ChristianMatch

Forum

bepaald worden door het Woord
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zondag 20 februari 2011, 00:02

Soms kan een vers, een tekst, een woord uit Het Woord je zo aanspreken dat het is alsof de Levende God rechtstreeks met jou in gesprek gaat,
zo mocht ik al ervaren dat mijn hart soms ff stil staat (bij wijze van spreken) van tschrikken omdat ik zo geraakt ben door iets,
dat ik gewoon weet dat het een antwoord van God is op wat mij bezig houdt.

Het is ondertussen ongeveer 15 of 16 jaar geleden dat ik de Heer Jezus werkelijk aannam in mijn leven,
en in deze beginperiode van mijn nieuw geloofsleven kwam ik in contact met evangelische christenen.
na ongeveer een klein jaar ermee op te trekken en bijbelstudies te doen,
werd ik enorm opgeschrikt van het woord :
Jakobus 3 : Laat niet zovelen uwer leraars zijn, .............en alsof ik in levende lijve "hoorde spreken tot mij" werd hieraan toegevoegd : je hoort Mij niet meer!
Dit is de laatste toenmalige samenkomst / bijbelstudie geweest die ik meemaakte. Ik ben eruit gestapt, die evangelische gemeente/christenen was niets voor mij, ondanks de vele wijsheden die ik er opgedaan had.
Nooit heb ik deze mensen veroordeeld, maar ik voelde mij er niet op mijn plaats. Maar de doorslag waren de woorden : Laat niet zovelen uw leraars zijn...........!

Laat niet zovelen uw leraars zijn.......je hoort niet meer wat Ik zeg.........
het is heel lang blijven hangen bij mij,
ik werd er zelfs door in de war gebracht, hoe kon ik nu verkeerd bezig zijn door mij te laten onderrichten? of was het de satan die hier tot mij gesproken had? of had God andere bedoelingen met mij?

Het is toen dat ik terugkeerde naar de katholieke kerk,
waar ik toch heel veel van de evangelische christenen miste,
waar ik mij eenzaam voelde,
maar waar ik wel iemand ontmoette die mij gedurende enkele jaren persoonlijk begeleidde en steunde.
Maar ik had het enorm zwaar in het begin,
dacht dat ik aan afgodenverering deed met al hun beelden, met hun gewijde ceremoniën enz...........
maar toch denk ik dat ik daar het dichtst naar God toe gegroeid ben!

Nog enkele jaren later voelde ik in de katholieke kerk een enorm gemis aan opbouw, aan ht Woord,
meer en meer kwam ik buiten met het gevoel wat zit ik hier te doen?

zodoende ben ik met mijn geloof alleen gebleven thuis, niet meer praktiserend, regelmatig mijn bijbel nemend, en vanuit mijn hart rechtstreeks tot God biddend,

tot ik vorig jaar langere tijd het idee kreeg naar een evangelische gemeente te gaan hier in de buurt,
ergens in oktober de stap zette
en ik mij er sedertdien thuis voel,
en waar God aan mij persoonlijk een teken gaf dat ik daar goed zat!

maar toch blijft dit door mijn hoofd spoken.....
hebben jullie dat ook soms dat je denkt dat God tot je spreekt,
maar dat je later twijfelt of Hij het wel was?
kan satan de bijbel gebruiken om je te misleiden????
ik mag er niet aan denken dat ik zovele jaren verkeerd zou gezeten hebben omdat ik "dacht" dat God tot mij gesproken had!

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op zondag 20 februari 2011, 00:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: zondag 20 februari 2011, 00:16

maar toch blijft dit door mijn hoofd spoken.....
hebben jullie dat ook soms dat je denkt dat God tot je spreekt,
maar dat je later twijfelt of Hij het wel was?
kan satan de bijbel gebruiken om je te misleiden????

Hallo Marylien .
Ik geloof zeker dat de duivel op allerlei manieren jou in de war kan brengen ik weet het eigelijk wel zeker want toen mn vader op zn sterfbed lag vroeg hij aan ons of hij het wel goed gedaan heeft en ik kan alleen maar zeggen dat ik soms wel jaloers geweest ben in de goed zin hoe hij met het geloof omging.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zondag 20 februari 2011, 00:32

MARTIN695 schreef:
Hallo Marylien .
Ik geloof zeker dat de duivel op allerlei manieren jou in de war kan brengen ik weet het eigelijk wel zeker want toen mn vader op zn sterfbed lag vroeg hij aan ons of hij het wel goed gedaan heeft en ik kan alleen maar zeggen dat ik soms wel jaloers geweest ben in de goed zin hoe hij met het geloof omging.
Sjalom.
Martin

Toch erg dat satan een mens op zijn sterfbed nog blijft lastig vallen!
Maar tegelijkertijd sprak de liefde voor jullie uit zijn vraag, uit zijn onrust of twijfel hé Martin,
en zulke liefde heeft je vader alleen maar van God gekregen, heel zeker niet van satan!
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: zondag 20 februari 2011, 22:08

MARYLIEN613 schreef:
Toch erg dat satan een mens op zijn sterfbed nog blijft lastig vallen!
Maar tegelijkertijd sprak de liefde voor jullie uit zijn vraag, uit zijn onrust of twijfel hé Martin,
en zulke liefde heeft je vader alleen maar van God gekregen, heel zeker niet van satan!

Hallo Marylien

Dat klopt dat hij heel veel van ons gehouden heeft maar hij was ook bang dat hij het voor GOD niet alles gedaan heeft terwijl het een bijzondere man was wat het geloof betrof want bij alles was het de HEER die boven al stond maar dan toch die angst of het wel goed gedaan was .
En hij is nu bij onze HEEr en meer is eigelijk niet belangrijk voor mij.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 13:34

zal voor je bidden.

ben je wedergeboren marylien?
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 14:21

DAVID923 schreef:
zal voor je bidden.

Mag ik je een raad geven David, zou je dit soort persoonlijke vragen, in een mail aan Marylien willen stellen.
In het verleden zijn deze vragen wel vaker gesteld op het forum, en telkens blijkt dat het te persoonlijke vragen zijn voor op een forum. Engeltje smiley

Dus de vraag is prima, maar niet voor op het forum m.i.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 14:26

lijkt me een redelijk normale en urgente vraag.
maar misschien heb je gelijk, omdat dit een publieke setting is.
bedankt voor de raad.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 19:31

DAVID923 schreef:
zal voor je bidden.

Zoals Cross al aangeeft, is het handiger om dergelijke vragen persoonlijk te stellen en niet op het forum.

Daarnaast ben ik wel nieuwsgierig waarom een dergelijke vraag van urgent belang is volgens jou, want bidden kun je toch voor iedereen, ongeacht zijn/haar levensbeschouwing/geloofsstaat?
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 20:19

tuurlijk kan ik bidden, maar als iemand niet wedergeboren is dan is die persoon iet gered, en kan het het 1 van of de oorzaak zijn voor de twijfel en ziele strijd. de denominatie of theologische inslag staat er los van. maar ken je God, beter nog kent Hij jou? heb je de Geest?

en snap je 2 cor 5:17 en het gesprek tussen Jezus en nicodemiues in joh 3? etc etc..
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 21:19

DAVID923 schreef:
tuurlijk kan ik bidden, maar als iemand niet wedergeboren is dan is die persoon iet gered, en kan het het 1 van of de oorzaak zijn voor de twijfel en ziele strijd.

Ik mis in deze gedachtengang de ook bij wedergeborenen aanwezige twijfel/strijd. Want wedergeboorte is geen garantie voor een behouden reis, wel voor een behouden aankomst! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 21:28

DAVID923 schreef:
zal voor je bidden.

Ja David, ik ben wedergeboren,

moet wel zeggen dat ik het raar vind dat je dit vraagt ?
om niet te zeggen dat je vraag overkomt alsof je je nogal verheven voelt over anderen sorry, maar zo is het wel.

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op vrijdag 11 maart 2011, 21:40
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 22:22

ik vraag dat omdat er vaak een valse veiligheid bij mensen is. zie:

[url] http://www.youtube.com/watch?v=uuabITeO4l8[/url]

http://www.youtube.com/watch?v=uuabITeO4l8

euuh hoe doe je dat? Geschokte, onthutste smiley

Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 11 maart 2011, 22:22
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 22:25

DAVID923 schreef:

De link in je bericht plakken.. selecteren en dan op URL klikken bedoel je.... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
LISA610
op vrijdag 11 maart 2011, 22:32
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 22:26

DAVID923 schreef:

en wat bedoel je hier mee?

weet ik ook niet
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 09:56

LISA610 schreef:
De link in je bericht plakken.. selecteren en dan op URL klikken bedoel je.... Knipoog smiley

ja tnx
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 11:38

[quote=DAVID923]ik vraag dat omdat er vaak een valse veiligheid bij mensen is. zie:

daarmee ben ik nog geen cent wijzer,
waarom doe je alsof je boven een ander staat?
da's nu een houding die we als christen absoluut niet mogen hebben.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 11:41

DAVID923 schreef:

[url] http://www.youtube.com/watch?v=uuabITeO4l8[/url]

Misschien moet je dan juist Johannes 3 nog eens lezen David:
Johannes 3: 1-21
1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 13:00

@marylien jammer dat je het zo opvat, was een goed bedoelde vraag.
misschien zou je IPV zo te stijgeren eens moeten afvragen of ik geen goede vraag stel?

@lisa

mooie tekst, die onderbouwt mijn punt/vraag perfect.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 13:09

DAVID923 schreef:
@marylien jammer dat je het zo opvat, was een goed bedoelde vraag.
misschien zou je IPV zo te stijgeren eens moeten afvragen of ik geen goede vraag stel?

@lisa

mooie tekst, die onderbouwt mijn punt/vraag perfect.

Thx David. Wat het "stijgeren" van Marylien betreft moet ik jou er denk ik toch even op wijzen dat ik heel goed begrijp wat ze bedoeld. Ook ik krijg uit jou bijdragen een beetje de indruk dat jij je verheven voelt boven anderen omdat jij wedergeboren bent en er blijkbaar op voorhand vanuit gaat dat anderen dat niet zijn.

Los daarvan heb ik meerdere bijdragen van jou gezien en gelezen en daaruit proef ik een stuk twijfel in jou vertrouwen in God onvoorstelbare grote kracht en macht. Juist daarom David: groei in het geloof, in het vertrouwen in en op God. Dat is iets wat ik jou van harte toe wens. Knipoog smiley

En nee, daarmee zeg ik niet dat ik uitgegroeid of uitgeleerd ben, integendeel. Dat zijn we als mens nooit. Laten we echter vooral niet proberen te doen alsof wij het allemaal beter weten dan een ander, maar ons vertrouwen stellen op Degene die het werkelijk beter weet. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 13:22

LISA610 schreef:
Thx David. Wat het "stijgeren" van Marylien betreft moet ik jou er denk ik toch even op wijzen dat ik heel goed begrijp wat ze bedoeld. Ook ik krijg uit jou bijdragen een beetje de indruk dat jij je verheven voelt boven anderen omdat jij wedergeboren bent en er blijkbaar op voorhand vanuit gaat dat anderen dat niet zijn.

Los daarvan heb ik meerdere bijdragen van jou gezien en gelezen en daaruit proef ik een stuk twijfel in jou vertrouwen in God onvoorstelbare grote kracht en macht. Juist daarom David: groei in het geloof, in het vertrouwen in en op God. Dat is iets wat ik jou van harte toe wens. Knipoog smiley

En nee, daarmee zeg ik niet dat ik uitgegroeid of uitgeleerd ben, integendeel. Dat zijn we als mens nooit. Laten we echter vooral niet proberen te doen alsof wij het allemaal beter weten dan een ander, maar ons vertrouwen stellen op Degene die het werkelijk beter weet. Lachende smiley

Een wedergeboren mens is in principe toch nederig ???
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 13:24

jammer dat jullie dat zo opvatten die manier van brengen, misschien moet ik toch beter nadenken hoe ik dingen breng.

(al is dat geen excuus voor de ander om de inhoud te negeren)

en niet om mezelf die autoriteit aan te meten, maar wisten jullie dat de profeten, Jezus en apostelen, soms ook echt recht voor zn raap waren?
in deze westerse cultuur moet alles bedekt worden onder de mantel der liefde, en word je afgerekend op de vorm, terwijl de inhoud best relevant is.

Maar goed, ik wil geen aanstoot geven, zal er op letten, dank je voor de vermaning.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 13:51

DAVID923 schreef:
jammer dat jullie dat zo opvatten die manier van brengen, misschien moet ik toch beter nadenken hoe ik dingen breng.

(al is dat geen excuus voor de ander om de inhoud te negeren)

en niet om mezelf die autoriteit aan te meten, maar wisten jullie dat de profeten, Jezus en apostelen, soms ook echt recht voor zn raap waren?
in deze westerse cultuur moet alles bedekt worden onder de mantel der liefde, en word je afgerekend op de vorm, terwijl de inhoud best relevant is.

Maar goed, ik wil geen aanstoot geven, zal er op letten, dank je voor de vermaning.

Hai David. Ik ben helemaal niet van mening dat alles bedekt moet worden met de mantel der liefde. Ben juist zelf ook iemand die behoorlijk recht voor de raap is (maar wellicht was je dat inmiddels opgevallen). Daar is in mijn ogen dan ook helemaal niets mis mee. En idd.. ik denk dat jou bedoeling goed is, maar dat de manier waarop je het nu verwoord ertoe leidt dat jouw boodschap niet over op de manier die je zelf voor ogen had. Dat is jammer, want juist daardoor krijg je wellicht andere andere reacties dan je zelf had verwacht of gehoopt. Knipoog smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1