ChristianMatch

Forum

veertig dagen tijd/vasten
ChristianMatch forum index » Gedichten
Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 20:37

Met U wil ik opstaan

Jezus Christus,
met U wil ik opstaan
tegen de nood en dood
tegen marteling en lijden
tegen armoede en ellende
tegen haat en terreur
tegen twijfel en berusting
tegen onderdrukking en dwang.

Met U wil ik opstaan
tegen alles
wat het leven hindert.
Met U wil ik instaan
voor alles
wat het leven stimuleert.

Wees Gij met mij,
Opdat ik met U opsta.

Amen

Anton Rotzetter
(in het kader van de 40dagentijdcampagne
'Het kan! Sta op voor een betere wereld')

Wat betekent Aswoensdag eigenlijk?

Het ritueel van vasten

Aswoensdag is de eerste dag van de veertigdagentijd, ook wel vastentijd genoemd. Het is de dag na carnaval (carne vale= het vlees vaarwel zeggen), oftewel de dag na Vastenavond. De veertigdagentijd loopt tot Stille Zaterdag. Vanaf Aswoensdag zijn er veertig vastendagen, waarbij de zondagen niet worden meegerekend.
Op Aswoensdag laten katholieken, en tegenwoordig ook steeds meer protestanten, een kruis met as op hun voorhoofd tekenen, het zogenaamde askruisje. Deze as is (teken van) het overblijfsel van verbrande palmtakken die het jaar ervoor gebruikt zijn voor de viering van Palmpasen op Palmzondag. Het is een ritueel ter bezinning en als uiting van boetvaardigheid. Om gelouterd weer verder te gaan.

Veel christenen vasten in de veertigdagentijd. Zij onthouden zich in deze periode vaak van bepaalde gewoontes, zoals alcohol drinken, snoepen maar ook bijvoorbeeld televisie kijken of de auto gebruiken. Vaak wordt het geld dat daarmee wordt uitgespaard aan een goed doel gegeven.
Binnen het protestantisme is er geen expliciete gezamenlijke traditie van vasten. Het wordt op individuele basis of door kleine groepen, binnen kerkelijke gemeenten, gedaan.

donderdag 18 februari 2010, vegetarisch koken: www.bijbels-culinair.nl

Laatst aangepast door
MIEKE364
op donderdag 18 februari 2010, 16:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Gedichten
Pagina 1 van 1