Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 09:41
|
|
|
’Kijk je nu naar mijn neus of lippen?’ Door Chantal Bakker
REPORTAGE FLIRTEN
3 Workshop blijkt hele drempel voor deelnemers
Assen "Kijk je nu naar mijn neus of naar mijn lippen? Ik zie het verschil haast niet", zegt een vrouw terwijl ze indringend naar de jongeman tegenover haar kijkt. "Het is ook lastig", stelt de leider van de workshop flirten haar gerust. Maar, zo benadrukt hij, het verschil is wel van belang. Want kijk je van de ogen naar de neus, dan geef je iemand een vriendschappelijke blik. Maar kijk je van de ogen naar de mond dan solliciteer je naar intiemer contact. "Goh", roept een 47-jarige deelneemster verrast. "Dat wist ik niet.Dat moet ik maar eens proberen."
Plaatsvervangende schaamte had diezelfde vrouwnog toen ze zondag voor hotel De Jonge in Assen stond.Wat doe ik hier, zei een angstig stemmetje in haar hoofd. Dat gevoel van onterechte schaamtewas die ochtend van de gezichten af te lezen. Of je nu de 28-jarige jongeman (’Ik kom nooit verder dan een praatje’), of de 60-jarige weduwe (’Flirten is best moeilijk’) in de ogen keek.
Dat het moed vergt om je voor een cursus versieren aan temelden, leek geen van hen zich te realiseren. "Ik kom gewoon even kijken. Als het niks is, ben ik zo weer weg", zegt een 44-jarige vrouw verontschuldigend.
Gelukkig is daar professioneel lifecoach en leider van de workshop Saqib Hussain om hen gerust te stellen. Ja, ook hij vond flirten vroeger doodeng. Niet voor niets noemt hij zichzelf ’het product van duizend afwijzingen’.
Deze biecht lijkt de groep te ontdooien. "Flirten, daten, ik wil alles leren", zegt een van hen prompt. "Bijmij gaat het al mis zodra ik op eenmeisje afstap."
Misschien sloeg hij voorheen een essentiële stap over.
Een flirt begint volgens Saqib met oogcontact en een glimlach.
"Vrouwen nemen daarin het initiatief. Maar zij beseffen niet dat ze dat aan- en wegkijken zo’n drie keer moeten herhalen om duidelijk te maken dat ze geinteresseerd zijn. Een man heeft bevestiging nodig want hij wordt geacht letterlijk de eerste stap te zetten." En dat is een hele drempel, verzekert Saqib. "Inderdaad.
Wat zou ik het toejuichen als dat ook eens andersom gebeurde", verzucht een 29-jarige jongen.
Vooral de openingszin blijkt een hersenkraker. "Maar waarom?", vraagt Saqib zich af. Geforceerde zinnen zoals ’Heb jij de komende 60 jaar wat te doen?’ of ’Deed het pijn toen je uit de hemel viel?’ zijn helemaal niet nodig.
Gewoon ’hoi’ kan volgens de flirtexpert al voldoende zijn.
De deelnemers gaan enthousiast met de verworven kennis aan de slag en helpen elkaar waar ze kunnen. "Je mag vrouwen toch niet naar de leeftijd vragen?", zegt een jongen. "Jawel", zegt een van de dames.
"Maar je had er niet bij moeten zeggen dat ik er voor mijn leeftijd nog best goed uitzie."Ook aan de houding van de deelnemers wordt gewerkt. Want, zo vertelt Saqib, 60 procent van je uitstraling wordt daardoor bepaald. Ga niet recht tegenover iemand staan, is een van zijn tips. "En ik zou ook niet met de handen in de zij gaan staan", adviseert een vrouw de 50-jarige Gerard. "Je lach. Die moet je goed gebruiken.
Dan heb je van die pretogen."
Na de pauze is het tijd voor een groepsmassage. De deelnemers gaan in een rij staan en kloppen over elkaars lichaam.
"Nou, je hebt geen wapens bij je voel ik", zegt een jongeman gekscherend.
Dat humor belangrijk is voor een goede flirt, heeft hij goed onthouden.
Joyce Boerkoel van relatiebemiddelingsbureau IndiviDuo neemt hetwoord. Ze vertelt over het belang van de eerste indruk.
Over de kleur kleding die bij de deelnemers past en de signalen die je met je outfit kan geven.
"Draag je zwart of wit dan straal je macht uit. Ga je in het rood dan trek je graag aandacht.
Blauw is juist een veilige kleur."
Aan het einde van de middag gaan de deelnemers tevreden richting uitgang. "Ik ga de tips zeker gebruiken", zegt de 60-jarige dame enthousiast. "Ik ook", zegt de 44-jarige vrouw verlegen.
Maar het taboe blijft. "Een vervolgcursus? Nee! Zo wanhopig ben ik niet." @ chantal.bakker@dvhn.nl
Meer informatie over de cursus en cursusleiders vindt u op www.lovecollege.nl. Joyce heeft daarnaast een relatiebemiddelingsbureau IndiviDuo. Zie www.individuo.nl.
Hoe versier ik het (niet)?
Wel doen Maak oogcontact en glimlach.
Herhaal dat enkele keren.
Hou de openingszin simpel en luchtig.
Denk om je houding.
Gaat het goed? Dan mag je iemand best subtiel aanraken.
Niet doen Onverzorgd overkomen.
Een ongeïnteresseerde of gesloten houding aannemen.
Oogcontact mijden.
Staren.
Geforceerde openingszinnen gebruiken.
Wist u dat 1.Uw ogen groter en pupillen wijder worden als u flirt? 2.U vollere lippen krijgt tijdens het flirten? 3.Een glimlach op het gemak stelt omdat u zich dan onderdanig opstelt? 4. 60 procent van de indruk die u achterlaat wordt bepaald door uw houding, 30 procent door uw stem en 10 procent door wat u zegt? 5.Twee mensen die elkaar leuk vinden lichaamshouding en mimiek spiegelen?
’’ Het zou fijn zijn als een vrouw eens de eerste stap zette
© Dagblad van het Noorden 17-9-2011
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 14:49
|
|
|
Wat een intelligent onderwerp
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 16:49
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wat een intelligent onderwerp |
Misschien aan CM voorstellen om het toe te voegen aan hun datingtips....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 16:51
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Misschien aan CM voorstellen om het toe te voegen aan hun datingtips.... |
Ik zit eerder meer te denken aan een steel met een borstel eraan...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 16:56
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik zit eerder meer te denken aan een steel met een borstel eraan... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 17:39
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik zit eerder meer te denken aan een steel met een borstel eraan... |
Enne wat doen we daarmee?? mannen buiten de deur houden of voor heks spelen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 17:40
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Enne wat doen we daarmee?? mannen buiten de deur houden of voor heks spelen |
je kan er ook mee vegen... zo is er wel eens een bezem gebruikt om het forum op te schonen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 17:41
|
|
|
MARISKA601 schreef: | je kan er ook mee vegen... zo is er wel eens een bezem gebruikt om het forum op te schonen... |
Ow dus weinig om mee te flirten om maar effe on-topic te gaan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 17:42
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ow dus weinig om mee te flirten om maar effe on-topic te gaan |
Flirten met een bezem?...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 17:58
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Flirten met een bezem?... |
Hoe doen ze............ flirten bij de konijnen mariska
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 18:13
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Hoe doen ze............ flirten bij de konijnen mariska |
Tis bij de knijnen af
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 18:15
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Hoe doen ze............ flirten bij de konijnen mariska | Waarschijnlijk, gelijk hokken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 19:11
|
|
|
hoe kun je nou van de gemiddelde cm-er verwachten dat ze een reportage uit Assen, das in Drenthe (!!) uit het Dagblad van het noorden, serieus nemen???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 21:20
|
|
|
Lachen...Ik ga me aanmelden. Wie gaat er mee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 21:25
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Lachen...Ik ga me aanmelden. Wie gaat er mee? |
laat maar zitten, pas ziek geweest
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 15:11
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Lachen...Ik ga me aanmelden. Wie gaat er mee? |
gesellug joh! (heb je dat nog nodig dan, jolan? )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 15:43
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Misschien aan CM voorstellen om het toe te voegen aan hun datingtips.... |
Dat staat allemaal in het (hoe blijf ik) Single boek van CM.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 16:59
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Dat staat allemaal in het (hoe blijf ik) Single boek van CM. |
Ow jij bent me net voor om dat te zeggen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 17:00
|
|
|
Wie weet een boekbespreking houden op een picknick...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 17:01
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ow jij bent me net voor om dat te zeggen |
net voor??? Ik zette die reactie een 1 uur voordat jij nu reageerde...je deed toen je middagdut nog...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 20 september 2011, 17:05
|
|
|
FRANKT627 schreef: | net voor??? Ik zette die reactie een 1 uur voordat jij nu reageerde...je deed toen je middagdut nog... |
Sttttttttttt lag idd laat op bed
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: woensdag 21 september 2011, 23:55
|
|
|
Zie het al in bovenstaande reacties, dat het flirten op CM niet datgene is wat je zou kunnen verwachten …… zeker blijft steken in een poging tot of gaan we weer terug in de tijd met de pijl en boog…. die door sommige vanzelfsprekend wordt ervaren tot het verkrijgen van de ultieme liefde.
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op donderdag 22 september 2011, 10:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:20
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Zie het al in bovenstaande reacties, dat het flirten op CM niet datgene is wat je zou kunnen verwachten …… zeker blijft steken in een poging tot of gaan we weer terug in de tijd met de pijl en boog…. die door sommige vanzelfsprekend wordt ervaren tot het verkrijgen van de ultieme liefde. |
Jij wou toch ook graag les in pijl en boog schieten ...
Maar misschien kun je bij Visser terecht voor een cursus vissen ... misschien dat je daarna een vrouw aan de haak kunt slaan ...
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 22 september 2011, 11:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 01:50
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Jij wou toch ook graag les in pijl en boog schieten ...
Maar misschien kun je bij Visser terecht voor een cursus vissen ... misschien dat je daarna een vrouw aan de haak kunt slaan ...
.. |
Werkt dat ook een visles van visser ....om de vrouwen aan de haak te slaan. Leuk ga me opgeven bij visser
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
|
|
|
.. |
Werkt dat ook een visles van visser ....om de vrouwen aan de haak te slaan. Leuk ga me opgeven bij visser
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
|
|
|
.. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 11:00
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Werkt dat ook een visles van visser ....om de vrouwen aan de haak te slaan. Leuk ga me opgeven bij visser |
3x is scheepsrecht
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 11:14
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Werkt dat ook een visles van visser ....om de vrouwen aan de haak te slaan. Leuk ga me opgeven bij visser |
ik denk dat Visser nu gaat stoppen met vissen en gaat biljarten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:37
|
|
|
Leer nou eerst maar eens wat je aan de haak moet doen om dat te vangen wat je wilt vangen ... niet gelijk jezelf (als aas) aan de haak doen om te vissen ...
Als dat niet lukt kun je altijd nog dynamiet gooien (in het water dan he ...) (en niet in een zwembad vol mooie vrouwen)
Mocht het dan nog niet gelukt zijn ... ga dan naar een GOEDE bloemist en koop daar een boeket DROOGbloemen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 13:19
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Leer nou eerst maar eens wat je aan de haak moet doen om dat te vangen wat je wilt vangen ... niet gelijk jezelf (als aas) aan de haak doen om te vissen ... |
Ik las net in een ander topic dat goud een goede investering is
|
|
Naar boven |
|
|