ChristianMatch

Forum

Geroepen om alleen te zijn.
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 22:57

In de RK kerk gelooft men dat de pastoor of priester ongetrouwd moet zijn. Dat baseren ze dan vaak op teksten van Paulus, die zich erop beroemd dat hij alleen kan zijn. En het argument is ook dat degene die geroepen is, geen last heeft van de zorgen van een gezin.

Mijn vraag is: is dat haalbaar, en zo ja hoe?

Om het nog wat concreter te maken. Hoe ga je zelf om met het alleen zijn? Voel je je eenzaam of voel je je juist gelukkig.

Kortom: hoe ga je om met alleen zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 23:08

De praktijk leerde dat bisschoppen en priesers een soort familiebedrijfje creeerden waardoor de functie bijna erfelijk werd.
Doordat de bisschoppen bijvoorbeeld meerdere kinderen hadden, werd corruptie in de hand gewerkt.
Dat was eigenlijk de hoofdreden tot invoeren van celibaat.
De teksten van Paulus waar jij op doelt, zijn om deze reden uit hun verband gerukt als legitimatie.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 07:04

CHATULIEM619 schreef:
In de RK kerk gelooft men dat de pastoor of priester ongetrouwd moet zijn. Dat baseren ze dan vaak op teksten van Paulus, die zich erop beroemd dat hij alleen kan zijn. En het argument is ook dat degene die geroepen is, geen last heeft van de zorgen van een gezin.

Om het nog wat concreter te maken. Hoe ga je zelf om met het alleen zijn? Voel je je eenzaam of voel je je juist gelukkig.

Kweenie hoor. Een roeping om alleen te zijn. Hebben we niet allemaal met de schepping meegekregen het verlangen naar een levenspartner?

Paulus beroemt zich weliswaar op zijn 'celibaat', maar hij legt het nergens dwingend op. Het is zijn mening, een beetje een verzuchting ook.
Maar wie trouwen wil, hij of zij trouwe. Want het is beter te huwen dan te branden.

Trouwens, de eerste paus (volgende RK traditie) had een schoonmoeder, dus een echtgenote.

Het celibaat is m.i. een afwijkend iets van wat de bijbel ons kan vertellen over man-vrouw relaties. Namelijk dat God graag wil voorzien in een levenspartner. En voor degenen die wel bewust kunnen kiezen om alleen te blijven, heeft Paulus een boodschap: ze kunnen zich zo wijden aan taken binnen de gemeente en in de wereld. Maar 't hoeft niet, want ook dat kun je samen, als echtpaar doen.
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 08:52

CHATULIEM619 schreef:

Hoe ga je zelf met het alleen zijn om, Chat? Voel jij je eenzaam?

Kijk ik kan goed alleen zijn, maar ik heb ook kinderen waar ik voor zorg.
Dus echt alleen ben ik niet.
Daarnaast vul ik mijn leven in, met leuke dingen en cursussen.
Zodat mijn leven zinvol is.
Een eventuele partner hoeft voor mij niks op te vullen, alleen aan te vullen als je begrijp wat ik bedoel. Lachende smiley
Waardoor het dubbel gezellig is. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
VINCENT394

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 09:27

Hallo Chat,

Hoewel ik het ook niet eens ben met het Celibaat (wat zou ik hier doen anders Knipoog smiley ) ben ik wel benieuwd naar de redenering van iemand die het wel een goed iets vindt voor een priester.

Ik kan me goed voorstellen dat het heel erg eenzaam kan zijn als je een tijdje alleen bent. Ikzelf ben nu een half jaar single en het bevalt me eigenlijk niet zo goed. De vrijheid is well lekker, maar samen iets opbouwen is veel meer waard dan dat.

grtz,

Vincent
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 09:36

JILL658 schreef:
Een eventuele partner hoeft voor mij niks op te vullen, alleen aan te vullen als je begrijp wat ik bedoel. Lachende smiley
Waardoor het dubbel gezellig is. Knipoog smiley

Het woord "aanvullen" vind ik wel erg mager voor een relatie.
Iedereen zal het erover eens zijn dat singles ook een zinvol leven kunnen leiden. Wat dat betreft zijn ze niet afhankelijk van een relatie.

Mijn ervaring is echter dat geen enkele gewone vriendschap de grote betekenis heeft die een relatie wél heeft. Daarom vind ik dat het woord "aanvullen" niet in staat is om de grote meerwaarde van een relatie aan te geven.
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 09:41

ARJAN007 schreef:
Het woord "aanvullen" vind ik wel erg mager voor een relatie.
Iedereen zal het erover eens zijn dat singles ook een zinvol leven kunnen leiden. Wat dat betreft zijn ze niet afhankelijk van een relatie.

Mijn ervaring is echter dat geen enkele gewone vriendschap de grote betekenis heeft die een relatie wél heeft. Daarom vind ik dat het woord "aanvullen" niet in staat is om de grote meerwaarde van een relatie aan te geven.

Ik wou alleen benadrukken dat een partner niet iets moet opvullen!
En zeker een relatie is niet twee keer, maar drie keer zo gezellig toch Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 17:01

JILL658 schreef:
Ik wou alleen benadrukken dat een partner niet iets moet opvullen!
En zeker een relatie is niet twee keer, maar drie keer zo gezellig toch Knipoog smiley

Maakt een levenspartner je leven eigenlijk niet completer?

Of vinden we ook een enge gedachte? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
ALFAROMEO918

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 17:27

CHATULIEM619 schreef:

Mijn leven is vrij druk,dus eenzaam ben ik niet.
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 18:18

IMRE695 schreef:
Maakt een levenspartner je leven eigenlijk niet completer?

Of vinden we ook een enge gedachte? Smiley die vol vragen zit

Ik denk idd dat een levenspartner je idd aan kan vullen...
Weet wel dat het bij ons wel zo is...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 februari 2010, 21:21

Ik kan zeker beamen dat ik als alleengaande gelukkig was, hoezeer ik mijn huidige relatie ook als geweldige levensinvulling zie. Het alleengaand zijn was voor mij niet direct een reden om ongelukkig te zijn!

Een leidende functie in de kerk hebben hoeft geenszins gepaard te gaan met alleengaand zijn. Zoals Pieter al opmerkt is dit idee gebaseerd op een voor velen vergezochte interpretatie van een tekst, welke vooral ingeluid werd door allerlei excessen van corruptie. Maar dezelfde Paulus die ook ivm het celibaat aangehaald wordt, spreekt ook over de taken van oudsten en dergelijke als mogelijk getrouwden... Knipoog smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1