ChristianMatch

Forum

geloofssymbolen
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 19:24

De Winter vraagt vrouw met hoofddoek in parlement weg te gaan

Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter heeft in het Vlaams parlement uitgehaald naar een vrouw met hoofddoek die in de publiekstribune de plenaire zitting van het parlement volgde. Dewinter eiste dat de vrouw uit respect voor het parlement haar hoofddoek zou uitdoen of de publiekstribune zou verlaten. Parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) liet het niet zover komen en snoerde Dewinter de mond.

Publiek toegankelijk
De plenaire zitting van het Vlaams parlement is publiek toegankelijk. Vandaag zat er op de publiekstribune een vrouw met een hoofddoek. Dat kon voor Filip Dewinter niet door de beugel. \"Ik vind dat wanneer moslima\'s plaatsnemen op de publieke tribunes, zij op zijn minst het respect zouden mogen hebben om hun hoofddoek af te doen\", aldus Dewinter.

Neutraliteit
Volgens Dewinter geldt er neutraliteit op de publieke tribunes. \"Dat staat in het reglement. Als dat geldt voor manifestanten van allerlei slag, dan geldt het ook voor moslima\'s die hier een politiek symbool dragen wanneer ze hier verschijnen met een hoofddoek\", aldus Dewinter.

De oproep van Dewinter veroorzaakte de nodige rumoer in het Vlaamse halfrond. De vrouw in kwestie leek ook geschrokken door de uithaal van Dewinter, maar weigerde haar hoofddoek af te zetten of de zitting te verlaten.

Peumans snoert Dewinter de mond
Parlementsvoorzitter Jan Peumans greep in en nam de verdediging van de moslima op zich. \"Ik heb de orde in deze vergadering. Het stoort me helemaal niet dat deze mevrouw met een hoofddoek op de publiekstribune zit. Bovendien richt u zich tot iemand die zich niet publiekelijk kan verdedigen\", zo snoerde Peumans Dewinter de mond.

De interventie van Peumans oogstte applaus op alle banken, ook bij de oppositiepartijen, behalve natuurlijk bij het Vlaams Belang. Daar werd furieus gereageerd. \"Wij zijn parlementsleden in ons eigen parlement! Wij bepalen hier de regels!\", tierde Dewinter. \"Moslima\'s met een hoofddoek op de publieke tribune horen hier, wat mij betreft, niet thuis\", besloot hij.

\"Wansmakelijk en brutaal\"
Groen!-fractieleider Filip Watteeuw was achteraf helemaal niet te spreken over de uithaal van Dewinter. \"Wansmakelijk en brutaal\", aldus Watteeuw. \"Het Vlaams Belang trekt de racistische lijn van het Vlaams Blok door. Door op een dergelijke brutale manier uit te halen naar een moslima op de publiekstribune ontmaskert Dewinter vooral zichzelf en zijn eigen partij\", aldus Watteeuw.

\"Wanneer een moslima de debatten in het Vlaams Parlement volgt en dus interesse toont voor de werking van onze instellingen, is het opnieuw niet goed voor Dewinter en het Vlaams Belang. Het Vlaams Belang is enkel geïnteresseerd in het culpabiliseren van de Vlaamse moslims\", meent Watteeuw.

De hoofddoek wordt rechtstreeks gekoppeld aan een geloof. Zo zijn er vele geloofssymbolen die mensen dragen als sieraad. Wat zal de volgende stap van De Winter en anderen met zijn gedachtengoed zijn? En hoever gaan zij hierin? Want het gaat blijkbaar om bepaalde symbolen die een geloofsstatus weergeven. Maar is de stropdas die hijzelf draagt ook niet een bepaald symbool voor een zekere status? Wat me weer even op de tribune brengt...want zou er werkelijk nooit iemand met een pet op zitten? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 20:50

Was er laatst niet iemand ontslagen omdat ie een kruisje droeg?
Pfff weet het hele verhaal niet meer, ben echt vergiet Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 12:51

ROBBEDOES873 schreef:
Was er laatst niet iemand ontslagen omdat ie een kruisje droeg?
Pfff weet het hele verhaal niet meer, ben echt vergiet Twijfelende smiley
Dat verhaal ging over een buschauffeur die hier al 25 jaar werkte en een kruisje droeg.
en van de ene op de andere dag moest tie het onder de kleding gaan dragen anders werd tie ontslagen.
en wat ik er van begrepen had was tie ook ontslagen omdat hij het weigerde om het kruisje onder zijn kleding te dragen.
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 16:46

DANIEL777 schreef:
Dat verhaal ging over een buschauffeur die hier al 25 jaar werkte en een kruisje droeg.
en van de ene op de andere dag moest tie het onder de kleding gaan dragen anders werd tie ontslagen.
en wat ik er van begrepen had was tie ook ontslagen omdat hij het weigerde om het kruisje onder zijn kleding te dragen.

WAUW .....NET ALS DANIEL IN DE LEEUWEKUIL. DEZE BUSCHAUFFEUR VERDIENT EEN PLUIM
JILL
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 19:44

DANIEL777 schreef:

Tnx Daan dat verhaal bedoelde ik idd.
Maar het blijft bizar dat zoiets kan gebeuren Twijfelende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1