Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: maandag 3 maart 2014, 21:54
|
|
|
Ik ben erg benieuwd hoe jullie de 40 dagentijd invullen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: maandag 3 maart 2014, 22:47
|
|
|
ANTA961 schreef: | Ik ben erg benieuwd hoe jullie de 40 dagentijd invullen. |
Het heeft me altijd heel erg verbaasd, dat er zo serieus wordt omgegaan met de 40 dagen tijd, ook in het onderwijs. Zover ik weet komt het voort uit een Roomse traditie en is totaal niet Bijbels gefundeerd......
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 3 maart 2014, 22:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 maart 2014, 06:42
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het heeft me altijd heel erg verbaasd, dat er zo serieus wordt omgegaan met de 40 dagen tijd, ook in het onderwijs. Zover ik weet komt het voort uit een Roomse traditie en is totaal niet Bijbels gefundeerd...... |
Of het bijbels gefundeerd is of niet vind ik niet eens zo heel erg belangrijk voor mezelf. Ik heb gemerkt dat ik het prettig vind en dat het goed voor me is om een poosje wat bewuster te leven en me meer op God te richten. En deze tijd is daar wat mij betreft goed voor. Bewust toeleven naar Pasen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 maart 2014, 07:11
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het heeft me altijd heel erg verbaasd, dat er zo serieus wordt omgegaan met de 40 dagen tijd, ook in het onderwijs. Zover ik weet komt het voort uit een Roomse traditie en is totaal niet Bijbels gefundeerd...... |
Op zich is het niet zo'n vreemde traditie om naar Pasen toe te leven. Jezus deed dat ook. Tuurlijk vanaf Zijn geboorte al, maar je ziet op het laatste dat dat steeds intensiever wordt, met name in zijn preken. Waar die 40 dagen vandaan komt kan ik niet zo weer vinden, misschien wel uit Lucas 4.
Ik denk dat het niet misplaatst is dat christenen wat meer naar Pasen toe leven dan niet christenen. Dat we stilstaan (stap voor stap) wat Jezus voor ons heeft gedaan.
Vasten kan ook in de vorm van, minder of niet tv kijken (waardoor je meer tijd om te bidden hebt), ff geen alcohol of een sigaret, geen chocola . Of wat dan maar ook wat je zelf heel moeilijk los kan laten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 maart 2014, 07:12
|
|
|
O ja. Woensdag (Aswoensdag) begint de vastentijd. Dat is 46 dagen naar Pasen toe, maar... de zondagen telden traditioneel niet mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 maart 2014, 12:46
|
|
|
Vorig jaar heb ik in de veertigdagen tijd het boek gelezen: Het wonder van het kruis (wilkin vd Kamp)
Waarin de laatste achttien uur voor Jezus sterven wordt beschreven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 maart 2014, 16:37
|
|
|
JANE410 schreef: | Vorig jaar heb ik in de veertigdagen tijd het boek gelezen: Het wonder van het kruis (wilkin vd Kamp)
Waarin de laatste achttien uur voor Jezus sterven wordt beschreven |
Dat hoor ik van meer mensen. Kun je het me aanraden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 maart 2014, 17:51
|
|
|
Anta, ik kan het je zeker aanraden, ikzelf was erg onder de indruk van dit boek.
Overzicht van de 7 wonderen van het kruis
Het eerste wonder van het kruis (vergeving) Druppels bloed in Gethsemanè
Het tweede en derde wonder van het kruis (verlossing en reiniging) De mishandelingen
Het vierde wonder van het kruis (genezing) De geseling
Het vijfde wonder van het kruis (bevrijding) De doornenkroon)
Het zesde wonder van het kruis (verzoening) De kruisiging
Het zevende wonder van het kruis (wedergeboorte) De speer in zijn zij
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 maart 2014, 18:29
|
|
|
Een traditie is een oude gewoonte van een groep mensen. Zo is het Sinterklaasfeest een traditie. Ook zijn er kerkelijke tradities. Tradities die je overneemt omdat het nu zo eenmaal hoort, zijn leeg en zinloos. Maar niet alle tradities in kerkelijk Nederland hoeven een negatieve klank te hebben. Tradities kunnen je helpen in je zoektocht naar God, tradities kunnen je geloof levend houden en je inspireren.
Voor veel christenen is de Veertigdagentijd een periode van vasten, inkeer, bezinning en gebed ter voorbereiding op Pasen. In de Veertigdagentijd op weg naar Pasen kun je stil staan bij wat je beweegt. Je bezinnen op het leven, op je leven, je bezinnen op je omgang met je naaste. Het getal veertig is in de Bijbel een getal dat staat voor voorbereiding, verwachting en verandering. Jezus was veertig dagen in de woestijn en de woestijntocht van het Joodse volk duurde veertig jaar. De woestijn staat symbool voor iets droogs en dors, voor tijden van eenzaamheid en verdriet, tegenslag of gemis. Zo staan we stil bij het lijden van Jezus en het lijden van mensen, je naaste dichtbij of ver weg.
Hoe je het vasten, bezinning, stil worden etc. vorm geeft kan voor een ieder anders zijn, ik zelf hou erg van muziek, de Mattheus Passion kun je natuurlijk het hele jaar beluisteren, maar juist in de Veertigdagentijd krijgt deze muziek een extra dimensie.
Meer nog dan anders in deze veertig dagen ervaren wat rust is, wat stilte zegt, wat leegte doet...
Meer nog dan anders in deze veertig dagen beseffen: geven en delen is meer van de mens dan hebben en halen.
Meer nog dan anders in deze veertig dagen bereid om los te laten wat overbodig is en bij de kern van ons leven te komen: om mens en wereld alle leven op aarde in ere te houden.
Bidden - meer nog dan anders.
( Peer Verhoeven)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 maart 2014, 19:09
|
|
|
JANS221 schreef: | Meer nog dan anders in deze veertig dagen ervaren wat rust is, wat stilte zegt, wat leegte doet...
Meer nog dan anders in deze veertig dagen beseffen: geven en delen is meer van de mens dan hebben en halen.
Meer nog dan anders in deze veertig dagen bereid om los te laten wat overbodig is en bij de kern van ons leven te komen: om mens en wereld alle leven op aarde in ere te houden.
Bidden - meer nog dan anders.
( Peer Verhoeven)
|
Zo ervaar ik het vaak wel. Prachtig verwoord in dit gedicht!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 maart 2014, 07:55
|
|
|
Maar goed de vraag was: Ik ben erg benieuwd hoe jullie de 40 dagentijd invullen.
Ik ga: - koekjes en snoepjes laten staan (pffff heb er nu al een hard hoofd in , maar goed eigenlijk zou het niet moeilijk moeten zijn, want ik ben allergisch voor chocola en dat laat ik ook met gemak staan) - als ik thuis kom, meestal vrij laat na een lange dag werken, plof ik vaak met bordje eten op de bank voor de tv. Dat moet toch anders kunnen... Vandaar het CM abbo maar ff niet verlengen, anders zit ik weer voor het volgende beeldbuisje . (dat wordt dus veel wandelen, want ik ben dus niet zo'n boekenwurm, of zal ik leren breien?) - weer eens de kerk uitproberen. Afgelopen 2 jaar niet meer binnen geweest (nu is het trouwens ook wel makkelijk dat je het tegenwoordig op een laptopje kunt volgen), door diverse omstandigheden (en eigenwijzgheden ) Maar in mij optiek moet je gewoon geen lid van een kerk zijn als je er niet naar toe gaat. Dus maar eens een knoop doorhakken de komende weken.
nou dat vond ik wel ffies genoeg voor de komende tijd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 maart 2014, 20:28
|
|
|
ANNA415 schreef: | Maar goed de vraag was: Ik ben erg benieuwd hoe jullie de 40 dagentijd invullen.
Ik ga: - koekjes en snoepjes laten staan (pffff heb er nu al een hard hoofd in , maar goed eigenlijk zou het niet moeilijk moeten zijn, want ik ben allergisch voor chocola en dat laat ik ook met gemak staan) - als ik thuis kom, meestal vrij laat na een lange dag werken, plof ik vaak met bordje eten op de bank voor de tv. Dat moet toch anders kunnen... Vandaar het CM abbo maar ff niet verlengen, anders zit ik weer voor het volgende beeldbuisje . (dat wordt dus veel wandelen, want ik ben dus niet zo'n boekenwurm, of zal ik leren breien?) - weer eens de kerk uitproberen. Afgelopen 2 jaar niet meer binnen geweest (nu is het trouwens ook wel makkelijk dat je het tegenwoordig op een laptopje kunt volgen), door diverse omstandigheden (en eigenwijzgheden ) Maar in mij optiek moet je gewoon geen lid van een kerk zijn als je er niet naar toe gaat. Dus maar eens een knoop doorhakken de komende weken.
nou dat vond ik wel ffies genoeg voor de komende tijd |
Dat is inderdaad een hele lijst. Het zijn wel mooie voornemens. Ik wens je toe dat het de komende tijd iets moois toevoegt aan je dagen... Ik heb zelf mijn spelletjes op de I-pad even figuurlijk op non-actief gezet. En mijn voornemen is om meer tijd te nemen voor God (stille tijd) en om zelf weer wat meer tijd te nemen voor creatieve bezigheden.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|