Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
Berichten: 634
|
Geplaatst: woensdag 9 mei 2012, 12:40
|
|
|
Op donderdag 17 mei komt Willem J. Ouweneel spreken in Belgie, zowel namiddag en avond
De hoge rielen in Kasterlee/ Tielen, vlak bij de grens van Nederland
http://www.btcinfo.be/
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
Berichten: 123
|
Geplaatst: woensdag 9 mei 2012, 16:18
|
|
|
XABIA794 schreef: | Op donderdag 17 mei komt Willem J. Ouweneel spreken in Belgie, zowel namiddag en avond
De hoge rielen in Kasterlee/ Tielen, vlak bij de grens van Nederland
http://www.btcinfo.be/ |
ik wens je een hele gezegende tijd toe met Willem, zorg dat hij zich wat rustig houd (hij is net hersteld van een hartinfarct.)
Laatst aangepast door
|
TINEKE986
|
op woensdag 9 mei 2012, 16:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
Berichten: 634
|
Geplaatst: donderdag 10 mei 2012, 01:34
|
|
|
TINEKE986 schreef: |
ik wens je een hele gezegende tijd toe met Willem, zorg dat hij zich wat rustig houd (hij is net hersteld van een hartinfarct.) |
Was er niet veel aan te merken op 1mei, toen kwam hij in antwerpen de bijbeldag ook voorzien van het Woord ik hoor hem graag spreken, en zijn boeken vind ik geweldig opbouwend
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
Berichten: 123
|
Geplaatst: donderdag 10 mei 2012, 10:34
|
|
|
XABIA794 schreef: | Was er niet veel aan te merken op 1mei, toen kwam hij in antwerpen de bijbeldag ook voorzien van het Woord ik hoor hem graag spreken, en zijn boeken vind ik geweldig opbouwend |
Willem heeft veel moeite gehad met zijn herstel is op zich natuurlijk niet om te lachen maar tijdens het herstel (bij zijn zuster in duitsland net over de grens met nederland ter hoogte van twente) had hij het erg druk op face book met het bezig houden van zijn " fans" door een raadsel op te geven waar hij dan wel was. het was erg gezellig. Hij had ong. gedurende 1 maand al zijn afspraken moeten afzeggen. en nu is hij weer volop bezig hij spreekt in totaal 3 keer in belgie. 17 mei wat jij al opnoemde hier in je topic. ergens begin juni als ik het goed onthouden heb en eind juni. (22,23 juni? een vrijdag en zaterdag).
ik mag heel graag naar hem luisteren. 8 en 9 juni is het "span" in de Betteld met het vrij-zijn weekend. er komt ook een groot scherm om de voetbalwedstrijd te kunnen zien (oranje? tegen?.....) en er komt een optreden van Trinity.
helemaal geweldig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
Berichten: 634
|
Geplaatst: donderdag 10 mei 2012, 16:40
|
|
|
TINEKE986 schreef: | Willem heeft veel moeite gehad met zijn herstel is op zich natuurlijk niet om te lachen maar tijdens het herstel (bij zijn zuster in duitsland net over de grens met nederland ter hoogte van twente) had hij het erg druk op face book met het bezig houden van zijn " fans" door een raadsel op te geven waar hij dan wel was. het was erg gezellig. Hij had ong. gedurende 1 maand al zijn afspraken moeten afzeggen. en nu is hij weer volop bezig hij spreekt in totaal 3 keer in belgie. 17 mei wat jij al opnoemde hier in je topic. ergens begin juni als ik het goed onthouden heb en eind juni. (22,23 juni? een vrijdag en zaterdag).
ik mag heel graag naar hem luisteren. 8 en 9 juni is het "span" in de Betteld met het vrij-zijn weekend. er komt ook een groot scherm om de voetbalwedstrijd te kunnen zien (oranje? tegen?.....) en er komt een optreden van Trinity.
helemaal geweldig. |
Ja inderdaad, op 22 en 23 juni is dat dezelfde conferentie met het 4-tal... zoals op de Betteld. Ik was er begin maart dacht ik (weekend van 3 maart). We hadden met een 8tal vrijgezellen een hut gehuurd Zo'n weekend bouwt je toch helemaal op. Ik heb me voor Belgie ook al opgegeven, vooral om anderen ervoor warm te maken eens mee te gaan Ik heb dat ook wat opgevolgd op facebook... waar het al niet goed voor is hé
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
Berichten: 123
|
Geplaatst: donderdag 10 mei 2012, 16:44
|
|
|
XABIA794 schreef: | Ja inderdaad, op 22 en 23 juni is dat dezelfde conferentie met het 4-tal... zoals op de Betteld. Ik was er begin maart dacht ik (weekend van 3 maart). We hadden met een 8tal vrijgezellen een hut gehuurd Zo'n weekend bouwt je toch helemaal op. Ik heb me voor Belgie ook al opgegeven, vooral om anderen ervoor warm te maken eens mee te gaan Ik heb dat ook wat opgevolgd op facebook... waar het al niet goed voor is hé |
geweldig afgelopen maart was ik er ook met een hele grote groep. we waren met iets van 20 personen onderverdeeld in verschillende huisjes of in de herberg
ik ga in juni weer naar de betteld
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 13:11
|
|
|
XABIA794 schreef: | Op donderdag 17 mei komt Willem J. Ouweneel spreken in Belgie, zowel namiddag en avond
De hoge rielen in Kasterlee/ Tielen, vlak bij de grens van Nederland
http://www.btcinfo.be/ |
Ikheb de datum in mijn agenda geprikt ! Laat iets wete als je komt, kunnen we afspreken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: dinsdag 15 mei 2012, 05:39
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Ikheb de datum in mijn agenda geprikt ! Laat iets wete als je komt, kunnen we afspreken |
Hieronder een mooi stukje van Willem Ouweneel over
Wie is de baas in je levensboot ?
schreef hij in zijn boek Geloof, zekerheid, groei - Bouwstenen voor geloof, UItg Medema, blz 100
Ik wens je veel leesplezier
"Er was eens een man die zijn hele leven een scheepje bevaren had. Toen hij oud geworden was, besloot hij dat scheepje van de hand te doen en hij bood het te koop aan. Er was een jongeman die dat scheepje wel wilde overnemen om daarmee zijn brood te verdienen. Maar er was een eigenaardige bepaling in de koopakte. Die bepaling hield in dat die oude kapitein in een klein hutje op de boot mocht bijven wonen. Die man was zo gehcht aan dat schip dat hij daarom in dat kleine hutje wilde blijven. Dat was geen punt. De notaris zei uitdrukkelijk tegen de jonge kapitein: "Luister eens, jij bent nu voortaan de baas over het schip en niet hij. Hij mag daar in dat hutje blijven wonen, maar hij mag zich nergens mee bemoeien. Het is jou schip. Het enige domein is dat kleine hutje van hem, en als hij dat nu leuk vindt, mag hij best overal mee naartoe varen; maar hij bemoeit zich nergens mee. Denk er om: het is jou schip! Goed begrepen?" "Jazeker, meneer de notaris."
Maar ja, je kunt natuurlijk wel nagaan hoe zoiets afloopt. De nieuwe kapitein gaat met dat bootje uit varen en op een gegeven moment steek de oude kapitein zijn kop uit het raampje van zijn hut en zegt: "Joh, je doet het helemaal verkeerd!" "O ja?" "Ja joh, wacht, ik kom je wel even helpen", en hij komt vervolgens uit zijn hutje. Tja, 't is nu eenmaal een man met veel ervaring, hij gaat voordoen hoe je het scheepje moet hanteren, en je kunt het al wel vermoeden: na verloop van tijd heeft de jongeman niets meer te vertellen. De oude baas loopt bedrijvig over dat scheepje rond en heeft in feite het roer weer letterlijk en figuurlijk volledig in handen. De jongeman zit er een beetje zielig bij te kijken en gaat uiteindelijk met hangende pootjes naar de notaris. De notaris zegt tegen hem: "Maar mijn beste man, het is helemaal je eigen schuld! Elke keer als die oude kapitein tevoorschijn komt, dan zeg je dat hij terug moet gaan in zijn hut, want daar hoort hij. Het is jouw schip, en de akte vermeldt dat hij in zijn hut mag blijven wonen, en hij mag best naar buiten kijken, maar hij bemoeit zich niet met het varen, want hij heeft niets meer over dat schip te vertellen. Als je dat steeds weer tegen hem zegt, dan zul je ook zien dat hij daaraan gehoorzaamt, want hij kent de bepaling van de akte heel goed. Maar ja, als jij hem daartoe de kans geeft, dan neemt hij de hele zaak zö weer over."
"Er is een moment gekomen in mijn leven" schrijft Ouweneel, "en in het leven van velen van jullie, dat ook een dergelijke koopakte is opgemaakt en ondertekend. De "nieuwe mens" is nu ons levenschip onder de nieuwe kapitein. Alles gaat goed als wij ons houden aan de voorschriften van de "notaris", dat is de Heilige Geest. Maar die "oude kapitein", die zondige natuur, die vroeger ons levenschip helemaal beheerste, woont nog steeds in ons. Hij heeft maar een klein kamertje, en daar moet hij ook blijven zitten. Maar wij zijn zo dom hem zo af en toe weer tevoorschijn te laten komen. Hoe komt dat? Doordat we dan de voorschriften van de "notaris" -de Heilige Geest- vergeten zijn. Ons oog is niet langer gericht op de Heer Jezus. Dan laten we onze gebeden versloffen, we zijn te veel meet aardse dingen bezig die ons geestelijk naar beneden trekken, of zelf met wereldse dingen die ons verontreinigen. Ons geestelijk leven komt op een lager pitje te staan, onze geestelijke kracht verslapt. Die kracht houden wij alleen op peil door onze batterijen regelmatig op te laden, door het Woord van God tot ons dagelijks voedsel te maken. Maar als we bezig zijn met de dingen van deze wereld, als we ons omlaag laten trekken naar dat niveau, als we vergeten te bidden, als we niet de telefoonlijn naar de hemel onderhouden -en zo ons geestelijk leven laten versloffen-, ja, dan komt die oude kapitein weer uit zijn hokje tevoorschijn. Die zegt dan: "Wacht maar, ik zal het wel overnemen." Voordat je het in de gaten hebt, kun je je als gelovige zomaar weer onder invloed van de zonde begeven.
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op dinsdag 15 mei 2012, 06:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
Berichten: 231
|
Geplaatst: dinsdag 15 mei 2012, 08:45
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Hieronder een mooi stukje van Willem Ouweneel over
Wie is de baas in je levensboot ?
schreef hij in zijn boek Geloof, zekerheid, groei - Bouwstenen voor geloof, UItg Medema, blz 100
Ik wens je veel leesplezier
"Er was eens een man die zijn hele leven een scheepje bevaren had. Toen hij oud geworden was, besloot hij dat scheepje van de hand te doen en hij bood het te koop aan. Er was een jongeman die dat scheepje wel wilde overnemen om daarmee zijn brood te verdienen. Maar er was een eigenaardige bepaling in de koopakte. Die bepaling hield in dat die oude kapitein in een klein hutje op de boot mocht bijven wonen. Die man was zo gehcht aan dat schip dat hij daarom in dat kleine hutje wilde blijven. Dat was geen punt. De notaris zei uitdrukkelijk tegen de jonge kapitein: "Luister eens, jij bent nu voortaan de baas over het schip en niet hij. Hij mag daar in dat hutje blijven wonen, maar hij mag zich nergens mee bemoeien. Het is jou schip. Het enige domein is dat kleine hutje van hem, en als hij dat nu leuk vindt, mag hij best overal mee naartoe varen; maar hij bemoeit zich nergens mee. Denk er om: het is jou schip! Goed begrepen?" "Jazeker, meneer de notaris."
Maar ja, je kunt natuurlijk wel nagaan hoe zoiets afloopt. De nieuwe kapitein gaat met dat bootje uit varen en op een gegeven moment steek de oude kapitein zijn kop uit het raampje van zijn hut en zegt: "Joh, je doet het helemaal verkeerd!" "O ja?" "Ja joh, wacht, ik kom je wel even helpen", en hij komt vervolgens uit zijn hutje. Tja, 't is nu eenmaal een man met veel ervaring, hij gaat voordoen hoe je het scheepje moet hanteren, en je kunt het al wel vermoeden: na verloop van tijd heeft de jongeman niets meer te vertellen. De oude baas loopt bedrijvig over dat scheepje rond en heeft in feite het roer weer letterlijk en figuurlijk volledig in handen. De jongeman zit er een beetje zielig bij te kijken en gaat uiteindelijk met hangende pootjes naar de notaris. De notaris zegt tegen hem: "Maar mijn beste man, het is helemaal je eigen schuld! Elke keer als die oude kapitein tevoorschijn komt, dan zeg je dat hij terug moet gaan in zijn hut, want daar hoort hij. Het is jouw schip, en de akte vermeldt dat hij in zijn hut mag blijven wonen, en hij mag best naar buiten kijken, maar hij bemoeit zich niet met het varen, want hij heeft niets meer over dat schip te vertellen. Als je dat steeds weer tegen hem zegt, dan zul je ook zien dat hij daaraan gehoorzaamt, want hij kent de bepaling van de akte heel goed. Maar ja, als jij hem daartoe de kans geeft, dan neemt hij de hele zaak zö weer over."
"Er is een moment gekomen in mijn leven" schrijft Ouweneel, "en in het leven van velen van jullie, dat ook een dergelijke koopakte is opgemaakt en ondertekend. De "nieuwe mens" is nu ons levenschip onder de nieuwe kapitein. Alles gaat goed als wij ons houden aan de voorschriften van de "notaris", dat is de Heilige Geest. Maar die "oude kapitein", die zondige natuur, die vroeger ons levenschip helemaal beheerste, woont nog steeds in ons. Hij heeft maar een klein kamertje, en daar moet hij ook blijven zitten. Maar wij zijn zo dom hem zo af en toe weer tevoorschijn te laten komen. Hoe komt dat? Doordat we dan de voorschriften van de "notaris" -de Heilige Geest- vergeten zijn. Ons oog is niet langer gericht op de Heer Jezus. Dan laten we onze gebeden versloffen, we zijn te veel meet aardse dingen bezig die ons geestelijk naar beneden trekken, of zelf met wereldse dingen die ons verontreinigen. Ons geestelijk leven komt op een lager pitje te staan, onze geestelijke kracht verslapt. Die kracht houden wij alleen op peil door onze batterijen regelmatig op te laden, door het Woord van God tot ons dagelijks voedsel te maken. Maar als we bezig zijn met de dingen van deze wereld, als we ons omlaag laten trekken naar dat niveau, als we vergeten te bidden, als we niet de telefoonlijn naar de hemel onderhouden -en zo ons geestelijk leven laten versloffen-, ja, dan komt die oude kapitein weer uit zijn hokje tevoorschijn. Die zegt dan: "Wacht maar, ik zal het wel overnemen." Voordat je het in de gaten hebt, kun je je als gelovige zomaar weer onder invloed van de zonde begeven. |
mooi stuk, dank voor het plaatsen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: dinsdag 15 mei 2012, 13:08
|
|
|
PETRA411 schreef: | mooi stuk, dank voor het plaatsen |
Graag gedaan Petra
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op dinsdag 15 mei 2012, 13:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: woensdag 16 mei 2012, 06:47
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Ikheb de datum in mijn agenda geprikt ! Laat iets wete als je komt, kunnen we afspreken |
Verder vervolgt Ouweneel zijn redenering naar de dagelijkse praktijk toe. Interessant om te lezen op blz 110. Voor diegenen die interesse hebben én niet over zijn boek beschikken Bouwstenen voor geloof, Geloof, zekerheid en groei geef ik onderstaand stuk weer:
.... "Als het dus niet gaat om een gelovige die iin de zonde valt, zoals een schaap ook wel eens in de modder kan vallen, maar om een belijder die als een varken in de zonde leeft, gaan we geen zoete broodjes bakken. Nee, we gaan naar hem toe en zeggen tegen hem: "Je leeft als een varken, en als je zo doorgaat, zul je eindigen als een varken." Op zo'n moment moeten we duidelijke taal spreken! Hij is op de weg naar het eeuwig verderf. Maar als iemand werkelijk christen is, kan hij weliswaar diep vallen, en soms duurt het een hele tijd voordat hij weer overeind krabbelt. Maar, zegt Jakobus 5:20, dan is het prachtig wanneer je als medegelovige zo'n "zondaar" -want zo heet hij op dat moment! - mag terugbrengen van de dood. Ik denk dat Jakobus daarmee een echte gelovig bedoelt; dat blijkt, dunk me, uit het woord 'terugbrengen'. Als je zo'n 'zondaar' mag terugbrengen van zijn boze weg, terug naar het hart van de Vader, dan heb je een ziel van de dood gered -want hij was op weg naar de eeuwige dood- en dan zul je een menigte van zonden toedekken die anders in het licht van God gesteld hadden moeten worden. Dan gebruikt de Bijbel wél weer het woord "zondaar". Als een christen in de zonde gaat leven, als hij in overspel leeft of wat voor boosheid het ook moge zijn, dan begeeft hij zich uit vrije wil weer over de macht van de zonde. Hij is niet een slaaf die niet anders kàn dan zondigen, nee, hij is een vrije, die zich vrijwillig weer in de slavernij begeeft. En als hij zich daarna niet wil onttrekken, omdat hi zich in die zonde eigenlijk happy voelt, gedraagt hij zich -excuses voor het woord- als een varken. En dan mag je in waarheid de vraag stellen: "Is zo iemand wel een gelovige?". We mogen niemand die in zonde leeft, een valse geloofszekerheid aanpraten. Maar van een echte gelovige die in de zonde valt, merk je gewoonlijk al gauw dat hij, net als een schaap, de "modderpoel" haat. Op het moment dat een gelovige in de zonde valt, kan hij zijn geweten nog wel eens met excuses sussen. Maar je voelt, en hijzelf voelt het in de eerste plaats, hoe bij zijn val zijn hart bonst en hoe hij er eigenlijk van gruwt. Dan moet -dat màg- hij gauw terugrennen, net als de verloren zoon, die letterlijk en figuurlijk ver heen was, maar dan in de armen van de Vader valt, in die armen die al die tijd gereed waren om hem op te vangen. Hij vindt geen Rechter die opnieuw een vonnis over hem velt, maar de armen van de Vader die zich om hem sluiten."
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op woensdag 16 mei 2012, 06:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
Berichten: 231
|
Geplaatst: woensdag 16 mei 2012, 08:59
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Verder vervolgt Ouweneel zijn redenering naar de dagelijkse praktijk toe. Interessant om te lezen op blz 110. Voor diegenen die interesse hebben én niet over zijn boek beschikken Bouwstenen voor geloof, Geloof, zekerheid en groei geef ik onderstaand stuk weer:
.... "Als het dus niet gaat om een gelovige die iin de zonde valt, zoals een schaap ook wel eens in de modder kan vallen, maar om een belijder die als een varken in de zonde leeft, gaan we geen zoete broodjes bakken. Nee, we gaan naar hem toe en zeggen tegen hem: "Je leeft als een varken, en als je zo doorgaat, zul je eindigen als een varken." Op zo'n moment moeten we duidelijke taal spreken! Hij is op de weg naar het eeuwig verderf. Maar als iemand werkelijk christen is, kan hij weliswaar diep vallen, en soms duurt het een hele tijd voordat hij weer overeind krabbelt. Maar, zegt Jakobus 5:20, dan is het prachtig wanneer je als medegelovige zo'n "zondaar" -want zo heet hij op dat moment! - mag terugbrengen van de dood. Ik denk dat Jakobus daarmee een echte gelovig bedoelt; dat blijkt, dunk me, uit het woord 'terugbrengen'. Als je zo'n 'zondaar' mag terugbrengen van zijn boze weg, terug naar het hart van de Vader, dan heb je een ziel van de dood gered -want hij was op weg naar de eeuwige dood- en dan zul je een menigte van zonden toedekken die anders in het licht van God gesteld hadden moeten worden. Dan gebruikt de Bijbel wél weer het woord "zondaar". Als een christen in de zonde gaat leven, als hij in overspel leeft of wat voor boosheid het ook moge zijn, dan begeeft hij zich uit vrije wil weer over de macht van de zonde. Hij is niet een slaaf die niet anders kàn dan zondigen, nee, hij is een vrije, die zich vrijwillig weer in de slavernij begeeft. En als hij zich daarna niet wil onttrekken, omdat hi zich in die zonde eigenlijk happy voelt, gedraagt hij zich -excuses voor het woord- als een varken. En dan mag je in waarheid de vraag stellen: "Is zo iemand wel een gelovige?". We mogen niemand die in zonde leeft, een valse geloofszekerheid aanpraten. Maar van een echte gelovige die in de zonde valt, merk je gewoonlijk al gauw dat hij, net als een schaap, de "modderpoel" haat. Op het moment dat een gelovige in de zonde valt, kan hij zijn geweten nog wel eens met excuses sussen. Maar je voelt, en hijzelf voelt het in de eerste plaats, hoe bij zijn val zijn hart bonst en hoe hij er eigenlijk van gruwt. Dan moet -dat màg- hij gauw terugrennen, net als de verloren zoon, die letterlijk en figuurlijk ver heen was, maar dan in de armen van de Vader valt, in die armen die al die tijd gereed waren om hem op te vangen. Hij vindt geen Rechter die opnieuw een vonnis over hem velt, maar de armen van de Vader die zich om hem sluiten." |
en bedankt weer, voor het goede stuk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
Berichten: 231
|
Geplaatst: woensdag 16 mei 2012, 23:26
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Verder vervolgt Ouweneel zijn redenering naar de dagelijkse praktijk toe. Interessant om te lezen op blz 110. Voor diegenen die interesse hebben én niet over zijn boek beschikken Bouwstenen voor geloof, Geloof, zekerheid en groei geef ik onderstaand stuk weer:
.... "Als het dus niet gaat om een gelovige die iin de zonde valt, zoals een schaap ook wel eens in de modder kan vallen, maar om een belijder die als een varken in de zonde leeft, gaan we geen zoete broodjes bakken. Nee, we gaan naar hem toe en zeggen tegen hem: "Je leeft als een varken, en als je zo doorgaat, zul je eindigen als een varken." Op zo'n moment moeten we duidelijke taal spreken! Hij is op de weg naar het eeuwig verderf. Maar als iemand werkelijk christen is, kan hij weliswaar diep vallen, en soms duurt het een hele tijd voordat hij weer overeind krabbelt. Maar, zegt Jakobus 5:20, dan is het prachtig wanneer je als medegelovige zo'n "zondaar" -want zo heet hij op dat moment! - mag terugbrengen van de dood. Ik denk dat Jakobus daarmee een echte gelovig bedoelt; dat blijkt, dunk me, uit het woord 'terugbrengen'. Als je zo'n 'zondaar' mag terugbrengen van zijn boze weg, terug naar het hart van de Vader, dan heb je een ziel van de dood gered -want hij was op weg naar de eeuwige dood- en dan zul je een menigte van zonden toedekken die anders in het licht van God gesteld hadden moeten worden. Dan gebruikt de Bijbel wél weer het woord "zondaar". Als een christen in de zonde gaat leven, als hij in overspel leeft of wat voor boosheid het ook moge zijn, dan begeeft hij zich uit vrije wil weer over de macht van de zonde. Hij is niet een slaaf die niet anders kàn dan zondigen, nee, hij is een vrije, die zich vrijwillig weer in de slavernij begeeft. En als hij zich daarna niet wil onttrekken, omdat hi zich in die zonde eigenlijk happy voelt, gedraagt hij zich -excuses voor het woord- als een varken. En dan mag je in waarheid de vraag stellen: "Is zo iemand wel een gelovige?". We mogen niemand die in zonde leeft, een valse geloofszekerheid aanpraten. Maar van een echte gelovige die in de zonde valt, merk je gewoonlijk al gauw dat hij, net als een schaap, de "modderpoel" haat. Op het moment dat een gelovige in de zonde valt, kan hij zijn geweten nog wel eens met excuses sussen. Maar je voelt, en hijzelf voelt het in de eerste plaats, hoe bij zijn val zijn hart bonst en hoe hij er eigenlijk van gruwt. Dan moet -dat màg- hij gauw terugrennen, net als de verloren zoon, die letterlijk en figuurlijk ver heen was, maar dan in de armen van de Vader valt, in die armen die al die tijd gereed waren om hem op te vangen. Hij vindt geen Rechter die opnieuw een vonnis over hem velt, maar de armen van de Vader die zich om hem sluiten." |
Ik moet de hele dag aan dit stuk denken,en jezus daarbij als schaapsherder. de schapen in de kerk ,en eentje geeft toe aan verleiding en zakt in de modder en denkt oh oh,zaljezus nu nog van me houden? Ik wil niet in de modder, wat bezielde me. Maar hoe is jezus? Wat doet hij,hij gaat zo,n verloren schaap zoeken en als hij die dan gevonden heeft ontvangt hij die vol liefde. Hoe genadig is jezus. liefdevol. en misschien durft zo,n schaap wel niet goed terug, na wat hij gedaan heeft,maar jezus zoekt hem,tilt hem op uit de modder en neemt hem mee. of is het schaap een beetje dom,vind hij het wel prima in de modder,heeft hij niet in de gaten dat hij daar vast komt te zitten en zinkt in een modderpoel.Toch gaat jezus hem zoeken. geweldig en deze gedachte is zo mooi dat ik hem wou delen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: vrijdag 18 mei 2012, 16:39
|
|
|
PETRA411 schreef: | Ik moet de hele dag aan dit stuk denken,en jezus daarbij als schaapsherder. de schapen in de kerk ,en eentje geeft toe aan verleiding en zakt in de modder en denkt oh oh,zaljezus nu nog van me houden? Ik wil niet in de modder, wat bezielde me. Maar hoe is jezus? Wat doet hij,hij gaat zo,n verloren schaap zoeken en als hij die dan gevonden heeft ontvangt hij die vol liefde. Hoe genadig is jezus. liefdevol. en misschien durft zo,n schaap wel niet goed terug, na wat hij gedaan heeft,maar jezus zoekt hem,tilt hem op uit de modder en neemt hem mee. of is het schaap een beetje dom,vind hij het wel prima in de modder,heeft hij niet in de gaten dat hij daar vast komt te zitten en zinkt in een modderpoel.Toch gaat jezus hem zoeken. geweldig en deze gedachte is zo mooi dat ik hem wou delen |
Mooi Petra, mooi
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
Berichten: 123
|
Geplaatst: vrijdag 18 mei 2012, 17:29
|
|
|
PETRA411 schreef: | Ik moet de hele dag aan dit stuk denken,en jezus daarbij als schaapsherder. de schapen in de kerk ,en eentje geeft toe aan verleiding en zakt in de modder en denkt oh oh,zaljezus nu nog van me houden? Ik wil niet in de modder, wat bezielde me. Maar hoe is jezus? Wat doet hij,hij gaat zo,n verloren schaap zoeken en als hij die dan gevonden heeft ontvangt hij die vol liefde. Hoe genadig is jezus. liefdevol. en misschien durft zo,n schaap wel niet goed terug, na wat hij gedaan heeft,maar jezus zoekt hem,tilt hem op uit de modder en neemt hem mee. of is het schaap een beetje dom,vind hij het wel prima in de modder,heeft hij niet in de gaten dat hij daar vast komt te zitten en zinkt in een modderpoel.Toch gaat jezus hem zoeken. geweldig en deze gedachte is zo mooi dat ik hem wou delen |
ik heb begrepen dat schapen ook heel eigenwijs kunnen zijn. en dat ze kunnen verhongeren omdat ze met hun rug naar het gras staan en met hun kop naar de woestijn. letterlijk dus. we zijn niet voor niets vergeleken met schapen. soms zien wij de dingen ook niet of laten wij ons hoofd hangen moe omdat we in de modder zitten er er niet (op eigen kracht) uit kunnen komen. terwijl we "alleen" maar om hulp hoeven te vragen. zelf heb ik al heeeel wat keren op hulp gevraagd (of te wel geschreeuwd ook wel ). en hulp werd altijd geboden. zelfs in mijn diepste dal. ( wat gelukkig acher mij ligt).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: vrijdag 18 mei 2012, 23:15
|
|
|
TINEKE986 schreef: | ik heb begrepen dat schapen ook heel eigenwijs kunnen zijn. en dat ze kunnen verhongeren omdat ze met hun rug naar het gras staan en met hun kop naar de woestijn. letterlijk dus. we zijn niet voor niets vergeleken met schapen. soms zien wij de dingen ook niet of laten wij ons hoofd hangen moe omdat we in de modder zitten er er niet (op eigen kracht) uit kunnen komen. terwijl we "alleen" maar om hulp hoeven te vragen. zelf heb ik al heeeel wat keren op hulp gevraagd (of te wel geschreeuwd ook wel ). en hulp werd altijd geboden. zelfs in mijn diepste dal. ( wat gelukkig acher mij ligt). |
Dit stukje zou ook bij een ander forum passen, maar ik zet het hier neer omdat Ouweneel dan overzichtelijk wordt in zijn prediking.
Een bekend schriftkenner schreef: “Ware ootmoed is niet slecht van jezelf denken, maar helemaal niet aan jezelf denken.” Wie zijn leven en zijn hart vult met Christus en Zijn Woord, hoeft niet tegen de zonde te vechten. Laat dat even goed tot je doordringen! Vechten tegen de zonde betekent dat je geconcentreerd bent op de zonde. Dat is een volkomen verkeerde gerichtheid. Als jij je hart en je leven vult met Christus, heb je als het ware geen tijd om te zondigen; je komt niet op het idee. Onze geestelijke strijd is niet de strijd tegen het vlees in ons, maar de strijd tegen machten rondom ons (Ef 6:12; dit is ook de bedoeling van Hebr 12:4, want het is daar “ten bloede toe”). Ik weet best –aldus Ouweneel in zijn boek Bouwstenen voor geloof, blz 136- Ik weet best dat dat gemakkelijker klinkt dan het in de praktijk si, maar je moet het wel eerst duidelijk stellen, want anders heb je geen doel waarnaar je je kunt uitstrekken. Je moet je dus richten op het positieve, en niet vechten tegen het kwaad in jou, want dat maakt je alleen maar ongelukkiger. Als een emmer gevuld is met alcohol, hoef je er alleen maar water op te gieten om de alchohol eruit te verdrijven (water is zwaarder dan alcohol). Wij hoeven ons hart, onze zin, ons denken slecht te vullen met Christus, en wij komen aan de zonde niet meer toe; Vechten tegen de zonde maakt ongelukkig; jezelf richten op Christus maakt gelukkig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
Berichten: 123
|
Geplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 10:36
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Dit stukje zou ook bij een ander forum passen, maar ik zet het hier neer omdat Ouweneel dan overzichtelijk wordt in zijn prediking.
Een bekend schriftkenner schreef: “Ware ootmoed is niet slecht van jezelf denken, maar helemaal niet aan jezelf denken.” Wie zijn leven en zijn hart vult met Christus en Zijn Woord, hoeft niet tegen de zonde te vechten. Laat dat even goed tot je doordringen! Vechten tegen de zonde betekent dat je geconcentreerd bent op de zonde. Dat is een volkomen verkeerde gerichtheid. Als jij je hart en je leven vult met Christus, heb je als het ware geen tijd om te zondigen; je komt niet op het idee. Onze geestelijke strijd is niet de strijd tegen het vlees in ons, maar de strijd tegen machten rondom ons (Ef 6:12; dit is ook de bedoeling van Hebr 12:4, want het is daar “ten bloede toe”). Ik weet best –aldus Ouweneel in zijn boek Bouwstenen voor geloof, blz 136- Ik weet best dat dat gemakkelijker klinkt dan het in de praktijk si, maar je moet het wel eerst duidelijk stellen, want anders heb je geen doel waarnaar je je kunt uitstrekken. Je moet je dus richten op het positieve, en niet vechten tegen het kwaad in jou, want dat maakt je alleen maar ongelukkiger. Als een emmer gevuld is met alcohol, hoef je er alleen maar water op te gieten om de alchohol eruit te verdrijven (water is zwaarder dan alcohol). Wij hoeven ons hart, onze zin, ons denken slecht te vullen met Christus, en wij komen aan de zonde niet meer toe; Vechten tegen de zonde maakt ongelukkig; jezelf richten op Christus maakt gelukkig. |
een waar woord. en ik begrijp wat je bedoelt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
Berichten: 634
|
Geplaatst: maandag 21 mei 2012, 18:58
|
|
|
Het was weer een Woord van opbouw... Alles draait om de Liefde
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: woensdag 30 mei 2012, 06:22
|
|
|
XABIA794 schreef: | Het was weer een Woord van opbouw... Alles draait om de Liefde | [color=0000FF][i] Maar daarom kan het wel degelijk gebeuren dat een gelovige na een heel erge zonde weer een gevoel van ellendigheid over zichzelf heeft. Denk erom, zie eerder in het boek van Willem J. Ouweneel, Bouwstenen voor geloof: geloof, zekerheid en groei- ik heb al gezegd dat een gelovige niet goedkoop zondigt. Een zonde van ee ngelovige is ernstiger dan van een ongelovige, juist omdat een gelovige niet had hoéven te zondigen. De kracht van de Heilige Geest staat hem immers voortdurend ter beschikking, en het is zijn eigen schuld als hij een moment niet op die krachtbron aangesloten is. Daarom zal hij altijd treuren over zijn zonden als hij in een ogenblik van onwaakzaamheid toch in de zonde valt. Maar dat treuren mag je niet tot een normale toestand van een gelovige maken, want dat treuren is slechts de overgang naar de hernieuwde vreugde van de hernieuwde gemeenschap met God (vgl ps 51:14a waarin David zegt nadat hij tot Batseba had gekomen "hergeef mij de blijdschap van uw heil"). Ja, zelfs in dat treuren is er de blijdschap in de God die vergeeft. Het is dus niet een treuren dat de mens weer in de put terugduwd, dat hem weer zo ellendig maakt alsof hij weer van God gescheiden is... En dan blijft toch de blijdschap/vreugde voorop staan! Niet een oppervlakkige blijdschap/vreugde, maar een diepe vrede in de God die altijd weer herstelt.
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op woensdag 30 mei 2012, 07:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DJES101
|
Berichten: 240
|
Geplaatst: woensdag 30 mei 2012, 07:35
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Mooi Petra, mooi |
AMEN!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
Berichten: 469
|
Geplaatst: woensdag 30 mei 2012, 08:24
|
|
|
Mooi stukje Herman
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
Berichten: 634
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 21:26
|
|
|
XABIA794 schreef: | Het was weer een Woord van opbouw... Alles draait om de Liefde |
dit was dus het thema van Willem Ouweneels preek
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 07:59
|
|
|
Is zo Djes, je laat me iet s zien wat ik nog niet zag !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
Berichten: 5407
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 12:09
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Is zo Djes, je laat me iet s zien wat ik nog niet zag ! |
Ik bedoel het niet onaardig maar pin je je niet teveel vast aan Willem Ouweneel? Alles wat ik lees van je wordt getoetst of gezegd door hem, het spreekt je aan dat is wel duidelijk en daar is ook niets mis mee maar om nu je hele geloofsleven ervan af te laten hangen? Dan maak je van hem een soort Godheid of heb ik dat nu mis?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 07:27
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik bedoel het niet onaardig maar pin je je niet teveel vast aan Willem Ouweneel? Alles wat ik lees van je wordt getoetst of gezegd door hem, het spreekt je aan dat is wel duidelijk en daar is ook niets mis mee maar om nu je hele geloofsleven ervan af te laten hangen? Dan maak je van hem een soort Godheid of heb ik dat nu mis? |
Willemijn, ikzelf ben het niet altijd eens met Ouweneel over zijn gebedsgenezing. Hierin volg ik hem niet altijd in zijn standpunten. Heb er ook geen probleem mee dat hij dit aanhing. Maar dit boek Bouwstenen voor geloof - het moet gezegd- is een aanrader en werkt inspirerend. Hij blijft een autoriteit als bijbeluitlegger. Hij is ook pleitbezorger voor meer eenheid in de kerken. En het siert hem dat hij -ondaks zijn academische opleidingen- eenvoudig is gebleven. Dank voor je bekommernis én terechte opmerking.
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op zaterdag 2 juni 2012, 11:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
Berichten: 469
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:10
|
|
|
Is het boek ook online te lezen? Geloof, zekerheid, groei ISBN10: 9063535449 ISBN13: 9789063535445 Auteur: Ouweneel, W.J. Categorie: Geloofsopbouw Uitgever: Medema, Uitgeverij Aantal pagina's: 382
[size=9]Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd,opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt. In iedere vorm of zijn wijze,hetzij elektronisch. mechanisch,door fotokopieën,opnamesof enig andere mannier zonder voorgaande toestemming van de uitgeven.[/size]
Laatst aangepast door
|
YES356
|
op zaterdag 2 juni 2012, 11:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
Berichten: 634
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:28
|
|
|
YES356 schreef: | Is het boek ook online te lezen? Geloof, zekerheid, groei ISBN10: 9063535449 ISBN13: 9789063535445 Auteur: Ouweneel, W.J. Categorie: Geloofsopbouw Uitgever: Medema, Uitgeverij Aantal pagina's: 382
[size=9]Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd,opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt. In iedere vorm of zijn wijze,hetzij elektronisch. mechanisch,door fotokopieën,opnamesof enig andere mannier zonder voorgaande toestemming van de uitgeven.[/size] |
Lees je ook de kleine letterkes Herman?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
Berichten: 634
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:31
|
|
|
YES356 schreef: | Is het boek ook online te lezen? Geloof, zekerheid, groei ISBN10: 9063535449 ISBN13: 9789063535445 Auteur: Ouweneel, W.J. Categorie: Geloofsopbouw Uitgever: Medema, Uitgeverij Aantal pagina's: 382
[size=9]Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd,opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt. In iedere vorm of zijn wijze,hetzij elektronisch. mechanisch,door fotokopieën,opnamesof enig andere mannier zonder voorgaande toestemming van de uitgeven.[/size] |
@Yes Als Herman het boek uit heeft, mag je'm lenen van me... Maar ik vrees dat ik men boek niet meer terug krijg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
Berichten: 469
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 12:27
|
|
|
XABIA794 schreef: | @Yes Als Herman het boek uit heeft, mag je'm lenen van me... Maar ik vrees dat ik men boek niet meer terug krijg. |
Ooooooooooooowwwww!!!!!!!!!!! Haha hij heeft het boek nu bijna gedigitaliseerd dus blijf hopen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
Berichten: 757
|
Geplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 12:47
|
|
|
XABIA794 schreef: | @Yes Als Herman het boek uit heeft, mag je'm lenen van me... Maar ik vrees dat ik men boek niet meer terug krijg. |
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|