|
LAVERDE524
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 november 2012, 18:26
|
|
|
Weten wij vandaag de dag wel wat ware liefde is? Zijn wij wel gemotiveerd om onderscheid te maken tussen oppervlakkige liefde en intense liefde? Hebben wij ooit wel eens iets verstaan wat ware liefde nou werkelijk in houd?
Dit zijn vragen die dwalen mij soms dagen door mijn hoofd heen. We zeggen zovaak dat we van elkaar houden. Ik zie twee geliefde mensen praten, en zeggende: ik hou van je. Maar wat velen niet weten is dat dit gevaarlijke woorden zijn. Mensen beseffen niet dat woorden van grote waarde kunnen zijn, en vooral zulke duren woorden waarin we zeggen dat we van elkaar houden. Ik zie deze woorden gelijk als ik toen Jezus heb aangenomen als mijn persoonlijke verlosser. Ik heb toen tegen Hem gezegd: ik hou van u. Wanneer we dus die woorden "ik hou van je" uitspreken moeten we wel van bewust wezen dat het gevolgen zal hebben, vrijwel niet meteen maar met de tijd.
Wat heel erg vaak vergeten word is dat een relatie aangaan ook zo zijn gevolgen zal mee brengen. Maar dan is de vraag; is onze liefde dan nog echt zo sterk dat we de gevolgen ervan in mee nemen en daarmee zeggende: ik ga voor de 100 procent voor haar of hem? Of haken we dan maar snel af, omdat we liever die gemakkelijke liefde willen? Ik zeg jullie; die gemakkelijke liefde is iets dat maar tijdelijk is, met andere woorden; je hebt er niks aan, één van de beiden zal daaraan de ellendigheid van in moeten zien, en misschien ook wel allebei.
Als wij een relatie aangaan moeten we wel van bewust wezen dat we hierbij een keuze aangaan waar wij bewust voor hebben gekozen, wanneer kies je bewust? Wanneer je dit besluit met je verstand. En ik zeg altijd, alle keuzes van het leven zal een gevolg met zich mee brengen, het zij goede, het zij slechte dingen, maar vaak door de verliefdheid word dit vergeten. Kunnen we daar iets aan gaan doen? Jazeker wel, de oplossing is simpel. Denk niet in die verliefdheid maar blijf denken met je verstand. Want verliefdheid verblind de mens.
Als wij een relatie aan gaan zien we vaak alleen de persoon die voor ons staat, zoals hij of zij is op dat moment, en op dat moment kunnen we verliefd raken, in de vorm hoe hij/zij op dat moment is. Grotendeels is dit een schijnvorm dat we zien, en je ontdekt zoiets pas nadat je een tijdje met die persoon bent om gegaan. Waarom zijn we geneigd om ons dan anders voor te doen? Om het hart van die ander waar we zo verliefd op zijn, te overwinnen, en het uiteindelijk tot ons zelf te kunnen winnen. Deze gedachte gang is door de maatschappij in gebracht door de jaren heen. Want, het is namelijk niet de juiste manier om iemand voor je te winnen, want ook dat zal op termijn zijn gevolgen blootleggen, zoals het uit elkaar gaan, of dat er een sleur ontstaat in een relatie.
Om de juiste insteek te kunnen krijgen zal men toch zichzelf moeten blijven, zoals hij/zij thuis is. Door ons specialer voor te doen om daarmede iemand proberen te winnen voor ons zelf, zal alleen maar grote en nare gevolgen met zich mee brengen, niet meteen, maar juist langzamerhand dat met de tijd heen gaat. En geloof me als een ieder mens zichzelf zou zijn in speciale gelegenheden of wat dan ook, zij zouden dan gauw afvallen bij velen, en daardoor een kans mis lopen op een relatie. Dat is het gevolg van jezelf te zijn, maar het is wel de eerlijkste opstelling. Want door je mooier, interessanter en specialer op te stellen dan dat je eigenlijks bent; zal later in de tijd zijn gevolg laten uitwerpen. En moet je nagaan, dan ga je een tijdje met elkaar en dan ineens begin je elkaar te leren kennen en ineens begin je dan pas elkaars negatieve karaktereigenschappen te ontdekken, en waarom zagen we dit eerder niet? Omdat die persoon gelijk jezelf zich anders voordeden en specialer voordeden om zo diegene te kunnen winnen voor ons zelf omdat we er zo verliefd op waren. Daardoor zien we pas na een aantal maanden of soms wel jaren de ware aard van elkaar.
En die aard van een mens kan gepaard gaan van ergenissen tot irritaties. Want dan is dit niet goed genoeg aan die persoon waar je zelf eigenlijks voor gekozen hebt, en dan is dat niet goed aan die persoon, waar je zelf eigenlijks voor gekozen heb. Wij gingen af op hem/haar omdat hij/zij toen heel anders was, en daardoor aantrekkelijker en liefdevoller over kwam. En eenmaal trappen we er in, en dan ineens; bam, worden we verlaten door die persoon waar we zo van hielden, want hij of zij had in het begin geen rekening gehouden dat niemand perfect is en dat er irritaties en ergenissen zullen blijven in een relatie. Hoe gaan we hiermee om, hoe kunnen we leren om hiermee om te gaan? Door te gaan praten met elkaar in alle rust en liefde voor elkaar.
Kijk de liefde heeft zo ook zijn prijskaartje, en die prijs is; strijd, tegenspoed. We vergeten vaak wat tegenspoed kan zijn, dat kan dat de motivatie om elkaar lief te hebben of om van elkaar te houden weg trekt, dit zijn momenten van tegenspoed, maar omdat we elkaar trouw hebben beloofd in voor -en tegenspoed moeten we ervoor vechten, want houden van is niet alleen maar wat zoenen en met elkaar omgaan, het is grotendeels gebaseerd, op strijden voor elkaar. Vandaag de dag strijden 2 geliefden niet meer voor elkaar maar tegen elkaar. Want zij hebben nooit begrepen wat ware liefde nou werkelijk was.
Strijden in tegenspoed en lachen in voorspoed.
Huilen in tegenspoed en lol maken in voorspoed.
Elkaar dankbaar zijn in tegenspoed, en elkaar dankbaar zijn in voorspoed.
Hoe standvastig is onze liefde? Als we ons zelf eens goed onderzoeken; moeten we onszelf dan niet eens afvragen of onze liefde wel zo standvastig en waarachtig sterk is? Liefde is waarheid en waarheid is hard.
|
|