar Elia toen hij op punt stond van honger en uitputting om te komen in de woestijn, naar Elisa, met vurige wagens en paarden, die het stadje omsingelden waar hij door zijn vijanden was ingesloten, naar Daniël toen hij goddelijke wijsheid zocht aan het hof van een heidens koning, of toen hij in de leeuwenkuil werd gegooid, aan Petrus, die ter dood was veroordeeld in de kerker van Herodes, naar de gevangenen te Filippi, naar Paulus en zijn reisgenoten toen het 's nachts stormde op zee, naar Cornelius om zijn hart te openen zodat hij het evangelie kon ontvangen, naar Petrus om hem met de reddingsboodschap te sturen naar deze heidense officier: zo hebben heilige engelen door de eeuwen heen Gods volk gediend.
Elke volgeling van Christus krijgt een beschermengel toegewezen. Deze hemelse bewakers beschermen de rechtvaardigen tegen de Boze. Dit heeft Satan zelf erkend toen hij zei: „Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij zelf niet hem en zijn huis en al wat hij bezit aan alle kanten beschut?" (Job 1:9,10). De psalmdichter vertelt je hoe God zijn volk beschermt: „De Engel des HEREN legert Zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen" (Psalm 34:8). Jezus zei over de mensen die in Hem geloven: „Ziet toe, dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is" (Matteüs 18:10). De engelen die zijn aangesteld om Gods kinderen te dienen, hebben altijd toegang tot Gods tegenwoordigheid.
Gods volk, dat is blootgesteld aan de misleidende macht en de nooit aflatende boosaardigheid van de vorst der duisternis en altijd moet strijden tegen de machten van het kwaad, is verzekerd van de permanente bescherming van hemelse engelen. Deze verzekering is hun om duidelijke redenen gegeven: God heeft zijn kinderen de belofte van genade en bescherming gegeven, omdat ze zullen worden geconfronteerd met duivelse machten die talrijk, vastberaden en onvermoeibaar zijn en over wier boosaardigheid en macht niemand onwetend of onbezorgd kan zijn zonder zichzelf ernstig in gevaar te brengen.
De boze geesten, die in den beginne als zondeloze wezens werden geschapen, waren in karakter, macht en heerlijkheid gelijk aan de heilige wezens die nu Gods boodschappers zijn. Maar ze zijn door de zonde gevallen en hebben een verbond gesloten om God te onteren en de mens te vernietigen. Zij stonden aan de kant van Satan in zijn opstand, werden met hem uit de hemel verbannen en hebben in de loop der eeuwen met hem samengewerkt in zijn strijd tegen Gods gezag. In de Bijbel lees je meer over hun verbond en hun bestuur, over de verschillende rangen, over hun intelligentie en sluwheid en over hun boosaardige plannen tegen de vrede en het geluk van de mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 19 april 2010, 19:01
|
|
|
De geschiedenis.
Toen Jezus begonnen is met het scheppen van het leven heeft Hij eerst de engelen geschapen. Je moet weten, dat Jezus, bij de aanvang van de schepping, gekozen heeft te leven in de vorm van een engel. Hij zag eruit als een engel, en Hij ging met de engelen om als één van hen, juist zoals Hij later onze vorm aangenomen heeft en zich vereenzelvigd heeft met de menselijke wezens om als een van de onze te zijn. (Emmanuël, God met ons) In het Oud .Testament wordt Hij de Engel des Heren genoemd en ook Michaël, de aartsengel.
De eerste engel, die Jezus geschapen heeft was zeer uitnemend wat talenten, schoonheid en glorie betreft. Zijn naam was Lucifer, wat betekent zoon van de dageraad, de eerst geborene, de eerst geschapene. Zijn naam betekent ook, lichtdrager. Hij was de eerst, de kroon van alle geschapen wezens. In Ezechiël 28 lezen wij dat hij geschapen was als een bedekkende cherubijn. Dat betekent dat Lucifer juist nevens de troon van God, stond als één van de twee engelen, die God begeleiden. Je weet dat in de ark des verbonds er twee cherubijnen waren, die de goddelijke heerlijkheid overschaduwden in het Heilige der Heiligen. Lucifer was één van deze bedekkende cherubijnen. De andere engel was de aarstengel Michaël of Jezus. Lucifer stond aan de linkerzijde terwijl Jezus aan de rechterzijde stond. De rechterzijde betekent dichtst wat betreft gezag. Lees in Hebreeën:l dat Jezus opgestegen is naar de troon van God en gezeten is aan Zijn rechter hand omdat Jezus in eer en heerlijkheid dichtst bij de Vader staat. Als de tijd vorderde werd Lucifer jaloers op Jezus. Hij had wel willen aan de rechterzijde van de troon staan. Hij wilde het gezag, de aanbidding bezitten, die toekwam aan Michaël, de aartsengel. Dénk eraan dat Michaël werkelijk God is in de vorm van een engel. Jezus was God in de vorm van een mens. Als God kan leven in de vorm van een mens, zo kan God ook leven in de vorm van een engel. In Exodus 3 less je over Mozes bij het brandend braambos. Daar zegt de engel des Heren, dat Hij God is:
2. Daar verscheen hem (aan Mozes) de Engel des Heren als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik stond in brand, maar werd niet verteerd. 3 Mozes nu dacht: Laat ik toch dat wondere verschijnsel gaan bezien, waarom de braamstruik niet verbrandt.
4. Toen de Here zag, dat hij het ging bezien, riep God hem uit de braamstruik toe: Mozes, Mozes! En hiuj antwoordde: Hier ben ik.
5. Daarop zeide Hij: Kom niet dichterbij: doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilige grond.
6. Voorts zeide Hij: Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Isaak, de God van Jakob. Toen verborg Mozes zijn gelaat, want hij vreesde God te aanschouwen. De engel zegt ook aan Abraham dat Hij God is op de berg Moria. Lucifer begeerde de aartsengel te zijn. Hij wilde anders zijn dan God bedoeld had dat hij zou zijn. De toestand, waarin Lucifer gekomen was in deze omstandigheden, die de oorsprong van de zonde is, wordt egoïsme genoemd. Lucifer wilde zijn zoals Michaël en zelfs meer. Hij werd jaloers. Hij begeerde wat toebehoorde aan Michaël.
Jesaja 14:13,14
13. En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst, ver in het noorden.
14. Ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijk stellen. Lucifer wilde verheven worden. Hij wilde de volle heerlijkheid, lof en aanbidding. Hij wilde alles. Maar hij was een geschapen wezen, dat niet mag aanbeden worden. "Gij zult voor geen andere goden buigen."
Lucifer wilde een god zijn.
Juist gelijk Adam was Lucifer geschapenn met de mogelijkheid om te kiezen. Hij heeft er ook gebruik van gemaakt. Hij heeft gezondigd maar zijn zonde was totaal anders dan die van de mens. Lucifer heeft opzettelijk gezondigd, terwijl Adam geen direct order overtreden heeft. Er is een groot verschil tussen het zondigen met vastberadenheid en het zondigen in bepaalde omstandigheden.
God aanziet dit niet op dezelfde wijze. Lucifer werd ambitieus en zocht eigen glorie. Hij wilde dat de engelen hem zouden aanbidden, zoals zij Michaël aanbeden. Zijn jaloersheid leidde hem tot een toestand van perversie. Hij begon het karakter en de rechtvaardige daden van Michaël verkeerd voor te stellen. Hij ging nog verder. Hij begon de wijsheid van de Vader in twijfel te trekken, die onderhandelde met Michaël over de schepping en de lopende zaken. Hij had succes omdat hij verdachtmaking gebruikte. Hij gebruikte kwaadsprekerij en bedrog om de Vader en terzelfdertijde Michaël verkeerd voor te stellen. Indien u bepaalde nieuwsjes hoort, hoe kunt gij zeker zijn dat gij de waarheid, en alleen maar de waarheid hoort? Door zijn valse methode was hij in staat de hemel te besmetten met de kanker van de zonde.
De engelen luisterden zorgvuldig toe omdat
1. zij deze grote engel betrouwden, die naast de troon stond.
2. Zij hielden van hun bevelhebber, want Lucifer was een bevel gevende engel.
Lucifer begon naar Michaël te zien met haat en hij overtuigde zichzelf en een derde van de engelen dat hij beter geschikt was om DE Aartsengel te zijn.
Na een tijd, barstte de strijd tussen Lucifer en Michaël uit tot een oorlog.
Bedenk dat Michaël uiterlijk op een engel geleek, dat hij sprak gelijk een engel en leefde tussen de engelen als één van hen. Zijn identiteit was zo verwant dat een engel, in wiens hart de Heilige Geest niet leefde, zich ernstig de vraag kon stellen of Michaël werkelijk God was in de vorm van een engel.
Ik wil zeggen, dat de enige manier voor de engelen om te weten dat Michaël God was moest komen door de invloed van de Heilige Geest want voor een ganse tijd was het niet bekend dat Michaël werkelijk God was.
Jezus had hetzelfde probleem op de aarde. Hoevelen hebben in die tijd aangenomen, dat Jezus de Zoon van God was?
Matteus 16:13-17
13. Toen Jezus in de omgeving van Caesarea, Philippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is?
14. En zij zeiden: sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten.
15. Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?
16. Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.
17. Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.
Ik wil aantonen uit de Schriften dat de enige manier om te weten, dat Jezus de Zoon van God was op de aarde alleen voortkomt uit het gevolg van de openbaring van de Vader door de Heilige Geest.
Hetzelfde deed zich voor in de hemel.
Onthou de woorden van Lucifer toen hij Jezus bekoorde in de woestijn.
Lukas 4:3
3. De duivel zegde tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan tot deze steen, dat hij brood worde.
Was Hij werkelijk de Zoon van God? Wij nemen dat aan. Maar laten wij ons op een persoonlijk vlak plaatsen. Indien iemand, die gij kent heden op de wereld zou wandelen en hij zou zeggen, dat hij de Zoon van God is. Zou dit niet moeilijk zijn voor u om dit te geloven? Het is gemakkelijker dingen te geloven, die gij niet kunt zien.
In de tijd van Jezus hebben de meeste mensen niet geloofd dat Jezus de Zoon van God was, daarom zegt Jezus aan Petrus: Zalig gij Simon, daar dit niet geopenbaard werd door mensen maar door de Vader van de hemel.
Toen de trots steeg in het hart van Lucifer, had de Heilige Geest minder en minder invloed op het denken van Lucifer, zodat hij er toekwam te weigeren te geloven dat Michaël God was in de vorm van een engel. Jawel, Michaël was de Schepper want de engelen zagen Zijn wonderbare scheppingswerken, maar deze goddelijke macht werd verkeerd voorgesteld zijnde louter een gave, die de Vader toegekend had aan Michaël. Lucifer begeerde ook deze gave! Hij dacht dat Hij de gave van scheppen evengoed verdiende. Hij als bedekkende engel moest ook deze gave bezitten. Lucifer leidde de engelen ertoe te geloven dat Michaël gans gelijk was aan de andere engelen met uitzondering dat de Vader aan Michaël de mogelijkheid gegeven had om te scheppen
Het is mijn mening dat Lucifer en ook de andere engelen niet -ten volle de Godheid van Michaël begrepen hebben tot de Vader hen volledig daarover ingelicht heeft.
Hetzelfde doet zich voor op de Aarde. Waarom, denkt je, wordt het laatste boek van de Bijbel genoemd: "De Openbaring van Jezus?" Het is een openbaring van het feit dat Jezus ten volle God is, die dezelfde macht, dezelfde eigenschappen bezit als de Vader en de Geest, die Hem God maken. Jezus is in alle opzichten gelijk aan de Vader. Zo is de Heilige Geest gelijk aan de Vader. Want ze zijn alle drie gelijk. Zij spelen een verschillende rol. De Schepper,
Jezus leeft te midden van Zijn schepselen als één van hen om ons dichter bij God te brengen. De Heilige Geest leeft in de schepsels om ze dichter bij God te brengen en het doel van de Vader is tegenwoordig te zijn en het voorwerp te zijn van onze aanbidding. De engelen hadden moeten vertrouwen stellen in hetgeen Michaël hun zegde zoals Adam en Eva hun Schepper moesten vertrouwen. De parallel kan volkomen doorgetrokken worden. Gelijk Adam en Eva waren de engelen geschapen onder de verplichting van de wet. Zij moesten God vertrouwen zolang zij nog de dingen niet volledig begrepen hadden. De verkeerde handelwijze van Lucifer werd volledig blootgelegd voor al de engelen in de hemel. God maakte het duidelijk
1. welke de toestand was,
2. welke de opties waren,
3. welke de gevolgen zouden zijn.
Lucifer wilde zijn handelwijze niet veranderen. Hij ging door te strijden tegen Gods gouvernement tot de grens van Gods geduld bereikt was. Lucifer en zijn volgelingen werden voor de troon van God geroepen en werden klaar en duidelijk door de Vader verwittigd, dat hun kwade werken onmiddellijk moesten ophouden. Het komt erop neer dat de Vader de wet voorlegde. Maar Lucifer en zijn engelen zijn te ver gegaan. Hun wantrouwen hebben zij laten ontwikkelen tot haat tegen het gezag van God. Zij wilden zich niet onderwerpen aan de Vader. Lucifer en zijn engelen hebben het werk van de Heilige Geest in hun hart tegengewerkt. Zij hebben de onvergeeflijke zonde bedreven tegen de Heilige Geest in openlijke opstandigheid tegen Gods gezag. De Bijbel zegt dat Lucifer uit de hemel gedreven werd met de snelheid van de bliksem. Dat staat in Lucas 10:18. De Vader heeft Lucifer niet onmiddellijk vernietigd, daar de verrijkende natuur van de zonde niet onmiddellijk begrepen werd door de overblijvende 2/3 van de engelen. Het universum kende geen zonde vooraf. Door Lucifer te laten leven kon de natuur van de zonde gezien worden en het karakter en het gouvernement van God kon geopenbaard worden voor wat het eigenlijk is. Met als achtergrond het nooit eindigende leven, zijn de volgende drie punten van belang.
1. Twee derden van de engelen die getrouw gebleven zijn aan God hebben dit verwezenlijkt door geloof. Dit betekent dat zij gekozen hebben te geloven dat God rechtvaardig was zelfs al bleven vragen over aangaande de rechtschapenheid van God en zijn geheimzinnige manier van handelen.
2. Door Lucifer verder te laten leven kon het universum de kankerachtige natuur van de zonde aanschouwen. Dit zou ook een contrast teweeg brengen, waardoor alle geschapen wezens het gouvernement van Lucifer konden vergelijken met dat van God. Door Lucifer te laten leven kon God, ten koste van Zichzelf,' de uitgestrektheid van Zijn liefde voor Zijn schepselen aantonen. Hij zou bewijzen dat Hij niet manipuleert, en dat alle schepselen de mogelijkheid hebben te kiezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 17:48
Onderwerp: Zondagsheiliging
|
|
|
MARISKA601 schreef: | mar,
even een ander vraag waarom gebruik jij de term rev. in plaats van openbaringen?
het woord openbaringen is bij de meesten mischien beter bekend. |
Rev: is de afkorting van revelation. In het Nederlands Openbaringen.
Dat is omdat ik de KJV gebruik, omdat deze woord voor woord uit het Grieks vertaald is.
De NBV: nederlandse bijbel vervalsing pas ik niet toe.
De tekst die jij gebruikt:
Kolossenzen 2 vers 16 (NBV): Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.
Is in de kontekst: SABBATTEN. Dat is heel wat anders.
Col 2:16 Let no man therefore judge you in meat, or in drink, or in respect of an holyday, or of the new moon, or of the sabbath days:
sab'-bat-on Of Hebrew origin [H7676]; the Sabbath (that is, Shabbath), or day of weekly repose from secular avocations (also the observance or institution itself); by extension a se'nnight, that is, the interval between two Sabbaths; likewise the plural in all the above applications: - sabbath (day), week.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 16 april 2010, 17:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 17:17
|
|
|
Het was toch HET ZAAD die de kop zou vermorzelen??
Gen 3:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.
Mijn Heer is de Heer van de Shabbat. Dat is Zijn autoriteit.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 16 april 2010, 17:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 17:09
|
|
|
HANNAH810 schreef: | mar, mag ik je een vraag stellen? heb je wel eens van voorwaardelijk christendom gehoord? heb je wel eens gehoord van "de sabbath is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbath?"
ik stel overigens niet, dat je de dingen die God in Zijn Woord noemt, allemaal zomaar over boord zou moeten gooien; begrijp me goed!! maar om te suggereren, dat iemand die de shabbath (rustdag) niet op de zaterdag viert, dan dus geen kind van de levende God zou zijn, gaat me eerlijk gezegt drie stappen te ver!!
wanneer jij ergens een verkeerd inzicht hebt, ben jij dan ook uit Gods genade gevallen? |
Hannah als het om drie stappen te ver zou gaan, hoeveel stappen zijn dit dan??
Rev 12:17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 16:57
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Evangelische, charismatische, katholieke en alle andere christenen met wat ruimere opvattingen dan in de reformatorische kerken die de zondag vieren in plaats van op de oorspronkelijk voorgeschreven zaterdag horen net zo goed bij Gods volk als reformatorische christenen. Een dergelijke vraag behoor je zo niet te stellen aan medechristenen.
Thomas, die vindt dat de letter doodt en dat reformatorischen niet de norm zijn voor andere gelovigen. |
Thomas, bepaal jij het of is het YHWH? Ik behoor niet bij het "christendom". Ik ben slaaf (dienstknecht) van God, niks meer en niet anders. Ben geen slaaf van "christendom".
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 16 april 2010, 17:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 16:08
|
|
|
De Israëlieten plaatsten boven hun deuren een teken van bloed om te kennen te geven dat zij Gods eigendom waren. Zo zullen Gods kinderen in deze tijd het teken dragen, dat God heeft bepaald. Zij zullen in harmonie met Gods heilige wet leven. Een teken wordt geplaatst op ieder van Gods volk evenals een teken werd geplaatst boven de deuren van de Hebreeuwse woningen om het volk te bewaren voor de algemene ondergang. God zegt: “Ik heb hun Mijn sabbatten gegeven als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten dat Ik, de Here, hen heilig.” (Ezech. 20:12).
Verder ga ik er niet op in.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 16 april 2010, 16:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 16 april 2010, 15:53
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Het gaat me veels te ver Mar, om de God van de zondag tegenover de God van de Shabbat te stellen...
Ik heb lang gedacht dat het terecht was dat de zondag in plaats van de sabbat is gekomen, omdat het Jezus' opstandingsdag zou zijn... In de discussie die onlangs hier gevoerd werd, bleek dat dat echter niet waarschijnlijk is... Toch denk ik, zoals Susannah al verwoordde, dat het in wezen niet veel uitmaakt welke dag apart wordt gezet. Het gaat er om dat er één dag in de week is dat we mogen rusten van ons werk. Voor mij is dat de zondag; een dag bij uitstek voor mij om bezig te zijn met God en Zijn Woord en om te genieten van wat God geeft in de mensen om me heen en in Zijn schepping... zonder de druk van allerlei bezigheden die gedaan moeten worden... |
Het maakt mij niet uit wanneer iemand een rustdag voorzichzelf uit kiest.
Ik weet alleen dat ik mijn God dien waarvan Hij zegt: "hieraan weet Ik dat Ik de Here uw God ben" Je kunt het zelf opzoeken waar YHWH dat zegt.
"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben." Ezechiël 20:20
Of wil je niet bij Gods volk horen.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 16 april 2010, 16:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |