ChristianMatch

Forum

De zonden
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 september 2011, 23:37

Zonden zijn alle gedachten, woorden en handelingen die ons wegvoeren van God en verhinderen tot wij volmaakt worden.
Zonden staan tussen ons en God.
Lees ook de pagina Inspiratie over de geestelijke beïnvloeding vanuit gene zijde.

Als wij aan zonden denken dan denken wij meestal aan de overtreding van de Tien Geboden.
Wij denken dan aan ernstiger zaken zoals diefstal, moord en doodslag.
Zeg maar de grote fouten.
Wij denken dan ook aan overtreding van de voorschriften van de religie die wij aanhangen.

Soms worden zonden onderverdeeld in dagelijkse zonden en doodzonden.
Bij dagelijkse zonden zou de band tussen God en de mens behouden blijven.
Bij doodzonde zou de band verbroken worden.
Dat is erg schematisch voorgesteld.
Zonden zijn overdrachtelijke gezien stoorzenders die het moeilijk maken om onze geestelijke zender en ontvanger zuiver afgestemd te houden.
De gevolgen:

Zonden verstoren de eenheid
Zonden beschadigen de liefdeband
Zonden verhinderen dat onze volledigheid tot bloei komt
Zonden verzieken onze geest
Zonden ondergraven onze moraal
Zonden verstoren de ware vrede van ons hart
De dagelijkse of kleine zonde maakt de weg vrij voor grotere zonde.
Deze kleine zonde die niet als zodanig wordt herkend is de basis van alle andere zonden. Kleine zonden zijn, o.a:

Ontevredenheid
Roddelen
Egoïsme
Verminderde zelfbeheersing
Ongeduld en agressiviteit
Slapheid en lafheid
Genotzucht
Oneerlijkheid
Geen beheersing van lichamelijke driften
afgunst
Langzaam verslapt onze moraal en onze geest staat open voor grotere zonden.
Het probleem is dat wij zulks niet in de gaten hebben.
De H.Maria zei te Bayside New York tegen de zienster:
“Er komt een tijd dat de mensen de zonde niet meer als zodanig zullen herkennen. Het is een levenswijs geworden.”
Die tijd is onze tijd. De tijd van alles moet kunnen. Niets moet alles mag.
De uitwassen zien wij nu dagelijks om ons heen.
Het zal ons steeds meer gaan benauwen.

bron http://www.blijf-bij-uzelf.nl/religie/religie.html

Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 2 september 2011, 23:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 09:21

MARISKA601 schreef:
Zonden zijn alle gedachten, woorden en handelingen die ons wegvoeren van God en verhinderen tot wij volmaakt worden.
Lees ook de pagina Inspiratie over de geestelijke beïnvloeding vanuit gene zijde.

Als wij aan zonden denken dan denken wij meestal aan de overtreding van de Tien Geboden.
Wij denken dan ook aan overtreding van de voorschriften van de religie die wij aanhangen.

Zonden zijn overdrachtelijke gezien stoorzenders die het moeilijk maken om onze geestelijke zender en ontvanger zuiver afgestemd te houden.
De gevolgen:

Deze kleine zonde die niet als zodanig wordt herkend is de basis van alle andere zonden. Kleine zonden zijn, o.a:

Ontevredenheid
Roddelen
Egoïsme
Slapheid en lafheid
Genotzucht
Oneerlijkheid
afgunst
“Er komt een tijd dat de mensen de zonde niet meer als zodanig zullen herkennen. Het is een levenswijs geworden.”

Mooi en herkenbaar stuk!
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 09:48

MARISKA601 schreef:

De gevolgen:

Ontevredenheid
Roddelen
Egoïsme
Slapheid en lafheid
Genotzucht
Oneerlijkheid
afgunst

Mooi en zeer duidelijk en verhelderend stuk mariska!
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 15:03

MARISKA601 schreef:
Kleine zonden zijn, o.a:

Ontevredenheid
Roddelen
Egoïsme
Slapheid en lafheid
Genotzucht
Oneerlijkheid

Roddel is geen kleine zonde.
Het is een van de meest vernietigende tactieken van de duivel...
Ergens in de bijbel wordt roddel naast moord vermeld bij zaken die we maar beter kunnen nalaten.
Als ik het kan vinden, vermeld ik het nog.
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 15:06

ROADY641 schreef:
Ergens in de bijbel wordt roddel naast moord vermeld bij zaken die we maar beter kunnen nalaten.

In wezen is er geen verschil tussen kleine en grote zonde, het is allemaal even erg.
Of zie ik dat nu verkeerd?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 15:36

Twee opmerkingen van mijn kant. Er is bijbels gezien geen verschil tussen grote en kleine zonde. Elke zonde is zonde. Het tweede is dat je in dit gehele hoofdstuk geen enkele verlossing ziet. Immers, wij geloven niet in zonde, maar we geloven in vergeving van zonden. En dat wordt totaal niet vermeld. Ze bieden dus geen verlossing aan, het is slechts een beschrijving van zonde, maar goed, wat je er mee kunt doen wordt niet vermeld.
De site waar dit vandaan komt is niet al te fris, ze gaan ook in op paranormale ervaringen en ze gooien alles op één hoop. "blijf bij Uzelf" is niet de boodschap die in de Bijbel staat. Geef Uzelf aan Jezus is immers het evangelie....
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 15:49

ROADY641 schreef:

In Jacobus 3 staat een stuk over de zonden van de tong. Ik heb er eens een dominee over horen zeggen dat roddel - en dat valt onder het valse getuigenis spreken over de naaste - een van de kleinere zonden lijkt maar er wel eentje is met grote en ongrijpbare gevolgen. Natuurlijk is een moord erger maar roddel is wel het aanzetten tot wat we karaktermoord noemen. Bij karaktermoord schep je een onjuist beeld van een ander en je tast dus iemand bewust aan. Daarmee stoot je dus feitelijk iemand uit.
Het gekke is dat het kennelijk onuitroeibaar is. Helaas komt het bij met name vrouwengroepen vaak voor. We kennen het allemaal: Zij zegt dat over mij.... en dan breekt de hel los. Erger is natuurlijk als het stiekem gaat. Mijn onderzoek is niet wetenschappelijk maar het komt met name in meisjesklassen toch wel erg vaak voor. Er zijn overigens wel onderzoeken die stellen dat sommige groepen alleen kunnen bestaan als men zich afzet tegen een ander. Iedere leerkracht kent het verschijnsel dat er bijna altijd een meisje in een klas zit die door andere meisjes als pispaal wordt gebruikt. Jongens doen dit ook wel maar minder extreem en ook minder langdurig doorgaans.
Degene die roddelt, beschouwt zichzelf altijd als onschuldig. Het is toch in vertrouwen verteld - of zo heb ik het niet gezegd. Maar ja, roddel verspreidt zich als een smeulend vuur, iedereen weet dat en dus ook degene die de boodschap in de wereld bracht. Vaak is dat ook ronduit de bedoeling, dat weten we allemaal.
Jacobus zegt dat zegen en vervloeking, want roddel is een vorm van vervloeken, niet uit één mond kunnen komen, zoals een bron ook niet tegelijkertijd schoon en smerig water kan geven. De tong is een klein orgaan maar stuurt, net als het kleine roer, wel het hele schip. Feitelijk is daarmee datgene wat met de mond wordt gezegd kenmerkend voor de persoon.
Jacobus mag niet zo hoog in aanzien staan bij de theologen, hij had wel een scherp inzicht en benoemde heel goed wat veel mensen kwaad doet: de zonden van de tong en dus vooral het kwaadspreken en de roddel. Wat met roddel is verspreid, is moeilijk - en eigenlijk niet - terug te draaien. Mensen die roddelen, zaaien het slechte en doen dat helaas vaak nog bewust ook. Zo klein is die zonde niet, als er al kleine en grote zonden bestaan.

Thomas, een wachter voor de lippen kan geen kwaad.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 3 september 2011, 16:58
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 16:20

THOMAS968 schreef:
In Jacobus 3 staat een stuk over de zonden der tong. Ik heb er eens een dominee over horen zeggen dat roddel - en dat valt onder het valse getuigenis spreken over de naaste - een van de kleinere zonden lijkt maar wel eentje met grote en ongrijpbare gevolgen. Natuurlijk is een moord erger maar roddel is wel het aanzetten tot karaktermoord. Bij karaktermoord schep je een onjuist beeld en je tast dus iemand bewust aan. Daarmee stoot je dus feitelijk mensen uit
Het gekke is dat het kennelijk onuitroeibaar is. Helaas komt het bij met name vrouwengroepen vaak voor. We kennen het allemaal: Zij zegt dat over mij.... en dan breekt de hel los. Erger is natuurlijk als het stiekem gaat. Mijn onderzoek is niet wetenschappelijk maar het komt met name in meisjesklassen toch wel erg vaak voor. Er zijn overigens wel onderzoeken die stellen dat sommige groepen alleen kunnen bestaan als men zich afzet tegen een ander. Iedere leerkracht kent het verschijnsel dat er bijna altijd een meisje in een klas zit die door andere meisjes als pispaal wordt gebruikt. Jongens doen dit ook wel maar minder extreem en langdurig doorgaans.
Degene die roddelt, beschouwt zichzelf altijd als onschuldig. Het is toch in vertrouwen verteld - of zo heb ik het niet gezegd. Maar ja, roddel verspreidt zich als een smeulend vuur, iedereen weet dat en dus ook degene die de boodschap in de wereld bracht. Vaak is dat ook ronduit de bedoeling, dat weten we allemaal.
Jacobus zegt dat zegen en vervloeking, wat roddel is een vorm van vervlo, niet uit één mond kunnen komen, zoals een bron ook niet tegelijkertijd schoon en smerig water kan geven. De tong is een klein orgaan maar stuurt, net als het kleine roer, wel het hele schip. Feitelijk is daarmee datgene wat met de mond wordt gezegd kenmerkend voor de persoon.
Jacobus mag niet zo hoog in aanzien staan bij de theologen, hij had wel een scherp inzicht en benoemde heel goed wat veel mensen kwaad doet: de zonden van de tong en dus vooral het kwaadspreken en de roddel. Wat met roddel is verspreid, is moeilijk - en eigenlijk niet - terug te draaien. Mensen die roddelen, zaaien het slechte en doen dat helaas vaak nog bewust ook.

even een update...mannen roddelen vaker dan vrouwen.én langer..
http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/810541/2009/04/06/Mannen-roddelen-vaker-dan-vrouwen.dhtml

foei!! Thomas toch... Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 16:26

Geen bron waar ik een hoge pet van op heb. En je moet haast wel gelezen hebben dat de essentie van mijn stuk toch echt een andere was. Ik heb het over een groot kwaad, of mannen het nu doen of vrouwen.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 3 september 2011, 17:01
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 16:44

THOMAS968 schreef:
In Jacobus 3 staat een stuk over de zonden van de tong. Ik heb er eens een dominee over horen zeggen dat roddel - en dat valt onder het valse getuigenis spreken over de naaste - een van de kleinere zonden lijkt maar er wel eentje is met grote en ongrijpbare gevolgen. Natuurlijk is een moord erger maar roddel is wel het aanzetten tot wat we karaktermoord noemen. Bij karaktermoord schep je een onjuist beeld van een ander en je tast dus iemand bewust aan. Daarmee stoot je dus feitelijk iemand uit
Het gekke is dat het kennelijk onuitroeibaar is. Helaas komt het bij met name vrouwengroepen vaak voor. We kennen het allemaal: Zij zegt dat over mij.... en dan breekt de hel los. Erger is natuurlijk als het stiekem gaat. Mijn onderzoek is niet wetenschappelijk maar het komt met name in meisjesklassen toch wel erg vaak voor. Er zijn overigens wel onderzoeken die stellen dat sommige groepen alleen kunnen bestaan als men zich afzet tegen een ander. Iedere leerkracht kent het verschijnsel dat er bijna altijd een meisje in een klas zit die door andere meisjes als pispaal wordt gebruikt. Jongens doen dit ook wel maar minder extreem en ook minder langdurig doorgaans.
Jacobus zegt dat zegen en vervloeking, wat roddel is een vorm van vervloeken, niet uit één mond kunnen komen, zoals een bron ook niet tegelijkertijd schoon en smerig water kan geven. De tong is een klein orgaan maar stuurt, net als het kleine roer, wel het hele schip. Feitelijk is daarmee datgene wat met de mond wordt gezegd kenmerkend voor de persoon.
Jacobus mag niet zo hoog in aanzien staan bij de theologen, hij had wel een scherp inzicht en benoemde heel goed wat veel mensen kwaad doet: de zonden van de tong en dus vooral het kwaadspreken en de roddel. Wat met roddel is verspreid, is moeilijk - en eigenlijk niet - terug te draaien. Mensen die roddelen, zaaien het slechte en doen dat helaas vaak nog bewust ook. Zo klein is die zonde niet.

Precies...juist...moest ik aan deze woorden(psalm) denken....

Opdat ik mij tot gene stond..
IETS ONBEDACHTZAAMS LAAT ONTGLIPPEN....

De tong een scherpsnijdend zwaard....
Wat is er daardoor al veel kwaad geschied...
Inderdaad...roddel...achterklap...venijn...en leugens....

En ja...ook door mezelf!!!!
Vandaar ook dat gebed...Heer zet een wacht voor mijn lippen...
Naar boven

Auteur Bericht
SWEETLADY943

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 17:59

MARISKA601 schreef:

De gevolgen:

Ontevredenheid
Roddelen
Egoïsme
Slapheid en lafheid
Genotzucht
Oneerlijkheid
afgunst

Mooi dat je dit met ons deelt Mariska.

Als je (iemand) iets nu als zondig ziet, en dat dadelijk niet meer zo ziet, is t voor jou ook geen zonde meer toch, alleen voor degene die dat nog wél als zondig zien!

Als t probleem is, dat we t zelf niet in de gaten hebben; Verzwakken we zelf dan niet waarin we geloofde?
Zijn we dan geen afdwalers. En zijn we t eigenlijk allemaal niet, want iedereen zondigt toch!

Als we zelf niet zouden zien dat we zondig doen, WILLEN we er dan wel op gewezen worden?
Ben jijzelf dan wel die vriend, die dat dan durft te zeggen?
Of gaan we dan denken;
Het is niet goed wat mijn vriend doet, want ik vind t zondig, hij/zij is blind aan t worden, MAAR ik zeg maar niks!

Ben ik dan nog wel een vriend tot mijn vriend?
Ben ik dan wel eerlijk, tot mijn vriend ? Ben ik dan wel eerlijk tot mezelf?
Ben ik dan wel behulpzaam?
Ben ik dan wel met liefde bezig?

Als ik nu lees, dat de gedachte al is; "dat we t zelf niet zullen herkennen", en dan het toch er niks van zeggen tot de ander, hoe voelen we dat dan?

De gevolgen:

Liefs, Sweets

Laatst aangepast door
SWEETLADY943
op zaterdag 3 september 2011, 18:02
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 18:51

MARIAN519 schreef:
even een update...mannen roddelen vaker dan vrouwen.én langer..
http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/810541/2009/04/06/Mannen-roddelen-vaker-dan-vrouwen.dhtml

foei!! Thomas toch... Boze smiley

Een beetje jammer dat je nu net zo'n -voor mij- onbelangrijk zinnetje aanhaalt.......Wie het doet, mannen of vrouwen doet niets af van het geniep van roddelen........Is het niet belangrijker de boodschap van het stuk te lezen dan te vallen over zo'n onnozel zinnetje......... Smiley die vol vragen zit
Of was het lollig bedoeld binnen een serieus topic?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 18:58

THOMAS968 schreef:
Geen bron waar ik een hoge pet van op heb. En je moet haast wel gelezen hebben dat de essentie van mijn stuk toch echt een andere was. Ik heb het over een groot kwaad, of mannen het nu doen of vrouwen.

Thomas

Aino...
Ik ben opgegroeid met Bijbelteksten...

"Zet Heer' een wacht voor mijne lippen
behoed de deuren van mijn mond..
opdat bij mij ter gener stond..
iets onbedachtzaams kan ontglippen."

Ik was even aan het muggenziften...sorry.. Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 19:00

WILLEMIJN232 schreef:
Een beetje jammer dat je nu net zo'n -voor mij- onbelangrijk zinnetje aanhaalt.......Wie het doet, mannen of vrouwen doet niets af van het geniep van roddelen........Is het niet belangrijker de boodschap van het stuk te lezen dan te vallen over zo'n onnozel zinnetje......... Smiley die vol vragen zit
Of was het lollig bedoeld binnen een serieus topic?

Ik heb de boodschap meegekregen, Willemijn...
ik relativeerde even..kan?

al was het in een serieus topic... Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 19:04

MARIAN519 schreef:
Ik heb de boodschap meegekregen, Willemijn...
ik relativeerde even..kan?

al was het in een serieus topic... Gefrustreerde smiley

Onder relativeren versta ik gelukkkig wat anders Marian....
Niet dat je de meest onbelangrijke zin uit een goed stuk eens even aanhaalt........

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 3 september 2011, 19:04
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 19:25

ROADY641 schreef:
Er is geen enkele zonde, die groter is dan de ander. Elke zonde zou zorgen voor scheiding tussen God en mens. Maar laten we het eens over roddelen hebben hier op CM. Wie heeft zich er de laatste tijd niet aan bezondigd?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 19:32

WILLEMIJN232 schreef:
Onder relativeren versta ik gelukkkig wat anders Marian....
Niet dat je de meest onbelangrijke zin uit een goed stuk eens even aanhaalt........

Thomas heeft zeker mooi uitgelegd dat het de bron is waar het om draait..
Ik ben het helemaal met hem eens... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 19:40

MARIAN519 schreef:
Thomas heeft zeker mooi uitgelegd dat het de bron is waar het om draait..
Ik ben het helemaal met hem eens... Lachende smiley

Ik denk zelf dat het veel verder gaat dan het ergens mee eens zijn.....
Het is iets wat zo kwalijk is dat we ons er niet mee moeten inlaten........en dan kom je weer bij de zonde he?
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 19:49

JOSINA022 schreef:
In wezen is er geen verschil tussen kleine en grote zonde, het is allemaal even erg.
Of zie ik dat nu verkeerd?

Zonde is zonde, dat is waar.
Alleen de gevolgen van de ene zonde werken veel verder uit dan de andere.
Maar zowieso brengt de zonde beschadiging voort, voor de zondaar, als degene met wie de zondaar relatie heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 19:53

ROADY641 schreef:
Zonde is zonde, dat is waar.
Alleen de gevolgen van de ene zonde werken veel verder uit dan de andere.
Maar zowieso brengt de zonde beschadiging voort, voor de zondaar, als degene met wie de zondaar relatie heeft.
Als het gaat om uitwerking, kan ik je zeggen, dat juist roddel verwoestend kan werken in welke sociale omgeving dan ook. Het leidt tot groepjesvorming, onderlinge minachting en uitsluiting. Het is één van de meest verwoestende zondes die je je kunt voorstellen. En het ergste is, dat niemand zich er verantwoordelijk voor stelt. Elke zonde is er één te veel...Maar voor elke zonde is vergeving mogelijk, laten we dat ook niet vergeten he.
Naar boven

Auteur Bericht
SWEETLADY943

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 20:09

CHATULIEM619 schreef:
Als het gaat om uitwerking, kan ik je zeggen, dat juist roddel verwoestend kan werken in welke sociale omgeving dan ook. Het leidt tot groepjesvorming, onderlinge minachting en uitsluiting. Het is één van de meest verwoestende zondes die je je kunt voorstellen. En het ergste is, dat niemand zich er verantwoordelijk voor stelt. Elke zonde is er één te veel...Maar voor elke zonde is vergeving mogelijk, laten we dat ook niet vergeten he.

Ik denk dat we t ook mooi kunnen invullen in t stukje wat Mariska schreef.

Zonden; Roddels verstoren de eenheid
Zonden; Roddels beschadigen de liefdeband
Zonden; Roddels verhinderen dat onze volledigheid tot bloei komt
Zonden; Roddels verzieken onze geest
Zonden; Roddels ondergraven onze moraal
Zonden; Roddels verstoren de ware vrede van ons hart

Ik wens ieder een vredig hart toe.
Liefs, Sweets.

Laatst aangepast door
SWEETLADY943
op zaterdag 3 september 2011, 20:10
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 20:50

De meesten lezen de Bijbel wel maar toch: wat een kernachtige zin van Jacobus over de roddel dan wel de zonden van de tong:

Zij is een onberekenbaar kwaad, vol dodelijk venijn.

http://gemeente-van-christus.org/preken/Dijkstra/Remco/roddel.html

Thomas, let op onberekenbaar.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 3 september 2011, 20:53
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:19

THOMAS968 schreef:
De meesten lezen de Bijbel wel maar toch: wat een kernachtige zin van Jacobus over de roddel dan wel de zonden van de tong:

Zij is een onberekenbaar kwaad, vol dodelijk venijn.

http://gemeente-van-christus.org/preken/Dijkstra/Remco/roddel.html

Thomas, let op onberekenbaar.

Heel goed stukje uitleg.
Het zijn inderdaad de 3 vragen die je jezelf moet stellen vóór je over anderen spreekt..

1 Is het waar?

2 Is het nuttig voor anderen om het te weten?

3 Is het in vertrouwen aan mij verteld?

Mooi Thomas...
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:41

MARIAN519 schreef:
Heel goed stukje uitleg.
Het zijn inderdaad de 3 vragen die je jezelf moet stellen vóór je over anderen spreekt..

1 Is het waar?

2 Is het nuttig voor anderen om het te weten?

3 Is het in vertrouwen aan mij verteld?

Mooi Thomas...

Nu de praktijk nog he? Die is vaak wat weerbarstiger.....ook op CM.......
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1