|
PAULUS636
|
|
Geplaatst: zaterdag 11 februari 2012, 15:54
|
|
|
Onderstaande is al weer enige jaren geleden gezegd tijdens een onderricht op een weekend met een thema over liefxde en seksualiteit. Ik vind het zo mooi, dat ik het zowel op mijn profiel als hier gepost hebt
En wat ook belangrijk is in de ontvangst van de ander. Niet absoluut alles te willen weten van zijn of haar verleden. Ik ontvang hem of haar vandaag. En als ik iets ontdek, iets mij vertelt over zijn of haar verleden. Dan ontvang ik het als een gave, van een mysterie van zijn of haar persoonlijkheid.
Het is niet goed te gaan zoeken in het verleden van de ander. Want liefhebben is op iemand vertrouwen. En als we gaan zoeken in het verleden, Wil ik weten wie ik voor mij heb Het aanvaarden van de persoon vandaag is heel belangrrijk
Waarover moeten man en vrouw communiceren? Over het heden. En het heden is het voornaamste wat we nu beleven. Als we iets leren van het verleden, dan moet het ons helpen om vandaag te leven.
Wat ook heel belangrijk is in de communicatie is spreken met de ander over de fundamentele vragen van ons leven. Van wat voor ons heel belangrijk is. Als ik met iemand mijn leven wil delen, dan zullen we moeten spreken over de belangrijke punten. De fundamentele vragen. Over de manier hoe we onze familie zien. Ook spreken over onze beide relaties met onze families. En soms is het niet gemakkelijk.
Communicatie vereist het goede moment te vinden. Wacht op het gunstige moment om ergens over te spreken. Liefde gaat tot in die kleine puntjes. Ik heb u iets te zeggen, maar ik wacht.
Aanvaard elkaars meningsverschillen. Ik moet bij de ander niet een beeld gaan zoeken van mijzelf. De eenheid van een echtpaar is niet alleen pluriformiteit.
|
|