ChristianMatch

Forum

Huwelijk en gezin
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 16:05

Op veel plaatsen in de bijbel zie je dat het huwelijk wordt gebruikt als een illustratie voor het Christelijke leven, het verbond van een persoon met Jezus Christus.
Het lijkt alsof er wel betere illustraties zouden kunnen zijn. Ik wil deze procedure eens omdraaien, en een paar sleutel factoren van een goed huwelijk onder de loep nemen.
Hopelijk geeft het een ander idee over hoe gelukkig, tevreden en opwindend iemands gezinsleven kan zijn.

Om te beginnen:

Matteus 13:23.

De in goede aarde gezaaide is hij, die het woord
hoort en verstaat, die dan ook vrucht draagt en
oplevert, deels honderd -, deels zestig -, deels
dertigvoudig.

Dit is het einde van het verhaal dat Jezus vertelde over de zaaier. Je herinnert wel dat er zaad viel op de stenen, tussen de dorens en op de weg. Maar er viel ook zaad op de goede grond.
Jezus zegt daarover: "De in goede aarde gezaaide is hij, die het woord hoort en verstaat, die dan ook vrucht draagt en oplevert, deels honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig." Het zaad dat valt op de goede grond kan tot honderdvoudig opleveren. De huwelijkspartner die het sleutel-probleem waar het hier omgaat begrijpt, kan zijn geluk net zoveel vermeerderen. Bedenk de woorden: die het woord hoort en verstaat.

De huwelijksrelatie die het meeste voldoening geeft is gebaseerd op het verlangen van beide partners om elkaars standpunten te begrijpen.

Veel pijn en onbegrip dat zich ontwikkelt in een huwelijk of gezin zou opgelost kunnen worden wanneer we de tijd namen om te proberen te begrijpen wat de ander zegt, denkt en voelt.
Dingen zien door hun ogen. Hun schoenen dragen. Hun pijn voelen. Sympathie hebben voor hun gevoelens. Daar ligt een goudmijn van geluk voor degenen die wijs genoeg zijn om het gezichtspunt van de partner of de gezinsleden te begrijpen.

1 korintiers 13: 4-7:

De liefde is lankmoedig, de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig, de liefde praalt niet, zij is niet
opgeblazen,
5 zij kwetst niemands gevoel, zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd, zij rekent het kwade niet
toe.
6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is
blijde met de waarheid.
7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij,
alles verdraagt zij
.

Dat is ware liefde. Het principe van liefde. Elke blijvende, verenigbare en volledige relatie moet gebaseerd zijn op dit principe. Het zou goed zijn wanneer jezelf van tijd tot tijd af te vragen hoe je relatie opweegt deze tegen het goddelijk, geïnspireerde uitspraak over echte liefde. Bijvoorbeeld: echte liefde is niet prikkelbaar, koestert geen wrok, betekent loyaliteit onder alle omstandigheden, altijd het beste verwachten en opkomen voor je partner. Hoe zit het met jou?

Ik geloof niet dat er iets trouwelozer is dan een echtgenoot die op een feestje de fouten van zijn vrouw noemt. Wanneer je in de pijnlijke situatie bent geweest dat je hoorde dat iemand zijn of haar partner in het openbaar bekritiseerde, omdat ze de moed niet hebben om dat privé te doen. Weinig dingen kunnen meer afbreuk doen aan het vertrouwen dan dergelijk gedrag.

In Openbaring 2:4:

Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt
hebt.

In Openbaring 2 en 3 leest je de profetie over de zeven gemeenten in het gebied wat vandaag Turkije is. Elk van deze gemeenten staat voor een deel van de Christelijke tijd, van Christus eerste komst tot Zijn wederkomst.
De eerste periode van de geschiedenis wordt gesymboliseerd door de gemeente van Efeze, waarvan de Heer zegt: "Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt".
Eerste liefde is zo opwindend, zo jubelend. Niets is te veel om degene waar je van houdt een plezier te doen. De tijd vliegt wanneer je bij elkaar bent. Attenties komen spontaan. Elk cadeautje, onafhankelijk van wat het kost, heeft een bedoeling en betekenis. Dat is eerste liefde. De meeste goede huwelijken handhaven veel van die eerste-liefde houding.

Je kunt je afvragen of het wel zin heeft om altijd de deur voor je vrouw open te doen, of bloemen mee te nemen. Maar laat me je verzekeren dat attenties die in verkeringstijd veel vreugde brachten dat zoveel te meer doen in het huwelijk.

Matheus 19: 3-9:

En er kwamen Farizeeen tot Hem om Hem te verzoeken,
en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw
weg te zenden om allerlei redenen?
4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen,
dat de Schepper hen van den beginne als man en
vrouw heeft gemaakt?
5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en
moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die
twee zullen tot een vlees zijn.
6 Zo zijn zij niet meer twee, maar een vlees.
Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de
mens niet.
7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan
bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede)
weg te zenden?
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op
de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen
weg te zenden, maar van den beginne is het zo
niet geweest.
9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een
andere reden dan hoererij en een andere trouwt,
pleegt echtbreuk.

Dit is het meest complete gezegde van Jezus over huwelijk en scheiding.
Zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot een vlees zijn. En in vers 6: hetgeen dan God samengevoegd heeft. scheidde de mens niet.
Het huwelijk zoals God het gedacht had, was een relatie voor het leven. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat paren zelfs maar zouden denken aan de mogelijkheid hun relatie te verbreken.
Echtparen moeten èèn zijn in doel, in beslissingen, in geest en in lichaam. Natuurlijk houden ze altijd hun eigen karakter voor God. Maar ze moeten een twee-eenheid zijn.

Je hebt vast weleens de uitdrukking: "je schepen achter je verbranden" gehoord.
Het betekent dat er geen terugweg mogelijk is, dat je een stap hebt genomen die niet ongedaan kan worden gemaakt.
Zo heeft God het huwelijk bedoeld. Er zijn te veel mensen die trouwen met het idee: "als het niet gaat, gaan we uit elkaar".
Zonder het predikaat voor het leven, kan je nooit verwachten de hoogste pieken van menselijk geluk te bereiken zoals God het had gepland.
Paren en gezinnen die zich aan elkaar overgeven, blijven bij elkaar en genieten daarvan.

In Efe.5:21. Daar staat: "Weest elkander onderdanig in de vreze van Christus".
Bedenk: weest elkander onderdanig. Het is vreemd dat je zo vaak hoort praten over vrouwen die onderdanig zijn aan hun mannen, maar zo weinig over mannen die onderdanig zijn aan hun vrouwen.
De bijbel zegt dat het twee-richtingsverkeer moet zijn. De man heeft net zoveel verantwoording om onderdanig te zijn als de vrouw.
Nu zal je zeggen: "Maar volgens de bijbel is de man het hoofd van het gezin".
Dat is waar. De man is het hoofd in de betekenis van verantwoordelijkheid. Hij moet aan de kost komen.
Hij moet beschermen. Hij moet zorgen. Maar hij heeft niet het recht om te overheersen, of om anderen in het gezin, in het bijzonder zijn vrouw, te dwingen onderdanig aan hem te zijn als aan een hogere macht.
Het niet begrijpen van elkaar op dit gebied heeft ontelbare huwelijken op de klippen doen lopen.
De bijbel zegt verder in vers 25: "Mannen, hebt uw vrouwen lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft".
Met andere woorden het leiderschap van de man in het gezin, moet net zo zijn als het leiderschap van Christus in de gemeente. Hij Hield zoveel van Zijn gemeente dat Hij vrijwillig voor hen stierf.
De liefde van een man voor zijn vrouw en gezin moet zo volkomen zijn dat hij alles zal doen om hen te beschermen, voor hen te zorgen en hen te voeden. Dat is zijn verantwoordelijkheid als hoofd van het gezin en naar de schepper toe.

Psalm 66:19:

Voorwaar, God heeft gehoord, Hij heeft gelet op
mijn luid gebed.

De bijbel zegt en bedenk dit: "God heeft"
Wanneer je praat, luistert God.
Wanneer een man of een vrouw tegen zijn of haar partner praat, luistert de ander vaak niet.
Volgens mij gaan er meer huwelijken ten gronde door een gebrek aan communicatie dan om welke andere reden dan ook.
Paren praten gewoon niet meer. Televisie, computer, is een van de hoofdschuldigen die zorgt voor dit gebrek aan communicatie. Mensen komen moe thuis van hun werk, eten wat, gaan zitten voor hun televisie en/of computer en blijven daar de hele avond zitten. Wanneer je je dagen op je mik doorbrengt, je avonden voor de t.v of achter de computer, en je 's nachts slaapt, wanneer communiceer je dan?
Alleen al vanwege de communicatie zou je de tv en computer weg moeten doen. (dan hebben we het nog niet eens over de tijd die het opslokt van onze gebeden en wijdingen, en de manier waarop het onze gedachten vult met ongeestelijke gedachten en situaties).

Praat. Over wat je die dag meegemaakt hebt, ook kleine dingen. Praat over je plannen, over wat je hoopt, over waar je bang voor bent. Bid samen, praat samen, discussieer samen, wandel samen. Alleen door het samen doen kun je een zekere en vaste relatie opbouwen.

Psalm 127:1:

Een bedevaartslied. Van Salomo. Als de Here het
huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden
daaraan; als de Here de stad niet bewaart,
tevergeefs waakt de wachter.

De tekst zegt: "Als de Here het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden daaraan; als de Here de stad niet bewaart, tevergeefs waakt de wachter."
Bedenk: als de Here het huis niet bouwt. tevergeefs zwoegen de houwlieden daaraan. Het huwelijk is Gods idee.
Tenzij we de geestelijke basis handhaven, zullen we nooit die volheid van geluk genieten die God voor deze relatie bedoelde.
Daarmee willen ik niet zeggen dat alle ongelovigen ongelukkige huwelijken hebben.
Maar er staat dat alleen degenen die de geestelijke basis handhaven het hoogste rijk van geluk bereiken dat God voor deze dierbare relaties heeft bedoeld.

Het is tijd om langs deze punten te gaan.:

1: begrip;
2: liefde;
3: attentie;
4: overgave;
5: communicatie;

6: geestelijke basis.
7: verantwoordelijkheid;
8: onderdanig aan elkaar;
9: God;
10: je partner;
11: je kinderen;
12: jezelf.

Shalom.

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 2 juni 2010, 16:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 17:00

Ik vind dit een heel mooie gedachte Mar, en denk dan ook echt "Ja, zo zou het moeten zijn" ...
Maar tegelijkertijd raakt het me heel diep, zeker wanneer ik me besef dat ik me afvraag of zoiets nog wel bestaat Smiley die vol vragen zit
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het in geen van mijn relatie's ooit meegemaakt heb...(En ja, ik besef me terdege dat ik daar ook aandeel in hebt gehad dus alsjeblieft geen veroordelingen)...
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 17:18

TESSYBEAR731 schreef:
Ik vind dit een heel mooie gedachte Mar, en denk dan ook echt "Ja, zo zou het moeten zijn" ...
Maar tegelijkertijd raakt het me heel diep, zeker wanneer ik me besef dat ik me afvraag of zoiets nog wel bestaat Smiley die vol vragen zit
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het in geen van mijn relatie's ooit meegemaakt heb...(En ja, ik besef me terdege dat ik daar ook aandeel in hebt gehad dus alsjeblieft geen veroordelingen)...

Tess, dit stuk is niet om te veroordelen maar om te weten om een nieuw begin te kunnen maken met God samen. Knipoog smiley
Ook ik heb mijn aandeel gehad in mijn huwelijk. Ik wenste dat ik deze kennis al had voor mijn huwelijk.

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 2 juni 2010, 17:24
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 21:35

MAR907 schreef:
Tess, dit stuk is niet om te veroordelen maar om te weten om een nieuw begin te kunnen maken met God samen. Knipoog smiley
Ook ik heb mijn aandeel gehad in mijn huwelijk. Ik wenste dat ik deze kennis al had voor mijn huwelijk.

Ik zag het ook zeker niet als veroordeling hoor...maar waren even de eerste gedachten die in me opkwamen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: woensdag 2 juni 2010, 23:36

heel mooi omschreven mar,
hier kan ik helemaal achter staan, en ik weet...het bestaat nog!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1