Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 18:06
|
|
|
Waarom staat er in de ene bijbelvertaling als 7de gebod "gij zult niet echtbreken" en in de andere "gij zult geen overspel plegen"?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 18:15
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Waarom staat er in de ene bijbelvertaling als 7de gebod "gij zult niet echtbreken" en in de andere "gij zult geen overspel plegen"? |
Woordenboek Van Dale: echtbreuk : het schenden van de huwelijkstrouw door vreemd te gaan
Exodus 20 [1 v.] Gij zult niet echtbreken.
echtscheiding : ontbinding van een huwelijk
Het woord echtscheiden of een afleiding hiervan is in de bijbel niet te vinden Echtbreken en echtscheiden zijn duidelijk twee onderscheiden zaken, waarvan echtbreuk(dus overspel) in de wet van God verboden wordt.
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op dinsdag 21 december 2010, 18:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 19:31
|
|
|
Jezus zelf ook in mat 19.
Daarom meng ik me niet in de topic over scheiden, dan word ik waarschijnlijk gestenigd:P
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 19:40
|
|
|
DAVID923 schreef: | Jezus zelf ook in mat 19.
Daarom meng ik me niet in de topic over scheiden, dan word ik waarschijnlijk gestenigd:P | Nou David, ik dacht dat we altijd goede discussies hadden. Geef je mening maar, vind ik geen probleem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:55
|
|
|
David, ik ben met jou niet mee eens
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 21:36
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Waarom staat er in de ene bijbelvertaling als 7de gebod "gij zult niet echtbreken" en in de andere "gij zult geen overspel plegen"? |
Kwestie van interpretatie van het woord in de grondtaal... Als je de Bijbel als geheel bekijkt, is toch overspel dé reden voor echtbreuk/scheiding, waarmee de begrippen dus gewoon parallel gebruikt kunnen worden. Dit is wrschl waarom die ene vertaling direct voor het parallelwoord gekozen heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 21:44
|
|
|
Vanuit het Hebreeuws is "echtbreken" het verbreken van een verbond... Dus dat kan ook op andere factoren slaan dan een huwelijk....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 december 2010, 22:45
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Woordenboek Van Dale:echtbreuk : het schenden van de huwelijkstrouw door vreemd te gaan
Exodus 20 [1 v.] Gij zult niet echtbreken.
echtscheiding : ontbinding van een huwelijk
Het woord echtscheiden of een afleiding hiervan is in de bijbel niet te vinden Echtbreken en echtscheiden zijn duidelijk twee onderscheiden zaken, waarvan echtbreuk(dus overspel) in de wet van God verboden wordt. |
Dank je Jolan,het is me nu duidelijk!
En........het was gewoon een vraag,niet bedoeld om een discussie over echtscheiding uit te lokken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 22 december 2010, 21:07
|
|
|
Bij overspel is er een 3e in het spel... Soms denk ik wel eens hoe het kan dat bijv. de vader van Samuel 2 vrouwen had... in die tijd was dus anders... Maar daarom denk ik dat het vooral gaat hier over trouw
God is (blijkbaar) een God die trouw erg belangrijk vindt... Bij overspel schend je die trouw... ga je er met een ander vandoor die buiten de relatie staat.
Natuurlijk zijn er behalve overspel nog vele andere oorzaken die man en vrouw van elkaar verwijderd houden... bijv. als mensen niet meer met elkaar praten, niks meer van hunzelf verwachten, genoeg hebben van de relatie en het huwelijk willen stoppen om een andere reden dan overspel... of hoe vaak hoor je niet dat de 1 niet meer van de ander houdt ? Maar in alle gevallen wordt de trouw verbroken... En dan heb ik het nog niet eens over de seks die bedoeld is voor een blijvende relatie... maar ook hier is de trouw weer belangrijk.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op woensdag 22 december 2010, 21:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BILLY701
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 december 2010, 23:01
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Bij overspel is er een 3e in het spel... Soms denk ik wel eens hoe het kan dat bijv. de vader van Samuel 2 vrouwen had... in die tijd was dus anders... Maar daarom denk ik dat het vooral gaat hier over trouw
God is (blijkbaar) een God die trouw erg belangrijk vindt... Bij overspel schend je die trouw... ga je er met een ander vandoor die buiten de relatie staat.
Natuurlijk zijn er behalve overspel nog vele andere oorzaken die man en vrouw van elkaar verwijderd houden... bijv. als mensen niet meer met elkaar praten, niks meer van hunzelf verwachten, genoeg hebben van de relatie en het huwelijk willen stoppen om een andere reden dan overspel... of hoe vaak hoor je niet dat de 1 niet meer van de ander houdt ? Maar in alle gevallen wordt de trouw verbroken... En dan heb ik het nog niet eens over de seks die bedoeld is voor een blijvende relatie... maar ook hier is de trouw weer belangrijk. |
Het komt hard aan susannah als je word bedrogen door degene die je voor eeuwig trouw heeft beloofd bij het altaar
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 25 december 2010, 21:41
|
|
|
BILLY701 schreef: | Het komt hard aan susannah als je word bedrogen door degene die je voor eeuwig trouw heeft beloofd bij het altaar |
Dat geloof ik zeker Billy !! Ik heb het zelf gelukkig niet mee hoeven maken...
en wil ik graag zo houden ook...
|
|
Naar boven |
|
|