Auteur |
Bericht |
|
WILLEMCM031
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 05:42
|
|
|
Ik weet dat ik eigenlijk niets weet en dat doordat ik niets weet ook niets hoef te weten en dat omdat ik niets hoef te weten ook niets meer zal vergeten en alleen nog maar kan groeien als ik maar blijf luisteren naar Gods stem.
God zegt: Ik ben: de weg, de waarheid en het leven. God is een drieëenheid, wil dat dan zeggen dat deze drie dingen in de bijbel allemaal hetzelfde zijjn? Of betekent dit dat het niet uit maakt welke naam we aan God geven zolang we maar geloven.
Ik weet het even niet meer hoor,wie helpt mij verder?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 10:27
|
|
|
WILLEMCM031 schreef: | Ik weet dat ik eigenlijk niets weet en dat doordat ik niets weet ook niets hoef te weten en dat omdat ik niets hoef te weten ook niets meer zal vergeten en alleen nog maar kan groeien als ik maar blijf luisteren naar Gods stem.
God zegt: Ik ben: de weg, de waarheid en het leven. God is een drieëenheid, wil dat dan zeggen dat deze drie dingen in de bijbel allemaal hetzelfde zijjn? Of betekent dit dat het niet uit maakt welke naam we aan God geven zolang we maar geloven.
Ik weet het even niet meer hoor,wie helpt mij verder? |
Hoi,
Ik geloof zelf dat er 1 God is... Toch is het een mysterie, want wie was Jezus dan bijvoorbeeld ? Ik geloof zelf dat Jezus niet alleen naar de aarde is gekomen om ons te redden, maar ook om te laten zien wie God is. Zo heb je dus God de Hemelse Vader en God de Zoon, en door Gods Zoon Jezus leer je juist weer de Hemelse Vader kennen. In het christelijk geloof is Jezus dus cruciaal, om Hem kun je niet heen.
Er is elders op het forum een discussie gaande over dit. Voor mij is deze discussie niet nodig. Ik geloof in beide. Jezus is God, Jezus is de Zoon. God de Vader en toch is er maar 1 God. Ik denk dat je het kunt vergelijken met het volgende voorbeeld: Je hebt de zon, de maan en de sterren… die hebben gemeen dat het "een hemellichaam" is… maar het zijn wel 3 verschillende lichtbronnen. (Of de mens, het is maar 1 mens en toch heeft het en een ziel en een geest en een lichaam, 3 in 1 zeg maar. Zou je het daar ook niet mee kunnen vergelijken ? of in elk geval wat bij voor kunnen stellen ?).
Wat ik al zei, het is een mysterie, omdat ik denk dat je je als mens het zo moeilijk kan bevatten (net als het feit dat God alles in Zijn hand heeft). Jezus heeft er wel e.e.a. over gezegd. - Niemand komt tot de Vader dan door Mij (Joh. 14:6) - Ik en de Vader zijn 1 (Joh. 10:30)
Maar het is Jezus die terugkomt en die voor ons door de Godverlatenheid is heengegaan, het dierbaarste wat God ons kon geven.
Ik ben van mening dat het wel uitmaakt welke naam we eraan geven. Ik weet dat er zat mensen zijn die zeggen dat ze christen zijn, maar toch ook geloven bijv. dat allah dezelfde zou zijn als de God van Abraham, Isaak en Jacob, maar ik geloof dat absoluut niet. Als God zegt dat er maar 1 God is, is dat m.i. de waarheid, en ik denk ook dat Jezus al vanaf het begin bij God was, Hij is mens geworden voor ons (, terwijl Hij tegelijkertijd ook God is). Ik geloof dat dat ook bedoeld wordt als er in Genesis staat dat God zegt... laat Ons mensen maken naar Ons beeld.
Ik hoop WillemCM dat ik je hiermee een beetje op weg heb kunnen helpen , ook al zou het best kunnen hoor, dat niet iedereen het hier mee eens is, het is wel wat ik geloof...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op vrijdag 25 februari 2011, 10:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 11:00
|
|
|
WILLEMCM031 schreef: | Ik weet dat ik eigenlijk niets weet en dat doordat ik niets weet ook niets hoef te weten en dat omdat ik niets hoef te weten ook niets meer zal vergeten en alleen nog maar kan groeien als ik maar blijf luisteren naar Gods stem.
hoi Willem
ik denk ook dat het wel uit maakt hoe je God noemt.
wat betreft: de weg, de waarheid en het leven.
ik geloof dat de weg richting God gaat door de waarheid naar het leven.
met andere woorden. Als je het leven wilt vinden, is de weg daarnaar toe. de waarheid. en ik heb ondervonden (door schade en schande) dat de bijbel die waarheid heel goed aangeeft. Namelijk dat Jezus de zoon van God is en dat wij in Hem moeten geloven om het leven te vinden.
Op deze manier is deze zin een drie-eenheid. het is onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
zo geloof ik het althans.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 12:34
|
|
|
Kleine correctie Willem: Jezus zei "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij". (Johannes 14:6). Over de drie-eenheid loopt al een topic: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1931 Het is mij niet geheel duidelijk of jij nu diezelfde discussie hier probeert te voeren of dat je ergens anders naar toe wilt. Misschien handig als je dat even verduidelijkt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 12:47
|
|
|
LISA610 schreef: | Kleine correctie Willem: Jezus zei "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij". (Johannes 14:6). Over de drie-eenheid loopt al een topic: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1931 Het is mij niet geheel duidelijk of jij nu diezelfde discussie hier probeert te voeren of dat je ergens anders naar toe wilt. Misschien handig als je dat even verduidelijkt? |
ik denk Lisa. dat als je net begint de topic op het forum wat elders gevoerd wordt een beetje te veel van het goede is. Die is aardig diepgaand. Als je net begint heb je pap nodig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 12:55
|
|
|
REBECCA667 schreef: | ik denk Lisa. dat als je net begint de topic op het forum wat elders gevoerd wordt een beetje te veel van het goede is. Die is aardig diepgaand. Als je net begint heb je pap nodig. |
Dat kan uiteraard, maar juist daarom vroeg ik me even af waar Willem precies op doelt, want het is voor mij niet helemaal duidelijk of hij idd net begint. Vandaar dat ik vroeg om wat verduidelijking. Maar zie ook dat Suus en jij al een mooie bijdrage hebben geleverd
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op vrijdag 25 februari 2011, 12:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 18:30
|
|
|
God is niet een drie eenheid (trinity) dat is een aanname. De voorvaderen hebben dat nooit gekend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid#Verkenning
Het christelijk geloof is monotheïstisch, net als de islam en het joodse geloof. In het Oude Testament vinden we de tekst (Deuteronomium hoofdstuk 6 vers 4): Hoor Israël, De HERE is onze God de HERE is één!. Dit is te beschouwen als de geloofsbelijdenis van het Jodendom.
De leer van de goddelijke drie-eenheid werd in de 4e eeuw tot dogma verheven. Na alle discussies in de voorgaande eeuwen was de directe aanleiding het standpunt van de Egyptische priester Arius, die van mening was dat de Zoon, omdat Hij door de Vader was verwekt, niet altijd zou hebben bestaan en daarom een lagere positie zou innemen. Hiertegen kwam verzet van de kant van bisschop Athanasius, die stelde dat de Zoon geheel gelijkwaardig was aan de Vader. In de uitspraken van het Concilie van Nicaea (325) werd die gelijkwaardigheid vastgelegd. Op het Concilie van Constantinopel I in 381 na Chr. werd de Heilige Geest aan deze goddelijke gelijkwaardigheid toegevoegd. Definitief werd de leer van de drie-eenheid vastgesteld op het Concilie van Chalcedon in 451 na Chr.
De uiteindelijke discussie ging over hoe men de verhouding van de Zoon ten opzichte van de Vader moest omschrijven. Enerzijds was daar de Griekse term homoiousios (gelijkend in wezen), anderzijds de term homoousios (hetzelfde wezen). De eerste term liet ruimte voor speculaties over de verhouding tussen de Vader en de Zoon, de tweede niet. Met de leer van de drie-eenheid samenhangend en daarvan onderdeel uitmakend is de twee-naturenleer van de Zoon. Die houdt in dat de Zoon zowel mens als God is en dat kwam het beste tot uiting in de tweede term homoousios. Het is dan ook vanwege dit gegeven dat deze term de overwinning heeft behaald op het Concilie van Chalcedon.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 25 februari 2011, 18:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 18:51
|
|
|
[quote=MAR907]God is niet een drie eenheid (trinity) dat is een aanname. De voorvaderen hebben dat nooit gekend.
"Wat zegt de Bijbel over de Drieëenheid?"
De grootste moeilijkheid van het Christelijke concept van de Drieëenheid is dat er geen enkele manier is om dit adequaat uit te leggen. De Drieëenheid is een concept dat onmogelijk volledig door een mens kan worden begrepen, laat staan uitgelegd. God is oneindig veel groter dan ons en we zouden daarom niet moeten verwachten dat we Hem volledig kunnen begrijpen. De Bijbel onderwijst ons dat de Vader God is, dat Jezus God is, en dat de Heilige Geest God is. De Bijbel onderwijst ons ook dat er maar één God is. Hoewel we wel enkele feiten over de relatie tussen de verschillende personen van de Drieëenheid onderling kunnen begrijpen, is deze uiteindelijk niet door het menselijk verstand te bevatten. Maar dit betekent niet dat het niet waar is of niet op de leerstellingen van de Bijbel gebaseerd zou zijn.
Wanneer je dit onderwerp bestudeert, moet je onthouden dat het woord “Drieëenheid” zelf niet in de Schriftteksten wordt gebruikt. Dit is een term wie wordt gebruikt in een poging om de drieledige God te beschrijven: het feit dat er drie personen zijn, die samen tegelijkertijd bestaan en die alle drie eeuwig samen bestaan, die samen God vormen. Je moet begrijpen dat dit op GEEN ENKELE manier suggereert dat er 3 Goden zijn. De Drieëenheid is 1 God die bestaat uit 3 personen. Er is niets mis met het gebruik van het woord “Drieëenheid” ondanks het feit dat dit niet in de Bijbel wordt aangetroffen. Het is namelijk eenvoudiger om “Drieëenheid” te zeggen dan om “3 personen, die samen tegelijkertijd bestaan en die alle drie eeuwig samen bestaan en die samen 1 God vormen” te zeggen. Als je dit als een probleem ziet, dan moet je het volgende eens overwegen: het woord grootvader werd oorspronkelijk ook niet in de Bijbel gebruikt (zie bijvoorbeeld de Statenvertaling die dit weerspiegelt). En toch weten we dat er grootvaders in de Bijbel voorkwamen. Abraham was de grootvader van Jakob. Dus je moet niet te veel gewicht aan de term “Drieëenheid” zelf toekennen. Wat werkelijk van belang is, is dat het concept dat door het woord “Drieëenheid” wordt GEREPRESENTEERD wel in de Schriftteksten voorkomt. Nu we deze introductie achter de rug hebben, zullen we enkele Bijbelverzen tonen waarmee we de Drieëenheid kunnen bespreken.
1) Er is één God: Deuteronomium 6:4; 1 Korintiërs 8:4; Galaten 3:20; 1 Timoteüs 2:5.
2) De Drieëenheid bestaat uit drie Personen: Genesis 1:1; 1:26; 3:22; 11:7; Jesaja 6:8; 48:16; 61:1; Matteüs 3:16-17; Matteüs 28:19; 2 Korintiërs 13:14. Voor de passages in het Oude Testament is kennis van het Hebreeuws nuttig. In Genesis 1:1 wordt het meervoudig zelfstandig naamwoord “Elohim” gebruikt. In Genesis 1:26; 3:22; 11:7 en Jesaja 6:8 wordt het meervoudige voornaamwoord voor “ons” gebruikt. Dat “Elohim” en “ons” aan meer dan twee refereren kan NIET in twijfel worden getrokken. In het Nederlands bestaan er maar twee vormen: enkelvoud en meervoud. In het Hebreeuws bestaan er echter drie vormen: enkelvoud, tweevoud en meervoud. Tweevoud wordt ALLEEN voor twee gebruikt. In het Hebreeuws wordt de tweevoudige vorm gebruikt voor dingen die in paren voorkomen, zoals ogen, oren en handen. De woorden "Elohim" en "ons" zijn meervoudsvormen – zeer zeker meer dan twee – en moeten dus aan drie of meer refereren (Vader, Zoon, Heilige Geest).
In Jesaja 48:16 en 61:1 spreekt de Zoon terwijl hij refereert aan de Vader en de Heilige Geest. Vergelijk Jesaja 61:1 met Lucas 4:14-19 om te zien dat het de Zoon is die hier het woord heeft. Matteüs 3:16-17 beschrijft de doop van Jezus. We zien in deze beschrijving hoe God de Heilige Geest neerdaalt op God de Zoon terwijl God de Vader Zijn vreugde over de Zoon uitspreekt. Matteüs 28:19 en 2 Korintiërs 13:14 zijn voorbeelden van 3 verschillende personen in de Drieëenheid.
3) Er wordt in verschillende passages een onderscheid gemaakt tussen de leden van de Drieëenheid: In het Oude Testament is “HEER” verschillend van “Heer” (Genesis 19:24; Hosea 1:4). De "HEER" heeft een "Zoon" (Psalm 2:7, 12; Spreuken 30:2-4). Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de Geest en de “HEER” (Numeri 27:18) en "God" (Psalm 51:10-12). Er wordt een onderscheid gemaakt tussen God de Zoon en God de Vader (Psalm 45:6-7; Hebreeën 1:8-9). In het Nieuwe Testament spreekt Jezus in Johannes 14:16-17 tot de Vader over het sturen van een Helper, de Heilige Geest. Dit toont aan dat Jezus Zichzelf niet als Vader of als Heilige Geest ziet. Beschouw ook eens alle andere keren waar Jezus in de Evangelies tot de Vader spreekt. Sprak Hij tot Zichzelf? Nee. Hij sprak tot een andere persoon in de Drieëenheid – de Vader.
4) Elk lid van de Drieëenheid is God: De Vader is God: Johannes 6:27; Romeinen 1:7; 1 Petrus 1:2. De Zoon is God: Johannes 1:1, 14; Romeinen 9:5; Kolossenzen 2:9; Hebreeën 1:8; 1 Johannes 5:20. De Heilige Geest is God: Handelingen 5:3-4; 1 Korintiërs 3:16 (Degene die in mensen huist is de Heilige Geest - Romeinen 8:9; Johannes 14:16-17; Handelingen 2:1-4).
5) De ondergeschiktheid binnen de Drieëenheid: De Schriftteksten tonen dat de Heilige Geest ondergeschikt is aan de Vader en de Zoon, en dat de Zoon ondergeschikt is aan de Vader. Dit is een interne relatie die de godheid van geen van de personen van de Drieëenheid zou ontkennen. Dit is één van die zaken van de oneindige God die ons eindige verstand gewoonweg niet volledig kan bevatten. Zie Lucas 22:42; Johannes 5:36; Johannes 20:21; 1 Johannes 4:14 voor meer over de Zoon. Voor de Heilige Geest, zie: Johannes 14:16; 14:26; 15:26; 16:7 en vooral Johannes 16:13-14.
6) De taken van de individuele leden van de Drieëenheid: De Vader is de uiteindelijke bron of oorzaak van: 1) Het universum (1 Korintiërs 8:6; Openbaring 4:11); 2) goddelijke openbaringen (Openbaring 1:1); 3) verlossing (Johannes 3:16-17); en 4) De menselijke werken van Jezus (Johannes 5:17; 14:10). De Vader INITËERT al deze dingen.
De Zoon is de actor door wie de Vader de volgende werken verricht: 1) de schepping en het onderhoud van het universum (1 Korintiërs 8:6; Johannes 1:3; Kolossenzen 1:16-17); 2) goddelijke openbaringen (Johannes 1:1; Matteüs 11:27; Johannes 16:12-15; Openbaring 1:1); en 3) verlossing (2 Korintiërs 5:19; Matteüs 1:21; Johannes 4:42). De Vader doet al deze dingen door middel van de Zoon, die optreedt als Zijn vertegenwoordiger.
De Heilige Geest is het middel waarmee de Vader de volgende werken verricht: 1) schepping en onderhoud van het universum (Genesis 1:2; Job 26:13; Psalm 104:30); 2) goddelijke openbaringen (Johannes 16:12-15; Efeziërs 3:5; 2 Petrus 1:21); 3) verlossing (Johannes 3:6; Titus 3:5; 1 Petrus 1:2); en 4) de werken van Jezus (Jesaja 61:1; Handelingen 10:38). De Vader doet al deze dingen dus door middel van de macht van de Heilige Geest.
Geen enkele van de populaire illustraties zijn volledig nauwkeurige beschrijvingen van de Drieëenheid. Het ei (of de appel) voldoet niet omdat de schaal, het eiwit en het eigeel drie onderdelen van het ei zijn en niet het ei zelf. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn geen onderdelen van God, maar elk van hen is God. De voorstelling van het water is iets beter maar beschrijft de Drieëenheid nog steeds niet afdoende. Vloeistof, waterdamp en ijs zijn drie vormen waarin water voorkomt. De Vader, Zoon en de Heilige Geest zijn geen verschillende vormen waarin God voorkomt, maar elk van hen is God. Dus, hoewel deze illustraties ons wel een zeker beeld geven van de Drieëenheid, is dit beeld niet volledig accuraat. Een oneindige God kan niet volledig worden beschreven met behulp van een eindige voorstelling. In plaats van je te concentreren op de Drieëenheid, kun je proberen om je scherp te stellen op God’s grootsheid en het feit dat Zijn oneindige aard zo veel hoger is dan de onze. "Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman?" (Romeinen 11:33-34)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 19:03
|
|
|
Maar inhoudelijk Mar ?
Bedankt voor de link
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 februari 2011, 19:11
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Maar inhoudelijk Mar ?
Bedankt voor de link |
Inhoudelijk moet het de drie eenheid bewijzen zoals dat in de vertalingen zijn geplaatst, alzijnde bijbelse waarheid. De bijbel is naar de hand van het besluit vertaald, om daarmee de drie eenheid er tussen te voegen 2000 jaar terug al. en dat is wat jij leest en aantoont. Het is een "evangelie" welke niet van God komt maar afkomstig is van de catholisme die geloven in een drie ene zonnegod....
Mijn God is JHWH en is een (echad).
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 25 februari 2011, 19:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 09:29
|
|
|
mar, ík zie het heel anders; ik vergelijk het met de "drie-eenheid" van de mens. je bestaat als mens uit geest, ziel, en lichaam.
je ziel is niet geestelijk, je geest is niet lichamelijk, je lichaam is je ziel niet. snap je? niet te scheiden, maar wel EEN. ik denk dat je het zo met God ook een beetje kunt zien, hoewel God zoveel groter en heerlijker is dan wij ons kunnen voorstellen.
en ten diepste is het ook niet zo belangrijk hoe "drie-enig" God is. ik denk dat je als mens aan het begin moet beginnen; bij de oproep; zoon, dochter, geef Mij uw hart. de rest van kennen en weten komt later, sommige dingen kun je misschien pas bevatten in de eeuwigheid.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zaterdag 26 februari 2011, 09:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 13:49
|
|
|
HANNAH810 schreef: | je bestaat als mens uit geest, ziel, en lichaam. |
Dat is een aanname die de kerk aangenomen heeft.
Ik geloof namelijk dat de ziel mijn lichaam is. Zolang Gods adem (geest) in mij is ben ik een levende ziel.
De vraag is ben je een ziel of heb je een ziel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 13:54
|
|
|
er staat in de bijbel dat de ziel in je bloed huist mar. daarnaast; ook in de psychologie gaat men vaak van die driedeling uit, zover ik weet. en de ziel wordt door de adem van God ingeblazen; dat vind je terug in het scheppingsverhaal, dat ben ik met je eens; maar ook je zuurstof wordt in je bloed opgenomen, nietwaar?
kortom; hierin denk ik anders dan jij........
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zaterdag 26 februari 2011, 13:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 14:56
|
|
|
De schepping van de mens roept vele vragen op, die christenen doorgaans proberen te analyseren door het scheppingsverhaal woord voor woord uit te pluizen, sommige dingen geestelijk uit te leggen en schijnbaar vanzelfsprekende dingen zonder meer te aanvaarden. Wat moeilijk te begrijpen is wordt soms gewoonweg genegeerd of op nietszeggende wijze vertaald. Het Jodendom gaat echter anders om met haar hrvt Tora. Joden hebben immers op de eerste plaats niet te maken met een vertaling, maar met het origineel in hun eigen taal, het Hebreeuws! De rabbijnen maken bij hun uitleg van hrvt Tora vaak gebruik van de hn>m Mishna, de mondelinge leer, de >rdm Midrash, waarin zij de commentaren van andere rabbijnen raadplegen, en de dvmlt Talmud, een compilatie van het Joodse denken, om zodoende de diepere betekenis van de Bijbelteksten te onderzoeken en verstaanbaar te maken. Zo geven met name de ,y>rdm Midrashim een aantal antwoorden op de vraag, waarom er maar één mens werd geschapen, terwijl de Eeuwige het vermogen bezit, om zo véél mensen tegelijk te scheppen als Hijzelf wil: “Als de Heilige, gezegend zij Hij, méér dan één mens tegelijk had geschapen, dan hadden generaties later de nakomelingen zich op de borst geslagen: ‘Mijn vader was edeler dan de uwe.’” Daarom schiep G’d Adam geheel alléén, opdat alle nakomelingen voortaan zouden weten, dat zij één gemeenschappelijke vader hebben gehad, dat zij allen van één vader afstammen en dat niemand tot een hoger of lager ras behoort. Alle levende wezens schiep de Eeuwige door Zijn woord, maar de mens vormde Hij met Zijn eigen handen. Adam werd als enkeling geschapen opdat gij verstaan zult: “Wie een mens te gronde richt, met hem is het alsof hij de gehele mensheid te gronde heeft gericht - maar wie een mens redt, met hem is het alsof hij de gehele mensheid heeft gered.” Adam werd als enkeling geschapen, ook om G’ds grootheid te verkondigen, want de mens slaat vele munten met één en dezelfde vorm en alle lijken zij op elkaar; maar de Koning der koningen, de Heilige, geprezen zei Hij, drukt op ieder mens een stempel als bij de eerste Adam, en toch lijkt geen mens op de andere. Elk mens heeft een ander lichaam, een andere ziel en een andere geest, waardoor hij zich onderscheidt van andere mensen. Maar nu komen nieuwe vragen: is dit lichaam anders dan het opstandingslichaam waarover later in de Bijbel gesproken wordt? En is de geest iets anders dan de ziel? Is het niet het zelfde? Wat is het verschil? Ik ga in deze bijbelstudie de drie elementen, die samen de mens vormen, één voor één nader toelichten. We beginnen met het lichaam, want dat heeft de Eeuwige eerst geschapen voordat Hij de levensadem inblies.
Werner stauder.
Voor diegene welke meer willen weten wat de bijbel leert de link:
http://www.messiaanshetlevendwater.be/Werner%20Stauder/Bestanden%20studies/Kleur/079._Lichaam,_ziel_en_geest_-_haGuf_v'haNefesh_v'haRuach_-_kleur[1].htm
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zaterdag 26 februari 2011, 21:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 15:00
|
|
|
MAR907 schreef: | Inhoudelijk moet het de drie eenheid bewijzen zoals dat in de vertalingen zijn geplaatst, alzijnde bijbelse waarheid. De bijbel is naar de hand van het besluit vertaald, om daarmee de drie eenheid er tussen te voegen 2000 jaar terug al. en dat is wat jij leest en aantoont. Het is een "evangelie" welke niet van God komt maar afkomstig is van de catholisme die geloven in een drie ene zonnegod....
Mijn God is JHWH en is een (echad). |
In je profiel lees ik dat je baptist bent toch ....kwam het volgende tegen. m.n. punt 6 .De Heilige Geest
http://www.baptistenpapendrecht.nl/files/brochures/deel3_verkortebelijdenis.pdf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 15:51
|
|
|
Jeempie jongens. De man stelt een enkele vraag en krijgt een hoos van informatie over zich heen. Als een kind van 2 je vraagt waar het brood vandaan komt zeg je toch ook niet bij de boer en die zaait op kleigrond of zandgrond en die zaait dit of dat graan omdat het wel of niet biologisch is en met die machine ipv met die andere machine omdat het ....... een eenvoudige vraag vraagt om een eenvoudig antwoord. (ook al is het onderwerp niet zo eenvoudig als we zouden willen).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 15:58
|
|
|
je link werkt hier niet, mar.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 17:59
|
|
|
dit artikel spreekt de mening van mar volgens mij juist tegen lisa. dus ik wacht af wat mar er zelf van zegt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 18:47
|
|
|
HANNAH810 schreef: | dit artikel spreekt de mening van mar volgens mij juist tegen lisa. dus ik wacht af wat mar er zelf van zegt. |
Klopt, vond ik ook. Maar het was het enige artikel wat ik kon vinden afgaande op hoe hij de link had beschreven. Ben dus ook heeeeeel benieuwd waar hij mee komt. We wachten in spanning af Mar.
P.s. heb je nog iemand gevonden?
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zaterdag 26 februari 2011, 18:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 20:14
|
|
|
HANNAH810 schreef: | dit artikel spreekt de mening van mar volgens mij juist tegen lisa. dus ik wacht af wat mar er zelf van zegt. |
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op zaterdag 26 februari 2011, 20:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 21:24
|
|
|
HANNAH810 schreef: | je link werkt hier niet, mar..... |
Nu wel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 21:26
|
|
|
LEONARD480 schreef: | In je profiel lees ik dat je baptist bent toch ....kwam het volgende tegen. m.n. punt 6 .De Heilige Geest
http://www.baptistenpapendrecht.nl/files/brochures/deel3_verkortebelijdenis.pdf |
Mijn achtergrond is babtist dat zegt niet dat ik babtist ben of dat het is...
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zaterdag 26 februari 2011, 21:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 21:28
|
|
|
Nee Lisa, ik heb hem al anders gelinkt. het licht aan de basics van deze site programma.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zaterdag 26 februari 2011, 21:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 21:43
|
|
|
MAR907 schreef: | Mijn achtergrond is babtist dat zegt niet dat ik babtist ben of dat het is... |
Apart en wat dat betreft roept mij nog meer vraagtekens..je mag best een mening verkondigen, maar als je aan de ene kant roept ik ben baptist en vervolgens in dezelfde zin dit als het ware weer ontkent ...begrijp ik niet...je staat achter je geloofsovertuiging of niet en niet in de zin van een halve baptist. Maar als jij me kunt uitleggen waarop dit voornamelijk is gebaseerd ..of zit er in de baptisten onderling daarin zoveel ruimte met zoveel verschillende meningen. Leg mij maar eens nader uit......ben zeer benieuwd naar jouw opvattingen en of mening.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 21:52
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Apart en wat dat betreft roept mij nog meer vraagtekens..je mag best een mening verkondigen, maar als je aan de ene kant roept ik ben baptist en vervolgens in dezelfde zin dit als het ware weer ontkent ...begrijp ik niet...je staat achter je geloofsovertuiging of niet en niet in de zin van een halve baptist. Maar als jij me kunt uitleggen waarop dit voornamelijk is gebaseerd ..of zit er in de baptisten onderling daarin zoveel ruimte met zoveel verschillende meningen. Leg mij maar eens nader uit......ben zeer benieuwd naar jouw opvattingen en of mening. |
Kijk in ben niet babtist, daar was ik lid van (achtergrond).... Ik heb ook al diverse keren gezegd op het forum, ik leef in het christendom maar ben er niet van... Voor jou een raadsel... Voor mij een onafhankelijkheid, waardoor ik niet besmet wordt door de babylonische denkwijze.... Ik ben daar niet van en wil er ook niet van zijn......
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zaterdag 26 februari 2011, 22:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 februari 2011, 22:02
|
|
|
MAR907 schreef: | Kijk in ben niet babtist, daar was ik lid van (achtergrond).... Ik heb ook al diverse keren gezegd op het forum, ik leef in het christendom maar ben er niet van... Voor jou een raadsel... Voor mij een onafhankelijkheid, waardoor ik niet besmet wordt door de babylonische denkwijze.... Ik ben daar niet van en wil er ook niet van zijn...... |
Dit is nu helder Mar ...begrijp je wel hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 27 februari 2011, 13:29
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Er is elders op het forum een discussie gaande over dit. Voor mij is deze discussie niet nodig. Ik geloof in beide. Jezus is God, Jezus is de Zoon. God de Vader en toch is er maar 1 God. Ik denk dat je het kunt vergelijken met het volgende voorbeeld: Je hebt de zon, de maan en de sterren… die hebben gemeen dat het "een hemellichaam" is… maar het zijn wel 3 verschillende lichtbronnen. (Of de mens, het is maar 1 mens en toch heeft het en een ziel en een geest en een lichaam, 3 in 1 zeg maar. Zou je het daar ook niet mee kunnen vergelijken ? of in elk geval wat bij voor kunnen stellen ?). |
ff nog een toevoeging aan mijn stukje. Allereerst was mijn 1e vergelijking misschien niet helemaal waar... of de maan een lichtbron is valt immers over te twisten Maar goed, ik hoop dat het wel begrepen werd.
Omdat Hannah ook het 2e voorbeeld aanhaalde wil ik daar nog wel iets aan toevoegen. Hoe mooi de vergelijking met "ziel, geest en lichaam" ook is, ik zei al dat het ergens een mysterie is. De vergelijking klopt niet helemaal denk ik, omdat als je als mens iets weet ook in zijn geheel weet en niet een deel is van jou dat dit niet weet.
We weten allemaal dat Jezus Christus wederkomt... maar wanneer Jezus precies wederkomt, weet zelfs de Zoon niet, maar alleen God de Hemelse Vader. Dus ze zijn ergens ook individuele Persoonlijkheden (als ik dat zo mag noemen) en toch zijn God en Jezus 1. Wat ik al zei, een mysterie. Iets wat je niet met je menselijk redeneren kan bevatten... misschien 'moet' je het zelf maar gaan ervaren... en dat begint m.i. allereerst bij geloven !!
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 27 februari 2011, 13:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KLAPROOS940
|
|
Geplaatst: zondag 27 februari 2011, 13:45
|
|
|
Wat ik nog aan bovenstaande reacties wil toevoegen is dat het er niet omgaat om theoretische discussies zoals hoe het nu precies zit met de die-eenheid van God uit te kunnen leggen en verklaren. Maar zoals je zelf zegt luisteren naar Gods stem. Hij is de Weg, dus Hij wijst je wel welke weg je moet gaan in je leven. Jezus is ook de Waarheid, dus Hij zal je leren wat Waarheid is, wat van God komt en wat niet. En Hij is het Leven, door de Heilige Geest kun je leven in al zijn volheid ervaren. Nu en in de eeuwigheid.
Ik wens je veel zegen hierbij, om te ontvangen en om door te geven aan anderen, Klaproos
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|