Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 13:42
Onderwerp: The Passion
|
|
|
DAVID923 schreef: | dit is erg vergezocht..En deze invulling staat niet in het lied. En dan nog...Jezus is geen hemelse psychoterapeut. Hij is er niet om ons goed te laten voelen en levensproblemen op te lossen. In de eerste plek is Jezus gekomen om voor de zonde aan het kruis te gaan. Om mensen te redden van de komende toorn, en plaatvervangend zijn bloed te laten vloeien aan het kruis.
Dat je door de gemeenschap met God via Zijn Geest rust, liefde en vrede ervaart is een prachtig gevolg, maar geen doel op zich.
Er werd een vals, gecomprimeerd, slap aftreksel van het Bijbelse evangelie gebracht, wat meer schade aan zal richten dan goeds.
2kor 11:
4 Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel. |
De beste stuurlui staan aan wal, David. Het is nu éénmaal uitgezonden, dan kun je denk ik maar beter bidden voor de christelijke jeugd, dat zij zullen durven getuigen, dan een oordelend vingertje opheffen. En nogmaals, dominee van der Veer is directeur van de EO. Hij heeft absoluut de meest integere motieven. En om het gsprek op gang brengen is misschien wel het allerbeste. Misschien gaat een enkeling hierdoor op zoek naar antwoorden.... Jezus liet een hele kudde aan hun lot over om één verdwaald schaap te redden...wie weet hoeveel verdwaalde schapen hierdoor geprikkeld worden. Hij droeg het verdwaalde schaap op Zijn schouders naar de kudde, bracht het terug in de veiligheid en geborgenheid van de kudde.... En de vrede is een gevoel...ja....maar die kan nu heersen in ons hart, omdat Jezus de weg daarvoor heeft vrijgemaakt. Vrede zij u, vrede, vrede, vrede...steeds weer komt dat woord terug.... Ere zij God en vrede aan de mensen....vrede in het hart van een mens is welzeker een doel. Zie Fil 1: 15,16 en 17: 'Sommigen prediken de Christus wel uit nijd en twist, maar anderen doen het met een goede bedoeling. Deze verkondigen de Christus uit Liefde...... vers 18: 'Wat doet het ertoe? In ieder geval met bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij....'.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 25 april 2011, 14:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 09:54
|
|
|
LISA610 schreef: | Om heel eerlijk te zijn doen de negatieve reacties over het lied “Geef mij nu je angst” mij een beetje verdriet. Ik ken dit lied al lang en vanaf de allereerste keer dat ik het hoorde, heeft het bij mij een gevoelige snaar geraakt. Misschien kwam het door hoe ik mij toen voelde, door de periode waarin ik verkeerde. En nee, ik zag er toen niet een evangelische boodschap in. Maar ik heb het ook geen moment gezien als een lied waar sprake was van overspel of waarin aan iemand werd gevraagd om de nacht samen door te brengen, zonder dat daar een vervolg aan werd gegeven. Het zijn juist hele andere dingen die mij hebben geraakt in dit lied. En juist door hoe ik het lied vanaf die allereerste keer heb geïnterpreteerd, vond ik het heel bijzonder om het nu in deze context te horen. Het geeft voor mij wel degelijk een nieuwe dimensie aan het lied, wat ik ook voordat ik de Passion zag al heel mooi vond. Daarom onderstaand even de tekst en vervolgens zal ik proberen jullie te laten lezen en voelen hoe ik dit lied ervaar.
Nu eerst de tekst:
Je zegt 'Ik ben vrij', maar jij bedoelt 'Ik ben zo eenzaam' je voelt je te gek zeg jij, maar ik zit niet te dromen want die blikken in je ogen zeggen alles tegen mij Ik voel me precies als jij en jij kan eerlijk zijn.
Je voelt je heel goed zeg jij, je mond begint te trillen ik weet dat ik jou kan helpen, maar je moet zelf willen. Elkaar nu een dienst bewijzen dat is alles wat ik vraag zet weg nu die angst ik wist het al het is mijn dag vandaag.
Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou.
Kijk mij nu eens aan, nee zeg maar niks, je mag best zwijgen. Het valt nu nog zwaar, maar ik weet dat ik jou kan krijgen. Dit hoeft nooit meer te gebeuren als je bij me blijft vannacht. Want dan zul je zien als je straks wakker wordt dat jij weer lacht.
Geef mij het gevoel dat ik er weer bij hoor voortaan. Ik ga met je mee en ik laat je nu nooit meer gaan Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou
Geef mij het gevoel dat ik er weer bij hoor voortaan Ik ga met je mee, want ik laat je nu nooit meer gaan Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou
Lees deze tekst nu nog eens een keer goed door en probeer in het begrip nacht dan de eenzaamheid te zien die sommige mensen kunnen voelen als zij ver van Jezus zijn afgedwaald. Zie het begrip “angst” als vertaling van alle gevoelens van pijn, verdriet, schuld en schaamte over de gebrokenheid die je kunt ervaren in je leven.
En laat het dan Jezus zijn die zegt: geef Mij die angst maar, breng alle pijn, verdriet, schuld en schaamte bij Mij. Geef Mij je eenzaamheid maar. Dit hoeft nooit meer te gebeuren als jij je overgeeft aan mij. Je hoeft niets te zeggen of te doen, je hoeft alleen jou hart maar weer open te stellen voor Mij. Als Ik jou niet (opnieuw) verlies, vind Ik vind wel een weg met jou. Ik geef je hoop terug, Ik geef je de morgen terug omdat Ik het licht in jou leven terug zal brengen. Met Mij zul je je nooit meer eenzaam voelen….. |
Ja, mij sprak het lied ook aan, de eerste keer dat ik het hoorde. M.i. gaat het hier over echte liefde, onvoorwaardelijk accepteren van de ander zoals deze nu is, eerlijk mogen zijn zonder angst voor afwijzing enz., en wordt de strijd, angst weergegegeven, die iemand kan ervaren in het proces zich over te geven aan, te vertrouwen in de ander...en in deze context aan de Heere God. Denk, dat dit bij jongeren veel losmaakt en denk dat de intentie is geweest om het gesprek op gang te brengen onder jongeren, erop vertrouwende dat de christelijke jongeren hun getuigenis zullen laten horen. Misschien goed om daarvoor te bidden ......
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 25 april 2011, 10:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 09:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is duidelijk dat bij de EO de kracht van verkondiging ingeruild is door de kracht van reclame. |
Nou, k ben het met je eens, dat we het evangelie niet in een 'consumptieverpakking' moeten aanbieden, maar zolang dominee van der Veer daar de leiding in handen heeft denk ik, dat hij de meest integere motieven heeft om groen licht voor zoiets als dit!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:49
|
|
|
thanx.....k zit al een poos te klungelen met de links/linken....whatever....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:39
|
|
|
De meesten kennen vast wel het christelijke liedje 'His Love is warmer', het was/is een lied die ik nog steeds erg graag op de gitaar speel. (zie eerste link)
In de tweede link (dit lied vind ik niet mooi gezongen, niet mijn genre) hoor je wie dit liedje bedacht heeft . Zo zijn er wel meer wereldse liedjes, die met hier en daar een kleine aanpassing erg tot het hart kunnen spreken en een gevoel kunnen uitdrukken. En zo zijn er veel meer christelijke liederen die een wereldse oorsprong hebben.
eerste link: http://youtu.be/kWVM60P1CpU
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 25 april 2011, 09:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:09
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik veroordeel het absoluut niet, ik gaf alleen aan dat het mijn ding niet is..... Ik heb ook niets tegen die liedjes, vind het juist heerlijk om daar een avond mee uit mijn dak te gaan, ben recent nog naar de vrienden van Amstel live geweest...... Maar als ik op op dinsdag in de Spits lees dat Syb van der Ploeg een nacht in de cel heeft doorgebracht omdat hij zijn vriendin mishandelde en op donderdag zie ik hem zingen als Jesus.......tja.....maar dat is eigenlijk een detail, het sprak me niet aan...... Ik was donderdagavond in de kerk en daar hebben wij het heilig avondmaal gevierd en ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar meer van onder de indruk was........ Maar het is toch goed als er zoveel andere mensen van genoten hebben en er van onder de indruk waren? |
Die gedachten vlogen ook even door mij heen .....maar wie is er dan wel 'goed genoeg' om te zingen?
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 24 april 2011, 21:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:01
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dus mijn reactie is niet zo vreemd....je hebt alleen een andere kijk hierop. |
Ja, precies, het is maar net door welke bril je kijkt. Ik vind het ook een mooie zin 'Geef mij nu je angst, k geef je er hoop voor terug' , en begrijp ook de strekking daarvan, de meesten van ons wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:41
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
THIRZA120 schreef: | @ Annette: dank je. Ik was nog bezig om hem goed te krijgen, maar was nog niet zover |
K herkende de zanger...vandaar...vroeger veel naar geluisterd!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:33
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 april 2011, 21:35
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Klopt dat niet? Leek me wel een goede vertaling als niet Fries....... |
't Is groene kaas....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 22 april 2011, 10:03
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Er is geen Nederlandse identiteit En dat is niet een erg handige uitspraak. Femke Halsema had het haar ingefluisterd. Haar vertederende uitspraak over W.A. kwam als een boemerang terug. Nou dat was wel een beetje dom, nou een beetje heel erg dom van Maxima om zoiets te zeggen in het felle multiculturele debat in Nederland...
Thomas, geïntegreerd. |
........en de Friese identiteit....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 19 april 2011, 18:36
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 7 mei 2011, 03:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 17 april 2011, 10:09
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
IMKE917 schreef: | Misschien doe ik dat ook wel. Lijkt me wel leuk om dat weer eens van dichtbij te volgen allemaal...........de jampotjes met dril in de vensterbank op school is per slot van rekening al heeeeeel lang geleden.... |
De leerkracht van groep 1 heeft ze nu weer in de groep, toch elke keer weer fascinerend he...alleen moet je niet vergeten ze voor de meivakantie mee te nemen, want anders...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 16 april 2011, 09:31
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
HANNAH810 schreef: | mijn oven legt het loodje, mijn croissants willen de deur niet open doen......... |
't moet niet gekker worden he....in Drenthe zeggen we dan: 'Als de slager spreekt, zwijgen de worstjes'.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 16:09
|
|
|
THOMAS968 schreef: | http://www.youtube.com/watch?v=4mEQRnAEFeY&feature=related
Gij die de stomgeslagen mond verstaat, is de Nederlandse uitvoering maar die kon ik niet vinden. Als je de Duitse tekst meeleest, is het wel te volgen, hij staat er direct onder. In het Duits wordt God met jij aangesproken, het is daar de gewoonte jij te zeggen tegen iemand die je nabij is.
Nie sprach ein Mensch wie er, in ihm verstanden wir, wer du bist, wozu wir Menschen leben. Er war dein Wort für uns, er hat vollbracht alle Gerechtigkeit, ein Mensch für alle.
Thomas |
een diep ontroerend lied...dank je, Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 10:20
Onderwerp: Taalgebruik
|
|
|
[quote=FRANKT627koppein wel...al twee weken heb ik een zeurende koppein .....
ook al ove' een taalfout gevallen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 08:09
|
|
|
HENDUK927 schreef: | lig in een deuk hier waar mensen toch wel niet over kunnen vallen mss zijn het wel spelfouten
zou k daaar wat aan over kunnen houden |
ja, as je op je hoovt falt wel....diesleksy, dieskakjuly en nonkalkjuly.... ent last but not leest ....koppein....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op donderdag 14 april 2011, 08:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:03
|
|
|
ja...lig dubbel van 't lachen naast de bank..... ....eg kozteluk...
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 13 april 2011, 18:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 12 april 2011, 22:57
|
|
|
THOMAS968 schreef: | http://www.youtube.com/watch?v=4mEQRnAEFeY&feature=related
Gij die de stomgeslagen mond verstaat, is de Nederlandse uitvoering maar die kon ik niet vinden. Als je de Duitse tekst meeleest, is het wel te volgen, hij staat er direct onder. In het Duits wordt God met jij aangesproken, het is daar de gewoonte jij te zeggen tegen iemand die je nabij is.
Nie sprach ein Mensch wie er, in ihm verstanden wir, wer du bist, wozu wir Menschen leben. Er war dein Wort für uns, er hat vollbracht alle Gerechtigkeit, ein Mensch für alle.
Thomas |
[/url]http://youtu.be/fy8_ehnWBcg[url]
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 12 april 2011, 23:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 18:59
Onderwerp: vrije wil versus Gods plan.
|
|
|
Dit vond ik op internet, wat vinden jullie van deze uitleg. De schrijver heeft wel een punt denk ik.
Citaat: Vraag: Wat betekent “velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren”?
Antwoord: Alleen het volk Israël is Gods uitverkoren volk (Deuteronomium 7:6,7; 10:15; 14:2; Jesaja 43:20; 45:4; Mattheüs 24:22; Handelingen 13:17). De woorden “Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren” (Mattheüs 22:14) spreken niet van het binnengaan van de hemel. Het gaat hier over Joden die wel of niet het komende Messiaanse rijk zullen binnengaan. Vgl. Romeinen 11:7. “Velen” is de vertaling van wat in de oorspronkelijke taal luidde: “de velen”. Dat is een manier van spreken, die in onze taal gewoon betekent: allen. Hier wordt dus gezegd, dat alle Israëlieten die leven bij de komst van het komende Messiaanse vrederijk, uitgenodigd zijn om dit rijk binnen te gaan, maar dat ze er niet allemaal zullen binnengaan. Wie van de Israëlieten er niet binnengaan, hebben dit aan zichzelf te wijten. God nodigde hen uit om te komen, maar zij wilden niet allemaal. Zo is het ook bij de niet-Joden. God roept de wereld tot behoud, maar niet iedereen wordt behouden. Velen willen niet op de oproep van God ingaan.
Wat leert de Bijbel over de uitverkiezing?
Vraag: Wat geloven mensen die de uitverkiezing leren en is dit Bijbels?
Antwoord: In het kort gezegd houdt de leer van de uitverkiezing het volgende in. Men gelooft dat God de ene mens uitkiest om bij Hem in de hemel te komen, terwijl Hij de andere mens uitkiest om in de eeuwigheid verloren te zijn. Sommigen geloven zelfs, dat zoals de ene mens in de hemel is “tot eer van God”, zo de ander ook “tot eer van God” naar de hel gaat. Wij menen echter, dat deze leer beslist onbijbels is. De Bijbel leert, dat God niets liever wil, dan dat alle mensen gered worden (1 Timotheüs 2:4). Daarom heeft Hij de mens een vrije wil gegeven om te kiezen tussen het leven en de dood (vgl. Jozua 24:15). Het is de eigen keuze van de mens of hij voor eeuwig behouden is, dan wel voor eeuwig verloren.
Er is wel een uitverkiezing van het volk Israël. Dit is geen uitverkiezing zodat alle Israëlieten voor eeuwig behouden zijn. Het is de verkiezing, waarbij God uit alle volken dit volk gekozen heeft om Zijn volk op aarde te zijn en om door middel van dit volk tot de gehele mensheid te spreken en de gehele mensheid te zegenen. Duidelijk spreekt de apostel Paulus over deze uitverkiezing in Romeinen 9-11 (zie vooral 9:13). Het is de uitverkiezing waarbij verwezen wordt naar de keuze die God gemaakt heeft tussen de nakomelingen van Isaak. Daarbij heeft Hij Jakob uitverkoren en liefgehad en Esau afgewezen en gehaat. Dit betekent, dat Esau en zijn nakomelingen niet behoren bij de lijn van Abraham tot aan de Messias. God wist welk leed de nakomelingen van Esau Zijn uitverkoren volk zouden aandoen en kon daarom al van tevoren zeggen, dat Hij Esau en zijn nakomelingen haatte. Dit betekende dus niet, dat alle nakomelingen van Jakob “dus” voor eeuwig behouden zijn (zoals soms gesuggereerd wordt naar aanleiding van Romeinen 11:26, een tekst die verwijst naar de Israëlieten die bij de wederkomst van de Here Jezus op aarde leven en die van de ellende van de grote verdrukking gered worden) en ook niet dat alle nakomelingen van Esau “dus” voor eeuwig verloren zijn. Alleen de rechtvaardigen uit beide volken zijn behouden en de onrechtvaardigen zijn verloren.
Mensen die al behouden zijn, kunnen nu uitverkoren, dat is uitgekozen worden om een bepaald werk voor God te doen. Zie Handelingen 9:15; 1 Corinthe 1:27,28; Ephese 1:4; 1 Petrus 2:9. Ook de Here Jezus heet “uitverkoren” (1 Petrus 2:4) Zelfs engelen worden “uitverkoren” genoemd (1 Timotheüs 5:21). De Levieten waren uitverkoren om de ark te dragen (1 Kronieken 15:2). Het zal duidelijk zijn, dat bij de Here Jezus, de engelen en de Levieten geen sprake was van uitverkiezing tot behoud maar ook uitverkiezing tot een bepaalde taak.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 17:19
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Cross ik ben het in veel gevallen met je eens, maar in dit geval niet. Ik vind het een bijzonder nare manier om zo de nadruk te leggen op de gaventest.. In mijn ogen is dat een exces, die bestreden moet worden. In mijn ogen wordt de werkzaamheid van de Heilige Geest enorm beperkt, als je denkt, dat er slechts een gave is die speciaal voor jou bestemd is. Ik zie het veel meer, dat God je datgene geeft, wat je op dat moment nodig hebt. Geen navelstaren, niet naar jezelf zoeken, of met jezelf bezig zijn. Ik geloof, dat als je bezig wilt zijn met de gaven van de Geest, je in eerste instantie bezig moet zijn met de ander. En dan zul je merken, dat God niet één gave geeft, maar meerdere en op die momenten dat je het nodig hebt. Het kan zijn dat je een profetie hebt, maar de andere keer weer een woord van kennis, of een woord van wijsheid..Waarom maken mensen zich zo druk om datgene wat ze hebben? Ze zouden zich meer druk moeten maken om datgene waar God ze voor wil gebruiken. Elke leer die verwijst naar persoonlijk bezit van de geestelijke gaven verwijs ik meteen naar de prullebak. Het neigt naar zelfverheerlijking en egocentrisch gedrag. Oef ik heb gesproken.... |
Ugh... ...mee eens!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 12:59
Onderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat de verscheidenheid toch ook benadrukt moet worden. De Vader geeft leven, schept, oordeelt...De Zoon is mens, is het verzoeningsoffer, is de Hogepriester, die voor ons pleit bij de vader. De Geest woont in de mens, openbaart, geneest en voltooit het werk van de Zoon hier op aarde. Eigenlijk is het onjuist, om te stellen, dat Jezus in je hart woont. Hij zit op de troon bij de Vader. De Geest komt in je hart wonen... Dus de Vader heeft de Zoon opgewekt uit de dood. In het gedeelte wat je aanhaalt, geeft Jezus aan dat Hij autoriteit heeft over het leven. Een mooie gedachte trouwens, Jezus was niet het slachtoffer van de kruisiging. Veel mensen vinden dat wel nl. |
Mooi, Hij deed de wil van de Vader inderdaad,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 10:03
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | - Het nieuwe verbond heeft net zo goed een wet en ook straffen, alleen door het geloof in Christus zijn deze ons niet niet meer ten vloek. Maar die norm staat nog steeds.
De enige zonde in het Nieuwe testament waarvoor geen vergeving is is de Zonde tegen de Heilige Geest.
- Het oude Testament kent ook christus. En ook daar was het alleen door het geloof. En ook daar was zeer veel genade.
Maar wat is je toepassing? Zet God het lijden (c.q. ziekte) niet meer in onder het nieuwe verbond? In het lijden, benoemd in Romeinen 8:31-39 wordt ziekte niet genoemd!!!
Natuurlijk zijn er veel verschillen, maar het principe wat ik vergeleek is hetzelfde: namelijk lijden, dat niet gekeerd werd omdat er een plan mee was. Het principe is ook het lijden is soms onderdeel van Gods raad en wordt niet altijd gekeerd. Maar wat bedoel je precies; ontken je het lijden in het leven van mensen soms ook onderdeel is van Gods raad, en soms ingezet ten goede ? Met andere woorden dat een bidden voor genezing niet altijd verleent wordt omdat als een van de vele mogelijke reden, God een plan kan hebben om door het lijden genezing te brengen aan je ziel.
Er zijn m.i. twee soorten lijden Lijden om Christus wil, Het boek Handelingen staat er vol mee. ook in het begin van de geschiedenis, de schrijnende verhalen, dat christelijke mannen,vrouwen en kinderen voor de leeuwen gegooid werden. Een Romeinse keizer, die christenen gebruikte als fakkels op zijn feesten, Johannes de Doper, die op verzoek van een kind onthoofd werd. Ja, dat lijden is er en de voorbeelden hierboven geven wel aan dat God soms lijden niet keert.
Het lijden door ziekte is m.i. een totaal ander terrein. Ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest geworden als we de Here Jezus centraal stellen in onsl leven, zoals beschreven in Romeinen 6, 7 en 8. waarom sommigen wel genezen en anderen niet, weet ik niet. In India heb ik twee genezingen zien gebeuren, één van een pasgeboren baby.
Daar is mijn leven omgekeerd. Daar heb ik in een trein gezeten met een team. Er waren toen hevige gevechten tusssen moslims en hindoes. Onze trein werd bekogeld door brandende, in olie gedompelde stukken en de teamleider gaf ons de opdracht om ons terug te trekken en ons voor te bereiden, dat we dit niet zouden overleven.....edoch....de trein raakte niet in brand! God keerde dat wel. Of misschien was het wel lijden, daar in die trein, maar God keerde het ten goede door mij te leren, dat in Zijn Koninkrijk angst geen optie is, intense vrede wel. Ik ben toen niet bang geweest, maar heb ik alleen intense vrede gevoeld.
( Welke tekst bedoel je precies, en zou je die test willen verklaren hoe die tekst bewijst dat we b.v. ziekten zouden mogen bestraffen? En wat versta je onder bestraffen
Mocht je Efeze 1 bedoelen, Namelijk over de macht en kracht van Christus die aan ons is (1:19). Dit komt dan door de geest van wijsheid en openbaring in Zijn kennis (1:17), die dan juist verwijst naar: “In Welken ook gij zijt, nadat gij het Woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid, gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte”. (1:13) Hier gaat dus niet over de geest die zieken geneest maar over de Geest die getuigt door het Woord.
Mocht je Efeze 6 bedoelen, namelijk “wordt krachtig in den Heere en in de sterkte Zijner macht”. Dit gaat over de wapenrusting van God (“Doet aan de gehele wapenrusting Gods”). Opdat: “opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. (…) opdat gij kunt wederstaan in de bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.” Waaruit bestaat de wapenrusting: o.a. uit “het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord” De Bijbel is het zwaard van de geest. Op welke manier: “Met alle bidding en smeking biddende te allen tijde in den geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;” )
Ik ken geen Schriftplaatsen die ziekten ‘bestraffen’. De enige plek die ik ken is die van Petrus; Jezus zegt dat er “veel lijden” zal komen voor Hemzelf. “En Petrus (…) begon Hem te bestraffen, zeggende: Heere, zijt U genadig; dit zal U geenszins geschieden.” “Maar Jezus zich omkerende en Zijn discipelen aanziende, bestrafte Petrus, zeggende (..)”. Oftewel, de bestraffer bestraft!
Ok. Maar dan vind ik het gebruik van woorden zoals 'bestraffen' er niet bij horen. Schriftuurlijker lijkt me “bidden om” / “smeken om”. Want onze volmacht en autoriteit ontbreekt om te dwingen.
God had een voornemen, om het volk die hij door de woestijn geleidt had allemaal te verdelgen, en de beloften alleen door Mozes zijn doorgang te laten gaan, namelijk door een nieuw volk te beginnen uit Mozes. Maar Mozes bad God, en God liet zich verbidden. Of bijvoorbeeld de voorbede van Abraham voor Sodom dat als er nog 50 rechtvaardigen er zouden zijn Sodom niet verdelgt zou worden. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 45 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 40 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 30 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 20 zouden zijn. God zei hem dit toe. Daarna deed Abraham voorbede voor als er nog maar 10 zouden zijn. God zei hem dit toe.
Het gebed is krachtig. God laat zich soms verbidden. Maar de uitkomst is nooit belooft. Het is altijd in nederigheid knielen voor onze almachtige soevereine God, met de eerbiedige vraag, of hij ons wil verlichten, met het besef dat Zijn wil zal geschieden, en dat Zijn gedachten hoger zijn dan onze. En dat dus wat wij denken dat goed voor ons is kan verschillen met Gods gedachten ? Uw wil geschiede. En Zijn wil kennen we niet. Dus hoe zullen we de ziekte kunnen bestraffen? Dat kunnen we niet.
Ik heb een voorbeeld gebruikt, dat voor mijzelf waarde had. Een verkeerd voorbeeld in de discussie, mijn excuses. Het woord bestraffen krijgt een heel andere lading dan ik bedoelde. Het gebed zelf en ons getuigenis, door de manier waarop we leven en spreken, van Jezus Christus als de opgestane Heer is cruciaal. Al het andere is een vervolg op dat getuigenis en die levensstijl. Ik heb moeite met het noemen van teksten in dit verband. Dan wordt het een polemiek en daar heb ik moeite mee.
Subject
Liever: De basisdiscussie is m.i. OF het calvinisme tot een angstgeloof kan leiden....
Nóg liever: De basisdiscussie is m.i. of het calvinisme sneller tot een angstgeloof leidt.... Want als je alleen zegt dat iets KAN leiden tot iets; dan is het natuurlijk zo dat ALLES kan: zelfs b.v. een vrolijk willen zijn, kán je soms depressief maken. Maar het is de vraag of er een causaul verband is met het typische van de stroming, en ook hoe generiek het is . [b] En eigenlijk nóg liever: De basisdiscussie is m.i. [b]OF het calvinisme sneller tot een geloof leidt met bovenbijbelse angst. Want de Bijbel is de norm ( nog ongeacht hoe je die interpreteert en waar je dan op uit komt). Niet ons eigen gevoel is hierin maatgevend. Onderdelen hierin zijn dat ware liefde vrees uitsluit maar dat tegelijkertijd wel gesproken wordt over zaken als straf en [/b][/b]hel.
En het voorlopige antwoord op dit onderwerp is: neen. Tenzij ik natuurlijk zaken over het hoofd gezien heb, of weerlegbaar verkeerd beoordeeld heb; Maar herinner me er dan gerust aan door naar een specifieke bijdrage te verwijzen (datum en tijd) of door het te bewijs te herhalen. |
Ja, dat is de basisdiscussie. dankjewel voor je uitgebreidde uitleg, k moet het even laten bezinken en kom er later op terug, ok?
toegevoegd, maaandaghet enige wat steeds bij me terugkomt is het volgende lied
http://youtu.be/Nmi1KYC5Htw
Misschien is het goed om hetgene wat er gemeenschappelijk is als basis en fundamnet in het geloof vast te houden en van daaruit de discussie verder inhoud te geven. 1 Cor. 13 is toch het cruciale waar alles omdraait. Let's turn this discussion into a chalenge that's here.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 11 april 2011, 18:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |