Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 12:11
|
|
|
...
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op zondag 29 mei 2011, 21:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 13:00
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | wat betekent:
anders evangelisch PKN er staan soms "geloven" vermeld in het profiel waarvan ik mij afvraag wat dit betekent!
sorry mensen ben van belgië, hier ken ik alleen de katholieken, de evangelische christenen, de protestanten en that's it. |
in dat geval valt "anders evangelisch" onder evangelisch, marylien en pkn onder protestant...........
(pkn is ontstaan vanuit een fusie tussen verschillende kerkgenootschappen, een aantal jaren geleden; via google kun je wel informatie vinden verwacht ik)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ALOUS961
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 14:38
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | wat betekent:
anders evangelisch PKN er staan soms "geloven" vermeld in het profiel waarvan ik mij afvraag wat dit betekent!
sorry mensen ben van belgië, hier ken ik alleen de katholieken, de evangelische christenen, de protestanten en that's it. |
PKN staat voor Protestantse Kerk Nederland. Fusie tussen hervormde kerk en Gereformeerde kerk. Sommige gemeenten doen mee met behoud van identiteit en sommigen gaan in alles samen. Anders evangelisch wil zeggen dat het niet bij het voorgedrukte rijtje staat. En sommigen bedoelen er mee dat ze gewoon evangelisch zijn en niet odner een noemer willen vallen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 15:36
|
|
|
...
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op zondag 29 mei 2011, 21:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 16:30
|
|
|
ALOUS961 schreef: | PKN staat voor Protestantse Kerk Nederland. Fusie tussen hervormde kerk en Gereformeerde kerk. |
bijna goed: de Evangelisch Lutherse Kerk is meegegaan in de fusie, maar heeft (als ik me goed herinner) haar eigen synode behouden.
het mooie van de PKN vind ik dat er verschillende stromingen en meningen zijn. van vrijzinnig tot bevindelijk, 't kan allemaal in de PKN. de bevindelijken die indertijd onoverkomelijke bezwaren hadden bij de fusie zijn toen (oneerbiedig gezegd) 'voor zichzelf begonnen' onder de naam 'Hersteld Hervormde Kerk'. dat is, zo je wilt, een afsplitsing van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk.
hoe weet ik dat? ik kom zelf uit de Lutherse Kerk, ben er geboren en getogen. door omstandigheden indertijd de kerk verlaten, maar op papier (en ook wel in hart en nieren) nog Luthers. verder hoor en lees ik nog wel eens wat in De Waarheidsvriend, weekblad van de Gereformeerde Bond.
meer informatie over de kerken in het algemeen en in NL in het bijzonder, en een schema (alleen met Windows IE) kan je vinden op www.kerkzoeker.nl. wat er in het schema niet bijstaat is het ontstaan van de (Oosters) Orthodoxe Kerk, een afsplitsing van de Roomse Kerk in 1066. dit had (als ik het goed heb) te maken met het uiteenvallen van het Groot Romeinse Rijk (maar pin me er niet op vast).
Laatst aangepast door
|
GRIFFIN748
|
op donderdag 23 december 2010, 16:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 17:04
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | bijna goed: de Evangelisch Lutherse Kerk is meegegaan in de fusie, maar heeft (als ik me goed herinner) haar eigen synode behouden.
het mooie van de PKN vind ik dat er verschillende stromingen en meningen zijn. van vrijzinnig tot bevindelijk, 't kan allemaal in de PKN. de bevindelijken die indertijd onoverkomelijke bezwaren hadden bij de fusie zijn toen (oneerbiedig gezegd) 'voor zichzelf begonnen' onder de naam 'Hersteld Hervormde Kerk'. dat is, zo je wilt, een afsplitsing van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk.
hoe weet ik dat? ik kom zelf uit de Lutherse Kerk, ben er geboren en getogen. door omstandigheden indertijd de kerk verlaten, maar op papier (en ook wel in hart en nieren) nog Luthers. verder hoor en lees ik nog wel eens wat in De Waarheidsvriend, weekblad van de Gereformeerde Bond.
meer informatie over de kerken in het algemeen en in NL in het bijzonder, en een schema (alleen met Windows IE) kan je vinden op www.kerkzoeker.nl. wat er in het schema niet bijstaat is het ontstaan van de (Oosters) Orthodoxe Kerk, een afsplitsing van de Roomse Kerk in 1066. dit had (als ik het goed heb) te maken met het uiteenvallen van het Groot Romeinse Rijk (maar pin me er niet op vast). |
Mijn ervaring is toch wel dat het PKN proces niet zo vlekkeloos verloopt als jij nu beschrijft........ Blijft toch altijd wat gesteggel over Hervormden en Gereformeerden, in theorie hoort dat niet natuurlijk maar de praktijk is wat weerbarstiger........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 17:08
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Mijn ervaring is toch wel dat het PKN proces niet zo vlekkeloos verloopt als jij nu beschrijft........ Blijft toch altijd wat gesteggel over Hervormden en Gereformeerden, in theorie hoort dat niet natuurlijk maar de praktijk is wat weerbarstiger........ |
klopt, hoor. zoals bij zoveel andere dingen is ook hier de praktijk niet het verlengde van de theorie. ik hoor zo af en toe van mijn moeder nog wel eens wat over (fianciële) zaken in haar kerk (Herv./Geref. De Lutheranen zijn in Hilversum zelfstandig gebleven).
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|