Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 19:12
Onderwerp: Heiliging
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Voetwassing was in die tijd heel normaal, iets wat bedienden vaak deden, want mensen liepen altijd op sandalen in stoffige gebieden.
In deze tijd zou het absurd zijn... |
Het is dus niet wat ik bedoel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 19:08
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Bedoel je te zeggen dat de voetwassing een mooie symboliek is voor een vriendelijk naar de ander kijken? Maar geen doel op zich? |
Het gaat niet over de voetwassing zelf, niet over vriendelijk doen... dat komt er later wel bij en is een gevolg/uitvloeisel...
ik vind het echt lastig te omschrijven wat ik bedoel. Het gaat over heiliging, Jezus pakt een teiltje en een handdoek en gaat aan de slag en zegt dat zij hetzelfde moeten doen. Dieper achterliggende gedachte is dat Jezus ons heiligt/schoonmaakt/klaar om aan Zijn tafel te gaan.
hoe kom ik het dichtste bij wat ik bedoel... in de "schoenen" van de discipelen staand lijkt het me ambarassing om zulke vieze voeten te moeten tonen en de ander wast ze, Jezus nog wel die Zich niet te hoog daarvoor voelt. Hij aanvaardt de ander en brengt tot ere...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 18:54
|
|
|
Sorry Shanita waar heb je het over in vergelijking met Willemijn? Ik vind eigenlijk dat het moet stoppen hier. Zulke lange lellen tekst zijn ook niet meer overzichtelijk.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 10 augustus 2013, 18:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 18:08
|
|
|
FAITH187 schreef: | Een prachtig voorbeeld over de wassing van voeten! Sommige gemeentes, waaronder de bruidsgemeentes in Nederland (zijn er maar 2), brengen dit ook daadwerkelijk in de praktijk. Een prachtig beeld van een dienende houding idd. |
Woorden zijn lastig en moeilijk als ik probeer onder woorden te brengen waar heiliging me aan doet denken. Voordat er gedacht wordt dat ik echt praktische voetenwassing bedoel... wil ik nog even de woorden aanhalen van Roelande.
Quote: | Roelande: Ff opgezocht wat betekent nu preces heilig, de meest gebruikte uitleg was deze:Door wijding aan het goddelijke bijzonder gemaakt.
Volgens mij is iemand die heilig is, is niet bijzonder goed of vroom, maar door God apartgezet/ gewijd voor een speciaal doel. Als God zegt dat je heilig moet zijn omdat Hij heilig is(1 petrus 1:16), dan betekent het dus voor mij dat je hetgene doet waarvoor je aan Hem gewijd bent.De gemeente is er voor een taak in de wereld. Haar opdracht is het evangeliseren, dopen, onderwijzen, Jezus' dood gedenken en het liefhebben van elkaar. De gemeente is dus heilig en zo ook haar gemeenteleden. Niet dus omdat de gemeente zo geweldig en zo volmaakt is. WEES heilig want Ik ben heilig. das een opdracht. Ik vul dit voor mezelf zo in:Doen waarvoor God me heeft geroepen: ik probeer de gezindheid van Christus aan te nemen in het dagelijkse leven en dien de gemeente met mn gaven van de Geest. Goed doen zoals Hij goed deed. En ja dat kan alleen als ik in Zijn aanwezigheid ben met Hem in gesprek als het ware |
Die woorden van Roelande sluiten aan en raken de essentie van wat ik bedoel. Ik bedoel eigenlijk dat Jezus ons voordeed, middels de voetwassing, hoe wij in de wereld en in Zijn gemeente naar elkaar toe mogen staan. Als mensen die liefde en Zijn vriendschap verspreiden door toewijding (het gewijd zijn aan). Elkaar ontmoeten en aanvaarden in welke omstandigheid ook (ook al zitten de voeten onder de kippenstruis van de straat).
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 10 augustus 2013, 18:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 17:58
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik wil toch even reageren op je stukje over de vrede die je ervaart als jijzelf denkt dat je niet lang meer te leven hebt. Dat is een gedachte van jezelf en kan je je voorstellen als je werkelijk ernstig ziek bent vrede niet gelijk bij je opkomt als je situatie ernstig blijkt te zijn? En dat is een heel ander gevoel dan dat je zelf suggereert dat je misschien niet lang meer te leven hebt.....je kan dan mensen bezeren met jouw verhaal......, omdat het een suggestie is, geen realiteit.... |
Ja mee eens Willemijn. Daarnaast denk ik ook dat ondanks dat je dan zelf niet gelijk aan vrede denkt of dit ervaart, omdat je met zo'n ernstige en gevreesde ziekte te maken hebt en er dwars door heen moet...
er toch die ondertoon blijft van die vrede omdat dat het fundament is in je leven wat een Ander heeft gelegd. Zoals je zelf altijd zegt... omdat jij weet dat het hoe dan ook goed komt... op Zijn tijd.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 10 augustus 2013, 18:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 13:15
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Roelande formuleerde dat wel mooi vond ik...en jouw laatste woorden uit jouw vorige opmerking sluiten daar wel mooi bij aan... Dienen in, met en uit liefde......... Pffff dat is nogal wat...... |
Ik lees het nu net van Roelande. Prachtig :)
Dienen in, met en uit liefde... dat is zeker nogal wat. Maar we zijn met ons allen onderweg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 13:09
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Zit er geen verschil in tussen je nederig opstellen en het heilige gevoel? Als christen hoef je je niet beter te voelen dan de ander, als mens trouwens ook niet want dat ben je niet..... Wat geeft dan het christelijk tintje aan jouw verhaal? Probeer vriendelijk naar de ander te kijken en het verdriet wat je aangedaan is kan natuurlijk ook voor een niet christen zo voelen? Of zie ik het verkeerd? Bij heilig heb ik meer iets van Gods aanwezigheid voelen........en dat is wat anders dan een God die mijn wensen maar vervult..... |
Ik denk dat het zeker gaat om Zijn aanwezigheid wat niet hetzelfde is als al mijn belangen en wensen die vervult worden. Zo is het aardse leven ook niet... en dat maakt Hem juist aantrekkelijk dat Hij er juist ook is als het niet vlekkeloos verloopt in mijn leven. Het christelijke tintje.. hmmm zo zou ik het niet willen noemen. Ik denk dat het een levenswijze is. En zeker zijn niet-gelovigen net zo goed tot goede dingen in staat. Hoeveel te meer dat wij als Zijn volgelingen de woorden van Jezus omzetten in daden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 09:05
|
|
|
Toch mooie discussies op het moment waar je nog es over nadenkt en langer op kauwt. Zo bedacht ik me gisteravond dat de wereld niet zoveel heeft aan woorden, aan preken. Ze heeft meer aan datgene wat Jezus juist ook zo krachtig maakte, door te doen wat Hij zegt. Hij deed wat Zijn Vader deed.
Een mooi voorbeeld vind ik hoe Hij de voeten van zijn discipelen wast, ze kwamen binnen met hun vieze voeten waarmee ze hadden gelopen op straten die er wat anders uitzagen dan onze keurige stoepjes afgescheiden van de straat die er ook al keurig uitziet. Hij knielde neer en waste de voeten van Zijn leerlingen met de woorden dat Hij hen voordeed wat ze ook bij elkaar moeten doen.
Eigenlijk vind ik dit een mooi symbolisch beeld van heiliging, hoe Hij zich opstelt en het werk doet van een bediende. Hij kijkt uiteindelijk niet naar de smerigheid aan die voeten maar komt met water en maakt het schoon. Als we dit naar elkaar toe doen hoe ziet dat eruit in de praktijk? Niets anders dan wat de wereld zou moeten zien: liefde waarmee je jezelf heiligt. (Want je richt je op zuiverheid en als je bezig bent met lief te hebben komt vanzelf de troep er wel uit als je stuit op barrières om lief te hebben.) En je heiligt elkaar door elkaar te dienen... met, in en uit liefde. http://youtu.be/LWFBzXt81OE
Jol, heeft nog een boel te leren.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 10 augustus 2013, 09:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 22:30
Onderwerp: Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Geweldig!!! En boven zit er nog 1 die geniet!!! |
Boven?
Ja dit is toch een geweldige hond? Helemaal relaxt daarna. Ben alleen benieuwd hoe de krokodillenhouding bij zo'n beessie eruit ziet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 21:53
Onderwerp: Mail van de redactie
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Je krijgt ook een bericht als je te moeilijke woorden gebruikt... Of niet voldoende je emotie toont.
Afspiegeling van de Nederlandse maatschappij..........caramba que locura |
CM is een sociaal gebeuren. Het is fijn als meer ongeletterden dan ook kunnen meelezen en begrijpen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 21:43
|
|
|
Ja. Het staat er.
Maar hoe trok Jezus de mensen naar Zijn Vader? Met de hel?
De nadruk waarmee hier steeds de hel veelvuldig naar boven wordt gehaald door Cortazar vind ik meer on(t)heilig(end) dan heiligend.
"Wees niet bevreesd, gij klein kuddeke! Want het heeft uw Vader behaagd u het koninkrijk te geven" (even zoeken, ik ben niet zo van de teksten... Lucas 12:32.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 21:16
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Heiliging is het wat ik al stelde : de bijbel en letterlijk nemen want een verhalenboek is het beslist niet en de woorden van Jezus heel scherp voor ogen houden. Daarbij doel ik op de woorden die Hij sprak over het Koninkrijk der Hemelen en wie wel en wie niet binnen zullen gaan Er wordt vaak gezegd dat Jezus niet over de hel sprak. Hij spreekt er het meeste over.Ook in Zijn veroordelingen met betrekking tot de zonde is Hij geenzins mals. Jezus is voor onze zonden gestorven en Hij vergeeft las wij Hem daarom vragen. Maar net als te gen de overspelige vrouw zegt Hij ook ñu tegen ons: gaat heen en zondigt niet meer. Heiliging is jezelf op dieet zetten..........het is wel lekker al dat eten maar toch maar niet... En dat het in de ogen van velen saai of vervelend zou zijn,zij zo. Let wel ......het is altijd vanuit hartsgesteldheid en niet vanuit angst of groepsdruk of wetticisme.
Als er Een is die onze ware bedoelingen kent is het Jezus wel. |
Waar? Hoe vaak?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 17:17
Onderwerp: Homohuwelijk.
|
|
|
Toch maar even opgezocht want abberant is niet een gangbaar woord en krijgt zelfs een rood lijntje onder het woord hier.
De betekenis van abberant is dus "afwijkend".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 13:17
Onderwerp: De binnenkamer
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Je komt nu gelukkig genuanceerder over....'de roede niet sparen'...roept bij de associatie op van lijfstraffen en niet zo zuinig ook.... een pak slaag is heel wat anders dan een kind met een roede bewerken. |
..... en vaak is dat vanwege de frustratie van pa of moe en uit onmacht, niet uit wijze overleggingen... en wat sla je dan in je kind? Niet de "vreze des Heren".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 13:05
Onderwerp: De binnenkamer
|
|
|
NADINE962 schreef: | Beste Anna415,
Verderop in het nt geeft Paulus aan dat voor degenen die zich laten besnijden, christus niet zal baten. De besnijdenis is bij uitstek het symbool van het verbond tussen God en Abraham. Blijkbaar vervangt Paulus deTora tóch door iets anders.
Verder is het gezond als kinderen straf krijgen als ze iets stouts doen en beloond worden als E iets goeds doen. Dat is rechtvaardig en bovendien een uitstekende methode voor jonge kinderen om op een basale manier het verschil tussen goed en kwaad te leren. Uiteraard zijn positieve stimulansen beter dan Straf. |
Straf: straf de -woord straffen pijn, leed, vrijheidsberoving, onaangenaam werk enz. als vergelding voor gedaan kwaad; voor straf als straf, tot straf; op straffe van ... met bedreiging van ... als straf; figuurlijk kwelling: dat is mij een straf ;
Ik krijg een beetje kromme tenen bij het woord straf. Straf is uitsluiting, afkeuring, afstraffing, pijn. Van straf leer je meestal niet veel en heb je maar te incasseren en te ondergaan.
Als ik mijn kinderen moest confronteren was het : - uit bescherming (meestal afleiden, ergens anders de aandacht op helpen richten of helpen iets p[ een andere manier te doen) - uitleg geven, hen iets leren door met hen te praten, de andere kant laten zien - en ja als het echt niet anders kon een maatregel maar nooit zonder hen te laten merken dat ik dat deed om hen iets bij te brengen.
"De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem..." zo mag ik dat mijn kids ook overbrengen en leren dat het dus niet een straf is maar iets om te leren, te verbeteren, een gevolg en uit bescherming.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 9 augustus 2013, 13:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 08:00
Onderwerp: Geslachtsgemeenschap: een behoefte of verlangen?
|
|
|
ANNA415 schreef: | Dat is toch redelijk on topic
Hij heeft het verlangen (of de behoefte) dat dit topic over geslachtgemeenschap wordt gesloten |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 06:39
|
|
|
CHRISTIAN542 schreef: | Sjonge wat doen we weer aardig ..
word tyd voor vakantie ..
En lees goed WAT er staat . |
Jouw toon komt hier en daar best aanmatigend over tegen je medeforummers. Ik denk dat Anna prima leest.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 9 augustus 2013, 06:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 06:35
|
|
|
CHRISTIAN542 schreef: | Volgens mij heeft iedereen zijn woordje wel er over vertled nu.. wat mij betreft sluit dit topic .. |
Jou is al een keer bij eenzelfde verzoek cq opdracht uitgelegd wanneer er iets wordt gesloten door de redactie dus verwijs ik je naar dat antwoord.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 22:27
|
|
|
JANS221 schreef: | geen behoefte of verlangen, denk ik........ |
eh Jans, je hebt wel es betere bijdragen geschreven met meer onderbouwing ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 22:13
|
|
|
ANNA415 schreef: | dat hoef je niet te zeggen, als er enkele maanden geen nieuwe reacties in een topic geplaatst worden, wordt het topic automatisch gesloten.
nu gaan er geheid weer mensen reageren |
Bij deze.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 20:17
|
|
|
JOKE969 schreef: | In het boek 'Moderne wetenschap in de bijbel' staat een heel stuk over allerlei wetten etc. komt dit ook aan bod. Zeker een aanrader eens door te lezen |
Nu ben ik wel benieuwd... wat heeft je daarin aangesproken wat op dit topic van toepassing is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 18:07
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
AAAWWW toch fijn als je onvoorwaardelijk geaccepteerd bent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 16:55
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
Zo en na een dagje doorgezaagd te hebben (lekker gewerkt) nu even een Vivaldimomentje ...
http://youtu.be/DIGfO2Dgc9Y
(sorry alle lieve klassieke-muziekliefhebbers)
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 8 augustus 2013, 16:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 augustus 2013, 13:36
Onderwerp: kreet van de week
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Vandaag heb ik behoefte aan....een kopje gezelligheid, een lepeltje liefde, twee klontjes vriendschap & en een gevuld portie geluk! |
Doe mij maar dubbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 augustus 2013, 16:13
Onderwerp: waar word jij nou blij van?
|
|
|
PETRA373 schreef: | met de fiets door de regen en wind. ha ha helemaal nat geregend, maar ook weer leuk regen |
Ja ik ook.
Paraplu natuurlijk niet bij me.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 augustus 2013, 14:52
Onderwerp: Nickname
|
|
|
MARA540 schreef: | vlgs ingewijden ben ik zo occult als wat... ik luister zelfs occulte muziek...
maar goed wie ben ik om een oordeel over mezelf te vellen... laat staan dat een ander een oordeel over mij velt... |
Wat is occulte muziek?
Die ander lekker laten praten, zeker als het oordeel is (want hoe occult is dat?).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 augustus 2013, 11:30
Onderwerp: Zou het haalbaar zijn ...?
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Waar zijn we mee bezig als een seksloze relatie als een soort heilig ideaal wordt gezien............bizar,een relatie zonder intimiteit........... Wanneer gaan we seks zien als iets moois en niet als iets smerigs wat je zelfs uit een een vaste relatie moet bannen? Die paar uitzonderingen moeten we niet als norm gaan nemen.
Leanne,heeft nog nooit een wild voorstel gehad op een date(terwijl die site beweerd dat daten daar volledig om draait,ligt vast aan mijn bmi/uiterlijk/innerlijk/kookkunsten ) |
Ja precies, dat is het beeld wat men blijkbaar algemeen heeft. Alsof je je gelijk op elkaar stort en daten dus verdacht moet zijn. Beetje kortzichtig beeld.
Slecht denkt de mens die er slecht van denkt, zei iemand eens. Zit wel een waarheid in.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 augustus 2013, 07:55
Onderwerp: Zou het haalbaar zijn ...?
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ps: Hoe ik het zie, is het een site voor mensen die iemand eerst goed willen leren kennen, en dan in vrijheid kunnen beslissen of ze een relatie willen, of het daarna toe groeit, ofdat het naar een vriendschap toe groeit. en die niet meteen op een eerste date seks willen hebben.
Want anders zou de site wel heten 'relatie zonder dat' oid, en zo heet de site niet. |
De opzet is een ander geluid te laten horen dan hoe men denkt dat het bij daten meestal gaat. Men sluit volgens mij uiteindelijk ook niet uit dat er wel een liefdesrelatie uit kan groeien. Maar ik lees op die site juist dat men date om een dus platonische relatie aan te gaan, gezien de verhalen van de datende mensen en de uitleg van de sitebeheerder.
|
|
Naar boven |
|
|