ChristianMatch

Forum

Berichten van HENKWAL969
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van HENKWAL969
Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 14:58
BerichtOnderwerp: politieke discussies

CROSSROAD317 schreef:
zou dat dan de gulden middenweg zijn Knipoog smiley

Helemaal mee eens.

Hebben we ook weer knaken, kwartjes en dubbeltjes en wordt het salaris meteen weer verdubbeld Knipoog smiley

Helaas de prijzen ook Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juli 2011, 22:30
BerichtOnderwerp: politieke discussies

MARTIN695 schreef:
Hallo Chatuliem

Maar ze hebben wel allemaal hun zak lopen vullen en over tig jaar zal het niet anders zijn.
Dat zie je nu weer omdat Abbas hier is om te praten over een palastijns land en dat zie ik ook wel door de regering gebeuren dus van mij mogen ze allemaal een lintje krijgen voor als straks Israel verdeelt word.
Sjalom.
Martin

Heb goede hoop, hier komt een einde aan.
Er komt een tijd dat ze hun zakken niet meer kunnen vullen, dan komt er een tijd dat de hele politiek en demoncratie wordt afgeschaft.
Dan zal DE Koning over heel de wereld heersen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 15:13
BerichtOnderwerp: het gemis van liefde en lust

SUSANNAH475 schreef:
Over het algemeen vind ik dat er te negatief gedacht wordt over lust... als het voortkomt uit liefde is er niks mis mee, het versterkt misschien wel juist de band omdat je naar de ander verlangt.Verliefde smiley

Helemaal mee eens.
Ik denk dat Hooglied hier wel een beetje bij past.

De intieme verlangens binnen een relatie moeten niet verward worden met andere lustgevoelens.

Ik weet niet hoe dat bij vrouwen werkt, maar mannen schijnen nogal gevoelig te zijn voor jong en fris.
Daar gaan die kalenders van de bekende bandenfabrikant en de frisheid van Fa niet echt bij helpen.
Als je daar te lang naar kijkt en je gedachten de verkeerde kant op laat gaan, dan is de kans groot dat hormonen in je lichaam actief worden.

Hooglied spreekt daarentegen of een liefdevolle intieme relatie tussen twee geliefden.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juli 2011, 11:33
BerichtOnderwerp: liefde tegenover commitment

De praktijk is altijd een stuk lastiger en complexer, dan de theorie.

Mijn eerste huwelijk heeft 18 jaar geduurd, waarvan we 16 jaar bezig geweest met huwelijkscounseling, totdat het uiteindelijk toch afgelopen was.
Inderdaad de liefde (het verliefd zijn) is na een paar verdwenen, volgens de theoretici volgt dan een ander soort liefde. Dat was ook zo, maar toch waren er twee karakters die steeds meer botsten. Grote beslissingen nemen, zoals een huis kopen, was geen probleem. Maar... hoe de zondagmiddag te besteden, kon leiden tot een nieuwe NAVO-missie.
Uiteindelijk was ook de tweede liefde verdwenen. Maar... we zijn beiden trouw gebleven tot einde.

In mijn tweede huwelijk wilde niet meer dezelfde fouten maken. Koos voor een ongelovige vrouw (in beginsel al fout natuurlijk) uit het oost-blok. Na de eerste verliefdheid, begon het fout te gaan. Steeds meer irritaties en ruzies, vanwege twee botsende karakters, culturen, etc., etc.
Je gaat je dan toch werkelijk afvragen, wat gaat er fout.
Hier kwam de tweede liefde niet tot een eind (is er nog steeds), maar ik koos voor een scheiding, omdat er geen sprake meer was van een relatie en domweg doorgaan zag ik niet meer zitten.

Na twee huwelijken durf ik te stellen. Hoe goed bedoeld ook, iemand die geen langdurige relatie heeft meegemaakt, zal zich niet kunnen verplaatsen in de problemen die hier bij kunnen optreden, die uiteindelijk ook kunnen leiden tot een scheiding.
Elke situatie is ook uniek, ik zal me ook moeilijk kunnen verplaatsen in de situatie van een ander. Ik kan me alleen hun pijn en verdriet voorstellen, omdat ik het zelf heb meegemaakt.

Als er in een relatie echte problemen zijn. Dan sta je mee op, je gaat er mee naar je werk, je komt er mee thuis, je gaat er mee naar bed.
Dag in, dag uit. Elke dag weer, Van maandag tot maandag, elke week weer. Het hele jaar door.

Kortom:
Als na de verliefdheid-liefde geen tweede liefde komt, dan denk ik dat het commitment niet lang stand zal houden. Dat is tenminste mijn ervaring.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 13:02
BerichtOnderwerp: liegen of een leugentje

ANNETTE050 schreef:
Als de waarheid iemand anders zou kunnen beschadigen en zinloos is, dan is het wellicht toegestaan om niet de hele waarheid te vertellen...

Hebben we daar niet het spreekwoord: "Spreken is zilver en zwijgen is goud" voor.

Soms is het beter om niets te zeggen, of om op gepaste wijze te zeggen dat je niet wil reageren of geen antwoord wil geven.
Of dat je je mening voor jezelf wilt houden.

Ik spreek vooral tegen mezelf, want dit soort dingen zijn zo ingeburgerd, dat je het doet zonder er erg in te hebben.

Voorbeeld:
Je ontmoet een kennis, die vraagt: "Hoe gaat het?" Je geeft, terwijl het helemaal niet goed gaat, het standaard antwoord: "Goed en met jouw?"

Dom, dom, dom......
Had je de waarheid gesproken, had die kennis je misschien wel kunnen helpen?????
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 12:54
BerichtOnderwerp: ongelovige vriendschappen

HERKRO005 schreef:
Als je mensen uit gaat sluiten dan doe je jezelf en de ander tekort, en alleen omgaan met gelijk gezind-en lijdt vaak tot navelstaren, je kunt dan elkaar in je oordeel bevestigen maar leren van en toetsen aan anderen is er dan niet meer bij, wordt dan wel een armmoedig bestaan. Smiley die vol vragen zit

Als je alleen met gelovigen omgaat, hoe kun je dan getuige zijn van Gods werk je leven??
Ik geloof zelf dat de omgang met ongelovigen van groot belang is.
We hoeven natuurlijk geen deel te hebben aan hun activiteiten, maar moeten gewoon op gepaste wijze afstand nemen.
Mijn ervaring is dat dit meer respect oplevert dan het eindeloos prediken van het evangelie, want dat wekt irritatie op in plaats van respect.

Er wordt ook wel gesproken, dat je dingen als gelovige op moet geven.
Daar wordt dan ook nog wel eens het woord 'HELAAS' bij gebezigd.

Een heel extreem voorbeeld:
Als je een dief bent, maar je wilt niet naar de gevangenis, dan zul je moeten stoppen met stelen, maar gaan werken.
Het gestolen brood smaakt goed. Het brood dat je met werken verdient smaakt hetzelfde, maar je mag het met voldoening eten.

Ja...., als christen moet je sommige dingen opgeven, maar daarvoor krijg je andere dingen terug die veel waardevoller zijn.
Het opgeven van dingen klinkt zo beladen, ik vind het meer een kwestie van ANDERE dingen gaan doen.

En... Daar schrijft de brief aan de Galaten over.... laat je niet opnieuw een wet opleggen. Sommige christenen vertellen je dat je sommige dingen niet meer mag doen.
In een van de reacties, las ik, dat sommige christenen geen varkensvlees mogen eten.
Waar staat dat in de Bijbel????
Wel lees ik dat Petrus als Jood zijnde, tegen zijn gevoel bij een heiden moest gaan eten, en ook nog eens varkensvlees.

Wat wel wordt gezegd. Als ik bij mensen ga eten die daar aanstoot aan nemen, dat ik het niet moet doen. Maar dan wachten tot ik thuis ben en daar lekker die speklap ga eten.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 12:29
BerichtOnderwerp: Een WOORD voor jou...

PIETER649 schreef:
Waar ik wel aan twijfel is aan de bedoeling van de mededeling die dan gedaan word.
Als tegen iemand gezegd word: Ik heb van God op mn hart gekregen om je dit of dat te zeggen ( veelal over iets waarmee de aangesprokene worstelt of moeite heeft) dan gaat de spreker er van uit dat dit de aandacht van de aangesprokene trekt.

Ik verkeer in de kringen waar dit soort uitspraken regelmatig gebezigd worden.
Maar waar ik zelf moeite mee heb, is de uitspraak: "Ik heb van God op mijn hart gekregen".
Ik vraag me af of mensen deze uitspraak niet te makkelijk gebruiken.
Zelf gebruik ik liever de uitspraak: "Ik heb op mijn hart gekregen" .

Soms blijken de woorden inderdaad van God gegeven, maar soms zijn het ook woorden van troost, die uit mijn eigen hart komen.

Door uitspraak "Ik heb van God op mijn hart gekregen", kun je moeilijk van een uitspraak zeggen dat het onzin is, want het zijn Gods woorden (????). Terwijl je eigenlijk bijna zeker weet dat deze persoon onzin spreekt.
Sommige mensen gebruiken dit soort uitspraken zo vaak, met onzinnige woorden, dat je ze al meteen in twijfel trekt.
Geen goed getuigenis voor iets wat heel waardevol in de charismatische gemeentes is.

Laatst aangepast door
HENKWAL969
op donderdag 30 juni 2011, 12:32
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 11:42
BerichtOnderwerp: liegen of een leugentje

JOLAN931 schreef:
Hoe denken jullie over het zogenaamde leugentje om bestwil?

Dat is een grappig gezegde in de Nederlandse taal. Ik denk dat andere talen een gelijksoortige uitspraak hebben.

Maar eigenlijk als je goed kijkt of luistert, geeft het gebruik van deze zin, de eigenlijke essentie weer.

Namelijk: Het zoeken van een excuus voor liegen.

Het wil zeggen: "Het is toch niet erg zo'n klein leugentje?"

Ik ben niet roomser dat de paus en maak hier ook gebruik van. Lieg dus ook Verlegen lachende smiley

Maar....... eigenlijk is dus helemaal fout. Liegen is liegen.
En.... afhankelijk van de normen of waarden van de persoon die deze uitspraak gebruikt, zal het leugentje groter of kleiner zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: maandag 27 juni 2011, 13:07
BerichtOnderwerp: Waarom mannen eerst intiatief moeten nemen?

LEONARD480 schreef:
Zit nog steeds te oefenen ...........met pijl en boog Smiley met dichtgeplakte mond Verraste, verbaasde smiley

Ik heb twee keer misgeschoten en durf de pijl niet meer los te laten Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: donderdag 23 juni 2011, 15:49
BerichtOnderwerp: bizar filmpje... al gezien??

WILLEMIJN232 schreef:
Wat jij als een wonder beschouwd hoeft een ander nog niet zo te zien........., fijn dat jij dat zo ziet maar dat hoef je een ander niet op te leggen natuurlijk en je hoeft er je zeker geen zorgen over te maken........

Ik heb dit pas nog zelf beleefd.
Een vrouw in onze gemeente had een ontsteking en wond aan haar die niet wilde genezen. Ik had tegen haar gezegd, dat ik daarvoor zou gaan bidden en dat het genezen zou zijn voordat het huwelijk van haar dochter plaats zou vinden.
Helaas moet ik beschamend zeggen, dat ik na die zondag compleet vergeten ben te bidden voor haar.
Gisteren (3 dagen later) tijdens een vergadering, dankt deze vrouw mij voor het gebed en zei dat de wond genezen is.
Nu kan die wond op natuurlijke wijze genezen zijn of het is wonder door God gedaan.
Zij ziet het als een wonder, een genezing door gebed.
Ik heb mijn twijfels, omdat ik niet gebeden had.
Hoewel het natuurlijk een wonder kan zijn door God, die in Zijn Grootheid aan mijn tekortkoming van het bidden voorbij gegaan is en de wond genezen heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: maandag 30 mei 2011, 22:43
BerichtOnderwerp: Tekenen dat het einde naderd????

CHATULIEM619 schreef:
Al minstens 30 jaar wordt er geroepen, dit is het teken van de eindtijd, wie zegt mij dat we niet nog 30 jaar wachten? Het kan nog wel een eeuw of zelfs een millenium duren. Dat is de reden waarom ik het alleen maar nutteloos gespeculeer vind. En wat betreft liefde in je postings? Nee, dat kan ik er niet in terug vinden...

Je moet het ook niet zien als gespeculeer, want er wordt nergens een tijd genoemd, maar ten opzichte van de eerste gemeente en nu leven we natuurlijk meer tegen de eindtijd aan.
Als christen hoef je naar mijn opvatting ook niet bang te zijn.
Maar we moeten wel voorbereid zijn.

Daarbij vergelijk ik het beetje met het krijgen van een kado. Dan kijk ik ook regelmatig op de kalendar om te kijken hoeveel dagen nog.

En ik het ook meer als een motivatie om andere te bereiken met evangelie. Zeker niet wijzend hierop, want dan wordt je vierkant uitgelachen en hebben ze gelijk ook.
De boodschap moet de boodschap van het verlossingsoffer van Jezus zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: zondag 29 mei 2011, 14:34
BerichtOnderwerp: opwekking

WILLEMIJN232 schreef:
Nav jouw stukje moet ik denken aan een stukje wat ik recent las. Dat stukje ging over de zgn conferentie christenen. Dat zijn christenen die denken dat ze geestelijk volwassen zijn maar stellen vaak teleur in het délen van Gods Woord. Dit omdat ze luisteren naar hooggeschoolde toppredikers.Men spreekt zelfs van een verslaving aan dit soort conferenties. Men wil voortdurend een mengeling van verkondiging en zang. Vooral met een grote hoeveelheid mensen.Dit houdt ook in dat een gemiddelde predikant en gemeente onmogelijk aan die verwachtingen kan voldoen.........
Is dit stukje nu een beetje kort door de bocht? Zijn het valse tegenstellingen? Misschien......
of zit er wel een kern van waarheid in?
Even voor alle duidelijkheid, het is een stukje wat ik las, niet mijn eigen mening maar ik had het nog nooit zo bekeken en ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen daar van vinden.....

Dit is iets waar in de Bijbel ook voor wordt gewaarschuwd. Mensen zoeken hun eigen leraars.
Maar dat is natuurlijk niet de intensie van zaken zoals Opwekking.
Ik denk dat iedereen daarvoor bij zich te rade moet gaan.
Volgens mij is er niets mis mee om te genieten van een mix en prediking, zolang alles maar in de goede balans is.
Als we nog steeds open oren en ogen hebben voor de prediking in de eigen gemeente en men geen trillende vingers krijgt als men een keer niet gaat, dan is er volgens mij niets aan de hand.
Alles wat ons bind, elke verslaving is verkeerd.
Voedsel is gezond en noodzakelijk, maar als je er verslaaft bent kom je in de problemen.

Pas nog gehoord van iemand die verslaaft was aan bidden en daarvoor ook een paar maanden voor moest worden opgenomen in een kliniek.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 17:22
BerichtOnderwerp: eeuuhmm

DAVID923 schreef:
Nee, dat het handig is om de grodntekst te kennen, zodat je kan zien hoe het vertaald is. Gaat vaak om theologische Bijbzaken, geen kernpunten in het evangelie, maar is wel van groot belang als je bijvoorbeeld een preek houdt over een bepaalde tekst.

Helemaal mee eens.
Jammer genoeg worden er nogal eens uitspraken gedaan, die inderdaad fundament missen.
Ik heb er minder moeite mee, als iemand gefundamenteert een andere mening heeft, dan een uit de lucht gegrepen kreet.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 16:39

MARYLIEN613 schreef:
hier zie ik niet direct een teken dat het einde nadert Henk,

Het is inderdaad niet zozeer een teken. Maar ik vind het wel ontwikkeling in die richting.
We gaan steeds meer dingen normaal vinden.
Ik zie het ook meer als een reden om waakzaam te blijven.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 13:04
BerichtOnderwerp: Het Uiterlijk

HANNAH810 schreef:
dat is een persoonlijke ervaring van jou, henk;
maar dat betekend niet dat elke vrouw zo is!!!

Gelukkig niet.
Maar zulke gezegden, als eerder genoemd, hebben natuurlijk enige grond, anders worden ze niet verzonnen.

Er ligt bovendien ook nog een verantwoording bij mannen.
Mannen kunnen kwijlend kijken (en dit valt altijd op ook al probeer je te verbergen)
Of zoals een kennis heel netjes zei: "Mag ik een onbeschaamde opmerking maken? Je hebt een hele mooie vrouw". Zoiets was natuurlijk een compliment voor ons beiden.

In mijn geval was er natuurlijk meer aan de hand, wat ik eigenlijk van tevoren had kunnen weten en eigenlijk ook wist.

Maar een ander gezegde zegt: "Liefde maakt blind"

Dus: "Ëigen schuld, dikke bult". Verlegen lachende smiley

Laatst aangepast door
HENKWAL969
op vrijdag 27 mei 2011, 13:10
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 11:43
BerichtOnderwerp: Het Uiterlijk

HANNAH810 schreef:
maar samen met je mooie tafel?
ik vind dit zo'n enorme stompzinnige stelling!!

het gaat er niet om of iemand er al dan niet een beetje uitziet;
het gaat erom of iemand monogaam is.
deze stelling van je klinkt of iedereen met een recht neusje vreemd zou gaan.

ZO stompzinnig is die stelling niet helemaal.
Het is een opmerking die mijn moeder vroeger al maakte toen ik klein was.
Mijn ex-partner was en is een hele mooie vrouw, die steeds ook de aandacht van andere mannen kreeg. Heel vervelend.
Nog vervelender wordt het, wanneer ze hier genoegen in schept. En erop uit is om de aandacht van andere mannen te trekken.

De vraag wordt dan waar de grens van het monogame trekt.
Ben je ook monogaam, als je bewust of onbewust steeds de begerende blik van andere mannen wil trekken?
Bij het kopen van kleren was het altijd de vraag wat andere manner ervan zouden vinden en niet wat ik ervan vond.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 03:23

Een stukje van bericht van NU.nl

Quote:
Contant geld is op z’n retour

Uitgegeven:
26 mei 2011 17:52
Laatst gewijzigd:
26 mei 2011 17:58

DEN HAAG - Contant geld verliest steeds meer terrein. Een kwart van de Nederlandse winkeliers verwacht zelfs dat consumenten vroeg of laat helemaal niet meer met contant geld zullen betalen.

Openbaringen 13
16 En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd,
17 en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft.

In steeds meer winkels zijn er kassa's waar je alleen nog kunt pinnen. Het gewone geld gaat verdwijnen.
Het geld is straks alleen nog aanwezig in grote computers.

Wie straks de computers en internet beheerst, beheerst heel de wereld.
Bedrijven zetten ook steeds meer hun gegevens op grote computers in het internet, omdat deze dan vanaf elke plek te benaderen zijn.

Laatst aangepast door
HENKWAL969
op vrijdag 27 mei 2011, 03:31
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 01:49

Quote:
Quote:
Doe ik regelmatig Henk en iedere keer schijnt de theologie een heel belangrijke rol te spelen in de verschillende vertalingen.

klopt als een bus......

Met andere woorden.
De vertaling is dus niet objectief, maar onderhavig aan de opvattingen van theologen. Schriftgeleerden??????
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 mei 2011, 01:42
BerichtOnderwerp: opzegging

Er kwam een hele grote overstroming en een man moest op het dak van zijn huis klimmen.

Het water bleef maar stijgen en een van zijn buren kwam voorbij in een roeiboot en riep hem toe dat hij in moest stappen.

"Nee", antwoordde de man op het dak, "God zal me redden".

Even later kwam een brandweerman voorbij in een motorboot en hem ook verzocht in te stappen.

En weer weigerde de man en zei dat hij door God gered zou worden.

Ook een helicopter kwam en de piloot riep dat het touw zou laten zakken om de man mee te nemen.

Ook deze keer weigerde de man en bleef op God wachten.

Uiteindelijk verdronk de man.
Toen in de hemel aankwam, vroeg hij aan God waarom Hij hem niet had geholpen.

God antwoordde: "Ik stuurde een buurman, een brandweerman, en een helikopter Wat wil je nog meer?"

In Bijbel zien we dat Gods weg ook heel verrassend kan zijn.
Denk maar aan de Rachab de hoer. God gebruikte een hoer om Israel de mannen te laten ontsnappen.
De grootste vervolger van de gemeente in het begin, is degene die meeste brieven in de Bijbel heeft.

Na mijn eerste scheiding en een huwelijk met een ongelovige vrouw, raakte ik van Gods weg af en hield me niet meer met het geloof bezig.

Omdat nog steeds lid was van de EO kreeg ik echter het aanbod om mee te doen aan een Bijbelstudie.
Ach... waarom ook niet...

Dat was toch voor mij het begin van de weg terug.
Later gebeurde er nog meer, maar dat heeft niets met de EO te maken.

De nieuwe Visie ziet er ook gelikt uit. En hier proef ik nog steeds dat de EO haar missie niet vergeten is.
De EO is een zaaier, zodra mensen meer willen weten, dan is het aan de mensen van de nazorg, gemeente of wie dan ook om het land te bewerken en het onkruid te verwijden en te zorgen dan de boodschap volledig wordt, zodat er geoogst kan worden.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 23:12
BerichtOnderwerp: Heb jij kinderen?

Deze week heb ik vrij om een grote schoonmaak te houden en klusjes in huis te doen.

Na de lunch belt er een klein meisje, van 5 of 6 jaar, aan de deur.
Zij vraagt: "Heb jij kinderen?"
Toen ik zei dat mijn kinderen al groot waren, was haar antwoord dat zij daar ook wel mee wilde spelen.
Toen ik vertelde dat zij niet meer thuis woonden, volgde er een hele reeks van waarom-vragen.

Het bleek dus dat dit meisje alle deuren langsging om vriendjes te vinden om te spelen.
En uit de manier van vragen, kreeg ik het gevoel dat dit kind geen plek heeft, waar ze opgevangen wordt.

Om zo'n moment doet je hart zeer.
Wat moet je hiermee?
Een totaal onbekend kind, dat zomaar aanbelt en eigenlijk om hulp vraagt.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 22:47

CHATULIEM619 schreef:

De grondtekst is goed te lezen, is heel goed te bestuderen, de talen zijn bekend. Het probleem ligt niet in de juiste vertaling, maar in het feit dat de vertaling niet past in hun theologie..

Met dit laatste kan ik het niet eens zijn.
In mijn kennissenkring verkeren een aantal mensen, die talen gestudeerd hebben. Waaronder ook de oude talen. (Een doctor, een doctorandus en vertalers van Wycliff).
De betekenis van de teksten en vertalingen zijn een aanname. Sommige dingen zijn inderdaad goed te vertalen en andere zijn slechts bij benadering te vertalen, of om dat men niet weet, of omdat onze taal er geen woord voor heeft.
In de NBG zijn zelfs dingen weggelaten, omdat men er geen raad mee wist. Het woord 'sela', of op andere plaatsen de letters aan het begin of einde van een vers.

Kijk anders maar eens in de achterkamer van degenen die de Schriften in de grondtekst lezen. Een en al discussie. Waarom zijn er anders zoveel verschillen tussen de verschillende vertalingen??
De Staten Vertaling en de King James gelden als de vertalingen die het dichts bij de grondtekst staan. Echter de taal waarin ze geschreven zijn, is dusdanig verouderd nederlands, dat we deze vertaling niet fatsoenlijk meer kunnen lezen, want dan gaan we ook weer dingen aannemen.

Ik geloof dat we voorzichtig moeten zijn met nemen van stellingen.
De Bijbel, het Woord van God kunnen we alleen begrijpen onder leiding van de Heilige Geest.

Bovendien gaan de meeste discussies over onderwerpen die niets met onze redding te maken hebben of met Gods beloften.
Of de gemeente wel of niet voor de Grote Verdrukking zal worden opgenomen. Wel of geen gat tussen het eeste en tweede vers de Bijbel.
Deze dingen hebben niets met het Evangelie te maken en leiden meestal alleen tot ruzies. En deze ruzies zijn geen getuigens naar de ongelovingen toe.

Laatst aangepast door
HENKWAL969
op woensdag 25 mei 2011, 22:54
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 22:52
BerichtOnderwerp: wat heb je gedaan vandaag?

MARYLIEN613 schreef:
ongelooflijk maar waar,
kasten uitgekuist, zaken weggedaan,
en nu plaats te kort om alles er opnieuw in te krijgen.....ordelijk zijn is niet altijd handig blijkt dus Verraste, verbaasde smiley

Hi Marylien,

Bij is het juist omgekeerd Knipoog smiley
Ik heb een weekje vakantie genomen voor een grote schoonmaak, bij mij blijven de kasten voor de helft of meer leeg.
(Voor zolang als het duurt) Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 09:08

HANNAH810 schreef:
ik ben inderdaad meer geneigd om naar die harten vol liefde en betrokkenheid te kijken, dan naar de ideale leerstelling.

Volgens mij is dit ook de manier hoe Jezus de mensen benaderde.

Jezus trad hard op tegen de mensen met hun ideale leerstelling; de schriftgeleerden.
Voor de zondaars had Hij juist een bewogen hart. Want de zondaars hadden de Heelmeester nodig.

Lucas 10
25 ¶ En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beerven?
26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij?
27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven.

Lucas 19
2 En zie, er was een man, Zacheus geheten, die oppertollenaar was, en hij was rijk.
3 En hij trachtte te zien, wie Jezus was, en slaagde er niet in vanwege de schare, want hij was klein van gestalte.
4 En hij liep hard vooruit en klom in een wilde vijgeboom om Hem te zien, want Hij zou daarlangs komen.
5 En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij naar boven en zeide tot hem: Zacheus, kom vlug naar beneden, want heden moet Ik in uw huis vertoeven.
6 En hij kwam vlug naar beneden en ontving Hem met blijdschap.
7 En toen zij het zagen, morden zij allen en zeiden: Hij is bij een zondig man binnengegaan om zijn intrek te nemen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: maandag 23 mei 2011, 19:32

DAVID923 schreef:
Ik benadruk dit omdat ik in de praktijk veel hoor over hoe God onze vriend is, van ons houd, hoe we allemaal kinderen van God zijn, dat Hij ons wilt zegenen, dat ons leven beter word met God (your best life now).

Dat is dan het GodsBeeld, vaak hoort die persoon niks over zonde, de ellendige staat van de mens, en de noodzaak tot bekering.
Over welke Jezus hebben ze het dan, en is zo`n half evangelie wel een evangelie?

Nu zeg ik niet dat annette zo evangeliseert, maar noem wat ik zelf zie en ervaar.

HI David,

Hoe zie jij de mens dan na de wedergeboorte??

Volgens mij is de onbekeerde, niet wedergeboren mens, de ellendige mens, die vanwege zijn zonde niet tot God kan naderen.

Na de wedergeboorte, zijn we volgens de Bijbel, nieuwe mensen, die nog wel last hebben van het vlees. En zijn we door het offer van Jezus vrij gekocht van de zonden. En mogen we kinderen Gods zijn.
Dat is waar volgens mij de brieven van Paulus nog duidelijk in zijn.
Niet dat we dat we daardoor minder zondaar zijn, maar onze positie ten op zichte van God is anders.
We zeggen niet voor niets God onze Vader. En een vader is volgens mij zelfs meer dan een vriend.
IK vind het lied van Johan de Heer, 'Welk een Vriend is onze Jezus', nog steeds een mooi lied.

Efeze 2
1 ¶ Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden,
2 waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid,
3 (trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns),
4 ¶ God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad,
5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, (door genade zijt gij behouden),
6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus,
7 om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar zijn goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God;
9 niet uit werken, opdat niemand roeme.
10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
11 ¶ Bedenkt daarom dat gij, die vroeger heidenen waart naar het vlees, en onbesneden genoemd werdt door de zogenaamde besnijdenis, die werk van mensenhanden aan het vlees is,
12 dat gij te dien tijde zonder Christus waart, uitgesloten van het burgerrecht Israels en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld.
13 Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus.
14 ¶ Want Hij is onze vrede, die de twee een heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft,
15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot een nieuwe mens te scheppen,
16 en de twee, tot een lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
17 En bij zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren;
18 want door Hem hebben wij beiden in een Geest de toegang tot de Vader.
19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods,
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: maandag 23 mei 2011, 13:44

DAVID923 schreef:
Mensen komen tot redding door het evangelie, zie rom 10.
Niet door slimme marketing trucjes of het evangelie wereldser maken, of zaken weg te laten die misschien aanstoot kunnen geven.(1kor 1:21-23)

Ben ik voor een groot deel met je eens.
Maar het gebruik van marketing, zoals jij dat noemt, hoeft niet per definitie verkeerd te zijn.
Ik ben tot geloof gekomen, door een GRATIS boekje.
Alleen het boekje kwam niet per post, maar werd door een evangelist bezorgd, die mij het evangelie uitlegde.
Ik geloof wel in gepaste marketing, maar de uiteindelijk boodschap moet wel duidelijk zijn. Een halve redding bestaat niet.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: zondag 22 mei 2011, 17:54
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

Het mooiste moment vandaag?

De bevestiging dat God ZIjn beloften waar maakt.
Vandaag hadden we een afwijkende dienst die in het teken stond van aanbidding. Als kersverse aanbiddingsleider (was mijn tweede keer) heb ik dan toch de kriebels.
Bij me zelf loop ik dan te wikken en wegen, of het liederen zijn die ik zelf mooi vind of dat het liederen zijn die bij de dienst horen.

Nou... het was feest vanmorgen in de dienst.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: zondag 22 mei 2011, 00:43

[quote=KLAPROOS940]

AMEN
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 23:38
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

MARYLIEN613 schreef:
Uiteraard mag dit via mail, heb me verkeerd uitgedrukt als dit negatief blijkt.

Verder denk ik wel aan de basisregels voldaan te hebben zoals eerlijk en oprecht zijn, doch kan mij niet ontdoen van het gevoel dat het forum "zijn" leden heeft en dat anderen weinig van tel zijn.

Hi Marylien,

Beroepshalve kom ik op meerdere forums op het internet. En meestal is het maar een heel klein groepje mensen, dat actief is op een forum.
Hier dus niet anders.
Het is wel triest dat mensen zulke dingen schrijven. Vooral van mede-christenen verwacht je dat niet.

Aan de andere kant is dit wel de realiteit van internet. Jongeren op school hebben heel veel met dit soort onbeschofte dingen van doen. Helaas is het heel moeilijk daar wat aan te doen. Want internet is open en iedereen kan doen en laten wat hij wil.
Het enige wat je kunt is balen en het dan achter je neergooien.

sterkte
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 11:16

DAVID923 schreef:
Dit is echt een term die door evangelischen word gebruikt met de vingers in de oren en ogen dicht (farizeeer! wetticisme!) zonder echt inhoudelijk op zaken in te gaan, en te realizeren dat het niks te maken heeft met de inhoudelijke kritiek die gegeven word. Het die houding en term word dus een soort vrijbrief om geen Bijbelse vermaning te accepteren of minmaal eens te onderzoeken (objectief) zoals de mensen in berea of het nu wel klopt Bijbels gezien wat er word gezegd.

Dit klinkt als een oordeel over de evangelischen.
De galaten-brief van Paulus schrijft volgens mij heel duidelijk over wetticisme. In de tijd van de galaten waren mensen die de galaten allerlei regeltjes uit de joodse religie wilden opleggen. Regeltjes uit de joodse wetten, hierdoor de ook de kreet wetticisme.
Tegenwoordig is het niet anders. Tegenwoordig zijn er mensen die de gelovigen, allerlei wetten en regeltjes uit de traditionele kerken willen opleggen, welke ontsproten zijn uit hun eigen interpretatie van de Schriften.

Door werken kun je niet behouden worden. Maar geloof zonder werken....
"Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?" - Jak 2:14

"Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood." - Jak 2:17

"Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood." - Jak 2:26
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969 (67)

BerichtGeplaatst: donderdag 19 mei 2011, 09:24
BerichtOnderwerp: kreet van de week

MARIJ383 schreef:
een prachtig geschenk , maar volgens mij ook zo ongeveer het moeilijkst te geven.

Dat dacht ik ook, totdat ik Jezus liefde opnieuw mocht herontdekken op een bijzondere manier.

Ik mocht iedereen vergeven en ontzettend veel rust en vrijheid ervaren.

Iedereen heb ik een brief gestuurd en in eerste instantie zelf om vergeving gevraagd en vervolgens vergeven.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van HENKWAL969
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 5 van 7