Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 februari 2012, 16:10
Onderwerp: De bijbel als absolute waarheid
|
|
|
Als je slotzin even niet kunt plaatsen;
Galilei beweerde dat de Aarde om de Zon draaide. De Paus stelde dat in de Bijbel stond dat de Zon een baan om de Aarde had. Galilei kwam voor de Inquisitie, een kerkelijke rechtbank - want dit was Godslastering. Hij moest zijn woorden herroepen, anders kreeg hij de doodstraf. Galilei heeft zijn woorden dan maar teruggenomen, van domheid is nu eenmaal niet te winnen. Maar bij het verlaten van de rechtszaal zei hij zacht: : " Eppo si Muove." En toch beweegt zij zich, met andere woorden, de Aarde beweegt zich wel degelijk om de Zon. De Kerk mocht anders beweren met een verwijzing naar de Bijbel, maar Galilei had gelijk. De geloofwaardigheid en vooral het gezag van de Kerk was terecht in grote mate aangetast.
Thomas, propaganda vind ik wat een ongelukkige term maar de Bijbel is wel een grote oproep voor God te kiezen, en behalve dat wel degelijk Waarheid.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 25 februari 2012, 16:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 februari 2012, 15:08
Onderwerp: De bijbel als absolute waarheid
|
|
|
Marian,
Het klinkt heel vroom en is het misschien ook wel. Maar je komt dan wel in de problemen wanneer je iets wat verhalend of dichterlijk bedoeld is, letterlijk neemt. Wat doe je dan als blijkt dat de muren van Jericho al voor een deel verwoest waren toen het Joodse volk kwam? Verlies je dan je geloof? Nee toch zeker? Bedenk wel dat wat wij voor waar aannemen wetenschappelijk juist en controleerbaar moet zijn. Dat is een vorm van denken die hier ook nog maar een paar eeuwen zo gehanteerd wordt. Tijdens de Renaissance een beetje en pas op grotere schaal sinds de Verlichting. Joodse mensen dachten niet in die termen van ons type waarheid. Ze vertelden dat God hen hielp in de nood en dat was waar. Zoals voor hen een gelijkenis waar was als de betekenis klopte ook al wisten ze dat het niet precies zo was gebeurd In de chassidische vertellingen van de huidige Joden onderling werkt het nog zo. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn de Joodse manier van denken in en voor de Oudheid te benaderen met onze rationele wijze van redeneren. We nemen maar als vanzelfsorekend aan dat dat zo is. Het is eigenlijk helemaal niet zo vroom en ook niet eerlijk om de Joden zo te benaderen. Juist door de denkwijze van de Joden over te nemen en de Bijbel te lezen met begrip voor hun wereldbeeld, lees je het zonder aarzeling. Bij een veldslag kregen ze van God genoeg tijd om van de vijand te winnen. Ze vertelden dat God de Zon even stilzette, een uiting van: God gaf ons de tijd te winnen. Je moet het als een geloofsverhaal lezen, als het letterlijk gebeurd was, hadden de Joden zeker hun vijand verslagen want dan was er een kosmische ramp ontstaan van ongekende omvang. In de Bijbel gingen ze er als vanzelfsprekend van uit dat de Zon om de Aarde draaide. God was toch zo machtig wel dat Hij de Zon even stil kon zetten om Zijn volk te helpen? Maar we weten allemaal dat de Zon niet om de Aarde draait. De Aarde draait om de Zon en om zijn eigen as. Maar ondanks dat het in de Bijbel andersom staat, is de Bijbel daarmee nog steeds waar. Het was het wereldbeeld waaruit ze schreven en ze hadden die mate van kennis en inzicht , die wij nu wel hebben, nog niet. Als je wetenschappelijk denkt en de Bijbel zo leest, is de Bijbel dus onwaar. Maar zo moet je het niet lezen en het is echt geen teken van vroomheid om te stellen dat je het dus, ondanks dat je weet dat het niet kan, toch zo geloofd. Het was een uiting van een groot geloof in God en de grootheid van Zijn macht om het Joodse volk te helpen.
Als ik jouw slotopmerking lees en ik plaats hem in dit kader, ben ik het dus nog met je eens ook.....
Thomas, mensen die wetenschappelijk denken, zijn ook kinderen van God. Of, zoals mijn grote held Galileï zei: "En toch beweegt zij zich".
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 25 februari 2012, 16:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 22:25
Onderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?
|
|
|
Hoe ik het stukje uit die straattaalbijbel heb gelezen, blijkt dat het niet woord voor woord is vertaald... en dus verwerpelijk!
Dan is elke Bijbelvertaling verwerpelijk. Woord voor woord vertalen lukt niet eens vanuit het met het aan het Nederlands verwante Duits, laat staan vanuit het Hebreeuws of Grieks, die tot totaal andere taalstammen behoren en ook nog een andere cultuur en gewoontes kenden. Overigens heeft het NBG de taal in de gaten gehouden of het Bijbels verantwoord bleef. Daar mag je enig vertrouwen in hebben. Ik heb de OnlineBible thuis met een keur aan vertalingen en dan zie je dat de verschillen groot zijn. En een woord altijd op dezelfde manier vertalen kan nu eenmaal niet, ook al lijkt het consequent. Het Hebreeuws kende ook woorden die hetzelfde klinken maar iets anders betekenen (homoniemen) zoals in het Nederlands arm een ledemaat kan zijn maar ook behoeftig kan betekenen. Iedereen die een vreemde taal in zijn pakket had, weet dat letterlijk woord voor woord vertalen niet mogelijk is. Je zult altijd moeten kijken naar de woorden en in welke betekenis ze zijn gebruikt. En dan heb je nog de wijze van uitdrukken. Zelfs binnen een klein gebied als Nederland is er al een groot verschil tussen Friezen en randstedelingen op dit punt Als je uit het Engels vertaalt, moet je de speciale humor ook al meenemen in je vertaling. Vertalen is niet zo eenvoudig en ik vind het knap dat mensen die de oude talen niet beheersen toch durven beweren dat de Bijbelvertaling die ze gebruiken, beter vertaald is dan een andere.
Ik sta heel ver af van de straattaalbijbel, domweg omdat ik de omgangstaal niet zo begrijp. Veel woorden ken ik niet en ik kom daar alleen uit met enig taalgevoel en omdat ik wel de Bijbel lees en de teksten ook vaak ken. Maar ik hoor als man van middelbare leeftijd met een kerkelijke achtergrond ook helemaal niet tot de doelgroep. Ik heb in een eerder stuk geschreven over een zakenman die dominee werd in een bevindelijke kerk met als motivatie dat als hij nu eens één mens mocht redden. Ok, ik heb niks met de bevindelijkheid maar laat ik dit argument nu eens hanteren voor straatjongeren. Tellen die dan niet mee?
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 24 februari 2012, 16:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 21:15
Onderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?
|
|
|
De straattaalbijbel beleeft de zevende druk inmiddels.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 23 februari 2012, 21:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 10:34
Onderwerp: Met elkaar afvallen?
|
|
|
Nuchter nadenken gaat ook beter zonder alcohol en alcohol is verder een behoorljke dikmaker. Mijd genotsmiddelen en ander ballastvoer zoveel mogelijk, weinig suiker en vet, eet gezond en beweeg dagelijks. En hou dat vol. Met roken hoef je natuurlijk niet te stoppen, immers: het roken stopt jou wel......
Thomas, af en toe zondigen moet wel kunnen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 23 februari 2012, 11:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 22 februari 2012, 21:46
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ach het zal zijn tijd nog wel even duren, dat ze ook in Friesland gaan integreren, en Nederlandse gezegdes leren Uiteindelijk lukt het met andere minderheden ook al aardig |
Wij doen hier heel normaal tegen de Hollandse minderheid hoor, zij kunnen er ook niks aan doen en wij discrimineren niet. Er zitten ook wel goede tussen.
Thomas, is mijn Nederlands een beetje te volgen?
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 22 februari 2012, 22:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 23:13
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Knappe fiets Thomas, maar this zeker wel duurzame energie waar je dan op kookt Ik zou er toch minimaal octrooi op zetten |
Het is een bijzondere fiets Gerrit, dat is wel zeker gemaakt door Kooistra en Gaastra en al meer dan 20 jaar oud. Ik zit dicht bij de binnenstad en een fiets is echt veel sneller. Of het energiezuinig is weet ik nog zo net niet. Het zal wel een ramp zijn voor de bloeddruk maar het smaakte me geweldig. Ik heb de ajam pangang even bekeken maar heb geen idee van welk deel van de kip het komt, Hannah. Maar ik heb nog niet de helft op dus je had zo mee kunnen eten.
Thomas, eet het morgen zelf maar op.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 20:48
|
|
|
Even op de fiets gekookt vandaag. Bami, Tjap tjoy, foe yong hai, sate en kip, heerlijk! Kan er morgen nog van eten, wat kan ik toch goed koken!
Thomas, zit nu op zijn luie BIL uit te buiken want dat wil Hannah graag, hm.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 21 februari 2012, 20:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 20:19
Onderwerp: gebed voor Prins Friso en familie
|
|
|
PIETER649 schreef: | Dat er een complot tegen Friso zou zijn gesmeed, geloof ik nog net niet. Waar ik ondertussen wel van overtuigd ben is dat Beatrix een heel andere geheime agenda heeft dan algemeen aangenomen wordt. Onder het alibi van koningsschap worden vieze en gemene spelletjes gespeeld en is de waarde van een mensenleven heel laag.
Maar goed, wat kun je verwachten van een koningshuis dat op fraude gebaseerd is he...
Pieter, ondanks dat gun ik het de familie Van Amsberg dat Friso gezond het ziekenhuis mag verlaten. |
Uiteraard wensen we dat. Persoonlijk ga ik nog een stap verder. Ik had hem eigenlijk liever als koning gezien dan zijn oudere broer. Hij heeft de intelligentie van zijn vader, die onder Bea's korenmaat moest blijven en Friso was uitstekend geschikt geweest. Maar goed volgens de wetgeving kan hij dat niet meer worden. Of hij hier uit komt en vooral hoe daar is nu eenmaal weinig van te zeggen dus we wachten maar af. En hoewel ik op de basisschool op ben gegroeid met God, Nederland en Oranje heb ik daar zo mijn bedenkingen tegen. Zo logisch zijn deze drie grootheden niet met elkaar verbonden. De leden van het koningshuis zijn gewone mensen die wel heel rijk zijn en voordeel hebben van de kennis die binnen de regering aanwezig is en was. Colijn vertelde Wilhemina als een van de weinigen van de op handen zijnde devaluatie in de dertiger jaren. Terwijl een groot deel van Nederland het erg slecht had en kreeg, stelde Hare Majesteit haar enorme belangen snel veilig, zodanig zelfs dat het de effectenbeurs nogal beïnvloedde. God, Nederland en Oranje? Nou eerder Oranje en de Mammon hoor. Niets menselijks was hen vreemd. Bernard niet en zijn schoonvader al helemaal niet. Dat Prins Hendrik gezien werd in een jongensbordeel was niet fijn voor Wilhelmina, zeker niet in die tijd. Voor mij mag het koningshuis blijven maar die Oranjekwijl, zeker in christelijke kring, is wel eens wat teveel van het goede. Ik moet nog steeds een beetje lachen toen de serie over Willem van Oranje werd uitgezonden en een deel van de bevolking vond dat het eeeeh buiten de deur eten van de Vader desch Vaderlandsch, die hij zeker wel was, te breed werd uitgemeten. Het was in die tijd bepaald niet ongebruikelijk voor de edelen. Zijn huwelijk met Anna van Saksen was echt niet uit liefde, hij werd er beter van en dat was normaal in die tijd. Willem de Zwijger deed zijn bijnaam vaak eer aan op dit punt. Het is wel goed dat het koningshuis toch een stukje nationale eenheid bewerkstelligt en wat mij betreft blijft dat zo.
Thomas, gunt Friso herstel, net als de andere zieken.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 24 februari 2012, 14:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 21 februari 2012, 17:16
|
|
|
Het stond in de Telegraaf hoor en niet in de krant. Als je niet heel zeker weet dat het waar is, behoor je zoiets niet te schrijven.
Thomas, gelooft er niets van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 februari 2012, 15:43
|
|
|
We zitten nog met wat restanten van God, Nederland en Oranje, drie op zich respectabele grootheden maar de band die er tussen is, bestaat uit interpretatie....
Schuldloos gescheiden betekende oorspronkelijk dat je wel gescheiden was maar dat je geen geldelijke verplichtingen aan de ex meer had. Heel snel werd het in de volksmond dat je geen schuld aan de scheiding had. Dat lijkt me in alle gevallen natuurlijk onzin. Een morele schuld heb je altijd aan je scheiding, net als de vrouw of man waarvan je gescheiden bent.
Thomas, schuldloos gescheiden maar wel medeschuldig aan zijn scheiding.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 februari 2012, 16:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 februari 2012, 13:25
|
|
|
Er is nauwelijks sprake van gezag erkennen. De positie van de Koning is in Nederland in de grondwet geregeld en die is beperkt. Ik las in een eerdere reactie van Mariska dat de Tweede Kamer nog machtiger leek dan de Koningin. Nou dat is ook zo. als de Tweede Kamer dat wil, wordt Willem-Alexander een ceremonieel vorst en meer niet. Dat zou nog wel eens kunnen gebeuren ook. De Koning maakt formeel wel deel uit van de regering maar kan niet meer dan invloed uitoefenen middels de premier. Het gezag van de overheid accepteren en erkennen heeft dus nauwelijks betekking op de Koning want die heeft niet zo veel te vertellen. Ik ben geen onderdaan van de Koningin, ik ben burger van dit land. En verder Cross: Romeinen 13 is vaak misbruikt, zelfs door Ds. Kersten, voorman van de SGP, die na de oorlog terecht niet terug mocht komen in de Tweede Kamer. Het gezag van de Duitsers was niet van God en in alle opzichten met Gods wil in strijd.
Thomas, een gebed voor een ander kan toch nooit kwaad?
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 februari 2012, 15:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 20 februari 2012, 11:53
Onderwerp: Incest
|
|
|
ARENDINE325 schreef: | Calvijn: "De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad."
In de eerste plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je een alcoholist niet beschermt tegen verleidingen waarmee hij zichzelf te gronde kan richten. In de tweede plaats getuigt het niet van christelijke naastenliefde wanneer je de omgeving van een alcoholist niet beschermt tegen de schade die hij aan zijn medemens kan aanrichten.
Mensen zijn van nature zwak. Adam at van de vrucht toen hij ertoe verleid werd. Het is niet hardvochtig om de omgeving van een incestpleger te beschermen tegen iemand die in het verleden heeft bewezen niet goed met zijn impulsen om te kunnen gaan. Het is niet hardvochtig om iemand tegen verleidingen te beschermen. Bescherming tegen verleidingen heeft niets maar dan ook niets te maken met wel of niet vergeven. |
Het is een uitspraak van Calvijn, een theoloog die vooral in Nederland, Schotland en bij emigranten naar de Verenigde Staten aansloeg. Verder niet zo binnen het Christendom. Dat de mens onbekwaam is tot enig goeds lijkt me onzin maar het tweede is maar al te waar. De overlevingsdrift en de wil om je te handhaven is er nu eenmaal, dat is van nature zo. Maar de visie van Calvijn is geen abspluut geldende christelijke waarheid. Er ontstaat nu een discussie over vergeving waarbij aan de ene kant de Bijbelse theorie speelt dat we elkaar (vaak) moeten vergeven en ondat vergeving nu eennaal absoluut en onherroepbaar moet zijn, moet je er dus ook niet op terugkomen. Maar de mens is inderdaad zwak en dat geldt ook voor de incestpleger/pedoseksueel. Ondanks dat wij wel vergeven vallen ze vaak terug in het oude gedrag en daar zal jouw kind maar het slachtoffer van zijn. Moet je dan, omdat je als christen wilt vergeven, een ander blootstellen aan een risico? Het lijkt me onverantwoordelijk. Je laatste uitspraak vind ik wel wat gevaarlijk als je het toepast op zaken buiten dit onderwerp maar ik ben met je eens dat zaken als vergeving en bescherming los van elkaar (kunnen) staan. Ik zou vergeving hier vertalen als een nieuwe kans geven. Willemijn heeft wel gelijk dat die dus niet absoluut is. Maar behalve met ons hart moeten we God ook liefhebben met ons verstand. Vergeven moeten we ondanks dit toch nastreven. Het is helend voor de ander maar verlost ons zelf ook van gevoelens als wrok en andere narigheid die je behoorlijk ongelukkig maken. Haat treft jezelf veel meer dan de ander die je haat en vergeving schenken is wijs want als je te lang wacht, zet het zich vast en schiet het wortel.
Thomas, iemand laten behandelen is soms een goede uitwerking van het begrip vergeven.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 20 februari 2012, 19:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 19 februari 2012, 09:53
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Tjonge, je kiest wel een heftig coupletje uit he.... |
Het zijn voor mensen die het kennen of gekend hebben diepe ervaringen en het is gewoon prachtig verwoord. Daar kunnen de huidige tekstschrijvers wat van leren. Ik vind dit ongelooflijk knap gedaan zonder een vleugje platheid. We zijn hier wel volwassen tenslotte. Belletrie van een hoog niveau over wat je een piekervaring zou kunnen noemen binnen de theorie van Maslov. Het Fries raakt me natuurlijk oneindig veel dieper en directer, met het letterlijk vertalen raak je de essentie een beetje kwijt, Dat is vaker zo met gedichten. In het Fries, dat rijk is aan woorden die een nuancering van gevoelens aangeven, isteekt de gevoelswaarde heel nauw. Leonard Cohen is ook niet te volgen als Engels geen transparante taal voor je is.
Thomas, houdt van taal.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 19 februari 2012, 10:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 23:11
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=yYHhXcGIfIA
Ik ben altijd een groot fan van Leonard Cohen geweest, maar toch.
Thomas, in zijn eigen taal maar is het ook wel een beetje met Chat eens.
Maar wat een prachtige tekst:
Der wie in tiid datst by my wiest en my dyn wêzen fiele liest Wêrom't dat oer is, hasto nea ferklearre Mar ferjit net hwasto wiest yn my hoe't wy ús nei de himel frijden elke azemstjit wie Hallelujah
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 februari 2012, 23:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 14:54
|
|
|
De Bilderberggroep is een club van mensen met veel geld en invloed. Ik vind het wat ver gaan om mensen op basis van het lidmaatschap van een dergelijke club te beoordelen dat hun geloof niet in orde zou zijn. Het is niet aan ons om daarover te oordelen. Dan kun je wel bij meer clubs bedenkingen hebben. In mijn jonge jaren had je er nog discussie over dat een kerklid zich bij de VVD of de PVDA aansloot en dus niet bij de ARP of CHU , zoals het als christen kennelijk hoorde. Die tijd hebben we gelukkig gehad.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:42
|
|
|
De incestpleger of kinderverkrachter want dat is het, kan best vergeven worden maar hij heeft wel een verantwoordelijkhieid voor het aangedane leed. Als de gevolgen van zijn daad, zoals angst en wantrouwen bij het slachtoffer, geen rol spelen dan is vergeven door degenen die er feitelijk niet onder geleden hebben wel wat erg makkelijk. Het gaat hier niet on verwarde vaders maar om zware criminelen. Een bankrover doet echt veel minder kwaad dan een incestpleger. En inderdaad: ik stel dat als je vader incest met je heeft gepleegd dat je vader een zware crimineel is.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 februari 2012, 22:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 13:02
Onderwerp: CM App
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Maar zolang al die christelijke consumenten nog gewoon hun Apple kopen hou je het wel in stand....... |
De produkten zijn ongeëvenaard. Het imago van Apple verder aantasten is veel effectiever dan een kopersstaking van heel weinig mensen, die ook niet zo goed meetbaar is. Ik zal inderdaad niet snel een PC kopen, dat doe je gewoon niet meer als je ooit een Apple gewend bent. Ik hoop dat Apple als de druk groot genoeg is de imagoschade zal willen beperken en maatregelen neemt.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 11:31
|
|
|
Het is een lastige discussie over wel of niet vergeven en de kansen die je de overtreder dan weer geeft. In dit geval worden mensen wel onder druk gezet als christen. Als je aarzelt de man zijn nieuwe baan met kinderen toe te staan zou je geen goed christen zijn omdat je het argument van vergeving niet durft toe te passen. Christelijke praatjes of opmerkingen met een christelijk sausje doen het geloof geen goed.
Bij incest speelt er nog iets een rol. Stel dat de overtreder berouw heeft en vergeving vraagt, dan is het aangedane leed van de kinderen nog steeds niet hersteld. Sterker nog: dan is berouw tonen en vergeving vragen misschien wel erg makkelijk. De toegebrachte schade moet ook een rol spelen, lijkt me. Veel vrouwen die misbruikt zijn, hebben laten moeite met een normaal huwelijksleven en vaak zijn de gevolgen nog veel erger, tot psychische ziekten toe,
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 februari 2012, 13:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 18 februari 2012, 10:41
|
|
|
PIETER649 schreef: | Zolang de eindgebruiker, zowel particulier als bedrijf, in niets meer geinteresseerd dan de laagste prijs, hou je dit soort wantoestanden. Ben benieuwd of het kwartje hier in het westen valt voordat de hele industrie hier verdwenen is.... |
Apple besteedt dit soort dingen uit maar zou het niet aan dit soort bedrijven moeten gunnen. Goede arbeidsomstandigheden horen bij de christelijke beschaving en moeten met de wet worden afgedwongen. Ook in Nederland en Belgie hanteerden industrielen dit argument altijd maar met de dreiging van het communisme in het Oostblok bleek het wel te kunnen. Ik ben een grote fan van Appleprodukten, het is de geniale eenvoud, maar druk op Apple is nodig om hun imago te redden. Een beetje minder winst en een goed imago is wijzer en anders maar een iets duurdere iPhone.
Thomas, wil die app toch wel graag.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 februari 2012, 10:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 februari 2012, 22:43
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Incest voorkomen bestaat niet.. Pastorale opstelling van kerken bedoel je mee de hulp die ieder mens afzonderlijk biedt? .... want wij zijn/maken met zijn allen "de kerken"... en geven het juiste "maatwerk" qua invulling. |
Incest voorkomen bestaat niet?
Als de incestplegers nu eens geen steun kregen vanuit de kerk? Als de gezagverhoudingen nu eens zo waren dat verzet tegen de vader geen verzet tegen God en de kerk zou zijn? Als deze vorm van verkrachten binnen het gezin van jonge kinderen nu eens echt bestreden zou worden door onze medechristenen en niet onder de tafel zouden worden geveegd Als de kans ontdekking van deze kinderverkrachterij nu eens groter was en het daadwerkelijk bestreden zou worden? Als men nu eens in deze kerken voor de kinderen zou kiezen en niet voor de vader?
In de normale samenleving werkt dat al behoorlijk en het zal mannen eerder weerhouden het te doen. En dan waren veel kinderen die nu verkracht en misbruikt zijn later als volwassenen minder beschadigd geweest. Ook hier op CM, want onder de 1200 vrouwen hier moeten haast slachtoffers zitten. En inderdaad: de slachtoffers worden met een schuldgevoel opgezadeld.
Je kunt wel zeggen dat pastoraal een zaak is van de hele gemeente en dat is nog te verdedigen ook maar er zijn in een kerk wel eerstverantwoordelijken. Ouderlingen die met de tien geboden in hun hand misbrukte kinderen het zwijgen opleggen, verdienen een rotschop, zelfs in de kerk.
Thomas, legt zich er niet al te snel bij neer.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 februari 2012, 10:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 17 februari 2012, 21:48
Onderwerp: Crisis in Nederland en in de wereld
|
|
|
PIETER649 schreef: | klopt, het is een goeie. vooral een goeie omdat hier kinderlijk eenvoudig gemaakt word waardoor de crisis is ontstaan, en wiens schuld dat is. de banken zijn schuldig aan de crisis.
ze zijn nu ook schuldig aan het voortbestaan van de crisis. uit dit verhaaltje blijkt gewoon dat als er liquide middelen ter beschikking komen, de bedrijven elkaar wel kunnen betalen en de uitlener zn geld gewoon terugkrijgt.
Pieter, leest het niet als n mopje |
Laat ik het nu zo gelezen hebben dat de hotelhouder voor 100 euro het schip ingaat. Maar de mop is veelzeggend.
Thomas, Bedannnnnnnnnt, allemaal bedannnnnnnkt
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 17 februari 2012, 22:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 20:10
|
|
|
En ten vierde: lees mijn reactie eens echt goed, dan zie je dat ik het dus heel erg ONeens ben met Griffin. Ik heb meestal serieuze reacties maar hier spat de ironie toch wel een beetje van af, dacht ik zo.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 18:25
|
|
|
Ik wil op CM kunnen wanneer ik daar zin in heb. Ik neem ook een glas wijn als ik daar zin in heb en het passend is. Internet in de trein kan al lang want Internet met de smartphone kan overal. In de Intercitys van het Noorden naar het Westen is ook nog draadloos internet ook. Daar wordt zeer veel gebruik van gemaakt en ik zie niet in waarom dat een afwijking of verslaving is. Het is een deel van ons aller leven en ik vind het prettig de dagelijkse standaardzaken die er zijn op het Internet even in de twee en een half uur te doen die me de reis naar rotterdam en Den Haag of zo nu eenmaal kost. De reistijd besteedde ik vroeger vaker aan een boek maar dat kan nog steeds hoor. Heerlijk toch dat je Internet en een hele verzameling muziek en desnoods speelfilms mee kunt nemen op reis. En ook babbelen kan nog steeds, maak je geen zorgen. Een CM-app is een kleine moeite en een groot plezier.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 16 februari 2012, 20:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 17:34
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Ik kon weer met licht naar mijn werk en dat vind ik altijd een goed markeringspunt. Elke week er 's avonds een kwartier bij, de goede tijd komt er gelukkig weer aan.
Thomas, die niet zo houdt van de vier donkerste maanden.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 16 februari 2012, 17:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 16 februari 2012, 15:06
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
Ik wil desnoods wel betalen als ik maar NIET hoef te kijken maar de sfeer in Heerenveen heeft wel wat he.
Thomas, korting voor elke minuut voetbal op TV zou mooi zijn maar ach ik kijk sowieso al weinig reclame, wat tv-kijken in de praktijk vooral is.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 16 februari 2012, 15:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 15 februari 2012, 21:07
|
|
|
CM op je iPhone is al normaal mogelijk en werkt ook, zij het onhandig. Het is allemaal een stuk makkelijker als je een app hebt met vensters die aangepast zijn voor de smartphone en een navigatie die wat makkelijker is. Heel handig, toekomstgericht en niet een grote investering voor Provident, die de CM-site maakte en beheert.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 16 februari 2012, 17:45
|
|
Naar boven |
|
|