Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 22:19
|
|
|
Van de week kwam het gesprek met de kinderen ineens op kinderarbeid in 'de arme landen'. Nu weet ik van enkele merken dat daar kinderarbeid aan te pas komt, (ook dure) die bij mij blijkbaar in de kast hangen. Mijn kinderen vonden dit zo erg dat ze wilde weten welke merken en winkels producten van kinderhandjes verkopen, zodat ze (we) dat niet meer hoeven te kopen.
Nu weet ik dat bij het verven van spijkerstoffen veel kinderen het leven verliezen door de gifgassen, maar weten jullie(graag met onderbouwing) welke winkels en merken nog meer gebruik maken van kinderarbeid?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 22:26
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Van de week kwam het gesprek met de kinderen ineens op kinderarbeid in 'de arme landen'. Nu weet ik van enkele merken dat daar kinderarbeid aan te pas komt, (ook dure) die bij mij blijkbaar in de kast hangen. Mijn kinderen vonden dit zo erg dat ze wilde weten welke merken en winkels producten van kinderhandjes verkopen, zodat ze (we) dat niet meer hoeven te kopen.
Nu weet ik dat bij het verven van spijkerstoffen veel kinderen het leven verliezen door de gifgassen, maar weten jullie(graag met onderbouwing) welke winkels en merken nog meer gebruik maken van kinderarbeid? |
http://www.goedewaar.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=325
Op deze site kun je er alles over vinden. De winkels, merken en producten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 18 november 2010, 22:33
|
|
|
Ik heb even gekeken op die site. Valt me tegen hoeveel winkels in mijn regio meedoen. Vooral met name voedsel en drank.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 19 november 2010, 00:01
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik heb even gekeken op die site. Valt me tegen hoeveel winkels in mijn regio meedoen. Vooral met name voedsel en drank. |
Dat klopt, is niet alleen bij jou. Maar ik neem aan dat er wel een supermarkt in de buurt is? De meeste supermarkt hebben wel onderdelen met fairtrade, maar zijn het niet volledig en worden dus ook niet als zodanig op deze site vermeld.
Een leuk weetje voor de mensen in de omgeving van Utrecht: het pannekoekenhuis in Rijnauwen is helemaal op de fairtrade toer.
Fairtrade is ook een merknaam, dat betekent dat er (vooral in supermarkten) ook artikelen te koop zijn die eerlijk en duurzaam zijn, maar onder een andere naam.
Bekende supermarkten die steeds meer die kant op gaan zijn: AH, Super de Boer en Plusmarkt.
Verder zijn er nog een aantal bekende merken die eerlijk zijn: bv Max Havelaar, Verkade en Chiquita.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: vrijdag 19 november 2010, 17:40
|
|
|
dank je wel, ik ga me er ff in verdiepen verder.
Soms is de keuze lastig met een kleine portemonee. kies je voor je eigen portemonee, of voor het tegengaan van kinderarbeid?
Lastige keuze is dat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 19 november 2010, 18:18
|
|
|
JOLAN931 schreef: | dank je wel, ik ga me er ff in verdiepen verder.
Soms is de keuze lastig met een kleine portemonee. kies je voor je eigen portemonee, of voor het tegengaan van kinderarbeid?
Lastige keuze is dat |
Da's idd een lastige keuze. Ook mijn budget is niet toereikend om alleen maar "fair" te leven. Wanneer ik financieel in de problemen kom daardoor, kies ik toch echt voor mijzelf.
Het is een feit dat fairtradeprodukten aanmerkelijk duurder zijn/
Ik koop deze produkten dan ook alleen wanneer mijn portemonnee het toelaat. Ik wilde dat ik anders kon zeggen en doen, maar het is helaas niet anders.
De mensen voor wie het bedoeld is schieten er niets mee op wanneer ik geen geld meer heb. Dan valt er nl helemaal niets mee uit te geven, dus ook niets voor hen.
|
|
Naar boven |
|
|