|
PRECIOUS213
|
|
Geplaatst: zondag 20 februari 2011, 13:15
|
|
|
Bewust kiezen!! De voorganger van mijn toenmalige gemeente zei een keer: “Als je niet kiest voor Jezus, heb je automatisch gekozen voor de duivel”. Als gelovige kon het ik beamen, het leek me niet meer dan logisch. Nu enkele jaren verder begrijp ik de essentie van die woorden. Ik heb ontdek dat de realiteit van deze woorden anders zijn dan we denken of doen. We hebben ooit een gastspreker gehad en die had het over “kies om gekozen te worden”. De bijbel leert ons dat het belangrijk is om God lief te hebben met geheel ons ziel, hart en ons verstand. En onze naaste als onszelf. Math. 22:37. Wanneer ons iets overkomt handelen we vaak impulsief. Als we de vraag zouden moeten beantwoorden waarom we impulsief handelde is het antwoord meestal “Ik had geen keus”. Ik heb gemerkt dat we altijd een keus hebben. Of we die keus bewust maken of niet. Wij zijn wie we zijn door de keuzes die we weer maken. Ik heb me laten vertellen dat de mens alles doet wat hem voordeel oplevert. Voordeel hoeft niet altijd uitgedrukt te worden in geld. Indien ik een goed gevoel heb bij een relatie dan is dat voor mij al een voordeel. Indien ik mij in mijn werksituatie prettig voel, dan is dat voor mij een voordeel. Echter hoeft mijn voordeel niet altijd nuttig te zijn. Ik wil het in dit stuk niet hebben over wat nuttig is, maar over kiezen. In ons kiezen kunnen we soms passief zijn, hopende dat een ander de keus voor ons maakt. Hoewel een ander de keus voor ons maakt hebben wij onbewust gekozen. Waarom passief kiezen? Doen wij dit omdat we niet bereid zijn de verantwoordelijkheid te dragen voor onze keuze? Is het misschien omdat het ons niet kan schelen wat er van ons gedacht en verwacht wordt? Je merkt dat er geen duidelijk antwoord is. Iedereen heeft zijn eigen reden om soms passief te kiezen. Ik heb een hele zware tijd achter de rug en ik prijs de naam van Jezus dat het voorbij is. In deze periode ben ik ook passief geweest dat er keuzes voor mij gemaakt werden. In mijn gedachten had ik al heel veel keuzes gemaakt, maar als het erop aan kwam dan durfde ik het niet. Ik overdacht de gevolgen van mijn keuzes en nam een passieve houding aan. Zodra ik de gevolgen overdacht, zag ik beren die me wilden verscheuren of bergen die ik niet kon beklimmen. Kortom ik zag alleen de moeilijkheden en niet de mogelijkheden. Wat ben ik de Heere toch dankbaar dat Hij mij opgewekt heeft. Door het onderzoeken van Zijn Woord heeft Hij mij gebracht tot het maken van een bewuste keus. Ik heb mijn situatie geanalyseerd en mezelf enkele vragen gesteld en die beantwoord met mijn hart, ziel en verstand. Mijn hart die mijn gevoel symboliseert, het hebben van voordeel. Mijn ziel die hardnekkig weigert te buigen voor de Koning der Koningen en mijn verstand die dan de afweging maakt. Ik heb mijn analyse naast het Woord van God gelegd en die heeft al mijn antwoorden van tafel geveegd. Ik heb toen bewust gekozen om te buigen voor God de Vader, zodat Hij door mij heen kan werken. De oproep aan u vandaag is dan ook om een bewuste keus te maken. Openb.3:14-22 leert dat de mens die geen bewuste keus maakt, koud noch heet is. Indien je geen keus maakt wordt je uit God zijn mond gespuugd. Indien je een bewuste keus maakt hoef je er geen spijt van te hebben, wat de gevolgen ook zijn. Maak een keus! Jozua leert ons in hoofdstuk 24:15 “.. indien het kwaad is in uw ogen om de Here te dienen, kiest dan heden wie gij dienen zult, of de goden van je voorouders of de goden van het land waar je bent komen wonen”. Hij geeft overigens aan dat hij die keus gemaakt heeft en zegt: “Ik en mijn huis zullen de Here dienen”. Het is niet het opleggen van iemands wil. Het is een keuze maken, die jouw toekomst bepaald. Choose wisely, be blessed.
Dit stuk wou ik met jullie delen. Overgenomen uit het boek bewust kiezen.
Ik kon mezelf hiermee identificeren en het heeft veel voor me betekend de afgelopen tijd. Ik hoop dat het voor jou als lezer ook van betekenis kan zijn. God zegen en groetjes Precious[size=9][/size]
|
|