ChristianMatch
 


Forum

Berichten van WILLEM618
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 10 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van WILLEM618
Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: zondag 5 augustus 2012, 21:49
BerichtOnderwerp: Identiteit
 
CHATULIEM619 schreef:
Mijn vraag was gericht op je volgende opmerking:
Wat verandert bij de wedergeboorte volgens jou wel dan?

Wedergeboorte geeft aan een opnieuw geboren worden.
Echter door het hele nieuwe testament heen zijn er verschillende benaderingen van bekering.
Nicodemus in gesprek met Jezus; daar komt naar voren het opnieuw geboren worden, maar op andere plaatsen is er ook sprake van Levend maken, of zoals paulus omschrijft een nieuw leven in mij, wat strijd tegen je vlees.
Wat ik er dus onder versta, is dat er in ieder geval vanuit een totaal andere bron leven gehaald word, en inhoud word gegeven aan het leven. Het leven hierin word meer en meer gericht op de eer van God, en het minder worden van je eigen wil. De bron hiervan is God, Gods eer, het steeds meer leren kennen van God, het steeds meer leren liefhebben van God en Zijn geboden. Wedergeboorte is een moment, maar ik denk niet dat je dat moment erg helder hoef te hebben, maar wel dat je uit de manier van leven kan zien wat de bron van leven is. Een baby weet niet dat het geboren is, kan dat ook niet benoemen. En een kind weet dat het eens geboren is, en omdat zijn omgeving de datum heeft bekend gemaakt, zegt niet dat het kind de geboorte kan herinneren. Maar je kan wel zien en merken dat het kind leeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 03:34
BerichtOnderwerp: Incest
 
[quote=SHANITA130]Shanita, allereerst rondom de gevoelens die spelen bij mishandeling, hier heb ik gelukkig geen weet van, en kan me daar ook niet in verplaatsen, hooguit een voorstelling van maken. Het geheel is dus niet om iets lichter voor te stellen, of er een ander licht over te laten schijnen.

Inhoudelijk op je reactie het volgende:
Hoe de dader het wil laten zien, is voor mij even niet aan de orde, ik heb het over de basis van waarde, die totaal zoek is indien het komt tot de daad, en weet ook, dat door het ontbreken van enig waarde besef, de dader ook de schuld en het schuldgevoel buiten zichzelf legt en probeert te leggen

Ik heb het hier over het gegeven, dat iemand die zich vergrijpt, zichzelf ook te kort doet. En daarmee totaal waardeloos met zichzelf omgaat, en zijn waarde vergooit. Dat heeft niets met geloven te maken, maar puur met waarde beleving van je persoonlijkheid.
En dus vergooit ook de dader zijn gevoel van waarde voor leven en lichaam, indien hij tot een dergelijk vergrijp over gaat. En ja, dat begint al met kijken en begeren. En dat geld ook buiten elke geloofsbeleving om. Het gaat puur om waarde van leven en lichaam, van mens in totaal wezen. En gelovigen daar geld dit met nog diepere waarde voor, daar van hen helemaal verwacht mag worden dat waarde voor het leven een bijzondere plaats heeft.

Het voorbeeld van David is zuiver bedoelt als voorbeeld, wat aangeeft als een mens een weg gaat buiten Gods weg, en hij een kind is van God, dat God hem ook zijn schuld laat zien en beleven, en laat komen tot een beleiden van. Geen zonde zo groot, of bij God is vergeving, maar nooit zonder berouw, en erkennen van schuld, en aanvaarden van straf.

Of kinderen in de hemel komen, die door misbruik buiten het geloof zijn komen te staan, is niet aan mij om daar een oordeel over te geven. God is rechter, en Hij beslist. Maar wel is het zo, dat ik niet geloof, dat iemand in de hemel kan komen, die God niet erkennen kan, en niet geloven kan in God. Wat de oorzaak hier ook van mag zijn, en hoe erg die oorzaak ook is.

begrijp dat je geen enkel begrip kan opbrengen voor de daders. Maar desalniettemin, het blijven mensen. En alle zonden zijn bij God vergeefbaar, al zal dat niet gaan met de schuld ergens anders neer te leggen, maar in te leven door de dader wat hij heeft gedaan, en hier bij God en het slachtoffer gemeend om geving te vragen. En dat gaat niet samen met alleen toegeven waar hij niet onderuit kan, maar alleen met een beseffen en beleiden van schuld, onvoorwaardelijk.

wat geld voor slachtoffers, geld ook voor de daders. Buiten God is er geen geluk, geen leven. En al is het onbeschrijfelijk erg wat iemand gedaan heeft, toch heeft ook die persoon nodig God te kennen, en als schuldige ook bij God te komen om vergeving. En zelf de daders hebben ook nodig, om zich te zien wie ze zijn en wat ze gedaan hebben, en daarmee voor God te komen als schuldige.

God komt de wraak toe. Dat is zo, Hij is rechter, en zal ook recht spreken over alle dingen die iemand doet, en Zijn straf zal ook zeker komen. En alleen als iemand geloven kan en mag in het gedragen hebben van alle straf, die iemand verdient heeft, door de Heere Jezus Christus, en ook al zijn zonden in Hem vergeven zijn, die straf is dan al gedragen. Al geloof ik niet, dat God in de tijd daar niet op terug komt, en God ook vaak in de tijd wel een zware straf geeft, al is God vrij om te doen wat Hij nodig vind dat Hij doet.

Nogmaals, in geen enkele zin heb ik de bedoeling iets van de schuld van een dader minder te laten lijken of te maken. Het enige wat ik met alles wil aangeven, is dat de basis van veel van dergelijke schanddaden ligt in het gegeven dat er zo weinig aandacht is voor het waardevol omgaan met leven en lichaam. En tegelijk wil ik hierbij ook aangeven, dat geen zonde te groot of te zwaar is, of bij God is vergeving, er is een weg terug.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 3 augustus 2012, 03:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 23:36
BerichtOnderwerp: Huishoudelijke vragen mogen toch ook?
 
VISSER278 schreef:
Dank u, met zo'n antwoord , daar kunnen we wat mee.
Ben nl. van plan om volgende week mn schuur te gaan schilderen. Lachende smiley

doe dan een kleur die bij je haar staat, visser Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 22:28
BerichtOnderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
 
VISSER278 schreef:
Vandaag 24 rijtjes x 24 keitjes = 576 , eruit gehaald , schoongemaakt met de hogedrukreiniger . Opgehoogd met een cm. of 4 zand , terug gelegd,
schoongemaakt , opgeruimd en nu kei-kapot zijn. Dat noemen ze nou vakantie zeg.
'k ga morgen wel vissen , lijkt me een strakker plan. Verlegen lachende smiley

doe je dat altijd om vissen weer is te waarderen, visser ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 15:17
BerichtOnderwerp: Incest
 
SHANITA130 schreef:
JOL: edoch...
ook mensen die bepleiten wedergeboren te zijn, met de handen omhoog hun God staan te aanbidden.... echte christenen ja maar er zijn er die zich schuldig maken aan misbruik... inderdaad geen christelijk gedrag. Maar ook wedergeboren mensen blijven mensen met gebreken en kwetsbaarheden... en nog maar niet te spreken van de taboes waardoor zoveel niet bespreekbaar is (want je bent toch nieuwgeboren? het oude leven is voorbij? "prijs God broeder, zuster, je bent meer dan overwinnaar!" ..uhu...) waardoor zaken een eigen leven gaan leiden... het maakt niet uit: naamchristen of wedergeboren, het kan allemaal...

Nou, het kan allemaal wel een groot probleem zijn, iemand hiervoor schreef dat het zelfs in kerkelijk kringen nog vaker voorkomt.....(bron?)

Iig of het er nu wel of niet vaker voorkomt, in wat voor kerk dan ook, is het niet zo dat dat tricky is...
Ik bedoel, allermeeste daders komen er uit zichzelf niet mee, van ja, ik heb mijn kleuter jarenlang misbruikt en, en/of mijn tienerdochtertje, want die zag er zó .. uit, toen ze opgroeide...
Kijk, zo'n man zorgt er voor dat zijn dochter nooit meer een vader heeft, vaak ook de moeder niet, want die staat vaak achter de vader, zo'n kind kan nooit meer gezonde relatie's opbouwen, kan jarenlang frigide zijn, met alle gevolgen, veel van die kinderen plegen al zelfmoord rond hun 16de, zo van wat heeft het leven eigenlijk voor zin...
Doen ze dat niet gaan ze een heel moeilijk leven tegemoet, en als ze mazzel hebben komen ze er voor hun 40ste/50ste uit, ik bedoel dat ze dan de boel zodanig hebben verwerkt dat er weer sprake kan zijn van echt geluk en vrede.

Igg lees maar wat voor gevolgen op google nog meer, en dat alleen omdat zo'n vader het niet op kan brengen gewoon trots te zijn op zijn knappe dochter, maar alleen denkt van lekker jong ding etc.
Dus alleen aan zichzelf denkt..

En vaak komt het juist in die familie's voor waarvan je denkt dat het dáár niet voorkomt, omdat ze een dubbel leven leidden.

Stel, zo'n man komt niet tot bekering, blijft gewoon mooi weer spelen voor de buitenwereld, kerk, zijn tienerdochter komt al enkele jaren niet meer in de kerk, sterker nog is uit huis gevlucht en samen gaan wonen om de situatie te onvluchten.
Over zijn tienerdochter die die jarenlang verkracht heeft zegt ie van, dat ze 'rebels' is geworden en niets meer met geloof te maken wil hebben.

Mensen geloven dat.

Maar wat voor 'loon' zal die man hebben als ie sterft? (uiteraard zonder dingen te hebben rechtgezet, wat de allermeesten niet doen, behalve als ze er zelf beter van worden en het kan niet anders?)


(even in het 'juiste' onderwerp geplaatst, mijn laatste reactie. Want het stond in topic: Kun je mensen ook blocken in het forum?', Forum: 'Over ChristianMatch'.

Wat mij opvalt is dat er in mijn beleving voorbij gegaan wordt aan de oorzaak van het probleem. Waarde voor de persoon en het leven is iets wat God ons opdraagt. Je naaste liefhebben als jezelf. Dat betekend waarde voor je eigen leven, maar ook voor je eigen lichaam. En dat betekend ook waarde voor het leven en lichaam van kinderen. Juist kinderen hebben nodig waarde gevoel te ontwikkelen. Ze mogen er zijn, en verdienen niet om te vallen in een lust-schandaal. Maar ook de dader doet zich ernstig te kort. Hij heeft ook de taak zijn lichaam te bewaren, en daar waardevol mee om te gaan. En dat niet te vergooien in lust en genot. Los van het gegeven of iemand kerkelijk meeleeft, gelovig is, of wat ook. Van een gelovig iemand mag anders verwacht worden, maar wie staat ziet toe dat hij niet valle. Dat wil zeggen, als God ons loslaat zijn we tot alles in staat. En als je je dat bewust ben, dan leef je anders. Dan is het een leven in afhankelijkheid in Hem, om uit Hem bewaard te worden voor dergelijke schandalen.
En gaat het om een wedergeboren persoon, wat een kwade naam werp zoiemand op zijn Heiland. En als er liefde is tot Die God, dan komt die mens er ook op terug, en zal boete doen over een weg die zo van God afgaat. In die weg, geloof ik, dat geloof tot gevolg heeft dat God een mens ook laat inzien wat hij misdaan heeft. Zie aan David met Bathseba. Daar moest wel Nathan aan te pas komen, maar toch, hij viel er wel voor, en beleed God zijn schulden.
Daarnaast, wil iemand met God leven, dan heeft ook het Hem verlaten gevolgen. Weer David met Bathseba, het kind moest sterven. Een straf van God, omdat David Gods Naam heeft doen lasteren. En ik geloof sterk, dat we als gelovigen ons meer dienen druk te maken om Gods heilige Naam, die door dergelijke schandalen ook erg gelasterd word, en ook vaak tot gevolg heeft dat kinderen het geloof vaarwel zeggen. En begrijpelijk, maar tegelijk ook zo diep verdrietig. Want buiten God is er geen echt geluk, en ook misbruikte mensen hebben dat geluk IN HEM zo intens hard nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 14:03
BerichtOnderwerp: Identiteit
 
SHANITA130 schreef:
Hai Willem,

Ja, ik heb het juist andersom, ik vind het juist het makkelijkste wat er is, je leven inrichten naar Gods wil.
Misschien omdat ik ruim 20 jaar gelovig ben?

Groetjes!

Ha Shanita,

Als je alles kan loslaten wat je zelf zo graag zou willen, dan zal het best makkelijk zijn.
Toen ik een hartinfarct kreeg, en op weg naar het ziekenhuis, toen kon ik alles loslaten, toen was het makkelijk ja. En het was ook goed, wat er ook zou gebeuren. Maar zo bleef het niet. Er zijn best momenten dat ik wel is mopper hoor. Dat het allemaal zo lang moet duren, dat als ik geloof krijg dat er iets gaat gebeuren, het eerst zover moet komen dat iedereen om me heen in de stress schiet omdat het noodzakelijke uitblijft. Dan is het echt niet makkelijk, om maar te volgen, om je afhankelijk op te moeten stellen. Maar dit is mijn ervaring he, dat wil niet zeggen dat dat een voorwaarde is dat het zo loopt

groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 13:57
BerichtOnderwerp: Identiteit
 
CHATULIEM619 schreef:
Mijn vraag was gericht op je volgende opmerking:
Wat verandert bij de wedergeboorte volgens jou wel dan?

De bron waaruit je leeft.
Je wil hierin wat God wil, ook al komt je eigen ik daar nog zo tegen in opstand, je gaat dingen van God lief krijgen, je gaat anders met je medemens om, je gaat je leven inrichten naar de wil van God, en wat het mooiste is, maar ook vaak het moeilijkste, je gaat je leven niet meer leven vanuit jezelf, maar vanuit wat God je geeft. Heel afhankelijk, vaak moet je wachten op Gods tijd (het moeilijkste wat er is vind ik), maar toch, je weet je veilig in Hem. Omdat Hij je nooit alleen laat, hoe donker het ook mag zijn, diep in je weet je dat Hij er is, altijd, overal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 15:03
BerichtOnderwerp: Identiteit
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat betekent wedergeboorte eigenlijk voor jou? En waartoe dient het? Is het een abstract gegeven dat je enkel moet geloven, of is het iets concreets waardoor je leven concreet verandert?

Is een geloven, dat God gegeven heeft dat ik voor Zijn rekening leven mag, de zonden zijn vergeven en er voldaan is aan het kruis.
Is dat concreet? Ja, is zodaning concreet, dat het geen misschien is. En word ook bevestigd, soms dagelijks, als Hij spreekt uit Zijn Woord, of waar dan ook door. God is hierin niet iets voor te schrijven.
En het is gebasseerd op het geloof, ziende op Hem.

Begrijp echter niet wat deze vraag te maken heeft met het voorgaande? Misschien kan je dat verduidelijken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 12:34
BerichtOnderwerp: Identiteit
 
HEIDE115 schreef:
Carmen als ik dit leest..zie ik dat je met het boek geen moeite hebt
en met de vage term wel..dat kan.

Zelf denk ik hier,dat de dingen die voor jou in het boek weergegeven voor jou helderheid geboden heeft.
En het daarom misschien ook aanprijst..begrijpelijk ook.

Over de vage term je identiteit in Christus vinden..heb ik zelf nooit eerder gehoord..in ieder geval niet met deze bewoording.

De wedergeboorte geschied een keer.
maar de dagelijkse bekering doet steeds op het werk van Christus Jezus zien.
Hiermee zeg ik tegelijkertijd,dat het nieuwe leven in de mens in Christus geborgen ligt..en onderhouden wordt.

Men is niet meer van zichzelf..
Overgeplant vanuit de wortel,geplant in Christus Jezus.
Identiteit of als je het anders wilt noemen..geborgen zijn en HET LEVEN daaruit.

Identiteit in Christus word aangegeven als je uit Christus geboren bent.
Word gebruikt om aan te geven dat je net zo gaat leven als Christus, gaat denken als Christus, kortom, dat je net als Christus bent, en in het leven staat. En hierin word verwezen naar het één zijn IN HEM.
Ik vind die term niet helemaal kloppen, omdat ieder mens gemaakt is zoals hij/zij gemaakt is. Ieder mens heeft dus een door God gegeven identitiet. En die is uniek. Ik ben uit mijn moeder geboren, maar heb wel een eigen identiteit, ook al zal ik dan mogelijk in dingen op haar lijken.

In mijn beleving heeft God een mens geschapen, met kwaliteiten en gebreken. En die worden na de wedergeboorte niet anders. Ook al heet het UIT GOD GEBOREN, dan nog, een mens blijft die mens in eigenschappen die die mens die mens maakt.

Dat is ook duidelijk waar te nemen in de evangeliën. Lucas, een medicijnmeester, schreef totaal anders dan Mattheus, een tollenaar. En Petrus met zijn opvliegende karakter reageert anders dan een zachte Johannes. Identiteit, ofwel persoonlijkheid, is dus niet gerelateerd in mijn beleving aan wedergeboorte. Wel is het zo dat hoe je met je eigen identiteit omgaat, met wie je je spiegeld, anders na de wedergeboorte.

In mijn beleving is dat anders dan leven uit.....

Leven uit is daar HET LEVEN uit halen, net als de bladeren de sappen krijgen uit de stam. Maar ook in dat voorbeeld, de bladeren gaan er niet het zelfde uitzien als de stam, en hebben ook niet de zelfde eigenschappen als de stam.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op woensdag 1 augustus 2012, 12:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 15:58
BerichtOnderwerp: Zelfverloochening
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik heb er moeite mee als je het gebod van je naaste lief te hebben, zo snel op jezelf betrekt. Dat maakt het weer zo egoistisch. In plaats van dat je de naaste leert lief te hebben, stel je dan als voorwaarde of excuus: ik moet eerst aan mezelf werken. Daarmee stel je dit belangrijke gebod buiten werking.

Zelfverloochening wordt ondragelijk als het niet door liefde mogelijk gemaakt wordt. Liefde tot God of tot de mens, in beide gevallen vormen ze de enig dragelijke basis voor zelfverloochening.

Liefde en liefhebben is niet egoïstisch.
Je zelf liefhebben, van jezelf houden, is eerlijk met jezelf omgaan. Eerlijk kijken naar je kwaliteiten, en je gebreken. Daarmee kom je nooit boven een ander te staan, maar ben je gelijkwaardige.
De opdracht is niet voor niets je naaste lief te hebben als jezelf, en dat betekend dus met een ander, maar ook met jezelf, vol liefde om te gaan. En dat houd in, eerlijk, respectvol, maar niet de ander te aanbidden, maar ook niet minder te zien.
En het klopt, dat je onmogelijk van een ander echt kan houden, zonder jezelf te kennen. want liefhebben zonder kennen kan niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 juli 2012, 15:00
BerichtOnderwerp: Pinksteren
 
HEIDE115 schreef:
Zelf kon ik even niks met pinksteren..nee ik lieg..dochter van 18 kwam bij me..heerlijk! Knipoog smiley
Maar verder deed pinksteren me toch niet veel afgelopen dagen,ik weet het..zo hoort het niet!
Ongeloof,twijfels..van alles wat zegmaar..

Enja..misschien heb ik het zelfde nadeel..dat aan de buitenkant alles goed lijkt
maar...

Pinksteren mag ook jou wat zeggen Heide. DE TROOSTER is gekomen, en zal ons in alle waarheid leiden. Ook al is de weg nog zo donker, al zien we niets dan een stikdonkere nacht, toch, DIE TROOSTER is gekomen, DE Geest der Waarheid, die ons Christus en Zijn werk leert verstaan. En net als in een dikke donkere nacht, als we geen hand voor ogen zien, dan wil het nog niet zeggen dat die hand er niet is.

Kom mijn ongeloof te hulp........... is ook geloof
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 juli 2012, 14:49
BerichtOnderwerp: Laat de doden hun doden begraven.
 
TALLGUY817 schreef:
De doden = zijn de ongelovigen. Dus de ongelovigen begraven de ongelovigen. De Heere Jezus Christus is opgestaan uit de dood, wie dat gelooft gaat pas leven, erft het met Hem.

Bovendien, als de bruidegom (de Heere Jezus) aanwezig is, ga je je niet bezighouden met wat er in de wereld is.

Mat 26:11 Want de armen hebt gij altijd met u, maar Mij hebt gij niet altijd.

Als Hij er is, dan ga je je toch niet bezighouden waar rouw is? Bovenstaande vers gaat weliswaar over de armen, maar Hij wil er mee zeggen dat wanneer Hij er nu is, dat ze begeren aan Zijn voeten te zitten, zoals Maria het goede deel had gekozen, en Martha spreekwoordelijk de doden aan het begraven was. Zij hield zich bezig met wat er in de wereld was i.p.v. Gods Woord.

Het is echter ook een aanwijzing voor het NU! We hebben de Bijbel en we zouden deze onderzoeken door Schrift met Schrift te gaan vergelijken, want alles wat we in dit leven, in dit nieuwe leven, kunnen leren van Hem, dat staat voor de eeuwigheid. In de eeuwigheid kun je er niks meer aan toevoegen. In de hemel is een zelfder heerschappij als bijv. in het leger. Hoeveel God door jou heeft kunnen doen bepaald je aanzien aldaar.

Hoe kan God iets door jou doen? Als jij Hem kent, en dus Zijn Woord, kan Hij je gebruiken voor Zijn doel. Vele mensen trekken onvoorbereid de wereld in en kunnen geen vragen beantwoorden omdat ze geen Schriftkennis hebben.

Denk maar aan Paulus die eerst als Saulus de G4emeente heeft vervolgd, die N.B. in de leer was geweest bij Gamaliël, maar toen God hem op de weg naar Damascus in zijn nekvel greep, ging hij eerst naar de berg.. hij kreeg een volledige herscholing om nu niet vanuit wet te leven maar vanuit de genade!

Ik ben het niet echt helemaal met je eens Tallguy. Ik zie hier meer een link naar het geheel, niet naar een opmerking op zich. De wetten die God gegeven heeft, maakt geen onderscheid in het begraven van gelovigen en ongelovigen. Daarbij, ik denk ook niet dat wij dat oordeel mogen vellen, want onwetend kan je engelen herbergen.
Het geheel spreekt hier van de roep, om Hem te volgen, en niet allerlei redenen te bedenken om het maar uit te stellen. Daarbij was het ook een rede die God alleen wist, namelijk dat Hij werd opgehouden van Zijn werk om mensen te verlossen die zwaar gebukt gingen onder de macht van de boze. Je medemens op een waardige manier naar het graf brengen is een opdracht, maar geen rede om God niet te volgen.

Als reactie op je laatste stukje: toen Paulus zijn ogen geopend werden, predikte hij terstond Christus. Dit was net als bij de Emmaüsgangers, dat Hij zijn ogen opende, en alles wat hij geleerd had ook zag dat De Christus alzo leiden moest. Ook de oud-testamentische mens leefde uit de genade. Wat dat betreft was het ook toen al door God alleen, zonder iets van een mens. Alleen waren er in dat opzicht nog veel dingen die heenwezen naar het werk van Christus wat nog moest worden volbracht, en nieuw-testamentisch WAS het volbracht. Maar genade was en bleef genade.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op dinsdag 24 juli 2012, 14:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 19:32
BerichtOnderwerp: Het glas is halfvol...
 
HEIDE115 schreef:
ik heb een schutting,van 180,een maat zo uit de fabriek.
Maar ik bouw er een van 210 hoog.
Hoeveel verf zal ik dan meer nodig hebben?

verder kijk nog even wat mijn spaarlamp werkelijk heeft opgeleverd.

o,3 meter in de hoogte, maal de lengte, en je weet het aantal m².
Hoeveel je nodig hebt voor een m² staat op je verfpot Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 14:52
BerichtOnderwerp: Het glas is halfvol...
 
WILLEMIJN232 schreef:
ik vind het altijd net het refo kerkblad als ik de teksten van Willem lees..... Knipoog smiley en dat kan je aanspreken of niet.....

Als je ambtsdrager bent krijg je altijd alle kerkbladen van de gemeente waar je woont vandaar dat ik ze lees.... Knipoog smiley

Ben erg blij dat jij dit soort refo-lectuur te lezen krijg Willemijn Knipoog smiley

Blijkbaar is de refo-hoek bij jou in de gemeente van een soort, waar zelfs ik me thuis zou gaan voelen. Lachende smiley


Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 6 juli 2012, 14:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 13:40
BerichtOnderwerp: gehoorzaamheid
 
PETRA944 schreef:
mooi geschreven,maar waren het niet mensen die je in de steek lieten?
sommigge dingen zijn herkenbaar die je schrijft, voor iedereen klaar staan en als je zelf hulp nodig hebt?

in mijn woestijnperiode, jee .... lang verhaal, lange tijd geweest van overleven met een hele lading kids, waar je door alles heen goed voor moet proberen te zorgen. Op een dag dacht ik, ik kan niet meer, ben op en moe van het vechten om te overleven. toen heb ik me bijbel gepakt en ben god weer gaan zoeken en hij antwoordde, stap voor stap ging hij met me mee, nu gaat me leven zoveel beter, ik leef weer,inplaats van overleven en echt,had die moeilijke periode voor geen goud willen missen, want in die periode heb ik god gevonden, hem steeds beter leren kennen, wonderbaarlijke dingen meegemaakt in moeilijke momenten. god is groot, lief en vol genade.
Lachende smiley

Bij veel dingen achteraf, ja, het waren mensen. Maar ik ben ook een mens, en die verwacht het ook van een mens. En dat afgewezen worden in de donkerte van je leven, is niet iets waar je van staat te juichen. En dan is het ook of God je niet ziet, of God het allemaal maar laat gebeuren.

Het willen missen? Weet ik niet. Ik vind de impact van het donkere zodanig, dat ik moeilijk kan zeggen, dat ik het voor geen goud had willen missen. Wel laat het me vragen, waartoe dit alles? Wat moet ik er uit leren, en welk doel heeft God er mee?

Ben het met je eens, dat God het daar niet bij laat. Er staat geen punt, en ook van wonderen mag ik getuigen.

OP alles te zien, blijft ook over: Heere God, wat zijt Gij goed. Maar dat lukt me echt niet altijd om dat te zeggen, ook al weet ik dat het zo is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 13:26
BerichtOnderwerp: Huishoudelijke vragen mogen toch ook?
 
FRANKT627 schreef:
Geschokte, onthutste smiley ...ik geef het op...ik ga naar FF, daar is het veel rustiger om niet te zeggen doods...door al dat rooie gedoe hier loop ik het ene blauwtje op na het andere...ik ben veel te groen voor deze site...dit is nog erger dan zwarte sneeuw zien in de zomer...

Je lijkt wel een kleurling Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 12:34
BerichtOnderwerp: Huishoudelijke vragen mogen toch ook?
 
FRANKT627 schreef:
Verraste, verbaasde smiley ...mooie christenen zijn jullie...pffff, nu bied ik eens wat aan en nu is het weer niet goed... Gefrustreerde smiley

Wat ben je lief, Frank. Maar ik heb altijd iets tegen rood gehad, kan niet zo goed weergeven wat Twijfelende smiley

Maar dat je alle commentaar gevende christenen hier mooi vindt, siert je Engeltje smiley


Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 6 juli 2012, 12:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 12:11
BerichtOnderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
 
HERMAN968 schreef:
Je bent op de goede weg, de smalle of de brede. Laat ik over aan jou. ! Lachende smiley

Als beide wegen als "De Goede Weg" worden weergegeven, lijkt het mij dat je toch nog wat huiswerk moet doen, voor je reageert op wat een ander zegt.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op vrijdag 6 juli 2012, 12:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 11:52
BerichtOnderwerp: Het glas is halfvol...
 
HEIDE115 schreef:
Begrijpelijk heb ik dit wat uitgelokt Willem broeder.
Het glas half vol,kan vanuit de menselijke positie gezien leiden tot betere dingen..zo ook zie ik hier jou bijdrage.
stiekum hoopte ik op jou woorden..en het is verhoord!
ik kan namelijk mijn leven,naast jou leven neerleggen.

Gij zijt ondeugend, broeder Knipoog smiley

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 11:51
BerichtOnderwerp: Het glas is halfvol...
 
HEIDE115 schreef:
Wat doe ik eigenlijk op een bepaald forum,wanneer ik hier sta ingeschreven met een bepaald gevoel?
Kan iemand hier wat licht bij schijnen?

Ik kan onmogelijk voelen wat jij voelt. Maar kan alleen zeggen, dat het omgaan met anderen, ook via Forum, veel moed geeft.
Heide, Liefde in typen en lezen, het zien en waarnemen dat God naar mensen kijkt, dat God ook via dit Forum mensen dingen laat neerzetten om anderen te bemoedigen.
Jou gevoel? Ook jij staat niet alleen. We zijn hier, als leden van Eén Lichaam. En laten we elkaar nu nodig hebben. Zo mooi is het, als we dat zien. En dan heeft de hand de voet nodig, en de voet de hand. Want de hand alleen is niets, maar de voet alleen ook niet. Maar met elkaar, met alle eigenschappen die er bij horen, maken een lichaam tot een lichaam. Lopen met je handen valt niet mee, maar iets pakken met je voeten ook niet. En ik denk dat God het zo bedoelt heeft, dat zij allen één zijn, elkaar nodig hebben, voor en met elkaar leven. Als gelijke, waarbij de één zorgt voor het vooruit komen, en de andere voor het vastpakken van steun, voor het tasten naar de weg, voor het aanpakken van voeding en hulp.
En dat alles, samen. Samen onder ons Hoofd, Gods Enig geboren Zoon, De HEERE Jezus.
In mijn oog: wat doe jij hier op het forum? Hand zijn? Voet zijn? In ieder geval een lid zijn.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. Zijn ook maar mijn gedachten, als reactie op jou geschreven gedachte, weergegeven als een vraag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 11:42
BerichtOnderwerp: Het glas is halfvol...
 
HEIDE115 schreef:
Ik schrok even toen ik vanmorge wakker kwam,even dacht ik waar zijn al m'n zorgen gebleven?..
Toen werd het langzaam helder..de dag is net begonnen.
en ik moet zelf het lichtpuntje zijn in de tunnel.

Heide, ik heb vraagtekens bij je laatste zin.
Jij moet zelf het lichtpuntje zijn, IN de tunnel.
Ik zelf heb zo vaak geprobeerd om in de tunnel nog licht te zien, laat staan dat ik een mogelijkheid zag om zelf een lichtpuntje te zijn.

De gedachte die even naar boven kwam, was dat van een ster. Al die sterren, die niemand tellen kan, geven zelf geen licht. Maar hoe helderder de omgeving, hoe krachtiger lijkt het licht wat straalt van een ster. Maar is slechts een doorgeven van de stralen van de zon. En zo ook een mens, hoe dichter te leven bij God, hoe krachtiger het licht. Maar in de tunnel, waarin alles donker is, is het kleinste lichtstraaltje soms genoeg om even op te kijken. En dat licht kwam nooit van mezelf, maar stond ik recht onder het straaltje licht, dan weerkaatste dat licht wel, en leek het even of er meer licht kwam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 juli 2012, 11:31
BerichtOnderwerp: gehoorzaamheid
 
XABIA794 schreef:
Ja, is heel herkenbaar.
Ja en nee (of je't beleefd als krijgen)
Ik was toen vooral teleurgesteld in mensen. In Christenen, omdat ik "dacht" dat christenen het allemaal wel moesten weten en kennen.
had toen vooral ook te maken met mijn zelfbeeld dat ik toen had afgesteld op anderen. Ik zocht net als voor mijn bekering bevestiging bij mensen. Vertrouwen op nul, verbitterd en verwachtingen die niet werden ingelost.

het krijgen op dat moment was dat ik mocht ervaren dat God me letterlijk Zelf ging dragen. Inderdaad, als je zelf op nul staat, kan ke veel meer ontvangen.
Dor Droog en heel de wereld voelt als tegen je... Dan word je zo intens afhankelijk van God zelf.
Hij geeft rust, Hij geeft liefde en kracht en draagt je.
Alleen al als je diep mag beseffen dat je een kind van God (de Allerhoogste) mag genoemd worden. WOW..
Ik had toen vaak de gedachte
Door het Duister kan je intens het licht ervaren.
Als het half schemert, en je steekt dan een kaars aan, dan is het effect niet zo bijzonder.
Door de diepte van het dal, zie je vooral hoe hoog de top is

Kan helaas niet zeggen dat het voelt als krijgen. Soms nergens geen uitweg meer te vinden, lege handen, geen uitzicht op verandering. Elke ingeroepen hulpt word afgeslagen, wat ik ook voor betreffende persoon heb betekend in het verleden. Stond altijd voor iedereen klaar, zelfs ten koste van mezelf, maar had zelf hulp nodig, en werd afgewezen. Bidden leek geen zin te hebben, God leek stil, niets te zien, elke hoop op hulp door mensen van me afgepakt zo voelde het.
En voelt dat als kind van God te zijn? voelt dat of ik gezien word?
Nee, voelde zo, dat het alleen maar enger en enger werd. Het enige wat ik moet zeggen hierin, dat er altijd, hoe vreemd het ook klinkt, echt altijd, een hoop aanwezig was, hoe klein ook, dat God ZOU helpen. En dat het niet eindeloos zou duren, zonder dat ik daar ook maar de minste verklaring voor had.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juli 2012, 12:42
BerichtOnderwerp: gehoorzaamheid
 
PETRA944 schreef:
lees inmiddels jouw reactie,dit zijn abseluut niet mijn woorden. dit zijn woorden die ik wel es van sommigge gelovigen heb gehoord,die zo bezig zijn met zonde en tegen mensen zeggen je gaat naar de hel want....
en je moet me soms denken aan zulk soort gelovigen.
en we zijn beiden op onze plaats op dit forum,kunnen van elkaar leren, ik blijf ook hier maar ga minder op het forum lezen en schrijven,omdat ik het me teveel aantrek als iemand iets schrijft waarvan ik denk,ehhh nu worden er mensen gekwetst.

Petra, even een reactie op wat je schrijft. Ik weet hoe er gesproken kan worden over hel en over hemel.
Maar, ik kan hier niets mee, en is denk ik ook niet mijn verantwoording daar een oordeel in te nemen richting mijn naaste.
Wie in het minste een besef heeft wat de hel inhoud, die zwijgt. Eeuwig God te MOETEN missen, en niet te kunnen missen. En dan zonder zoethoudertjes die we op aarde wel kennen. (Een minste vorm van besef hiervan, geeft zo diep verdriet, zo diepe pijn. Kan je daar dan makkelijk over praten, en een ander naar toe verwijzen? zonder daar enig recht toe te hebben?) Die pijn te verdragen, en dat met de wetenschap dat de hel is overwonnen, maar niet te hebben gewild dat die Jezus Koning werd over je leven.
Als degene die een ander de hel in praat iets beseft van wat hij/zij zegt, die slaapt niet meer voordat die ander ook als Kind van God mag aangenomen zijn. Hier praat je echt niet goedkoop over, als je enig besef heb van wat je zegt.
Petra, ik zeg dit naar aanleiding van jou reactie, dus niet als commentaar op jou reactie, he Knipoog smiley


Laatst aangepast door
WILLEM618
op donderdag 5 juli 2012, 12:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juli 2012, 12:28
BerichtOnderwerp: gehoorzaamheid
 
FLOWERFUL304 schreef:
Nee die heb ik niet van iemand geleerd, wel van de HG.

Ik heb het geleerd vanuit mijn levenservaring en mijn confrontale ervaringen met de geestelijke wereld welke voor mn bekering begon en mijn confrontale ervaringen met de geestelijke wereld in mijn christen zijn en die ik nog steeds heb. Sorry, een beetje moeilijk uit te leggen.

Ik kan me voorstellen dat het eng overkomt voor jouw. Dat wat het in het begin ook voor mij en soms nog steeds. Ik wist niet wat het was totdat ik tot bekering kwam en dat heeft mij ertoe gedreven om me te gaan verdiepen in het geestelijke achter/van de bijbel.

Maar, ieder voor zich en hoe die voor geroepen is.

En toch vind ik het moeilijk om te lezen dat je het geleerd hebt van de HG.
Wie bekeerd is, is gekocht. En in principe kan die mens niet verloren gaan, wat je ook doet. Ik geloof er niet in, dat een mens dan niet meer zondigd, maar ook niet dat een mens zondenvrij is. Maar, die zonden zijn betaald.
Is dat dan een vrijbrief om maar raak te leven? Nee, maar wil je dan zo graag iets doen wat je Liefste pijn doet dan? Vanuit dat perspectief ga je de zonde haten, maar niet uit angst om je Liefste kwijt te raken, of om de zaligheid te verliezen. Wat Jezus gekregen heeft, van Zijn Eigen Vader, heeft Hij duur betaald met Zijn Eigen bloed. Dat raakt Hij dus ook niet meer kwijt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 5 juli 2012, 10:00
BerichtOnderwerp: Cristenlijke homo´s
 
NICKY298 schreef:
En nee , ik wil ook niet mijn mening hier in geven naar anderen .
en ik wil niet zeggen wat hij/zij moet doen.

Maar ik hoop dat een ieder het goede gaat doen!

Door de bijbel te gaan lezen en naar de kerk te gaan.

En dat ieder de goede beslissing neemt , vroeg of laat.

Opdat wij eeuwig leven hebben.

Het eeuwig leven hebben hangt niet af van de Bijbel lezen en naar de kerk te gaan, denk ik. Maar geloof ook niet dat dit hier nu aan de orde is.

Ik vind het een moeilijk onderwerp. Het onderdeel Zonde is net als alle andere zonde omschrijvingen een onderdeel van het leven waar we tegen te strijden hebben, maar om een oordeel in dit verband er aan te verbinden heb ik onvoldoende aanknooppunten om daar een duidelijk antwoord op te vinden. Ik weet niet wat het is om deze geaardheid te hebben, en ik weet alleen dat er veel mensen mee worstelen en onder gebukt gaan. En ook zij hebben liefde nodig, als medemens, maar ook als mede christen.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op donderdag 5 juli 2012, 12:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 01:46
BerichtOnderwerp: ga je mee picknicken/BBQ zaterdag 4 aug in ede op de heide?
 
Ik kom zeker.
Onder voorbehoud met vier kinderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 16:59
BerichtOnderwerp: gehoorzaamheid
 
ZEELAND736 schreef:
Van ons komt toch ook niets goeds...Willem....
Zoals (dacht ik) Heide schreef.....

God zag neer op ons mensenkinderen....

Afschuwelijk er is geen mens die goed...
Op aarde doet....

Geloof Psalm 14.....ja...
Heb het net gelezen...nee...dat is het waar....

Mooi hè: Dat God toch een mens ziet. En die mens zo lief heeft, dat Hij alles gaf, om die mens die niets goeds doet, goed voor Zijn oog te willen maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 16:53
BerichtOnderwerp: Hier lost ik het op...
 
HEIDE115 schreef:
De reactie's vandaag en ook gisteren ook hier hebben me veel bezig gehouden
Ik ben vanmiddag even er tussen uit gegaan,en almeer kwam de gedachte boven drijven..wie zijn wij mensen..
en deze gedachte liet mij niet meer los
Ja,wie zijn wij mensen?..

God zag op de aarde of er 1 was die goed deed?
En.. HIJ zag er geen eentje,staat ergens in de psalmen.
Is dit wel is naar binnen geslagen?..
Wanneer ik dan God bedoelt,is het alles door HEM toch ook gewerkt?

Ik voel dat ik in jullie midden mag zijn,en dank jullie voor
toch weer de stap terug te doen op het forum.

Heide, als we hier alleen zitten voor ons zelf, dan kunnen we beter wat anders gaan doen.
En wanneer we leven vanuit Zijn Liefde, straalt er ook liefde door in wat we zeggen. En dat geeft warmte, en mogen we als mensen er ook gewoon zijn, zoals we zijn. Door Hem gemaakt, en niemand zonder fouten en gebreken.

Ik ben blij dat je er weer ben Lachende smiley
Gelukkig hoor je nu bij hen die weer terug kwamen.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op dinsdag 3 juli 2012, 17:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 16:10
BerichtOnderwerp: gehoorzaamheid
 
Ik heb het één en ander gelezen. Een diep onderwerp.

Ik heb alleen wel moeite met de omschrijving en het gewicht van onze keus.
Ik ben er van overtuigd, dat een mens, die zondaar is, in de dood ligt. En zoals de jongeling van Naïn, hij was dood, en op pad naar de dodenakker. En Jezus ging daar recht tegenin. En tegen alle geboden in, raakte Hij eerst de baar aan, de jongeling werd stilgezet. Dat deed hij niet zelf, hij was immer dood? En toen Jezus zei: ik zeg u sta op, had hij weer geen keus. Hij had niet de keuze om dood te blijven liggen. Jezus GAF hem HET leven. En Hij gaf HEM aan zijn moeder.
Gehoorzaamheid staat volgens mij dan ook vast aan het woord DANKBAARHEID. Ik ben blij dat het niet aan mijn keuze gelegen heeft, want mijn keuze was: WEG met alles wat met God te maken heeft. Maar ik had geen keus. HIJ zag MIJ. En toen moest ik Hem zien, en leren kennen. En het is onmogelijk de liefde te kennen, en die niet te beminnen. Want Hij is het, die beiden werkt:Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)
En daar is in mijn ogen een eeuwigheid lang voor nodig om dat uit te wonderen: omdat HIJ HET heeft gedaan. Niet ik. En dat is genade.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op dinsdag 3 juli 2012, 16:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618 (55)





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 15:17
BerichtOnderwerp: Hier lost ik het op...
 
HEIDE115 schreef:
Na 2dg nogmaals overwogen te hebben,blijf ik bij de keuze geen deel te nemen meer aan het forum.
Maar zal een keertje reageren misschien nog wel gebeuren.(dagje uit)

Ook nu komt deze keuze toch vanuit de het glas is halfvol gedachte,het glas halfvol willen houden.. vult daarom ook iedereen op zijn of haar eigen manier in.
Iedere keer maakt je zelf de keuze,hoe je voor je zelf aan een oplossing werkt.

Bedankt voor de contacten binnen de topic's..veel heeft mij ook goed gedaan.

heide

Heide, hoop dat je hiermee een goede keuze gemaakt heb voor jezelf. Maar zoals meerdere reacties, jammer. Hoop niet dat er meer zo volgen, en het inhoudelijke verdwijnt onder druk van ...

Je bent niet de eerste die dit doet, en gelukkig waren de meeste weer snel terug. Hoop dat dit ook bij jou het geval zal zijn.

In ieder geval, mocht je bij je keuze blijven, dan veel dank voor je inbreng hier, en je houding op dit forum. Het heeft me vaak wat gedaan, en je was actief en toch menselijk.

Het ga je goed, en tot snel weer terug, broeder
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van WILLEM618
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 10 Volgende
Pagina 5 van 10